REKLAMA

Czy polskie wesele wygląda jak u Smarzowskiego? Sprawdzili etnografowie

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2016-09-10 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
bez Radia TOK FM Karolina Głowacka dzień dobry państwu ponownie, a teraz łączymy się z Krakowa Anny w naszym studio w Krakowie jest pani Magdalena Zych dzień dobry dzień dobry współtwórczyni wystawy i książki wesela 21 to jest projekt, który powstał inny w muzeum Etnograficznym imienia Seweryna udzieli badania w terenie współpraca z parami wesela 21 jak rozumiem to chodzi o pokazanie w jaki sposób funkcjonują wesela w 2001 . wieku chciałabym zapytać na otwarcie czy Rozwiń » znaleźli państwo odpowiedź na pytanie, dlaczego ludzie tak hucznie łączą się w paryską współcześnie nie jest to przecież aż tak nie odwoływane jak kiedyś nie jest to też często tak przełomowe, bo pary wielokrotnie mieszkają ze sobą wcześniej nawet mają dzieci więc, dlaczego nadal czystek huczne, bo nadal jest bardzo przełomowe i nadal co się wiąże z nowym otwarciem w życiu biografii i nadal jest to po prostu rytuałem przejścia, czyli zmieniamy swój status społeczny, ale też wewnętrznie ulegamy pewnej przemianie widzimy się inaczej zaczynamy się widzieć jako żona jako mąż rzeczywiście wielu uczestników naszych badań były pary, które już jakiś czas ze sobą mieszkały niektórzy mieli dzieci dla niektórych nie był to wcale pierwszy związek małżeński, ale nie zmienia to nic w sytuacji świętowanie, kiedy chcemy w obliczu świadków w obliczu bliskich zawrzeć związek małżeński i to jest wielkie święta w to wychodzi NATO zastanawiają się nad tym, ale wychodzi mi na to, że to jest chyba jedyny poza pogrzebano, ale to się z takiej ewidencji obrzęd przejścia jest można tak powiedzieć tak mocno zachowane rytuał, że jedno z nich nawet 90 ostrzeżeń na tego typu rzeczy nie ma tego, ale nic nie pani się poprawi jako specjalistka w weekendy pani poprawiać, dlatego że rezultaty badań pokazują, że także wy i tak silny rytuał, jakim jest wesele nie może się równać się właściwie żadnym innym ten rodzaj święta, które się wtedy wydarza zaganiani tylko parę młodą, która tak naprawdę dużo wcześniej odczuwa siłę tej przemiany tego przeobrażenia, bo to są i przygotowania i docieranie się rodzinny, ale także gości weselnych to jest wspólnotowe przeżycie z 1 strony możemy powiedzieć swego rodzaju spektakl rozrzutności w niektórych landach, ale ma to wszystko na celu stworzenie wspólnoty ludzi wokół nas, którzy będą nam dobrze życzyć i to chciałam zwrócić uwagę na moc życzeń moc słowa, które tam jest wciąż bardzo istotna to co się powtarza nowożeńcom my już wszystkiego dobrego na nowej drodze życia to jest bardzo ważne, ale przecież sam akt zaślubin czy to w kościele czy w urzędzie stanu cywilnego to jednak to są przede wszystkim słowa prawda pani mówi o tej mocy słowa i to tutaj jest ewidentne stoją ludzie naprzeciwko siebie po prostu sobie coś mówią nie okazuje się, że to ma moc sprawczą oni tylko o sobie mówi Dionizy, podając dłonie i więcej danie sobie słowa czy zawiązanie związku małżeńskiego to są takie określenia, które wywodzą się tego co się dzieje też naszym ciałem, czyli my się łączymy, czyli ona i on w takim szczególnym przypadku łączą się w jedno i powstaje powstaje nowy związek nowe nowy porządek kosmiczny można powiedzieć nie mam do pani dużo pytań związanych z tym jak wyglądają współcześnie wesele i t d . tak dalej natomiast, żeby słuchacze wiedzieli jak na podstawie czego pani odpowie to nie proszę panie opowie jak szeroko zakrojone projekty, gdzie były prowadzone badania jak można opisać miny właśnie szerokość tego projektu to było przedsięwzięcie, które się zaczęło w 2010 roku od zadania sobie pytanie jak dzisiaj możemy o weselu współczesnym opowiadać dlatego skierowaliśmy się najpier w do przedstawicieli usługodawców do biznesu weselnego, żeby z nimi porozmawiać jak oni widzą swoje usługi jak równy jak rozmawiają z nowożeńcami to był bardzo ciekawy, jakby etap początkowy błąd pozwoli nam zbudować pewien słownik tego innym takim balansujący między komercją, a między przeżywaniem między właśnie tą wspólnotą, która się wytwarza, a po prostu kupowaniem usług w dalszej kolejności zaczęliśmy prace z parami około 20 par zgodził się wziąć udział i podzielić swoimi przeżyciami w trakcie przygotowań do uroczystości zapraszano nas także na weselach, gdy praca badawcza polegała na chodzeniu na wesele jak najbardziej przyjazne tak zwłaszcza, gdy wszyscy się bawią tutaj należy też się przeprowadzać obserwacje wykonywać notatki do sytuacji, gdzie koleżance innej ważnej zasadzie, która prowadziła wycenianej na weselu ktoś wpisał do notesu, tak więc goście się bardzo aktywnie włączali będzie wyższa niż się nie patrzyli trochę książek to jacyś obcy ludzie nas obserwuje mnie obcy na weselu to dobry znak FR my trojga jedno 2, gdy to już było za nami okazało się, że warto byłoby zajrzeć pod podszewkę tego rytuału Davis wolności, która nas często obezwładnia zamykamy oczy wszyscy teraz widzimy jak wyglądają wesela każdy każdy ma takie doświadczenie i Moskwę, że nie wejdą słowo może niech pani dobre, że zinterpretuje go specjalistka skojarzenia ma przede wszystkim, że ludzie stoją wokół siebie i trzyma w kółeczku i trzymają się za ręce i wygląda dość czy innych wyjątkowo, bo to są chyba na jedyne takie momenty do w życiu dorosłych ludzi, żeby stać się trzymać za rękę psy często obcymi sobie jednak mamy przecież to są 2 rodziny 2 grupy znajomych, więc swoje między 1 z wujkiem drugimi trzymam za ręce to jest dziwne, że się na to zgadzamy prawda ta sytuacja jest tak wyjątkowa, że to robimy tydzień na adres potrzebne, bo wtedy wujek przestaje być obcy jest im trochę postoi trochę go poznamy napijemy się razem i wtedy jesteśmy sobie bliżsi więc, jakby ta figura koła, które się pojawia ciągle nawoływania didżeja, a teraz zdobyła tylko państwo młodzi do środka też jest bardzo ważną i archaiczną figurą przemiany przeobrażenia się stonce często Anny poczęstunek jest celny pieczywo jest jest to okrągły chleb są to torty Sony 11 wielu wielu poziomach możemy obserwować to przemieszczanie się pewnych symboli i ta figura koła okręgu jest 1 z tych przykładów następnie po tym, jak pary po zgodziły się po zapraszały nas na swoje wesele podsłuchiwali śmiano się tak powiedzieć nagrywaliśmy dźwięki wesel po to, żeby inne, żeby dowiedzieć się co słychać są jeszcze ten rytuał wyraża w dźwięku jak one dają nam o sobie znać co odkrywa czyli gdy zajęli państwowi działalność z tego dach Dan tak dokładnie do kolekcji projektu trafiły nagrania, których można wysłuchać również na naszej wystawie, które pokazują 3 równe nogi, jakbym udostępniają naszym naszym zmysłom tą warstwę dźwiękową to ich życzenia i błogosławieństwo i to co się dzieje w samym momencie zaś zaślubin, ale też to co się dzieje przy stołach co słyszymy na zapleczu weselnym jak brzmi zabawa jak jak ludzkie głosy niosą ten rytuał był bardzo ciekawy etap nasze badania potem przygotowaliśmy publikację wystawę, na którą serdecznie państwa zapraszam jeszcze do 2 października w krakowskim muzeum Etnograficznym można oglądać współczesne wesela w Sąd Najwyższy także podarowane przez parę współpracujący z państwem ubrania gadżety jeśli można tak powiedzieć, więc tam jest też dużo osobistych spraw prawda takich emocji mogą natomiast ciekawa jestem jeszcze 1 rzeczy mianowicie inni często jest tak, że kiedy młoda para postanawia wziąć ślub i wesele to słyszą od swojej rodziny, że coś się musi wydarzyć, bo przecież zawsze tak było, bo taka jest tradycja czy znaleźli państwo coś wspólnego dla całego kraju co musi być faktycznie wszędzie, a niektóre rzeczy są już bardziej negocjowane nie wiem n p . wydają się, że to całowania chleba jest jakoś tam konieczna, ale już są różne wariacje, że ktoś musi pić wódkę jak ktoś weźmie 1 kieliszek jest wódka w drugim woda gdzieś z plebsu znaleźli państwo coś naprawdę, gdzie mu musi być w całym kraju ta otchłań negocjacje Kasię otwiera mi in przed narzeczonymi jest rzeczywiście przepastne i myślę, że większość się większość elementów wesela takim, jakim sobie wyobrażamy podlega renegocjacji, ale są miejsca, gdzie komu na kompromisy brakuje brakuje tej przestrzeni w UE i to jest bardzo różnorodna jednak tutaj w trakcie naszych badań biograficznych nie szukaliśmy różnic raczej staraliśmy się sportretować TOZ też bolesne weselny obrzęd takim, jakim on się objawia swych rozmaitych odsłonach, ale muszę powiedzieć, że często spotykaliśmy się z błogosławieństwem udzielonym przez rodziców państwu młodym co jest bardzo dawnym jeszcze z czasów przed Soborem trydenckim przed jakimkolwiek innym instytucjonalnym legalizowanie związków małżeńskich gestem udzielonej zgody przez rodziców młodych wiadomo, że dziś te symboliczne, ale wciąż ważne, ale ten moment, który rozpoczyna ciekawa jestem czy to wygląda tak jak ja to kojarzy ze swoich okolic, czyli im to się odbywa no bardzo tak głęboko znaczy para młoda klęka przed rodzicami to faktycznie tak wygląda bardzo często tak wygląda w innych soczyście pary, które z tego rezygnują i nie decydują się na taką uroczystość, ale ktoś taki moment, kiedy rodzic do rodziców dociera nagle, że schodzą niejako ze sceny, a nowymi ludźmi młodymi, którzy zajmą ich miejsce staną się gospodarzami będą bpm są dzieci, więc będą, więc niedługo może dzieci znów wnuki się pojawią, więc też bardzo wzruszający moment, który bardzo jest krótki też 3 mocne krótkiej potem jest szybko przemieszczanie się już do kościoła, ale on zapada ludziom w pamięć i na wystawie prezentujemy nagrania tych błogosławieńst w, które pokazują siłę oddziaływania i tradycji emocji właśnie w takim momencie już na samym weselu czy to jest temu łączenie tradycji z nowoczesnością być może wyobrażenia tradycji czy może to jest poszukiwanie luksusu pokazania się realnej kiedyś takiego blichtru albo może zupełnej nowoczesności miejskości tym się państwo spotykali i myślę, że te z rozgrywka między tymi elementami, które pani wymieniam, bo cóż to jest tradycja decydują sami decydentem definiujemy na własne potrzeby w konfrontacjach właśnie z rodziną z bliskimi sens naszym otoczeniem też, że zależy nam, żeby opowiedzieć to wydarzenie we właściwy sposób, o czym opowiadamy fotografiami prawda, więc te fotografie ślubne też są bardzo ważnym w PE aspektem my dzisiejszych wesel, bo one mają pokazać kim jesteśmy my chcemy widzieć potem krążą w różnych biegach jak ich prześledzenie też bardzo ciekawe, bo pokazuje, że ich w mediach społecznościowych i w albumach rodzinnych i dekoracje ścian naszych domów te zdjęcia mówią nam o nas samych jak im jak my chcemy się prezentować, więc wesele jest takim ogromnym świętem, które się mama bardzo wiele odsłon służy nam do bardzo wielu różnych różnych działań społecznych, ale nie należy zapominać, że to jest jakiś tam bardzo kulminacyjny moment w związku między dwojgiem ludzi w, a też fotografie się niezwykle profesjonalizm ujął czasami mam wrażenie aż fotografowie nieco przekombinował ją współcześnie, ale po to, zapytam panią po skręcie informacji Radia TOK FM naszym gościem gościem Radia TOK FM jest pani Magdalena Zych współtwórczyni wystawy i książki wesele 21 wystawę można oglądać w muzeum Etnograficznym imienia Seweryna udzieli mu za chwilę wróci Halina Głowacka wracamy do Krakowa, gdzie jest pani Magdalena Zych współtwórczyni wystawy książki wesela 21 wystawę można oglądać jeszcze do 2 października w muzeum Etnograficznym imienia Seweryna udzieli pani Magdalena umówiłyśmy się przez skrótem informacji pani przedstawiła w jaki sposób, by wyglądały badania, które doprowadziły do samej wystawy publikacji ba, a i t d. wspomnieliśmy o wizualną ości, która jest niezwykle intensywna na weselu na ślubie tej działalności, która musi być także uchwycona przez fotografów pozwoliła sobie na taką uwagę, że fotografowie się bardzo mocno profesjonalizuje, a jednocześnie czasami aż wręcz przesadzają mam wrażenie, że niektóre te fotografie są tak koncepcyjne, że aż otworzą bajkę z tego wydarzenia zamiast się raportować, ale co z tego jakaś moja uwaga może bardziej osobista to jestem ciekawa pani zdania pani opinii na temat tego w jaki sposób się właśnie go łapie te obrazy jak to jak wygląda też ta przemiana, bo tutaj w książce chociażby le są pokazane zdjęcia i fragmenty filmów z lat dziewięćdziesiątych we wczesnych lat dwutysięcznych i t d . się niezwykle zmienia profesjonalizuje i co to też o nas mówi jako o ludziach myślę, że w fotografii ślubnej spotyka się bardzo wiele porządków i bardzo wiele estetyk ma swoją odsłonę taką bardziej reportażowym bardziej lemur bardziej konceptualną to wszystko zależy od tego jak jakieś zamówienie spływa do fotografa fotografowi między sobą też jakoś ten rynek usług fotograficznych dla nowożeńców dzielą, więc możemy znaleźć bardzo różne bym te opowieści wizualne o weselu natomiast ciekawe jest to przejście, które nastąpiło w ogóle historii fotografii portretowej ślubnej z jakim mamy do czynienia, gdy taka opowieść, której zaczyna od przedstawienia godności pary małżeńskiej 10 nawet ramionami nie stykali w tych dawnych portretach, gdy fotografia w ogóle zaczęła być używana na aż do dzisiaj, gdzie fotografia ma pokazać to jak bardzo się kochają na tej fotografii ma być widoczna namiętności miłość romantyczna te wszystkie może wspólną pasję pasja zgranie tej pary dopasowanie tej pary te zdjęcia są bardzo ważne one będą potem potrzebne do opowiadania tego kim jesteśmy, więc staramy się, aby dobrać fotografa, aby ta tamta ta sesja ślubna czy same dokumentalne zdjęcia z wesela odbyły się we właściwy sposób tutaj mnóstwo anegdot związanych z tym, że są wymagania wobec fotografów a gdy fotografowali wszystkich członków rodziny ten zawód wymagający świetnej kondycji podejścia do klienta łagodzenia różnych napięć często fotografowie ślubne stają się ekspertami np. rodzina się pyta co teraz powiedzieć teraz zrobić w takim krytycznym momentem jest powitanie chlebem za chlebem i solą albo właśnie błogosławieństwo, bo my szukamy pomocy my potrzebujemy eksperta takim ekspertem staje się szybko właśnie fotograf, który w, który pomaga, które prowadzi, które w pewien sposób kreuje też to co potem znajdziemy na fotografiach i 80 % wesela to ona powie fotograf mówiące o pannie młodej panna młoda faktycznie jest w od centrum i ma zawsze kwiaty bukieciki ciekawa jestem czy znaleźli państwo odpowiedź na pytanie, skąd taka popularność kwiatów na weselach na ślubach w zasadzie nie ma sobie nie da się sobie wyobrazić ani dekoracji ślubnych czy to kościoła 3 i chociażby sali weselnej czy właśnie Panny młodej bez kwiatów czy też ludowe tak po prostu myślę, że rośliny są ważne po prostu wolą one niosą pewne znaczenia są inne naszym kodem porozumiewania się takim kodem kulturowym weźmy róże mógłby zastanowić się gdzieś widzimy róże, w jakich okolicznościach to róże w tych kontekstach romantycznych świetnie no ale widzimy rurze jako kwiat, który jest przypisany bogini miłości wśród 10 i cała sztuka Zachodu peleton ruszy używa także w takim kontekście jeśli spojrzymy, że róże symbol maryjny również blisko tych kobiecych znaczeń to wtedy widzimy, że te kwiaty nie są tylko ozdobą, choć są bardzo ważne w tej roli, ale kodują na rozgrywają różne znaczenia, kiedy się powiedzmy 100 lat temu w zamożniejszych domach puszczańskich NMP Panny młode zakładały wieńce potem weszły welon wcześniej był Korony weselne wszędzie tam jakieś nawiązanie do roślin się znajdywały rośliny mają znaczenie lecznicze również my dziś nie układamy bukietów ślubnych składających się z roślin, które były ważne, ale byśmy obecności zapomnianych rośliny Chmiela, który w, którym był taką roślinę symboliczną występuje w pieśniach mielą bardzo stare polskie pieśni weselne śpiewanej podczas oczepin dziś jest właściwie niespotykane no ale tutaj właściwości tej rośliny były rozgrywane jako takie od gmin takie upokarzające prawda, bo to piwo z chmielu było stać głównym napojem weselnym w ale też właściwości takiej jest to roślina szybko pnąca, więc te wszystkie metafory z tym związane z moment oczepin były bardzo na miejscu, więc te rośliny są bardzo ważne nie tylko jako ozdoba, ale też jako taki kod tego co się dzieje wokół nas pytamy o to czy to ma źródła ludowe, bo on winny jest państwo publikacje, ale też bez obserwacji nas wszystkich, bo któż z nas nie był na weselu to widać poszukiwanie CIR ludowości, ale właśnie trochę na tyle na inny potrafimy sobie to jakoś wyobrazić np. muzyka jest tu państwa na w książce fragment ten tekst napisany przez Adama Ciacha bałkańskie rytmy Polska noc i tutaj mamy dość taką oczywistą diagnozę, ale dopiero, kiedy się ją przeczyta to ona uderza, że inne szukamy ludowości ludowych rytmów, ale nie sięgamy po nasze polskie nie można tak powiedzieć tylko to są bałkańskie ukraińskie są oczywiście bardzo nam bliskie wspólna historia i t d. ale jednak te nie są to jakiś takie banknoty po polskiej chciałoby się powiedzieć, ale potrzebujemy tej narodowości szukamy tego te wzorce obecna w naszej wyobraźni weselnej czy tego jak ma wyglądać porządne wesele, ale nas odsyłają do takiego obrazu wesela związanego z męskością zwisa kością, ale tutaj mamy pewien problem, bo jako społeczeństwo w większości kulturowo wywodzimy się ze wsi, a chcielibyśmy sięgać do tych wzorców ziemiańskich wzorcem Myself mieszczański właściwie są nieobecne w takim obiegu kulturowym w Polsce, więc kogo mamy mamy mamy Wyspiańskiego mamy Smarzowskiego do nich się nasi nasi rozmówcy bardzo często to są nie tylko opowieści kody symbole, ale po prostu obraz jest popkultura, która przetwarza te wyobrażenia, więc tak samo w warstwie muzycznej im z 1 strony chcemy się odnieść do tego halny kim jesteśmy jakoś tożsamościowy rozegrać sytuację święta weselnego w ale nie jest to proste, bo z drugiej strony chcemy się trochę jednak tego od tych to nie jest nasza tradycja to znaczy mamy stół weselny, ale zboku gdzieś tam stoi wiejski stół, gdzie są specjały z pysznymi z pysznym domowej roboty jedzeniem, ale duży sygnał, że ten główny stół na pewno nie jest wiejski co się dzieje po co się dzieje po weselu jako padające emocje co się dzieje ze strojami chociażby po garnitur ślubny można wykorzystać jeszcze nieraz natomiast suknia ślubna co z tym począć niektóre panie po prostu sprzedają inne niewierzący z tym zrobić były takie emocje są związane z tym przedmiotem portale aukcyjne pełne są oferty NN tak samo słupy przydrożne, gdzie znajdziemy Panny młode wykonywane tylko w postaci sukni nałożonej innym osobom trudniej się rozstać z tą suknią mówi się, że dopóty jest film może w domu dopóki suknie w domu, ale niektóre z tych sukien trafiły do muzeum będą opowiadały biografie ich użytkowniczek niektórym paniom Włosi trudno rozstać z tymi sukniami wokół sukni zbudowana cała figura Panny młodej Panny młode się dzieje w rytmie wytworzy przy przeobraża się ze zwykłej dziewczyny mógł wtedy, gdy zakłada suknię ślubną, ale z tym garniturem to wcale nie do końca tak jest, bo trudno było pozyskać do kolekcji garnitury panów młodych, bo oni chcieli się wcale ich pozbywać nie tylko dlatego, że to jest bardzo pożyteczne mistyki porządny garnitur natomiast zakładające garnitur mężczyzna pamięta o tym, że to jest właśnie ślubny garnitur to jest takie dosyć ważne i dopiero o pogłębione wywiady SN z MEN z pannami młodymi pozwoliły dojść do tego punktu, że strój tak samo jest ważny tak samo tworzy postać postać pana młodego, jaki pani młodej i stąd stonce my wszyscy się czujemy inaczej wchodzimy w rolę dzięki strojom i dzięki temu, że one nas zmieniają w oczywiście współczesne wesele w warstwie wizualnej komercyjnej nim niemalże każdej innej znacząco różnią się od tych dawnych, ale z tego co pani mówi wydaje się, że jest wręcz jakiś wspólny kręgosłup jeśli można tak powiedzieć, że ten rytuał przejścia mimo tego współczesnego świata czy to sekurytyzowanych czy racjonalnego czy gdyby tak dalej inne mówić i jest bardzo silnej i wiele tych elementów jak chociażby błogosławieństwo rodziców jest niemalże archaicznych i to wszystko jest ja myślę, że w takiej warstwie najgłębszej po prostu to jest święto z tytułu połączenia się jego jej świetną w obliczu świadków za zgodą najbliższych jak ta struktura jest bardzo stara i ona Jane nie ulega zmianie dopiero to co się dzieje wokół niej to są rzeczy, które część z podlegają modom podlegają przeobrażeniom oczywiście bardzo się zmieniła rola Panny młodej, by dziś panna młoda nie jest tą samą osobą, którą była w rytuale w badanym przez etnografów na początku dwudziestego wieku dziś możemy powiedzieć, że jest w rejestrze wydawanym zamknięto same się lub dziewczęta dają za mąż one decydują one wybierają inne rzeczonych, jakby nie można ignorować tych tych zmian społecznych, które zachodzą, ale ta struktura, której rozmawiamy ona pozostaje zasadniczo bez zmian, a propos przypomniało się to też na co pani zwraca uwagę we wstępie do publikacji, że wieczory panieńskie przestały być smutne przestał być pożegnaniem z inny kobiecy światem tylko wręcz przeciwnie pokazujące siłę kobieco wszystkie dziewczyny są tam dumny, że my teraz kobiety za wszystkich facetów auto, bo dzisiaj to jest nasza nasza impreza jest w tym też coś, a propos tych przemian społecznych mam wrażenie tutaj to jest widoczne tak myślę, że to jest taki akurat wieczór panieński zmienił się mocno jeśli chodzi o jego wydźwięk jest to radosne święto z tytułu znalezienia tego właściwego poczęstował długich żmudnych poszukiwaniach, więc jeszcze z czego cieszyć poza tym inny mówi się dużo o takim ryzyku biograficznym małżeństwa współczesnego prawda mamy tu wysokie statystyki rozwodów, więc ta wspólnota kobieca to poparcie przyjaciółek bliskich kobiety może nam się przydać w razie czego i tutaj jeszcze słowo o tym co w życzeniach słychać często życzenia słyszymy na ostrzeżenia porady to nie są tylko wszystkim właśnie te to fraza wszystkiego dobrego na nowej drodze życia, ale właśnie masz tydzień, żeby zmienić zdanie albo do do pana młodego, żeby się nie obijał niby żartem rzucone, ale to wszystko nam pokazuje, że innych pod tym lukrem po tym, radosnym świętem, które się wydarza ona jest bardzo poważna rzecz mianowicie zmiana przynależności zmiana tożsamości MF niebezpieczny moment przejścia mimo tego, że pary potrafią być ze sobą wcześniej przez wiele lat mieszka ze sobą nawet mieć dzieci to jest bardzo ciekawe pani Magdalena Zych współtwórczyni wystawy książki nie i książki wesela 21 wystawę można oglądać w muzeum Etnograficznym imienia Seweryna udzieli w Krakowie do 2 października domyślam się, że wiele osób zaangażowanych było w projekt, tak więc zapraszam państwa również na oprowadzanie po wystawie, które przeprowadzi Dorota Majkowska szaleje RN współtwórczyni wystawy współtwórczyni książki wystawa jest przygotowana wizualnie przez Annę zabite deską można oglądać rozmaite rozwiązania na tej wystawie tego jak dziś można bez cech odpowiadać inny zespół, który brał udział w badania był bardzo szeroki wszystkim jesteśmy bardzo wdzięczni, ale przede wszystkim chciałem podziękować wszystkim parom młodym, które zaprosiły nas do swojego życia w bardzo serdecznie dziękujemy parom młodym twórcom i jeszcze raz pani Magdalenie Zych, która dla państwa opowiadała dziękuję serdecznie dziękuję za chwilę będą informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA