REKLAMA

"20 razy reprywatyzacja. Analiza wszystkich dotychczasowych projektów ustaw". Rozmawiają Anna Ścisłowska i Jakub Janiszewski

Połączenie
Data emisji:
2016-09-16 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
połączenie Getin Holding Olsztyn trzynasta 44 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio Anna Ścisłowska mam prawo wiedzieć po dzień dobry dzień dobry przed chwilą z Bartłomiejem Nowakiem mówiliśmy o kryzysach politycznych Unii Europejskiej, a teraz przejdźmy do kryzysów politycznych wewnętrznych polskich 1 z takich kryzysów jest niewątpliwie Astora reprywatyzacyjnych w Warszawie w ratuszu poleciały głowy z tego tytułu całkiem prominentnych postaci w nią lokalnej Rozwiń » polityki no i teraz pojawia się pytanie dość proste, dlaczego właśnie do tego doszło i odpowiedź jest jeszcze prostsza jeszcze bardziej banalne w zasadzie modna doszło, dlatego że tej kwestii nie uregulowano przez 20 parę lat po osiemdziesiątego dziewiątego roku, kiedy sprawę można było ruszyć, ale mało, kto zajął się losem poszczególnych projektów czy pomysłów jak reprywatyzację uregulować, a właśnie mam prawo wierzyć PLC zrobiła pani to zrobiła pani rękoma utworów jest jest teraz się zastanów nad tym jak to właściwie było ich było projektów w sumie projektów regulacji sprawy reprywatyzacji no ja doliczyłam się od 20 te, które wpłynęły do Sejmu, ale wiem, że pracowano też nad kilkoma projektami w trosce też nie zostały złożone, ale tutaj też nie ma co się tak bardzo przywiązywać do liczb i korzystania kopie, bo można różnie potraktować to staram się trochę szerzej podest zagadnienia w tym wstrzymamy się tej dwudziestki tak to sporo jest 20 lat większość z z nich Lu co najmniej ponad połowa to są pierwsze lata parlamentu Sejm kontraktowy pierwsze 2 kadencje w potem przez ostatnie 20 lat już dużo mniej się działo w tej sprawie nie to może powiedzmy co się działo się na samym początku, dlaczego żaden z tych projektów nie przeżył, że tak możemy go okraść testów w postaci spodni parlamentarnym głosowaniu prac, ale myślę, że to jest wspaniałe przykłady w ogóle przyjrzeć się temu jak zaczynała się jak przebiega ta transformacja ustrojowa w Polsce początek, bo właśnie bardzo bogaty pod względem liczby projektów one wszystkie pochodziły ze środowisk postsolidarnościowych czy wtedy jeszcze po prostu solidarnościowych w UE wszystkie te projekty zakładały zwrot mienia w naturze mienie zastępcze lub ewentualnie jeśli tego się nie da zrobić to jakieś rekompensaty w UE, czyli stawiały na to, żeby móc zerwać z tą komunistyczną przyszło przeszłością wynagrodzić krzywdy dawnym właścicielom po, a one zatonęły w tym UE w tej burzy, która przetaczała się wtedy przez Sejm były zazwyczaj ofiarą skrócone kadencje rozłamów jej w nią połączeń między różnymi klubami, a taką takim efektem ubocznym tego co się wtedy działo było różnie m. in. nieuchwalenie ustawy o reprywatyzacji potem przyszła przyszła, że rząd SLD-PSL w UE wtedy też te środowiska postsolidarnościowe złożyłem wiele projektów, które wtedy zostały odrzucone, ponieważ tak te zostały odrzucone, bo te pierwsze głosy nie były odrzucane tylko nie przeżył nie doczekały żadnej decyzji UE wtedy już większość sejmowa odrzuciła te projekty, które przewidywały zwrot mienia w UE i lewica pracowała nad własnymi propozycjami, a to były trwała 2 projekty przepisów, gdzie stawiano na to, żeby roszczenia wygasić zeznań innych stosunkowo tanie w stosunku do wcześniejszych niewielkimi odszkodowaniami dla dla byłych właścicieli, a coś działo później to było jeszcze zagadka, dlaczego tych projektów lewica nie uchwaliła mając większość, ale okazuje się, że nawet symboliczna odszkodowania w PRL budziły sprzeci w części działaczy znamy i samego SLD, którzy uważali, że w ogóle nie należy prywatyzować później czy lewicowa jak rozumiem tak wierna tym decyzjom o o tym, że to powinna być własność Państwowa FR, tak więc przez całą tą kadencje również projekty były one przedmiotem prac komisji, a potem przyszedł rząd AWS to właśnie rząd AWS był szalenie skuteczny jeśli chodzi o pewne pociągnięcia reformatorskie zrobił dużo czy zrobił dobrze wejść na dyskusję, ale zrobił dużo niewątpliwie dziewięćdziesiąty siódmy rok to jest taki moment w pewnej cezury myślę teraz pytanie, dlaczego akurat ta sprawa została zapomniana omanem została zapomniana to była ta pierwsza ustawa, którą udało się przeprowadzić przez parlament w UE posłowie uchwalili przepisy, które przewidywały odszkodowanie w wysokości 50 % nieruchomości, ale i ta ustawa była zawetowana przez prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego wiernego swoim lewicowym poglądom na ten temat w UE jako zbyt kosztowna i nierówno, traktując ofiary tej nacjonalizacji, bo przyznawała odszkodowania jedynie na osobę, która w momencie wejścia w życie ustawy posiadały polskie obywatelstwo tym prawie się udało tak znałem prawie, że nie udało się zawrzeć w tej sytuacji dowieziono do spożywczego taki test skuteczności UE prawodawców w momencie kohabitacji tak posłowie wiedzieli, że jest prezydent, który jest lewicowy, ale nie udało się dojść do żadnego kompromisu zeznał w no i teraz mamy kolejną kadencję lewicową SLD w 2001 roku dochodzi do władzy i wydaje się, że to władza będzie żyło tak poziom niepodzielnie, chociaż był to rząd koalicyjny przypomnijmy z PSL-em no ale co się dzieje jest to tam znowu jest tak jak to mamy powtórkę z czasów zespołu z lat dziewięćdziesiątych tak tam znowu pojawiają się głosy czy zwracać czy nie wracać w ogóle znaczy, że niczym czy w ogóle z przyznawać jakiekolwiek rekompensaty w PRL historia wtedy była o tyle ciekawa, że projekty wpłynęły już w psychice zaawansowanym momencie kadencji PE i nie było przekonania, że były takie przekonanie, że nie zdąży się ich uchwalić powołano specjalną podkomisję, w którą co ciekawe kierował poseł prawa i sprawiedliwości Marek Suski co uzasadnia też z tym, że właśnie było to przekonanie, że to się nie uda i można zrzucić na kogoś z opozycji udało się tej podkomisji przeprowadzić 1 projekt, który dotyczył w UE odszkodowań za utracone mienie zabużańskie tam ta ustawa po została uchwalona najpóźniej była poprawiana i obowiązuje do dzisiaj walczymy z różnicy, kto nim można, by drugi sukces świetnie, a potem po roku, czyli 2005 lewica zaś na właściwe tak jak analny podrygi wykończona aferę Rywina prawo sprawiedliwość dochodzi do głosu i co tak ostatnim dniu rządu Marka Belki, ale kiedyś zabrał się Sejm, w którym większość miało prawo sprawiedliwość rząd przesłał do Sejmu ponad 150 projektów ustaw w tym swój projekt ustawy reprywatyzacyjnej ze zostało przekazane do komisji, ale rząd zapowiedział po nowy rząd zapowiedział poprawkę tego projektu, więc komisja już nie widział sensu pracować nad nim no i tak czekam na tę poprawkę aż znowu do końca skróconej tym razem kadencji wyjaśnia doczeka Lennon niestety i tym razem to gdzieś umknęło do tego projektu też trudno dotrzeć słyszałam w środowisku Drawa jest życie, że UE nad nim rzeczywiście pracowano, ale nie udało mi się znaleźć jego założenia nader ciekawe, że bardzo rozumiem, że jakoś tak wyparował no nie ma go, że związek ten argument w każdą rolę w noc, a teraz przechodzimy do kolejnego etapu, czyli Platforma Obywatelska można, by powiedzieć no Platforma Obywatelska w kontekście tego co się w Warszawie w tej chwili dzieje co zrobiła można powiedzieć, że Platformie Obywatelskiej też zaginęło po projekt chce, ponieważ w pierwszej kadencji stał przygotowany w ratuszu, ale i on w ogóle ma nie trafiło do Sejmu pozostał w ratuszu drugi został przygotowany w UE przez radę ministrów i też premier Tusk w związku z kryzysem gospodarczym nie zdecydował się skierować do Sejmu jako zbyt kosztowne w UE wtedy było takie przekonanie, że jeżeli zostanie to przyjęte to Eurostat liczy to do długu publicznego i przez to dług publiczny Polski do bardzo wzrośnie zostaniemy objęci procedurami europejskimi, więc lepiej poczekać na najkorzystniejszą ekonomicznie sytuacje z z regulowaniem tych roszczeń w mojej mamy też niesamowitą sytuację SLD ta historia, którą pani prześledziła pani zdaniem, o czym głównie mówi o tym, dość przygnębiający obraz w gruncie rzeczy tak to pokazuje jak trudna decyzja jest przepasana na kolejne rządy i w UE i też pozwalać tyle krytycznie przyjrzeć temu jak i jak działa nasz system, bo to właściwie jest dosyć z punktu widzenia takiej strategii politycznej logiczne że, aby nie uchwalać tej ustawy było zawsze będzie się miało przeciwko sobie część społeczeństwa od kładziemy na szali z 1 strony krzywda, ale ludzi, którym zabrano kiedyś dorobek ich życia, a z drugiej strony poczucie bezpieczeństwa mieszkańców tych ukrytych Munka mieni, które są objęte roszczeniami co jakiś interes publiczny tu wiadomo, że tym razem górną granicę, żeby się sprawił, że trochę to się zrobić mowa rozmowa prawda o takich naprawdę demonach przeszłości nie o tym co jest tu i teraz mam jednak te budynki przez wiele lat miały jak już właściciela ktoś zaniedbał coś nie trafił, więc można powiedzieć, że w pewnym sensie rzeczywiście sytuacja jest niesłychanie konflikt tak jej, ale i tutaj to, czego mogliśmy o tym, czego oczekuje się idealistycznym władzy to jednak podjęcie jakiejkolwiek decyzji tłumaczenie i i przyjęcie na siebie tego niezadowolenia społecznego jednak wiadomo, że w perspektywie nadchodzących wyborów nikt nie chciał tego o tego wziąć na siebie czy można powiedzieć, że wszystkie rządy po osiemdziesiątym dziewiątym roku były mniej lub bardziej populistyczną unijnym czy Monachium jest, że mężczyzna po wyborców, ale nudno na populizm, bo jednak pamiętajmy, że to są też ogromne koszty i na PiS jak i zrównanie tych z legendą tego konfliktu w 12 stronę pociągało za sobą bardzo duży koszt społeczny, więc społeczna, ale finansowe, więc zawsze można było wykorzystać te fundusze na dno coś innego także nie chciałam tutaj moralnie potępiać z rządu za to, że nie uchwaliły tej ustawy, bo sprawa była po prostu kosztowna, ale na pewno należało to o w jaki sposób w i uregulować, ale w pewnym sensie, że tak westchnąć, że nie mamy za szczególnie odważnych polityków na pewno was wnętrz z możliwych i zostaje na rzecz UE i 3 czy na pewno pojawią się takie głosy, że zostawienie tego problemu tak jak jest oddanie rozsądek może wyrzucenie na wolny rynek tych ludzi z roszczeniami i zmianę tego, że mieszkam w kamienicy z roszczeniem w te można było oczekiwać, że to być może przyniesie mniejsze koszty, a że niewiele osób się na to zdecyduje, że ratowano się wilgoci najsprawniejsi, którzy mają kapitał, żeby zainwestować, żeby wynająć zbyt dobrych prawników PIR i w jaki sposób pozostawienie tego o tego problemu wolnemu rynkowi LO zaowocowało tym co mamy tak właśnie można zadać pytanie czy ktoś zrobił tzw. analizę kosztów zaniechania, kiedy zdecydował, że właśnie wolny rynek zdecyduje no w tle słychać różne wypowiedzi, kto mówił, że tak było taniej i chorzy podrożenie wręcz Niewiem czy ktoś rzeczywiście był w stanie to policzyć, bo też różne bardzo kwoty się pojawiają w tej dyskusji i czas nawet w tych projektach ustaw były jakieś szacunki, które właściwie rad gmin nie wiadomo było, skąd wzięły i były krytykowane przez przeciwników czy w dziękuję bardzo Anna Ścisłowska mam prawo wierzyć w PRL 1357 zaś reform Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA