REKLAMA

Piekło kobiet trwa - o debacie wokół aborcji dziś i w międzywojniu

Światopodgląd
Data emisji:
2016-09-20 16:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w Long Island w 2 Agnieszka Lichnerowicz w czwartek popołudniem o godzinie siedemnastej ma w sejmie odbyć się debata nad 2 projektami ustaw dotyczących aborcji Danny całkowicie ją jej zakazujący oba są Obywatelskiej ten właśnie został złożony przez ordo iuris, a drugi dający prawo do decyzji kobiecie podpisy zbierała kampania Ratujmy kobiety tak jak mówię, że na ten moment plan jest, że debata będzie w czwartek po południu, ale dlatego dziś, korzystając z tego, że Rozwiń » jest trochę czasu może w przestrzeni, że nie mogę mentalna chciałabym, żebyśmy kontekst trochę przybliżyły państwu konteksty historyczne dlatego też dr Sylwia Kuźma Markowska historyczka z ośrodka studiów amerykańskich jest państwa gościem dzień dobry w Zimbabwe to porównanie bardzo często ostatnio porównujemy z dzisiejszą sytuację z glonami jak w lustro niejako do drugiej Rzeczpospolitej nigdy się, gdy ja to robię wydaje mi się i to jest uderzające, że od kilkudziesięciu latach wzrost liczby niedługo będziemy mówić o stuleciu tak jak my nic nie zmieniło to znaczy tak, jakbyśmy w dyskusji Stalin mniej więcej w tym samym punkcie w jakim stopniu tak to jest szczególnie, jeżeli przyjrzymy się pewnym typom argumentów, które się wtedy pojawiały, który się obecnie pojawiają i będzie np. martwo martwe prawo czy też martwa litera prawa wynikało, że wprowadza się tak taką ustawę, która nie będzie przestrzegana, która prowadzi do tego, że prawo jest ignorowane i nie jest ono, jakby obowiązujące dla obywateli i taki argument pojawił się w 2009 . roku 1929 roku na początku tej debaty, która toczyła się przy okazji uchwalania nowego prawodawstwa i on był wysuwany przede wszystkim z taką z przez taką opcję, którą byśmy dzisiaj mogli nazwać opcją liberalną i tutaj ten liberalizm jest rozumiany jako takiej liberalizm obyczajowy i w głównym głównym przedstawicielem tej opcji było oczywiście Tadeusz Boy-Żeleński, który bardzo mocno podkreślał, że kobiety szczególnie ubogie kobiety one będą i tak przerywać ciążę i jeśli tego nie będąc w stanie zrobić to później będą po prostu zabijały dzieci będą posuwały się do dzieciobójstwa w piekle kobiet pisał, że jak wszystkie paragrafy, wspierając się obudzi społecznej taki ten godzi jedynie biedaków jest nieetyczne, bo trafia przypadkowo ofiary pośród dziesiątków tysięcy rozkochanych w jest niedemokratyczny, ponieważ zapewnia przywilej bezkarności tym, którzy i tak są uprzywilejowani czy tak bardzo silny argument klasowy taki będzie też pojawiał wśród socjalistów, gdyż socjaliści tak naprawdę socjalistka i Dorota Kurzyńska n p . i ogólnie takie czasopismo głos kobiet także bardzo mocno zabrało głos notabene w tej dyskusji, podkreślając właśnie różnice klasowe różnice społeczne pomiędzy różnymi grupami drugiej Rzeczpospolitej, a te tt hipokryzję czy przed podwójną moralność opisywał, że każdy z tych przedstawicieli władz głosujących każdy z nich jako człowiek prywatnych wiele co o tym, myśleć o wierze paragraf, który wprowadza jest zarazem i bezsilnej morderczy, ale jako kodyfikacji zamyka oczy na to co wie jako człowiek staje się przedstawicielem obłudy i małoduszności społeczeństwa to jest, uderzając też dla mnie to może niewiele się posunęliśmy w tej debacie, że ona w jaki sposób mniej więcej wygląda tak samo, ale to, że wtedy Boy-Żeleński być może używał nawet mocniejszego języka niż dziś słychać te wydają się, że w pewnych aspektach tak chociażby, zwracając również uwagę na kwestie populacyjne czy też Depo Polacy nauczyli używać tych argumentów demograficznych, które dzisiaj nie są w tak niejasne jest w sposób widoczny sposób obecny, czyli to czy możliwość przerywania ciąży przyczyni się czy też nie przyczyni do tzw . do populacji, czyli zmniejszenia przyrostu naturalnego uczono się przyczynić do zmniejszenia tężyznę narodu, używając tego z budownictwa dwudziestolecia międzywojennego do tych argumentów dzisiaj nie ma, chociaż one podskórnie wydaje mi się też w jaki sposób egzystują chociażby w tym kontekście kryzysu migracyjnego czy kryzysu demograficznego, który obecnie w Europie zachodniej trybunie w Europie mamić miejsce wg niektórych opcji znów uderzający w Tęczy to, że ten podział jest żal, że jest powiedzmy ta opcja nazwijmy ją liberalną jest była jest ta opcja nazwijmy ją konserwatywna narodowa katolicka rada katolicka konserwatywna jest władza, która jakoś trochę stało się to nie miesza tak, bo jest zbyt ryzykowne identycznie jak w międzywojniu, kiedy taką władzę była sanacja, czyli BBWR związany z Piłsudskim i taka opcja zwiększająca pośrodku, która tak naprawdę nie zabrała głosu, a która zdecydowała 3002. roku, że ten nowy kodeks karny, który został wtedy wprowadzone były na dużym stopniu konserwatywne rządy zezwalały nawet popiersie, gdyż po pierwsze, karał kobietę za przerwanie ciąży, a po drugie, zezwalał na aborcję tylko w 2 przypadkach, czyli w przypadku zagrożenia życia kobiety oraz w przypadku popełnienia przestępstwa, więc tutaj mamy bardzo bardzo podobną opcję znalazła jeszcze zwróciła uwagę, że chodzi o tamtą debatę w Jazz z dwudziestolecia tamta debata nasz doszła bardzo, że równie gorąco, ale tak była gorąca na czym ona toczyła się na trochę poprzez trochę inne media w Lesznie, bo wtedy telewizji internetu radio, ale też nie było tak bardzo powszechne jak obecnie żyje ona toczyła się przede wszystkim w ramach tej komisji Kodyfikacyjnej, która wtedy obradowała i tworzyła nowe ustawodawstwo, a z drugiej strony ona się toczyła na łamach prasy, czyli z 1 strony tej trasy liberalną socjalistycznej kina wkład wiadomości literackich, a z drugiej strony na łamach prasy narodowo katolickiej czynny wkład w przeglądzie katolickim, więc mamy po pierwsze, inne ligi taki ten grunt i inne głosy przez to się pojawiające po drugie, ona miała miejsce ta debata międzywojenna w okresie wielkiego kryzysu w samym początku najbardziej dotkliwym moment wielkiego kryzysu dlatego też te kwestie ekonomiczne kwestie biedy i róży zróżnicowania ekonomicznego między kobietami one były bardzo mocno podkreślane i 200 to co jest istotne ta debata ex post pokazywała ówczesną mentalność także ówczesne przekonania na temat przerywania ciąży to m. in . że tzw. spędzanie płodu jak tu brzydko wtedy określano używano słowa nie używano słowa aborcja wtedy jeszcze 200  000 to przerywanie ciąży one były w powszechnej takiej mentalności nie było wynik występkiem w czasie 3 pierwszych miesięcy, kiedy jeszcze nie kobieta nie czuła ruchów płodu i wtedy określano przerywanie ciąży jako przywraca przywracania miesiączki wierząc, że zarodek jest konsekwentnie tą krwią menstruacyjne stąd, jakby też, by nasze przekonanie temat tego czym jest zarodek czym jest płot czym jest ciąża, a przekonanie to dwudziesto le te etaty z dwudziestolecia międzywojennego one jest tak zupełnie odmienna i to jest sygnałem, bo mogą już trochę inne argumenty pochylimy postrzeganie, czyli w ich, żeby czasem odnieść wrażenie, że to jest trochę drugorzędne cechy pytam, kto akurat tak Wilsona mam inne wyobrażenie na temat ciąży na temat zarodka i chłodu, a z drugiej strony używamy bardzo podobnych argumentów za i przeci w penalizacji UE przerywany co oczywiście wtedy był też argument, jakby pozamałżeńskich ciąży to znaczy że, choć i najwyżsi przywódcy z Piłsudskim czy czas Rydz-Śmigły czy z Walerym Sławkiem mieli jakiś powiedzmy romanse czy nieformalne związki to publicznie to było jednak dla ukrywane znaczy pewien pozór tak załadowali na dach, więc rozważa, że jednak ta kwestia była znacznie bardziej istotna niż jest dzisiaj, gdyby tak wcześnie, by urodzenie dziecka nieślubnego i ogólnie status dziecka nieślubnego w międzywojniu był zupełnie różne niż od odmienne od dzisiejszego i wewnątrz spotykały się to soków tym potępieniem szczególnie dla kobiety i w też, by jak obowiązujące prawo za ubrania m. in. dochodzenia ojcostwa, czyli kobieta, która zachodziła w ciąże poza małżeńską ona nie mogła, by ścigać ojca o alimenty czy też zmusić go do uznania dziecka w prawo i zupełnie w tym nie pomagał dlatego też szereg zbycie w tzw. ciąży nieślubne ją pod totalną katastrofą dla kobiety i stąd też bardzo wielu przypadkach kończyło się ono próbą przerwania ciąży albo później dzieciobójstwa wyższe ciekawe jest to moment, w którym Boy Żeleński Ramos był takim głównym rzecznikiem czy dziś postrzegamy go jako głównego rzecznika praw kobiet do wyboru i aby jednak mężczyzna, a mnie Irena Krzywicka, która taką diagnozę zainspirowała go od tej walki jego towarzyszka to był partnerka dziś byśmy powiedzieli Niewiem nie Nałkowska Julian granica, ale właśnie Boy-Żeleński czy także życie był głośniejszy wstyd czy tak zapamiętała historia jak Bydgoszcz czy tylko wtedy mniej brało udział w tej debacie niż dziś Boy-Żeleński na pewno był głośniejszy miał też bardzo ważnym medium, jakie stanowił Kurier poranny na łamach, którego pisał w swojej publikował swoje felietony i gdzie rozpoczął tak naprawdę tą debatę Boy-Żeleński też stał się w tym okresie takim symbolem tej akcji wpierw właśnie na rzecz niekaralności przerywania ciąży, a później na rzeczy tzw. świadomego macierzyństwa, czyli rozpowszechniania antykoncepcji, która bardzo ostro via bardzo ważne, ale marzy dostawą kobiety do wyboru to jednak dużo dzisiaj współczesnego języka kiedyś mówiono świadome macierzyństwo kontrola urodzeń i przerywanie ciąży, czyli używano zupełnie innego dyskursu niższy niż obecnie, a dyskurs był drugi stronę związanej z kościołem z tymi środowiskami konserwatywnymi 3 greckim czy narodowymi, bo jak bardzo różni się od tego dzisiejszego on skupiał się na religii moralności odwoływał się z nauczania papieskiego do Rosji niebezpieczeństwa rozprężenia obyczajów także podkreślał, że macierzyństwo jest obowiązkiem kobiety zarówno w ramach swojej roli w rodzinie jak i w społeczeństwie oraz też bardzo mocno rośnie podkreślał związek pomiędzy przyrostem naturalnym i siłą narodu, więc on, więc aby w jakim stopniu argumenty są podobne w nie względu na zęby postęp medyczny nie skupiano się tak bardzo na zarodku na złodzieja gdzieś tak zniknął z przyczyn oczywistych śledzenie rewolucji, kiedy zaczyna się życie tak nikt mnie nie było tak naprawdę w takim stopniu ze względu na chociażby brak USG czy też innych zdobyczy medycznych, a jeszcze na koniec mieć pół kontekst międzynarodowy to znaczy dziś jednak neon w swoim otoczeniu Polska jest bardzo konserwatywna miałem, jeżeli chodzi o to prawodawstwa wtedy, kiedy była dość postępowa niegdyś prawo do przerwania ciąży obowiązywał tak naprawdę tylko w związku Radzieckim, a w większości krajów władz był całkowity zakaz niezależnie od sytuacji kobiety jej zdrowia czy też popełnienia przestępstwa bardzo dziękuję dziękuję bardzo Sylwia Kuźma Markowska historyczka z ośrodka studiów amerykańskich było państwo gościom czas dziękuję i tyle co z Anną Jakubowską dla państwa przygotowałyśmy Kamil Kamil Wróblewski realizował program informacja po nich zaprasza Maciej Zakrocki jego gościem będzie Dorota Gardias wiceprzewodnicząca forum związków zawodowych światu podgląd itp Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA