REKLAMA

Czy kierowca ma szanse wygrać z nieuczciwym ubezpieczycielem? Mówią Łukasz Kwiecień i Marcin Jaworski

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2016-09-12 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
szósta 541 sekund 15 i pierwsze śniadanie w toku witam państwa bardzo serdecznie bardzo się cieszy też, że państwo do nas piszą tak obficie w sprawie tematu, który dzisiaj w pierwszym śniadaniu w toku będę za chwilę rozmawiał z państwa innymi gośćmi, czyli w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych o różnych ubezpieczeniowych, czyli tym jak ubezpieczyciele najczęściej nabijają klientów w butelkę przysłowiową my oczywiście można spisać cały czas czeka na Rozwiń » państwo opinie i komentarze państwa innymi gośćmi są pan Marcin Jaworski ekspert z biura rzecznika finansowego dzień dobry dzień dobry pan Łukasz kwiecień adwokat Fundacja lex specialis dzień dobry ja rano już zapowiedziałem, że inspiracją do poruszenia tego tematu jest moja własna przygoda z likwidacją szkody, czyli zniszczonego samochodu po prostu w ramach ubezpieczenia rzadkość to zdarza mi się pierwszy raz zdarzyło w moim dwudziesto paroletnią doświadczeniu kierowcy w związku z tym nie nie ustaje w szoku ich zaskoczeniu innych, bo przyznam się szczerze, że być może jestem jakiś mniej inteligentne niż przeciętny użytkownik samochodu, ale wielu rzeczy po prostu nie pojmuję i dlatego też postanowiłem panu zaprosić i pytać jak to w praktyce jest nie pojmuję n p . z tego, że jak to możliwe, że np. ubezpieczyciel stwierdza, że samochód nadaje się tylko do kasacji, bo koszty naprawy przekracza tam w ogóle chyba 89 % wartości pojazdu, po czym zmusza klienta do odebrania tego pojazdu inie sprzedanie go sobie własnym sumptem, a wypłaca mu mniej niż połowę jego wartość to od razu pierwsze pytanie czy chodzi o szkody likwidowane ze swojego, a LOK z OC to w w tym w tym wypadku ta granica Maciejowski tak jest ta granica to jest zwykle 70 % i to jest jak to ubezpieczyciele określają granice opłacalności naprawy i to jest też o tyle ważna różnica, że w przypadku ubezpieczeń OC udało się w końcu przeforsować wcale taką zasadę, że szkoda całkowita jest orzekana dopiero wtedy kiedy koszty naprawy samochodu przekraczają 100 % jego wartości z dnia już zgodę to też jest po pewnym takie osiągnięcie również rzecznika ubezpieczonych wówczas bo kiedy standardem było stosowanie tego samego tego samego przez przedział na terenie lasu teraz jest naleśnik, ale wracając wracając do dołu do US uznanie, że samochód nie nadaje się do ruchu to jest to jest uznanie, że samochód, że naprawa samochodu jest nieopłacalna ekonomicznie ekonomiczny natomiast, skąd się bierze właśnie torze ubezpieczyciel proponuje wypłatę odszkodowania i zostawia panu panu brak Otóż renomę jest to po prostu bardziej opłacalne dla ubezpieczyciela już niemal pewne możliwości nie ma cienia wątpliwości, że ubezpieczyciele raczej dobrym ubezpieczonego się nie kieruje tylko swoim zrozumie każdy koszt takiej naprawy i też co ważne, bo z tych spraw, które do nas trafiają tu widzimy kilka takich spornych punktów z 1 strony z 1 strony mamy zawyżanie wartości z wartości pojazdu warto wartości pojazdu przed szkodą zaś przepraszam zaniżanie wartości pojazdu przed szkodą, a z drugiej strony zawyżanie właśnie tej wartości wraku www, bo to właśnie, bo koszt naprawy tak, żeby ryby też nasi słuchacze się połapali jest szósta 9 dużych ról trudny temat koszt naprawy firma ubezpieczeniowa wyceniana na totalnie się ponad 70 % wartości pojazdu, ale jako odszkodowanie wypłaca mniej niż 50 % wartości pojazdu to jak klient ma w sobie naprawić ten pojazd za mniej niż połowę jego wartości skoro ten sam ubezpieczyciel panie mecenasie wycenia pojazd się naprawy pojazdu na ponad 70 %, a większość tej sprawie KIO, jakie przeprowadziłem to tu zawsze kosztem ekonomicznie ubezpieczyciel to uzasadnione, ale że warto dodać, że wartość pozostałości zawsze jest większa niż wartość wartość tego efekty wtedy na naprawę albo wartości szkody całkowitej jak można uzasadnić także wtedy przez ta sama firma ten sam pojazd wycenia w bardzo różny sposób w zależności od tego czy działa na swoją korzyść czy na korzyść klienta w jak wiadomo, o co chodzi chodzi o pieniądze klienta ubezpieczyciel ubezpieczyciele przyznają panowie, że ubezpieczyciele różną klientów w butelkę po chodzi o to tak UBS i obecnie jest wolny wojna cenowa pomiędzy polisami tak duży popyt jest przekładana wartość wypłacanych odszkodowań ubezpieczyciele muszą w jaki sposób w latach muszą w jaki sposób mieć zysk ze swojego ze swojej działalności jednocześnie wypłacać odszkodowania przy obecnej są one duże zyski np. przy obecnych wartościach polis nie pozostaje im pozostaje taka kwota pani Aniu, Aniu Aniu, inna tak natomiast o realnym i moje mojej ocenie na to nigdy nie można przy decydować nad tą pierwszą kwotę, którą proponuje ubezpieczyciel zawsze trzeba napisać odwołanie zwykle w w większości przypadków dopłacają ubezpieczyciele wypłacają jak jakieś odszkodowanie dodatkowe tak ale, żeby mieć pełną rekompensatę szkody i pełne odszkodowanie uzyskać najwyższe noty trzeba złożyć sprawę do sądu i wtedy wtedy zawnioskować o wycenę biegłego z zakresu wyceny samochodów wg rzeczoznawcy i wtedy zwykle te opinie rzeczoznawców są wyższe niż te niestety prowadzone przez ubezpieczycieli, a jeżeli zwykle tak się dzieje to dlaczego firmy ubezpieczeniowe wciąż robią to samo i dlaczego żadna z instytucji państwa państwa zdaniem panów zdaniem nic w tej sprawie nie robi, bo ja rozumiem, że nadzór nad rynkiem ubezpieczeniowym sprawuje KNF komisja nadzoru finansowego, która jest odpowiedzialna za to 2 filary nadzór bankowy i duma zapisane zdaje się, że w ustawie obowiązek dbania o stabilność tego rynku, ale już w tym segmencie dotyczącym ubezpieczeń ma zapisany obowiązek dbania o interes klienta ubezpieczonych ani ubezpieczyciel to n p . jeśli chodzi o taneczną to pojawiają się różnego rodzaju wytyczne, które mają mają za zadanie no, jakby poprawi to sytuację klienta np. to toczymy, o czym rozmawialiśmy, że obecnie szkoda całkowita owoce to jest już orzekana w przypadku tych w tej pełnej wartości pojazdu no to jest m. in . efekt takich ocen takich działań natomiast w przypadku auto casco no to jest umowa, którą się nową jezdnię podpisuje jest to pewien przyjęty na rynku standard toż to 70 % i trudno trudno tutaj coś coś poradzić natomiast jeszcze wracając do właśnie do daty jest do tej sprawy, dlaczego tego fenomenu, dlaczego ubezpieczyciel właśnie wypłaca tą samą szkodę wycenia 2 × z użyciem wycenia 2 × mało mało tego też jeszcze na potrzeby w zależności od tego na jakim to jest etapie likwidacji szkody też bierze pod uwagę np. różne różne koszty naprawy np. to też jest taki paradoks, który rzeczny, który do ekspertów rzecznika finansowego zawsze zadziwia z zalet zadziwia, że na potrzeby właśnie szkody całkowitej bierze się zawsze najlepsze części najdroższe najwyższe koszty robocizny natomiast w przypadku, kiedy trzeba naprawić ten samochód już najniższy już każda faktura jest oglądana kwestionowane są koszty n p . za roboczogodzinę są dyskusje czy części powinny być jednak oryginalne logo producenta czy mogą być te tzw. zamienniki natomiast rzeczywiście na potrzeby szkody całkowitej jest to liczone jest liczone maksymalnie 1 właśnie co za tym co za tym stoi, bo pan powiedział, że dostaje mam samochód n p . za za 10  000 zł to pozostałości z wyceniono na 6 dostaje pan 4000 zloty odszkodowanie tego samochodu nie można naprawić, bo rzeczywiście jej moce wzrosną o zwrot istotą szkody całkowitej jest to, że mogą ten sam na naprawę tego samochodu jest nieopłacalna w związku z tym na ubezpieczyciela odszkodowanie powinno wystarczyć na zakup nowego samochodu z odgrywa tu honorujemy takie nazwy czy nowego samochodu znaczy to moc tej sali dla tej samej klasy tej samej tej samej wartości w związku z tym dostaje pan właśnie z powrotem te 10  000 może pan pościg i kupić nowy samochód, ale mówić wojna o uwaga właśnie problem problem jest z tą sprzedażą wraku w oczy tego doraźny rozbitego samochodu, bo to też pod tym względem trochę się poprawiła, dlatego że ubezpieczyciele korzystają z tzw. aukcji internetowych i wrzucają te rozbite samochody na dziecko na takie aukcje, w których uczestniczą profesjonalni albo pan Zenek z warsztatu obok, który z los zestresowanego samochody 1 marki w tempie samochody innej marki potem sprzeda w karierze artyści w galerii gala w każdym bądź razie właśnie ci się tak bym był warsztat owcy kupujące samochody nie jest niestety nie zawsze udaje się do 5 takich takiej transakcji i co wtedy i wtedy mnie wtedy niestety musimy robić to ona na własny rachunek i tu od razu powstaje spór, dlatego że ubezpieczyciel wycenia pozostałości np. tego samochodu na 6000 zł natomiast my w ramach naszych naszych prób sprzedaży na na portalu przez przez jakiś ogłoszenia dostaną dostajemy np. 4000 zł i wtedy mamy mamy sporą sporów wynikających z werwą właśnie z tej różnicy między 40006000 zł i tak tak naprawdę trzeba po prostu wtedy przedstawić przedstawić informację o ofertach, które dno, które dostaliśmy to ubezpieczyciel wypłaci też jak i ubezpieczyciel zdecydowanie powinien wypłacić Troll to różnice między między tym co sam wycenił ekspert skoro tak powiem, a tym co zweryfikował rynek to co ty tym bar, tym bardziej że tutaj też czysto tyle o tyle to łatwe, że jeśli jemu samemu nie udało się sprzedać tego na Platformie aukcyjnej za za określoną kwotę do to jest to jest sygnał, że ten samochód ma to być może nie jest nie jest tak atrakcyjny dla dla potencjalnych nabywców i ja jak tu ubezpieczyciel wycenia o innych sztuczkach ubezpieczycieli stosowanych przy okazji likwidacji szkód komunikacyjnych n p . o tym, że zamiast samochodu zastępczego proponują rower i pierwsze spotkanie orkiestr myślę, że to jest bardzo pani chce mi chór potrafić w dniu wypadku, ale niestety, choć bardzo poważna oferta oboje już państwo po informacjach, które teraz w radiu TOK FM w prawo wszyscy śniadanie w dołku pierwsze śniadanie w toku i wierność i witam państwa ponownie bardzo serdecznie państwa innymi gośćmi są pan Marcin Jaworski ekspert z biura rzecznika finansowego dzień dobry i jeszcze raz znalazł też wrażenia wagę należy lex specialis rozmawiamy o ubezpieczeniach komunikacyjnych samochodowych OC auto casco i o tym jak ubezpieczyciele muszą delikatnie czy nie delikatnie wonie delikatnie oszukują klientów mówiliśmy o 1 takiej sztuce, która polega na tym nadal nadal nie wyjaśniliśmy czy raczej trudno to zrozumieć, ale wyjaśniliśmy, więc nie będziemy się w las tym, która polega na tym, że wg tej samej firmy ubezpieczeniowej ten sam samochód, kiedy ta firma ubezpieczeniowa ocenia czy nadaje się cieniem czy nie opłaca się go naprawiać czy opłaca, jeżeli firma ubezpieczeniowa uznaje, że się samochodu nie opłaca naprawiać, bo jego koszt naprawy wynosi ponad 70 % wartości to stosuje najwyższe stawki, ale potem ten sam samochód przekazuje klientowi nie, pozostawiając mu wyboru oraz wypłaca mu mniej niż połowę wartości tego autor uznając, że nie jest już czwarty w tym momencie naprawa nie jest Warta 70 % tylko 40 % ten sam samochód to sama szkoda różne stawki po to, żeby nabyć przyjęta w butelkę próbowaliśmy to wyjaśnić trudno nam było razem z ekspertami studio zajmiemy się innymi innymi przypadkami n p . taki, że oto ubezpieczyciel chwali się i podpisując umowę zapewnia, że na czas naprawy szkody będziemy mieli samochód zastępczy cieszymy się jest szkoda dzwonimy po samochód zastępczy tak, ale tylko na tydzień, a najlepiej, gdyby pan mam dla pana Super propozycja Jana, a tak usłyszałem dostanie pan od nas rower i na pytanie o nią rowerem jeździ 40 km do Warszawy panie odpowiedzialny o kondycję pan sobie poprawić czy to jest pana zdaniem w porządku propozycja czy nie tworzy on na znak na pewno nie nauczy jak mecenas, lecz ów ubezpieczyciel powinien przekazać samochód o podobnej klasie jak ten uszkodzony i wynajęcie tego samochodu ona trwać tak długo jak trwa likwidacja tej szkody przynajmniej do do czasu wypłaty tego tego odszkodowania pierwszego tak w zależności, jaka to będzie kwota można można się jeszcze starać o o zwiększenie tej kwoty i można później udowodnić, że faktycznie to likwidacja szkody dłużej trwała zasadniczo likwidacja szkody powinno trwać 30 dni od dnia zgłoszenia i ubezpieczyciele powinni się w tym terminie to moja szkoda jest likwidowana przez PZU już trzeci miesiąc przez 3 miesiące ma dostęp do zmierzenia wąską żartuje pan w 7 dniach państwo mi zabrali samochód poinformowali mnie, że mogę złożyć zażalenie ma czas na jego rozpatrzenie to 3 miesiące w takiej sytuacji na to, jeżeli ubezpieczyciel chce przez to działa przez 2 tygodnie tylko finansuje samochód zastępczy NATO można rozwiązać w samochód na nas jak koszty opłaconego, a później żądać zwrotu tego tego wynajęcia natomiast gdy trzeba uważać na pewne pewne prawne ze strony poszkodowanego, żeby też ubezpieczyciele nie naciągać na jakie dodatkowe kwoty przykładowo, że jeżeli szkoda dotyczy samochodu 10  000 zł to nie można wynająć sobie samochodu wartego 50  000 zł jeździ z nim przez 3 miesiące i wynająć takie samochody są w kat będzie jednodniowa to należy zdaniem ubezpieczyciela, że nie likwiduje szkody w terminie, do którego sam się zobowiązał Włochy czy tak jest tego, czyja wizja to większość tych pierwszych kwot wypłacanych jednak terminie tak to segment, jakby w trzymane trzymane są stamtąd terminy są czasami jest także, że ubezpieczyciel takich dodatkowych wyjaśnień dodatkowych dokumentów to przedłuża postępowanie likwidacyjne i bardzo dużo zależy od samego poszkodowanego jak brzmią wiarygodnie jak szybko przekaże dokumenty na ubezpieczenie poprosił o odesłanie Origin WHO ME Hoffer z otwartej zabezpieczyć tych tanich, jakby tego dostępu do liczby na wynos oryginał polisy, którą ubezpieczyciel ma no bo przecież ze mną zawarł on także wiek większości likwidacji szkód to w topowych polega na tym tle przesłanie skanów dokumentów teraz wyszła zmiana w sprawie, gdzie już bezpiecznie również żądać oryginałów dokumentów od 8 września 2006 roku wyszła taka zmiana w 2 ustawy kodeks cywilny, jaki kodeks postępowania cywilnego, że żadne dokumenty już jest tam skany jakiej, jaki e-mail nr 2 w związku z tym już od tej pory właściciele nic nie powinni żądać oryginałów dokumentów tylko po niej są wystarczające dla nie powinno być skalę dokumentalnej pozostawmy został, bo wchodzimy w szczegóły jak to jest z tym rowerem panie właśnie Tomasz Jaworski rzecznik finansowy przede wszystkim jeśli chodzi też oto terminy jeśli chodzi o samochód zastępczy to znowu mamy pytanie czy korzystamy z własnego auto casco z takim rozszerzeniem asysta oraz gdzie są z góry zdefiniowano okresy na ile ten samochód mamy mogą być różne mogą być 3 dni mogą może być 7 może być 14 może być nielimitowany najszerszych pakietach, ale tu mamy właśnie kwestie umowne i tutaj trudno trudno coś się coś we kwestionować takich pytań, jeżeli jest na starych drewnianych domach różni, a ubezpieczyciel proponuje rower może tak naprawdę Motor 1100 jest Impel pana wybór wtedy jeśli uważa pan, że ten rower jest bardziej atrakcyjną opcją można będzie wiadomo, że można oczywiście wolno wybrać rower natomiast przy przypadku OC jeśliby pan korzystał z czyjegoś OC to powinno powinien samochód zastępczy być na cały okres naprawy i nie ma nie ma absolutnie co do tego co do tego wątpliwości są oczywiście spory jak liczyć ten ten czas naprawy, bo ubezpieczyciele najchętniej, licząc ten technologiczny czas naprawy, bo w systemach jest zapisane ile taka naprawa samochodu po powinna trwać, a nie ma n p . nie uwzględniają n p . czasu na oczekiwanie np. my decyzję, by dajmy NATO w związku z tym do nas do nas jeśli trafiają teraz sprawy sporne no to one właśnie dotyczą właśnie długości okresu lub stawki za wynajem za to co czeka albo też też o to oto pytania naszych ekspertów i praktycznie już niema skarg na kwestionowanie wynajmu samochodu zastępczego jak niejako jako takiego ataku tutaj ubezpieczyciele też dzięki dzięki takiej presji ze strony rzecznika finansowego i też, że takiej uchwały Sądu Najwyższego właśnie z wniosku rzecznika finansowego już to przyznawanie samochodu zastępczego po szkodzie jest standardem w związku z tym, że nie mamy praktycznie w ogóle skarg na to, że to mnie brzuch, ale w ogóle odmawiają kwestie sporne dotyczą właśnie tego na ile czas na Mal na jaki na, jaki okres to przecież wg jakich jakich stawek dobrze to kolejna sztuczka polegająca na wyliczaniu na ile klapa bagażnika czy zderzak zużyły się od dnia zawarcia umowy do dnia szkody czy też pana zdaniem uczciwa praktyka na 3 na pewno trzeba wyliczyć stopień amortyzacji wydana na danej rzeczy, ale nie da się kupić np. części z prawdą mam szkodę w samochodzie jeździł załóżmy 4 miesiące i dzwonię do sprzedawcy mówią poproszę zderzak o zużyciu 17 %, bo na tyle ubezpieczyciel wyliczył amortyzacji dlatego często przy drobnych stłuczkach na szkodę jest tylko tu o tym, uszkodzony ustala się kwotę w likwidacji całkowitej tak, bo sam zderzaki czy może kosztować tyle co COS to co ten stary samochód 10 czy piętnastoletni tak i wtedy wtedy właśnie jest to sztuczka ze ubezpieczyciel ustala wartość samochodu na jakość umów z Koroną w sporą kwotę albo albo małą kwotę, a i wypłaca wypłaca niskie odszkodowanie tak o resztę w tym w tym w tym zakresie w tym zakresie na dochodzi do pewnych Lennona nadużyć tak pan też tak twierdzi jest jeśli chodzi właśnie nazwą, o co tu warto się to, o których pan wspomniał to też jest istotne, że ubezpieczyciele biorą wartość samochodu z dnia szkody, a nie np. z dnia zawarł z dnia zawarcia równoważy się dopłacić, chociaż przecież to są umowy, które rzeczywiście gwarantują gwarantują, że jeśli umawiamy się, że w momencie zawali zawierania umowy nasz samochód jest wart np. 30  000 zł to rzeczywiście tacy ta wartość stanowi podstawę do do Lechii powodem do rozliczania do wyliczania odszkodowań my też my też np. obserwujemy takie niepokojące zjawisko, z którym też staramy się walczyć to n p . takie, że na etapie zawierania umowy np. kask kota wartość samochodu jest istotnie istotnie zawyżana i do, gdy po szkodzie okazuje się, że ten samochód jest były źle wycenione na etapie zawierania umowy to ubezpieczyciel oczywiście przyznaję rację i oddaje tylko tą część nadpłaconej składki natomiast ono naszym naszym zdaniem jeśli jednak już przyjął do ubezpieczenia wg wg takiej takich wartości netto powinien odpowiadać to do do określonej wartości natomiast jeszcze w jeszcze wracając do do tej kwestii części, o których o, których sądzi pan wspomniał i o różne kucharza z o ZUS, a 17 % to jest to jest także tu znów tu znowu dochodzimy do dołu do tego z jakiej umowy chcemy chcemy likwidować likwidować szkody jeśli mówimy o ubezpieczeniu OC to zasadniczo zasada jest taka, że ta restytucja powinna być pełna to znaczy, że nie może ubezpieczyciela absolutnie nie może proponować np. założenie jakich części używanych to muszą być części nowe jest oczywiście pytanie o jakość tych części, dlatego że jak każdy każdy kierowca wiezie można kupić daną część np. za 300 zł są też takie za 200 są też za 100 pięćdziesiąty drugi ty jesteś też pytanie czy rzeczywiście do każdego samochodu na każdym na każdym etapie jego życia trzeba pakować to część czy nie za psa za 300 za 300 zł może nie zawsze trzeba w Gnienie nie zawsze trzeba, ale ale, ale za za każdym razem to odszkodowanie powinno wystarczyć na to, żeby człowiek mógł kupić kupić rzeczywiście część natomiast jeśli jest to część, której nie można kupić właśnie w jakim się w jakimś takim niższym o niższym standardzie uzupełniono ubezpieczyciel zapłaci pełną ochroną warto dobrze jeszcze 1 praktyka opisana przez mojego znajomego tym razem o to miał szkodę niewielką, by ktoś mu tam przerysował samochód ubezpieczyciel oczywiście wysłał swojego rzeczoznawcę rzeczoznawca wycenił szkodę nawet w taki sposób w jaki warsztat zdecydował się naprawić, mimo że było to Nisko źle naprawił warsztat, po czym właściciel warsztatu zadzwonił do znajomego mówi się pan zapłaci za to na prawe znajomy pyta, dlaczego skoro zlikwidowałem to z ubezpieczenia tak, ale ubezpieczyciel poinformował mnie, że pan wykupił ubezpieczenie na raty, czyli że płaci pan za pakiet ubezpieczeniowy w latach, a zapłacił pan pierwszą ratę i zostały jeszcze 3 i wysokość tych 3 rat ubezpieczyciel odbiją sobie od odszkodowania, które panu ma wypłacić i wyszło, że w zasadzie to musi pan sam zapłacić za naprawy na 333 czy ubezpieczeniowych w pozostałych rat płatnych ubezpieczeń ubezpieczenie jest rozbity na raty czy jest jedno 1 składka płacona to nie powinna być wpływu na rekompensaty całego odszkodowania także może ubezpieczyciel zażąda, że w związku z tym, że tak oczywiście naprawimy szkody, ale od jej wartości odejmiemy wysokość pozostałych rat, który wpadł do zapłacenia gniazdo USB na praktykę właśnie na 1 taką sprawę sądową właśnie wniosek o to, żeby ubezpieczyciel odpowiada zapłacił całe odszkodowanie natomiast ubezpieczyciel u 0 i nie zapłacił tego odszkodowania i zwrócił nadpłaconą quad górny już składkę za 3 okresy 3 kwartały taki jest błędna praktyka czy Kandora znana w Europie zobaczy jak na kilka godzin droga sądowa, ale sądzę, że w tym czym w tym akurat sytuacji nad powinna być pełna kąt kompensata szkody aut, a on był ubezpieczony powinien mieć ochronę ubezpieczeniową całą roczną tak nie rezygnuje z tej ochrony ubezpieczeniowej za 2064 roku wzięła to za powszechne wrażenie realizatorzy programu ubezpieczeniowego, a przez to była zgoda, jeżeli nawet powstanie mur szkoda pod koniec okresu składkowego to też powinna być wypłacona podwładnemu odszkodowanie tak do sprawy jest bardzo dużo niestety czas nie pozwala nam wszystkiego mówić myślę, że ten temat jest dosyć ciekawe bardzo dziękuję panom za wizytę w studio Marcin Jaworski ekspert z biura rzecznika finansowego Łukasz kwiecień adwokat Fundacja lex specialis byli państwem gośćmi dziękuję bardzo za chwilę informacje po informacjach pierwszy program gospodarczy i znowu ja będę państwa męczy informacjami o tym co na stronach poświęconych gospodarce, ale też co na rynku walut proszę zostać Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA