REKLAMA

Skąd w ludziach potrzeba linczowania sprawców wypadków? Rozmowa z dr Ewą Odachowską (powtórka)

Skołowani
Data emisji:
2016-09-17 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycje skołowani ruchu drogowym o bezpieczeństwie dzisiaj proszę państwa o psychologicznych aspektach tego ja się przemieszczamy jako rozpatrujemy bezpieczeństwo w ruchu drogowym ze mną w studiu dr Ewa Odachowska psycholog transportu z Instytutu transportu samochodowego dzień dobry dobry pani doktor ja w Zajac przed dziewiątą zapowiedzi program przed dziewiątą z Karoliną Głowacką przeczytałem kilka komentarzy na portalach Rozwiń » społecznościowych, które pojawiają się pod informacjami o śmiertelnych wypadkach to akurat było o śmierci dwumiesięcznego dziecka i pani pozwoli, że jednak jeszcze raz przytoczę, choć 1 fragment test losowo wybrany pierwszy z brzegu jej ludzie co wypisuje się, jaki złom za ząb facet do końca życia musi z tym żyć nie wjechał wózek specjalny nie był pijany naćpany przecież przyznał się, że jechał za szybko serio ludzie, jaki pirat jeździ starą skodą ogromna tragedia, ale dajcie spokój z takimi sądami aż mnie skręca jak czytam takie komentarze to było informacja o tym, że kierujący samochodem wjechał w matkę idącą z dzieckiem wwóz ku na wsi po przejściu dla pieszych i obserwując od kilku lat to co się dzieje nie tylko na polskich drogach, ale około tego czy właśnie też komentarza z podpisami pod informacjami o wypadkach drogowych bardzo interesuje po co my robimy polską w nas potrzeba filcowania z 1 strony, a z drugiej strony także usprawiedliwiania w jaki sposób tych zdarzeń wszystkich winnych niewinnych ofiar nie ofiar czy nie potrafimy zamilczeć nad wypadkami drogowymi w nowoczesnej nie wiem czy dobrze mi, że nie wiem czy dobrze Niemiec Czech z 1 strony znalazłaby zwolenników 12 auli UAM oczywiście o wypadkach dobrze mówić co jest raczej prewencyjnym na jakim zapobiegać natomiast rozbieranie na czynniki pierwsze od wypadku na forum tak inne dość publicznym ranni moim zdaniem nie jest dobrem kościoła zgadzam się w tym momencie w roli, ale i ofiary sprawcy, dlatego że pracując w realnym terapeutycznie z ofiarami sprawcami wypadków drogowych niejednokrotnie widzę, że na tego rodzaju straty społeczne z jakimi spotykają się te osoby jest znacznym obciążeniem psychicznym nie tylko dla nich, ale też, gdy rozgrzebywanie całość sytuacji dla ofiar także BMW, skąd tego rodzaju tendencja na segment w internecie dzieje się wszystko tak jakby analizując takie sytuacje mnie też analizujemy to pod kątem tego jak my sami uczestniczymy w tym życiu czyli, jeżeli ja jestem uczestnikiem życia aktywni w internecie to jak do mnie też dobry agent mysz Gnatek z grup ludzi w internecie, by nie niżej jednak nie uczestniczy też występ niż te są dyskusją ich omija ewentualnie dyskusja toczy się również znanych i stadiony są kosztem bardziej dostępne, niemniej jednak on co raczej czynniki indywidualne walczyli to czym komentuje Emilia komentujemy najczęściej jest to wynik naszych własnych i lustracji mierzonych wcale być uczestnikiem jakiegoś wydarzenia Anny, a jeżeli nie jesteśmy bezpośrednio w tym uczestnikiem właśnie to może lepiej rzeczywiście zestawić to nie wszędzie jest samo ci ludzie rzeczywiście sami z tymi emocjami będąc jeszcze przez wiele miesięcy, jeżeli nie latać dlatego nie wynika trochę z tego, że potrzebujemy jednak jasnego podziału Jasnej odpowiedzi, kto był winny a kto nie i koniec bardzo często tak jest i to pokazuje historia nie tylko wypadków drogowych, ale wielu innych wielu innych wypadków rannych jest taka tendencja do tego, żeby wskazać winnego i wtedy, jeżeli nie jest już to, że tak, więc czarno-białe to renta łatwiej jest się do tego ustosunkować, niemniej jednak trzeba pamiętać, że wypadek drogowy to jest zawsze zbieg okoliczności bardzo wielu i najczęściej jest tak, że zarówno kierowca jak i pierwszy, jaki pojazd jak droga, ale gdzieś zazębia się w takich czynnikach, że wspólnie z powodują właśnie wypadek, jeżeli chodzi o dwojakiego rodzaju skutki będą tego wypadku to oczywiście na łóżku nadmierna prędkość nie na zwiększanie do skutku będą ewentualne skutki będą katastrofalne, niemniej jednak od 2 zawsze zbieg okoliczności oczywiście wskazuje się winnego, ale ten winny przyczyniać się wielkim złem większym stopniu, ale nigdy jak się wydaje 100 % zawsze znajdzie się coś jeszcze co sprzyja mówiąc kolokwialnie wypadkowi w LM wind dostałem się też, jaka rola w tym wszystkim mediów, ponieważ w każdej takiej informacji jest podawany winnym właśnie z doniesień policji wynika, że kierujący pojazdem mechanicznym jechał za szybko koniec roku, ale jest inny jasny przekaz z doniesień policji wynika na torze pieszy wbiegł bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd koniec krok ten sposób w jaki się dziwny traf media podsycają ten cały konflikt, ponieważ jasno stwierdzają winę ludzie dyskutuje się jednoznaczne z takiej sytuacji, że rzeczywiście winny jest ewidentna, czyli kierowca jechał nocą pijany za szybko na tym, że tutaj szukać mniej winny, tak więc rzeczywiście tutaj może powiedzieć, że ta osoba przyczyniła się w znacznym procencie do do tego wypadku natomiast nie dziwi mnie też po wiek tendencja do wskazywania winnego no bo przecież żyjemy w kraju, który nie jest krajem sprzedającym i przepisy prawne regulacje, gdzie oczywiście należy wskazać winnego wdanej sytuacji, gdy nie grożą krytyki sytuacji, żebyśmy inni wskazywali w ogóle winnego, ale rząd do zderzenia, ale to nic nie rolę tak nie rola mediów nie Roland w ludzi tylko rzeczywiście sądu, który bazuje na informacjach od biegłych od świadków i t d. dalej jest sama często spotykam się z takimi sytuacjami, że mali goście oczekują tego ode mnie tego jak to się stało, kto był winny i najczęściej od od 1 strony odpowiedź taka, że po prostu nie wiem tak, dopóki nie wypowie się biegły, dopóki nie wypowie się, a w Londynie w biznesie świadkowie, dopóki nie wypowie się sąd to oczywiście nie można wskazywać winnego, bo jest to duże nadużycie, ale tutaj jednak chodziło mi też taką podpowiedź dla nas wszystkich dziennikarzy jak informować właśnie o głównie tych najtragiczniejszych najtragiczniejszy w wypadkach śmiertelnych czy właśnie wskazywać tego wybitnego tylko po prostu czystą informację było dla mnie temat złej wierze obiektywizm w mediach raczej coś, o czym państwo powinni mówić nie wiem, więc jak najbardziej odbiegać od tego roku od tych wypowiedzi na policjantów, że zazdrość dodaje, że jeżeli nie mamy tak, że jeszcze nie mamy Jasnej informacji ktoś przyczynił do tego wypadku w panikę mówi inny w tym wypadku to zdecydowanie byłabym za tym, żeby informować o skutkach i o całym wydarzeniu sposób jak najbardziej obiektywnym, a jak to jest czy te komentarze, które pojawiają się pod tymi informacjami one w sposób w jaki sposób nie są obrazem tego jak zachowujemy się też na drodze nie znam takich badań, które wskazywały taką korelację, aczkolwiek są takie badania, które pokazują, że osoby, które n p . mówią różne były ofiarami agresji drogowej części również same po agresję natychmiast się przyczyniają, czyli rzeczywiście tak być może, jeżeli mam jakiś dany sposób oferowania emocjonalnego to siłą rzeczy również ten rodzaj w ten sposób mi towarzyszył jesteśmy tylko bardzo agresywnym narodem, jeżeli chodzi o przemieszczanie się w 23 bardzo agresywnym będą normalnie nie nie tak niekoniecznie, dlatego że badania pokazują, że chyba największy odsetek osób po agresji na drodze ku tak proste agresywnych raczej towarzyszem Stanom Zjednoczonym tamta furia drogowa tzw. czyli ta forma zachowania agresywnego jest chyba najczęściej jeżdżę preferowaną natomiast też różne formy wy Stanów zjednoczonych często kierowcy wskazują jako obraz tej furii drogowej to, że kierowca np. dogonił i zaczął zachowywać agresywnie my tutaj na tronie Unii Europejskiej badania pokazują, że często wyrazem agresji jest np. oślepienie światłami albo używanie pojazdu do zachowań agresywnych na terenie innej Rosji np. zachowania już zazwyczaj to buty są rękoczyny taki też często też widać, że nie tknął manewrem tak dochodzi do takich zdarzeń go zdecydowanie rzadziej, pokazując analizuje statystyki może mniej po prostu obywateli dlatego tak się dzieje z myje ale, jakbyśmy mieli zacząć analizować właśnie to wszystko to to jest typowy obja w przenoszenia naszych frustracji na to co się dzieje na drodze i naprawdę potrzeba na małego bądź straży, by wyrzucić z siebie jakiś stres w pracy w domu gdziekolwiek i droga to jest 1 z najlepszych momentów, żeby to zrobić, ponieważ przemieszczamy się wszyscy bardzo często tworzy usystematyzowane sobie w ogóle co co to jest agresja na drodze, bo wiemy o tym, że byłoby zacząć, bo często mylimy agresję z innymi zachowaniami zresztą agresja agresji nierówno i tak Helen jeśli chodzi o takie psychologiczne ujęcie tego czym jest w ogóle agresja agresja jest takim czynem intencjonalnym związanym z chęcią rządzenia komuś krzywdy teraz przenoszą z całą rentę konstrukt na drogę to wznosi się troszkę intencjonalność natomiast daje się tutaj taką definicję, jako że jest zachowanie, które jest świadomym wagi kierowca agresywny do takich, które świadomie powoduje zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego i powoduje rent wpływa na krzywdę ze strony innego kierowcy albo użytkownika ruchu drogowego, czyli musimy mieć intencjonalne ewentualnie świadomy, żeby była to agresja i teraz, jeżeli chodzi o formę agresji to w zależności od analiz wymienia się 3 takie główne formy możemy mówić on agresywnej jeździe, czyli o takiej sytuacji, kiedy kierowca nie przestrzega przepisów ruchu drogowego i z nadmierną prędkością nie zwracał uwagi na innych kierowców to jest stosunkowo często spotykaną formę, a druga forma bardzo spektakularne odejście z la furia drogowa uczelni wyrządzania krzywdy innym kierowcom innym użytkownikom przy użyciu pojazdu przy użyciu rękoczynów innych przedmiotów i najczęściej spotykaną formą jest reforma się ze względu nie jest za kierownicą ewentualnie właśnie tam agresję przeżywana w sposób taki handel bardziej instrumentalny, czyli kierowca agresywny to taki eksces Indianie sami kierowcy do takich, które oślepia światłami nie nadużywa klaksonu używał wrogich gestów, czyli jemu grozi mi zaczyna krzyczeć gestykulować i bez zachowania agresywne takie, z którymi spotykamy najczęściej to najczęściej też podlegają badaniom biegłych pokazuje się najczęściej właśnie takie sytuacje, że kierowca opowiada o tym, że był świadkiem takiego nadużycia ze strony innego użytkownika ruchu drogowego pism erotycznych formy, jeżeli skupiliśmy się teraz na tej części w formie to one bardzo często wynika właśnie z tych takich frustracji te frustracje dnia codziennego często powodują agresję tylko, że trzeba pamiętać o bardzo istotnym aspekcie, a mianowicie, że chętnych ilu agresja jest poprzedzone frustracją, ale nie każda frustracja jest się kończy i dlatego, jeżeli mówimy o tym co się kończy agresją i kiedyś kończy agresją to najczęściej już tutaj bierzemy pod uwagę czynniki indywidualne tak czyni z niego Harnaś oraz Real właśnie Koźle co będzie preferowała tego rodzaju rozwiązania i tułów w zależności od tego jakie momentem rozwiązania preferowane etat już teorie psychologiczne w zależności od tego jak na tę historię bieżnię również różny sposób to tych różnych sposobach wyjaśnienia różnych teorii porozmawiamy z następnej części dr Ewa Odachowska psycholog transportu z Instytutu transportu samochodowego zaprasza na skrót informacji po skrócie wracamy do rozmowy z innymi druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną studia dalej dr Ewa Odachowska psycholog transportu z Instytutu transportu samochodowego i rozmawiamy proszę państwa o wyraz agresji na drogach w pierwszej części pani doktor wyjaśniła czym w ogóle jest agresja na drogach dach, słuchając pani dawała pani przykład na temat agresji na drogach tylko łącznie przez kierowców samochodów czy to jest także tylko kierowcy samochodów popełniają ten cel, jakim jest agresja na drogach na pewno nie natomiast wychodząc od realnych Neo w sytuacji, która dotyczyła kierowcy siłą rzeczy się na kierowcę skupiliśmy, aczkolwiek jak pokazują badania zarówno piesi jak użytkownicy transportu publicznego są mniej agresywnie niż kierowcy IAM jest to daje pewną oczywistą oczywistość to kierowca czuje się bardziej anonimowy w takiej klatce, jaką jest auto seata anonimowości i jak pokazują badania jeszcze właśnie torze and Ride jest niski Pronobis pokaleczyć lepsze od niemal w okolicy żadnego patrolu nie ma kogoś, kto mnie obserwuje to też zwiększa u osób, które mają tendencję do zachowań agresywnych musi zachować obrona, ale jest, by tak wyobrażam, że jednak każdy kierowca czasami jest pierwszym tak i on jakoś funkcjonuje w 2 różnych światach, jeżeli jest zamykany do tej puszki, o której pani powiedziała o sobie nie zdaje sprawę że, że jest inny świat poza tą puszką dlatego wywołuje agresję zdaje sobie sprawę na pewno natomiast, bo to przecież widzi dookoła i pieszych rowerzystów i t d. natomiast jak ktoś, by mogli punkt widzenia zarówno zależy od punktu siedzenia bardzo często kierowcy, który przesiada się na rower inaczej obserwuje otaczający świat niż wtedy, kiedy był kierowcą samochodu i rozumie wtedy więcej drużyn przyglądał się tej dyskusji pomiędzy rowerzystami, a nad roślinami, która gdzieś tam internet się toczy i trochę mam wrażenie, że jest to dyskusja, której podsycana przez niektóre środowiska nie jest wcale nie jest tak, że do tej mamy do czynienia z taką strasznie dużo wojną na drodze, bo jednak widać już częściej, że kierowcy są bardziej wyrozumiali i rowerzyści też remont, mimo że mają wiele zarzutów do kierowców to inne starają się bierz pan dogadać najczęściej jest taki żal wzajemne dotyczą tego rządzeniem kierowca nie zwraca uwagę na rowerzystę, ale rowerzysta wjeżdża n p . na przejście dla pieszych nie powinien, więc dyskusje dotyczą albo przestrzegania przepisów albo tego, kto jest ważniejsze nagrodzono na drodze, gdy każdy za samo ważny tak, jeżeli ktoś może korzystać z jezdni to po prostu ma proboszcz na niej znaleźć też ma prawo się na niej znaleźć to my musimy go respektować tak samo jak nos w dni, a właśnie jak to jest z naszym podejściem do tego przestrzegania przepisów, bo to też jest pewien sposób myślę, że u niektórych rodzące do agresji, że musimy coś robić, bo przepisy nakazują nam to głównie na myśli oczywiście jazdy, ponieważ bardzo często przekraczamy dozwoloną prędkość uważając, że to wcale nie tak bardzo przyczyni się do ewentualnego zagrożenia na drodze, ale trochę nam się do prędkości należy, bo ja muszę szybko przejechać z punktu ADO punktu UB i znosi, kiedy faktycznie idziemy za szybko i ktoś, kto się pojawi na naszej drodze to miasto denerwuje, bo zakłóca nasz pewien rytm jazdy jak się okazuje NHL wzięto do centrum mówi 1 ze stanu w kontekście podejmowania lub zachowania agresywne, bo ten to jest bardzo spójne z sytuacjami nie albo nieoczekiwanymi albo z zastanymi czyli, jeżeli się spodziewał takiej sytuacji lub zatoru drogowego i tam jest tu się z nimi głosem i nie ma tutaj tak dużej tendencji zachowania agresywnego natomiast jak pokazują analizy właśnie ta nieprzewidywalność jaja, gdy cel z punktu ADO punktu UB i przemieścić się jak najszybciej i mojej drodze jest przeszkoda, której nie przewidział on i to rzeczywiście wywołuje większą frustrację i częściej powoduje, że zachowania agresywność ujawniają czy ta nieprzewidywalność, że jest to istotna, ale tak późno mieliśmy wcześniej no nie każda frustracja powoduje agresję nie każda agresja ma właśnie taką drogą formę a jakie są niższe inne formy frustracji na drodze, jeżeli nie agresją dystanse przepłynięcie pod nosem i teraz to oni to właśnie z agresją, jeżeli ich rodzin większe i rentowe tych badań ankietowych zrobiliśmy nowy Jork to tylko plany naukowe, które przeprowadziliśmy wśród kierowców, którzy byli uczestnikami kursów zmniejszających liczbę punktów karnych i tacy, którzy mają tendencję do do tego rodzaju zachowań oni sami definiują zachowania agresywne zachowania ryzykowne ryzykowne uważali częściej właśnie nadmierna prędkość wydarzenia to miejsce za agresywne uważali inny zajeżdżanie drogi najechanie na tył pojazdu oślepienie światłami, ale nadużywanie klaksonów wrogie gesty krzyczały nie da wszystko czym się rzeczywiście nim spotykamy na drodze albo co jest również we takim ujęciu potocznym definiowane jako zachowanie agresywne, ale też czekałem na cześć kierowców także z zachowania agresywne definiuje albo uważam nadmierną prędkość brzmią one również jest wyrazem agresji i każda forma agresywnej jazdy bank może nie jest tutaj intencją zrobienie komuś krzywdy, niemniej jednak jest agresywna jazda, bo zakładanie zwracanie na innych użytkowników ruchu drogowego w niewielkim stopniu to uważam za agresywne zachowanie na drodze to właśnie to nadmierną prędkość i czy jest zbadana jakiś limit, od którego uważamy, że faktycznie szybka jazda jest niebezpieczne już zaczyna to niebezpieczna jazda we mnie na badaniach dotyczących tego jakby wskazania dokładnego kilometra dróg tak ewentualnie reklamy tego nie wiem proszę się dany pojazd, dlatego że też my sami analizujemy prędkość rzeczka inny sposób i jeżeli mamy środowisko monotonne do prędkości naszym zdaniem jest rzadko mniejsza niż jest faktycznie chętnych warto też tak wątek poboczny, ale warto też spojrzeć przez gminę licznik, bo nasz wzrok możemy sukcesywnie oszukiwać, ale wracając do do tematu to, jeżeli nic do prędkości jest widoczna jako taka, która może mi zagrozić wtedy zdefiniowana jako agresywną właśnie bez znaczenia czy jest to kwestia 1 dwudziesty 335650 km / h w no właśnie to jest bardzo ciekawa kwestia czy my podczas przemieszczania się myślimy o innych czy dopiero zaczynamy coś w sobie zmieniać, gdy faktycznie jakieś zdarzenie dotyka tylko i wyłącznie nas nie mówię tutaj o kierujących pojazdami o pieszych tylko ogólnie rzecz zdajemy sobie sprawę, że nasze nasze zachowanie to jak my się przemieszczamy po drodze wpływa na na bezpieczeństwo innych osób impreza nie zdajemy sobie sprawę, że nasze zachowanie w ogóle wpływa na innych walut droga jest jeszcze chyba bardziej oddalone tego, aczkolwiek rzeczywiście ma swoje przełożenie, więc bywa z tym różnie mnie dziwi mnie do środka ta tendencja, bo człowiek dba o siebie samego bardziej jest zupełnie uzasadnione również biologicznie takimi psychologicznie dlatego gdy inni są gdzieś tam na nagminne kolejnym miejscu tak i ten wyraz ważna, gdy znajdziemy w ruchu drogowym tekst my będziemy to w życiu codziennym życiu są takie teorie, które mówią, że człowiek prowadzi samochód w jakiej żyjemy, czyli rzeczywiście widać na drodze bardzo jasny wyraz tego jak człowiek funkcjonuje w życiu społecznym to nie jest przeja w braku takiego stwierdzenia teorii kapitału społecznego w, czyli zaufanie do jednostki żona też myśli o mnie, że my jesteśmy musimy zadbać tylko i wyłącznie na siebie, bo nikt inny nie nie zrobi tego Zdanowski tak tylko, że jakby jest wiele takich teorii, które pokazują, że człowiek, żeby radzić sobie w otaczającym świecie musi wierzyć chociażby to, że świat sprawiedliwy tak, czyli wiara sprawiedliwy świat coś co daje nam bardzo duże zasoby do radzenia sobie ze różnymi sytuacjami życiowymi, a więc nudno tak, jeżeli 1 jedno 8 zakładam, że ktoś inny dba o 81 z kosztem jesteśmy bezpieczni tak natomiast w ruchu drogowym jak wszyscy wiemy obowiązuje zasada ograniczonego zaufania do innych użytkowników w związku z tym to jest pewna specyfika my się w pracy nie analizujemy tego, że ktoś inny może być nam nad morze analizujemy tak, ale nie bierzemy pod uwagę takie kwestie, że były ograniczone mieć zaufanie może już znamy kogoś dokładnie wiemy, że te z minimalną oszczędne w ruchu drogowym to ograniczone zaufanie ma towarzyszyć wszystkim dookoła albo my nie wiemy jak ktoś się zachować nie jest aktualnie jest zajęty telefonem komórkowym nie jest aktualnie w gorszej formie może zagrozić osłabieniem jednocześnie przepisy mówią o tym, że uczestnicy mają prawo wierzyć w to, że inny uczestnik ruchu drogowego zna przepisy i będzie zachowywać zgodnie z przepisami swe zasługi i nie stwarzać zagrożenia na drodze, więc tutaj troszeczkę to rzeczy są sprzeczne ze sobą zgadza się z Indii tak samo jak artykuły w trzecim uderzał tak brawurowo drugą turę mówi o tym, że, gdy każdy ma obowiązek unikania niebezpieczeństw albo unikanie takiego zachowania, które doprowadziłoby w konsekwencji do głośnego upadku znów nadaje mu można analizować tę rozbieżność, niemniej jednak jest to bowiem sens logiczny w tym również tak, bo z 1 strony my mamy zakładać, że ktoś, kto ma prawo jazdy i umieją jeździć także uzyskał je, bo miał wiedzę, bo miał pewne umiejętności zgrzytem jak nie zakłada, że ktoś te przepisy znowu, a ten, kto nie ma prawa jazdy to znaczy, że nie zna tych przepisów, choć wcale nie musi być prawdziwe ryzyko, że tak nie musi być obraźliwe, niemniej jednak już wchodzimy w kategorie logiczna nielogiczne nadaje jakieś tam filozoficzne dywagacje, niemniej jednak są pewne jasne jak bez niej teorii stwierdzenie, które pokazują, że gang sutenerów co jest gdzieś tam znormalizowany Ion ma dać nam poczucie bezpieczeństwa mamy czuć się w nim bezpiecznie, ale też musi mieć na tyle bezpiecznie sami zachowywać, by być przewidywalnym tak to przewidywalne, że bardzo istotnym aspektem ruchu drogowym w PiS, a jak reagować na przejawy agresji w stosunku do nas, czyli faktycznie popełniliśmy błąd czy też ktoś w naszym mniemaniu popełnił błąd i przez to naszą stronę skierowana jest agresja drogowa, bo w, obserwując różne zachowania to najczęściej niestety z moich obserwacji, więc dla nas sposób one nie są jakoś wiążąca, ale z moich obserwacji ta agresja spotyka się z odpowiedzią taką samą agresywną głośniej jest duży problem to bariera komunikacyjna jest chyba główny problem, jeżeli chodzi o relacje pomiędzy uczestnikami ruchu drogowego właśnie, dlatego że jak idziemy sobie nie wiem chodnikiem jesteśmy w pracy to, jeżeli ktoś zachować agresywnie możemy powiedzieć no przepraszam, ale zadziało się to i to i to spowodowało, że jak czuje się taki sposób w ruchu drogowym nie ma takiej możliwości szczególnie przydatne, gdy 1 drugi rok wcześniej w swoim samochodzie ewentualnie w samochodzie drugi z rowerzystą, a w związku z tym za nimi, a my uwagę spekuluje na nie wiem przepraszam to ta druga osoba już jest w ofercie dużo dużo wyższym tak dużo intensywniejszym i trudno jest, że jej odebrać moje intencje takimi jakimi, jakie one są tak i to bariera komunikacyjna powoduje bardzo często, że agresja narasta i agresja też rodzi agresję, więc jeżeli już zdarzają się nam żal PL jesteśmy w świadkami zachowania agresywnego klienta zależy nam drogę ktoś chce się wcisnąć przez nas to lepiej jest powieść Dukaj dobrze, gdy zdarzą się zdarzyło się może mi kiedyś tutaj też się zdarza lepiej jest realne uniknąć takiej sytuacji niż chodzić konfrontację bieżni zaczniemy wchodzić konfrontacje to ta agresja będzie niestety bardzo realny dużo wyższa tak jak zawsze będzie wzrastała, jeżeli ktoś będzie zachowaniem agresywnym również odpowiadał, że jest kilka takich technik bardzo znanych nie tylko w psychologii lub ogólnej liczby i zaczynam krzyczeć, bo nie jest nie słyszymy już tego co krzyczy na Górze krzyczy, więc nie słyszymy tak naprawdę przekazu jest bardzo istotne w kontekście nawet komunikacji interpersonalnej jasne tylko, że czasem ten przekaz, że podczas krzyku jest w ogóle nie jakiś sposób argumentacji na temat zdarzenia tylko to po prostu jest obrażanie i 2 zlotym w tym momencie nie mamy jak się odnieść do tego, by miasto nie ma merytorycznych argumentów tylko włącznie obraza naszej osoby z jak Maddalone dobrze jest nazwać te emocje jak pamiętam też o sytuacji oba modele również w jakimś radiu, bo zbierzemy wywiady goście, prowadząc mówił mi, że był w takiej sytuacji, że ktoś się na zajechał drogę z niżej Michał, zanim podjechał do niego wyskoczył z samochodów i ich już porozumiał się to skończyć, ale co najmniej bezpiecznie natomiast dany człowiek wyszedł z opłat jest zdenerwowany i to spowodowało, że to jest obaj będą, widząc człowieka spokojnego, który dotknął nazywa te emocje zrobił krok w tył renaulta rzeczywiście są rezerwowane jest jedno z jak widać ta sytuacja pokazuje, że jeżeli my pokażemy, że w nas jest spokój i my nie dajemy się również ponosić emocjom im albo powiemy po prostu przepraszam to jest duża szansa na to, że unikniemy złych konsekwencji takiego zachowania nie bardzo ciekawi zresztą dostałem maila od osoby, która mówi, że z instruktorem nauki jazdy bardzo ciekawi jak na zajęciach teoretycznych wyglądają wspominanie chociażby o agresji drogowej czy też frustracjach, które mogą wywołać nawet wypadek drogowy jak mniemam, że jesteśmy bardzo sfrustrowani, bo nie oglądamy nie uważamy dobrze na drogach, ale o tym, porozmawiamy w następnej części dr Ewa Odachowska psycholog transportu z Instytutu transportu za samochodowego za 2 , 5 minuty skrót informacji Radia TOK FM po nich wracamy do rozmowy on trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną dalej studiu dr Ewa Odachowska psycholog transportu z Instytutu transportu samochodowego jest rozmawiając przez cały czas agresji na drogach na taniej dodaje w czasie jej skrót informacji powiedziała, że często mówimy o tym, że to młodzi kierowcy są najbardziej agresywni okazuje się, że nie Lotos wcale nie prawda no tak właśnie ten statystyczny agresywny kierowca w mniemaniu społeczeństwa do takich, które jest młodym niedoświadczonym kierowcom na Nou uzyskał uprawnienia i zachowuje się na drodze agresywnie niż bardziej mylnego okazuje się, że badanie zwłok wskazują, że agresja za kierownicą agresja w stosunku do innych uczestników ruchu drogowego zdecydowanie wzrasta wraz z doświadczeniem zresztą są też badania, które prowadziliśmy również wspomniałam dnem rok drogą prowadzona przez kierowców uczestników tzw. kursy zmniejszające liczbę punktów karnych on pokazały, że ten zachowania agresywne zachowania ryzykowne w grupach kierowców są najwyższe kategorie wiekowe od 26 do 39 lat mamy jazdę w tej kategorii niewiernych z komentowanych nie muszę też zastanowić się zdarzało, kiedy się przejaw agresji na brak jest właśnie w Mielcu podczas tych badań czy kursów jest większość osób przyznawała się do tego, że kiedyś się zdarzyło agresywne zachowanie w stosunku do innego uczestnika ruchu drogowego to jest bardzo ciekawe, bo z 1 strony i to dotyczy nie tylko zachowań agresywnych, ale np. także oceny tego czy ktoś jeździło pojazdem po użyciu alkoholu naszemu, czyli zdecydowana większość w Rabie tam powyżej diewięćdziesięciu procent albo około 50 % osób mówi Jean spotyka się z tym, że to jest złe także spotyka się czymś takim jest absolutnie złe, gdy jest jednocześnie około 30 % przyznaje, że się również zdarzyć tak, czyli idealny niestety ja tu mówię teraz, gdy się alkohol natomiast, jeżeli chodzi o zachowania agresywne element to w Polsce mniej więcej 70 % osób deklaruje, że codziennie jest świadkiem jej zachowania agresywnego, ale jednocześnie znaczna mniejsza znaczna ich znacznie mniej osób deklaruje, że im się zdarza, że tzw. luka świadomość imprezie pojawia się, u której często też w dacie właśnie mówią, że jest zupełnie naturalna tendencja do tego, żeby myśleć o sobie i obłędem w kategoriach lepszych niż oni w złych i taka dość ciekawe stwierdzenie, że skoro on większość osób uważa, że w stosunku do nich jest przejaw tej agresji to kto tą agresją popełnią właśnie taki test Drive w państwach i dochodów państwa to są państwo proszę uważać na swoje zachowania i frustracja, ale jeszcze 1 rzecz nie zastanawia, która w sposób ewidentny może to właśnie on spowodować agresję na drogach, jeżeli zwracamy komuś uwagę, że coś źle zrobił w sensie jako rowerzyści np. zatrzymujemy w pieszego kierującego pojazdem, który n p . nie udostępni nam pierwszeństwo albo pieszego, który idzie po drodze dla rowerów mówimy mu przepraszam panią, by pana bardzo nie powinien palić po drodze dla rowerów i wtedy to jest tak straszne czasami, wywołując agresję typu, a ty wy jeździcie na chodnikach i od razu przerzucanie 1 zachowanie na całą grupę jak i uczestnika ruchu drogowego ITS zastanawiam czy w ogóle czy w ogóle warto jest reagować na takiego typu rzeczy czy warto wspomnieć, że coś źle zrobiło komuś mówić do kogoś coś źle zrobił na drodze i właśnie wiąże się z tym to, o czym z chwilą mówiłam tak my nie lubimy jak ktoś u nas mówi Lech, a jeżeli słyszę, że ktoś mi zwraca uwagę na moje zachowanie to jak sobie mogę mieć gorsze mniemanie, ale nie lubię mieć gorszego mniemania na swój własny temat jest zupełnie naturalną tendencją w związku z tym Anny i mam wrażenie, że sami, że lepiej unikać tegorocznych konfrontacji mi wiadomo na kogo też trafimy także zdarza się, że 1 połowie LOK przepraszam tak zdarzyło mi się, a inny może zachować się zupełnie odwrotnie tak może być nawet agresywny ewentualnie Nuszel ta sytuacja proponuję mu, czyli wskazanie że, aby jeździć gdzieś tam Tokaj zwykła wymiana zdań między kursem zdarzyć się możesz też może powiedzieć, że no, ale tzw . albo albo co gorsza nie wiem przejawiać jakieś agresywne zachowanie w stosunku do nas jest różnie z tym zwracanie uwagi, jeżeli widać, że moment do czynienia z osobą, która może zadziałać agresywnie to może lepiej też wzrost wynika to czy to nie jest w takim razie, jeżeli będziemy cicho przejedziemy nic nie powiemy takie ciche przyzwolenie na załamanie właśnie tych przepisów ruchu Bruno 7 tak być może, dlatego że dlatego był wszędzie trzeba wyważyć tak nie mówię, jeżeli widzę, że ktoś może zachować w stosunku do mnie agresywnie to oczywiście lepiej tego unikać natomiast, jeżeli liderzy ktoś zrobił nieświadomie albo nie dzieje wynika z niewiedzy dobrze jest zwrócić uwagę na na tę kwestię mąż może pozbyć się czegoś nauczą jak pani myśliciela zajęciach na prawo jazdy na teoretycznych powinna być, choć trochę poświęcone właśnie temu tematowi agresji na drodze frustracji jak sobie radzić z tą frustracją, bo to chyba najważniejsze w tym całym kontekście DM instruktorzy sami bardzo często wskazują na to, że list bardzo istotny czynnik, że z sami też mimo tego, że program szkolenia nie wskazuje dokładnie na ten obszar tematyczny to oni sami też poruszające kwestie, bo ruch drogowy to jest współuczestniczenie z innymi osobami, jeżeli uczestnik jest współuczestniczy innym przybyszom z kimś innym na drodze czerń czy w ogóle w życiu społecznym to musimy znać zasady tego życia społecznego tak samo tutaj musimy znać zasady, które panują mrozy musimy wiedzieć czym się możemy spotkać także możemy się spotkać z kimś, kto jest agresywny w stosunku do nas możemy się z okresową sytuację, że sami będziemy przeżywać bardzo silne negatywne emocje i dobrze by było, żebyśmy wiedzieli chcemy zmienić, ale czy to jest także ci instruktorzy wiedzą jak nas wyedukować w tym zakresie czy są jakieś badania pokazujące, jaki instruktorzy podchodzą do tematu agresji właśnie na drodze nie znam tych badań, które by pokazywało jak instruktorzy co myślą na temat Images ewentualnie jak oni ją analizują być może jest jakiś ciekawy obszar tematyczny gra dobrze mogą eksplorować natomiast częste są teoretycznie są dostatecznie przygotowani do tego, że przygodę przekazywać te informacje w sposób taki bardzo może nie naukowy, ale taki, który byłby rzeczywiście dobry, niemniej jednak samo zwrócenie uwagi na fakt, że jest to sytuacja z życia społecznego i że trzeba zwracać uwagę również na emocje innych osób i swoje własne to już jest coś co może dać domyślenia też dużo wspólnego z odmową frustracji, bo myślę, że naprawdę dużo wykorzystaliśmy czasu jest jeszcze 1 temat, którym chciałbyś mają rozmawiać jak po nim iść na ile ta frustracja agresja na drodze przyczynia się do liczby wypadków przyczynia się znacznie dlatego, że jeżeli mamy do czynienia z DM przerwaniem negatywnych emocji podczas prowadzenia pojazdu to one w sposób oczywisty ograniczają przeważnie poznawcza, jeżeli tak to wpływają negatywnie na koncentracje na czas reakcji na koordynację wzrokowo ruchową, a konsekwencją tego jest właśnie w postaci wypadków, ale tego nie mamy ujętego w statystykach drogowych na statystyki błędów w obronie też, by taki projekt w szerszy niż ten projekt takiej frajdy kota, który był też realizowanymi w Ministerstwie Transportu samochodowego, gdzie jeździliśmy do wypadków drogowych w momencie zaistnienia i ich wolę była to nie tylko policja i inne służby, ale także ktoś, kto zajmował się ran drogą pojazdem psycholog czy innym specjalny albo osoby inne, które miały za zadanie rozebrać ten wypadek mówiąc kolokwialnie czynniki pierwsze takie jak sprawdzaliśmy wszystkie możliwe Anną przyczyny zaistnienia takiego wypadku oczywiście są to program eksperymentalny w warunkach polskich kin policja raczej na takiej kartel pozna kartę podatkową to właśnie wypełnienie ma dość ograniczone pole, ale w tych badaniach jak właśnie wypadała ta agresja są to frustrację na drodze przy okazji powodowania wypadków w zależności od kraju w zależności od bomb badania w stanach Zjednoczonych ogień szybko inne uwarunkowania badania na terenie Unii Europejskiej do środka inny, niemniej na zawsze jest wysoki wskaźnik c się takim, że rzeczywiście przeżywaniem negatywnych emocji wpływa negatywnie na pozostałe funkcje, które biorą udział w prowadzeniu pojazdu w postaci właśnie tych czynników, o których już wspomniałam, a to powoduje właśnie dąży jesteśmy na niedostatecznie skupieni na ruch drogowy już są też bardzo ciekawe badania wskazujące na to, że źródło potwierdzone również badaniami w Instytucie badania Instytutu landa z sektorem kiedyś pokazały, że tak naprawdę wypadek, bo banki najczęściej nie są w momencie, kiedy jest jakaś przeszkoda podczas jazdy tylko bądź uniknięcia przeszkody i w tym momencie jesteśmy w stanie ich bezrefleksyjne ości jesteśmy bardzo silnie narażeni na to, żeby zderzyć się z kolejną przeszkodą Arendt i te badania, by ta hipoteza została potwierdzona badaniami prowadzonymi na symulatorach jazdy i rzeczywiście było także w warunkach miejskich, czyli na terenie miasta, gdyż Lubaczów w momencie, kiedy dawaliśmy kierowcy bodziec taki, który go tak, by mógł uniknąć, a nie ujrzysz komunikat jestem bez bezrefleksyjne osi trochę się znalazł spowodował, że następna przeszkoda z 10 kiełki trzydziestka wybiegającego była już właśnie niestety, ale nie do uniknięcia to jest bardzo ciekawe, że w momencie, kiedy uda nam się uniknąć 1 zagrożenia jesteśmy bardziej podatni na na drugie zagrożenie lub nie grozi zwróćmy uwagę, dlatego że nie wiem może on też świadkiem czegoś takiego, że zdarzy się panu uniknąć czegoś nagłego na drodze jesteśmy zdolni większa niż nam się wszystko tak żeśmy tacy bardzo rozkojarzeni to jest w tym momencie to jest bardzo jasny ranny bardzo jest informacja naszego mózgu, żeby zdobyć, bo musiał tutaj się pozbierać tak i dożycie zjechać na poboczu uspokoić dopiero wtedy uspokojenie szefów aktywnie spędzać czas rozgonić niestety, ale chyba, gdybyśmy tak mieli położyć na szalę życie i ciasto wygralibyśmy raczej życie tak pani myśli mam nadzieję, że ich nadzieje, że jednych proszę państwa proszę patrzeć na swoją moc, jeżeli faktycznie zaczynamy się denerwować to głęboki oddech i czasem nawet właśnie zatrzymać się zjechać chwilę odpocząć poczekać aż uspokoi, bo nie warto tracić czy też zagrażać bezpieczeństwu innych osób do następny temat, którym wspomniałem bardzo chciałbym panią porozmawiać o tym jak przebiegają zajęcia z osobami, które były sprawcami wypadków czy to jest także syndrom urazu powypadkowego dotyka wszystkich wszystkich sprawców wszystkich osób, które w, jaki sposób były zaangażowane wypadek drogowy zdecydowanie nie wszystkich badań pokazują, że od 30 do nawet 60 % osób zapada na PTSD, czyli zespół stresu pourazowego albo SD, czyli zespół stresu ostrego wiemy zginęły też są bardzo złożony z bardzo Glenn podobne, niemniej jednak przypadku zespół stresu ostrego diagnozuje się go do 30 dni po wydarzeniu natomiast o PTSD może mówić, jeżeli pacjent ma objawy powyżej trzydziestego 30 dni i powyżej miesiąca pełen obraz to pytanie oczywiście nie wszyscy są podręczniki, które dysponując częściej Yellen to zaburzenie to, że kobietom częściej, jeżeli mamy do czynienia ze mnie Adamca adaptacyjnymi jest wymierzenie sobie ze stresem, czyli strategia skierowana na mocny przykład wcześniejsze urazy tak, że są takim dosyć istotnym kredytom do tego, żeby znów zachorować pean i branży wiele czynników indywidualnych, ale też and siła bodźca tak czyli, jeżeli towarzyszyło temu bardzo intensywne zagrożenie niesie zagrożenie życia, bo także zagrożenie fizyczne integralność i jakby nie musimy już bezpośrednio zagrożeni tak, ale też służby ratownicze, które 10 służb ratowniczych, którzy pracują w momencie takiego wydarzenia albo w nocy z konsekwencjami tego wydarzenia także są narażeni na dno takie sytuacje, że policjanci czy inne osoby, które mogą znacznie wyżej wtórnej, gromadząc dr Ewa Odachowska psycholog transportu z Instytutu transportu samochodowego bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA