REKLAMA

"Jeden gest" Wojtka Ziemilskiego - spektakl w Nowym Teatrze z głuchymi aktorami-amatorami

Kultura Osobista
Data emisji:
2016-09-13 17:40
Audycja:
Czas trwania:
12:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat kultura osobista witam państwa bardzo gorąco oraz jego gościa Wojtek Ziemilski reżyser ze mną w studiu dzień dobry dzienne w i będziemy opowiadać o spektaklu 1 gest, który będzie miał swoją premierę 24 września w nowym teatrze w Warszawie na spektaklu z udziałem Głuchych aktorów amatorów i za chwilę porozmawiamy o swoich aktorach za chwilę rozmawiamy z hoteli historia, ale nie czytałam w netto w jaki sposób tłumaczył, dlaczego zajął się tym tematem Rozwiń » to pierwsze zdanie brzmi powiem wam co mnie fascynuje, że nie potrafię o tym, mówić tak też była na szczęście historii czas temu, więc mam nadzieję uciułać trochę się w żyłę, ale rzeczywiście pierwszy kontakt pierwsze wrażenie było takie, że Żyd dostaje za dużo informacji i i takich informacji, które są tak daleko od wszystkiego co ja znam, że zupełnie nie potrafi się w tym odnaleźć i nie potrafi też oddać tego co mnie fascynuje czy co by stawić przed sobą i co mnie ciekawi mnie, bo są w brzegu główna główna różnica czy główny powód, którego mógłbym taki kompletnie bezbronny to, że język migowy i w ogóle funkcjonowanie w świecie migowym jest dla mnie rym trochę jak już z funkcjonowaniem zupełnie innej rzeczywistości to dla ciebie dla większości osób, które słyszą nie wyobrażam sobie, że są osoby, dla których to i to przejście jest szybsze i bardziej jakieś oczywiste dla mnie w ogóle odnalezienie się w świecie, w którym się funkcjonuje przez wzrok i też przez przestrzeń, w którym ciało staje się tożsame z językiem i było bardzo jakimś dziwnym doświadczeniem no wyobrażam sobie, że jak się ktoś jest na Księżycu i wszystko funkcjonuje inaczej to co jest podobne wrażenie, że nagle niby wszystko się zgadza niby to jest proste, ale to nie jest przekładanie z 1 języka na drugi to jest rzeczywiście zmiana perspektywy budowania jakiegoś nowego języka od nowa dla ciebie not dla mnie na pewno sądzę, że to jest więcej zbudowanie siebie odnowa my zawsze jak się uczy mnie nowego języka to się musimy trochę siebie nauczyć zresztą uważam, że dlatego tak trudno jest nabyć akcent innego języka nie, dlatego że nie umiemy tylko, dlatego że trudno nam sobie siebie wyobrazić brzmiącego taka nie inaczej i tutaj to samo tylko, że zwielokrotnione, bo jest inny zmysł bo, bo nagle to funkcjonuje zupełnie inaczej zasady są inne i coś co wydaje się trywialne i proste jest bardzo ważne nagle zdajemy sobie sprawę z tego jak dużo gestów lubimy niepotrzebnych czy brudnych czy jak bardzo nie pilnujemy rąk nawet teraz jak to mówię to moje ręce latają wszystkie strony, a tu nagle się do kogo chce z nami grać i to nie może być przypadkowy nie może być tak, że mniej więcej to się zgadza, bo i jak zrobić to nie odpowiednim palcem albo troszkę w dół albo troszkę w górę to nagle się okazuje, że to nic innego robi te uczyły się migać, żeby pracować z pozostałymi aktorami wcześniejsze nie uczyłem natomiast prowadziłem taką zasadę, że na początku każdej próby mamy lekcje migania dla wszystkich, którzy biorą udział w tym projekcie i nie są nie znają migowego, czyli tam noc Wojtek kościoła, który ze mną współtworzyć ten spektakl zajmuje się bardziej stroną scenograficzną, ale też siły na wszyscy pozostali, czyli inspicjent Ka czy osoba no po prostu wszyscy którzy, którzy są akurat na próbie siadają i próbują się nauczyć podsta w migania jest to dużym wyzwaniem w niedziele, dlaczego w takim razie zajęły się tym spektaklem chciały też mieć były ciekawe po prostu tej z drugiej strony czy sam w sobie coś przełamać jakąś granicę jakaś bariera ceny do tego dotarłem w ogóle do tego tematu do tego świata przypadkowo i można powiedzieć, że w, że może nie wbre w sobie, ale to nie było coś takiego co było gdzieś na moim radarze w ogóle nie miałem Głuchych jako środowiska czy świata na swoim radarze dowiedziałem się pracując nad innym spektaklem p t. Pigmalion, który był spektaklem o komunikacji, że w ogóle wtedy odkryłem, że język migowy, że nie ma 1 języka migowego, że na świecie jest więcej języków migowych niż krajów, że dialekty są bardzo różne nawet wewnątrz danego kraju można mieć parę języków i że była taka inicjatywa, żeby stworzyć 1 wspólny język, ale ona natychmiast wezwana niczym zdobyło dość dla mnie szokujące odkrycie nieźle dla to jest okres przyznam, że rząd nie wiedziałam nawet wyobrażałam sobie, że nam ten język ludzi Głuchych jest inny jakiś międzynarodowy jeśli patrzymy na na nas Głuchych radnemu na całym świecie, że to jest jakiś taki równoległy świat żon dla nas jest z tym może jakimś obcym krajem ale, ale dla nich to jest 1 kraj tak no i to pokazuje naszą naiwność i to jak bardzo chcemy sobie uprościć wizję świata, bo przecież jak już to trochę przed trafiłem na to zacząłem sobie zdawać sprawę, że nie ma żadnego powodu, dla którego miałby być dziś 1 uniwersalny język migowy poza tym, że miał miało uprościć w głowie, a wręcz są powody, żeby te języki były bardzo różnorodne nawet w obrębie 1 kraju no bo przecież nie ma literatury Miedzianej w języku migowym w tej chwili dopiero zaczyna powstawać cały świat takiej nagrań wideo, które służą jako encyklopedie to jest bardziej rozwinięte w niektórych krajach oczywiście w stanach w Australii, a w Polsce zupełnie raczkuje, ale na razie to co mamy to całą historię różnic między głuchymi różnic, czyli różnych środowisk, które mają zwykle jakieś wspólne podstawy, ale wewnątrz swojej enklawy swojej małej grupy rozwijają język, który się z dnia znacząco różni od innych środowisk Głuchych jak my czytam biografie 2 aktorów i pewnie za chwilę do nich na wrócimy to bardzo ciekawe jest to, że żal, że wszystkie te 4 osoby są niezwykle aktywni jak patrzysz na to co oni robili Annę w ciągu życia to po to, są niezwykle aktywni nie na ludzie, którzy właśnie nie chcą gdzieś tam się zamykać w tej FT w tej społeczności tylko 1 osób Głuchych, ale z drugiej strony też posłużyć tutaj cytatem z ciebie nikt z moich znajomych dania nie mieliśmy do tej pory Głuchych znajomych koleżanek kolegów tak na to, że to jest coś co mnie w sumie dalej jednak bulwersuje, że jest świat, który on nie jest obok nas on jest przy nas on jest z nami on jest częścią naszego świata w końców to są Polacy mieszkańcy Warszawy, którzy funkcjonują podobnie jak my tyle tylko, że funkcjonują w innym języku inny język jest ich podstawowym językiem w przeciwieństwie do różnych innych nowych grup kulturowych nie ma takiego instynktu, żeby ktoś zainteresował się współpracą oczywiście zdarzają się tak zdarzają się ludzie zwykle są to rodzinny czasami się zdarza ktoś, kto jest, kto sam siebie zainicjowało taką, by taki kontakt komunikację nadal częściej z przymusu tak po prostu musi się dogadać mam innego wyjścia, bo np. mojej nie wiem brata albo albo kuzynka albo ciotka nie słyszy tak, ale niekoniecznie, bo już trzeba powiedzieć, że są takie znam takie przypadki osób, które po prostu kiedyś spotkały np. tłumaczona na język migowy zobaczyły, jaką Migała i to było niesamowitym doświadczeniem zaczęły się tym interesować nauczył się migać poznały trochę Głuchych i zaczęły zaczęły funkcjonować może nie w tym środowisku, ale być w kontakcie z tym środowiskiem IT jest Super, chociaż oczywiście jeśli porównamy do takich Stanów zjednoczonych to na nich jest to dość przykre porównanie, dlatego że tam rzeczywiście z jest wręcz moda na to, żeby się uczyć języka migowego w dodatku są bardzo poważne badania, z których wynika, że dzieci słyszące, który się u uczona języka migowego mają dużo lepsze wyniki w nauce w szczególności w czytaniu pisaniu, więc to jest coś co nawet z czysto egoistycznych przy czym mogłoby być czymś pozytywnym część kobiet jeszcze parę słów na koniec należność od swoich aktorach 4 osoby inne na na dużej scenie Jolanta Szabłowska Paweł Sosiński Marta Abramczyk i Adama miasto Janowi, dlaczego oni się znaleźli w swoim spektaklu jakich znalazły się ja szukam też długo aktorów nie było to proste jednak modnie się z jakiego powodu, ale w każdym razie zrobić to już nie rozumiemy, iż tak nie wierzy w castingach do zarządu widziane chodziłem do jakichś instytucji pytałem właśnie znajomych, którzy wiedziałem że, że mają jakiś innych znajomych mam apel i w końcu trafiliśmy na na grupy teatralną, która funkcjonuje amatorska grupa teatralna funkcjonująca w Polskim związku Głuchych poprosiliśmy, żeby ktoś z tej grupy przyszedł z nami porozmawiać to było świetne spotkanie to było właśnie Marta Abramczyk z ruchu od razu stwierdziliśmy, że chcemy ich do spektaklu i my poszedłem na próbę właściwe stwierdziłem, że mógł mieć wszystkich stałej grupy, jeżeli jest tak strasznie fajna grupa ma zalety tego się nie dało zrobić, więc mamy trójkę z tej grupy jeszcze 1 osobę dodatkową to było trochę dziełem przypadku, ale w można powiedzieć, że ich było dla mnie szokujące jak dobrze oni potrafią się przystosować się zmienić sposób funkcjonowania stanąć na scenie, zupełnie jakby byli wytrawnymi zawodowymi aktorami i opowiedzieć nie zawsze proste historie nie zawsze miłe w sposób wspaniały, a do tego jeszcze pokazać nam, że potrafią się bawić się językiem jak nikt się, że państwa zapraszamy bardzo gorąco 24 września w nowym teatrze w Warszawie przy ulicy Madalińskiego w nas spektakle 1 gest w reżyserii Wojtka Ziemilskiego Wojtek Siemiński był naszym gościem i o tym wszystkim nam opowiadał bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA