REKLAMA

Co właściwie wynika z reformy oświaty? O tym Zygmunt Puchalski

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2016-09-21 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przed śniadaniem w duchu niestety również nie widzę zmiany w edukacji w różowych barwach napisała pani Kasia z tego co pan powiedział wynika, że wyścig szczurów będzie trwał nadal tym razem, aby dostać się nie do gimnazjum, ale do tej wymarzonej klasy siódmej i ósmej, a najlepszym sposobem umieszczenie tam dziecka będzie zapisanie go do danej szkoły już od pierwszej klasy, więc rodzice będą się fikcyjnie meldować w rejonie pożądanej szkoły, żeby ich dzieci do Rozwiń » niej chodziły do 15 g pewnie też pierwsze śniadanie w toku szóste 7 i 7 sekund na zegarach czeka na państwa opinie komentarze, że do nas pisać je także na profilu Radia TOK FM na Facebooku, a państwowym gościem jest pan Zygmunt Puchalski prezes społecznego Towarzystwa oświatowego dzień dobry dzień za Odrę czytam kolejny w Dzienniku Gazecie prawnej do woli też dziwne, że te pomysły są nam tak jakoś wydzielany kolejne informacje dotyczące wielkiej reformy systemu edukacji wiemy już 8 lat 4 od dawna potem nie było wiadomo, gdzie tak pomieścić w 1 szkole, które zlikwidować pani minister wymyśliła, że siódmej ósmej klasy ale kto wie może samorząd uzna, że pierwsza i usług będą w budynkach jak rozumiem dzisiejszy gimnazjów, a teraz jeszcze się okazuje, że te siódmej ósmej klasy to wcale nie muszą być te same co 16 to po co w ogóle to zmian, a my jesteśmy postawieni w takiej sytuacji, że wprowadzenie tak dużej tak dużych zmian w tak krótkim czasie właściwie bez przygotowania, bo zawsze będziemy mówili o różnych zdarzeniach wokół tego nie jest wystarczająco uzasadnione i warto zwrócić uwagę szczególnie na dobro uczniów dla nich dalsza perspektywa dla ich rodziców budzi się teraz stan niepewności tak jak pan powiedział codziennie jakiś News zmienia pewne sytuacje póki co zostaliśmy zarzucenie ustawą prawo oświatowe i zmianami w tym, że prawie trudne do przejścia, ale przede wszystkim zmiany w edukacji wymagają rzeczywiście pewnego nawożenia, ale naprawdę złem jest pośpiech, jeżeli nie są wystarczająco przygotowane to lepiej z nimi poczekać jeszcze zastanawiam zapytałem o to czemu ma służyć to zresztą za chwilę do tego wrócę, bo nie rozumiem nadal, dlaczego każda kolejna reforma polega na przerzucaniu dzieci czy zmieni zmianie w samej liczby klas takich czy innych nie na programie, ale to za chwilę do tego wrócimy pani minister powie gimnazja właściwie wygasił się same co to znaczy pana zdaniem moim zdaniem jest to osąd znowu nieuzasadnione, bo wcale nie wygasił się same, o czym najlepiej świadczy ich aktywna praca i 8 dana rzecz się przestraszyłem, bo nie wiedziałem czemu mam gdzie syna prowadzić do gimnazjum chodzi o domniemane wielu rodziców jest w tej samej sytuacji niż we wrześniu są telefony jak będzie z rekrutacją za chwilę jest ogłoszenie 16 września dzisiejszy stan prawny tak naprawdę dzisiaj jest taki że, wypełniając wnioski o dotację szkół niepublicznych musimy aplikować o gimnazja trzyletnie i sześcioletnie szkoły podstawowe, bo ta jest obecny stan prawny S 1 z drobnych przykładów, że tutaj pośpiech naprawdę niczemu nie służy lub zmieni nam szkoły place budowy rzeczywiście tak jak on powiedział przerzucanie dzieci ma w ostatniej chwili przydzielanie zadań nauczycielom, więc skoro jest tego tak duża to naprawdę rozsądniej byłoby co najmniej przez 1 rok zaczekać, by przygotować całą nową podstawę programową ani robić ją rok po roku na kim to nie jest taka układanka warto mieć stałą perspektywa minister też mówią otwarcie, że w ponad 4000 zespołów gimnazjalnych zmieni się tylko szyld tego tak naprawdę nie wiemy no i decyzje personalne decyzje organizacyjne są po stronie samorządów oczywiście po stronie samorządów są też wydatki i Korala oczywiście jest on wydatki w miliard na tyle szacują samorządy ENA to prawda, więc został już koszty szacowane przez ministerstwo i księża mają znacznie wyróżnia się wrażeniu, że wchodzą słowo panie prezesie 126  000 000 to prawie żadne koszty te stanowią związał się zmiana mówi pani minister nie, uwzględniając właśnie tych kosztów samorządów no bo one są wydawane jak i jak widać, gdzie indziej tak naprawdę pewnie te koszty będą jeszcze większe, bo zmiana dla klasy młodszej z klas starszych ta jest znowu wielki plac budowy wymiana toalety wymiana pracownik których, których nie ma nie mogę opędzić się to co mnie np. zaniepokoiło to jest nagle odejście od egzaminu z przedmiotów przyrodniczych po gimnazjum po szkole podstawowej ośmioklasowej ma tego nie być za chwilę w związku z tym skrócimy tomy edukacji o 2 lata poślemy do czteroletniego liceum, a jak donoszą chociażby mediana wstępny pomysł jest taki, żeby kontynuować różne klasy i pomysłach autorskie w gimnazjach, bo rzeczywiście ta różnorodność edukacji pozwala i daje szansę wyboru w klasie siódmej ósmej NATO poco coś wiązać na chwilę, gdy w okresie przejściowym ani utrzymać tego co świetnie działa czy naprawdę musimy się aż tak śpieszyć i w takiej nerwowej atmosferze wprowadzać kolejne roczniki młodych ludzi nagle do klasy siódmej nie wiadomo co będzie własnej i do końca nie wiadomo co będzie w tym czteroletnim liceum tak naprawdę rzeczywiście nie rozmawiamy o tym co jest zasadne co zmienić rzeczywiście pod ta ma program mowę chcą zmienić sposobach pracy z młodzieżą rozmawiamy i ciągle strukturze taka reorganizacja dla samej reorganizacji pan wspomniał o podstawie programowej o sposobie nauczania, a ja zastanawiam się nad filozofią całego systemu edukacji czy on naprawdę jest właściwie ten pruski system 1819 wieczny dziewiętnastowieczny tak, który polegał na gromadzeniu wiedzy na budowaniu dyscypliny wspomina dziś 1 ze słuchaczy w szkołach w Finlandii zupełnie inne podejście realizowanie projektów i sprawdzanie ich wiedzy czy w weryfikowanie przy przekładaniu wiedzy, którą łatwo można zdobyć każdy mają pod ręką w telefonie na praktyczne umiejętności i mówimy teraz on też zrozumieć nie zakłócić im dogmatami jak wdrażać tego typu zmiany prawda i najwięcej doświadczeń w ostatniej dekadzie mamy na poziomie gimnazjum tam powstały projekty edukacyjne i tam również wchodzi technologia ja chcę wyraźnie powiedzieć, że te nowoczesne metody nauczania to nie tylko szerokopasmowe internet to jest użycie tej technologii do praktycznego zastosowania właściwie uczenie się poprzez działanie to oczywiście prowadzi do tego, że być może warto zwrócić uwagę, że nie istotą jest struktura, a forma organizacji zajęć lekcyjnych to kolekcja innego pewnie warto w związku z tym byłoby pomyśleć o tym, żeby te pieniądze zamiast na wymianę strukturalną dać szkołom na doposażenie nakaże nauczycielom nagrać nauczycielom na przygotowanie się tak naprawdę do pracy w tym nowym środowisku zresztą w wielu szkołach to się też zaczęło działać w natomiast toczą od, o co musimy rzeczywiście zadbać na to po pierwsze, tak jak pan powiedział dać nauczycielom dać im do pracy z dziećmi wspomóc inna to te pieniądze powinny iść i wreszcie warto pomyśleć nad takimi standardami jak rzeczywiście standard liczby dzieci w awansie, jeżeli ma decydować jedno dziecko czy 24 ma się uczyć języka obcego w podziale na 2 grupy czy w 1 klasie to warto ten standard dla jakości nauczania rzeczywiście obniżyć wbiłem pomysł wprowadzenia klas językowych chyba nie jest taki znowu zły klasy siódmej ósmej miałoby być tymi jak pisze dziennik Gazeta prawna zmiany tymi językowymi właśnie niektóre przedmioty nie tylko nauka języka, ale matematyka geografia bodajże byłyby uczonych w języku obcym dobrze, bo Polacy tak sobie radzą z językami tylko dlaczego winnej szkole, dlaczego z wolnego naboru znowu, bo i jest to szybkie przeniesienie pomysłu, który już dziś jest realizowany w wielu gimnazjach klasy dwujęzyczne, a więc nie będą nam będą językowe na dobrze będą językowe nie spierajmy się o semantykę chodzi o to, żeby uczeń nie tylko uczył się języka, ale używał tego języka przy nauce innych przedmiotów i znowu staje się tak naprawdę mamy dobrze zrobioną sytuacje w szkołach gimnazjalnych i pewnie będziemy to wykorzystywać tylko obawiam się przy tych zmianach strukturalnych, że nie zawsze z użyciem tych nauczycieli, którzy już to potrafili robić i znowu wtedy ważne pytanie, dlaczego w takim razie przerwać naukę po 2 latach zmienia dziecku środowisko w trzecim roku jak ten trzeci rok jest świetny do utrwalenia no właśnie tej umiejętności posługiwania się językiem obcym w sposób swobodny, bo to jest okno na świat podobnie można mówić o przedmiotach przyrodniczych w gimnazjum są pracownie w gimnazjum mamy już doświadczenia z uczeniem ma z doświadczaniem przez młodych ludzi przedmiotów przyrodniczych, a w tej chwili mamy znowu zastosować zmianę rzeczywiście nie wiemy do końca jak samorządy rozwiążą jak poszczególni właściciele szkół zdecydują o reorganizacji szkoły na ich terenie i to wszystko się dzieje w ciągu niespełna 1 roku szkolnego bez przygotowanymi podaniami uznano, że reforma jest rozłożony nalata tylko nie wyjaśni w jaki sposób MCI dywanem nos z tych zapowiedzi oczywiście wynika, że przez 5 lat gimnazja mogą zgodnie z decyzją właścicieli głównie oczywiście o innych jednostek samorządu terytorialnego zdecydować czy to będzie część szkoły podstawowej czy to będzie szkoła branżowa czy to będzie szkoła licealna czy być może przestanie tam funkcjonować szkoła skoro mamy aż 5 lat przejściowych to nie rób tego w takim chaosie pośpiechu poczekajmy na podstawę zróbmy to spokojnie te gimnazja przecież z nawet bez sprawdzianu klas szóstych jako szkoły w większości rejonowe mogą przyjąć młodzież i zapewnić im stabilne 3 lata nauki również pasach językowych w klasach sportowych tam, gdzie to doświadczenie i wdrażanie tych programów wychodzi bardzo dobrze apeluje Zygmunt Puchalski prezes społecznego Towarzystwa oświatowego dziękuję bardzo dziękuję czas na informacje o nich Karol Wójcicki rozmawiano o pierwszym polskim prywatnym satelicie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA