REKLAMA

Reality shows, czyli współczesne mitologie

Kwadrans Filozofa
Data emisji:
2016-09-13 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:51 min.
Udostępnij:

Intensywnie promowany reality show, którego uczestnicy - na co dzień polscy celebryci - peregrynują po Azji i starają się tam przeżyć za minimalne pieniądze, jest absurdalny z wielu powodów. Pytanie jednak - dlaczego przyciąga tak gigantyczna widownię? Czyżby oferował widzom - poza rozrywka - także pewne psychologiczne korzyści?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ten kwadrans filozofa elity Tomasz Stawiszyński dzień dobry pomówmy dziś o nowoczesnych mitologia, a nowoczesne mitologię to oczywiście reality sho w z pompą ten kwadrans filozofa tylne z okładek czasopism kolorowych jest ogromnych billboardów zawieszonych w centrach miast z różnych plotkarskich albo nie plotkarskich, choć się zaciera różnice dzisiaj pomiędzy plotkarskim ani plotkarskim mi nie portalami Otóż z owych plotkarskich właśnie nie plotkarskich portali Rozwiń » internetowych i w ogóle zewsząd z ja mam przynajmniej takie wrażenie, że zewsząd uśmiechają się do nas od pewnego czasu polscy celebryci biorący udział w taki medialny ITI sho w zapowiadanym przez pewną stację telewizyjną dużo takich różnych produkcji się na co roku pojawiał no ale właśnie trwa w niniejszym kampania intensywna bardzo reklamowała pewnego szczególnego reality show, któremu chciałbym się dzisiaj bliżej przyjrzeć owi celebryci mianowicie aktu celebry ci zarabiający na codziennie znacznie ponad średnią krajową, a i zapewne za udział w inkryminowanym przedsięwzięciu, inkasując sowitą raczej niż nie sowitą opłatę w Otóż owi celebryci udają się mianowicie do Południowej Azji, a w Południowej Azji muszą sobie poradzić z rozmaitymi przeciwnościami losu mniej lub bardziej drastycznymi innymi słowy muszą żyć jak zwykli ludzie bez dostępu do swoich dobrze zaopatrzonych kont bankowych producent tego programu wyraźnie podekscytowany tą perspektywą pisze na stronie internetowej o Vęgoria Alicji tak pokonują uprzedzenia przełamią strach sprawdzą limit własnych możliwość to on ten kwadrans filozofa elity o kuriozalnym, ale też w jakimś głębszym sensie problematycznym pomyśle na ten program już naprawdę wiele napisano w inny w różnych zresztą miejscach zwracano uwagę n p . na dość paradoksalną struktura tego całego przedsięwzięcia paradoksalną z 1 perspektywy z innej perspektywy, kiedy weźmiemy pod uwagę klasowo część społeczeństwa i różne gry, które przedstawiciele czy to niektórzy przedstawiciele klas wyższych uprawiają, żeby swoje samopoczucie poprawić, żeby zyskać lepszą samoocenę z tej perspektywy to może nie tak bardzo jest paradoksalne, ale one sporo o tym, o tej paradoksalną ości właśnie owego przedsięwzięcia napisano to w struktura ta polega na tym, że w bogaci gdzieś daleko wyjeżdżają, żeby udawać biednych wokół tego swojego udawania biednych konstruują jakąś strzelistą martyrologię protekcjonalnie się pochylają nad ludźmi fatalnie sytuację sytuowany mi naprawdę fatalnie usytuowanymi ani udającymi fatalnie sytuowanych w związku z tym przeżywają także liczne egzaltację, które potem oglądamy na ekranie telewizora nad wszystkim tym zaś czuwają bacznie ochroniarze producenci lekarze cała ogromna ekipa czuwa nad bezpieczeństwem uczestników takiego programu, a za wszystko oczywiście płaci i to spore pieniądze i stacja telewizyjna, a stacja telewizyjna płaci te pieniądze, ponieważ wpływy reklamowe są gigantyczne, a te wpływy reklamowe są gigantyczne, ponieważ na tego rodzaju ekstrawagancje znajduje się gigantyczna widownia tak to się zawsze kręciło i tak się kręci również w tym przypadku ten kwadrans filozofa elity oczywiście kwestia popularności programów typu reality show to jest temat na jakąś przepastną socjologiczną książkę albo co najmniej jakiś przepastny socjologiczne artykuł w takich tekstów też oczywiście wiele już napisano o udziale w napisano z taką z takim pytaniem czy z taką wątpliwością dotyczącą tego co właściwie się w inny w pewnym momencie to na dobrą sprawę jakieś kilkanaście lat temu, ale pierwsze takie przejawy czy objawy tego, o czym mówimy już miał miejsce znacznie wcześniej Otóż co takiego się zaczyna dziać się w zachodnich społeczeństwach coś takiego zaczyna dziać z telewizją noże taki program czy taki format z programu telewizyjnego jak i seriali piszą zaczyna zyskiwać siłę gigantyczną popularność nikt o to tworzyć jakiś ogromny popyt na tzw. prawdziwe życie nie na fikcję nie na produkty z dnia wyobraźni scenarzystów przynajmniej nie na produkty wyobraźni otwarcie nazywane produktami wyobraźni, ale na coś co uchodzi za realne faktyczne prawdziwa Ottona to wszystko nagle pojawia się gigantyczny popyt być może, gdybyśmy mieli popuścić wodze teoretycznej fantazji ma to jakiś związek z ne tym, że to fikcja po prostu się skończyła kilkadziesiąt lat temu modne było ogłaszanie końca fikcji fikcji literackiej fikcji filmowej każdej fikcji właściwie na to nie, dlatego że wprawdzie przewidywano ów koniec, że się spodziewano, że zainteresowanie po prostu z niewiadomych powodów spadnie, ale wskazywano na to, że pewne instrumenty służące nazwijmy to produkcji fikcji jakoś się wyczerpały, że doszliśmy tutaj do pewnych granic doszliśmy do ściany, że te instrumenty te narzędzia którymi dysponujemy te narzędzia do wytwarzania fikcji stały się niewydolne i jałowe nie działają po prostu zakładam jednak, że przynajmniej znacznej części konsumentów programów typu via Alicji tak czy inaczej oczywiście wszyscy jesteśmy ich konsumentami każdemu się zdarza zapewne rzadziej lub częściej przynajmniej podpatrywać jakieś fragmenty albo pojedyncze odcinki Otóż znaczna część konsumentów tego typu programów niekoniecznie musi być zaznajomiona z tego rodzaju teoretycznymi dywagacjami o końcu fikcji w końcu powieści końcu fabuły i t d . to on ten kwadrans filozofa elity może, więc odpowiedź na pytanie o przyczyny popularności tego rodzaju programów leży gdzieś indziej może gdzieś jest w rejonach opisywanych przez izraelską socjolożka Eva i Klaus, który się w szczególności przygląda emocjom w świeciu późnego kapitalizmu, czyli w tym świecie, w którym wszyscy żyjemy ona się przygląda temu jak nasze emocje są kształtowane przez kulturę i jaki wpły w na sposób, wedle którego doświadczamy i przeżywamy swoje emocje swoje uczucia ma współczesna marketingowa machina, która na nas oddziałuje w taki sposób na pierwszy rzut oka właściwie niewykrywalne, ale jednak przemożny bez wątpienia przywykło się myśleć o emocjach jako czymś co jest spontaniczna COS wewnątrz człowieka wypływa co jest jakoś integralną częścią jego tożsamości tymczasem w tej perspektywie, której mówi Ewa i luz emocje też są kształtowane uczymy się pewnego rodzaju reakcji emocjonalnych i tymi reakcjami emocjonalnymi, bywa że ktoś zarządza rzecz jasna nie jest to wizja spiskowa, w której są jacyś tajemnic tajemniczy władcy naszych emocji po prostu kultura jest ten szczególny sposób ustrój, który vana w taki mianowicie, że nasze emocje podlegają kształtowaniu można na niej od dna oddziaływać w określony sposób, a też można oczywiście w ne poprzez to oddziaływanie czynić z nas dogodnych konsumentów ile stwierdzi, że rozmaite bestsellery filmy, które święcą triumfy czy bardzo popularne formaty telewizyjne np. cechują się pewną szczególną właściwością można, by powiedzieć jest to właściwość Quazi terapeutyczna to one mianowicie godzą pewne sprzeczne tendencje, które są w nas i których nie potrafimy sobie ne pogodzić w tzw. realnym życiu podaje ona taki prosty przykład film 50 twarzy Greya mianowicie z myśl tego co Ewa i Lauks o tym filmie mówi łączy ona w płynny sposób wykluczające się z pozoru tendencje czy potrzeby emancypacji i zależności n p . albo o Rydzyka i bezpieczeństwa nie, rozwijając zbyt intensywnie tego tematu przypomnijmy tylko, że n p . zanim bohaterowie tego filmu rozpoczynają ekscytujące i pełne transgresji życie seksualne najpier w podpisują umowę umowa, w której wszystkie warunki inne ich późniejszych eksperymentów sypialnia one są szczegółowo zabezpieczone i zdefiniowane w właśnie współczesny człowiek, który jest pogrążony w rozlicznych kryzysach rozpięty pomiędzy wymaganiami w rzeczywistości społecznej, w której funkcjonuje u wewnętrznie innymi wymaganiami rzecz jasna, które przeżywa jako własne, a np. poczucie nieadekwatności środków którymi na te wymagania mógłby zadowalają zadowalająco wypełnić na ekranie czy w książce dostaje innymi słowy pomyślne rozwiązanie trapiących go dylematów rozgrywający go sprzed 4 emocji czy tendencji coś takiego dzieje się na ekranie co powoduje spojenie tych pozornych pozornie rozłączny w rzeczywistości no i reality show wbrew pozorom oczywiście niebędące wcale seriali, bo nad scenariuszem i doborem uczestników zastęp scenarzystów pracują i producentów i różnych innych osób, które przecież doskonale wiedzą, jaki efekt na ekranie chcą uzyskać coś takiego się staje wówczas czymś na kształt z lustra czy raczej nawet małego laboratorium czy można jeszcze bardziej fantazyjnie powiedzieć, ale chemicznej re torty, w której rozmaite procesy wewnętrzne się dokonują, kiedy widz przed telewizorem zasiada różne emocje lęki obawy zostają w przejrzystej strukturze fabularnej ujęte zamknięte i spełnione, a przewaga Legii Alicji nad fikcją być może to jest 1 z powodów popularności tego, że właśnie mamy do czynienia z czymś co się nazwali reality sho w i udaje rzeczywistość Otóż przewaga polega na tym, że dostajemy to wszystko z informacją, że to się naprawdę wydarzyło identyfikacja z czymś takim może być bez wątpienia wtedy pełniejsza, ponieważ nas nie traci wówczas obawa, że takie rzeczy dzieją tylko na filmach nie one się dzieją naprawdę ten kwadrans filozofa elity, a bohaterowie wspomnianego na samym początku mijali pisał tego reklamowanego na wszystkich możliwych billboardach też w swój sposób ten schemat realizują są oczywiście nowoczesnymi herosami bohaterowie bohaterami nowoczesnych kolorowych mitologii są nad ludźmi, których życie jest śledzony przez rzesze Czytelników i telewidzów, ale w tym przypadku zostają niejako z tych swoich wszystkich boskich atrybutów ogołocenie w Południowej Azji nikt ich nie zna nikt tam polskich dlatego plotkarskich portali nie czytuję ani polskiej telewizji nie ogląda są oni zatem całkowicie anonimowi tak jak ci, którzy na ich oglądają tak jak my, którzy to oglądamy anonimowi i wystawieni rzecz jasna na ryzyka, których na co dzień nie znają z wiodących na swój boski żywot, a które są przecież chlebem powszednim w widowni NATO wymieńmy kilka tych ryzyk jak się odnaleźć w nieprzyjaznych nieznanych okolicznościach np. się zastanawiają się z tym się muszą zmierzyć jak przeżyć mając do dyspozycji kilkaset złotych na miesiąc albo i mniej jak stawić czoło najbardziej nie przez najbardziej nieprzewidywalnym okolicznością i t d . i t d. oczywiście nie brakuje przy tym wszystkim silnych emocji no bo emocje ostatecznie tutaj chodzi o emocjonalna temperatura to jest warunek sine qua non powodzenia takich przedsięwzięć widz musi być emocjonalnie zaangażowany musi przeżywać skrajne uczucia, ale na końcu każdego odcinka albo oddychać z ulgą albo zastrzegać w niepewności co też zdarzyć się w następnym i w ten sposób przeżywać to katar z list ten rodzaj katharsis, o którym pisała Ewa i laos no ale właśnie o to chodzi mimo dramatów tragedii wiemy, że to i tak się wszystko dobrze skończy taka jest żelazna zasada tego typu produkcji czy to nie jest wspaniała perspektywa bardzo dziękuje Tomasz Stawiszyński do usłyszenia w następnym odcinku Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KWADRANS FILOZOFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA