REKLAMA

Jakie są konsekwencje fonoholizmu?

Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!
Data emisji:
2016-09-29 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
52:00 min.
Udostępnij:

Telefon komórkowy, często z dostępem do internetu, masą aplikacji i ulepszeń. Młodzież najczęściej nie zna i w ogóle nie wyobraża sobie życia bez komórki. Fundacja "Dbam o mój z@asięg" z Gdańska zrobiła badania na temat nałogowego korzystania z telefonów komórkowych przez osoby w wieku 12-18 lat.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór państwu Joanna Solska w witam po krótkiej przerwie, którą z dużej części spędziła na lotniskach w różnych krajach, a nawet na różnych kontynentach widziałam dokładnie to samo obserwowałam osoby, które czekając na lot ze względu na miejsce, w którym to było zachowywały się właśnie identycznie wszystkie były wpatrzone w ekrany swoich smartfonów do tego, że w mszy ludzie nie czytają gazet nie czytają książek tak powoli przywyknąć, ale do takiego Rozwiń » właśnie patrzenia na rozkaz niemal się w ekran to jeszcze mi je troszkę troszkę jest trudno, bo nawet osoby, które podróżowały z innymi osobami zachowały się tak samo wolały być w sieci niż, gdy w towarzystwie tych osób w byli jedni uważają, że to jest znak czasów, bo dostaliśmy nowe technologie te z nich korzystamy, ale słychać też głosy, że to jest von hol Lis wiata słowo niedawno usłyszałem po raz pierwszy w fanach polis to jest uzależnienie, którego skutki podobne są wcale nie mniej groźny niż skutki innego rodzaju znaleźć trudno w to uwierzyć, więc to będzie dzisiejszym tematem idea rozmowy zaprosiłem panią doktor w Aleksandrą Piotrowską psychologa dziecięcego z uniwersytetu Warszawskiego widzi tę nawierzchnię pana Wojciecha Walata terapeutę uzależnień, ale też autora książek na ten temat do rekordowo ich pana dr Wojciech Wanat tata nie może myśli o sobie mam wiele zmienia, ale za to pana dr. Macieja Dębskiego socjologa z fundacji dbam o swój zasięg w i jakby pan jest inspiratorem tego programu, ponieważ Fundacja przebadała notes imponujące dwudziestka 22  000 uczniów z polskich szkół, a jeszcze dodam, że złapany z uniwersytetu gdańskiego tak jest, ale wieczora na dobry wieczór w i ten wielki jak na naszą skalę imponujący materiał badawczy dostarczył szalenie niepokojących wniosków ale zanim przejdziemy do wniosków to zacznijmy od eksperymentu, bo od niego się zaczęło co to był za ekspertów eksperyment, który żeśmy nazwali poza siecią najogólniej rzecz biorąc polegało na trzydniowym odcięciu młodych osób z Gdyni na 72 godziny od urządzeń cyfrowych na co zostały wywiezione gdzieś na należne to byłoby zbyt proste podpisaliśmy taką umowę społeczną z dziećmi z młodzieżą, która polegała na tym, że umawiamy się, że przez 72 godziny nie korzystamy z telefonów z internetu z tabletów z komputerów zwierząt w jego widzowie Sean Daniel godzinę kciukiem w blok NetNet 3 doby najczęściej dzieci oddawały telefony swoim rodzicom no i zaczęło się, ale normalnie żył normalnie żyły funkcjonowały miały w ciągu 1 tygodnia wybrać sobie właśnie to 3 dni i normalnie chodziły do szkoły podejmowały swoje aktywności, więc w tym sensie nabyło, by było im o tyle trudna, że zrobiły coś takiego po raz pierwszy raz w życiu no i napotykały różnego rodzaju trudność a jaki był sposób rekrutacji w tej kwestii bowiem, że z początku na 3 eksperyment był otwarty to znaczy poprosiliśmy, kto chętny to zapraszamy w czambuł, bo trzeba było się zarejestrować wypełnić kilka pytań no ale tak młodzież przez pierwsze dwa-trzy tygodnie to w ogóle żadnych w ogóle niczym nie zapisał to zaczęliśmy się troszkę martwić no ale jak uruchomiliśmy urząd miasta w Gdyni wydział edukacji i dotarliśmy już bezpośrednio do dyrektorów to zgłaszały się po prostu poszczególne osoby, a nawet poszczególne klasy, które chciały wziąć się cały udział w tym eksperymencie w sumie zgłosiło się ponad 130 osób natomiast w samym eksperymencie wzięło udział 102 osoby między dwunastym, a 17 rokiem życia z Gdyni i niech się nie wykruszył w czasie eksperymentu o 1 osoba nam się wykruszyła straciliśmy z nią kontakt się on potem nie pojawiła natomiast oczywiście my żeśmy wszystkie te osoby zabrali w 1 miejscu przed rozpoczęciem eksperymentu na 1 sali i w momencie, kiedy mówiliśmy od czego ich odłączamy no to były takie jęki zawodu osób prawnych z Rosją, a więc, łatwo więc po telefon telefon komórkowy tablet internat iPody iPadów i to wszystkie luźne empetrójki także stacjonarne komputery są także stacjonarny komputer radio cyfrowe telewizor gry PlayStation gry online, zanim skończył jeszcze ktoś został na sali no, więc złom woziły negocjowali z nami, że mogą słuchać Radia tradycyjnego natomiast rzeczywiście było także kilkanaście osób z sali jak i zadał jak się powiedziałem od czego odcinamy i zadam pytanie czy ktoś chciałby może opuścić salę to kilkanaście osób rzeczywiście weszło, więc można byłoby powiedzieć, że rzeczywiście kilka kilkanaście osób zrezygnowało, ale jeszcze przed eksperyment, a dla siebie chce wiedzieć czym się te dzieci one były w jakim wieku 12 od 12 do 17 lat to przewidzieć już takie pół dorosłe i czego one się chciały o sobie dowiedzieć zapytaliśmy dzieci, które już zostały na tej sali po co tak naprawdę chcą wziąć udział w tym eksperymencie ich wymieniały wiele rzeczy natomiast 2 główne motywy można byłoby powiedzieć, że były bardzo widoczne po pierwsze, dzieci chciały zobaczyć jak to jest rzecz bez, bo one jej urządzeń CRH oczywiście zależały one tego nie przerabiał tak jak żeśmy ich pytały to pytali czy one brały udział w takim czymś takim eksperymencie odpowiedział, że nigdy i taką fascynację właśnie chciałabym zobaczyć jak to jest żyć jak jak żyli moi rodzice i moi dziadkowie to był taki fajny poznawczy monterów dna syna czasem aż na awans, a drugi motyw, który myślę, że też rodzice trochę zdemolowali, a mianowicie chęć sprawdzenia czy damy radę my tutaj potem jak żeśmy rozmawiali z dziećmi to właśnie niektórzy niektóre dzieci wskazywały na to, że na to rodzice mówili, bo też rodzice dowiedzieli o tym, eksperymencie, a wejście jest spróbuje zobaczyć czy dasz radę na pewno nie dasz radę nie i wtedy dziecko co ja nie da rady nowo zacznie maleć wraz z takich bez tych jak ta młodzieńcza Sarko one do Drawna, więc Rosja jest 2 motywy tak naprawdę przeważał pani dr Piotrowska czy umie ani powiedzieć na czym polegały trudności przybyło im trudno mi troszeczkę możemy tylko po po gdybać niech nie znając mnie konkrety dzieci, gdyby w tej grupie były dzieci z uzależnieniem od mediów cyfrowych to byłoby im dramatycznie trudno, tym bardziej że ona nie znalazły się w placówce służby, w której był realizowany jest terapia uzależnień, a w niedzielę, o ile normalnie żyły proszę sobie wyobrazić, że ich rówieśnicy na Warszowie halowy w szatni my to bardzo jestem ciekawa lekkiego stopnia zachowali niewinność w czasie tych cennych 3 dni nie wiem nie wiem liczymy, że nas nie oszukiwał, ale maleje zakładamy oczywiście uczciwość ktoś w trakcie tych 3 dni zrezygnował czy wszystkie wytrwały 1 osoba zrezygnowała z trudem się to piękne były w wózku nie wiem czy piękne natomiast na pewno na pewno z usług, jeżeli ktoś myślał, że ludzie będą rezygnować, że będą już szarpać wpadać agresja to rzeczywiście czegoś takiego nie było być może dlatego, że to krótko to raz 2 potem jak rozmawialiśmy z samymi dziećmi to mówiły, że rodzice często stosują kary trzydniowego zabrania Ania korzystania z różnych urządzeń, więc one, jakby trochę się w tym odnalazły to to co panienkę tutaj mówi jest kluczowe i to jest ważne to nie był eksperyment poprzedzony diagnozą i my nie graliśmy do eksperymentu osoby uznanej osób były głęboko uzależnionych to był eksperyment od faktów, a w pytaniu jednocześnie jak hałas warto sobie uświadomić, że my kara do szlabanu jak to jest nazwane w w rodzinach związanego z zakazem korzystania z telefonu z komputera jest chyba najczęściej wobec młodzieży stosowaną karą FIFA ja w Polsce czytaniu tego remontu i fundacji nie jestem przekonana i tutaj pytam pana Wojciecha Banacha czy to dobrze, że z jury, że odstawienie od telefonu traktujesz jako karę miano ponadto, iż nagroda tak naprawdę weto ster szyby i przede wszystkim zaczną pracować z rodzicami jak mam dziecko uzależniono od internatu od nowych technologii do pracy przede wszystkim rodzicem uczę, że nie stosujemy kary tylko umawiamy się zawieramy kontrakt i pojawiają się pewne konsekwencje, które są efektem działania dziecka, a nie rodzic kara jest na razie Anna Nemś i jedno i umawiamy się na szkodę dziecko możemy zasad tak ustalone zasady dziecko ma zakres obowiązków ma zakres spraw 1 z tych spraw, które wtedy przysługują to jest ilość czasu dziennie mogę korzystać z internatu Kroka teraz, jeżeli nie idziesz do szkoły nie wypełnia swoich obowiązków w domu co w tych jest bardzo rzadkie dziś mamy rzadko domowe własne stałe obowiązki to wtedy wychodzą do domu zamykam się we własnym oknem tak AB siedzą rodzice mają Święty spokój żelazną damę, jeżeli są w domu natomiast dziecko ma prawo do pewnej intymności to się buntować natomiast też powinno być także wie, kiedy i, dlaczego nie może korzystać z internatu to jest po pierwsze po drugie my tutaj się tak zajmują się internetem w sposób taki alarmistyczne, ale przecież dzieciaki mają grupy klasowa i wymieniają się informacjami zadaniami i to jest budujące dla nich czasami my możemy z tego internetu korzysta z sensowny sposób Mel mało to nonsens to ten kontakt jest niezbędny po to, żeby wywiązać się z tego co było zadane w LZS oraz będzie okres niezbędny do nadawcy do nauki banknot to jest coś co jest wspaniałe tylko chodzi oto Józef Zych może mieć też negatywne skutki pan potwierdzam jeszcze raz pytam pana Wojciecha manna tak w ZUS jest coś takiego jak formach polis oczywiście o tym nie ma takich jednostek Arabowie jeszcze je jeszcze niema, jakkolwiek się zaczyna o tym, mówić o najnowszych najnowszych badaniach Totmes powiem czy mam trudność mam ogromną gamę urządzeń i teraz najmniejszy tablet ma 7 cali największe telefon 6 , 98, w którym momencie co warto mówić w bloku alkoholi ziemia, bo tam telefon smartfon ma bardzo podobne funkcje co tablet, więc tutaj myślę, że warto patrzeć uzależnienie od nowych technologii zła szkodliwa korzystanie, bo to nie tylko jest niebezpieczeństwo związane z tym, że się uzależnia, ale cyberprzemocy sprzeci w jest dużo za winę za chwilę mamy coraz to Freuda natomiast inni myślę, że nie warto też byliśmy tak jak atomy tylko po prostu używanie nowych technologii, ale bywa dla dzieci zabójcze toksyczne, a my nie uczymy ich szkoła ich nie uczy jak wykorzystać dobrze nowe technologie Dziczek nie potrafią znajdować dobrych odpowiedzi prawidłowych odpowiedzi prawdziwych w internecie z pomocą nowych technologii to jest dramat powiedział pan, że szkoła nie nie nie uczy, ale przez nowe technologie notują także od tego my zaczęliśmy to także telefony tutaj tę naukę dzieci powinny pobierać chyba przede wszystkim domów no właśnie dorośli rodzice babcie dziadkowie nie przekazują je za obrazy sygnowane wiedzą fachowością poruszania się wnuków rząd państwo wiedzieli jak często spotykam się z takim stwierdzeniem, że mój wnuk to jest genialne no naprawdę są wspaniałe dziecko 2 lat jeszcze nie miał już potrafił sobie tam gra Skórecki włączyć nasmarować je pas pilotom włączyć sobie telewizor MiniMini to potrafił właściwie, zanim się nauczył, choć dziś mogę już nie nie dziecko wciąż wielu z nas dorosłych naprawdę traktuje takie zachowania, jakie przejawy wyjątkowo rozbuchanych zdolną wynająć kompleksy inne słabego poruszania się o technologiach i to pewnie z niego wynika on raczej nie chciałem powiedzieć, ale oczywiście ad vocem tutaj od tej dyskusji, która się toczy z tych dużych badań na próbie 22  000 uczniów właśnie, bo po eksperymencie zdecydowaliśmy się na oko na żądanie, by te badania najpierw były ilościowe to duże i potem zrobiliśmy eksperyment, że w tej kolejności natomiast co wyszło z tych dużych badań ponad 60 % dzieci, mówi że z domu w ogóle nie istnieją żadne zasady korzystania z telefonów komórkowych teraz 2 rodzice w ogóle nie mówią o szkodliwości nadmiernego korzystania z telefonów komórkowych włosami w euro 53 jak przebadaliśmy udzieli dzieci to jasno wynika, że w ogóle, by poczuć się i pojęcie o szkodliwości uzależnień behawioralnych w kontekście, czyli uzależnienie od czynności w kontekście uzależnień n p . od alkoholu czy narkotyków to poczucie i ta wiedza dotycząca tej szkodliwości ich plasuje się na o wiele niższym poziomie niż w przypadku uzależnia od alkoholu czy narkotyków albo uzależnienie od alkoholu czy narkotyków społecznie degraduje korzystanie z telefonu nie to raz na 2 kosze sobie przypomnieć jak dzisiaj w Polskiej polskie szkoły funkcjonują w zakresie profilaktyki i jak funkcjonowało przez ostatnie kilkadziesiąt lat mówiło się tylko i wyłącznie o uzależnieniach od substancji aha, więc dzisiaj od kilku lat dopiero zaczyna się mówić o uzależnieniach behawioralnych natomiast to co jest ewidentnie wynika z tych prowadzonych przez nas badań to to, że istnieje bardzo duża potrzeba właśnie prowadzenia oddziaływań profilaktycznych w szkołach w zakresie uzależnień, czyli równo z Wojciechowa i Lech Lechia czy w ogóle, jakby to jest taki Abraham 7 zł za ten nie zdążył z o problem się daje, gdy jest coś więcej znaczy dobra profilaktyka to niż powiedzenie, że alkohol czy telefon szkodzi tylko to zdanie umiejętność jazdy na łeb w 2 i teraz jak on znacznie to znaczy umiem mam poukładane system wartości umie nawiązywać relacje mamy adekwatną samoocenę dobrze sobie radzą ze stresami, jakby tych, którzy czy jest chora osoba jest mostek jest na razie w grupie rówieśniczej różnego rodzaju naciskami, więc wiek to jest dopiero na dno jako wisienka na torcie jest o nadziei, że młodzież, choć pomóc dziecku to wszystko opanować jest możliwa tym, kto się pierwszym jest rodzic najpierw jest rodzic, który kształtuje dziecko i pomaga mu odkryć siebie, bo pomaga mu zobaczyć własne wartości teraz popatrzmy jak działa to babcie, które się zachwyca, że mój synek uruchamia telefon komórkowy on dostaje prosty sygnał Superba zawsze jest ich fantastyczne, bo się bawić telefonem nie nałoży się tak natomiast jak mnie przykładem takiej wagi niż oni nie wiedzą, że to jest szkodliwe, bo co z tego, że wiedzą, że szkodliwie z alkoholem 80 proc gimnazjalistów tak pije prawda zawiedzeni przykład czy mi się bardzo bolą określenie jestem nieśmiertelny znaczy szesnastolatek przekonany, że alkohol szkodzi, ale mnie nie zaszkodzi mu w Jasieniu z dnia uzależnienia dają możliwość rozjemcy nabiera oznak mamy najniższy koszt można to myślę, że każdy z panów ma ma odbiły od tej rasy to zwróćmy uwagę na to, że jednak dwukrotnie więcej młodych ludzi jest przekonanych nawet dziś mówimy tylko o warstwie poznawczej nie przekładające się na ich zachowanie, ale jednak przekonani o tym, że dopalacze są szkodliwe ponad 90 % niemal 90 % jest przeświadczonych o szkodliwości narkotyków o szkodliwości nadmiernie intensywnego korzystania z telefonu 30 parę procent na ten cel 38 jeśli dobrze pamiętam około 40 cross Diane film w 2 Ostrovia nadmiernie zjeżdżali Grzegorz Matusiak 2 jak powszechnie wiadomo, że winny tam, gdzie lub używania już sprzętu powoduje gorsze funkcjonowanie powoduje, że ja gorzej funkcjonuje w roli włócznia w roli kolegi z roli w roli dziecka no tu mówimy wtedy o tym, że to jest nadmierne korzystanie młodzi ludzie najczęściej to czują nawet wino z podjętego nawet było na czym polega uzależnienie od mediów cyfrowych Wojciech w ogóle uzależniać polega ono polega na utracie kontroli nad ilością czasu spędzonego mediom czy w związku z medium on, bo ono polega na tym, że jak jestem offline myślę o tym co się dzieje ono polega na tym, że tracę wpadam zło społeczne prace, by życiową to są takie bardzo typowe, ale proszę to przetłumaczyć na język dziecka na nowe wyrazy mojego dorosłego o rewizję zwykle wielkość jest to wygląda tak siadam na chwilę, żeby zobaczyć wiadomości wstaje po 2 godzinach np. nie się siedzę nad tym dzwonek pasów z polskimi zastanowić czy ktoś coś fajnego mocno się nie wrócił to lubię się raz na rok ich oględziny Solskiego też nie ma zasad ja mogę używać dziecko może używać telefonu komórkowego z teoretycznie nie rano wjeżdżać od mogę o tym, że, choć faktycznie to wygląda pan, że dzieciaki w czasie matury potraw SMS -em, bo poprosić o o pomoc 13 dzieci to żeśmy przebadali z tych 22  000 bank, mówi że bardzo często korzysta z telefonów komórkowych po prostu na zajęciach podczas trwania lekarz robi to z wiedzą czy bez wiedzy nauczyciel myślę sobie, że raczej jest to robione pod ławką no, chyba że nauczyciel jest na tyle przygotowany do prowadzenia zajęć, że prowadzi jakąś akcyzą z wykorzystaniem telefonów komórkowych prawda natomiast to jeszcze nic rozmawialiśmy wcześniej i jest istota żeśmy gdzieś tam uchwycili w badaniach w opinii uczniów 80 % nauczycieli, prowadząc lekcje korzysta z telefonu komórkowego oraz pracujący w roli zapytamy o 130 na sam ten jest brak zasad tylko ta jest brak wychowania i brak szacunku dla ucznia powiedzmy dzisiaj mamy taką dyskusję niby trochę osłona Hulisz miał z drugiej strony o braku zasad i tak naprawdę te całe badania, które żeśmy przeprowadzili razem z tym eksperymentem z badaniami uczniów nauczycieli jednak tworzą obraz bardziej no właśnie takich niekompetencji, które posiadają nie tylko dzieci, ale również osoby dorosłe wystają na ja w, że przede wszystkim no powiem, że dość mocno rykoszetem rodzice dostają w tym w po tych naszych badaniach jak to wychodzi w szczególności nie takie rzeczy żeśmy zanotowali podczas eksperymentu i potem jak żeśmy rozmawiali z dziećmi i nie z rodzicami, czego od tych badaniach rodzice dowiadują się sobie uczniowie okazuje się, że nie wiedzą o tym, ale już są uzależnieni od zera to znaczy tak nas na naprawdę GM Gubin tu kilka głównych wniosków, jeżeli chodzi o eksperyment, jeżeli chodzi o dzieci to została wygenerowana pierwszy raz w życiu bardzo duża jednostka czasu, którą dzieciaki miały trudno skłonność do zagospodarowania, więc w tym momencie nie wiedzą co ze sobą zrobić niewierzący ze sobą zrobić i tutaj jasno eksperyment pokazał, że dziecko, które ma pasję, który ma hobby, które udziela się w wolontariacie ona o wiele łatwiej przeszło ten eksperyment niż dziecko, które tak naprawdę się nudzi 60 % dzieci najczęściej korzysta z telefonu wtedy, kiedy sięgnąć to jest pierwsza rzecz druga rzecz dzieci poprzez stworzenie korzystały przez 3 dni z urządzeń mobilnych zobaczyły jak inne dzieci mocno są w cudzysłowie wkręcone w nowe media tak Rooneya pamiętamy jak zwyczajowa się od palenia, a to dopiero zobaczyłam jak mój kolega okropnie Pazzini i ja paliłam dokładnie tak samo taki widok, toteż gdzieś tutaj z powiedzieliśmy o tym, trudnością było w czasie tego eksperymentu dla dziecka to było to, że rzeczywiście szkoły mocno pracują na przy wykorzystaniu portali społecznościowych dziecko nie mogło sprawdzić przez to 3 dni co się dzieje w sieci rzeczywiście było takie przypadki dzieci potem nam o tym, mówiły, że przychodziły do szkoły się okazało, że lekcja była odwołana nie miała nie miało się jak dziecko osoba fizyczna wygnała go tylko dla WI i czwarta rzecz w kontekście dzieci w ramach tego eksperymentu dzieci miały robić różnego rodzaju zadania jedno zadanie było takie, że trzeba było bez sprawdzenia internetu dojechać do Śródmieścia Gdyni do zaprzyjaźnionej kawiarni i po prostu umówić się wcześniej i porozmawiać ze swoją mamą i koleżanką kolegą wykorzystali on bez telefonu z internetu no i teraz tak dzieci się spóźniały, a dzieci nie miał kompetencji bycia punktualnym bez telefonu bez internetu no ale chcą zjeść telefonem jestem po bardziej punktualna wie pani zaś dojazd w pani zajmuje lokal zawsze można sprawdzić prawda, kiedy autobus i t d . i t d. dziecinnie nie miał tych cech takich niezwykłych kompetencji puszczana na przystanek i zobaczenia niektóre dzieci mówiły, że tak naprawdę po raz pierwszy w życiu widzą rozkład jazdy tak naprawdę wszystko się w sieci mamy nadzieję gościć młodego człowieka, żeby kupił sobie w przedsprzedaży bilet na na pociąg albo bilety do teatru nie posługują się internetem jazzowa rządzi państwem dzieci rodzice dzieci pisały woda w czasie tego eksperymentu dzienniki proszę sobie wyobrazić, że 1 z uczestniczek napisała, że ona miała problem z obchodzeniem się bez telefonu na dzieci musiały po prostu Kozieja na tradycyjnych bucików przeżywam przypomina mi się one element przeżyciem już w 10 lat temu inne to było w czasie zajęć ze studentami coś tam potrzebowaliśmy, choć zajęcia z psychologii rzadko na tym polegają one potrzebowaliśmy dziś policzyć odchylenie standardowe, więc ustaliliśmy duże znaczenie mają już po przerwie Kluczevia, ale szybko i po głowie zostałbym wyciągać siły kalkulatory dzieci popatrzyłem na nich uczyć moi studenci popatrzył na mnie bardzo zdziwiony Mimi i powiedzieli stop loss trudne co pani notes jedno funkcyjne urządzenie nowego rządu nie uwierzyła tego nikt nie wie nawet sam raz Anna Solska przypominamy za moimi gośćmi jest pani dr Aleksandra Piotrowska niewiasta 2 Saski dr Maciej Dębski Fundacja dbam o mój zasięg i tam Wojciech Wanat terapeuta uzależnień oczywiście rozmawiamy o uzależnieniach, ale nie jest w ogóle tylko o uzależnieniach od mediów cyfrowych mówiły wprawdzie o dzieciach wały o nich mówi raport fundacji dbam o mój zasięg jej dzieci stają się coraz bardziej uzależnione od mediów cyfrowych w ale tak naprawdę powinniśmy porozmawiać ci o rodzicach i Wojciech Wanat czy rodzica i są kluczowi i w tym, żeby pomóc dzieciom nie uzależnić, ale też tym, żeby pomóc im wyjść z tego uzależnienia, a to najpier w muszą zdać sprawę, że dziecko jest uzależniona jest w naszej i jak już tak i pomyślałem sobie o 1 rzeczy, że my tak naprawdę zobaczymy ogromne pokłosie problemów z brzozami urządzeniami mobilnymi za kilka lat, bo w tej chwili wchodzą urządzenia od dobrych możliwościach świetne grafice i tak naprawdę, żeby się uszkodzić, korzystając z tego faktycznie potrzeba czasu rodzice są już w kasie wpada w uzależnia moment szybko natomiast dużo dość długo trwało, zanim człowiek sobie z tego zdać sprawę, ale rodzice powinni wcześniej jeśli to dotyczy, ale nie mogą, bo patrzą swój telefon z Niemiec Izraela, ale nie, jakby i ja pracuję przede wszystkim pod Warszawą i umie w Grodzisku Milanówku i w tych okolicach zorganizowanie warsztatów dla rodziców przed 1830 są wykonalne, bo wtedy dopiero wracają z pracy prawda, kiedy oni mają mieć czas dla dzieci i tutaj są, jakby trudną sytuację, kiedy dzieciaki mając kilka lat, grając gry, w które w ogóle nie powinny grać i dzieciak małe bawi się na tablecie i owszem, tablet może być świetnym narzędziem rozwoju, ale pod warunkiem, że zajmuje się innym razem z rodzicami z kimś dorosłym bawi się z tym interakcji to wtedy nie będzie szkodliwe prawda no właśnie po wyższych niż można zrywać innych badań, ale także sosy są praktyki wiemy, że niestety ten czynnik to niemożność spędzania czasu wyrazem są już dziećmi przez przez rodziców dotyczy także tych rodziców, którzy nie są tak aktywni zawodowo dotyczy także niepracujących mam czynie pracujących ojców przerażające były dla mnie wyniki badań 1 z moich magistrantów, które na to wskazywały, że fakt, że rodzic nie pracuje nie przekłada się na więcej czasu coraz większą ilość czasu spędzoną razem z dzieckiem, ale nie masz wiadomość dla 3 chętnych myślę, że to nie jest kwestia świadomości gminy tu jest taka ekonomia naszego działania czy jeśli nie musimy podejmować jakieś aktywności tylko pół rozmowa z dzieckiem już nie daj Boże bawienie się z dzieckiem, które przez wielu dorosłych jest odbierany jako niezwykle obciążająca i trudne jakieś gry planszowe to najlepiej jest nie doszukałem Lisa Marisa mu dać mu telefon kupić mundur tablecie czy komputer dzisiaj tu można za nieduże pieniądze i bezpieczne jest, bo w domu prawda nie chodzi w nim ludzie widzą ludzie mówili o stanie, bo jest ich, tak więc takie przekonanie aż połowa z tych dzieciaków ma już w swoich smartfonach takie treści Indii od jakich włosy, by nam stawały Dęba naprawdę, gdybyśmy do nich dotarli to jest inna sprawa i to, siedząc w domu mają do czynienia z bessy tymi treściami, ale takie złudzenie tego bezpieczeństwo dzieci, które są przecież za ścianą swą nazwą lub obok nas nie wystarczy fizyczna obecność dziecka i już nieraz uzależnia zwolnienia z o wolnym handlu z naszych Holendrzy raz chciał nie wiem czy teraz jest jest dobry moment był chętnie bym państwu powiedziała o przerażających dla mnie i bardzo bardzo pesymistycznych jej wynikach badań prowadzonych na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka to było badanie kompetencji wychowawczych naszych rodziców to ugrupowanie tak dużej tak jak Groupona, bo też badania miały inny charakter, ale jednak w 1000 osób zostało przebadanych osób które, które mają dzieci i teraz nie byli m. in. udzielali odpowiedzi na pytania, które tak naprawdę mierzyły ich kompetencje, czyli to wyglądało jak ankieta tak naprawdę to był test kompetencji zadawano pytania, jakby rodzi zareagował w określonych sytuacjach, bo pytano o takie charakterystyczne dla rozwoju dziecka do wygrania na zewnętrznej co wynikało z moich i ich rodzice mogli uzyskiwać ślubny oceny i przekładając to na takie szkolną ocenę od jedynki do do szóstki wynotowałem sobie też te dane są mecze 6 % rodziców uzyskało czwórki piątki szóstek nie było prawie w ogóle tych 6 % wykazało się dobrym lub bardzo dobrym bardzo dobrym to w 2 % poziomem kompetencji i 34 % dla Rubinkowa i teraz uważajcie 58 % to była ocena mierna lub dwójka ludzi w 2 Jedynka, czyli właściwie nie jest dany my żyjemy złudzeniami, że są świetnie radzi nie z dziećmi, a jeśli dzisiaj znaczy w tym tygodniu nie mamy czasu dla dzieci taka była na nim już do nas już mówią, że znajdzie się w miastach na 700 troszkę się zgadzam z tym co zostało 8 lat jest on mógł w 23 inny kontekst Toszka powiem rzeczywiście jest z tego eksperymentu, który żeśmy przeprowadzili z Gdyni i jasno wynika, że to, czego dzisiaj rodzicom brakuje to kompetencji chociażby w kontekście zagospodarowywania i wspólnego kreowania czasu wolnego dzieciom się mają tego non stop się człowiek nie rodzi się nam o tym, o tym jeszcze o tym, mieście, by pewnie porozmawiamy natomiast w kontekście telefonów komórkowych to co wyszło z tego eksperymentu toto, że sami rodzice poprzez system kar i nagród warunkują i bardzo często wymuszają na dziecku, żeby on, żeby to dziecko było cały czas z nimi w kontakcie w latach dojrzałych rynkach oliwą z PiS to są te wszystkie sytuacje, w których wody, w których dzieci mówią tak w Banco ja bym chciała rzadziej korzysta z telefonu, ale moja mama do godziny dziewiątej i to ona już mi 30 SMS-ów wyśle i teraz pytanie czy to jest problem jakaś one były próby jakiegoś dziwnego poczucia kontroli że, że rodzice mają kontrolę nad dzieckiem mieszkam jest niebezpieczna jest też problem np. samego uzależnienia rodziców, bo rodzice sami mówili w eksperymencie i po tym, jak żeśmy z nimi rozmawiali wie pan co ten eksperyment pokazał mi jak ja bardzo jestem uzależniona od telefonu komórkowego czy przy innych urządzeń to jest 1 rzecz i druga rzecz myślę, że bardzo ważne, bo te dzieci pisały dzienniki i my żeśmy sobie wzięli potem i analizowali te dzienniki i 2 refleksje pierwsza to w ogóle nie ma ojców niema znając nasze dzieci ojców w jest bardzo często mama są bardzo często rodzice natomiast nie ma w ogóle słowa o tacie ani o kilka pań jest nie poświęca dziecku czas rodzice są zajęci sobą nie to jest 1 rzecz druga rzecz też taka jak i matką bardzo warto się zastanowić to eksperyment poza siecią przeprowadzony przez fundację domu zasięg pokazał jak bardzo ważny jest w relacji między dzieckiem, a rodzicem poczucie bliskości mówienie, że się ciebie kocham, że ciebie kocham i dotyk to są podstawowe rzeczy, ale wychodzi NATO i dla mnie tak naprawdę teza jest jasna uzależnione dziecko od mediów to jest dziecko niezagospodarowane w relacjach ci dziecko, które się czuje samotność i dzieci o tym, piszą najgorsza jest w najgorszy jest wieczór, kiedy wracam do domu rodzice za ścianą nie gadam z nimi normalnie bym uciekła z internetu, ale nie mogę, bo trwa eksperyment dzieci mówią, ale ten eksperyment był fajny w końcu miała z mamą ciasna po prostu babskie pogaduchy w ich rodzice mówią wie pan są ja w tym eksperymencie to się złapałam na tym, że częściej przytulała swoje dziecko nadmieniamy, że to byli wybrani rodzice nie 22  000 to tylko set dokładnie z jej najbardziej oficjalna dzisiaj lot SA świadomi wiedzą i tak optymistyczne są z błędem optymizmu twierdząca więc, więc powiem tak naprawdę, że znowu relacja relacja jeszcze raz relacja to jest najlepsze co możemy zafundować swoim dzieciom czy nauczyciele mogą fundować swoim uczniom w samolocie znana jest jej terapeutą, a to szpilki, lecz nadal czeka go wyrzucić ze, że nic więcej pracy z rodzicami, choć uzależnia od internetu i pracy z małymi młodymi ludźmi nawet nastolatkami to bardziej efektywnej pracy z rodzicami jest dzieckiem albo uzależnione jest uzależniony jest doskonale słynie z rodzicami, bo ten rodzic jest w stanie odbudować relacje Mn 2 jak on do słów wiemy 2 rzeczy przed oczami to pierwsza zajęcia, które ma w czwartej klasie i dzieci tak kręgi bliskość biciem wypisują z kim mógłbym się czuć bezpiecznie w niedużym pomieszczeniu kogo wziął za rękę do kogoś mogę przytulić wziąć dziecko niepytany przybiega do mnie z kartką i mogę się przytulić do kota i wierzę, że ma 1 z rodziców jest w 1 pomieszczeniu za rękę już nie trzymam jak i jak dramatyczna musi być samotność tylko tego dziecka i takoż kontruje często już raz on uwagę u ludzi, którzy przychodzą do mnie na pierwsze spotkanie po pierwsze, diagnostyczne pytanie czy wiecie państwo, chociaż 1 wspólny posiłek dziennie bardzo rzadko do winy esej o innej godzinie się idzie do szkoły Anny do pracy, ale każdy ma indywidualny rozkład zajęć nie spotykamy się przez was laserem dom jest, ale jest godzina dwudziesta i jest taki moment, kiedy w zasadzie wszyscy powinni być w domu, kiedy siadamy, żeby wypić herbatę, jeżeli w osiemnastce nie jada Melissa i porozmawiać jak minął dzień co fajne, choć zdarzyło się obyć, ale wtedy trzeba sprawdzić czy przypadkiem na nas na fejsie niemal wszędzie rozdamy unika ich zaletą jest jak rozumiem to inwestorzy skutek nie wszyscy tak to znaczy to też taki jest tak aż, o którym ciągle zapominamy, że to, że ludzie biorą heroinę to ludzie piją alkohol to rzucić na Facebooka to jest skutek to jest obja w naszej samotności naszego braku relacji naszego cierpienia codziennego żyjemy w świecie, który wręcz sprzyja uzależnieniom młodzież przed oczami i rusza drugi weekend mówi Andrzej Zieliński libero pierwszego ośrodka Monaru i ciągle jeszcze pracując w Gostkowie, który mówił do swoich pacjentów za 30 lat będą tutaj przyjeżdżała wasze dzieci, ale nie mogą one nie będą się leczyły jest, by tego, że biorą narkotyki tylko Bano się leczył z tego, że nie biorą narkotyków, bo w normalnym świecie warto też będą powszednie i takim narkotyki jest Facebook i ja powiem jeszcze 1 rzeczy bardzo ciekawy wynik nas zaskoczyło z drugiej strony tak sobie myślę, że 8, że jesteśmy w nurcie takiego z ciągłego używania w telefonów internetu ponad połowa dzieciaków tego dużego badania na Kubie 22  000 osób powiedziała, że bardzo często dochodzi do sytuacji, w której przebywając w 1 pomieszczeniu czy w 1 domu razem z rodzicami komunikują się między sobą za pomocą portali społecznościowych ma sens czarów czy esemesów czy SMS-ów będąc w 1 poza 1 domu prawda w gospodarstwie domowym to nie jest na zasadzie, a pośrednik nie ma MOCAK Tomasz Maciej i wyrzuć śmieci to prawda to już nie ma tego komunikatu teraz jak napisać, bo też rodzic wie że, że dziecko będzie właśnie wtedy w sieci prawda i pisze na Facebooku czy na innych portalach Maciej i wyrzuć śmieci programem rozwoju, by posługiwać się mniej niż Emotikon nami, ale przecież gdybym, korzystając z 1 z komunikacji cyfrowej my odcinamy się potężny rodzaj niezwykle ważny dla nas wiążemy rozwój komunikacji bardzo ważny dla nawiązywania relacji z drugim człowiekiem czy komunikacyjnie werbalną nie ma prądu tonu głosu nie ma mowy mimiki nie ma, aby w odczuł w myśl, którą zwija się bowiem, że w którymś momencie przestaniemy ewolucyjnie nie być przekazywane z dniem jedno podstawowe umiejętności reagowania na danym mimika drugiego wiemy z człowieka ad vocem tego co pani doktor mówi jest taki kontrowersyjny w świecie profesorem profesorowi neurochirurg nago w dialog psychiatra prof. Manfreda Spitzera nie jest Niemiec, który stawia bardzo mocne tezy, a mianowicie w momencie, kiedy używasz nałogowo internetu telefonów tabletów różnych mediów cyfrowych po prostu fizycznie ci się zmienia mózg pewne synaps są wygaszane inne są budowane, więc po prostu profesor udowadnia, że tak naprawdę dochodzi do zmian ewolucyjnych można byłoby powiedzieć w dłuższej perspektywie, więc oczywiście zdajemy się inni, czyli z dostaniem się właśnie tacy, że w żadnym problemem mamy problem z nawiązaniem relacji prawda nie wiemy, dlaczego nawykowo sięgamy po różnego rodzaju urządzenia jesteśmy w naszych dni jesteśmy konkursy w niej inaczej widzimy przestrzeń mamy problem z wymiarem i t d . tak dalej pieszego i 0203. grudnia z Gdyni organizujemy międzynarodową konferencję, gdzie udało nam się zaprosić prof. Manfreda Spitzera i właśnie przez 3 dni w Gdyni będzie z telefonu będzie w Izraelu w Walii, ale będziemy mówić pierwszego dnia właśnie o relacjach z drugiego dnia o bezpieczeństwie jak bezpiecznie używać i korzystać i trzeciego dnia, w którą stronę zmierzamy czyli jaki będzie rozwój bazy danych, a wersja ma romans oficera prawda jest taka oczywiście następują zmiany, ale jesteśmy w stanie to wszystko odbudować co prawda prawda i tych dobra wiadomość natomiast to co jest nam się na sobie zdać z tego, że to jest problem tak natomiast to co jest charakterystyczne widzimy, że zmiany i obrażeń mózgu i obronić się funkcjonowania w przypadku uzależnień behawioralnych i chemiczne są bardzo podobne podstawowe różnice jednak jest taka że, o ile możemy się sobie wyobrazić życie bez chemikaliów bezalkoholowe bez narkotyków o tyle bez internetu bez nowych technologicznie dlatego w 2000 siedemnastym klasyfikacja ICD 10 zostaje oszczędzają do ulica 11 KK klasyfikacja zawodów rozmawiamy, bo jest też zdenerwował klasyfikacja zaburzeń tak i jest chętny będzie jednostką chorobową ona ma Ewa Wachowicz uzależnienia od Rinat Achmetow mu będzie jak mogą wziąć rewanż rozszerzona klasyfikacja do 11 zaburzeń i od kwoty w czasie gry w tym badaniu własnym przeczytam coś takiego, że od tych skutkach jej uzależnienia, że człowiek uzależniony przestaje być kreatywne zamieszanie zaniepokoiło Premio wydawałoby się, że umiejętność właśnie dobrego posługiwania się mediami cyfrowymi to jest jakaś kompetencja wzrasta może jak będzie jeszcze bardziej przeraża ich do domu, zanim pan odpowie to co mamy już stwierdzone jest pogorszenie funkcjonowania naszej uwagi o uchwale z wylotem do naszego systemu poznawczego jest pogorszenie funkcjonowania mowy jest pogorszenie funkcjonowania naszego z postrzeganiem w takim sensie, że przyzwyczajamy się to percepcji ze stałej odległości pogarsza się nam akomodacji soczewki, na którą najeżdżali drzwi chwilę ekran szowinizm odsłonach w ekran, który jest w takiej samej od nas odległości, więc tu nie tylko jest spadek naszych kompetencji społecznych wynikający z braku okazji do ich opanowywania, ale także zmiany naszych możliwości poznawczych to nieprawda, że można mieć odtworzonych jednocześnie 8 okienek zajmować 8 różnymi rzeczami każdą z tych rzeczy równie dobrze wówczas, jeżeli go rozwiązać z nami na mierzeniu się zdarza mi się, gdzie możemy wierzyć jest dużo badań, które mówią mamy określone zasoby wierzących w szalonych dni jeśli dzielimy na dane kilka zadań musi wystąpić ich pogorszenie m. in. dlatego siada nam twórczość Wojciech Wanat pociągiem ana wypycha mu, że tą odmianą rewanżu idea zasiadłem w Lechu to to znaczy ja mam też kilka rzeczy to znaczy na pewno kreatywność spada, ale ono spada, dlatego że nasza działalność jest odtwórca prawda nie mamy jak ćwiczyć i po drugie nie mamy umiejętności selekcji informacji dlatego media społecznościowe są źródłem różnego rodzaju jedynie prawdziwych rzeczy, które siedziały naliczają dla dobra są teraz ja panu przerywał źródło i słyszeć czytałem w internecie ręce pan know-how należy też bywają umieszczono, ale jest na jego zły tylko narzędziem dotarcia do naczyń jest jest narzędziem natomiast ja byłem zachwycony dyskusją na bardzo narkoman z portalu na temat ustawy, gdzie każdy post kolejny był z bibliografią i oni nawzajem się Rogali, jeżeli podajesz informacje jak grać i kreatywności umiejętności, ale o nich nie, ale oni byli uzależnieni od narkotyków na halę, a niekoniecznie uzależnieni prawda to przeja w kreatywności nie, ale należy pamiętać, że gra o nierzetelność naukowa rzetelność tak jakby dyskiem i natomiast rzecz, która jest gdzieś tam i nie zalega apel do rodziców rodzica załóżcie sobie konta na Facebooku i by dopisz się do znajomych dzieci, żebyście zobaczyli co się dzieje i druga rzecz, która jest ważna jest także dziecko ma często profil na Facebooku ma profile na Facebooku ma profil, do którego zaprosił rodziców ma profil trochę zmienione, który ma dla kolegów w warto widzieć podwójna księgowość Strojna księgowo nieraz bardzo się trochę działają co najmniej 2 proc, a nawet jest dzieciaki w trzecim zaś odpowiedzią na własne oczy trzecia klasa podstawówki dzieciaki chodzą na twarde portu pornograficznym portale od własnych śmieciach nie będzie działo później jak poniżej dwunastego roku życia nie powinno w ogóle być możliwe zakładanie samodzielne kontra prawda, ale chciałbym jeszcze o 1 rzeczy w kontekście kreatywności powiedzieć to nie jest tak, że my jako Fundacja uważamy i jest, że trzeba telefony wywalać do kałuż i t d. bierzemy ich z dobrodziejstwem inwentarza społeczeństwa cyfrowego stawia się alkohol czy na dokładkę 1 z nich nawet o to chodzi chodzi o to, żeby z tego umiejętnie i racjonalnie korzystać prawda, więc w tym sensie, jaka kategoria przyświecała naszej całej tym wszystkim badaniom i tej naszej całej misji, którą zaczęliśmy wypełniać kategoria dobrego bycia w mówi się bardzo często Ołeh bing o takim zrównoważonym byciu życiu, więc osobiście uważam i widzimy, że tak dzisiaj młodzież, ale też ich rodzice są trochę tacy wahnięć ci w tym, że w tej właśnie kategorię alibi, że starają się bardzo dużo, jakby cofnęła nas również praca pewnie tak właśnie u nas pracować na władzę to można panteon i urok nowości Wiślan dokończyć w 2 na łowach tak, by pewnie tak na to, więc co chciałem jeszcze powiedzieć chciałeś powiedzieć to, że jest w kontekście kreatywności myślimy o pojęciu bardzo mocno dzisiaj forsowanym i zgłębiania naukowo, a mianowicie wracam do prof. Manfreda Spitzera mózg jest bardzo podatny na kreatywność, więc zastanówmy się bardziej jak działać mózg nie zagra neuro plastycznie działacz z muzykiem, wykorzystując różnego rodzaju narzędzia również elektroniczne również cyfrowe, żeby np. opóźniać procesy dementi pewne uosób z alzheimerem taki miejski ośrodek pomocy społecznej, gdyż należą właśnie pytanie odpowiedziały dzieci, które używają nieraz tworów, a jak z badania wynika też dzieci już mają własny telefon wieku przeciętnie 10 lat, a w dużych miastach i 78, a Panny Wojciech Wanat wczoraj mi mówił, że spotyka uzależnionych dzieci w wieku lat 23, które siedzą i jak się mogą uzależnić, jeżeli dziecko nazwał, a jak braknie, jeżeli dziecko jest im niemowlakiem i dostaje leki czy dostawał Bolko, choć zależy jak normalnych fizycznie, jeżeli dziecko całe dnie spędza z telefonem musi, grając kuleczki oglądając bajki to w pewnym momencie utrata tego fantastycznego urządzenia powoduje, że dziecko przeżywała boom cierpienie niż telefony tak używane kojarzą z tym jak w latach 30 wykorzystaliśmy promieniotwórczości był sprzedawany wody mineralne z pierwiastkami promieniotwórczymi dla zdrowotności, dlaczego z pierwiastkami, bo taka była moda były nowe rzeczy nieznane było przekonanie, że ludzie dzięki temu będą zdrowsi dzieci Stanów do odbierały buciki w ten sposób w niektórych sklepach, że mogę wchodziła w kąciku rentgena i sprzedawcy z rodzicem patrzył jak wyglądać Polski od uczonych czy wyprostowane byśmy sobie nie zdawali sprawę z tego jak to źle jak to brzmi twórczość jest niezdrowa jasne, że telefon nie jest tak szkodliwe promieniowanie przenikliwe, ale jeszcze do końca nie wiemy jak będzie wpływało jasne, że robi się do świec świetnym możemy zastosować to, bo mamy aplikacja na smartfonach, które np. pozwala wykryć u człowieka pojawiającego się chorobę Parkinsona, bo jak trzymam to rękami druga ich i telefon to wyłapie prawda jest bardzo dużo świetnych zastosowań tylko, że my dorośli nie potrafimy żyć i wprowadzić te dobra ze stosowania, jakby to komunikujemy się z nimi tylko o przez ściany tak Aleksandra Piotrowska za to od najmłodszych tygodni miesięcy swojego życia tych dzieci widzą wokół siebie dorosłych, którzy przy uchu mają smartfon przypominam o mechanizmie rozwoju w kasie nazwę naśladownictwo, a przede wszystkim dobra rada dla rodziców ja wiem, że to nie jest czas komunii świętych prawda i t d. ale wychodzi na to, że ten czas 78 lat, kiedy dziecko w dużych aglomeracji miejskiej ma kosz zaczyna korzystać z własnego telefonu komórkowego to jest właśnie czas prezentów komunijnych, więc w tym sensie oczywiście można byłoby szukać wielu tak namawia, żeby dzieci dostawały te smartfon jest właśnie dworzec zarządcy, zwłaszcza że brak wolnych od znajomości namawiamy na rodziców na refleksję i żebyśmy zastanowili się przez przypadek nie ma innych ciekawszych pomysłów na prezent niż kupienie dziecku smartfon z dostępem do internetu, a ja nie wiem czy to nie jest wniosek zbyt opóźniony głos z badań wynika z marzeniem dzieci jest posiadanie własnego telefonu wolnego już dawno mają one zamieć i najnowszy model Wojciech Wanat znaczy nieszczęście polega ocena presji społecznej, że dla dziecka często posiadanie telefonu jest taką oznaką statusu wszyscy koledzy mają 1 nie i trudno jest trudno jest wytłumaczyć liczonych jak jeszcze 1 obrazek związany z telefonem nauczycielka ukarała ucznia z 2 i używanie telefonu na lekcji, bo on z użyciem z pomocą telefonu spalił żona się pomyliła, bo historyczka natomiast inne dzieci grały w tym czasie na swoje telefony związane z trojga latek z Wisłą, ale to moje dziecko mądrze wykorzystywało ten wynik dlatego już zostało chłopcy każdy dobry uczynek zostanie ukarana nie myślę, że i, jeżeli chcemy być rozsądnego dorośli musimy mieć zasady i musimy je konsekwentnie ich przestrzegać i my, jeżeli szkolenie używamy telefonów nauczyciele też używają telefonów w pokoju nauczycielskim, gdzie nie widzę proszę bardzo wam się miałam takich oaz tym, ale możliwą formułę, aby spożywać kolację naprawdę bez Towarzystwa ósma telefonuje, które leżą wok nie dostali wolne związki, aby wyjść z wyłonionym przez skandal, o którym nie chce mu po wykładzie też mi się zdarza, że telefon 0 trojga obiad obiadem, ale proszę sobie wyobrazić, że co twórczo coś co czwarte dziecko, mówi że można te dzieci nie mają dziś prawa jazdy, ale też tacy co czwarte dziecko, mówi że można bez jakichś specjalnych obostrzeń korzysta z telefonu komórkowego w ruchu drogowym, prowadząc samochód bez zestawu głośnomówiącego Mony lisy są sobą, gdy aha one się o tym, dowiedzą ergonomia one nie ja będę miał prawo jazdy to będą w pełni przekonany, że może nas z punktu ADO punktu BT doskonała mniej doskonały czas i miejsce, żeby wykonać telefony wejście na portal społecznościowy rozłożyć laptopa na czerwonym świetle tak szczerze to potencjalni zabójcy nie kończy wraz z jej zaniechali no, więc 2 gole źle musimy skończyć, bo czas nam się skończyły temat jest pasjonujący nawet bardziej niż się wydawało na początku dziękuję pani dr Aleksandry Piotrowskiej Invest 2 Saski w dna do następnego razu panu dr. Maciejowi Dąbrowskiemu z fundacji mama mój zasięg fascynujący raport można ich w internecie znaleźć część tak natomiast w całości będzie właśnie z 0102. 3 grudnia u nas na konferencji dbajmy o swój zasięg ich panu Wojciechowi Wanata owi terapeuci uzależnień, którego też w pełni nie zdołaliśmy wykorzystać Mutual terapia dzieci dwuletnich trzyletnich to jest coś co przerażająca nowość przerażenie w bardzo dziękuję jej dzięki wielkiej aż się na znamiona Soska zapraszam za tydzień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON - TERAZ SOLSKA! (JOANNA SOLSKA)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA