REKLAMA

Co po podstawówce? Reformę edukacji analizuje Justyna Suchecka

Post Factum
Data emisji:
2016-09-16 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie, a ze mną w studiu pani Justyna Suchecka z GazetyWyborczej dzień dobry z innych branż, a rozmawiać będziemy o wielkiej zmianie wielkiej reformie edukacji dzisiaj zapowiadała ją na bazie 1 z najdłuższych konferencji prasowych w historii Polski pani minister Anna Zalewska z dna z 21 z słuchała tej konferencji dzielnej mam nadzieję, że odpowie na wszystkie wątpliwości pytania rodziców i ewentualnie uczniów jeśli Rozwiń » tacy słuchają post factum małpa to klub KSM wiem na pewno, że redakcyjni rodzice Radia TOK FM mają mnóstwo wątpliwości i lekką panikę w oczach najważniejsza zmiana to likwidacja gimnazjów i chciał, żebyśmy wspólnie posłuchały diagnozy, jaką postawiła się pani minister, tłumacząc całą reformę, dlaczego wprowadzamy zmiany to oczywiście potwierdzone jest badaniami po prostu systemy z 1999 roku się nie sprawdził i wiemy jak państwo, ale mam wrażenie, że przez kilka lat budowaliśmy ten system, a później bez końca go poprawialiśmy po 17 latach trzeba podjąć decyzję i Azja nie wyrównują szans edukacyjnych nie podnoszą jakości nauczania w praktyce powstały gimnazja lepsze gorsze prowadzenie gimnazjów przedłużeniu rok nauki wg tego samego programu nie zaowocowały wyrównaniem osiągnięć szkolnych młodzieży z różnych środowisk wyniki sprawdzianu pokazują duże wzrósł o zróżnicowanie ze względu na miejsce zamieszkania jednocześnie wśród uczniów zmieniających często te szkoły wyniki edukacyjne są bardzo słaby, a motywacja i samoocena na bardzo niskim poziomie tak mówiła Anna Zalewska minister edukacji w i co wynika z tej diagnozy Niemców czy to co dzisiaj padły na konferencji cenowe w nim pomysły w odwrócą ten nieszczęsny trend, który mówiła pani minister to zależy pani minister przede wszystkim mają dość konsekwentnie wybiera sobie tylko te raporty te badania, które pasują mi pod teza rozwiązanie wywiad z dr Mikołaj Herbst, który użył nawet takie określenia, że one są już wybierane pod wyniki pod plan, który mamy pierwszy sztos także pani minister zaczęła od tego, że nie wyrównują szanse w ogóle już od kilku tygodni powtarza, że to test łamania, ale ja bym chciała, żeby każdy, kto mówi, że badanie Piza, które tak wysoko na scenie stawia sprawę, że na równi z Finlandią jest test także pokaźne sumy zarząd zobaczyła wyznania wyglądają wcale nie są test Kia Rio żadne testy to może dziwne zadania i trzeba myśleć przede wszystkim to są zadania, jakie z prawdziwego życia kiedyś sprawdzamy czytanie ze zrozumieniem to uczeń czyta receptę albo ulotkę albo fragment artykułu do testu to naprawdę bardzo bardzo daleko, gdyby nasze szkoły kłopot takie testy to prawdopodobnie dzieciom nic złego, by się nie stało i teraz razem czy to co też pani Mister w lotach tych testów tych badań w nim, że podważanie nowej minister mówi, że to testy są mówiąc nie wiem czy do nich zaglądała jednak podstawy tak ocenia czy jej lekko cienie przyniesie efekty tak jak mówili trudno to przewidzieć, bo trudno sobie w ogóle wyobrazić w tej chwili, ale trwały konsultacje i jedno długotrwały różne spotkania po całej Polsce do wyboru na podstawie tej drogi szerokiej diagnozy tych spotkań z ofertami nauczycielami pani minister rozliczona wyciąga właściwe wnioski wyciąga takie same, jakimi wpisu do wyboru, więc w sumie dobrze potwierdziły się jasne pytanie czy się potwierdziły ujeżdżania kilku takich spotkaniach brałam udziału we mnie tylko w Warszawie na większości będą także przez parę godzin mówiliśmy o wszystkim, ale nie o likwidacji gimnazjów, czyli nasza mówiliśmy o tym, że potrzeba jest więcej pracy w grupie, że powinniśmy stawiać na wolontariat, że jest problem szkolnictwa zawodowego, który niedopasowane do rynku pracy tak dalej tak dalej tak, kiedy pytano gimnazja na to spotkanie bardzo często pytano o to by stanął maszt będziemy rozmawiać, że planujemy zmiany, ale nie jest powiedziane, że los gimnazjów jest przesądzone jest od grania wszystkimi niczym, bo my dzisiaj tutaj mowa o tym co nie działa w naszej szkole mógł się parę godzin zmarnować, ale mogą czuć przez parę godzin mówi o tym co działa on wsiadł na Obrze to teraz zajmiemy poszczególnymi grupami uczniów elit na pierwszy na pierwszy był ogień gimnazjaliści jako tacy ci, którzy teraz w tym momencie są do końca swych, dokąd trafią w przyszłym roku w ci, którzy są w gimnazjach te gimnazja skończy bez zmian znaczy, iż w najbliższych 2 latach nie czeka nic zaskakującego pierwszy problem dla gimnazjalistów właściwy największe to dotyczyć uczniów, którzy są w pierwszej gimnazjum ani w 2019 roku pójdą do szkół średnich jako ostatni pójdą dotrze trzyletniego liceum czteroletniego technikum i tak jeszcze nie jest problem problem bierze zaczną się w tym miejscu, w którym okazuje się, że ci uczniowie pójdą do szkół średnich równocześnie z obecnymi szóstoklasista mi, który ma nauczyć się ulicą 4 lata każdy z nich będzie miał inny program inne zasady rekrutacji rano chodzi do tej samej szkoły będzie takie sytuacje, że od pierwszej, a pani historię będziemy gaz starożytność od pierwszej damy drugą wojnę światową, a w tym samym czasie lecącego z głównych odręcznie nauczycieli tych drugich, bo oni będą mieli też inne egzaminy maturalne, więc trudno będzie im się przygotować, zwłaszcza ci, którzy pójdą jako ci pierwsi do czteroletniego nie należy do nich oczekiwać matematyka pokazuje, że nie nauczy tego inaczej rozwiązać chyba, likwidując gimnazja Nwaogu np. była taka propozycja, żeby wydłużyć liceum kosztem szkoły podstawowej czy zrobić z systemem 5 + 3 + 4 i nie zdało się np. tak ESK KO, czyli takie największe Stowarzyszenie dyrektorów zarządzających oświatą proponowało jeszcze inne rozwiązanie np. żeby matury przestali piec uzyskujemy w ten sposób 3 miesiące i to nie tylko 3 miesiące dla maturzystów, ale dla całej szkoły no bo wiemy, że matury radar ani de organizują pracę dezorganizują pracę były też takie pomysły, żeby zrobić np. kurs wyrównawczy przed liceum, czyli w lipcu sierpniu spotkać z uczniami, którzy z 2 żonami i problemy, bo przyjęliśmy do liceum, choć też nie do końca są na to gotowi, bo taki problem też mamy i to z nimi pracować w 2 wariant, żeby wzmocnić liceum nie, likwidując gimnazjów naprawdę nie brakowało w noc żali się dochodzi do likwidacji gimnazjów co to oznacza do obecnie różne miejsca liście są jednak poprosili o nic nie musi martwić czy jest czy też jak ci, którzy są w liceach nie muszą się nic bardziej, dlatego że nawet nie można matury zmienić Bonin 2 lata przed egzaminami muszą wiedzieć jak egzamin będzie wyglądał, ale co czeka gimnazjalistów obecnych jeśli chodzi o czy coś się zmienia jeśli chodzi o ich egzaminy po pool policjanci poszli po gimnazjum cokolwiek w tej sytuacji egzamin gimnazjalny zostają bez zmian to co może się zmienić, bo to zapowiada w Toruniu pani listu Zalewska to przejściowa podstawa programowa w liceach ono szczególnie miała dotyczyć historii, dlatego że dziś mamy do czynienia z taką sytuacją, że gimnazjaliści kończą historię na pierwszej wojnie światowej i wszyscy, którzy do nas szkoły średnie mają tylko dwudziesty wiek przez cały rok potem mają przy przyrodę historię ze społeczeństwa takie zintegrowane przedmioty, ale dziś w ogóle nie było mnie słowa, jakby z obietnic czerwcowych dziś kończyła z tego wątku nie było, więc tak naprawdę oni mogą wiedzieć jak się ma nauczyć wiecach na pewno będą mieli maturę taką jak teraz matura się jeszcze nie zmieni prawdopodobnie coś dla nich zmieni, ale to torze będą musieli zdać rozszerzenia do tej pory było także każdy uczeń musiał do rozszerzenia podejść na maturze, ale nie mógł go oblać stąd myśmy kuriozalnie niskie średnie wyników w tym roku ministerstwo proponuje, ale na razie nie ma przepisów to jest jakby kwestia życzeniowe zieloni ruszyli do rozszerzenia obowiązkowo zdać się 30 % w miasto będzie dla nich zmiana za 3 lata teraz jeśli chodzi o młodsze dzieci, które dopiero będą zaczynały swoją przygodę z edukacją pyta jest z redakcyjnych moich kolegów czy jak będzie ona rekrutacja do liceów po tej głuszy podstawówce już bez gimnazjów i na koniec ósmej klasy ma być egzamin zewnętrzny kibice egzamin gimnazjalny z tą różnicą, że będzie trwał 2 dni 3 mniej obejmował 4 ani 6 egzaminów nasz przedmiotów starych przedmiotów egzaminów, bo dzisiaj dzieciaki zdają Polski historia WOS matematyka przedmioty przyrodnicze i język podstawowe lub podstawowy rozszerzony, a w przyszłości będą zdawać tylko język Polski język obcy historia i matematyka nie będzie przedmiotów przyrodniczych wsiami dzisiaj taka zapowiedź się pojawiła mu pewnie przykrość ministrowie Szyszko, że tak tego przedmiotu legalne są ignorowane, ale jak to się przenieść przełoży na rekrutacji do liceów w tym będzie miała jakikolwiek związek wiemy, dlatego że pani minister powiedziała wprost żony będą rekrutowały na podstawie tylko tych testów mogą też rekrutować na podstawie średniej ocen czają, że zaraz musimy wiedzieć chyba chcielibyśmy wiedzieć, ale w co się wydarzy teraz 2 lata mamy czas przygotować te przepisy zdanie, ale nawet nie, bo tu nie chodzi o przepisy tylko przygotowanie się uczniów i rodziców, a w tym właśnie dlatego rodzice powinni bardzo uważnie przyjrzeć się temu co się w tej chwili dzieje my nie bardzo uważnie przeczytać ustawę, która dzisiaj została zaprezentowana do tego rząd ważne, że wielu z nich nie bez sprawy, jaki bałagan problemy czekają na czarno albo osoby zdają sprawy nie wezmą teraz gdzie szukać ratunku no dobrze, ale jeśli chodzi o liście plany pani minister dotyczące przekształcania całego systemu mówiliśmy o tym, że gimnazja z wolą mają zniknąć ma być okres przejściowy czy jakieś plany dotyczące tej wydłużonej podstawówki i awans do powrotu do czteroletnich liceów pani minister odsłoniła mówiła dzisiaj też o tych młodszych dzieciach jeszcze młodszych, czyli o tym, wydłużenie edukacji wczesnoszkolnej w dół z 8 czerwca w Toruniu, kiedy reprezentował dokładnie takie określenia użyła teraz się okazuje, że to wydłużenie edukacji z 3 do 4 latach wczesno szkolnej nie do końca tak będzie wyglądało jak sobie to wyobrażaliśmy, bo wyobrażaliśmy sobie, że to będzie kolejny rok tzw. 1 panią, która uczy wszystkich przedmiotów Otóż nie musi tak być 1 pani może być dalej wychowawczynią tej klasy przy tym równocześnie dostanie nawet pierwszaki czy będzie miał pierwszą czwartą klasę w tym samym czasie co już nauczyciele piszą jest po prostu niewykonalne ze względów nie tylko wychowawczych, ale też takich biurokratycznych i wcale będą musieli to zrobić mówi pani, że władze Giodo będzie dowożony będzie mógł dyrektor zdecydować więcej dyrektor zdecyduje, że mamy zwykle są to na milę klasy jak zdecyduje, że 1 z co najmniej 1 duszę szykuje naprawdę spory bałagan i przeciąganie liny to co jest na pewno dla tych czwartych klas to, że przedmioty takie jak dziś znamy historia matematyka będą się zaczynały od czegoś co szumnie nazywamy Propedeutyki nauczania, czyli dzieci za, zanim uczą się, zanim zaczną czuć się uczyć historii zaczął się uczyć tego, jakie się uczyć jeszcze nie wiemy co to oznacza ale, a kiedyś dowiemy, bo dużo jest niewiadomych w tym co pani mówi co nie dziwi, bo konferencja po nawozy długo myślę, że dowiemy się najwcześniej pod koniec listopada, dlatego że do listopada mają być gotowe podstawy programowe przy czym to jest bardzo ważne nie dla wszystkich nowo podstawy programowe w tej chwili są opracowywane dla nowej klasy pierwszej nowej klasy czwartej klasy siódmej, czyli tych pierwszych dzieciaków, które nie pójdą do gimnazjów i z tego się mniej więcej wiemy, czego oni będą się uczyć w Busha do podstawy programowej jest obecnie nie powstaną podręczniki są potrzebne już na wrzesień przyszłego jedząc takie poczucie, że rząd postanowił zniwelować skutki programu 500 plus i teraz zniechęca ludzi do posiadania dzieci w pokazujemy, że edukacja szkolna to będzie horror, a rozumiem, że jeśli chodzi o plany zawodowe nauczycieli czy wydawców podręczników do domu mogą również trasy koło się za głowę, ale nauczyciele na pewno tak związek Nauczycielstwa polskiego powtarza od kilku tygodni, że zagrożonych utratą pracy między 3745 tys nauczycieli pani minister wywiązali się z 2 liczba dzieci nie zmieni tylko liczba szkół tak, ale np. zmieni się podział kompetencji, dlatego że dzisiaj podstawówki gimnazja należą do gmin małe szkoły średnie do powiatów i wraz z gminą zostanie nagle 8 lat, a nie 9 edukacji nie zostaną proporcjonalnie mniej pieniędzy, bo subwencja idzie za uczniem na te same liczby nauczycieli jest choćby z tego tytułu potem mamy taki problem dżokej nauczyciele z gimnazjum mógłby pójść do liceum brzmi rozsądnie zwykle ma to kompetencja tylko, że w liceum ponad 30  000 nauczycieli już dziś ma niepełny etat, a dyrektor jest zobowiązany Anna już dokładać z godziny nauczycielom, którym ani zatrudniać kolejnych dodatkowo pani minister zapowiedziała, że na ten czas przejściowy, ale dyrektorzy będą musieli w pierwszej kolejności zakładek zatrudniać tych nauczycieli, którzy będą tracić pracę co oznacza mocno ograniczenia rotacji dla tych, którzy po prostu pracę chcieliby zmienić, bo o nim mają zatrzymać tych szkół, w których już sąd, a nie chciałabym być nauczycielem w tej chwili, dlatego że on nie wie co ma powiedzieć uczniom nie jak będzie jego przyszłość ja już na nauczycieli, którzy uciekają za swoje gimnazjum może nigdy nas w nim rzeczy przez 3 lata powinni pracować mówią dyrektorom wprost muszą uciekać z okrętu, który tonie bardzo kochamy nasz uczniów, ale musimy zasłużyć byli na nim żebra oraz posłów, ale co się rzadko zdarza w i Justyna Suchecka z gazety wyborczej dziękuję za spotkanie analizę więcej na stronach wyborcza PL odsyłający do relacji naszego gościa, a a, więc może w nie może w informacjach czegoś dowiemy się czas na informacje post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA