REKLAMA

Jak wygląda edukacja kulturalna w szkołach?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-09-27 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
49:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z Radia TOK FM dobry wieczór państwu Aleksandra PEZDA, a przede mną prof. Małgorzata Omilanowska była ministra kultury i dziedzictwa Narodowego dobry wieczór państwu pani minister uda się wychować człowieka kulturalnego jasne, że tak w jaki sposób rodzice szkoła od proszenia szybko nie krótko, a k, a kim powinien być co znaczy taki człowiek kulturalny czy to znaczy, że powinien znać wszystkie fakty zżycia Fryderyka Chopina europosłom od tego jest Wikipedia czas się Rozwiń » myli, tym bardziej motywację, żeby czegoś szlachetnie tak naprawdę to powinien być człowiek, który sięga po książkę, któremu się chce pójść do kina albo jak już bardzo nie chcą siedzieć w domu tutaj potrafi znaleźć dobry film w ofercie programowej kanałów telewizyjnych, które czasami pójdzie do teatru im wysłać muzyki myślę, że ten wachlarz można, by jeszcze poszerzać ich aktywności zresztą nie chodzi o to, żeby każdy uprawia wszystkie, ale przynajmniej, żeby miał coś co lubi i dlaczego wracam w jako ministra kultury jak pani uważała trzymamy wykształcony odpowiednio społeczeństwo właśnie w taki sposób, że zapewne mamy ogromny niedosyt i niedobór tego jak patrzy się na statystyki czytelnictwa chodzenia do teatrów korzystania z oferty teatralnej operowej filharmonicznej te statystyki w porównaniu z innymi krajami Europy dosyć kiepsko wypada z jakim są te statystyki ma wuefista z nową mamy do Szkot czytelnictwa dosyć dokładne badania, które prowadzimy co 2 lata na jej wychodzi nam, że to około 40 % ludzi przeczytało 1 książkę w Ełku innych z czego wynika, że niemal 60 % nie przeczytało żadnej, a jeszcze jest nam takie wrażenie, że nam się nie obniża poziom czytelnictwa w ostatnich latach go nam się obniża poziom wstydu przyznawanie się do tego, że nie czytamy, dlatego że w istocie i jeżeli weźmiemy pod uwagę dane dotyczące korzystania z bibliotek i kupowania książek my zrobimy z tego algorytm uwzględniający także pożyczenia rodzinne przyjacielskie to nam wyjdzie w porównaniu z innymi rynkami europejskimi, że ten poziom czytelnictwa realnie schnie jeszcze niższy tylko, że po prostu ludzie jeszcze się nie do końca przyzwyczajeni do mówienia prawdy, kiedy są odpytywani przez statystyków natomiast z Lechem w innych obszarach to dość słabo wygląda no Theatre 14 % to są naprawdę, a już mówią też, w których jesteśmy to w jesiennych emisji 2 bardzo przyzwyczailiśmy się do tego, żeby sobie właśnie odpuszczać opery, że to jest za trudną sztuką, a staranna chroniczną tezy, iż takie dziwne przyzwyczajenia poznać z morza tylko ktoś to kto widział czy niedoszli Pogoń za łącznie i myślę, że większość ludzi po prostu w ogóle nigdy w życiu niż do teatru operowego na wszelki wypadek natomiast tych którzy, chociaż raz poszli rekrutuje się już całkiem spora grupa słuchaczy, ale i tak naprawdę mówimy o sytuacji, która ma swoje bardzo długie korzenie, bo proszę sobie uświadomić, jakie uwarunkowania historyczne, które zdecydowały o tym, że na Polacy mają duży problem z dostępem do kultury przede wszystkim proszę sobie uświadomić, że w dziewiętnastym wieku odpadliśmy z peletonu i nie, dlatego że nie byliśmy narodem kulturalnym tylko, dlatego że nie mieliśmy suwerenności zaborcy nie był zainteresowany budowaniem instytucji kultury w polskich miastach w żaden z 3 proszę pamiętać, że większość ważnych instytucji kultury, która powstała w dziewiętnastym wieku, czyli w czasie, kiedy w całej Europie tworzy się to tkanka podstawowa to inicjatywy samych Polaków, którzy ze składkami z dotacjami z emisji gimnazjaliści zbierali pieniądze na torze odbywać w Warszawie w Filharmonii w Poznaniu teatr Polski tak dalej czy gmach zachęty sztuk pięknych do wystawiania sztuki współczesnej i skala tych inwestycji oczywiście była dużo dużo mniejsza niż w krajach, które to suwerenność śmiały czy stolica naszych zaborców do Noska muzea praktycznie w dziewiętnastym wieku w Polsce nie powstawały nowe gmachy muzealne nowe instytucje muzealne nauczy się kilka z nich powstała ale, ale nic wielkiego nie powstało, bo po prostu nikt nie był zainteresowany tym, żeby oraz mini muzeum narodowe, ale to właśnie powinno wywołać nas głód Knuta KZ proszę pamiętać, że nie ma instytucji to niema oferty nie ma oferty to nie trudno uzgodnić tak błahy i dwudziestolecia międzywojnia zmianami w okresach i Rzeczpospolitej był czasem oczywiście nadrabianie zaległości, ale to nam słabo poszło, dlatego że było mało czasu mało pieniędzy muzeum narodowe w Warszawie otwarto, ale w Krakowie czy w Katowicach już dziś Śląskiego nie wybuchła wojna przerwała ten TOK i myliłby się ten kto by przypuszczał, że w okresie między czterdziestym piątym po osiemdziesiątym dziewiątym roku zaangażowanie państwa środków publicznych tworzenie instytucji kultury było znaczne i ostatnio miałem okazję dość szczegółowo przebadać to są żałosne Dan cóż żałosny stan no proszę sobie uświadomić, że oprócz odbudowania kilku zniszczonych kilkudziesięciu zniszczonych w czasie wojny obiektów nowoczesnych witryn kategorie tych wpłacanych nowych instytucji kultury zostało naprawdę, co kot napłakał między pięćdziesiątym szóstym po osiemdziesiątym dziewiątym, choć zbudowano w ryzykuje ten budynek filharmonicznych wolała ile powstało teraz mnie w ostatnich latach mówić per Jonsson krytykowany jest dobrze pamiętać, że w dziewięćdziesiątych latach też tak było byśmy po odzyskaniu nie wolności wcale nie rzucili na to inwestowanie w kulturę czy jedyna instytucja kultury, które zostały zbudowane w tym czasie tu muzeum Manggha dzięki Wajdzie pieniądze z Japonii to się wszystko stało dopiero w ostatnich 10 latach ten wysyp instytucji kultury i raniły w tej chwili w budynkach ja mówię o instytucjach, które mają nowe siedziby mieszkaniec Koszalina do otwarcia Filharmonii koszalińskiej 2 lata temu nie miał żadnych szans na pojednanie na koncerty filharmoniczne bez angażowania środków finansowych na nocleg w fotelu i długą podróż, bo najbliższa Filharmonia w Szczecinie albo w Gdańsku albo w Poznaniu 6 km, a w, a pani była w tych nowych harmonii ach tak w większości widziałam, a w części słucha także koncertów ta krytyka jest uprawniona od, mówi że są prowincjonalne, że to jest ich przyzwyczajeń słuchaczy do muzyki na niskim poziomem Ano to proszę spowodować, żeby w 38 milionowym kraju nagle we wszystkich miastach zaistniały orkiestry na poziomie 8 ton węgla do lotów do wszystkiego trzeba dojść, jeżeli jest nadrabia 200 letnie zaległości w 2100 letnie zaległości i próbuje to zrobić 10 lat no to naprawdę jeszcze daleka droga do tego, żebyśmy osiągnęli poziom porównywalny z zachodnim często słyszę narzekania, że myśmy zbudowali za dużo tych budynków stworzyli za dużo tych instytucji to proszę porównać statystyki europejskie na 100  000 mieszkańców wciąż mamy mniej muzeów niż Niemcy nie sal koncertowych niż nasi sąsiedzi, którzy w nich opery mniej teatrów to wciąż jesteśmy jeszcze daleko za złotych inwestycji, a słyszała pani co mówi dzisiaj Jan Dziedziczak nowy wiceminister spra w zagranicznych on ma nadzorować działalność instytutów polskich za granicą z szafy niczym nie miał okazji o to chyba panią zaskoczę, ale wonie, bo powiedział, że instytuty polskie w ostatnich latach zajmował się głównie promocją gender transwestytów oraz osób LGBT i że oczywiście też się musi zmienić no, że mnie dyplomacja jest dyplomacji kulturalnej 0 z prawa sprawiedliwości nie ma miejsca na takie ideologię i te instytuty polskie powinny promować 4 postaci Kopernika Chopina Jana Pawła II i Marię Skłodowską Curie z tuzów ją oczywiście nie mam nic przeciwko Marii Skłodowskiej Curie a tym bardziej Kopernikowi w ale nie są zdolne lenie nie sądzę, żeby można było zbudować na jakąkolwiek promocję polskiej kultury, bo chyba mówimy jednak od postaciach związanych z polską nauką mówi natomiast w nos w przypadku Kopernika to nawet to Polska nauka mini Truck z trudnością przechodzi przez gardło, gdy są dokonania Curie Skłodowskiej są dokonaniami stragany na konto Francji nie Polski, ale to szczegół natomiast inni Chopin nie potrzebuje w ogóle promocji, a nie jest wypromowane tak, by bólów i tak doskonale znany na świecie i tak się grany wszędzie, że oparcie się tylko ona on na jego na nim jako jedynej postaci muzycznej jest daleko idące zawężenie, ale ma pani też takie poczucie, że te instytuty polskie za granicą zajmował się głównie promocją gender transwestytów oraz transwestytów oraz osób Erwin wtedy psy przyznam szczerze, że nie rozpoznałam żadnego tras niestety w ofercie jej syna Adama Mickiewicza i innych polskich instytutów zagranicznych jak sięgam pamięcią no może ktoś się zdarzyło, ale nie sądzę, żeby był promowany, dlatego że jest transwestytą tylko, dlatego że po prostu wybitnym twórcom do jak trudno zaglądać ludziom w ich prywatne życie in seksualnej i ich przez doświadczenia seksualne wtedy, kiedy się promuje ich twórczość pisarską muzyczną czy teatralną to jest z punktu widzenia rasowego ucieka od kultury promującego in na świecie jakiś Polski ważne zdarzenia dosyć drugorzędny element trochę innym Penderecki mógłby się ruszyć, bo jest jednak do tej cytowany przez dyrektorów znacznie cytowany tylko on nic przy 1 przywodzą one jako przykład koncerty jego jako działalność tych polskich instytutów zagranicą mokry biznes chce trochę zamknąć w jak do początku dwudziestego wieku, a potem się skończy ta Polska kultura nikt w szkole też tak ma być też mamy kłaść nacisk na historii myśli pani, że to dobry pomysł jak bardzo cenię sobie historie historyków i dobrą historię i mądrze uczoną cieszy się, że w planach edukacyjnych jest przewidziane więcej miejsca na uczenie historii natomiast oczywiście mój niepokój budzi to co się tak naprawdę ma w ramach tego poszerzonego materiał pojawi się mimo historia ma to do siebie, jeżeli nie jest biało czarne no i nie da się zmanipulować nie należy do tego pokoleniach uczyły się historii w czasach PRL -u wtedy na ten czas przepadnie okres szkolny do bardzo dyskutują dokładnie pamiętam, czego mnie uczono wtedy i czego mnie nie uczono jakoś cenzura komunistyczna i zideologizowane niektórzy nauczyciele nie zapobiegli temu, że dowiedziałam się historii tego, czego chciałam tym, ale czy dzisiaj mamy do czynienia z taką cezurą większość chorych nie ma nauczyciele są w gruncie rzeczy wolnymi ludźmi, jeżeli są mądrymi historykami będą wiedzieli, czego mają uczyć się no właśnie on nie w sprawie kultury jak pani ocenia to jak szkoła jest na to gotową nasz to jest heroizm pani śpiewała w szkole na pewno jeszcze tak FAI Th też nie miała ani tzw. wychowanie plastyczne tak wszystko co miałam bardzo, że do pani wspomina bardzo dobrze, ale miałam pewnie dużo szczęścia i nauczyciele dostaną wszyscy byli ja miałam przede wszystkim w szkole podstawowej dobrą nauczycielkę muzyki, która spowodowała, że zaczął słać muzyki klasycznej, bo w moim domu się nie słuchał muzyki i pamiętam do dziś jest pierwszym utworem muzycznym, które wysłuchano steki pan oczywiście winylowej płyty puszczany na lekcji wychowania muzycznego chyba aż o piątej klasie podstawówki którymi się w żar w pamięci spowodował, że ja w ogóle ruszyła po karnet do Filharmonii i naprawdę duże Teddy Daniels żyła popularny Perek, więc go kiedyś była też, by je do dziś zresztą z Filharmonii warszawskiej Filharmonii młodych koncerty robione specjalnie zmyślą o nastolatkach i pamiętam, że do 8 był parking Gryga, który na mnie takie wstrząsające wrażenie, że on want to sprzedała nauczycielka no po prostu przyniosła płytę w siłę erekcji lub ich, ale opowiada jak to czasami zdarza się tak popularyzuje troszkę, że opowiada, że obraz życie podsuwa żadnych ocen co robiła przez wieki ciocia Jadzia Filharmonii warszawskiej no właśnie wybierała utwory, które są lustracyjne, które mają jakieś treści Ależ oczywiście doczekam się wnuków, ale z tymi wnukami na szalonych dniach muzyki nad nim w ofercie znajdowałam takie specjalne koncerty dla dla malutkich dzieci i naprawdę dobrze dobrane utwory muzyczne taki lustracyjnych właśnie dający się opowiedzieć jest świetnym sposobem na to, żeby MON czek za muzyki słuchać w ale ja pamiętam, że dzieci małe, gdyby nie szkoła muzyczna to, mimo że nasza nauczycielka próbowała i to też była taka nauczycielka, która dobrze wspominam to ja sobie przypominam, że to muzyka klasyczna nigdy nie była jakoś tak w cenie wśród małych dzieci co trzeba byłoby zrobić, żeby to zmienić, a czy w oczyszczeniu chodzi mi tylko muzykę klasyczną, bo przecież to nie jest jedyne co byśmy chcieli im zaproponować bywanie w chyba problem polega na tym, że my w każdym razie w ostatnich 5 w ostatnim ćwierćwieczu postawiliśmy przede wszystkim czy w latach dziewięćdziesiątych i początku naszego Tysiąclecia postawiliśmy na wychowanie w zakresie kultury z domu szkoła zredukowała programy zajmujące się wychowaniem w obszarze kultury i doszliśmy bardzo szybko do punktu, w którym uczestnictwo w kulturę stał się dziedziczny to znaczy, jeżeli ktoś ma rodziców wchodząc w Filharmonii, słuchając muzyki w domu bywających w teatrach czytających książki dotyczy to, choć natomiast, jeżeli wywodzi się z domu, w którym takich tradycji nie ma to właściwie nie ma alternatywnego sposobu dotarcia do tego wychowanie muzyczne plastyczne pani wie dzięki Bogdanowi Zdrojewskiemu nie wróciło do programu edukacyjnego, ale to jest ciągle problem też nauczycieli, którzy mają tego uczyć się, że liczba godzin w liczbie godzin dość niewystarczający i że albo delikatnie, gdyż powoduje, że szkoły nie stać na zatrudnienie nauczyciela, który byłby dedykowany temu przegrali z reguły prowadzą na przerobienie przedmiotu do uzupełnienia godzin jest troszkę się miast celem natomiast ja przeżyłam też doświadczenie pośrednio, bo uchodziła do tej szkoły moja córka dwuletniego pobytu w Niemczech i chodzenia do szkoły podstawowej w Berlinie mojej córki ja pamiętam, że wtedy raz miesiącu pamiętam, żeby ktoś pierwszą środę miesiąca nie odbywały się lekcje w szkole tylko nauczyciele ze swoimi klasami udawali się do różnych miejsc w mieście, ale z reguły były to właśnie miejsca związane z kulturą to były wizyty w Tatrach to były wyjścia do kina to były wyjścia do muzeów i to było obowiązkowym elementem programu dzisiaj w Polsce jest wielu nauczycieli, którzy chodzą ze swoimi uczniami do muzeów albo na spektakle teatralne takie przedpołudniowe specjalny Grant z myślą o dzieciach młodzieży czy do Chin, ale robią to troszeczkę na zasadzie dobrowolności troszeczkę na zasadzie włożenia do specjalnego wysiłku, ale to nie jest obligo pewnie, dlatego że gdyby to było obligatoryjne to wielu nauczycieli, zwłaszcza w małych miast miało być duży kłopot z tym kłopot, ale jeżeli nie stanie się obowiązkowym elementem wychowania edukacji szkolnej, by to nie przełamiemy tego impasu w ale także nauczą rysować w końcu jednak to rysunek stał się ani domeną skoro architektura to jednak, że jest taki jest mnie nie aktywnie rysujących w nowym unijnym, gdyż jestem historykiem sztuki historia maszt, która do tego nie trzeba specjalnie ładnie rysować jak ładnie ze sobą w szkole, ale to jest kwestia uzdolnienia albo ktoś, kto ma albo nie ma myśmy dużo rysowania szkole malowali zresztą dzieci dzisiaj też to robią, nawet jeżeli nie robią tego w szkole to mają możliwość robienia tego świetlicy 3 czy uczyć robienia tego z jakiś w domach kultury, ale w wie pani od czynnego uprawiania sztuki, czyli grania nocnym wałkach czy na flecie albo ktoś jest uzdolniona w zamian wyleczy się przy dzieciach czy rysowania, czego efekty nie ma talentu czeka kulturyści wychowuje, bo mówimy aktywni pasywnym uczestniczenie czy mini jest kształcenie artystów tak czy mini jest kształcenie wizja czytelnika w i to się oczyści łączy, ale nie jest identyczne od tego, że ktoś będzie ładnie rysował jeszcze nie wyniknie to, że będzie się interesował się sztuką współczesną jako dorosły człowiek on tego, że ktoś zagrał na flecie 4 nuty poprawnie nie wyniknie coś pójdzie do Filharmonii może nawet wręcz przeciwnie go to zniechęcić złapania takim pomyśle ministra edukacji Anny Zalewskiej, żeby dzieci czytały, żeby było obowiązek czytania książek jak być przydatny dla małych dzieci, czyli innym ta dla najmłodszych uczniów krótko mówiąc żywy każdy nauczyciel z był zobligowany, że ileś minut dziennie czyta z dziećmi się z na głos w 2 panie chyba jedyny dobry pomysł ma wrażenie wbrew, kto to jest dobry pomysł, aczkolwiek nie minister Zaleski, dlatego że tego typu procedury prowadzone są w trybie edukacyjny chce Europie i często polega to na tym, że dla sześcio siedmiolatków, mówi że takie lekcje, kiedy nauczyciel po prostu czy to, ale dla starszych dzieci robi się godziny lekcyjne, kiedy dzieci same sobie czytają w prawda, bo ten akt czytania nie nie chodzi o lekcje biblioteczne prawda, że klient jest inżynier związek chodzi o 1 czytanie na głos proszę pamiętać Lenina, że z punktu widzenia rodzica pobyt dziecka w szkole jest czasem, kiedy on po pierwsze, uważam się dzieją dobre rzeczy z jego dzieckiem, ale po drugie jest także czasem, kiedy on może różne rzeczy u nas dzieci idą do szkoły na bardzo krótko najwyższe w dziwnych porach, zwłaszcza w Niemczech Włoszech klasach dziś popołudniowe godziny albo coś takiego, że tych nowych osiedlach też zdarza nie łączy jest dramatem dla rodziców z nową wyższą jest ósmy ze szkoły w nas już musi zabierać powiększenie tej puli godzin spędzanych przez dziecko w szkole w związku z tym nie byłoby dramatem z punktu widzenia rodziców tylko raczej zaspokojeniem pewnych następnych potrzeb edukacyjnych tego dziecka, ale taka lekcja polegającą na tym, że jest godzina, kiedy dzieci siedzą z książkami, które przyniosłem z domu, bo z biblioteki każdy czy to są innego niż lektura obowiązkowa co chce, a nauczyciel siedzi w klasie tylko o to, żeby upilnować cisza, a więc może być to nauczyciel, który ma właśnie ci zastępstwo jakąś lukę w programie nie musi to być Nuszel perfekcyjnie przygotowany do zajęć na boisku ma dopilnować, żeby nie rzucali się piramida ruch nie byłoby wielkim wysiłkiem dla szkół, a na pewno przełożyłoby się na torze może więcej dzieci z czołowych graczy od 2007 roku o tym, mówimy, że chodzi o to, żeby małe dzieci dłużej były w szkole, ale oczywiście w cywilizowanych warunkach, gdy pilnowany i mówimy co od momentu od kiedy zaczęliśmy mówić o sześciolatkach w szkole też nie udało do dziś no ale to nie jest pytanie do mnie no nie no w moje doświadczenia dydaktyczne są zupełnie innego jak w Jałcie już młodzież po maturze prawda spotykam studentów, a więc dość dorosłych ludzi no i zauważa w nich pani tą przemiany na złe jak w Lubinie ją zauważać wielu nauczycieli akademickich nadwyżką zauważyłam to, że od kilku lat mam studentów, którzy nie stawiają kropek na końcu zdania po, skąd to przyzwyczajenie właściwie w czatach się stawek, ponieważ jest to pokolenie, które już nie pisze w zeszytach tylko uzupełnia w różne miejsca w takich zeszytach ćwiczeń mandatu Brokers na końcu zawsze wydrukowana, o ile prawdy dlatego ważne w mieniu wożonych spytałam czy minister stawia nie mówiąc krótko zawsze była jak ten kąpać się w dowcipie, że na razie z pieszych zdalny flagi nawet z można włożyć wysiłek taki dodatkowy się przy komputerze, żeby podnieść do dużej litery tą pierwszą na start nowego zdania, ale nie postawić kropki kończące poprzednie okruchy zawsze było trochę, ale co mówią studenci dorośli jest zwolniona nie panują nad i interpunkcji w ogóle nie ma dla nich takiego znaczenia jeśli tak, bo nie z reguły wypełniał jakieś rubryki imię i miejsca i to w sieci hitem stały się czynniki co nim kompletnie nie wiedząc, że od służb, a jak z przygotowaniem do przedmiotu do studiów śpiewanie dla wszystkich narzekali na studia 2 tys ale, ale chyba robić to zawsze no bo zawsze chcielibyśmy, żeby przyszli tacy najlepsi mądrzej świetnie umiejący oni często przychodzą na studia w PIT, wybierając dosyć przypadkowo kierunek studiów tam się wydaje, że będzie fajnie, ale nie trzeba wiele rzeczy nadrobić, ale mam poczucie, że były jakieś gwałtowne obniżenie poziomu, a pani nadal wykładana historia z ponad 5 historyk sztuki na Uniwersytecie gdańskim i zawsze było jest także ma się 35 studentów na roku, które są bardzo dobrze i potem taką kilku kilkunastoosobową grupę, która jest średnio dobra i resztę słabeuszy, ale tak było 100 lat temu 50 zlotemu jest teraz ich nie zgłupieli ten wiek to trudno ich czasami przekonać do tego, żeby sięgnęli po tradycyjne narzędzia oni coś bardzo przez szkołę nauczeni posługiwania się wyszukiwarka internetowymi i w związku z tym dla niej jak coś nie istnieje w internecie do tego nie ma i dowiadują się namierzyć i coś takiego jak papierowa biblioteka, w której może być książka, której fiszki nie ma w internecie, a później biblioteki i znaleźć w kartkowych katalogu książkę przychodzą mówi nie ma tej książki w cenie mieści się ugiąć się, że jest gorzej szukacie w internecie ci biblioteki, ale to niedobrze świadczy nie o nich tylko w bibliotece jednak najbliższe to przerwało poza tym oni się przez to, że posługują się w tych wszystkich prezentacjach, zwłaszcza w liceum na takim materiałem montowanym np. pobieranym z internetu zatracają poczucie plagiatu trzeba dużo pracy włożyć w to, żeby wytłumaczyć się, że cudzy tekst nie służy do tego, żeby wyciąć skopiować wkleić do swojego jak można tego nie rozumie no bo ten w procesie tworzenia prezentacji na jakich przedmiotów w szkole średniej nauczyciele nie przywiązują do tego wagi przypuszcza przynajmniej niektórzy w każdym razie bardzo Hania tym młodym ludziom wychodzi takie robienie takich kolarzy z cudzych tekstów natomiast nie są w stanie zrozumieć, że np. 10 sekund wiem z czego zrobiony ten kolarz, a przede wszystkim, jeżeli tekst nie jest pisany przez autora to jest nierówne stylistycznie jest różny stylistycznie do WIG 10 km, a już w ogóle nie przychodzi do głowy, że jeżeli już opanowali język angielski i potrafił skorzystać z węgierską języczka u źródeł to przetłumaczenie doszło do angielskiego tekstu na Polski też jest plagiatem w PRL na linii powołanie się przy piśmie z ofert w, więc była szkoła średnia nie uczą aparatów przepisowego, więc może toczy się tu leży w diagnozie rzezie, jakby jest szerszy i szersza furtka otwarta do posługiwania się cudzym tekstem, a na studiach humanistycznych to już nie uchodzi w 22 nadal tak jest, że szkoła inny zamyka oczy na ile by na to, że jest internet to znaczy uczniowie z tego korzystają, bo mają to w zasięgu ręki, a w, a szkoła woli Janusz jest nim jeździć nie wiem czym uprawnione są jakiekolwiek uprawnienie takie uogólnienia, że szkoła na pewno są świetni nauczyciele, którzy doskonale wiedzą i sami, ucząc się z uczniów z dobrego posługiwania się w tym genialnym źródłem wiedzy, jaki jest nowość internet i są nauczyciele, którzy po prostu zostali w tyle no to pewnie z Itaki tak nie ja bym tych kilkaset czy kilkuset tysięcy ludzi zajmujących się zawodem nauczyciela w życiu do 1 worka nie rzuciła mnie na pewno są bardzo różni i od genialnych posła był silnym, porządkując całe spektrum społeczne internet jest przede wszystkim w tej chwili też ogród w fantastycznym źródłem dostępu do źródeł, dlatego że coraz więcej materiału źródłowego jest przekładana na digitalizację danych składane w internecie, więc bez tego się już nikt nie obejdzie ani ten ktoś czegoś chce nauczyć ani w dydaktyce ani w nauce to jest naprawdę fantastyczne narzędzie, ale cały czas wymagającym pewnej dyscypliny i jakby wiedzy po 1 widzi pani ani wczoraj rano, że w takiej debacie o tym czy Polska szkoła może być Demokratycznej jak wychować demokratycznego obywatela, gdzie nauczyciele oczywiście pojedynczy mówili, że ten uczniowie się z motywują i młodzież jest aktywizuje społecznie publicznie politycznie dopiero wtedy, kiedy im się odetnie internet takie mają pomysły też, choć ja mam wrażenie, że lęk przed internetem to jest lęk przede wszystkim przed mediami społecznościowymi i przed traktowaniem wszystkiego co internet oferuje nie selektywnie to jest ułatwienie sobie życie odcięcie dziecka od internetu to jest pójście na skróty, ale za wzór tego nie da zrobić koniecznie zaprowadzą natomiast ze sztuką jest nauczenie młodego człowieka takiego korzystania z internetu, żeby umiało odróżnić prawdę limitów, żeby zdawał sobie sprawę, że strona internetowa National Geographic strona, na której się czy Lance tu są one gdzieś pojawia naukowe teksty, ale nie każdy był odrzucony w internecie spra w do właśnie ta demokratyczna część informacji internetowej powoduje, że jeżeli człowiek nie po trasie Fisha w tym świecie poruszać to bardzo łatwo znajdzie potwierdzenia najbardziej kretyńskich teorii dotyczących szkodliwości szczepień czytam tak oto z 1 strony błogosławieństwa z drugiej przekleństwo i w prawidłowy proces dydaktyczny musi polegać na nauczeniu młodego człowieka korzystanie z właściwych źródeł, ale to nie jest tak, żebyśmy kiedyś tego nie robili ja, ucząc przez dziesiątki lat studentów miałam zawsze problem polegający na tym, że musiał swoim studentom wytłumaczyć, których książek należy korzystać, z których nie należy już pamiętać, że historia sztuki to przedmiot bardzo wąski w związku z tym nigdy nie było już po polsku dostępnej literatury wystarczająco szeroki 3 z nich było z reguły korzystać w w oryginale uczyć języków obcych aut niemiecki nazizm niemiecki niemieckie przede wszystkim, ale studenci przynajmniej początkowo w Kazimierzu młodzi ludzie interesujący się sztuką w liceum startujący w olimpiadach i potem na pierwszym roku, którzy z reguły nie mieli możliwości posłużenia się obcym językiem mieli do dyspozycji bardzo wąską zyski zakres literatury polskojęzycznych i przez cały okres PRL -u, a nawet dziewięćdziesiątych latach najczęściej wydawanym podręcznikiem historii sztuki taką syntezą była historia sztuki napisana przez Opatowa outletów był historykiem sztuki Radzieckim, który napisał książkę trzydziestych latach na zlecenie komitetu WKP de, kiedy Stalin ogłosił rewolucję kulturalną stalinowską, czyli porównywalny był jakością swojego wywodu Dumitru lina i innych znanych nam jest z kawałów dowcipów z czasów stalinowskich uczonych i tych Śląska został przetłumaczony na Polski w latach pięćdziesiątych jako BOR w czterdziestym dziesiątym więzieniu jako obowiązkowy podręcznik historii sztuki dla narodu stąd myślę radziecką stalinowską przekazujący, a potem z nieznanych bliżej przyczyn produkowany w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy przez kilkadziesiąt następnych lat w ni studentów biologii nikt z Wiczlina nie uczył w Suns szczepienia gruszek na wierzbie, a historycy sztuki cały czas sięgali po tego patowa, bo on we wszystkich księgarniach i od razu wiem czym strony się do Opatowa po pierwszym zdaniu, które schodów terenowych enduro rany boskie lub ich naprawdę da się odróżnić nowoczesną historię sztuki od tej, którą prezentowali jedyny uczeni radzieccy trzydziestych latach i ja zawsze zaczynała edukację swoich studentów od zakazania im sięgania po książkę, bo o nim jako jedyną mieli wszyscy w domu tego wydano tyle tysięcy egzemplarzy gry, że jeżeli ktoś miał w domu jakąkolwiek książkę z historii sztuki to miał tego cholernego aut Opatowa i trzeba było zawsze to wybierz z głowy, więc i przyjaciel z 30 lat temu musiałam zaczynać od nich czytajcie Opatowa w do dzisiaj nie wchodzić na te strony nie korzystajcie z takich rzeczy jest ciągle ta sama dydaktyka tylko po prostu dotyczy różnych narzędzi w ARR jak powinna wyglądać taka nowoczesna szkoła w obliczu internetu istnieje właśnie demokratyzacji dostępu do informacji jasno powinno wyglądać pewni jednak inaczej niż tak, że przychodzi nauczycieli głosił wykład o niż ten wykład mogą przeczytać w internecie wcześniej ja myślę, że ja nie jestem specjalistą od edukacji mieli, jakby jest z innego świata mogły się posługiwać tylko swoim doświadczeniem, ale na pewno problemem jest to, że my przede wszystkim za mało pracujemy z młodzieżą w grupach zespołach, że to wszystko co się dzieje w szkole jest nastawiona do takiej indywidualnej rywalizacji nie to edukacyjny i oni tę rywalizację to przynoszą potem na studia jak to się objawieniem inni not w tym, że nie potrafią ze sobą współpracować, że bardzo ciężko znoszą maszyn i nauczką czas nawet seminariach magisterskich taki moment i synergii, żeby oni nawzajem derwisze, by wspierać, żeby próbowali podejmować pewne rasy zespołowo zawsze dążą do tego, żeby ich o to na końcu i tak ocenić indywidualnie pokazać, że oni byli lepsi od innych zwierząt, które żeby pies pogrzebany na pewno, a poza tym no cóż powiedział, że jakby nie, zmieniając świat wymaga przede wszystkim uczenie młodego człowieka radzenia sobie z tym z zalewem wszechobecnej informacji, która jest nie selekcjonować w rejonie musi się nauczyć sami selekcjonować wynosić nie poradzisz, a nauczyciel akademicki jak sobie z tym radzisz gada bez przerwy Diana zajęć w zajęciach odpalam internet wyświetlano widok ekranu na maszcie ani ich studentom pokazuje po prostu, na które strony mają wchodzić, gdzie jest dobre informacje, z których mają korzystać jak się wchodzi jakiś szuka określonych informacji określonym obrazić się chodzi na strony tych muzeów chęci szuka materiałów źródłowych to się przeszukuje archiwa firmy i Mirosława uczy ich korzystania z tych właściwych dla nich dedykowanych stron a kiedy pani się tego sama uczyła obowiązany ani też nowe narzędzie było ono na jakiś czas dla każdego z nas było nowe tak gminnej jest nimi tym imigrantom nie po nich urodzonym, ale ja miałem to szczęście, że mój ojciec był informatykiem od mojego dzieciństwa no to brzmi trochę kuriozalnie, ale mój ojciec zaczął pracować jako informatyk w 1965 roku służby jak dziecko w przedszkolu już widziałam komputer ona troszeczkę inaczej wygląda niż dziś ale niemniej były to komputery nie mój pierwszy prezes staną na moim biurku w 1985 roku wtedy większość moich kolegów z Politechniki nie wie co to jest, ale mój trzeci uczył mnie wtedy korzystania z baz danych, twierdząc że bez tego się nie dam nie będzie dołożyć nowoczesnym świecie jest dosyć szybko opanowałam te narzędzia mniej więcej w tym pierwszym naszym pojawiały i nie miał takiego poczucia krzywdy czy dystans oczywiście, że w tej chwili mam głębokie poczucie krzywdy patrząc na mojego wnuka, który czy wnuczkę wnuk ma 4 lata wnuczka 2 i oni posługują się intuicyjnie narzędziami elektronicznymi dużo szybciej niż ja no bo też są te narzędzia coraz bardziej intuicyjne tak mamy jeszcze ciągle w włączony niepotrzebnie rozumiem czasem się w związku z tym do reklamy dzieci sobie z tym radzą bardzo dobrze mnie, ale i, jakby w nogę różni się razem z tą ofertą, jaką internet daje im tu jest problem moim zdaniem z tym, że bardzo wiele rzeczy w internecie już jest remont nie wiemy to ja obserwowałam dyspozycję ministerialne już w razie, ponieważ problem digitalizacji dorobku polskiej kultury i nowych szans i umieszczania go w internecie był bardzo żywotnym problemem jest nadal w czasie, kiedy ja pracowałam w ministerstwie i bardzo wiele instytucji się tym zajmowało bardzo intensywnie rozbudowywał ofertę i w tej chwili na dostępie w takich miejscach jak i nacieka jak ci inni Filmoteka narodowa nie jest w tych takich dedykowanych w projektach kulturowych można znaleźć tysiące znakomitych materiałów filmów dokumentalnych fabularnych nagranych spektakli teatralnych tam jest dostęp do ogromnego zasobu dziedzictwa już i on się powiększa z każdym tygodniem, ale daleko, że nie możemy rozpędzić muzea muzeum im chyba są najbardziej oporne w procesie umieszczania w internecie swojego zasobu co wynika z pewnej tradycji inności podejścia lęku przed tym, że tak będzie w internecie już ona służyć mogą obejrzeć, a to przecież to zagnieżdżony w żaden z nich problemu w przypadku współczesnej kolekcji z prawami autorskimi lęku, że się złamie to prawo i wreszcie z kosztów tej procedury nie przecież nie chodzi o to, żeby umieścić w internecie obrazek z obrazem tak to chodzi też o to, żeby on był zapatrzony w informacje to wszystko wymaga dosyć dużych nakładów, a BMW i niemal dedykowanej instytucji która, aby ze swoich środków to robiła musiałaby się muszą robić ze swoich własnych środków i one wszystkich jednak w Polsce niedofinansowanie proszę pamiętać, że ludzie kultury w Polsce i to dotyczy zarówno pracowników muzealnych jak i domów kultury, jakim bibliotek, jaki współczesnych artystów są najgorzej zarabiającą grupą społeczną my oczekujemy oferty oczekujemy, że w nowo postawione budynki się zapełnił artystycznymi wydarzeniami inny, ale nie zauważamy tego, że ci ludzie muszą zacząć więcej zarabiać, a jak jest w Berlinie w no i trochę inny świat, ale proszę mi wierzyć, że w Filharmonii berlińskiej zarabiać więcej niż w Filharmonii warszawskiej w linki pracownik muzeum czeka na galerii na pewno też dużo większe niż pracownik muzeum Narodowego w Warszawie mięs tu trzeba, jakby wysiłku na poziomie decydentów rządu samorządu pod kadłubem prowadzi samorząd rząd jest odpowiedzialny za za instytucje kultury, że one wymagają naprawdę dofinansowanie decyzję o podniesieniu stawki płacy minimalnej i stawki godzinowej minimalnej w Polsce bardzo mocno uderzy w budżety samorządów, ponieważ trzeba będzie podnieść się o dofinansowanie wbrew wszystkim instytucjom kultury w tę masę ludzi zarabia najniższą krajową wyznaczony żenująca tak jest, a on jako nauczyciel akademicki jak bardzo zmieniła się pani pracę z powodu internetu to znaczy czy to bardzo panie ułatwiło to na tani dostęp jednak też tych obrazków nie trzeba, jakby umawiać oraz FF w takim sensie, że nie, więc wykładać 1 album studentom tylko Chiny są jednak o czasie zmieniła w nim zarówno dydaktyka, jakie prace naukowe fundamentalnie w dydaktyce jestem w stanie dzisiaj studentowi pokazać każde dzieło malarskie lekarzowi architektonicznie istniejący na świecie w czytelni cudowny, a 10 lat temu musiałam się zdrowo na szukać ze skanować książki jeszcze też ogromne różnice, bo ten wysyp wizualnego dostępu do do świata to tak naprawdę okres ostatnich 1015 latach nieistnienia internetu internet przyspieszył 10 lat był znakowanie obrazkowym im się dopiero stacja, żeby obrazkowych Chin każdy detal, więc do rzutu to jest zupełnie inna rzeczywistość natomiast co więcej zmienił się warsztat naukowy bardzo, bo on w po ich w Polsce i na świecie zdigitalizowane no i podstawowe tytuły czasopism, w których myśmy musieli robić kwerendę historyczną i to jest różnica się przewieźć panią na miesiąc jak do Berlina świecić wówczas bibliotek od rana do wieczora Otóż, by przekazać Kowal 60 roczników centrował rajdu rzeczy dzieją się już innego, gdy trzeba chwytać, żeby znaleźć projekty dla Gdańska, a mogę tu są dzisiaj zrobić ze swojej kanapy, korzystając z internetu, ponieważ te wszystkie czasopisma rozdzieli realizowany jeszcze do wszystkiego tak technicznie zrobione, że ja mogę po słowach Kluczach oglądać od środka dotyczy to nawet czasopism rosyjskich z gazety Jerzy potrafię lepiej Sycylii są w wyszukiwarkę określone nazwisko czy nazwy obiektu tonami szuka rocznice czek, którym ja znajdę projekt, więc archiwa są z PSL no 19 wieczną, czyli te, na których pracuje, że gorzej, ale przynajmniej jest wstanie łatwo znaleźć Milito, który głosił warto pojechać kiedyś to było absolutne działanie na ślepo jechało się po prostu fizycznie do ich Archiwów Państwowych i fizycznie przyprawiało inwentarze podróż na końcu się dowiedzieć tantiemy w meczach w strachu to jest absolutnie inna jakość wlać część zyskała pani czas wydarzyć, żeby się chyba naj głębszą refleksję nad tym co już jest na stole mu, a więc myślała pani o tym, że, by nagrywać wykłady, że nasze uczelnie powinny działać trochę jak działa na IT ciężar takie najlepszej na jej ważniejsze wykłady są dostępne publicznie za darmo, gdy my naszych na nauczycieli akademickich trudno do tego namówić jak sądzę myślę, że warto najpierw porównać poziom zarobków polskiego nauczyciela akademickiego z 8 my ci, aby potem zadać pytanie o możliwości finansowe uczelni odrabiania takich plików dźwiękowych i obsługiwania serwerów my ciągle się na czekamy jednak na problem nie tylko mentalne, ale także Chin wznowiono barier finansowych, które decydują o tym, że wiele rzeczy jest jeszcze we wszystkie są możliwe technicznie ale, ale dostęp do nich nie jest to układ próbowała pani kiedyś głów niektóre moje wykłady są dostępne, bo były z jakich powodów nagrywane jakiś inauguracji roku akademickiego czy czegoś takiego, ale innym i to się dzieje przecież, ale taki normalny TOK wg dydaktyczny, który prowadzi się dla studentów z wypełnionym ma to do siebie żyją często na wykładzie próbuje dostosować się nim to co mówię do reakcji publiczności teoretycznie mam założony jakiś schemat 3 zakresu wiedzy, który chce przekazać cele, ale tak naprawdę SDS doskonale sprawę z tego, że ta wiedza jest zaś na talerzu jak naprawdę nie musi podawać dat urodzenia artystów i 3 czy omawiać życiorysów w Uniejowie zmieniła panie mogą aha oczywiście żadnego wykłady są problemowe i często one są na zasadzie interakcji budowane, bo studenci, o co zapytają np. albo jaj zapytamy okaże się że, gdyby nie wiedzą jak wtedy muszą wejść głębiej wie, iż problemu, bo często moje wykłady z historii sztuki w bardzo dużym procencie zawierają w sobie wykłady z historii powszechnej, dlatego że nie da się zrozumieć zdarzenia artystyczne bez zrozumienia historii powszechnej, a historia powszechna to są to słowo, by procesy tak i gminą mają luki jednak młodzież ma dłonie dużą wiedzą, ale znając ważne, ale ten no właśnie ten wynik w sezonie nie oni nie rozumieją, że rzeźba pewne rzeczy wpływały na inne rzeczy, że to co się wydarzyło, dlatego że wcześniej, że coś innego wydarzyło, że są ciągi przyczynowo skutkowe czasami trzeba 1015 minut wykładu poświęcić na okres na to, żeby pokazać, jakim ciągu przyczynowo-skutkowym będziemy mówić skusiło to zmiana w sztuce architekturze to, czego partie, które się zmieniła, dlaczego zaczęto nagle narzędzia potraktować style w dziewiętnastym wieku, dlaczego zaczęły powstawać nowe tych budowli, jakie mogę zrobić wykład o tym w budowie nowych dziewiętnastowiecznych, których się wysypało ca remontów nie, tłumacząc żony, że wynikło to po prostu z potrzeby społeczne pieśni i wymyślił dworca kolejowego czy hali targowej i potu żeby, żeby było ładnie w mieście tylko, dlatego że po prostu powstała taka potrzeba społeczna mają z kolei rodzi określone zdarzenia w przypadku dworca kolejowego jasno budowa kolei ale, ale krytycznie trzydrzwiowa szafa z kotła parowego z Chin na torze porobiły się z FUS zgodnie ze zmiany technologii wytopu żelaza w połowie osiemnastego wieku w wielkiej Brytanii to czasu, by wszystko w taki ciąg połączyć hale targowe to odpowiedź na odkrycie z zakresu mikrobiologii przede wszystkim odkrycia Pasteura i odkrycia rzecz, że zarazek chce iść w zjedzonym z ZUS z towarem spożywczym z zagrożenia w związku z tym trzeba stworzyć dobre warunki techniczne do sprzedaży żywności, żeby obniżyć zachorowalność, tak więc nici to wszystko się wszystkim wiąże się z nie da się opowiadać tylko pięknych fasadach sta Halina koszykach z głowami byków rzeźbionymi przez Zygmunta oto co za chwilę będziemy podziwiają, że lada chwila, ale się od Żydów się nie wytłumaczył studentowi po co to w ogóle była ona właśnie to podobno największy grzech naszej dydaktyki historycznej, że dzieci uczą się na faktach i datach, ale bez pełnego zrozumienia procesu bywanie akcja była mała to mój tata wykryją mi spokoju taką tasiemki z papieru i Mono biegała cały pokój i rady tasiemce były napisane różne daty i data Sięka zaczynała się chyba zresztą kilkaset lat przed naszą erą ona nie sięgała starożytnego Egiptu, bo w BOŚ zdobył byłby to masz problem to się go nie był poważny problem z 8, ale to my z tą historią, którą w, którą mieliśmy w szkole i jako sześciolatka czy pięciolatka pamiętam, że mieliśmy tam naniesione moje urodziny jego urodzin moich dziadków rodziny urodziny Chrystusa urodziny królów polskich i i dla mnie historia WOS wizualizer pana nie było wtedy i kilkunastu kanałów historycznych telewizji ne trzeba się tego było uczyć metodami analogowymi nerwy w inny, ale można było n p . bardzo łatwo zobaczyć na taki wynik na taki tasiemca kalendarium, że coś z Memphis stanęło stał przed czymś albo stał, po czym albo w tym samym czasie to bardzo ułatwiało Hannah z badań wyników gimnazja testów gimnazjalnych, których już nie będzie, do której już nie będzie mieć dostęp, bo nie będzie testów gimnazjalnych wynika, że właśnie uczniowie mają dokładnie z tym problem, żeby wskazać co było wcześniej co było później bardzo nieładnie, ale na koniec, żeby tak nie było smutno to wówczas zapytać panią czym zaskakują panią studenci na plus czystego z Chin Digital light i syn kilka dni w tym czy mają jakieś inne umiejętności pewni, których znam brakuje nam na pewno są błyskawicznie właśnie w docieraniu do takich pochowanych w internacie materiał dotyczący na czas sztuki współczesnej oprósz zdać sobie sprawę z tego, że na 50 studentów danego rocznika w tej chwili 30 paru będzie interesowało się sztuką najnowszą historią sztuki przestała być historią sztuki jej mediewista szanować nowożytną to są pojedyncze przykłady my oczywiście uczymy w takim tradycyjnym rytmie tego wszystkiego, ale jak przychodzi do wygrania seminariów magisterskich to oni z ogromną niechęcią podchodzą do tematów z dawniejszych naprawdę trzeba się napracować, że będzie kilka osób zechciało pisać prace magisterskie w z dawniejszych po oni wszyscy lgną do współczesności to ciekawe, dlaczego interesuje sztuka najnowsza interesuje ich tu i teraz interesują ich bardzo awangardowe rzecznym oni jakby przychodzą na historię sztuki po to, żeby lepiej sobie radzić w tej rzeczywistości sztuki współczesnej i są bardzo mobilni dla mnie zaskoczeniem zawsze jest obserwowanie moich studentów na Facebooku, bo my studenci doktoranci Sánchez jest ono podziękowanie na Facebooku ja widzę co oni wyprawiają, dokąd oni jeżdżą nie całe wakacje, a przecież nie są zamożni studenci na pewno nie zarabiają przeżyć przez 1 miesiąc przez drugi podróżny z jakimś plecakami w naprawdę z jakich warunkach jeżdżą po Europie, żeby oglądać zabytki szkoda, żeby chodzić do muzeum sztuki współczesnej Elmed nie doceniamy bez zainteresowania młodego pokolenia współczesnością i jej i tym wszystkim cieszyć TUI teraz dzieje co tworzą ich koledzy koleżanki w akademiach sztuk pięknych oni są naprawdę zainteresowani sztuką najnowszą Żaneta chętnie mówimy właśnie się nie angażują się angażują tylko trochę inaczej niż oni to inaczej rozumiemy tego nie widzimy, ale aleja mam wrażenie, że żal, że bardzo się w pociągach, czyli to jest raczej pozytywna informacja takiego nie wyrażą przetwarzać tego co już innym było taniej co czytać książek, o czym się i na tej podstawie pisać prac tylko chcą dziś artystom, których nikt jeszcze nie pisał, który teraz stworzymy 32 lata niż coś z nim ani pisać pracę magisterską i czasami stawiają mnie sytuacji, że nie wie dokładnie mówiąc chwały co i jak zaskakuje w te to cudowny wspaniały dziękuję bardzo moimi państwa gościem była prof. Małgorzata Omilanowska była ministra kultury i dziedzictwa Narodowego wykładowczyni Uniwersytetu gdańskiego dziękuję bardzo dziękuję dobranoc Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - ALEKSANDRA PEZDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA