REKLAMA

Hommage à Kieślowski w Sokołowsku

Kultura Osobista
Data emisji:
2016-09-06 17:40
Audycja:
Czas trwania:
11:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy kulturą osobistą studia zamknąć Dorota parceli dzień dobry dzień dobry witam serdecznie będziemy państwa zapraszać do Sokołowska tam 10 września rozpoczyna się szósta edycja festiwalu Hommage, a Kieślowski inne będziemy opowiadać o tym, cała co w Sokołowsku będzie się działo w ciągu tych kilku dni, ale ten rok jest dość wyjątkowy wynik też jest to swego rodzaju na rok Kieślowskiego dwudziesta 20 lat mija od Rozwiń » śmierci gen Krzysztofa Kieślowskiego najem przez cały rok odbywa się odbywają się różne przeglądy grup o różne dyskusje różne konkursy związane z twórczością Krzysztofa Kieślowskiego czy w Sokołowsku również w jaki sposób do tej rocznicy będziecie się odnosić w ten festiwal nigdy nie był rocznicowy, ponieważ jest jedynym festiwalem na świecie, który co podkreślić chciałabym w tym miejscu nie jest tylko prezentacja filmów Krzysztofa Kieślowskiego my też troszeczkę inaczej podchodzimy do postawy i do filmów dla nas ten rok to nie jest tylko smutna rocznica śmierci, ale też siedemdziesiąta piąta rocznica urodzin i dlatego zaczęliśmy już w czerwcu z Narodowym Instytutem audiowizualnym przypominać zadawać pytania coby było, gdyby był wśród nas także nasza formuła ma na ten rok herb proponuje motto czy hasło patrz uważnie i to jest powiedzenie Krzysztofa do jego studentów, z którymi pracował m. in . w Berlinie czy w Zurychu i które wydaje mi się jest słuszne to znaczy chcemy się przyjrzeć trochę innej rzeczywistości Europejskiej mamy łącznie 18 filmów i jeżeli powiem słuchaczom, że mamy 3 filmy z Niemiec 10 z Polski w tym koprodukcje mamy 1 film produkowany ze Szwecją 1 z Ukrainą 1 z Włochami z Chile 5 filmów z Francji w tym koprodukcje 1 z Bośni Hercegowiny 1 z Mauretanii to myślę, że słuchacze już wyczują, że w gruncie rzeczy traktujemy filmy tak jak Krzysztof Kieślowski traktował jako preteksty do pogłębionej rozmowy o tym jakie rzeczywistości żyjemy w filiach spotkania ponad granicami też sprawdzać czy Dody to słowo koprodukcja, które pani tutaj po powtórzyła kilka razy tak dla nas koprodukcje od tego roku od tej edycji będą grały bardzo ważną rolę, ponieważ dla zarówno Krzysztof Kieślowski, jaki Krzysztof Zanussi bili takimi prekursorami koprodukcji w Polsce, a dla młodych ludzi dzisiaj dla młodych filmowców i w ogóle dla dla Europejczyków to jest najlepsza droga do zaistnienia na ekranach w Europie i poza Europą jest do tego nawiązujemy nie będzie uroczyście, bo festiwal nie nie jest na tyle wyposażony w dotacje publiczne na jaki moim zdaniem zasługuje albo mamy nadzieję, że zasłuży, ale cieszy mnie, że prasa w Polsce niektórzy koledzy piszą, że program jest imponujący program jest imponujący, bo pojawił się fantastyczne filmy w tamtym roku innym porozmawiajmy więc, zanim jeszcze pomimo tych od tych konkretnych Anne tytuł Łach i o tym jak one odnoszą się do do tego hasła patrz uważnie może pobiec jeszcze o gościach, którzy do Sokołowska przyjadą, bo tam będzie też, by montażysta Fuocoammare, czyli firmom, które my teraz możemy oglądać na ekranach polskich kinach filmy, o których rozmawialiśmy w minioną sobotę w magazynie filmowym do zobaczenia takich przecież ten kto, kto jest przywrócenie mamy my bardzo żeśmy się skupili na 3 obszarach na scenę pisarstwie na wizualizacji historii, a więc na na ONR na sztuce operatorskiej i na sztuce montażowej, ponieważ te 3 dziedziny były Krzysztofowi bardzo bliskie reżyseria pod koniec życia szczególnie odczuwał jako tego męczącą i myślę, że naprawdę możemy zachęcić gości, żeby do nas przyjechali, ponieważ udało nam się namówić pana Krzysztofa Piesiewicza, żeby festiwal odbył się z jego udziałem będzie też Jacek Petrycki w PRL i chcemy rozmawiać z Krzysztofem Piesiewiczem zarówno o sposobie tworzenia historii o tym, jaki wpły w miała przyjaźni RM mówiąc inaczej źle interpretujemy tematy i wątki czerwonego w różnych kierunkach będzie też jako pokłady, dla którego przełożyliśmy specjalnie otwarcie festiwalu, ponieważ strasznie zależało na przyjeździe do Polski, a pokazuje film w Wenecji mamy spotkania z Krzysztofem Kuczyńskim, którego film Dybuk rzeczowe dróżce dusz pokazujemy mamy spotkania z Jackiem milusińskich skarg w branży lisy z przyjaciółmi z Czech z filmu ja Olga hektarowa i myślę, że to jest taka okazja, żeby porozmawiać z tymi zaproszonymi gośćmi, których jest chyba łącznie około 40 osób w sposób pogłębiony o kinie, które bez faktycznego palucha bez ideologii bez próby manipulowania widzem podejmuje tematy, które po mają o w dużych odcinkach czasu wpły w na nasze życie, a więc prawo jak to prawo funkcjonuje, jakie ma dla nas znaczenie, jakie znaczenie miała np. rewolucja się 1008 . roku terroryzm w Europie, który w Niemczech we włoszech był zwalczany był PiS zaistniał w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych osiemdziesiątych, jakie są konsekwencje tego czasu ołowianego w Polsce na przykładzie filmu chociażby bez końca Najman czasu ołowianego czasowo owiany czas ołowiany to jest takie określenie, które używane jest właśnie wobec okresu, w którym władze państwowe zwalcza anarchistów lub terrorystów i tymczasowo owiany szczególnie zaistniał w kinie niemieckim prawem firmy Margaret Chan tarota procesy sztama Chaim, ale w tej chwili też coś takiego w Europie się dzieje, że mamy wrażenie, że to społeczeństwo jest podzielone, że pojawiają się ruchy nacjonalistyczne pojawiają się nagle nigdy nie wiadomo skąd, a przecież są tego przyczyny ruchy neofaszystowskie pojazdach imienne bezpieczeństwa, że pojawiają się motywowane prawda różnicami religijnymi rasowymi ataki na tzw. obcych i wydają się, że kino, a co powiedział Skolimowski, odbierając nagrodę musisz się z tymi tematami zmierzyć, ponieważ kino zastąpiło trochę powieść w jej wydaniu dziewiętnastego wieku to znaczy kino łączy nas natychmiast poprzez ściany filmowo odgradzając nas z 1 strony od rzeczywistości, ale pozwala nam emocjonalnie zrozumieć na przykładzie pojedynczego losu co nas boli jak to było z filmem bez końca grupowy we zmieniła pani ten ten tytuł ten film będzie można zobaczyć Sokołowska jest bardzo bardzo ciekawa historia jak ten film pierwszy chyba, którzy zrobili z Piesiewiczem ego zostało odebrane, jakie znaczenie ma materac, dlaczego do tego filmu wracać na nie chciałabym uprzedzać wszystkich wydarzenie czy tego co co będziemy myśleć dyskutować w Sokołowsku, ale film bez końca jest filmem wyjątkowym swego czasu po premierze kompletnie zje Hanny moim zdaniem niesprawiedliwie przez Krzysztofa m. in . w jego autobiografii opisany jako film, który się troszkę nie klej, który miał 3 części, ale można na ten film spojrzeć też w inaczej można sobie zadać pytanie czy wtedy w Polsce były podobne była podobna hucpa podobna odwaga nakręcić film z punktu widzenia osoby, które już odeszła, czyli film o duchu o kimś, kto umarł plandeki na japoński jest pełne takich filmów, ale ciekawi nas to, że ten film po pierwsze, wyznaczył początek współpracy i przyjaźni między Krzysztofem Kieślowskim Krzysztofem Piesiewiczem, czyli przepytać oznaczenie przyjaźni wyznawanych wartości wspólnych poglądów doświadczeń na pracę artystyczną jak to jest ważne jak to się warunkowało chcemy też zapytać czy ten film oglądany dzisiaj jest swego czasu krytykowany m. in. także przez środowisko filmowe w sposób powiedziałabym czasem bolesne albo gorzki albo niesprawiedliwe czy twórcy tego filmu tacy jak np. Jacek Petrycki dzisiaj widzą ten film inaczej i kiedy ogląda obejrzymy filmy bez końca zrozumiemy jak cały ten kompleks zależności adwokata obrońcy od sytuacji politycznej od stanu emocjonalnego klienta od wartości, które panują w środowisku, jaki ogromny to ma wpły w na życie takiego indywiduum reż Paweł takiego bohatera, którego gra Barciś, więc chodzi nam też o połączenie wszystkich filmów, które pokazujemy z głównym pytaniem, a mianowicie o to gdzie dzisiaj jesteśmy w Europie, w jakich czasach się znajdujemy jak historia wpływa na nas ciągle jeszcze musimy jeszcze wytłumaczyć, dlaczego o, dlaczego Sokołowskiego idzie to Sokołowską jest tak nos Sokołowską dlatego, ponieważ Krzysztof Kieślowski nie mieszkał tam z rodzicami i siostrą tam dojrzewał tam się formowała jego wrażliwość artystyczna jakimś sensie i tam także działa Fundacja sztuki współczesnej in situ, która robi rzeczy niesamowite wspaniałe, angażując się od wielu lat nie tylko w organizację festiwalu filmowego ale, tworząc archiwum cyfrowe twórczości Krzysztofa Kieślowskiego, organizując sanatorium dźwięku wystawy i to jest takie magiczne miejsce, do którego kiedy państwo przyjedziecie kiedyś słuchacze przyjadą do tych gór suchych można powędrować porozmawiać z nami nie ma tam czerwonych dywaników jest pogłębione rozmowy każdy każdy jest mile widziany każdy może z naszymi gośćmi porozmawiać, ponieważ nie istnieją u nas coś takiego jak w bloku przy mit, że państwo zapraszamy gorąco, a rynek tak właśnie z 1 strony w netto firmy realne, ale z drugiej strony te dyskusje i wydają się, że to spotkanie i dyskusje mają są ogromne znaczenie na ne na stronie festiwalu tak mamy łącznie 14 spotkanie problem jest kompletnie nabity na naszej stronie internetowej wyrwę w on ma mąż, a Kieślowski krok kpl można przeczytać wszystko ciągle ta strona się aktualizuje jesteśmy też na Facebooku mamy już ponad 1200 sympatyków i przebywa ich codziennie mamy fantastycznych gości z Polski zagranicy także zapraszam serdecznie się wrota PC realia tym wszystkim nam opowiadała bardzo dziękujemy zapraszamy od dziewiątego do jedenastego gminy września szósta edycja SPO masz, a Kieślowski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA