REKLAMA

"Dobry, ale też skrajnie niebezpieczny" - pierwsze recenzje filmu "Wołyń"

Światopodgląd
Data emisji:
2016-09-23 15:40
Audycja:
Światopodgląd
Prowadzący:
Czas trwania:
33:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest tu węglowych w ich w 2 Agnieszka Lichnerowicz przed wojną teraz państwo gościło sporo i spore grono mamy tutaj w studiu światopoglądu pozwolę sobie na początek Piotr Koszewski z fundacji Stefana Batorego dzień dobry, więc w i tygodnik powszechny tygodnik powszechny najbardziej Zbigniew Gluza prezes ośrodka karta z dobrem państwa i Piotr Skwieciński w kinie Helios Kwieciński zastępca redaktora naczelnego trzeci dzień dobry widok z Łodzi już możemy rozmawiać, dlatego Rozwiń » że film miał premierę w Gdyni w kinach pojawi się 7 października przez wspólną i grono ludzi prawnie w Polsce jest już oczekiwany z niepokojem z entuzjazmem od wielu miesięcy, a mam namyśli film Wołyń Wojciecha Smarzowskiego, a my mieliśmy okazję zobaczyć ten film dzięki producentom kilka dni wcześniej i po filmie wołała z rozpoczęciem wydają się bardzo ciekawa dyskusja o tym nie tyle nawet na temat wartości artystycznej tego filmu państwową oceniać będą też krytycy filmowi pisać co bardziej na temat pewnego kontekstu politycznego historycznego, w którym ten film się pojawia i też jak on może być odebrane i trudno mówić oczywiście o relacjach polsko-ukraińskich czy mąż w polityce historycznej polskiej polityce historycznej ukraiński ale zanim o tym wszystkim tak bardzo długi na początek pan tu proszę bardzo krótko 1 po prostu wrażenie zrobił, żeby słuchaczom zasygnalizować, że Piotr Skwieciński Daniel ogromne wrażenie i ja uważam wręcz 3 i piszą o tym w tygodniku w poniedziałek będzie można przeczytać, że jest to dużo takich słów reż Phil jest, że jest to film wstrząsający i wstrząsającej wielkich i moim zdanie jest to najważniejszy największy Polski film zrealizowany w niepodległej Polsce po osiemdziesiątym dziewiątym roku takie moje wrażenie, że chodziła też sprawy artystyczne, jeżeli chodzi o te sprawy historyczne uważam, że można się tureckie hity tegoż go o szczegółach generalnie oddają rzeczywistość rozróżniają poszczególne wątki Zbigniew Gluza film jest bardzo dobrze zrobiony rzeczywiście prawdziwy, oddając to coś na Wołyniu działo, ale jednocześnie skrajnie niebezpieczna to jest film, który przychodził na organie przygotowano grunt oznacza niestety także po polskiej stronie, a już szczególnie po ukraińskiej także po rosyjskiej, gdzie indziej wydaje mi się, że to on chce on obnaża trochę naszą słabość taką zbiorową i polityczną społeczną, bo właśnie strażackim udało się zrobić bardzo wyrazisty obraz na przygotowanie, którego nie jesteśmy gotowi, więc uważam, że w tym jest problem tutaj trudno optymizm, bo myślę, że ten film nie marzenia nie był robiony z nich w intencjach anty ukraińskich to po prostu tak będzie odebrana i zaraz po to tu odbijamy się o tym, myślisz, skąd podzielił się Zbigniew Gluza, ale jeszcze słowo dla Piotra Koszewskiego tak ogólnie w pierwsze wrażenie, że pierwsze opinie po filmie na pewno jest to ważny film 1 z najważniejszych, jakie powstały w osiemdziesiątym dziewiątym roku być może rzeczywiście najważniejszych czy największy w Europie jest to dobry film, ale nawet w porównaniu z innymi działami Smarzowskiego niż to film Alice arcydzieła jak można było usłyszeć, bo w tych dyskusjach ani wspominała w i na pewno jest to film gra kłopotliwe bardzo wielu powodów kłopotliwe dla Polaków kłopotliwe więcej niż kłopotliwy dla Ukraińców, ale i jest jeszcze 1 raz, po którym się też jest ważne i ich uroda to i tak zamkną kwestiach etycznych i współczesnej polityki często Fin, których i to jest bardzo ciekawych ba pomijany wątek próbuje na nowo zdefiniować Chin i kościół w Polsce co proponować nowy sposób opowieści w tym czasie też sondaż to tu też zmienimy ja pozwolę sobie powiedzieć, że to jest też niesamowicie chyba tylko dowodzi jak ważny jest ten film może także, że zorganizowali producenci choćby pokaz dla ekspertów dla ludzi, którzy zajmują to znaczy, że jego potencjału oddziaływania jest ogromny i ma on może mieć ogromną siłę i Zbigniew Gluza brzydotą no powiedzmy to co ty miałaś na myśli rodak Daniel wydaje mi się lekko, licząc żeńskiej, ale był pokaz tak jak pokaz prasowy jest rzeczą normalną częścią tej rundy inny producent zorganizował pokazy również nakierowane na dziennikarzy nie później krytyków filmowych, ale na historyków zajmujących się po Bogu już inna niż publicystów, którzy zajmują się Wschodem z tematyką wschodnią, ale również po prostu normalnie publicystów politycznych, ponieważ grożono mi zrób to ten film porusza, a ogromny producent i jego twórcy wiedzą widzą wyraźnie, że ten, że ten film nie będzie odbierany wyłącznie jako dzieła artystyczne jest tutaj bardzo w tej całej historyczną politycznej w sferze może mieć tutaj od teraz właśnie powinniśmy do tego, o czym mówi Zbigniew Gluza pan odtwarzać będzie rodził wręczy też film i groźny, bo tak, bo z także przez tę swoją wybitność, bo mieszkam teraz dyskutować z arcydziełem czynnie natomiast na pewno jest znakomicie zrobiony z dużą uwagą dla faktów historycznych z wrażenia z takim uczuciem, jakby dramatyczna ości te go i tego nie można reżyserowi odmówić właściwie on mając już na swoim koncie wielkich firm i jednocześnie daje wobec tak no i następstw społecznych, jakie ten film spowoduje ich w normalnych warunkach teoretycznie reżyser nie jest odpowiedzialny za to co się dzieje w życiu społecznym, ale w tym wypadku niestety weźmie odpowiedzialności i ja mu rzeczy oraz pytanie było straszne wydaje mi się, że niestety wszyscy mamy przed sobą bardzo złą reakcję na Wschodzie i w Rosji i na Ukrainie, jeżeli ten film przejdzie z Rosji Ukraina jest od dystrybutora rosyjskiego ba taki sam już jest jak wiadomo to to wtedy w tym bardziej będzie to traktowane jako akt oskarżenia wobec Ukrainy jak i nie jest to błąd filmu, ale to jest błąd czy całego ćwierćwiecza myślę sobie nie poradzili ani z Wołyniem ani ze stosunkami polsko ukraińskimi pani ze Wschodem jako takim po prostu teraz dobitnie widać jak zaniedbania, które czynią groźnym taki sam akt i świetny film, którego się w jakim sensie boję rozkwit chińskich w Jaśle miałem z tym że, chociaż oczywiście, że reakcja będzie na Ukrainie będzie reakcją bardzo złą jak mnie most celująco upominali wstrząsach myślisz, ale pomiędzy wstrząsami oburzeniem, ale czy duża część kościelną na torze w dialog polsko-ukraiński było budowane przez te 25 lat nona gmin fałszywy przesłanka dawnych Piaskach wiadomością o nadzorze z intelektualistów dziedzictwo Giedroycia no generalnie rzecz biorąc to czyta aktor Marian Bojar w ten sposób, że w prowokacyjnie to bowiem w tym momencie polskie myślenie o polityce od dziewiętnastego coś złego w jego skażone takim oto spojrzenie, że podstawowa rzecz się podoba się być lubiany dozą szacunku do Zachodu zawsze było w naszej niech nas lubią tereny zaakceptują i wtedy będzie wojna atak Tusk nie praktykuje w obozie minus generalnie w angielskim Bostonie zrozumienie z takiego faktu, że w polityce międzynarodowej sympatia silniejszą trochę to przede wszystkim ciążą potencjały interes Otóż, gdy Giedroyc rozgląda inteligencja i atuty są już pierwsi rok również przeniósł to spojrzenie komentuje postawę po polsku polityczną, która odgrywa Zachodu przyniosła na wschód na tzw. kraje Uber Ukraina Litwa Białoruś i o to, jaką ocenę oczywiście bardzo dobre, dlatego że w ten sposób lider znowu zdało realizowaliśmy naszych rozmówców chodzi na nas na Ukrainie, którzy zostali ukształtowani w taki oto sytuację, że jest to Polska, która w nic nigdy i Polacy klinik nigdy nie zrobią z takiego co mogłoby się nie spodoba i teraz przeżywają szok przeżyli w Olsztynie i rozważa już Dursztyn długu, o którym mówisz tutaj zaraz będą głosy polemiczne ten film łączy ich inną metodą tego dialogu także w innych dużych oraz całą pewnością ja myślę, że również obiektywnie natomiast jest taki dialog długoterminowe to znaczy tylko pozytywne efekty mogą być długim terminie to dobrze czy Zbigniew Rozalia znalazła się całkowicie nie zgadzam z taką definicją z was tutaj jakiś horror na studnie tak nie w tym pomieszanie porządków czym innym jest polityka Paul, jakby wobec Ukrainy polskim Polski pomiędzy polskim ach, niepodległej po zmianach ustrojowych czym innym dialog Polaków z Ukraińcami i rent to ogólnie na takie pytanie kompletnie nieprawdziwe, ponieważ ten dialog odbywał się wyłącznie poza polityką i to co się zdarzyło w relacjach między Polakami Ukraińcami nie było poparte nie przez nikogo łącznie z Jackiem Kuroniem, któremu się ukłony w tej sprawie robiła ona akurat wiem to na pewno nie pomógł, bo sam go jak próbowałem w to wciągnąć ten dialog, który się toczył się na przełomie lat dziewięćdziesiątych i tych pierwszych razem 2001. wieku odbył się wyłącznie siłami społecznymi wbre w politykom i doszedł do takiego momentu, kiedy można było to upowszechnić jako dorobek obu stron, bo tutaj się wypowiadali badacza obu stron i doszli do konkluzji, które do dzisiaj właściwie są do przyjęcia polscy politycy uniemożliwiło ogłoszenie tego miał być Kongres polsko-ukraiński w Polskim parlamencie i do tego nie doszło dlatego tak, że tak Bano się postawienia tej sprawy publiczne, że wycofano i to rzeczywiście wkracza to on, o czym pan mówił może oczywiście polityka wschodnia Polski była naznaczona tym PIT i to i tak było bardzo fałszywe tyle tylko, że po prostu Polska niepodległa w zasadzie żadnego cywilizowanego dialogu z Ukraińcami nie podjęła i to obciąża wszystkich wszystkich w polityce całą scenę polityczną, a nie tylko strony liberalną tak można czytać ten głos wszystkich zupełnie my jesteśmy po prostu po 25 latach zaniedbania i teraz nagle Smarzowski robi film, który trzeba interpretować na wszystkich poziomach dlatego też takie i rozkręcić, mówi że nigdy nie jest dobry czas nigdy nie był dobry czas już jest Piotr Koszewski z nami pozwolę sobie, że odeszłam głos po informacjach i odnieść się do tego właśnie czy być może ten film być nowym otwarciem nowego kanały dialogu czy PSZOK przedefiniowania i t d. przetasowania w czy jednak lądują może wywołać niezależnie od swojej wartości artystycznej uczciwości takie reakcje, że może będzie to trudniejsze dialog Piotr Kosiński odpowie na te pytania o to, żebyście Zbigniew Gluza Piotr Skwieciński, którzy są państwa gośćmi informacja pani wracamy Agnieszka Lichnerowicz w studiu cały czas są Piotr Skwieciński Zbigniew Gluza i Piotr Koszewski rozmawiamy o filmie Wołyń ten film do kin wejdzie 7 października dziś była oficjalna premiera my mieliśmy okazję obejrzeć go kilka dni wcześniej niż skupiamy się na tych nową wartość VAT artystycznym wymiarze tego filmu to państwo słyszą pewnie Patrycji Wanat wielokrotnie będziemy o tym, mówić, ale wszyscy są także tu siedzimy pod ogromnym wrażeniem tego filmu no ale mówimy o tak w kontekście politycznym historycznym sam reżyser w wywiadzie dla polityki, mówi że po swoim filmie Róża zauważył, że ta reakcja była tak emocjonalna uświadomiła mu potrzeba kina historycznego o wydarzeniach przemilczanych zamiatane pod dywan przed informacjami rozmawialiśmy o tym czy ten film może być potencjalnym nowym otwarciem dialogu historycznym z Ukraińcami czy jednak alarm odebrany niezależnie od intencji i umiejętności autora bardzo, że na Ukrainie może spowodować napięcia i Grospierre kościerskie się pan odnieść do tych głosów przyjął program to jest opowieścią o taką powtarzano obecnie bardzo chętnie, że to 25 lat w relacjach polsko-ukraińskich jest czas zakłamywania czas nie mówienia prawdy bardzo wiele rzeczy się odbyło w tym czasie zarówno w Polsce jak na Ukrainie dyskusje wokół Wołynia przeżywaliśmy kilka razy być może nie były one tak intensywne, ale jednak nie wolno o nich zapominać nie wolno też zapominać o chociażby o tym, że po latach wreszcie w 2013 roku odsłonięto pomnik Wołyńskim w Warszawie Wołomin stał się częścią polskiej pamięci po drugiej wojnie światowej i w ogóle jest ważnym elementem pamięci o dwudziestym wieku gra się go o olej natomiast inaczej jest w przypadku Ukrainy z bardzo wielu powodów 1 z tych powodów i ktoś po prostu fakt Wołyń z Czechami o Wołyniu wydarzeń wołyńskich na Ukrainie ograniczała się tylko i Włoszech pamięć regionalnych pamięć ukraińska jest bryła i nadal skrajnie podzielona i pamięć Ukraińców na Wschodzie Ukrainy całkowicie nie tożsama z pań na Zachodzie Kani nie ma to piąty raz tam się buduje pamięć ogólną ukraińska i to jest bardzo ważne, jaki kształt etapami ostatecznie wśród nas jak i wyglądać jak pan czuł jakąś niszę w dół do tego filmu i tego lekką ręką może on odegrać rolę taką polityczną ja się, że to będzie to bardzo trudne w przypadku Ukraińców, ponieważ jak ja oglądam ten film to on się przypominała reakcję polskiej na sąsiadów o Jana Tomaszuka z on Trent obaj siła są w pewnym sensie podobne to znaczy ja mam wrażenie, że Gross, pisząc książkę bez udawania, że też książka naukowa trochę różnic podjął działania artystycznego to w taki troszeczkę azali literackiego performance u w przypadku filmu Smarzowskiego one nawet ograniczył tą swoją ekspresyjną już 18 w materiałach i wdrażać własne zdanie musi dbać też takie zdanie, które często powtarzają mówi to jest prawda o Smarzowski zrobił bardzo wiele, żeby ten finisz Bara 38 oraz na końcu warto zaznaczyć, że mogą nam, że naprawdę zrobił wszystko nie ma rzeczy bardzo dużą, żeby go zrównoważyć, żeby no nie wiem nie było nieporozumień, żeby pokazać różne postawy w tym bardzo skomplikowanym kresowym wojennym Szwecji natomiast w Polsce w momencie, kiedy zaczęliśmy dyskutować o tym co się wydarzyło w 2 w tym przeszliśmy kilka poważnych dyskusji o tym, coś się o wyraźnie co się wydarzyło razem z polską polsko-żydowskich i jednocześnie oczywiście wiem, że niektóre osoby traktują go jako obcego, ale to głos Polski to był gość może Polski my teraz mówimy o Wołyniu kończy się muszą zmierzyć z wydarzeniem, o które w, których część z nich w ogóle nigdy nie widziała powodu wie, o ile może na razie jest kuriozalna pisze Anita, ale i on już tak największe, ale wymuszane jest z zewnątrz to nie jest tak, że wciąż Amerykanin Izraelczyk napisał sąsiadów to on napisał Polak młodszych w rozkwicie Chin dyskusja o grosz jest tutaj Legionovia schowano, ale jak do tej pory Mrzeżyno na zdrowiu lub degresywnej jest możliwy inny ogólny nikt chyba jednak nie zaprzeczy, że świadomość narodowa gros realnie świadomością wyłącznej gestii tego świadomość mieszaną ZUS trudno porównywać do choćby z tego względu, wystawiając Grossa, zostawiając Grossa już na mogłyby w ten sposób notariuszy co się działo przyznaje wielu z nich wiedział co się działo przez 25 lat, a w hektarach między Polakami ograniczania tych sferach pozamałżeńskich nowym działo się sporo momentami w nowych ozdób bombek a dlaczego on w takim razie te rodziny smoleńskie rodziny kresowe mają to poczuć się nic nie działa ich do ostatniej chwili były jakieś kłamstwo jak i coś takiego mogą mają często jest bezdyskusyjna w tym też bez, gdyby też kluby dyskusyjne prawda w mury i mogłem w ten sposób, że w wielkim niedostatkiem nie wielkim błędem jest pytanie ile to było do uniknięcia w tej konfiguracji, która nastąpiła po osiemdziesiątym dziewiątym roku było to, że w bok i Poznaniu i po zniesieniu niewoli tak powiem powinny nastąpić, żeby dla zdrowia psychicznego rzeczy, których zatem nie mogą już dalej może to wszystko droga no przyspieszymy miłość znalazły się w myśl ta, choć już po osiemdziesiątym dziewiątym rokiem lokum to odzyska niepodległość powinno nastąpić to, co gdybyśmy nie stracili Puyola stąd też piosenkę z 10 lat po drugiej wojny światowej to znaczy o głaskanie wymordowanych i tworzenie hymnów o polskim bohaterstwie potem, gdyby to było po nich tak szło naturalnie no to w tym momencie przyszedł czas w naturalny sposób na jakiś rewizjonizm jak niszczeje kontaktowanie się na jakiś tego rodzaju rzeczy tego wszystkiego nie było i to spowodowało, że właśnie ten stan psychiczny, o którym mowa w nowych subiektywne poczucie Polaków, że nic się w tej części las część uogólnić w tej sprawie nie idzie wywrócenia to jest prawda i rzeczywiście ten film oddaje tak jakby honoru wrażliwości człowieka, który przeszedł przez wały są idealnym dla bohaterka główna, która od, na której się skupiać film on i żona wyprowadza ten moment, że ona ma przed sobą to pamiętanie docieramy się mam wrażenie, że tata społeczność, która przez broń przeszła pamiętaj ten i ta pamięć i BOR nie, mówi że nie zostały upokorzone z tych wszystkich powodów, o których była mowa nie ma cmentarzy nie ma nie ma imiennej listy jak tylko chciałem powiedzieć, że to nie jest także, że tu się, że to był wysiłek w tej sprawie znaczenie jak kula 3 mogą dokładnie pokazywać jak i państwo polskie, ale także różne sporty różne wymiary życia społecznego odwracały się tego zadania raczej uważając, że nie należy ich podnosić i 4 to jest też takie zaniedbanie myśmy robili list ofiar tej zbrodni wołyńskiej im k i promowaliśmy LM nawet przeprowadzać, jakby 2 badania terenowe także brak, żeby rozpoznawać miejsca, gdzie są te cmentarzyska nierozpoznane i z polskiej strony nie było pomocy, że jest tego rozwijać, ale tak naprawdę to to było dramatyczne jak bardzo nie chciano tego robić po polskiej stronie to po polsko polskiej strony tak i po i dlatego mimo tych różnych takich uhonorowani co 5 lat to i to jednak te rodziny muszą mieć poczucie, że no tak naprawdę nie mają jako płakać tych swoich zabitych to nic nie mają, gdzie pojechać nim nie wiedzą, że to, gdzie co i jest przede wszystkim lekkości są już po prostu w przestrzeni niezagospodarowanych ugrzęźnie jest Piotr Skwieciński Zbigniew Gluza i Piotr Kosiński znów od pana zaczniemy są państwa gośćmi rozmawiała filmie Wołyń informacja pani wracamy Agnieszka Lichnerowicz w studiu są Zbigniew Gluza Piotr Skwieciński Piotr Koszewski rozmawiamy o filmie wojnie w trwałym Wojtka Smarzowskiego, który nie miał już ma premierę w Gdyni dziś, a w październiku siódmego trafi do Chin Erdmann wszyscy tak jak siedzimy mówiliśmy o tym, że film na nie pozostawiają ludzi pod ogromnym wrażeniem moim zdaniem nie znaczy to cała ta dyskusja, którą mamy też dowodzi jednak, że on będzie bardzo ważny nie zobaczymy jak widzowie go przyjmą zobaczymy jak to się, że zostanie przyjętych przez całe otoczenie polityczne i na jaką odegra rolę obok domu, bo wygląda na to, że odegra Smarzowski sam mówił, że to bunt to jest najtrudniejszy film w jego karierze właśnie, dlatego że rozumiał też sam zaczął kręcić pracować nad nim przed protestami na Majdanie na potem, gdy go robi to działo się na Ukrainie to co się działo, więc też rozumie jakich warunkach do kin on chodzi teraz ta mnogość Piotra Koszewskiego mogą pan uważa, że to jest też mówił pan na samym początku naszej rozmowy w jakiś przełom w deszczu czy nowa jakość w Polskim kinie historycznym, gdyż tak jak niektórzy tutaj mówi Piotr Skwieciński i wysłać takie głosy, że być może to jest największy najlepszy film historyczny ostatniego ćwierćwiecza astronomiczną wręcz, że to jest nowa nowa jakość Pietruszewski mam dalej od ogona cóż miałem wrażenie rząd próbuje połączyć 2 rzeczy to znaczy dawną wielką tradycją polskiego filmu historycznego o w Hof manna Kawalerowicza złością Wajdy ten filmik z Finami z wymianą opon przeciwnicy mówią o powiązany z Wajdą jego film i jego ujęciami jest bardzo osadzony w ręcznie prawdopodobnie tradycji polskiej tradycji wizualnej i wreszcie dziewiętnastowiecznym dziewiętnastowiecznego malarstwa, które dla Wajdy, a włożyć in ważnym punktem odniesienia i sposobem konstruowania opowieści również o Polsce po tamtym malarstwo pełniło takie funkcje nie tylko historyczna również batalistyczne sceny rodzajowe Tyszki kołomyjski to wszystko każe ich obecne u Wajdy chociażby w choćby z tej wielkiej willi w cenach weselach potem powtarza się w stanach wesela, bo to możemy powiedzieć to wiadomo, że z 30 finał tak, choć wiele konsekwencji inwestor, ale jednocześnie w rejestrze może z kilku bójek to połączyć ze współczesnym opowiadaniem o historii przez historię jednostki jednostki to jest trochę w obok jak funkcjonuje ruch jest rzucona w rozmaite tym wizją świata w Łęcznej historyczna oraz oświaty która, jakby przechodził przez ten cały świat i jest w gruncie rzeczy w tym filmie głównym punktem jedyną tak naprawdę postacią w pełni scharakteryzowano postać, że to bardzo z filmu Smarzowskiego i jestem w tym filmie, gdy stan mogą się wiązać pewne rozdarcie, bo z 1 z wielkiej sceny czy takie sceny, kto odwołują się do większej historii są elementy wręcz symboliczne przy czym od razu z zastrzeżeniem, że symbolizm nie musi oznaczać braku realizmu silnik wydaje w, a jednocześnie jest to, iż takie i nieprawdopodobne skupienie na osobie, która znalazła się w stylu skromni w tym sensie ten film mógłby być opowieścią uniwersalizm wieczną wykraczającą poza kwestię polsko-ukraińskie czy tego co tam się działo, ale nie było już mają w reżyserii Jacques a, że to nie już być opowieść o tym, ludobójstwie Polaków, a na Wołyniu tylko w ogóle o mechanizmach o tym, barbarzyństwem to co się dzieje, że ludzie ludziom tylko paradoksalnie zwala odpowiedzialność toczony był bardzo podkreślać swoją odpowiedzialność włączył do weta zabezpieczenia czy ten bezpiecznik te powodują, że ten Fin boję się, że będzie to zmiany dla Polaków Ukraińców, ale Śniega nikomu poza to znaczy ja znajdę trochę się nie zgodzę to znaczy moim zdaniem mimo tych po to, że popiera te bezpieczniki być musiał grać inaczej inaczej, gdyby nie aż do rozwoju biznesu z analiz po drugie, moim zdaniem mimo tych bezpieczników, które się wyłania jednak obraz pełen obraz uniwersalny i jest to obraz niesłychanie pesymistyczny to znaczy to jest obraz, który moim zdaniem po prostu zła zła, które można scharakteryzować metafizycznie, które może dmuchnąć właściwie w każdej chwili, bo moim zdaniem Wołyniem podobnie jak Holokaust winny sposób jest manifestacją w Odrze podskoczy jakąś taką pożyczkę w kontekście historycznym kontekście politycznym trzeba go szukać będą objaśniać w ich nie ma w tym nic złego, a nawet to jest potrzebne tym niemniej tak w końcu my tego nie zrozumiemy całkowicie nie, przyjmując tego, że jestem również jakiś element, który wymyka się naszemu rozumieniu, że telefony to schronisko taki kurs linii wzrosła to świetny punkt odniesienia to jest to ta relacja między dobrem złem, bo i ten film jest o tym jest próbą odniesienia się do zła z perspektywy dobra, ale jeszcze zastanowić co spowoduje to czy rząd przyniesie dobro czy ciel czy czy też złoto bardzo trudno rozstrzygnąć już jak i wydaje mi się, że te także rejon ono, że wiarygodnie od oddać hołd nie musiał przywołać na najbardziej brutalny wymiar tego doświadczenia z takim barbarzyńskim właściwie bestialski i z tym się bardzo trudno konfrontować to znaczy jak i to, szczególnie że na film niesie to wizualnie też to nie jest opowieść tylko od tak, by nie godzili się zbrodnia PRL i że w związku z tym to jest pytanie jak widok do jej drugi dzień i społeczności to się odwołuje, która ma z skłonność raczej ku dobru czy raczej ku złu, które cię np. 2  000 000 Ukraińców, które aktualnie mieszkają w Polsce po tym filmie jak będą bardziej zagrożone czy nie co oni po to, poczują, że tutaj ktoś do nich wyciąga rękę w tym sensie historycznym czynie z ja mam poczucie, że niestety nie będzie dobrze i dlatego tylko czy dochodzi uważam tak per saldo żeton, że jest lepiej, że film powstał to znaczy właśnie dlatego rząd przełamuje jest takim jest takim przełamaniem pewnej bierności bezwładu ma czegoś takiego co już teraz na ten bezwład nie ma miejsca teraz już musimy się tym zajmować to powiedzieć nazwać droga i t d. i niech tam już nie odpuści ani strona ukraińska ani rosyjska my sami są też nie pozwala nie powiesz na to pozwolić i wtedy się pojawia pytanie co dalej, dlatego że film, jakby oddać honor tym ofiarom to jest świetna moim zdaniem zachęci do tego, żeby to pan mam upamiętnienia miały miejsce na większą skalę, żeby tutaj był jednak jakiś wysiłek jest symboliczny co 5 lat, ale systemowym i tego systemowego po prostu zabrakło, że może i była byłby powrót do tego, żeby sprowadzić wraz z Ukraińcami nazwać ten proces znaczy dla tego co się w ogóle stało i dla ja jestem bardzo za tym, żeby traktować Ukraińców jako dobrych ludzi znaczy dobre społeczeństwo, że nie traktować ich jako bez umów i to wcale nie jest precz z przekąsem, ponieważ gdzieś ten klimat w Polsce jest o czym właśnie, dlatego że wcześniej wypowiedziana do końca, jeżeli się takiego skrótu używa to jest niebezpieczny Iran jest sam widziałem taką sytuację z w Kijowie po Majdanie cóż było po zamknięciu, ale bardzo blisko po Majdanie rząd na na całym tej przestrzeni był ogromny stres lub ich dzieci śpiewały hymn ukraiński i ja, przyglądając się temu z życzliwością miałem poczucie, że polscy nacjonaliści, jakby zobaczyli ten obraz to nie uważali, że się na nacjonalizm ukraiński odtwarzali też groźne dla Polski, jeżeli jednak na to spojrzeć, kto to jest powrót do tamtych czasów ja uważam, że jak jesteśmy w demokracjach chcemy, żeby demokracja zapanowała na Ukrainie, jeżeli chcemy normalnych stosunków z normalnym życiu nie bać się innego społeczeństwa to musimy się na takich doświadczeniach skupiać i to niestety to jest jakby hasło do czegoś to nie jest zamknięcie sprawy, bo uważam, że ten wstrząs, który teraz wszyscy przejdziemy, bo to złożone tylko czas pan już szans, a ja to nie jest tak uważa, że będzie chciał piątki piskląt tak możliwe jest zaś, że to będzie szansa, dlatego że jest to rzeczywiście Chin, który obrazuje nieprawdopodobnie znaczek z bardzo się używa bardzo silnych aliansów i inni bardzo pięknie skontrastowane z rasistowskim tym mniej prawdopodobne sprzątaczkę dziś na Rędzinie akcja z pokazanego niebywała zasili 1110 tys, a swoją piękną, jakby po stronie bo, używając drastycznego z całego rozróżniać dobre, a to znaczy przybrana jest nieprawdopodobna ludzie już nie bardzo w tym filmie z reguły są źli albo do znajomości rzeczy bywają dobrzy chwilami, ale ogólnie rzeczywiście dominuje to zła i kogo ten krzyż wśród oglądających zostają tylko poszczególne obrazy ja mam takie wrażenie rozmawiając z osobami, którym słuch o byłych na tym pokazie obciąża pani zawsze miała być zdumiony tym jak osoby, które są wyczulone na problematykę historyczną jedność w działach drugich nie idą w obie strony nie niszczyli ich nie widzieli tam np. w Belgii Anglii 2 inne wyróżnienia imprezie nikt nie widzieli okrucieństwa i nic nie widzieli tych bezpieczników ważnych rzeczy mówi, ale przecież tam nie było mowy o IPO i Kowno orzeczeń, które były z tym mieliśmy bardzo ważny Grześka i dlatego otrzymuje, że muszą myśleć zgodzić na to, że widz będzie pamiętał to co będziemy najbliższej tego trochę oczekuje, iż nic za to nie poradzimy natomiast może liczyć co można zrobić to rzeczywiście rozpocząć bardzo poważna dyskusja w Polsce i na temat zwolnienia i w ogóle na temat Kresów na temat tego jak my pamiętamy kresce i 3 Gómez właściwie jej z trasą aż pewnego rodzaju Little nie będziemy oczekiwania i dość jasno mówić jak w Polskiej pamięci w założeniu funkcjonuje inny niż 6 i nie możemy liczyć na to, że jej nie zgadzać na ziemię będzie można pewne ośrodki z mosiądzu mosiądzu jak to odbiorą okręt ogółu RM Piotr Kosiński ostatnie słowo piękna zima zaskoczy, zanim to do pana Kluzy, zanim będziemy dyskutowali z Ukraińcami ustali limit dla tego co się stało to jest niestety jest wyraźnie, że problem ustalić z nimi co się stało ze Stali, dlatego że podstawowy problem w tym momencie w tym dziale historycznym jest to, że strona ukraińska z niewielkimi wyjątkami w ogóle do przyjęcia pewnych podstawowych faktów nie tego, że były zbrodnie dokonane przez Ukraińców tylko źle, że zbrodnie były zorganizowane najkrócej, że były wykonywane przez zdyscyplinowany aparat wojskowy u pana jako realizacja politycznego polecenia kierownictwa politycznego i też linki do idei to jest podstawowa rzecz, ale chodzi też jej nie to niebezpieczne również w złotych dlatego w, że proces, który świadomością, który jedzie w tym, że na Ukrainie to jest proces oczyści ogromna większość Ukraińców jej nie on nie ma bezpośrednich rozwoju związku męża żadnych gniazd sokolich gór NIK o tym nie uczestniczyli też następuje w tym będzie duchowy proces adopcji dziadków i pradziadków zachodniej Ukrainy przez całą resztą realizują go rozwiązać Zielona wieś organizuje je w ich drużyna też polemiki z gminy Ińsko wystąpił, ale cóż to jest bardzo ważne ciekawa dyskusja dlatego bardzo panu dziękuję za przyjęcie zaproszenia Piotr Skwieciński zastępca naczelnego Szczecin Zbigniew Gluza prezes ośrodka karta Piotr Kosiarski Fundacja imienia Stefana Batorego i tygodnik powszechny byli państwo gośćmi czas bardzo dziękuję rozumiem oczywiście o filmie Wołyń Wojtka Smarzowskiego filmy, które państwo słyszeli no nie jest ważne i wszystkich pod ogromnym wrażeniem zostawił z Pawłem Wiśniewskim tyle dziś dla państwa przygotowaliśmy realizował program i Kamil Wróblewski informacje o nich Maciej Zakrocki zaprasza na rozmowę z Barbarą Nowacką z komitetu Ratujmy kobiety świateł i podyplomowych gender Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!