REKLAMA

Najar o Mieszkaniu Plus: Cieszę się, że rząd mieszkalnictwo traktuje bardziej socjalnie niż komercyjnie

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2016-09-27 09:00
Czas trwania:
43:06 min.
Udostępnij:

Dziś rząd posiedzeniu ma m.in. przyjąć uchwałę ws. Narodowego Programu Mieszkaniowego, czyli programu Mieszkanie plus. Program będzie wspierał budownictwo społeczne i tanie mieszkania na wynajem na państwowych gruntach i indywidualne konta dla oszczędzających na własne lokum.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 5 to jest magazynek Legii Maciej Głogowski dziś dobra dziś w naszym studio pan prof. Dominik Gajewski dyrektor centrum analiz studiów podatkowych szkoły głównej handlowej dzień dobry panie profesorze pani dr Lidia Adamska maszerowali współzałożycielka start-upu Kalinowa dzień dobry dzień dobry i pan Sergiusz Najar członek rady nadzorczej Santander Consumer bank dzień dobry finał należałoby właściwie zapytać w wielu radach Rozwiń » nadzorczych pan jest, bo to nieraz jest w 1 bardzo skromnie jestem wierny cień te nie są standardy dobrej zmiany, które w tej chwili obowiązuje ta zmiana ta się zmieni kiedyś tak pan uważa jestem przekonany o tym, lista mediacji państwo chciałbym zacząć prawie tak jak dzisiejsza debata w swej Clinton Tramp od podatków, ale tych polskich wymienienie amerykańskich czynie tych, które obowiązują w stanach Zjednoczonych wieczorem na, ponieważ usłyszeliśmy od ministra Kowalczyka, a więc szefa komitetu stałego rady ministrów i wykonującego obowiązki ministra skarbu państwa, ale ważniejsze jest nikomu nic komu komitet usłyszeliśmy, że od 2018 roku mamy szansę w Polsce mieć jednolity podatek, czyli podatek, który zastąpi w dużym uproszczeniu mówiąc zastąpi nam PIT ZUS i NFZ, czyli PIT składkę na ZUS składkę na NFZ i właściwie na tym konkrety się kończył konkretne jest tylko ta data, która się pojawia w 2018 i stwierdzenie, że kierunkowa decyzja, by był to rok 2018 taki rynkowa decyzja zapadła na razie nie znamy szczegółów te mamy poznać w ciągu kilku najbliższych tygodni właściwie dysponujemy tą wiedzą, którą już mieliśmy, że ma być taki jednolity podatek miałby wejść w życie jeszcze w tej kadencji płynnej miałby mieć kilka stawek nie przypominam sobie także, iż panie premierze kilka miesięcy temu mówiła, że te zmiany podatkowe będą neutralne dla budżetu nie będą oznaczały podwyżek podatków, ale tak zacząłem się zastanawiać, jeżeli mają się te zmiany pojawić, jeżeli miałoby się pojawić kilka stawek podatkowych, jeżeli mielibyśmy ulżyć tym, którzy są najubożsi zarabiają najmniej zrobić coś, by to nie oni byli najbardziej podatkami obciążeni toczy możliwe jest po takiej zmianie ktoś nie zapłacił wyższych podatków pan prof. Gajewski uściślając jeszcze te zapowiedzi, które wpłyną one za pośrednictwem mediów 200 takie informacje, które mogą być istotne po pierwsze, że w zasadzie podatki nie wzrosły ja spotkam się z takiego znaku zapowiedział i druga zapowiedź, że kwota minimum wolnego od opodatkowania będzie na poziomie 8000 zł tak jak zapowiadano przed wyborami, ale uwaga ten komunikat dodatkowo oznajmiono, że kwota ta 8000 będzie tylko dotyczyła najuboższych, więc tutaj zastanawiam się jak konstrukcyjnie znowu będzie to rozwiązane wracają do podatku handlowego, różnicując podatników to jest pierwszy obok druga uwaga bardzo trudno mi się zgodzić z taką tezą, że można zbudować pewną reformę przebudowy systemu podatkowego to co jest, żeby wpływy budżetowe wzrosły, a jednocześnie nikt za to zapłacić, bo tak mniej więcej co komunikat trochę wygląda zmienimy będzie jednolity podatek najubożsi zapłacą mniej nie będzie wzrostu na innych podatków czy innych grup są pewnego rodzaju sprzeczność oczywiście będziemy pewnie dyskutowali, jeżeli będą też bunkra z kimś z komendy natomiast bardzo ciekawa koncepcja jest połączenia godne tego na tego w tej konstrukcji tego podatku i ZUS decyzji NFZ no i w bardzo mnie zastanawia jak mimo wszystko będą podzielone te stawki podatkowe, bo pamiętajmy o 1 rzecz, że przynajmniej z tego co jest mi wiadomo przymierzany jest jednak opodatkowanie tych najlepiej zarabiających wyższego podatku tak, a zmniejszenie ich opodatkowania dla naj mniej zarabiających ja to co powiedział przepraszam, że przerwę, gdyby ostatecznie okazało się, iż taka będzie konstrukcja wcale nie jest bardzo kontrowersyjne to znaczy dzisiaj system premiuje raczej tych, którzy zarabiają lepiej, a chcielibyśmy się zostać zatroszczyć i bez cienia ironii o tym, mówi także tych, którzy zarabiają najmniej, więc sama taka konstrukcja nie byłaby nie w porządku moim zdaniem tylko to problem polega na tym albo wyzwanie, by wyjść i otwarcie powiedzieć tak będą tacy, którzy zapłacą wyższy podatek, ale to jest jeszcze jedno uwag, owszem w Tour de ski, owszem, ma to swój sens, ale pamiętajmy o jedno i 1 rzeczy, jeżeli mamy podatników, którzy zarabiają mniej przynajmniej jest rzesza osób zdecydowana większość społeczeństwa, a jeżeli mamy tutaj grupę podatników, którą obciążymy większą stawką podatkową pamiętajmy, że to jest parę procent, a nie chce się za 80 %, żeby zbilansować to na poczet wpływów budżetowych, a tu duża podwyżka musi być właśnie na awans na Mal na szczęście tego nie załatwimy nie mając konkretów i tych zmiennych, które rząd chce tam zapisać te poznać mamy w ciągu kilku najbliższych tygodni, więc ja tak tylko kierunkowo państwa popytem czy wyobrażają sobie, żeby rzeczywiście nie wyższych podatków nie zapłacił albo trwogę idea jednolitego jednolitego podatku państwo się podoba, ponieważ niewiele wiemy w zabawie w fachowca jej powiem, że ta konstrukcja chyba miałby wyglądać tak, że płacą swoje comiesięczne zobowiązanie najpier w zaczną płacić zobowiązania emerytalne i potem zmiany, jeśli więc zarabia mniej już opłacać emerytalną to płace, gdyby tę część podatku, która będzie szła tam do tej wspólnej kasy pani prezesem skok jej istotnie mało jeszcze wiemy, zwłaszcza na temat mechanizmu poboru tego podatku natomiast ja chciałabym przypomnieć odpowie odniesie do pytania w jakim celu czemu posłuży i tutaj z zgodzę się z panem, że racjonalność w tym rozwiązanie nie jest, ponieważ ewidentnie można wskazać słabości istniejącego obecnie rozwiązania to znaczy osobno składek ZUS-owskich i pobieranego PIT-u inni, że geneza tego pomysłu nie jest taka świeża pamiętamy, że w końcówce Platformy pojawił się taki pomysł, który w środowisku ekonomistów był oceniony jako racjonalny i pozytywny i przyświeca mały idei jednolitego podatku 3 cele zniesienie degresywna ości obecnego systemu, który w warstwie bitowej nazwijmy to tak nie upośledza najmniej zarabiających natomiast fakt kwotowej wielkości stawek zusowskich oznacza, że obciążenie tych najmniej zarabiających jest większy niż zapewne autorzy tych rozwiązań chcieliby, a więc de facto mamy system jeśli wziąć pod uwagę i ZUS i 5 do agresywny, a więc obciążający bardziej tych, którzy zarabiają najmniej druga kwestia też przetoczyła się przez Polskę i nadal nasze toczy debata na temat zróżnicowania dochodowego w Polsce, jakie ono jest czczony jest duże czy małe i co należy tutaj robić, aby je zmienić, a trzecia rzecz to uproszczenie obecnego systemu, który jest skomplikowany mało, kto rozumie na czym on polega jej pójście w kierunku tego, żeby to było prostsze wydaje się racjonalne, odnosząc się do pytania czy możliwe jest, aby nikt nie zapłacił więcej to nie jest możliwe także biorąc pod uwagę to o co zapowiedziała pani premier, że będą neutralne skutki dla budżetu to znaczy, że przychody budżetowe mają nie wzrosnąć natomiast jeśli ktoś zapłaci mniej o drożność Vandamme ktoś musi zapłacić więcej nie wydaje mi się, że to jest kwestia no takiego jasnego postawienia sprawy przy czym wydaje się, że w tej narracji racjonalizacji tego rozwiązania to, że osoby zarabiające więcej byłby bardziej obciążone wydaje się taką logiczną konsekwencją inną kwestią jest rybne polityczny skutek społeczny takich rozwiązań dziś i mam nadzieję, że pan prezes Mayer teraz sprowadzi na ziemię uważa, że polityczny dla przyznaje panie redaktorze nie rozczaruję pana jeśli w spróbuję wyrazić swój jasny pogląd, że ta koncepcja brzmi dość bzdurne niebo mógł nie, dlatego że ona oczywiście, jeżeli przyjmiemy, że jest jakiś jedno państwo, które w sposób totalny zajmuje się wszystkim i za wszystko ponosi odpowiedzialność obywateli jest po prostu dostawcą daniny podkreślam rodzaj pojedynczym walczyliśmy o pojedynczą no to ta, którą bardzo proszę tylko wtedy oznacza to, że to się potężne państwo, które trwa dlatego obywatele obsługuje podejmuje samo decyzji ani na zdrowie ani na obronność 1 szkoła jest 1 emerytura jest Natan to co jest zwalnia obywatela w ogóle ze zrozumienia swoich relacji z państwem podkreśla, że tych danin indywidualnych nas państwo jest więcej mamy nadal obowiązujący abonament radiowo-telewizyjny to się zgrać danina, którą państwo chce przekształcić w coś, ale nadal niby są są podatki drogowe ukryte w pani wie są przez akcyzę i t d . i t d . które są ustanawiane kwotowo, a nie tak jak VAT procentową, tak więc oczywiście są wersją modelu państwa uważam, że zmierza to złą stronę jest to wyłącznie polityczna deklaracja to w ogóle nie jest ekonomiczne dyskusja to nie jest w ogóle kwestię jasności poboru 3 wyrazistości to jest po prostu przejęcie przez państwo funkcji, która jest mu w demokratycznym społeczeństwie nienależna rozstrzygania o wszystkim poprzez większość parlamentarną poprzez decyzję o charakterze budżetom miast dlatego uważam, iż służba zdrowia powinna być finansowana w sposób stabilny długoterminowy niezależnie od koniunktury budżetowych przez fundusz zdrowia wciąż będzie nazwał kasą chorych z funduszu zdrowia, że będzie 13 będzie kilkanaście to jest sprawa zarządczą Jateż chcę jasno wiedzieć w jaki sposób system emerytalny funkcjonuje on jak chory system rentowy, o czym często zapominamy i jaka jest tutaj zdolność do pokrywania w sytuacji, który zostanie zaakceptowany jakąś 1 stawką wszystko jedno jak bardzo progresywną jak bardzo wysoką stracimy wiedzę straciły też poczucie odpowiedzialności za osobę niż to tylko chciałbym, aby mu się głowić się 1 pytaniem, jaka jest zasadnicza różnica w moim poczuciu czy w tym, o czym pan mówił tego przejęcia nawet nie mniej niezapisanych nigdzie w kompetencji państwa na nowo, jeżeli będzie 1 opłata 31 danina w przypadku n p . służby zdrowia dzisiaj mamy składkę i mamy NFZ i ja nawet wiem ile wynosi składka, choć wydaje się, że nie ma to większego ta wiedza dla mnie większego znaczenia, a tymczasem będą te pieniądze szły z budżetu, ale składką dzisiaj państwo też może zarządzić wyższą niższą i t d . to gdzie nagle państwo wytraca, czyli państwo nagle dodaje zdobytych kompetencji i radnych to żona jest oczywistą różnicą dyskusja polityczna o budżecie danego roku ludzie budżet jest w rękach koalicji rządzącej każdego rządu, który określa co chce na co nie chce w tym roku zarobić zupełnie co innego są stabilne długoterminowe regułę, które dotyczą fundamentalnych aspektów bezpieczeństwa zdrowotnego socjalnego w tym FUS, czyli funduszu ubezpieczeń społecznych w tym fundusz zdrowia to są 2 wyodrębnione szczególnie w funkcje, które składka na sposób zarządzania oprogramowanie i t d. muszą być wyjęte z bieżącej gry budżetowe to jest rzeczywiście interesujący temat, choć przyznam szczerze mam nadzieje jak za bardzo nie spłacamy, ale na koniec mnie jako podatnika obywatela naprawdę najpierw będzie interesowało ja mam zapłacić 3 będę w wezwaniu płacił wyższy podatek i też interesującą za to dostanę tej na pojazd o płacy, jeżeli dostanę, jeżeli nie oddam to wszystko zioła związanych z dnia zieloną to wszystko rządowi to tak jak mąż zwalniał i z żon zwalniał transparentność upierają się, że zapłacę i tak cieszą się nie będzie grał w drużynie i 3 powiem nic z tym zrobić czy nie informację w radiu TOK FM, a na odzieży i państwa ten temat interesuje czekam na od państwa rajcy mailowe np. te mniej informacji po informacjach druga część magazynach takich osób handluje ekonomia kapitał gospodarka magazyn EKG część druga Maciej Głogowski w dzień dobry w naszym studiu pani dr Lidia Adamska pan Sergiusz Najar i pan prof. Dominik Gajewski tradycyjnie drugą część EKG rozpoczynamy od poszukiwania dobra wiadomość nie ma takich jest zawiedzionych nazywa się inny, a słuchaczem wyższej lub jaja jak Wenus w latach trochę na zasadzie prowokacji były żonami domowe musi wyrazić zdanie niż prosta Atom złożył ofertę na budowę elektrowni atomowych w Polsce w sezamie dobra wiadomość bowiem, że Rosatom uważa, że stosunki polsko-rosyjskie powrócą do dobrych czasów do dobrych relacji do optymistycznych stosunkowi, że firma rosyjska będzie mogła zabiegać o zamówienie to trochę pachnie ziemia absurdalnie w dzisiejszym klimacie to jest dobra wiadomość, że ktoś w to wierzy po drugie, że wierzy w Polski program atomowy rozumiem, że bardzo wielu obywateli, słuchając elektrownie atomowe Jobs niektórzy kilkudziesięciu nawet lata niektórzy od kilku ładnych, którzy od kilku miesięcy przestali wierzyć elektrownię atomową w Polsce no dobra wiadomość jest taka, że z jak żaden program jest częścią strategii odpowiedzialnego rozwoju to znaczy, że przynajmniej Rosjanie wierzą są strategie i chcą, aby nie jest powierzyć budowę elektrowni atomowej my towarzyszymy sarkastycznie, ale mu zupełnie poważnie mówiąc energetyka akurat wymaga od wizji długoterminowej perspektywy przez nie mówimy o decyzjach uważa za 2 miesiące za rok to, że Polska potrzebuje weryfikować energia w obrazie stworzenie tylko Francuzi Amerykanie czy Japończycy będą zabiegania o ten kontrakt to też dobra rzecz, więc też wielu Radom i biorąc pod uwagę całość kontekstu politycznego i geopolitycznego i pewną specyfikę naszych polsko-rosyjskich relacji być może też nastawienie obecnego rządu to jestem wyłącznie w tej ofercie czysty biznes czy też trochę taka prowokacja tego konta widzimy na papieża, że energia energetyka atomowa to to jest czysta polityka w każdym kraju czy to będzie Francja stany Zjednoczone Japonia 333 Polska, która dopiero zaczyna mówić, bo to są decyzje rządowe to są gigantyczne inwestycje te są struktura energetyczna, więc odpowiedzieć wprost jest oczywiście decyzja polityczna gospodarcza Chin jak widać, że Lech dobre informacje mogą być mniej lub bardziej dobrej dla jednych dobra dla drugich nie jej do takiej kategorii będzie należała ta, którą ja na dzisiaj przygotowałam dla wielu osób jest pewnym zmartwieniem czy 3 smutkiem to, że świat zmierza w kierunku takiego o godne upodobania do wartości materialnej, że duchowej zanika, jeżeli społeczeństwa są bogatsze tym więcej chcą mieć niż być ja przeczytałem interesujące informacje na temat tego jak zmienia się coraz takim bardziej znaczącym stopniu myślenie młodych ludzi w krajach bogatszych od Polski w krajach na wyższym poziomie rozwoju, a mianowicie zapytano ich co jest miernikiem sukcesu życiowego i z tego badania wyniknęło, że posiadanie mieszkań i samochodów to co do tej pory, jakby powszechnie może funkcjonuje jako jako 1 oznaka sukcesu życiowego okazało się, że popularność tych 2 rzeczy się zmniejsza natomiast ciekawe było dla mnie ciekawa była dla mnie odpowiedź na pytanie co w takim razie w tej chwili w społeczeństwach bogatych, a z młodszym pokoleniu uchodzi za dowód na to, że człowiek osiągnął sukces jeśli nie to, że udało muszę kupić dobre mieszkanie jej wypasiony samochód wymienione zostały 3 rzeczy na pierwszym miejscu podróże ktoś, kto dużo jeździ po świecie dokumentuje poświadcza, że ma sukces stać go jest zadowolony z życia, a więc podróży drugi element uprawianie sportów ekstremalnych jeśli kogoś ściągnie tę stronę to znaczy, że ma poukładane zrobione i może się tym zająć boję się tego fakt, że można i 3 Tęcza, że w upale no to mnie bliskie poziomowi oni zaś na mniejsze, by tworzenie start-upów zajmowanie się start-upami tego nie rozwiążemy działania była słuszna, ale kilka konfiguracja w wywiadach konfigurację anten mówiła pani prezes Adam ska jeśli chodzi o uznanie Gajewski dobrze wychodzi, że jest dobra wiadomość to myślę, że z będzie bardzo budująca informacja dla rządu nie tylko polskiego, ale i rządów państw Unii Europejskiej, a mianowicie ostatnie działania komisji Europejskiej, która finalizuje albo materializuje nowe akty prawne, które ma być dyrektywą dotyczącą opodatkowania holdingów opodatkowania holdingów międzynarodowych projekt dyrektywy jako City bije, która dotychczas proszę mówić także nie zrozumiał po wspólnej skonsolidowanej korporacyjnej podstawie opodatkowania, czyli to jest dla mnie ważne dla wielu jest ważne, że ta dyrektywa będzie regulowała płacenie podatków przez holdingi międzynarodowe w Europie, a więc nie będzie już takiej swobody i dowolności, że firma będzie płaciła opodatkowywała inaczej zysk tam jest najniższe opodatkowanie będzie to uregulowane przez dyrektywę było pierwsze podejście w 1 , 5 roku temu w jak na przykładzie, gdy pamięta wyjaśnił na przykładzie mamy tutaj je firma, która funkcjonuje w Polsce osiąga tutaj dochód, ale na koniec roku podatkowego chciałaby wytransferować tony zysk n p . do Irlandii stawka podatkowa jest znacznie niższa dokonuje to pod różnego rodzaju konstrukcjami tam płaci ten podatek znacznie niżej łącznie z możliwościami różnych ulg zwolnień de facto działania te mają charakter sztuczny prawda i tutaj mogą z organy skarbowe państwa w Polsce czynić jakieś zabiegi, żeby to kwestie przystopować, ale najczęściej nic z tym nie robią właśnie o tym, mówimy o uszczelnianiu systemu podatkowego, gdzie tym państwom bardzo ciężko idzie właśnie walce z korporacjami tutaj idzie w sukurs pomocy UE komisja Europejska i miejmy nadzieję, że to będzie dobry znak dla państw no, które średnio sobie z tym być może zostanie złożone razowe tak słabo dyskusja na temat harmonizacji żużlowej jakaś dotyczyła przeróbki w kwestii definicyjnych czy nie jest to podstawowa sprawa kosztów uzyskania przychodu to by oznaczało, że będziemy mieli dość jasno sformułowane co jest, a co nie jest podstawą opodatkowania we wszystkich krajach Unii Europejskiej tak tak będzie porównywalny czy mam rozumieć, że to zostanie jakoś zharmonizowane i rządy zgodzą się na to, żeby definicja kosztów uzyskania przychodu nie damy była tożsama no ale było przynajmniej porównywalna konsolidacja będzie podstaw opodatkowania w poszczególnych państwach dla tych podmiotów, a potem będzie dzielone ten dochód miał różne szkolenia na potrzeby ludzi, że rada Europejska się zgodzić na to no i radę Europejską rzeczywiście zgodzi, ale potem musiało to wszystko zatwierdzić wszystkie państwa członka jest ona Europejska ma na myśl, że państwa członkowskiego mówiliście tak, ale później musi to być mimo wszystko jeszcze ratyfikowany w ramach poszczególnych państw, bo taka jest w tym przypadku, jeżeli będzie to miało charakter dyrektywy unijnej będzie taka procedura to co zmienia panie prezesie nie żyje zmienia to dotyczy zarówno wielkich korporacji banków pytanie, bo o tym, się mówi duszy od dłuższego już bardzo czasu czy to się uda, więc jestem ostrożnym, ale bardzo ostrożny optymizm jest tutaj nowe rozwija jest nowe rozwiązanie, które naprawdę wydaje mi się, że wychodzi naprzeci w na psiej nie tylko holdingowe, które uczciwie też płacą, bo też musimy o tym, pan nie znaczy to największe podziały się nie na euro, jeżeli rozmawia z branży chodzi o podatek w miejscu, gdzie zarobił tak tak i nie przerzucanie 100 się na rezydencję tam, gdzie jest najniższe opodatkowanie to dobre wiadomości kończymy informacjami z giełdy papierów wartościowych w Warszawie akurat 20 jest na plusie, więc potraktuje to jako kolejną dobrą wiadomość 11 zyskujemy symbolicznie, ale ostatnio różnie to bywało 1741 punktów są natomiast indeks szerokiego rynku WIG na bardzo delikatnym plusie termin to pojedzie 5 elka 2 Otóż chciałem państwa jeszcze zapytać o logikę innego pomysłu i projektu rządu rada ministrów dzisiaj będzie przyjmowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia Narodowego programu mieszkaniowego duży program nie w PIT jeśli mówić szczegółowo w programie mieszkanie plus to dzisiaj pan minister Adamczyk minister infrastruktury w TVP Info powiedział, że to, że już niebawem samą sam program mieszkanie plus zostanie przyjęty natomiast dzisiaj te ogólne ramy narodowe Narodowy program mieszkaniowy i dlaczego i, dlaczego o to chciałbym zapytać Otóż przeczytałem w opisie projektu uchwały ziem zostanie powołany Narodowy operator mieszkaniowy, który z wykorzystaniem zasobu gruntów publicznych zgromadzonych w planowanym do powołania Narodowym funduszu mieszkaniowym będzie budował mieszkania na wynajem w tym z opcją dochodzenia do własności przeznaczone dla osób po umiarkowanych dochodach właściwie o tym, już słyszeliśmy mieszkania na wynajem za obcą formę na SOR z opcją na ich późniejsze wykupienie nikt nie chce pytać o samo powołanie Narodowego operatora mieszkaniowego ani Narodowego funduszu mieszkaniowego tylko logikę tego mechanizmu Otóż się potrzebujemy mieszkań na wynajem i chcemy zbudować wokół tego strategię rządu, mimo że w banku gospodarstwa krajowego jest już taki program zapoczątkowany jeszcze w poprzedniej kadencji nawet gdy jest już realizowane, ale dobrze dajemy program dajemy narzędzia mieszkania na wynajem z opcją dochodzenia do własności rzeczy, jeżeli damy taką opcję to znaczy, że w przyszłości dającej się przewidzieć na nowo uszczuplone pulę mieszkań do wynajęcia, a zatem w przyszłości trzeba będzie ją na nowo jakoś powiększa czy budować inny program, ale być może moja wątpliwość wcale wcale nie jest na miejscu pan Sergiusz Najar pan zajmował się kiedyś w rzędzie projektami infrastrukturalnymi to może być tutaj jakoś pan mi bardzo wiedział czy Jabłonce czy nie panie Boże rozumiem, że to jest to jest jedno z jachtem stary problem to znaczy do lekkiego stopnia państwo ma się stać wielkim kamieni czynnikiem, który w sposób nieustający i wieczne będzie to też kamienice prowadzić najem powinien doprowadzić do swoistego uwłaszczenia no ale zapomina moja samej podstawie kwestii mieszkania komunalne miało być budowane przez samorząd i to na samorządach miejskich gminnych być może powiatowe być może wojewódzkich, ale jednak na samorządach miał spoczywać obowiązek dostarczenia obywatelom socjalnych problem ma w 3 w obywatelach nie wiem wiekowych czy obywatel dach mających jakich do upośledzenia substancję mieszkaniową teraz, że to przyjmie rząd i to będzie prowadzony centralnie osie Śliwice dźwięki instytucje, więc urzędy oto jak bowiem, że zdejmujemy odpowiedzialność z tych, którzy naprawdę powinni wiedzieć rozumieć najlepiej są potrzeby mieszkaniowe w miastach regionach i tam są przez rozbudowane struktury to tam są tereny działki, więc tu jest moja moja wątpliwość o charakterze ustrojowym, ale też spra w w rządzie ale dlaczego w tych samorządach też nie dzieje skoro rząd diagnozuje, że jest potrzeba także, dlatego że bardzo wiele instrumentów rządowych zarówno finansowej jak wół jak i regulacyjnych pozostaje i teraz jest pytanie jak uwolnić to substancje terenową jako ósmy przekazać samorządom jak skomunalizować te grunty czynione będą wojskowe czy kolejowe 33 przepraszam bardzo Agencji Nieruchomości Rolnych jak przekazać samorządom, żeby one realizował swoją funkcję, jeżeli natomiast powstaje największy operator ją jeszcze będzie doprowadził w formule przyszłej i tak jak deweloper przyszłego, ponieważ w płaceniu po 20 latach kosztów budowy przekazania tej własności, bo to moim zdaniem idziemy w taką, jaką taką sytuację na trochę dziwną, ale znowu kibicuje w tej sprawie rządowi cieszyć, że mieszkalnictwo traktuje jako funkcje nawet bardziej socjalną niż czysto komercyjną na pewne jest to nowe dobre dla gospodarki budownictwo zawsze było kołem zamachowym dla wielu sektorów zobaczymy jak to po toczy się dalej intencje jak najbardziej słuszna, ale powtarzam z zastrzeżeniem tych odpowiedzialnych pomiędzy rządem, a samorząd i z moją wątpliwością, że jeżeli będziemy sprzedawać te mieszkania na wynajem to panie redaktorze ja sądzę, że to jest perspektywa dwudziesto trzydziestoletnią, więc to nie sądzę, że jeżeli naprawdę powstanie tych mieszkań umowne 100  000200  000 to uszczupli bardziej bym patrzył na kwestie zarządcze procesowe krótkich komentarzy pani prezes radomskiego kierunek jest słuszny, a co do tego chyba wszyscy się zgadzają w Polsce mieszkanie będące własnością osób w nich mieszkających to jest 80 % w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej jest to wskaźnik należący do najwyższych chyba w Rumunii jedynie jest to największy jeśli chodzi o mieszkania na wynajem osób w Polsce płacących rynkowe czynsze najmu jest 4 % bardzo mało ludzie wolą mieć mieszkania na własność niż wynajmować mieszkania z różnych powodów nie tylko z powodu przywiązania do własności, ale także z bardzo wysoki w Polsce w porównaniu do wynagrodzeń kosztów wynajmu mieszkań w Polsce okresy wynajmowania, po którym możemy kupić mieszkanie to jest około 15 miesięcy tylko tyle natomiast w innych krajach o wiele dłuższy, a więc względnie jest to duże obciążenie dla domowych budżetów chodzi mi tylko też rozwiązania, którym tutaj rozmawiamy być może ono jest próbą pogodzenia tego, że trzeba zwiększyć liczbę mieszkań na wynajem natomiast z drugiej strony pokazać ludziom tę opcję, do której są mentalnie przywiązani pan profesor chciał coś dodać w tym temacie, bo jeśli tak to po informacjach buntu Laszuk leciutko po informacji od ekonomia kapitał gospodarka magazyn EKG część trzecia jest dziewiąta 43 Maciej Głogowski dzień dobra w naszym studiu w mojej prawej pan Sergiusz Najar pani Lidia Adamska i pan Dominik Gajewski co państwa dziwi lunch obiad często, że po Polsce koleją i odpalili Chin w serwisie to może pana dziwi, ale nie oni zdziwieni są odpowiedzią na oddanie w 2 par 1100 podąża w rozwoju bardzo się zdziwił oczywiście dziękuję dziś wiemy to, że spółki prawie 15 lat posłów po ustawie o o restrukturyzacji PKP po stworzeniu urzędów regulacyjnych transportu kolejowego po wielu bardzo dobrych inwestycjach infrastrukturalnych czyni jak nowe możliwości poruszania się całkiem przyzwoitą prędkością całkiem dobrych pociągów ciągle mamy monopol na liniach kolejowych rozumiem, że z 1 strony krytykujemy to tradycyjne gospodarki Europy zachodniej, które nie dokonały w nie dokonały kolejowych rewolucji tak jak Niemcy czy przez Francję chcieliśmy i obiecywaliśmy sobie, że będzie konkurencja tu konkurencja w transporcie autobusowym jest totalną można powiedzieć znana na na drogach jeśli nie setki wnętrz firmy transportu dalekobieżnego mamy konkurencję lotniczą, choć Ion jest niedoskonała na nim mniej możemy polecieć w Warszawie do albo między miastami Polski, ale na liniach kolejowych jest ciągle w gruncie rzeczy monopol ktoś powie Nowak jest Intercity są Przewozy regionalne są na Przewozy poszczególnych regionów czy województwo firmy transportowe, ale tak naprawdę mamy ciągle to samo więcej lament mamy problemy z kupowaniem biletów, bo od czasu do czasu wybuchają awantury, że w danej kasie nie mogę kupić biletu na to teraz na ten pociąg płonie z innego operatora operator nie podpisał umowy z tą kasą na dworcu w Mielcu i niszczały tego nie rozumie moje zdziwienie polega na tym, że tak powiem no wiesz niech się zwiększają się Przewozy kolejowe zwiększy się komfort zwiększa się właśnie zmierza się czas dostarczała rachunku, lecz na tym rynku nie ma mamy nieodparte wrażenie, że te ceny, które płacimy są cenami chciejstwa są cenami monopolisty, który po prostu ustanawia wedle wedle swego uznania, że to zdziwienie zamieni się zastrzec pojawienia się poczytamy czasem, że składają wnioski firmy kolejowe na realny o o tak po licencje koncesje o dostęp im jakoś potem nie dowiadujemy się albo nie widzimy na dworcach tych prywatnych operatorów zagranicznych czy krajowych, żeby ten transport podjęli nową moje zdziwienie z PAP Zagajewski bardzo ich zdziwienie wynika z zapowiedzi zmian w rządzie, a mianowicie chodzi o Wałęsie Ministerstwo Finansów i a mianowicie zapowiedzi podział kompetencji Ministerstwa Finansów w ten sposób, że część kompetencji ma przejść do ministerstwa rozwoju minister finansów ma być niejakim księgowym w, a podatki mają pójść do komitetu stałego rady ministrów rozwiązanie uznałem rewolucyjne i nikt się tym nie spotkało w ogóle Sobiech obrazie jak miałoby funkcjonować rozdzielenie do tej pory funkcjonujących w pewnych departamentów czy nasz podoba czy nie ona w pewien sposób współdziałają lepiej być gorzej, ale reforma jeśli miałaby taka przejść no zadziwia mnie nadzwyczaj no muszę poznać szczegóły, ale mam wrażenie, że troszkę za za bardzo poddajemy się tym, że komunalnych oraz, że będzie wielka rekonstrukcja opowiedziała przed laty nie ma znaczenia właśnie z funkcjami rządowymi spotkałem się Sojusz z belgijskim ministrem budżetu i Jan wytłumaczył, że w Belgii to Niejestem teraz pewien czy nadal obowiązuje zaś są 2 ministrowie finansów wydał odpowiada za budżet i za podatki, a drugi odpowiada za zarządzanie długiem uważają, że to są 2 odrębne funkcje, więc to, że podatki budżet i stosować się pobić aktywna gospodarka finansowa państwa podobnie jak korporacyjnym czasem są rozdzielane i te proste księgowania są częścią administracyjną na te aktywne zarządzanie finansami są źle powiem posunięć fajne środowisko jest być może jestem ciekaw, bo tu trzeba szukać różnych pozytywnych rozwiązań taki pomysł przyświecał talent, ale proszę pamiętać, że w Belgii dalej jest to pod egidą jednak do ministerstwa natomiast są tak, ale to nie udzielano Walonia i ich Flandria co powoduje, że tam są inne kompetencje uprawnienia, ale mówię o tym, że wbrew pozorom można wyobrazić jakąś minima, chociaż w tej kwestii, bo my nadal jesteśmy piramida innym rządem ciągle są same piramidy kompetencyjnej też silosy działów administracyjnych do 1 świat jest coraz bardziej sieciowy nie ma się, że owe, więc jeżeli to jest próba zbudowania jakiejś ciekawej macierzy kreującej współdziałanie między resortami nad sobą, że z jego bardzo duża bardzo proszę pani prezes NRL mamy zdziwienie finansowo podatkowe szczelność systemu podatkowego, zwłaszcza jego uszczelnienie w tej chwili jest tematem bardzo ważnym, zwłaszcza jeśli mówimy o dacie chce nawiązać do mojego zdziwienia, a które zrodziło się we mnie na podstawie ostatnich informacji na temat wielkości luki podatkowej w podatku VAT w Polsce na podstawie danych, które przekazała Unia Europejska z tej informacji wynika, że wielkość luki podatkowej w podatku VAT w Polsce w czternastym roku do tego roku dotyczące dane wynosiła około 40 miliardów złotych na bazie tej informacji od było jej się dyskusje w gronie finansistów i dochodzą do mojego zdziwienia szacunki wielkości tej luki podatkowej podawane czy takie, które padały w czasie tych dyskusji one były z bardzo dużym przedziale te 39 od miliardów, o których wspomniała wspominały dane Unii Europejskiej to był środek przedziału od 5 do 65 miliardów, a moje zdziwienie wzięło się stąd, skąd taka dowolność, ale ona się bierze stąd, że polskie Ministerstwo Finansów nie publikuje danych na temat luki podatkowej i to było moje zdziwienie biorąc pod uwagę to jak ważną rolę w strategię uszczelniania budżet to jej zapewniania dochodów tego budżetu zajmuje podatek VAT, dlaczego nim otworem zawahałem szacunki no, a więc wydaje się, że tutaj jest jakieś pole do zagospodarowania, żeby u źródła taka informacja jednak od męża była gromadzona i podawano, gdybym miała twarde ministerstwo miało twarde dane to mogłoby zlikwidować tę lukę, bo wiedziałby ile możliwe jest wiele daje mi jest konwencja luki wynika nie tylko z tego, że wiemy, jaka ona jest, ale z tego udają, że mamy, gdzie ważne jest także, że mamy narzędzia do tego, aby ją likwidować nieraz chwali mgr Gajewski nie ma co się chwalić jak dusza jest luka jeśli chodzi o Ministerstwo Finansów, ale wolałbym, żeby Ministerstwo Finansów chwaliło się, jakie działania konkretnie planuje w kontekście uszczelnienia systemu podatkowego szczególnie co do VAT-u, ale równie solo cytuje też złudzeń, ale strony diagnostycznej wydaje się, że to jest jakiś brak tak to oceniam akurat Ministerstwo Finansów sądzę, że bardzo dobrze wie, gdzie są słabości co do VAT-u gorzej jest jeśli chodzi o podatek dochodowy od osób prawnych, bo tutaj jest, że tak powiem całkiem innej pozycji natomiast bardziej ze skuteczności o i przeciwdziałanie właśnie tym procederem, ale jest i przez zgraję musi złożyć we mnie komunikowania zbliżamy się zorientowano profesora AM, bo były takie koncepcje całkiem niedawno jej uważano, że stała się liberalnie ale, żeby w ogóle z nich zrezygnować z CIT-u, żeby edycji zostało po zlikwidowanej jednak wprowadzić podatek obrotowy jako taki bardziej rzetelny czy sądzi pan, że ten lekarzem rozumiem dyskusje się toczą w tych miastach tam fundamentalnymi czy czy coś takiego pojawi się znowu na horyzoncie 31 będzie może pojawić drażnią niż regionie w reżimie Unii Europejskiej nie może się pojawić nagle jedno państwo rezygnuje z podatku dochodowego od osób prawnych spot po pierwsze, dlaczego jest jakiś powód psuły raz drudzy są regulacje, które mówią, bo pamiętajmy jednak rzecz na podatek VAT troski jest w pełni rozumiem, że włamywacze nienawidzą Rosji dziatek CIT podatek dochodowy od osób prawnych w części jest uregulowany pewne sfery podatku dochodowego, ale wysoko, ale stawki są przeróżne fachowo z nas źle, ale uznania dostali stawkę 2 % rozmawiano o stawkach, a nie o rewizjonizm tego rodzaju podatku są 2 różne sprawy natomiast tutaj ja jestem gorącym przeciwnikiem, ale likwidacji tego podatku z tego względu warto jednak przyjrzeć się do i pokazanie jak z tym procederem walczyć no i na zakończenie tej rundy zdziwienie powiem, że euro 4 zlote 28 gr frank 394 USD 381 funt 494 K 2 na koniec MO tor nie będzie takich jest skomplikowane pytania ani nie nadnaturalne tematem, a czy z punktu widzenia ekonomicznego mają państwo przekonanie, że jest ogromna różnica w kto wygra wybory w stanach Zjednoczonych z punktu widzenia naszej ekonomii i takiej osadzonej w geopolitycznym kontekście Andres nie rozmawialiśmy z samej debacie rozmawiajmy w branży IT was trzeba to będziemy czuć się jak wiemy, że przyjmiemy, że emocje wyobrażenia Strachy określają bardzo często zachowania inwestorów giełdowych zachowania spekulacji walutowych mają wpływ na ratingi i t d . i t d. oczywiście tak to będzie to ma znaczenie rozumiem, że można powiedzieć z 1 strony takie takie decyzje na nic nowego posłańcem zamienia się Demokraci z republikanami kiedyś w nie do pomyślenia było, że nie będzie to w biały prezydent bardzo proszę nie mamy białego prezydenta i nieco teraz pojawia się opcja, że może być kobieta prezydentem może być osoba zupełnie inni w zasadzie nieznanym pochodzeniu politycznym, bo tak można nazwać kandydaturę trampa jako osobę nieznaną politycznie moim zdaniem to w krótko okresowo może mieć powód do jakiś kraj, jaki dziś jest dosłownie spekulacji na temat średnio długookresowo nie ma wielkiego znaczenia bowiem nie zmienia to istotnie, nawet jeżeli kompetencje obu kandydatów prawo gospodarcze jest różna ich poglądy są różne to per saldo nie sądzę, żeby gospodarka była kryterium wyboru, kto zostanie prezydentem ani rezonansu z pewnością pożyjemy zobaczymy, ale wydaje mi się, że w krótkim okresie czasu istotnie tutaj można spodziewać się reakcji rynków finansowych takiej powiedziałabym typu spekulacyjnego natomiast jeśli chodzi o dłuższy okres czasu tutaj nie do końca bym się zgodziła z moim przedmówcą generalnie zwycięstwo tramwaj jest traktowane jako zapowiedź, a izolacja mistycznej polityki Stanów zjednoczonych, a więc może nie bezpośrednio, ale w dłuższym okresie czasu jeśliby on realizowało tę strategię tę politykę, którą zapowiada można założyć, że ci kit to już całkiem my zostaliśmy zapomniany, a także nie do końca zapewne będziemy mogli przewidzieć skutki tej bardziej izolacja mistyczne i polityki Stanów także skutki izolacjonizmu politycznego, bo jak wiemy Tramp, mówi że NATO nie będzie za darmo obroniło Europę, a zajmie się swoimi tak z naszymi sprawami nawet powtórzył to chyba dwukrotnie czytali te debaty, że za obronę trzeba będzie płacić właśnie w dużym uproszczeniu upalnym Zagajewski wybór Trumpa na prezydenta, czyli kandydata, który dziś oceniany jest jako nieobliczalny, a przede wszystkim osoba, która nie posiada konkretnej wizji gospodarczej jest niewątpliwie pewnego rodzaju dużą niewiadomą dla rynków finansowych, a wiadomo, że jeżeli rynki niewiele się będzie działo będą to bardzo mocno odczuwały i reagowały oczywiście aspekty związane z polityką zagraniczną nad tym bardzo duże też znaczenia umowy o relacje z Unią Europejską narażają z Rosją niewątpliwie jest będzie to miało niewątpliwie istotne znaczenie bardzo państwu dziękuję za dzisiejsze spotkanie pani dr Lidia Adamska bardzo dziękuję dziękuję pan Sergiusz Najar bardzo dziękuję dziękuję do widzenia pan prof. Dominik Gajewski bardzo dziękuję dziękuję drewnianą magazynu EKG wydawcę audycji był Tomasz Kopka bardzo dziękuję audycje realizowali Adam Maciejewski Adam wczoraj również bardzo dziękuję teraz będą informacje po informacjach audycja Owczarek i Cezary łasiczka ekonomia kapitał gospoda Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA