REKLAMA

Co dalej z polską edukacją? Próbuje odpowiedzieć prof. Magdalena Fikus

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-09-06 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
53:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM na dobry wieczór Aleksandra PEZDA ponownie prof. Magdalena Fikus dalej cieszył się Loska wiec chemiczka popularyzatorka nauki lub znajomi nie powiedziała pani prof. Witold uwielbia tych kobiecych mąż pani, ale zwierzę przez rząd będzie Serbia chemiczka i na rajd po szampanie przestawić na przetrwanie niż jak dbać o błąd treść lecz, żeby one na pani sukcesach mogły się poczuć dzięki pani z gazem mogą się poczuć lepiej pani lubi o sobie mówić popularyzator Rozwiń » nauki dlatego zaprosiłam panią do programu, w którym chciałabym porozmawiać o tym, jaka mogłaby być szkoła, jaka powinna być szkoła czy też edukacja może bez szkoły im tanie ostatnio na Facebooku Niewiem czy ani nie zdradzę z Natalie Apple, a więc rozliczne napisałam list po mieście wpier w wiercą na ważne nie pójdzie pani na film Smoleńsk tak myślę ministra edukacji zachęca dziedzina muszą żyć w nowej Zelandii film rzeź tak tak znanych postaci o prawdzie wg tego co się mówi no ale jak pani nie obejrzy co nie będzie pani widziała czy jest to film o prawdzie czy nie wie pani się zastanawiam jak parę razy wam życie sytuacji w tym szansy, że powinnam coś zobaczyć przeczytać pójść, żeby potem nie mówić tak, a ja i tak wiem jedno z takim pierwszym buntem w moim życiu to było obejrzenie to było okropne całej serii pierwszej Big brothera uważam, że ja wiem co to jest za audycję w lat mimo wszystko to obejrzę, żeby wiedzieć, że są już dostępnych w karierze egzamin i tak znajdziemy tam najwyższy poziom był chyba najlepsza, ale nie wiem Włodarczyk rośnie liczba nowych w zasadzie staram się może nie zmienia młodszego poglądów, ale nie, ale staram się stara bardzo mi zależy na patrzeniu na zjawiska ludzi procesy z różnych stron to strasznie trudne do Czech przejściowym podchodzi do czegoś coś tam wydaje mu się, że wie to jest strasznie trudno zobaczyć czyjś inny punkt widzenia, ale te ostatnie miesiące rok 2 bardzo mnie zmęczyły to znaczy ja tego nie wytrzymuje tego naporu w Nyonie jak to nazwać agresji może najbardziej agresja nie znoszę agresji związku z tym, jeżeli chodzi o katastrofę smoleńską to uwielbiam, czyli swój pogląd ustaliła sobie sama sobą w jakiego typu dane ja uważam, że są wiarygodne nie, używając słowa wiersze wywieszenie czarownic wierzyć w i jeżeli by się coś kiedyś się okazało naprawdę, że jest jakaś syf jakaś wiarygodna relacja inna niż to w co ja cie ja uznałam za wiarygodny też w Toya zmienia pogląd iż, ale na razie nie ma film dla mnie nie jest żadnym dowodem wprawdzie natomiast jest to film fabularny nas pisano o nim jako o dziele źle, ale to każdych 1 wiedzieli nie lubi prawda i nie chciałabym, żeby poprzez fabuły i artystyczne wizje wrażenia coś zachwiało moim gmachem, który zbudował z faktów, które uwierzyłam, w którym ktoś przedstawi no ale tak orzekł, że pani obawiała, że ten tani dom w Anglii przez kanał, a także, że w dys nie wiem można można mieć do tego zastrzeżenia jestem absolutnie zdecydowana, że ten film nie pójdę no dobrze najeżona również dlatego, żeby zapytać panią czy LM pani zdaniem Polska szkoła potrzebuje więcej treści patriotycznych, bo taki jest zdanie tego rządu jej ministerstwo edukacji zapowiada dużo takich działań, które nie mają jak by wesprzeć nauczanie patriotyzmu szkolny w tym co prezes i oczywiście ja nie wiem w jaki sposób dotychczas pod czymś strasznym Tuskiem i po nauczania na takich rzeczy, z których mogła wyniknąć miłość ojczyzny i w związku z MOPR odpowiem pani anegdotą w mój dziadek był nauczycielem chyba matematyki, ale nie jestem tego pewna od strony ojca ojciec mojego ojca i był nauczycielem w Piotrkowie Trybunalskim na przerwę na przełomie dziewiętnastego i dwudziestego wieku, czyli tam wtedy była Rosja moja babcia, czyli matka mojego ojca była zbywcy w pełni z niemieckiego domu nazwiskiem Miler urodziła się w Warszawie znalazłyśmy z córką dzieje, kiedy na nowym świecie śledziła Niemkom była i poszła do pracy jako nauczycielka niemieckiego do szkoły do Piotrkowa i tam się spotkała się z tym w ruskim facetem, a ona Niemka i mieli jedno dziecko mojego ojca, który się urodził w 1906 roku Janie znam większego patrioty niż moje życie się bardziej kochającego Polskę czy naprawdę myślę, że ta miłość do ojczyzny wynosi się ze stosunku rodziców do kraju, w którym się żyje do języka, w którym się mówi do kultury, która się widzi dookoła, jeżeli rodzice się na na tym nie zależy to szkoła powinna wprowadzić dziecko w rym kulturę tradycje kraju, ale bez takiego normalnego używania słowa, że trzeba uczyć patriotyzmu i t d . mnie nikt w czasie mojego długiego życia i też wychowywane jest jeszcze w innym stroju innym układzie tylko przez oboje rodziców patriotów to mnie nic nie, mówi że trzeba kochać Polskę ja po prostu to samo wychodziło ambonie i rządzi panowie z ja myślę, że w wielu przypadkach to wychodzi dla mnie jak ja miałam w życiu możliwości w oczy w okresie, który tutaj był zły i nie miał się paszporty i nie miały się cukier był na kartki i t d. miałam możliwość zostania za granicą i to w ogóle nie do pomyślenia ja nigdy nie mówią, że kocham Polskę jak tylko mówiłam, że ja w Polsce wiemy, że jeżeli ktoś mówi ona miała też biurku to ja wiedziałam, skąd to jest cytat, że ma coś w biurku także, że swobodnie operują one tym językiem, że znałam i literatury i muzykę i miasto, w którym mieszkam Katowice Kraków Warszawę 1 z celem tego mnie nauczyło życie moi rodzice inni w imię wyższa niż SOS do głowy to był wstrętny socjalizm, a ja kochałam nie socjalizm w Polsce to Polskę, ale nikt nie chce ich tak tak nie formułowała biednym ser uważam, że szkoła powinna no właśnie pokazywać uczynić FF powinno umożliwiać kontakt jak największą ilością informacji o naszym kraju szerszeni mówi w tym kraju to co się dzieje w naszym kraju, ale robić to pod hasłem bardzo takim schematycznym Ninie rolą jest taki namolny hanys takie agresywne ona jest takie bez bez bez refleksji żadnej właśnie takie wtłoczyć ludziom patriotyzm to się, że nie było filmów o wojnie na przepraszam obydwoje wojnie było dużo filmów niedawno gdzieś widziałam i odnośnie do Kuca na krzyż to się, że jego krzyż Walecznych znowu dużo filmów, a nawet ten Maciek Chełmoński i książka Anny w Warszawie, który było naprawdę duże nie wolno mówić, że nie było żadnych Hubal był film były nagłośnione rozważymy teraz coś nowego stworzyć plany, że szkoła nagle ma wychowywać, ale ja chciałem zapytać, bo patriotyzm jak rozumiem przez akurat ten rząd jest rozumiany trochę z perspektywy walki narodowowyzwoleńcze nie jest bez takiej obelgi pewnej perspektywy pani z tupolewa z Arką nauki czy my mamy w nauce takie wzorce, o których więcej powinniśmy mówić w szkole czy coś, czego powinniśmy być dumni na gruncie nauki właśnie pani dr Jerzy zakochani zacznijmy od tego, że istnieje od definicji słowa nauka to śmieszne, ale w wg anglosaskiej definicji nauką są nauki te są też to są te działy ludzkiej działalności, które przekazują fakty sprawdzalne, które można zajmować się sprawdzać poddawać pewnego et des pewnemu sposobowi weryfikacji inaczej zapięty leci patrzę czy to samo wyjdzie jedno SA matematyka fizyka chemia na jeszcze się do tego przyczepie biologia i wszystkie pośrednie nauki może geografii w nazwę miasta z, czyli science natomiast historia socjologia z pełnym szacunkiem dla dla tych dla tych działalności ludzkiej strasznie potrzebne, ale to w anglosaskim nomenklaturze to nie jest nauka w związku z tym pani się mnie zapytała co by warto utrwalać z nauki nos patriotycznym tego słowa sensie są czy konno, więc tylko Marii Curie-Skłodowskiej no tak jeszcze byli panowie ze Skałki i tlen jest bardzo wielu ludzi też urodziła się na ziemiach, które dzisiaj uważamy za polskie np. dostałam kiedyś książkę, którą prawdopodobnie, która budziłaby lekką zgrozę, ponieważ książka wydana w Polsce nazywa się polscy nobliści jak patrzy gdzieś gruba książka jest tam kilkadziesiąt osób to są nobliści, którzy się urodzić się na ziemiach, które dziś są polskie wydzielina albo z Iranu ani tak nawet no po prostu mogli być Radzyń Breslau, a dzisiejsza nazwa Wrocławiem prawda idee i w tej książce zebrać wszystkie nazwiska nowych wyzwań jest z Wrocławia jest kilku noblistów, ale są też tacy, którzy są z bardziej ze Wschodu nie jedno SN taka taka nauka na tych ziemiach rozkwitała, mimo że nie było dziś uczyć leczyć trzeba była na to, że kobieta musiała czekać na Sorbonę trudna była zdolna pojechała w dni, ale inna jest więc, że coś zjeść Burgera jeździć do Berlina jeździli do Wiednia to byli wszystko ludzie urodzeni na naszych ziemiach, więc ja myślę i na pewno są takie pozycje literat literatury, gdzie można pokazać bardzo zdolnych nawet Czochralski słynna postać prawda, której cierpiała teraz się od dziobu jest, że może, że może nie należałoby zrównywać z ziemią, bo on wielkim uczonym był nim, więc może takich ludzi warto warto w koszu na czyjeś sfer brzydka skatalogować, ale niedawno rozmawiałam z kimś na temat właśnie wielkich polskich uczonych i myślę rozmawialiśmy o dziś żyjących wybitnych ludziach, bo tacy ludzie też są dziś żyjący, którzy dostają nagrody międzynarodowe są zapraszani za granicę wyjeżdżają nie wracają wracają ludzie, których tusze uradzili mówią po polsku Otóż np. naszego kraju nie stać jest nas posiadanie zestawu z fotografii tych ludzi w tym roku umarłem czy w zeszłym roku umarł mój szef Dawid Siudak, który miał ponad 100 lat jak umarł to potrzebne były jego dobre fotografii chociażby w imię miewaliśmy po domach różnego fotografie tak jak się w Cieszynie imieninach, ale porządnej fotografię taki do reprodukcji w książce właściwie nie było ja zadzwoniłam do kogoś, kto to odpowiada za takim nie katalog, ale jest taki spis jest taka, iż przepraszam znowu nie pamiętam instytucja w Polsce, które ktoś robiła doktorat to ciągle czeka na listę Polski, chociaż w chwili jej jest wąska rywala w latach Polska nie walentynki się nazywa w tej nie jest guz nie jest w niejednym nas na polach mokotowskich i to pamiętam też zadzwoniłam do człowieka, który się ktoś się tym zajmuje i powiedziałam, że pana taka sytuacja nie ma w Polsce dobrego zdjęcia Dawid Kaszuba to jest największy Polski biofizyk jakiejkolwiek, jaki kiedykolwiek istniał pan mówi Jan wie czy nie moglibyście zamieszczać, chociaż teraz już tych ludzi, których wprowadzać na swoje łamy jednak do tego zestawienia z sylwetek i zdjęć i wie pani to właściwie nas na to nie stać, skąd mielibyśmy wziąć pieniądze na zdjęcie dobrego i dobrej jakości mięsa jak się pytamy o to czy my szanujemy polską naukę polską kulturę polszczyznę w tonach, toteż potrzebne są pieniądze też tezę, że niczego za darmo nie ma nie ma dobrego zdjęcia pejzażu gara póki nie wymyśliłam, że istnieje wielki człowiek o nazwisko Mikołaj Grynberg, który znał dresiarz Garay, który mu zrobił 2 zdjęcia, które znalazły wydłubał i to są takie zdjęcia, które można zamieścić w książce czy SMS-em to ktoś, by się musiał tym zająć, ale nie pod kontem czy on kochał Orła białego i śpiewa jeszcze Polska nie zginęła tylko po prostu z synów naszej ziemi może warto by jakoś skatalogować, ale jest na pewno brzydkie słowa, ale jest na pewno są takie wydawnictwa gdzieś się dziś tych Polaków słynnych zbierało i tylko trzeba chcieć to rzecz, że rynki zebrać i zobaczyć właśnie nieźle są te na takiej jak encyklopedie to jest ważne rzeczy ważne jest w tym w tym świecie, w którym wszystko się już w dżungli albo się zlewa 1 globalizację to ja uważam, że jest ważne, żeby istniała nowa tożsamość pewna używam tego słownictwa tożsamość narodowa, ale to można zrobić w sposób bardziej subtelne, a nie taki, że jak się ministrowi sztuka nie ferować zdejmuje Zawisza ma na nich nie dość patriotycznych pewnie chodziło panie centralną komisję ds. stopni tytułów też o jego polską komisję Akredytacyjną państwową, a nie pamiętam jest jak szalenie ważne jest gdzie są wszyscy, którzy mają doktorat w Polsce, które zrobili a kiedy pani słyszy od tych planach likwidacji gimnazjów oraz sześciolatki idą do szachowej grze na dłużej na razie nie znam w nie wyraziłem to co pani myśli w szkole byłoby potrzebne najbardziej w Poznaniu 11 ja wielokrotnie słyszałam, że w oczy w czasie, kiedy skończyła się wojna druga światowa to się dużo lat nie było w Polsce pokolenia, które jest w tym samym stylu znaczy w tym samym reżimie, czyli czyje no w składzie Olga Zarachowicz kończyła w dawnym ja np. chodziłam do 7 okresie, bo 7 klasówka podstęp powstawała też nazywała w tych szkołach i 4 lata liceum, które są 8 i 4 lata i gimnazjów do w gimnazjach się zdziwiłam, ale to się zdaje się 13 latek są z gimnazjum się zdawało się dopiero co jak choćby gimnazja to ja pamiętam jak nauczyciele byli przeciwni wielu nauczycieli, bo przeciwni Niemczech rodzice nauczyciele byli przeciwni i teraz ja tak uczyć się, że wreszcie po tych tam Niewiem około 10 latach to się, jakby u 3 ms trzęsła już wiedzą w gimnazjach jak i jaką młodzież dostają jako radni wychodzi i ich w gruncie rzeczy no coś się ustabilizowało, czyli mniejsze wydaje, że w edukacji, że też, ale to jest tylko moje na takie instynktowne myślenie, że proces najważniejsze, więc w edukacji to jest, żeby ona była stabilna w związku z tym, że jak dziecko idzie do szkoły jak ma 6 lat uważam, że nasze ślady to powinno się skończyć mając tam też 1319 lat w tym samym systemie, żeby było od początku wiadomo jak będziecie mieli zdawać egzaminy sprawdziany na końcu maturę i wiedzieć, dlaczego to jest ważne, bo ja myślę, że ten dźwięk mówi się, że człowiek musi się tak elastyczni, ale w szkole szkoła może być wystawiona na elastyczność natomiast myślę, że te lata to jeszcze spędza w szkole to są tak trudne rozwojowe lata, że tam jakaś stabilność musi być dziecko powinno mieć tatusia mamusię dziecko powinno mieszkać w 2 określanym mieć np. jakieś warunki do zamieszkania dziecko powinno mieć spokój pod pewnymi względami i to czy ona będzie zdawać się po szóstej klasie egzamin czy nie to powinno też wiedzieć w momencie, w którym idzie do szkoły ani w piątek aż 6 tygodni nadal niższe albo wszyscy 1 z ciałem to grzebanie przy edukacji którąś, które rzeczywiście uprawiają wszyscy kolejni ministrowie tak mówią i to pewno można, by sprawdzić tak to chyba jest to grzebanie wydają się całkowicie pozbawione sensu to Niewiem po co oni robią nie wiem po co znaczy tak jak rozumiem wiele zalet działań obecnej rządzącej partii to sprawy reformy szkoły w sensie zmiany struktury szkoły nie rozumiem co oni z tego mają na nią głos w treści mogę zrozumieć dworcowe aktualny bilans 0 gole nic innego zdania, że zdoła ja myślę, że to jest dość zmienne przyjazną mogą być tylko anegdoty myśmy zrobili kiedyś takie zadania za robiłam taki program Tosię nazywało kawiarnie naukowe dla szkół i zaprosić na to nauczycieli przyjechali nauczyciele i uczyliśmy ich sposobu, w których warto jest też stawiać pytanie przed młodzieżą, a ten sposób Triada, że polecam też debata oksfordzka i ci nauczyciele, którzy przyjechali do nas w ramach projektu Europejskiego było ich 50 tacie wybrani z Polski, którzy chcieli przyjechać, więc ci, którzy przyjechali zostali poddani takiej próbie w erze robiliśmy z nimi debatę oksfordzką na temat tego, czyli 3 czy warto, żeby były i gimnazjach willi Grossa 3 lata od rodzaju rewanżem w tym, że się inny dyryguje 1 osoba, która jest ich argumenty za drugą taką formułę Larnaki doszły 3 osoby w ogóle i idolem Messi nam się wydawało i tak się robi w wielu miejscach się, aby debatę oksfordzką rzeszę losuje nieźle ja jestem za tym, żeby gimnazja tylko się lansuje podzieliliśmy wszystkich o niższej wylosowali grupy ci nauczyciele i siedzieli i swoich 3 przedstawicieli mi 1 z tych pań, która była przedstawiała ideę, żeby utrzymać, żeby mi, że to gimnazja są okay netto powiedziała potem widzicie państwo to bardzo ciekawe, bo taka to była ciekawa rozmowa ja się musiałam nauczyć spożycia prorodzinnej ściany, bo ja wam przeciwko gimnazjum, a dzięki tej metodzie rozmawianie zrozumiałem, że można szukać argumentów obu stronach jedno 8 jak pani, że wszyscy byli przeciw chowaniem więźniów nie wiedziała wszyscy, ale wielu przeciwko gimnazjom to zawsze jest coś nowego teraz są też ludzie przeciwko temu, żeby dzieci szły do szkoły sześcioletnie to to zawsze będzie grupa ludzi, która jest, za które przeci w, ale monarchia musi ze sobą antagonizuje, a nie próbuje troszkę wytłumaczyć, o co chodzi i podjąć jakąś decyzję to to jest też rzeczy ja mam taką naturę to jest dla mnie zły zły moment, bo on zmusza człowiek człowieka do właśnie agresywnego agresywnego ustalania swojej postawy i tak mniejsze cięcia kadrowe, a w szkole to nie jest potrzebne oni mają dosyć agresji z tych testosteronu w i innych hormonów nie trzeba w nich wzmagać agresję jeszcze czy pani się wydaje, że tej debaty oksfordzkiej takiej z takiego sposobu rozmawiania brakuje w Polskiej jednak bardzo brakuje bardzo z tym, że jest taka grupa ludzi, które to te debaty propaguje, bo to nie są zależne oksfordzki prawda od dawna wzywa dochodzi system system jest taki, że jest publiczność, która raczej wybiera i czy jest za te zajęcia antytezą zaczną się też zajęto też są jej przedstawiciele i teraz ci przedstawiciele mają określony czas na wypowiedź dosyć limitowany i ta wypowiedź musi w związku z tym, że jak 10 minut po Musze powiedzieć argumenty, dlaczego mówisz uważam, że muzeum wybierze gimnazjum jest dobry, a druga osoba, która jest moim, jakby w niesienie przeciwnikiem tylko ze mną rozmawia z drugiej strony musi mieć argumenty, dlaczego uważa, że nie ja zrobiłam kilka takich graczy byłam na kilku taki styl debatach o GMO GMO to jest taki temat, więc się tylko na organizmy też taki temat przyznało w dużo ludzi i w Polsce też ludzie wyciągają narzeka słyszę te 2 macice są zajęci coś przeci w nie argument, więc jak wchodziłem do szkół, bo to był szkolny program i chodziłam do szkół do gimnazjów i do liceów i banat 4 chyba debatach oksfordzkich od GMO to było budujące tam nikt na nikogo nie krzyczą wraz z chęci wstawiane były argumenty ja tam siedziałam jako ekspedient czasami się nie pytali czy to prawda, że jak szczur duża zje modyfikowanej kukurydzy tam choruje czy nie, więc czasami nie potrzebowali podtrzymanie arie widziałam jak być przygotowani, ale być może z internetu, ale mieli argumenty ani warzy w to często także potem się ton metodę kojarzy tylko ze szkołą, jakby nie wnosi się poza szkołą no, więc dzieje jest w Warszawie taka organizacja absolwentów absolwentów uczelni brytyjskich, żeby dziwnie było ja jestem z nimi w bliskim kontakcie n p . w zeszłym roku robiliśmy taką debatę oni robią już w teatrze polskim pan dyrektor Seweryn udostępnia te 3 sale kameralną i robią tam gdybać na różne tematy były już 1314 miesięcy co 2 miesiące w tym roku Rywin po raz drugi z nimi na festiwal nauki niż w tym roku debata będzie wreszcie 9 września w barażach z prawdą zaleca potęguje gminy na temat tego czy powinniśmy zmieniać ludzki genom to znaczy ten trwały zapis, który decyduje o tym, że jesteśmy Homo sapiens, a nie, a nie nie wiem w WSK 1 mężczyźni czy 63 czy małpa ten trwały zapis genetyczny teraz się pojawiają takie metody, że w sposób kontrolowany można, by to zmieniać i teraz pytanie genom u 1 człowieka, jeżeli zmienimy 1 człowiekowi genom to to będzie przekazywane kolejnym pokoleniem, czyli pojawi się odmiana genetyczna człowieka mutacja, która może nie wiem czy będzie skutkować ja w tej chwili nie chcę mówić jestem za tym nie, ale jest też, że należy zmieniać jest teza, że nie należy zmieniać są 3 osoby i będziemy się Grant ma rozmawiać, więc ja myślę na czym ta tarta to nie tylko szkoła wtedy bać, gdy w kawiarni naukowej regionom w Wawrze mamy taką kawiarnię naukową inną nazwę aż 1, a my staramy się oprócz szkół, ponieważ w to, cośmy dzieje się na początku będziemy tak strasznie boli agresję i to, że jak 1 strona ujrzysz czerwony to druga musi natychmiast powiedzieli, że dane, a to tak nie musi być można dowieźć czerwone też określoną długość fali światła zielone inna długość fali światła, a wszystko razem z stanowi ten, czas więc jest naprawdę niewielki, zwłaszcza sędziowanie prof. Blecharz flety czy szkoła powszechna musi posiadać będzie nazwać powszechne jak działają one potrzebowały teraz ma się z miała się nazwać powszechna, ale znowu ma się nazywać podstawową jest teraz chce zapytać tak bardziej fundamentalnej czy szkoła powszechna jest dobrym i ważnym osiągnięciem czy jednak powinniśmy zrezygnować ze tak takie tego, ale co pani chciałaby, żeby była zamiast tego nauczania początkowego w uważam, że dla rodziców niektórzy mogą za żonę co ja uważam i mnie różne szkoły to jest to taka rzecz mówi się, bo ja naprawdę nie jestem od 3 nie zna się na edukację się znane dotacji nietypowej Pozaszkolnej, więc mówi się, że ta dzisiejsza szkoła też wykwit tam osiemnastego dziewiętnastego wieku układ klasy to jest pruski niż dzisiaj widzi się czeka w plecy swojego swojego kolegi z przodu i czeka nauczyć i t d . że to wszystko jest wynika również z pewnej tradycji, która powstała znowu nie powiem, kiedy wreszcie ktoś piłkarz wiedział, a ja i 2, a ja nie wiem, ale to nie wszystko 1819 wiek prawda przedtem takich szkół nie była przychodził głowę guwernantką w domu albo albo nikt nie przychodził Żydzi uczyli w szkołach swoich i dlatego mieć wykształcone dzieci więcej ja uważam, że ten system, żeby dzieci chodziły do szkoły jest słuszny natomiast uważam, że na razie ZUS w Juracie oraz różnych dlatego słuszne, że dzieci mają szansę nauczyć się co to znaczy być z innymi co to znaczy współpracować z innymi aż żal, że nauczanie, że w ten sposób wykształcimy społeczeństwo przynajmniej cel na równym poziomie wszyscy będą wiedzieli nabrzeża nigdzie nie działa żarówka albo nie zmarnuje będzie na tym samym poziomie w każdy człowiek jest jednostką wyjątkową drugiej takiej nie ma nadzwyczajną i każdy rozwija się trochę inaczej co innego interesuje umorzeniem wojennymi uniwersalnego programu dla alei ja mniej się wydaje, że powinien być cel podstawowy bazowy Travel program Lipowska Sylwia ścieżkę dyskusyjną, że powinien być taki, że wszyscy w inny w kraju jest zawsze to był Mickiewicz i wieża jest 2 z 2 Lech rzetelnie mazdy w każdej dziedzinie jest tak duża, że wszyscy się spiralę tak jak orientalny Tomas Jirsak wie teraz będzie rozliczana z Radomia tak ja myślę jednak, że jeżeli najmądrzejsze jest to, żeby dokonywać eliminacji, że mój syn chodzi mój wnuk chodzi do szkoły, gdzie w, której jest już jestem pewna we wszystkich szkołach jest, że nie czyta się z samego pana Tadeusza TK jakieś 10 jak ktoś chce to przecież to więcej jak później stać, że będzie to przecież to więcej, ale wie jest Polakiem i wierzy, iż sam poeta Mickiewicz czy to jest słuszne Niewiem czy raczej trzeba obniżać nie należy zwiększać ilości wiedzy pamięciowe i w trakcie uczenia się na jajku ja jestem tutaj absolutnie przedstawiciele nauki, w której przez ostatnie 20 lat powiedzmy biologii molekularnej nie było 3040 lat temu, a wiadomości narosły także nauczyciele nie nadążają ciemno pracownicy naukowi nie nadążają, że ktoś, kto pracuje nad bydgoszczanami nie wie co to są okraszone prawie, że nieważne co to jest 1 i drugie w każdym razie rozchodziły się coraz bardziej Otóż cała trudność polega na tym, żeby nie pakować do głów tych chyba sam Finka Samów, żeby w balu pokazać, gdzie można znaleźć min, kiedy będzie potrzebny, jakie stąd Widawa, żebym się jednak co to są też balsamy to by natychmiast znajdzie coś dostaje w zamian 1 z najwyżej na czele państwa, czyli aż 3 kluby Finów los zależy też w, więc mamy teraz te źródła, że jeżeli nas coś interesuje to natychmiast możemy znaleźć, a nie to jest ważne w tym przekazywaniu sposobu zdobywania faktów przez nauczyciela znaczy myślę, że jeżeli chodzi o szkołę największym zadaniem, jakie mamy to jest wykształcić nauczycieli to, żebyśmy uważali inaczej, żebyśmy mieli nauczycieli ani przewyższać, żeby byli nauczyciele, którzy pewna jakość uczą inaczej a dlaczego teraz co jest co dalej wynika nadal wynika, że oni dlatego tak muszą uczyć, że ten uczeń później pójdzie nawet na maturę i tam, gdzie test jak pisałam esej i staramy się o poezji polskiej dwudziestego wieku nie musiała wiedzieć czy Tuwim pisał słusznie czy nie słusznie musiała wiedzieć, że był Tuwim to było bardzo dawna i w bardzo brzydził ustroju, a jednak mogła się nie mogłam się zorientować w trakcie nauki w szkole, jaka była poezja dwudziestego wieku i na ten temat pisałam maturę i to było mogłam się wypowiedzieć wesel w teście nie może się pojawić, ale nie ma, dlaczego tak jest nie wiem na rozjeździe na studia nienaganna linia PiS ze względu na masowość nauczania bo kiedy pani chodziła do liceum to ważna dla nich trasie nie była to elita, bo aż 40 karzy młodszych szkoły klasy takie, czyli było 120 uczniów wychodzących z maturą to nie jest mało to nie jest wina nie, ale wtedy 1 % w roczniku ludzi, którzy robili matury był dużo niższy, więc ci, którzy robili matury było ich stać na esej, a teraz matura z drogi około prawie, że połowa każdego rocznika to jednak barak służył wtedy, kiedy panie robią maturę prawdopodobnie około 20 % i to nie wszyscy w nie wszystkich stać na esej stać w sensie intelektualnym one też zajęcia to nam, że bezmyślne inwestycje całkowicie bezmyślnie serowa tam małpy mówiono, że w ostatnich klasach i Pawła Grasia i małych i właśnie liceum uczniów się uczy jak odpowiadać na testy to przyszli z jakiego w Lublinie żółwia wędkarzy mity dziś ktoś tłumaczy, że nie uznają konieczność ta lalka Prusa wcześnie tłumaczy jak należała nam się też na temat lalki nie to przeraziło, bo tam było nawet ważne czy się Izabelę nazywało piękne oczy ładny no po prostu coś takiego co jest dla mnie nauczył co to jest zależna grupy zwolnione z komendy, ponieważ chcemy oceniać równo tak jak lider za jakiś czas tak, ale to właściwie ja wam przez zewnętrzną ocenę i socjalizm tak nie wymyślił, że pani ma rację, że była nas mało nie wiem nie wiem jen sen tak to edukacja jest czymś, o czym można mówić bez końca, ponieważ każdy z nas chodził do szkoły większość z nas ma dzieci i wielu z nas już ma też i wnuki w związku z tym zawsze mówi, bo mój wnuk albo moja córka prawda też taka rozmowa albo ja kończyłam gorzowską także na ludzi w szwach, a z punktu widzenia popularyzator nauki w tym co pani zauważa, czego brakuje tym pokoleniem, które teraz kształcimy, kiedy pani inżynier, a rozmawia o nauce albo nic to jest także jest mało rozmawiamy w pewnym sensie z elitą, bo n p . jeżeli idzie do Uniwersytetu dzieci trudno jest elita dzisiejszej inteligencji, która chce jeszcze dzieci wciąż dokształcić to też dzieci są przerażające mają przerażająca i liczby i ilość wiedzy i ale toteż zabawny to oni jeszcze umieć zadawać pytania, czyli to co dla mnie ważne w tym procesie popularyzacji to, żeby jak skończę i powie dziękuję za uwagę czy gdyby pytania, żeby był las rąk, żeby był dla nas ważne, że w oczach Uniwersytecie dzieci nie można się odpędzić od pytań też fantastyczne zadające pytania celowe czy taki nie mam po prostu są dziś ważniejsze czy dobre wrażenie wiem to zazwyczaj są pytania w większości to są takie pytania, na które jest tak ukochana odpowiedź wykładowcy też świetne pytanie, ale oto jest prawdziwa odpowiedź na wiele pytań ja mówię, że nie wiem jak miałam i analogiczna sytuacja w usta ze studentami to mówiąc następnym wykładzie państwu powiem, iż sama szłam zdobywam odpowiedź jest tej młodzieży w rezultacie były ciekawe to ja w życiu bardzo dużo wykładamy akademicką sieć pracowałam przez ostatnich 30 lat w Akademii nauk, ale wykładał w bardzo różnych uczelniach i czasami sprawiło chyba ona pod koniec życia największą przyjemność to było wykładanie wstęp bilet raczej z tej części właśnie ilościowej nauki biochemik pani wyjawia Chemika słusznie i w ich wykładam w różnych uczelniach przyrodniczych apotem się poprosił mnie pan też relaksy, że on prowadzi takie wykłady znalazł syn tzw. wschód czy żyje nauk humanistycznych i zieleń tam mają taki też konieczność bycia studentem troszkę innego świata pokaże to są więzy widziała wieś od radomianie wywalczyli w tych jest tak międzywydziałowe studia w Dunaju naukach przyrodniczych i tam się od Hania nie jest ani do rana do moich licznych AW my życzymy cześć no to nadal wykładam na taki wykład dna dna kod życia przechodziła na niego więcej ludzi niż wolno się było zapisać, czyli ani być bardzo tego chętni zadawali mnóstwo pytań i pytań, których fizyki biologii nie zada i to wcale nie są takie pytania, że oni nie mają wiedzy z biologii fizyki i dlatego takie pytanie zada tylko, dlatego że inaczej patrzą i to było na wszystko w Siedlcach było coś nadzwyczajnego to się to sprawiało ogromną przyjemność dzielić się w Uniwersytecie dzieci też inna sprawa, ale ci studenci, toteż w czasie można powiedzieć elita oni zadawali fantastyczne pytanie nikt im już po jest ze smutkiem, że to w ciągu 10 lat między, kiedy ja tam wykłada coraz mniej było takich ludzi, którzy te pytania zadawali, czyli gdzieś w latach no na przełomie pewno wieków, a może troszkę wcześniej dziewięćdziesiąty piąty do 2005 to była tych pytań coraz mniej od humanistów to do sieci świadczy znaczy, że coś co się musiało zmienić w ich sposobie zdobywania wiedzy, że już się tak nie Halina tango 3 kot życia, kto przywdział kolejne pokolenia jest za każdym razem proponowały im się coś innego, więc już nie była także była konkurencja się nie mieści na sali i zadawali coraz mniej pytań to oznacza oni byli jednak wykwitem jakiś edukacji to coś oznacza reedukacji tkaninę powieść co teraz moralnego, bo się zarzuca szkole powszechnej, że MF nie pracuje właśnie w takim trybie zadawania pytań, że daje gotową odpowiedź na ropę i działania zmierzają też dzieci dziś do trzecich klas, a potem już pani jest takim autorytetem, że się pytanie zadaje, bo tylko pani wie jak jest naprawdę to jest najgorsze szkoły tylko pani wiek jest naprawdę, a Andrzej Żak może pani wie luń tak albo może boją się już, że nowe zamożniejsi i wołają, że wypalenie, więc błąd, wycofując dozwolony jest, więc jak i jakie często będąc na wykładzie naukowym wstydzę się zadać pytanie mam się eseje to ja muszę mieć jakąś dziurę wiedzy i czasie przyznał, że mam tę dziurę i w parę razy była także szybsze mogłam zadać pytanie czy się okazywało, że winni tragedii najeżona wykłada są też bardzo dobre pytanie i t d. czy prostych pytań nie należy bać zadawać i dla mnie, gdy pytania to jest największa największa satysfakcja dla wykładowcy, jeżeli są pytania, jeżeli to chodzę na różne wykłady teraz takie właśnie pół popular Zatorski przynajmniej jest rozkosznie, jeżeli ten, który prowadzi spotkanie mówi no przepraszam państwa już tylko ostatnie pytanie i potem ten, który wykładał właśnie dobry popularyzator otoczony przez wianuszek ludzi, którzy jeszcze co z nim rozmawiać w czynnik to ludzie, którzy interesują mnie standardową inaczej nie to wiedzą taką co się musi ją skądś tam dostać pod ziemią zdać tylko ci, którzy interesują życiem, którzy przyjdą do kawiarni naukowej, którą prowadzę, którzy przyjdą na festiwal nauki na tym nietypowym miejsca Rożka w zeszłym roku przez cały semestr była na wydziale fizyki takie spotkania zapytaj fizyka i niekoniecznie był fizykiem tam też była jako wykładowca ci to było takie co fizyk, by o tym, powiedział zaprosili genetyka z nadzieją, że ten genetyk pokaże im właściwie, gdzie jest fizyka prawda, że to ten genetyk pyta zapytaj fizyka notabene sala pełni szynka była druga sala, gdzie było, gdzie będzie jeszcze tak jakby transmisja i pytaniem nie było końca, czyli jest bardzo duża tak muszę wydajną porównywalny z tym co w Trześni wiem jak to u nas jest bardzo duża w Warszawie z 2  000 000 ludzi na wykład przychodzi 300 czy też grzecznie duże nie wiem, ale to jest taka grupa ludzi, która chyba od nich się coś zaczyna również to są dorośli grudzień przechodzi też młodzież Matys nasze spotkania zapytaj fizyka jest młodzież wychodziła z sali słyszalny rozmawiali też tam, skąd jesteście z jakichś gimnazjum w Rydze z nauczycielem powiedział, iż się na to czy Rzym oraz dość duża podaż uważa on jest popyt na wiedzy taką właśnie, która nie, by nie chęcią będzie podobna teścia, czyli czy szkoła powinna w takim razie polegać na zadawaniu pytań i szukaniu na nich może tylko ale, ale na pewno szkoła powinna uczyć, że nie ma, że w nauce Japonia może jakąś straszną herezję nie ma autorytetów być może Einstein jest autorytetem dla mnie, ale jednocześnie wciąż ludzie walczą fizycy czy spra w jeszcze wciąż sprawdzają Einsteina prawda i wciąż jeszcze mówiono, że z rzek i Thomasa z jeszcze się, mówi że jeżeli, by się odkryła jeszcze tam jakąś cząstkę już się nad tym wszystkim zupełnie nie znam, ale mówią, że wtedy trzeba by znowu przyjrzeć się temu co wymyślił ani z tej, bo on miał inną wiedzę niż dzisiaj ci wspaniali ludzie, którzy się znają na fizyce cząstek elementarnych i t d. 1 słowem nauka nauka na pewno polega na tym, żeby wciąż kwestionować ci gracze, że te autorytety, jeżeli ja tobym powiedział, że się, że nie ma autorytetów, ponieważ każda autorytet żyła żony epoce można uznać, że nie ten był autorytetem dla dzisiejszego matematyka to jest historia nie jest człowiekiem, wg którego dalej będę budował swój salon w swoich domach nauki, więc to chyba strasznie ważne, żeby uczyć ludzi tych pytań, które m. in. i prowadzą do jakiejś dyskusji wokół prawd, które głosi nauka Koniarz to co dzisiaj głosi nauka dzisiaj nauka n p . ja uważam, że głosi, że dla obecnych konsumentów produkty GMO nie są szkodliwe, a ja naprawdę nie wiem co będzie za 300 lat czy może zarządzić tylko modyfikowana kukurydza, a nie będzie też do poprzednich konkursów wiedzy co czytacie zrobi czy nie dzisiaj słyszałam świetna rozmowy z panią profesor wrocławską Wojciechowską na temat czy w waszym radiu TOK FM na temat diet i ona obala sprawę, że i gluten jest niebezpieczny nowych salach gluten jest niebezpieczny dla 1 % ludzi, ale jest takie teraz 3 pojęcia, że był to nieszkodliwy, więc jesteś już jakiś poziom nauki, na którym dowiedzieliśmy się czym jest Tottenham i komuny jest naprawdę potrzebne, ale ona wie jak ludzie próbują jeździć bez glutenu nawet ci, którzy nie mają cel, jaki inny nie potrzebują tak naprawdę to my nie wiemy jak wtedy brak glutenu wpłynie na ich tajemnic konsumpcji w jelitach i być może trzynastka to im zaszkodzi w końcu o odrzucanie tego glutenu jedno 8 tys niema jeszcze badań nie narzucają jest ten pomaga czy nie tak w tylko ludziom chorym pomaga to tak, ale ona mówi jest 1 % ludzi chorych, którym też nie powinni jeść glutenu, a wszyscy pozostali są historykami niedawno siedział na przystanku siedziała babcia z wnuczką i mówię jej na wieś tak jest tak jest gotujemy takie kluseczki w nich nie będzie gluten to będziesz zdrowsza jak głupia szedł za zerwanie z tym biochemia pani gwarantuje też białka Sęk w Brytania nie jest szkodliwy dla zdrowia czeka, ale nie tak z Włókniarzem gestami uprawia Deschamps Juszczenko, bo przecież mogę uderza się no bo to jest to zderzenie kultury popularnej znany, a więc dlatego popularyzacja jesteśmy strasznie trudnym działem działalności, bo popularyzacja to nie znaczy, żeby nie używać trudnych słów popularyzacja dla mnie to znaczy opowiedzieć na takim poziomie, jakiego odbiorcy jest w stanie przyjąć opowiedzieć prawdy raczej aktu odpowiedź aktualny stan wiedzy w danej dziedzinie właśnie tak, żeby odbiorca był w stanie zrozumieć ja myślę, że oprócz dziecka siedmioletnie ZMP każdemu, a może każdemu jestem w stanie wytłumaczyć się też gen, jeżeli będzie chciał wysłuchać, ale właśnie, w czym to jest też Bel ta pani działalność wskazywałaby na to, że do tej pory naukowcy teraz użyje dużego uproszczenia nie potrafili się komunikować z ze zwykłymi mniej słabiej wykształconymi śmiech uznali, że te ostatnie lata i naukowcom pokazały, że to jest zadanie jest nasz lubelski jedno zadań również naukowców są one wynikają też takiego normalnego pojęcia tego, że nauka potrzebuje może być finansowana i że te finanse to nie biorą się z nieba ty wybierasz się od podatników, że podatnik, jeżeli będzie uważał, że ci naukowcy długo w naszej ważne, że nie robią to będzie protestowała, żeby przekazywać pieniądze na naukę Janin, jakie w Polsce nie będzie na tym znać, bo też osobna sprawa w każdym razie naukowcy odpowiedź na 2030 lat w Polsce myślę, że 20, bo tyle trwa nasz pierwszy festiwal w tym roku będzie dwudziesty Otóż naukowcy od tego w przez ten czas zrozumieli, że ich wszyscy naukowcy tak bym powiedziała, że jest konieczny kontakt z tak jak my mówiliśmy, że przejścia ze zwykłym człowiekiem, że bez tego kontaktu nauka dalej nie będzie się rozwijać, bo nie będzie na nią zapotrzebowania oświaty oraz innych niż 19 wieku, gdzie 1 pas de coś sobie Dubas w swoim pokoju i ich wyzywał i wydłubał prawda, ale teraz jest tak nie ma też ważnych prac, których nie brał udział kilkadziesiąt albo nawet kilkaset osób na to muszą być pieniądze społeczeństwo musi rozumieć, jakie zaczynam pracę przy festiwalu co było co było zwalniać z nauki w Warszawie co był pierwszy tom pierwszy festiwal w Polsce i była to absolutnie pionierskie pionierska inicjatywa jest fakt, że już w ciągu 5 lat w Polsce, bo około 20 festiwali oznacza, że społeczna społeczność naukowa wiedziała, że to jest potrzebne i myśmy zaczynali bardzo skromnie apotem się to rozkręciło i powstałe centrum nauki czy pojawiło się coś na świecie w świecie nazywa nazwała go cywilizowanym nawet biednym na Ukrainie są festiwale nauki naprawdę w biednym kraju, więc i opowiadał mi znajomy, który był na takim festiwalu swoje rezerwy jest w tej Afryce Południowej w jakiejś wsi, ale można, by to nazwać festiwalem dla umów Otóż jest ta potrzeba zrozumienia z, gdzie jest nauka w naszym życiu jest wszędzie możemy się wszystko co wokół nas z tej wynikła z prac naukowców, ale to jest zastosowanie nauki czyjeś życie ludziom wytłumaczyć, że przed zastosowaniem nauki musi być badania podstawowe 8 wieża jest natura światła, żeby dać im moc zmieniać lampy, więc taka potrzeba w świecie obecnie istnieje, ponieważ idą na to pieniądze społeczne w pewnym sensie naskalne publiczne pieniądze to trzeba ludziom wytłumaczyć, dlaczego warto te pieniądze wydawać w kraju w Polsce ośmieszenie wytłumaczyli no i w związku z tym powstaje wielka liczba tych różnych nietypowych działań edukacyjnych teraz jak tato pana, że szkoły szkoła powinna korzystać z tego trwała wojna korzystać z tego, że jest centrum nauki, do którego się idzie z dzieciakami na razie jedno w trawie branie, ale publiczność w tym centrum 40 % to są warszawiacy 60 proc rzadziej z kraju i to nie jest jednak jesteś w Gdyni takie samo i buduje się w Łodzi już nawet jest nieźle dziś jego własna wina trochę przypominać takie centrum nauki to zna tylko pewna pani, a na razie nas nie stać nas naprawdę nas nie stać, ponieważ to 3 podziela żona innego drzewo nawet zanim się w latach, ale w każdej szkole i LO na poziomie jakimś takim właśnie dziś powiedzielibyśmy gimnazjum powinna być pracownia, w której się robi doświadczenia chemiczne doświadczenia fizyczne doświadczenia biologiczne i NATO nas powinno być stać takie doświadczenia można robić inie takim strasznym kosztem i w centrum nauki Kopernik przygotowuje się tego typu programy o przeszło kilkaset szkół przez dostało taką instrukcję jej pieniądze z ministerstwa hitów chodzi powolutku proces okropny to jest coś się uczyć dzieci i fizyki tylko, robiąc z nimi za zadanie nowa nie jest fizyka dla chciał powiedzieć, że ważne nie jest fizyka fizyka to są te drzwi ćwiczenia absolwenci kończą już przy gimnazjum czy też liceum i wiedzą jak rozwiązywać zadania związane z liniową, ale nie wiedzą jak to funkcją grzania, a jak wygląda, dlaczego to zrozumie wreszcie doczekać się możesz odbywa się już, że nie mamy ciasteczko we Wrzeszczu wyłażą z czasów nauki Kopernik była też taka konferencja tam się niezwykle podoba przekazać pokazać przekazać i była tam kilka takich dodatek co do 50 osób na sali na jej wasali głównie nauczyciele edukatorzy wina z łataniem 5 osób, które opowiadają o tym jak im się wydaje, że należy prowadzić lekcje doświadczalny w klasie był Jerzy Antczak natychmiast pokochałam za tym przykład odpowiedział jest fizykiem i szkoła już się pogodziłem z tym grzanie inaczej uczy fizyki i mówił sędzia tak no na pewno nikomu z państwa nie przyjdzie do głowy, że można zacząć lekcje w przedmiocie fizyka od pytania czy państwo wiedzą ile metrów znajduje się w rolce papieru toaletowego w analizie ma my też nie wiedzieliśmy wyglądał, gdy rzucaliśmy Idy jest co można zrobić mural Konrada czy można zmierzyć można rozważyć można sprawdzić ile wchłania wody na określony centymetr powierzchni, że można sprawdzić czy tyle samo skłania oleju jedno 8 mnóstwo rzeczy można zrobić z fizyki, zaczynając od rolki papieru toaletowego co oznacza, że nie trzeba mieć w tym przypadku jakiś strasznie wyszukany ze złamaniem waszych ten sposób myślenia i stała się siedział Łukasz Turski profesor, który jest dla mnie wzorcem takiego właśnie profesora, który też rozumieć też edukację i Ania złoża tych zadaniach, bo tam któreś nauczycielka będzie jak pan może dać się o pieszych i większe przecież my musimy zrobić zadanie to właśnie przez się wściekł i peugeota nie jest fizyka proszę państwa na, ale to musi być jakaś jakiś przyjęty taki pogląd, że można robić lekcje o pakiecie higienicznym Ania, a te zadania to gdzie potem na egzaminie, że zadanie, a nie widział jak rozwiązać i t d. jakaś granica musi być ten pan od papieru na pewno też rozwiązuję zadania uważa inaczej patrzą na życie jak coś sobie pomazali no właśnie MO tu o tym, studiu prof. Turski mi opowiadał, że kiedy wychodzi się na dworcu się nie zastanawia co jest czy drzewo jest fizyką wyjeżdża z biologią da czy też przynależy bardziej do literatury czy poezji, ale do wszystkiego naraz działa dziś o zdjęcia zdarza się grać w wolnym za zaniechanie myśli pani, że danina nie ma, ale to cisza jak będzie nam zależy dziś dla nas Andrzejowi tak tak, że dzieci zrobić idealnie, ale teraz specjaliści pomagają znając prognozy zadania robiły spotkanie z nim jest wręcz o teatrze ten chybiony oczywiście jest reżyserem w był przygotowany do opowiadania o teatrze miał różne pokazy tymczasem on umiał zalet dzieciom pytania i to by takie dzieci, choć 10 lat średnia one jak wam zachwycona one nam wszystkim opowiedziały czym jest teatr wg jego wiedza o tym, czym jestem, ale nie ona opowiada poprzez rozmowy z nimi czy to z Pomorza zrobić, bo to jest taki wiek czy w tym mózg myszy kłębi prawda pytania odpowiedzi czat to szybko trzeba to sprawnie no ale i cudownie można wykorzystać pani mówić wszyscy myślą to samo wiecznie, ale wszystkich można nauczyć, że to zastanawianie się pytanie jest ważne oraz, że każdy z nas ma też jakoś dział dziś lepiej czuje, że być może, że to dziecko będzie lepiej niż patrzyła na to jak można namalować drzewa, a inny jest dziś świetny w tym jakość dzieła można coś wystrugać, ale każdy ma ciekawy świata każdy ma pani reżyser, a jak pani do tego doszła do pani krzyże skończyła bardzo skostniałe szkoły prawda, a żona i Uniwersytet Tęcza skostniałe nowocześni, a jej największa wieża jest ważny, ale to jak się tego jakoś nauczyłam w życiu poprzez to że, że chciałam ludziom od proszę tak opowiadać opowiadać np. o tym co robi pierwszym moim takim słuchaczem był mąż może dziennikarzem, a jednocześnie był niezwykle fajnym takim innym ciekawym świata właśnie człowiekiem w związku z tym się do 3 wiraż, a czemu to robiłeś ad, a jak ktoś robi i to było lato było to pierwsze potem dzieciom opowiadam dziś już tych moich dzieci dorosły już tanie interesuje ale, ale kiedyś ja miałam pierwszy słuchacie w domu i nie oni byli najbardziej wymagający co oni oczywiście są wymagający mój mąż też kiedyś powiedział Adam Pomian 30 parę lat Invest cieszę się, że po co ty chcesz się prof. Przysiężny co on mnie zrobić, a ja znam Andrzeja Dudy, gdy zaś tak się kolejnych faz w tym wieku hala ma być niech Czecha wie pani na dobry profesor dialogi w czasie wojny, gdzie się na 40 lat AJA miałam 50 lat misja miała świadomość swoich ograniczeń, a jednocześnie uważam, że to, że to jest też ważne też, że człowiek średni też powinien osiągać jakiś pułap ja uważam, że była profesorze jest dla mnie osiągalny tak, że wtedy ja więcej wiem poza tym teraz to starość mają bardzo długie, bo ja jeszcze wydaje mi się, że myślę, że w coraz więcej widzę to tak jakby się oddala coraz bardziej ziemi co jest, więc wiedziała, czyli tańsze to, skąd miałam takie uogólnienia, bo ja coraz więcej sobie myślę spokojnie o tym, ale to jest taka jest dla mnie z no chyba niekoniecznie na niechęci dziękuję wam dziękuję bardzo moimi państwa gościem była prof. Magdalena Fikus jest określone informacje czy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - ALEKSANDRA PEZDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA