REKLAMA

Taksówka bez kierowcy? Uber testuje pierwsze auta.

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2016-09-16 15:40
W studio:
Czas trwania:
19:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w studiu Zuzanna Warso prawniczka Helsińska Fundacja praw człowieka dzień dobry dzień gra temat głaszcze Future logiczne, choć przyszłość wydarza się teraz, bo to korporacja Uber wypuściła na ulice Pittsburgha kilka taksówek nie wiem, jakie właściwie nazwać samos sterujących się autonomicznych taksówek różne tutaj nazwy się pojawiają są to krótko mówiąc samochody wyposażone w taki skomplikowany i bardzo nowoczesny system samo sterowania samochodem bez kierowców Rozwiń » po prostu Ubera inne już jakiś czas temu taką 1 taksówkę eksperymentalną gdzieś na ulicach Pittsburgha też wypuścił, a teraz się kilka takich taksówek tam pojawiło no i to jest taka faza testów można powiedzieć, choć przedstawiciele Ubera twierdzą, że jakimś celem dalekosiężnym ich firmy jest to, żeby wszystkie samochody jeżdżące pod egidą Ubera właśnie poruszały się bez kierowców ludzkich o w z kierowcami Arte z aktualnymi może tak są w ich określić co oczywiście rodzi mnóstwo rozmaitych pytani i problemów nie wiem na ile mam prawo w Pittsburghu jest do tego przygotowane co może się wydarzyć no bo oczywiście to systemy są supernowoczesnej zapewne opracowane przez najlepszych informatyków specjalistów od technologii, ale różnie może być dziś i załóżmy, że taka taksówka spowoduje wypadek to kto będzie odpowiadał za zacznijmy od tego, że z żelem Uber i dzieli jest jeszcze krok dalej niższe niż cała reszta, ponieważ już od jakiegoś czasu mówi mocno sterujących samochodach tak to chyba po polsku należy powiedzieć natomiast do tej pory jednak w większości przypadków kierowca, a miałby być w samochodzie i mogę w każdym momencie przejąć kontrolę nad takim autem natomiast Uber chce w ogóle wyeliminować kierowca z w tej sytuacji są mnoży problemy, które i tak są liczne już na etapie przejmowania kontroli nad samochodem przez systemy autonomiczne jeśli chodzi o o to gdzie co się dzieje to z tego co wiem Uber nawiązał współpracę z władzami lokalnymi i to jest świadoma decyzja tamtejszych polityków, żeby właśnie taką politykę otwartości wobec innowacji tego typu prowadzić NATO przyciągnąć właśnie nowych inwestorów i tamten obszerność stać taką takim laboratorium laboratorium, tak więc miasto widzi w tym potencjalne korzyści natomiast sam temat sam sterujących samochodów jest już omawiane co coraz szerzej od kilku lat inni emisja dodaje, że może tak dla uporządkowania trochę rozmowę można w odpowiedzi od co najmniej 3 takich głównych kwestiach pierwsza z nich na to to jest to, o czym wspomniał jeszcze kwestia odpowiedzialności, kto jest odpowiedzialny w przypadku wypadku druga kwestia to jest to się też wspominaliśmy już wcześniej na ile prawo jest w stanie nadążyć za za tą technologią z rozwojem postępem znają powinno regulować ten postęp w trudnym momencie powinna zacząć regulować te 2 kwesty oczywiście są ze sobą związane natomiast trzecia taka, którą nawiedzają to są te problemy etyczne, o których też niektórzy piszą związane z tym jak zaprogramować urządzenia jak zwykł programować samochód, którym miałby podejmować pewne trudna decyzja o w trakcie jazdy na nowych władz PRL, a kogo poświęcić tak jeśli chce poświęcić kierowcy i t d. tak, kiedy problemy, które raczej znamy z wykładów filozofii czy kierowca czy przechodnia, gdy razem alkohol nadużywany tak, by jej w momencie, w którym mamy do czynienia z żywym kierowcom no to to jest decyzja, którą każdy w ułamku sekundy musi podjąć natomiast w przypadku takiego autonomicznego systemu musi być wcześniej zaprogramowane i na etapie programowania te wytyczne muszą być wprowadzone jako na decyzje podjąć, kto ma ona etyczną legitymację żeby, żeby moralną legitymację, żeby nauczyć taki samochód podejmować decyzje czyli, czyli ten obszar takiej takich problemów etycznych, które muszą być wdrożone w praktyce stają się bardzo bardzo konkretne, a jeśli chodzi o odpowiedzialność to wręcz, że prawo prawo ma takie metody po opracował metodę radzenia sobie z rejonu z 1 strony z nieprzewidywalnością z drugiej strony z takimi nowymi nowymi obszarami UE to co ma namyśli jeśli chodzi o nieprzewidywalność to byłą właśnie w stanach w latach sześćdziesiątych i o ile nie mylę zaczęto mówić, ale teraz coraz głośniej o kwestie związane z z tym, jakie szkody może wyrządzić produkt właśnie w związku z tym coraz szybszym postępem technologicznym naukowym i zaistniała potrzeba opracowania koncepcji prawnej kto, kto odpowiada za produkt, który jest wadliwe to powinienem, kto powinien ponieść odpowiedzialność nawet sytuacje, w których proces wadliwe telewizję za albo na skarb telefon, który wybucha taka nauka słonie w realny, więc kurza, który atakuje nas w Chinach wynika tak no, więc opracowano koncepcję właśnie tej tej ochrony konsumenta i jak i odpowiedzialności za wadliwy produkt i to się rozwinął w Europie też takie prawo obowiązuje w Polsce też ono obowiązuje jest cicha zharmonizowane we wszystkich krajach Unii Europejskiej, bo bez unijnych dyrektywach 2100 osiemdziesiątego piątego roku dotycząca właśnie odpowiedzialność za produkt wadliwy niebezpieczne czasem się mówi ona ona jest wdrożona w Polskim w Polskim prawie cywilnym co do zasady odpowiada producent tak, czyli odpowiada osoba, która wprowadza produkt na nasz rynek, więc dajmy się, że stała czy firma firma firma taka osoba prawna oczywiście ta definicja producenta jest tam też lansowano jeśli ktoś np. wprowadzono nowy rynek produktów w innej firmy to też może to ona ponosić odpowiedzialność są pewne wytyczne, ale PRL i prawne takie przesłanki wyłączające winę natomiast to są szczegóły myślę, że co do zasady nie jest i mam wrażenie, że wśród osób zajmujących się kwestiami właśnie tę samą starających się samochodów coraz jest takim się silniejsze konsensusu to, że to ma to ma być firma nawet bank przedstawiciele volvo, które też bardzo bardzo duże inwestuje i testuje samochody samo, starając się powiedział, że oni są gotowi ponosić absolutnie odpowiedzialność za wszystkie szkody, które wynikną ze względu na świat są takie sytuacje w ruchu drogowym, kiedy ktoś nowy Niewiem powoduje wypadek ten wypadek jest zdefiniowany jako spowodowany z jego winy właśnie mamy wtedy kogoś jakąś osobę fizyczną, która za kierownicą siedzi i podejmuje pewne decyzje można ocenić czy ona te decyzje podejmuje inne z taki sposób, który ją obciąża czy nie obciąża w sensie prawnym i t d . i t d. różne okoliczności oczyszcza się tutaj bada całe prawo właściwe jest skonstruowane w taki sposób, że jego podmiotem są świadome intencjonalne jednostki, czyli osoby, które podejmują jakieś działania mają intencje pewnego rodzaju co się wtedy w ten sposób, jakby to przepisy prawne są skonstruowane rzecz jasna np. neuro naukowcy prawem się zajmujący także twierdzą, że ta cała koncepcja podmiotowości ne intencjonalne ości i wolnej woli, na której oparte jest prawo to jest już roszczenie aktualna i wiadomo, że my się tak nie zachowujemy ich wiele czynników ma wpływ na to w jaki sposób decyzje podejmujemy natomiast tak czy inaczej ktoś przedtem sąd trafia w momencie, kiedy dokona jakiegoś działania naruszającego prawo n p . albo spowoduje wypadek drogowy ta winna jest określana i jakaś osoba ponosi odpowiedzialność to właściwie chyba tylko odpowiedzialność finansowa wchodzi w grę to znaczy ci, którzy na, instalując rozmaite programy w takich samochodach mogą wypłacać odszkodowania, bo nie wiem co jeszcze mogłoby tu zaistnieć, ale wydaje mi szczerze, że to, o czym powiedziałem ta zasada winne one ona jest jedno 1 jedno zasad ponoszenia odpowiedzialności rzeczywiście nam w prawie karnym tak ona odgrywała rolę z UE natomiast mam też inne zasady od ponoszenia odpowiedzialności na szkodę jest osoba właśnie ryzyka którą, którą się stosuje w odniesieniu do tych produktów wadliwych te, w których przypadku nie musi być także, że ktoś intencjonalnie, za które zaprojektowało ten samochód albo ten telefon albo ten odkurzacz, żeby był niebezpieczny natomiast tak się stało, że zapewne nieprzewidziane szkody czy błędy nastąpiły no i ktoś musi ponieść za to odpowiedzialności rzeczywiście na to by była odpowiedzialność finansową odszkodowawcza trudno chyba byłoby przypisać winę na osobę, która projektuje, a takie urządzenia i właśnie trwa trochę jak kto to jest w ogóle problem sztucznej inteligencji zaraz do tego przejdziemy, ale najpierw informacje Zuzanna Warso prawniczka Helsińskiej fundacji praw człowieka jest państwa gościem cud za czas Zuzanna Warso prawniczka Helsińska Fundacja praw człowieka raz jeszcze dzień dobry dzień dobry no cóż właśnie teraz zadam ci pytanie, które powinienem zadać na samym początku naszej rozmowy to co do samochodu właściwie bez kierowców na ulice wyjechał po co podają różne uzasadnienia w 1 stronę niektórzy mówią o tym, że to po prostu jest nowy biznes i inni firmę produkującą samochody albo firma IT chcą zarabiać, więc szukają nowych nowych nisz nie mogą być mogą wzbudzić konsumentach potrzebę posiadania czegoś znaleźć można sporo oszczędzić w ten sposób na kierowcach, bo Gdańsk natomiast na takim argumentem głównym jest to, że po prostu to samochody będą bezpieczniejsze cytowane są badania, z których wynika, że około 90 % wypadków są realne jest spowodowana przez błędy ludzkie, więc jeśli wyeliminujemy człowieka bez tego procesu decyzyjnego on to to po wypadku będzie mniej jestem cieka w ile np. wypadków czy ile potencjalnych wypadków nie doszło do skutku, dlatego że właśnie człowiek jakoś zareagował i niekoniecznie w taki sposób w jaki zareagowałby maszyna, która jednak na to zaprogramowana, chyba że już stworzy jakieś takie algorytmy, które będą bardzo elastyczne i będą się adaptować do bardzo różnych zmiennych sytuacji myślę, że tego nie jesteśmy w stanie zbadać prawda ile i dojść do wypadków nie doszło rezydowali inne natomiast myślę, że jeśli samochody sam sterujący jeśli zostaną wprowadzone to myślę, że za kilkadziesiąt lat to ludzie mogli porównać te dane sprzed i po TIL dojść do wniosku czy to rzeczywiście sprawia, że jest bezpieczniej czy nie RM ciekawym ciekawym pytaniem jest również to czy będzie taki moment, w którym samochody z kierowcą zostaną zakazane np. i jak będzie ten był jak będzie wyglądać będzie wyglądała droga w pomiędzy pomiędzy w tym okresie pomiędzy wprowadzeniem samochodów są osoby sterujące szaty rozdziera pan dzisiaj zastanawiamy nad odpowiedzialnością umów z wypadku wypadku i nad tym czy tego rodzaju inne urządzenia nie stwarzają przypadkiem jakiś niebezpiecznych sytuacji czy nie mogą stwarzać niebezpieczne sytuacje być może za jakiś czas właśnie będzie odwrotnie to znaczy będziemy się zastanawiali może już niemy w NAC tym czy to ludzie nie są potencjalnie niebezpieczni dla użytkowników samochodów samos sterujących się i czy właśnie nie należałoby zakazać siadania za kierownicą i przejmowania kontroli nad pojazdem przez ludzi wydaje mi się, że w tym kierunku to coś tu może zmierzać ideałem co więcej wszystko dzieje się bardzo szybko, bo jeszcze parę lat temu mandaty, które padały były bardziej odległe tak to były tu dziesiątki lat, kiedy mówiono o tym, że, że te samochody wjadą na ulicy teraz one już jeżdżą po ulicach, a od 2020 rok też jest taki on taką datą podawano jako jak ten moment kiedy, kiedy ich ich liczba znacznie wzrośnie także, a także może jeszcze doczekamy tego typu tego typu rozmów i się w tym kontekście przypomniał jednak festiwal hołd King, który od pewnego czasu w takie tony do statystyczny uderza mówiąc o perspektywie rozwoju sztucznej inteligencji ta kwestia sztucznej inteligencji to soczyście i na bardzo szeroki temat bardzo różne wyobrażenia tego czym ona miałaby właściwie być się pojawiają w popkulturze i w różnych fachowych opracowaniach takim odruchowe modelem, który sobie uobecnia my zapewne myśląc mówiącą sztucznej inteligencji jest taki model antropomorficzne powiedziałbym, czyli sobie wyobrażą to będzie właściwie taki drugi człowiek tylko elektroniczne, który będzie dbał też wyposażone w jakiś rodzaj świadomości będzie w stanie podejmować inteligentnie intencjonalnie jakieś decyzje tylko doskonalszy będzie od istoty ludzkiej, bo ona ma n p . jeszcze emocje emocje w zahamowania różne takie czynniki działające, które zaciemniają ogląd sytuacji, a w ów przedstawiciel sztucznej inteligencji będzie tego pozbawionym, więc będzie dokonywał bardzo w chłodnej racjonalnej kalkulacji, ale właśnie chałki odpowiada na razie niekoniecznie, że być może ta chłodna kalkulacja i ta racjonalność rozumiana tak bardzo laboratoryjnie właśnie oderwana całkowicie od emocji od Nine wyobraźni, że to potencjalnie wcale nie jest takie zachęcające i że właśnie może się także przeciwko nam obrócić wręcz, że zwierzę właśnie abstrahując od tych scenariuszy science fiction powinniśmy się, by uświadomić, że coraz więcej tak naprawdę decyzja jest podejmowanych przez przez algorytmy, więc nie jesteśmy aż tak od odległej od od tego o czym kiedyś mówiliśmy już teraz i teraz on teraz więcej coraz większą rolę maszyny zaczynają odgrywać jej i stresu bardzo ważne to jak one są jak są projektowane cele jakie, jakie wartości, jakie dane się do nich włożyć, ponieważ to będzie miało ogromny wpływ NATO NATO, jakie ona wyniki w produkują na rynek wróciła z bardzo ciekawej konferencji w Wiedniu właśnie, na której kwestia wolności słowa w internecie byłam na takim centralnym zagadnieniem, ale też wspominała śni im przed wejściem na antenę, że była to mowa również algorytmach właśnie np. dyskryminacji przez góry tak teraz czeka pojawił się pojawił się najpier w kwestia tego czarę goryczy Neeson nową formą cenzury, ponieważ one decydują o tym co widzimy na naszej ścianie na Facebooku to to one decydują o tym co co w jakie artykuły wyskakują w przeglądarce kiedy, kiedy czy chcemy się dowiedzieć czegoś na ich temat PL więcej, więc zaczęliśmy mówić o tym, właśnie rzeź algorytmy mogą być mogą prowadzić do cenzury, a ponieważ ograniczają nasz dostęp do informacji natomiast problem wydaje się, że jest starszy, ponieważ algorytmy nie tylko mają wpły w na na właśnie dostęp do informacji wolność słowa, ale na kwestie związane z równym traktowaniem i takim najbardziej obszarem, w którym to jest najbardziej widoczna najczęściej się o tym, mówić są kwestie związane z znaczka z ubezpieczeniem tak, kiedy różne czynniki zostaną wzięte pod uwagę np. algorytm podejmie decyzję, że rzekomo się nie należą ubezpieczenia albo ktoś musi płacić wyższą składkę natomiast ta kwestia też się pojawiał w szeregu różnych aplikacji, które są stosowane w internecie i np. okazuje się, że to, że to, że dużo aplikacji jest realny projektowanych przez białych mężczyzn wpływa na to, że Danek, które są wprowadzane do tych aplikacji są one są nieobiektywne i dyskryminują pewne grupy osób nawet nawet jeśli te maszyny są te uczą się same tak, bo na tym polega cała idea, żeby one się uczyły same noty od czegoś się zaczynają nas na początku jest człowiek, który pierwszą porcję danych im dostarcza innymi na razie ten człowiek mężczyzna na innych miast na razie jeszcze nie jest, więc między wydaniem szczerze, że coraz coraz silniejsze jest potrzeba do tego, żeby osoby zajmujące się właśnie IT i inni i rok produkowania nowych technologii wymyślanie nowych nowych produktów miały też miała też świadomość, że to co tu to co robią może to też im mieć wpływ na ochronę życia ludzi natomiast dom nie ma żadnych wymogów prawnych, które by coś takiego coś takiego nakładały póki co mają też świadomość jakoś się pracuje nad tym, żeby ją mieli 3 na razie to jest dopiero zdiagnozowanie tego problemu stop pracuje się nad tym na tym, że wymiar jest cała idea n p . w unii Europejskiej to się nazywa Response Borisa Innovation and nieodpowiedzialne badania innowacje oczywiście w wydaniu europejskim można to można powiedzieć to jest kolejna biurokracja natomiast w gruncie rzeczy właśnie chodzi o to, żeby zwiększać poziom świadomości i taką etyczną wrażliwość osób, które zajmują się działalnością w obszarze badań innowacji bardzo dziękuje jeszcze pewnie wrócimy do tego tematu bony z bardzo ciekawy Zuzanna Warso prawniczka Helsińska Fundacja pra w do człowieka było państwo z dnia gościem jest 1616 za chwilę będą informacje Radia TOK FM ma po informacjach Robert Sankowski studiu porozmawiamy o najnowszej płycie i Nika Kaisa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA