REKLAMA

Jak nowy dyrektor IAM będzie promował kulturę polską za granicą?

Światopodgląd
Data emisji:
2016-09-27 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
od świąt lub podgląd itp Agnieszka Lichnerowicz serdecznie państwa zapraszamy światopogląd teraz wielką przyjemnością zapraszam na rozmowę z Krzysztofem Polańskim należy powiedzieć nowym dyrektorem Instytutu Adama Mickiewicza dzień dobry w Chinach rwania Agnieszka owcem bardzo solidnie grają w powitać państwa bardzo z sejfu w i powitać tak przed przed frontem wszystkim ze wszystkich bardzo w ich w miło powspominać czasy, kiedy bardzo dzielnie z list do jazdy za walczyła Rozwiń » pani w pierwszych szeregach rewolucji w Markach z niskich lotów docelowo mieć dużą wagę wtedy, żeby przyjechać do Tunezji i rozpocząć się po opowieścią o w po przemianach w tym kraju też inny początek, bo ja od razu możliwa jest tłem Krzysztof Olędzki jest, który był wcześniej AM pracą jako dyplomata i m. in. właśnie w Tunisie poznaliśmy, gdy był pan ambasadorem był pan też wiceministrem kultury w latach 20062007, a teraz właśnie zostaje pan dyrektorem Instytutu Adama Mickiewicza i może na początek pozwoliłaby sobie, by zapytać, bo to jest to co wszystkich najbardziej ekscytują może tak bywa za szybko i przechodzę do dołu do puenty, ale pozwolę sobie, czego możemy się spodziewać jakichś zmian w szybę obym się, że wszystkich najbardziej ekscytują osobiste emocje, ale o tym nie będziemy rozmawiali emocji nigdy nie są w potrzebne w 1 z pól uprawnych szczególnie szczególnie kiedy, jakie dotyczą kiedyś dała dotyczą kwestii osy osobistych z najwyżej przez instytucje, żeby trwała jest instytucja, która Jesus instytucją naprawdę w bardzo istotną dla jej na promocji Polski za granicą pokazania w kulturze polskiej przybliżania w różnych środowiskach kultury polskiej za granicą opóźnienia w Polsce i dyrekcja dostała 15 lat temu, którą nam w tedy w był obecny przy powstaniu potem byłem obecny przy wyrywaniu jej z takiego w niebyt tu właściwie, w którą wprowadził ją, w którą wpłacił urzędnicy rządu Leszka Millera i Marka Belki naprawdę to dla Instytutu był w UE wtedy straszny czas i Cactus, że część rzecz biorąc czas było dużo w determinacji dużo w na dobrej woli i dużo pracy, żeby w ten Instytut w przywrócić do stanu, który kupców tym razem miał być pierwotnie i żeby go w ustanowić na na tory, ale takiej działalności w międzynarodowej, a wtedy dużo pracy włożył w to Panny w dyrektor Bogdan słoński, a i w dzisiaj jest taniej i jest to instytucja, która zachowała swoją misję spyta pani w nos rany, bo Bobo Bobo, jakby wręcz zaniechane zmiany, więc witraż, jakby w tej dziedzinie kultury w różnych miejscach różni przedstawiciele rządu też, jakby ogłaszają obwieszczają, więc też myślę, że po panu się wielu spodziewa i w jakim kierunku i mam nadzieję w czwartkowych tak przynajmniej jestem po tym, fair głęboko w przekonany przede wszystkim w czytelni odbywa się na nas wielu na wielu z płaszczyzna jest zawsze nowa osoba, która jest powołana do kierowania nowo in instytucjom oraz swoje w pomysły w wprowadza swoje jakiś dzień swoją wizję i tak samo osób mamy do czynienia przy okazji Instytutu dzisiaj czy tak jak w 5 w imieniu każdej placówki dyplomatycznej jest w 2 i jest rotacja kończy się okres pewna formuła się wyczerpała następuje Nobla ma poczucie, że formuła poprzedniego dyrektora kierownictwo się wyczerpała myślę, że w chwili w pewnym momencie z tobą widoczne w chyba natomiast w oczywiście jest wiele projektów jest wiele jest wiele chwil działań, które w będą kontynuowane tylko troszeczkę inaczej czystą rzeczkę w szerzej i w, zostawiając stąd wiem trochę to trochę więcej w przestrzeni dla działań PUP w pobocznych, dla których te w projekty główne te działania główne no są takim są takim w tę ranę to jest tak jak chociażby program w tym Polska już na dolnym wpychanie orkiestra już ma w swoim repertuarze kin klasycznych współczesnych polskich kompozytorów teraz czas na to, żeby obok tego częściej byli w kompozytorzy w swoją nową młodszego w pokoleniach i nie tylko wielka Brytania, ale dużym wyzwaniem n p . są Niemcy dużym wyzwaniem pod tym względem jest Francja byliśmy w sezon polskiego we Francji mieliśmy sezon polskiej w Niemczech, gdzie jak się zastanawiamy jak pisze to rozwinęło, jakie są rezultaty tego sezonu tych sezonów, które zainwestowaliśmy dużo pieniędzy i dużo w pracy dużo z za zaangażowania w to nagle okazuje się, że tak naprawdę powinniśmy wiele projektów wiele elementów zacząć odnowa Otóż nowe po pokolenie imiennie nie doszło do takiej naturalnej w ciągłości oczywiście ona gdzieś tam została na poziomie różnych instytucji, które nawiązały w swym współpracę to troszeczkę posłów jest inną stronę to w bardziej jest ten kanał przy ich wykazu, który idzie z nimi do Polski czy z Francji do Polski niż przekaz z Polski tamże chociażby w poprzez fakt im obecności artystów, który w ludzi i innych twórców w Polsce kwestia inspiracji polską kulturą w polskim to po polsku wrażliwością i przekazywania już przez polskich twórców, ale przez twórców, ale w niemieckich czy francuskich właśnie właśnie na terenie w tamtych społeczeństw, ale znowu o wiele ważniejszym z mojego punktu widzenia jest to region z polskiej bliskiej zagranicy sąsiedzi, ale również prof. Pawła Sochy i wschodniej, ale również Bałkany w zawsze było także w ty zawsze był taki okres w dziejach Polski, kiedy w Polska kultura jest stanowią ważny punkt odniesienia dla aut, które nie nie tylko elitarnej publiczności w krajach sąsiednich wtedy mówiliśmy w demoludach dzisiaj chory jest troszeczkę inaczej, ale mamy szansę do tego, żeby w i rzeczywiście Warszawa Wrocław Kraków Katowice Gdańsk Poznań, ale Białystok czy Lublin były silnymi ośrodkami, w którym w jedno w koncentruję się uwaga twórców menedżerów Real, ale publiczności całego tego szerokiego regionu również Rosji zresztą mamy instytucje i wydarzenia kulturalne, które w dzieją się, którzy mają szansę być wydarzeniami noc na miarę nie tylko w regionalną Europejską czy w ogóle światową bardzo istotny jest, żeby wzmacniać te wydarzenia w filii w kraju, żeby w promocję Polski za granicą rozporządzać właśnie w Polsce są tutaj w przyjeżdżali ludzie stąd czerpali inspiracje do swoich twórczość zarówno dzieje w dziedzinie teatru co ci w pewnym sensie liczy 10 w co się dzieje, ale jeszcze nie do końca zwykle w nasi twórcy są importerami i nie ma tak trwałych związków nie ma ofert takich takiego tatę takiego trwałego na trwałe w obecności są pozwy zwykle jednostki chodziłoby o to, żeby to jednak w w WPN system, który ciągnie za sobą nie tylko reżysera, ale wszystkich tych twórców, którzy działają wokół teatru, którzy tworzą nowe środki wyrazu poprzez chce z scenografia w didaskalia dźwięk światło to są wszystko, ale elementy, które poza wszystkim innym wiążą się jeszcze w system nazywany przemysły w kulturze Street jest otwarcie na takiej sektory jak leming jak tak nagle na dizajn, bo dizajn nie jest tylko bezkres i z tego co po rozum to zresztą też kwestia EPO brzmi w pewnej logistyki czy struktury tak czy czymś co promować czy to bardziej więcej, więc zdawać na zaproszenie tu artystów czy własnych złóż za granicą, ale zrozumiał, że chodzi panu opowiem taki w wzajemną niechęć do ataku konstrukcja, wedle której do tej pory to Polska kultura była pod wpływem kultury zachodniej, a chodzi o to, że ona ma się wyzwolić i wręcz być inspiracją dla kultury szkołom tak czy w dajmy się, że w Polska kultura w tym zawsze była dość dość wyzwolona natomiast w wy ludzie czasami w tkwili w pewnych schematach co oczywiście wynikało z w różnych stronnicy w sytuacji z różnych przyczyn natomiast trzeba sobie w głębszym przypomnieć torze w PRL itp w Polsce polscy twórcy są są na tyle samodzielni Vettela z niezależnymi na tle twórczy, że przy stworzeniu odpowiednich możliwości to będą mieć więcej również okazję do innych do tego, żeby na trwale zaistnieć za granicą, żeby stworzyć w trwałe związki istotne związki ze swoimi kolegami z menedżerami z innych krajów po to, żeby trafić do publiczności trochę szerszej chodzi też o to, żeby szeroko powinny pokazywać polską kulturę tak np. w butach w tej nowej muzyce w swoich współczesnej mamy znakomity w te narzędzia muzyki w współczesnej muzyki rockowej pomógł w muzykę elektroniczną instrumentaliści, ale również swemu zapowiedź w performer wsi czy polskie teledyski serach Mendel najwyższy w 2 ligi to, że znowu czasami trzeba niewiele, żeby otworzyć drzwi, a do producentów, żeby otworzyć drzwi do w grę i tu pozwolę wejść i zawiesić naszą rozmowę mamy jeszcze będzie mieli okazję porozmawiać Krzysztof Lewicki dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza u państwa goszczą bardzo się dziękuję za przyjęcie zaproszenia wygrywa z formacji ATA świat był pod blond Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA