REKLAMA

Dlaczego Masa Krytyczna przestanie jeździć po Warszawie? Odpowiada Witold Smolik

Skołowani
Data emisji:
2016-10-01 09:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
32:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
druga część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem dalej ze mną studia Witek Smolik warszawska masa krytyczna dzień dobry w dzień dobry pan dzień dobry państwu proszę państwa wczoraj ostatni piątek września ostatnia przejazd na warszawskiej masy krytycznej w tej formie comiesięczne właśnie w ostatni piątek każdego miesiąca do tej pory już dość długo 12 lat i wznawiać 15 oficjalnie maść lekarz dla rozmów lat masa krytyczna co piątek ostatni piątek Rozwiń » miesiąca w Warszawie działa tak jak w wielu miastach w kanale jednak organizatorzy w sierpniu ogłosi swoją decyzję, że to się zmieni tak o o decyzje o tym, że zmieniamy formułę czy próbujemy zmienić formuła ogłosiliśmy w sierpniu prace nad nad tą decyzją trwały około roku i kiedyś ten krok muszą nastąpić już odstąpiliśmy od naszych comiesięcznych przejazdów piątkowych i przechodzimy na trochę inną formę działania chcemy odejść od tego co było dotychczas, czyli od protestu, bo z tego wyrosła masła od protestu przeciwko to może się, więc w niedzielę przez wiele lat 15 zloty demonstracji tego, że jesteśmy, że chcemy być zauważeni chyba zostaliśmy zauważeni, bo coś się zaczęło dziać obecnie ma sama straciły święto roweru przy czym cały czas masa to nie są tylko włącznie przejazdy oraz narzędzie do osiągnięcia celu, a celem jest rozwój ruchu rowerowego i rozwój infrastruktury rowerowej na tyle, żeby się dało po nich wygodnie bezpiecznie poruszać w szatni powiedział pan, że ta decyzja w jakim stopniu narodziła się w głowach rok temu nie narodziła się dużo, a no jasne, ale zaczęto o tym, rozmawiać, że już po jakimś stopniu ta co tylko comiesięczna przejazd masy krytycznej no to już nie jest najlepszą formą, że powinno coś się zmienić, ale to jakieś konkretne wydarzenie takie uderzyło ktoś przyszedł na spotkanie organizatorów masy krytycznej powiedział słać wydarzyło się to może powinniśmy zacząć myśleć o tym, żeby zmienić formułę reforma masy krytycznej trochę inaczej, ale wciąż nad tym, że należy coś zrobić coś zmienić być może forma jest mniej atrakcyjna dla uczestników rozmowy trwały od tych 23 lat natomiast w druku pracujemy nad tym, żeby to co mówię to co się wydarzyło, żeby to otoczenie mogło być także z dnia na dzień przychodzimy i mówimy dobra to teraz nie jeździło nam się nie chce to jest także mniej więcej od 10 miesięcy rozmawialiśmy z miastem o tym czy miasto władze miasta za swą potraktować poważnie rowerzystów czy to co my zgłaszamy to są nasze fanaberie czy może są oczekiwania wyborców podatników mieszkańców tego miasto i by może wreszcie dostaniemy to, o czym wszyscy dokoła trąbią że rowerzysta jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu tak samo jak kierowca samochodu tak samo jak pieszy rowerzysta ma swoje prawa i powinien dostać infrastruktury co najmniej taką, jaką kierowca samochodu, ale takiej jeszcze nie ma w Warsza oczywiście takiej nie ma i dlatego nad tym pracujemy w dobrze no ale to w końcu tak dziś masa krytyczna tego rozwoju infrastruktury musiała nastąpić żeby, żeby zacząć rozmawiać o zmianie formy masy krytycznej czy to nie jest także powołanie ówczesnego pełnomocnika d s . z rowerzystów pełnomocnika prezydenta powołanie go na stanowisko dyrektora zarządu dróg miejskich nie spowodował tego, że rowerzyści poczuli się bardzo pewnie organizatorzy masy krytycznej albo tak jak pan powie, że to nie tylko nie tylko są organizatorzy masy krytycznej to cała masa krytyczna, że organizatorzy poczuli się tak pewnie że, że postanowili jednak zmienić stąd forma absolutnie nie pierwszy pełnomocnik w Warszawie został powołany w 2007 roku i trzeba powiedzieć, że od 2007 roku praktycznie do dziś nie widać tego nie wiadomo jak wielkiego boomu na rozwój infrastruktury rowerowej na przystosowanie infrastruktury rowerowej po to, żeby rowerzystom wygodnie to, że pełnomocnik jest pełnomocnik jest pewnego rodzaju naszym orędownikiem u pani prezydent czuł prezydenta miasta natomiast, dopóki nie będzie infrastruktury nie na papierze nie w szafach urzędniczych tylko dopóki tej infrastruktury nie będzie na drodze tam, gdzie mi się poruszamy to będziemy musieli w jaki sposób nad tym pracować tego pilnować to jest nasza wasza działalność w jakiej infrastruktury, bo tak z logicznego punktu widzenia i osoby, która zbytnio się w tym nie siedzi tylko wychodzi po prostu na ulice chodzi jeździ patrzy no to tej infrastruktury w Warszawie to jest już co niemiara infrastruktury jest trochę nie jest co niemiara wizje trochę natomiast ona nadal nie jest spójna nie jest ciągła nie jest atrakcyjna nie jest bezpieczna nie jest wygodna coś się zaczęło działać natomiast nadal nie ma tego etapu, żebyśmy mogli powiedzieć dobra jest Super nie ma 1 spójnego systemu rowerowego na razie są standardy budowania infrastruktury rowerowej obecnie obowiązujące standardy pochodzą z roku 2009 i te standardy nieodpowiadających rzeczywistości jako masa pracujemy nad tym, żeby te standardy były aktualne, żeby powołać nowe standardy, które będą dobra ambitna i będą dawały nam to, że budowana infrastruktura będzie dobra, bo obecnie budowana infrastruktura zgodnie z tymi standardami trochę jeszcze odstają oczy i od tego, czego oczekują nie uważa pan, że to są jednak techniczne niuanse, które dla zwykłego użytkownika roweru czy w ogóle dla zwykłego użytkownika dróg są niezauważalne nie przeludnienia to jest także, jeżeli mamy infrastrukturę rowerową, a rowerzysta jedzie obok ulicą to znaczy, że coś jest nie tak jakby problemy z rowerzyście lub problem w infrastrukturze i że wzrost marży, jeżeli jest 1 taki uczestnik ruchu to może problemy z rowerzyście i setek uczestników jest mnóstwo znaczy się, że ta infrastruktura i rowerzystom nie odpowiada i nie może być tak, że buduje infrastrukturę po to, żeby ją budować, a ona jest niefunkcjonalna naprawdę chcemy czegoś, o czym będzie pociąg będziemy chcieli jeździć co spowoduje rozwój ruchu rowerowego, bo to jest także może doskonale to infrastruktura determinuje użytkownika, jeżeli ona jest przyjazna wygodna fajną tu chcemy po tym, jeździć, jeżeli jest nieco inną to mamy mniejszą skłonność do zbierania tego środka transportu, jeżeli ulica w Warszawie dla samochodów, które nie są ulice miejskie tylko to są autostrady to kierowcy mają mniejszą skłonność do przestrzegania przepisów i do stosowania się do obowiązkowego 50 mieścił to infrastruktura determinuje użytkownika, że np. z jezdni zjeżdżam na chodniki rowerzyści są miejsca, gdzie ludzie może podam taki przykład, który wczoraj zatrzymaliśmy się podczas masy na moście Poniatowskiego i pot i opowiedziałem o tym, jaki to jest poważny problem jak Lotos bariera ruchu rowerowego wmieście w przejazd mostem Poniatowskiego w odbywa się to etos od stadionu Narodowego do ronda de Gaullea to jest pokonanie jedno i jednorazową 5 bardzo poważnych barier, które tu barier, które rowerzysta musi pokonać pieszo to skarpa Wiślana po stronie praskiej drugie to jest Wybrzeże szczecińskie SA, czyli szeroka ulica bardzo duża na przynoszą przekroczyć później jest Wisła, którą w, jaki sposób chciał przekroczyć 0 na moście Poniatowskiego to za faktycznie nie jest łatwa to na razie jesteśmy przy Wiśle w lecie można przekroczyć Wisła promami pokrzywę raczej ciężko ziemia natomiast nie ma nie ma nie ma jak przekroczyć Wisłę później mamy kolejną bardzo poważną barierę, czyli Wisłostrada 2 × 3 pasy jeszcze dodatkową składkę miejsce, gdzie trzeba wnosić rower żadna frajda potem jest skarpa Wiślana 20 m w pionie, którzy sobie te 5 barier mamy pokonać to de facto jedynym sposobem przejazdu jest jakiś sposób przyrost był przez most Poniatowskiego ostatnie badania ruchu w mówią, że mostem Poniatowskiego przemieszcza się między 300400 osób na godzinę w szczycie na rowerach naszych opinii te wyniki są niedoszacowane natomiast najgorsze w tym wszystkim jest to, że 90 % ruchu odbywa się w sposób nielegalny rowerowego tak w kierunku Pragi jest lepiej, ponieważ nie ma buspasa i tam i wg pomiarów ruchu 70 % odbywa się ruchu rowerowego odbywa się jezdnią zresztą chodnikiem, czyli 939590 % ruchu odbywa się nielegalnie w kierunku Pragi natomiast w kierunku ronda de Gaullea mamy sytuację jeszcze ciekawszą bo 12 % rowerzystów jeździ po buspasie nie może zgodnie z przepis zgodnie z przepisami nie może w 87 % ruchu odbywa się po chodniku po chodniku zostaje nam 12 % ruchu prawidłowo jadących lewym pasem, blokując to na inny sposób ruch samochodów, ale Jezus też poniekąd wolną nie zawsze można z tej prawej strony wyprzedzić rowerzystę do zawodu symbol szerokości tak dalej, ale zdrowy sposób każdy może wpływać i tak, czyli jest to nawet mamy z 1 strony taką sytuację, że mamy bardzo duże bardzo duży ruch rowerowy, który odbywa się tą przeprawą i żadnej infrastruktury choćby przyjazne rowerzystom nie mówimy dedykowanej wydzielone i problem jest taki, że mąż został wyremontowany ostatnio urząd w 2007 roku był remont tramwaj torowisk generalny remont mostu, bo w latach 8590 i nie ma jakby na chwilę obecną planów, żeby się coś miał w tym temacie zmienić apelujemy do miasta, żeby coś jest, żeby podjął jakieś działania w jakikolwiek pomysł jest mnóstwo tylko brakuje woli politycznej do tego, żeby ten temat ruszyć, bo właśnie takie zabrać 1 meczu dać i 1 po to, zabrać drugim oraz gdy to wszystko można taki sposób ucywilizować drogi nie są z gumy nie da się rozciągnąć mostu Poniatowskiego tak, żeby z 1 z 1 w 1 poziomie były i drogi dla rowerów i chodniki i jest nie dla samochodów i torowisko jeszcze tramwajowa i buspasy buspas zgadza się natomiast nadal można spróbować wsiąść do tematu i by pomyśleć o rowerzyści jako pełnoprawny uczestnik ruchu to co na początku mówiliśmy, jeżeli potraktuje się rowerzysta pełnoprawnego uczestnika ruchu to, jeżeli na godzinę w szczycie w przejeżdża mostem 400 rowerzystów i 3000 samochodów to znaczy, że ruch rowerowy z powyżej 10 % tego ruchu całkowitego i by jak, by może wreszcie ktoś zechce dostrzec tego rowerzystę, zanim wydarzy się jakiś wypadek, zanim wydarzy się jakaś tragedia albo innym ocalić, bo tak rozmawiamy, że postulaty masy krytycznej jest bezpieczny przejazd jak najbardziej się z tym zgadzam tylko, że na sam postulat wcześniej kończy a jaka jest propozycja w warszawskiej masy krytycznej, żeby rozwiązać tę sytuację na tym przykładzie, o którym pan mówi co tam należałoby zrobić na moście Poniatowskiego, żeby była bezpieczna przeprawa przez Wisłę dla rowerzystów, o co tutaj nie chce podawać konkretnych rozwiązań tego bo, ponieważ mogą się okazać zbyt rewolucyjne dla usług dla pań dla państwa dla słuchaczy zbyt mało rewolucyjne dla moich kolegów rowerzystów i pomysłów jest trochę tu już od uspokojenia ruchu od wydzielenia części infrastruktury po części drogi dla rowerzystów to rozwiązanie naprawdę można umorzyć są stosowane rozwiązania w krajach zachodnich takich, gdzie po prostu nasz jedno ograniczenie prędkości w dopuszczeniu rowerzystów na buspasy, jeżeli był dobry pomysł ja uważam, że to bunt to byłoby taka pierwsza bezkosztowo bezkosztowa operacja, czyli mamy szerokie buspasy poszerzenie do ich dopuszczeniu ruchu rowerowego na buspasie w miejscu, gdzie indziej są 2 pasy to naprawdę powinno sprawić, że ruch nielegalnego diewięćdziesięciu procent, gdybyśmy mieli 4050, a może w ogóle, ale pod jej drugiej stronie, gdzie buspas nie ma, czyli w stronę Pragi centrum do Pragi no bo tam również rowerzyści jeżdżą po chodnikach pomimo tego, że bus pasów nie zgadza się dlatego ograniczenie prędkości być może próbowała mierzenia tej prędkości na moście być może inne rozwiązania, by przyniosły efekt bardzo byśmy bardzo byśmy tego chcieli Witek Smolik warszawska masa krytyczna za 3 , 5 minuty jest skrót informacji Radia TOK FM tak rozmawiamy o tym co w Warszawie trzeba i powinno być zrobione tak nie nachodzi myśl, że jednak ta masa krytyczna dalej nie wiem, dlaczego zaprzestaje w takim razie comiesięcznych przejazdów po o tym, po skrócie informacji ne po dziewiątej 40 zaprasza 1 trzecia część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną dalej w studiu Witek Smolik warszawska masa krytyczna proszę państwa wczoraj była ostatni ostatni przejazd warszawskiej masy krytycznej w dotychczasowej formie, czyli ostatni piątek miesiąca to jak teraz będą co weekend czy stały trend raczej nie umiera cóż chcielibyśmy, dlaczego nie zatrudnianie jak bardzo bardzo fajnie by druhów to jak to będzie tak działa przed chwilą i masa od demonstracji przychodzi do święta rowerów i będziemy organizować w miarę regularna przejazdy formy właśnie święta będziemy święto roweru będziemy zapraszać na te przejazdy tych uczestników masy, którzy żyli oraz będziemy próbować angażować nowych uczestników dzieci niż być pewną przejazdy użył weekendowe kim się z nami będziemy wciąż będziemy chcieli zachęcić warszawiaków do tego, żeby przyjechać przyjechali się ulicą i spróbowali spróbowali odważyć się jechać również ulicą, żeby nauczyli się, że asfalt nie gryzie, że w miejscu, gdzie akurat samochodów nie ma tu mamy tę drogę dla siebie, że da się jechać i być może ulicami o ruchu mniej intensywnym próbowali jeździć, ale do po czasem przejazdu masy krytycznej ulice są wyłączane z ruchami jak najbardziej i to jest okazja do tego, żeby przejechać się zgodnie z ulicami którymi jest niemożliwe na trochę inaczej wygląda podczas jazdy na rowerze jak najbardziej zależy od ulica 1, gdzie ruch odbywa się normalnie ale, ale jeszcze chciał wrócić do do tego co pan powiedział, bo zadał pan kilkukrotnie do pytania, dlaczego nie piątek, dlaczego no właśnie no bo rozmawialiśmy w pierwszej części naszej naszej rozmowy i że jest bardzo dużo w Warszawie do zrobienia jak najbardziej, że w wielu miejscach brakuje woli politycznej takiego, chociaż przywoływane przez pana przykład mostu Poniatowskiego przeprawy przez przez Wisłę to dalej się zastanawiam się już to sprawiło, że taka decyzja została bowiem odpowiem przykładem jak kupujemy mieszkanie jesteśmy piękni młodzi i mało majętni to kupujemy to mieszkanie na kredyt i tutaj troszkę upodobnienia masa dała miastu kredyt zaufania, by miasto w osobie czy pełnomocnika czy dyrektora biura drogownictwa deklaruje, że to co będzie budowane i to co będzie robione będzie robione z głową i takie jak tak jakby tego wymagała wszelka staranność w związku, z czym daliśmy miastu kredyt zaufania miasto mówi przynieście wasze przejazdy na kiedy indziej i z 1 strony posłuchaliśmy miastom, a z drugiej strony to jesteś naszą tako obserwacja rzeczywistości, bo to nie jest tak, że nie analizujemy tego co się dzieje w mieście uznaliśmy, że nasze przejazdy dają nam piątkowa demonom za mało pary za mało poparcia do tego, żeby osiągać nasze cele, a naszym celem jest nadal tworzenie i utrzymania przyzwoitym stanie infrastruktury rowerowej tak, by użytkownicy chcieli z niej korzystać użytkownik ma mieć taką infrastrukturę, żeby chciał z niej korzystać jest rozwój ruchu rowerowego i my mamy i my chcemy reprezentować interesy wszystkich rowerzystów natomiast chciałbym chodzić to wyraźnie, że tu nie ma są buduje infrastrukturę rowerową tylko robi to miasto my mamy być takim kamieniem w bucie, który o, którym miasto ma pamiętać, o które miasto ma dostrzegać i jakby mamy motywować do jak najlepszej pracy na naszą rzecz i dlatego że przeanalizowaliśmy sobie to, jakie nam te przejazdy piątkowe dają poparcie wiemy, że dostrzegamy to, że w niechętni zawsze się zdarzają natomiast natomiast tylko przeanalizuj, bo po przeanalizowaniu doszliśmy do wniosku, że zmiana Formuły to jest to co może nam dać teraz kopa do dalszego działania to zapytam wprost to zostało obiecane z tym kredycie zaufania, który macie do miasta to miasto wam obiecało przyniosło to z miastem rozmawiamy tu ciężko jest nam przez miasto obiecało jakiś konkret uruchomiliśmy z miastem forum rowerowe, czyli regularne cykliczne spotkania infrastruktury rowerowej nie buduje się w piątek 18 jej odtąd nic o tej infrastrukturze nie rozmawia się w czasie przejazdów masowych przejazdy piątkowe to jest i want to z świętą to jest impreza, podczas której się bawimy natomiast praca odbywa się na spotkaniach konsultacjach projektów na odbiorach i to tu turysta rzeczywista praca, którą trzeba wykonać w dobrze to żony i nie nie będziemy organizować przejazdów piątkowych to to jest gest w stronę miasta, ale to jest też także po prostu te przejazdy i zespoły zaadresować do innego użytkownika dróg i po prostu zawsze mieli wokandy SN z tego co co pan mówi rozumiem, że może błędnie, ale jednak wychodził pewien argument, że rowerzyści w postaci w warszawskiej masy krytycznej czy z zielonego Mazowsza ci działacze rowerowi zostali w końcu sporym stopniu wpuszczeni do prac przy infrastrukturze rowerowej czy też w ogóle polityce rowerowej miasta dlatego ten kredyt zaufania jest już na tyle duży, że masa co piąty przestaje jeść tak, ale to jest także nie zapomnieliśmy o tym, poco jesteśmy nie zapomnieliśmy o tym dlaczego działamy dlatego jest to kredyt zaufania i mówimy tak nasze przyjazdy zmieniamy formuła oraz szybsze został zawieszony dopóki dzieje się dobrze dzieje się dobrze natomiast opcja sprawdzą cały czas na topie i po prostu patrzymy na to co się dzieje patrzymy władzy na ręce i chcemy na oczach mamy swoje cele, które mamy zrealizować i dopóki marzeń i masa jest narzędziem do osiągania tych celów doskoczył, jeżeli ruch rowerowy będzie się mógł rozwijać dzięki temu, że lepsza infrastruktura bardziej pomyślane miasto duże to co jest dzisiaj to nie jest nie są chciałby kawałków dróg rowerowych tylko to cały system to wtedy aż tyle możemy mówić o tym, że miasto wywiązuje się ze swoich nazwijmy to Biel nic, ale ten ruch rowerowy olbrzymia pod olbrzymim w sposób podskoczył błędem badania w 2005 roku w Warszawie ruch w ogóle wskazywał, że ruch rowerowy to na poziomie 2 maksymalnie tak pół procenta, a teraz jest 2015 roku ruch rowerowy był 38 % za zeszły rok za ten rok szacujemy szacuję to to są tylko szacunki, że może być powyżej 44 ,5 % przy czym nasz pan też jeszcze 1 rzeczy w miasto w swoich dokumentach piszą, że dla miasta dla urzędu dla urzędu miasta dla miasta celem jest ruch rowerowy 10 % w roku 2020 nie jest możliwe są w ME na to czekamy na to czekamy tylko dobrze byłoby, żeby ten ruch rowerowy odbywał się sposób cywilizowane, żeby ten poziom móc osiągnąć trzeba naprawdę miasto musi zacząć nad tym pracować to niema co buduje tylko miasto buduje basen tylko pilnuje, żeby to co ma być zrobione, bo zrobione porządnie, żebyśmy mogli z tego wygodnie korzystać chciałbym się zastanowić porozmawiać o tym co do tej pory zdaniem organizatorów masy krytycznej masa sama krytyczna zrobiła, ponieważ jak się czyta różnego rodzaju opinii oczywiście internet jest pełen różnego rodzaju hejtu i t d. tak dalej, ale jednak jest to jakiegoś rodzaju zdanie czy nawet nie w internecie też na ulicach masa krytyczna w odbiorze jest przejazdem grupy niekiedy nazwanych fanatyków i rowerowych, którzy nie robią nic innego tylko i wyłącznie blokują miasto w ostatni piątek ostatni piątek miesiąca w co masa krytyczna zdaniem organizatorów zrobiła do tej pory takiego, że że, żeby inaczej ludzie odbierali ten comiesięczny przejazd, który już teraz nie będzie to ostatni król osiągnięcia masy rozszerzą nie tylko warszawskiej, ale to są w ciągu tych 15 lat udało się organizatorom masę dzięki wsparciu uczestników osiągnąć bardzo dużo to są zmiany pro rowerowa w przepisach prawnych ogólnopolskich pierwszy w Polsce pełnomocnik w Warszawie w 2007 roku pierwsze sport i 1 z pierwszych w Polsce nie pierwsze standardy rowerowe w 2009 roku dzięki temu, że i jest masa i że są środowiska rowerowe następuje konsultowanie ze środowiskami rowerowymi tego, jaka będzie też infrastruktura, ale wydaje mi się, że najważniejszym takim efektem tego co osiągnęła masę to jest to że warszawiacy dostrzegli rower jako środek transportu to nie jest środek rekreacji to nie jest torze wskakujemy na rowery w sobotę czy w niedzielę jedziemy do lasu tylko jest to narzędzie transportu do pracy na zakupy w Warszawie rower powoli staje się środkiem transportu między w miejscu, gdzie nie da się dotrzeć komunikacją miejską, gdzie nie dociera się samochodem mamy rower publiczny organizowanym notabene przez miasto i Warszawie rower stał się środkiem transportu to jest najważniejsze osiągnięcia dobrze to w takim razie chciałbym też rozmawiać o tym co jest niedobre z ruchu rowerowym niejako ogólna idea przemieszczania się na rowerze tylko jak ludzie korzystają z tej idei, bo moim zdaniem w 2 jest ten wzrost ruchu rowerowego stwarza też problemy bezpieczeństwa i w ostatnim czasie zauważyłem, że Jan chodząc po chodziłby jak bardzo bardzo dużo chodzę po mieście przemieszcza się głównie komunikacją zbiorową el Eni czuje się bezpieczny na chodniku nie, dlatego że zjedzie ktoś samochodem na chodnik tylko właśnie, dlatego że ktoś przejedzie obok mnie w niebezpiecznej odległości czy też nawet nie potrąci na rowerze no cóż to poczucie indywidualne odczucie bezpieczeństwa dla stron subiektywna, ale ja to nie jest tylko włącznie mają poczucie 1 osoby 1 redaktora Radia TOK FM to na pewno tak nie jest moje pytanie brzmi czy masa krytyczna przez to organizowanie i przypominanie, że rowerzyści mają one pełne prawa poruszania się po mieście zdawała sobie sprawę, że wzrost ruchu rowerowego może przyczynić się do negatywnego odbioru rowerzystek najbardziej, czyli jak najbardziej to jest dokładnie to samo co mamy na drukach wśród kierowców samochodów, ale ilu już w Warszawie kierowców samochodów jeździć przepisową prędkością iluś kierowcy samochodów na późnym pomarańczowym jeszcze przejeżdża na dobry, ale tych, którzy w naszym zaś w społeczeństwie tak jest, że mamy pewnego rodzaju przyzwolenia na nieprzestrzeganie przepisów i on jest w każdym środowisku czy to pieszych czy kierowców rowerzystów zdajemy sobie sprawę, że wśród rowerzystów również zdarzają się przypadki, jakby to pożycz nagminnego ku niezła przygoda ze nieprzestrzegania przepisów tak to nazwijmy i są miejsca, gdzie faktycznie jazda po chodniku to jest dla niektórych jedyna możliwość i nie można tego normy są też przypadki osób, które nie będą się stosować do przepisów, bo są najmądrzejsi na świecie i zdajemy sobie sprawę, że są to co rowerzyści, którzy mimo tego, że komplet lampek kosztuje 20 zł do tych wątek nie założą i nie włączą, bo są najmądrzejsi na świecie są tacy, którzy mają bardzo fajny ciąg rowerowy, ale pojadą chodnikiem tuż obok z Nysą i tutaj też nie można generalizować, bo w i jeżeli ktoś się niepewnie czuje na autostradzie miejskiej to idzie chodnikiem, dlatego że się boi to kogoś takiego jak najbardziej trzeba zrozumieć, bo po prostu pewne fragmenty itd tak nie ma infrastruktury w mieście od domu on, że można było nią bezpiecznie przejechać rowerzysta nie jest nie ma zdolności tyle portów Ania się to jest przez most Poniatowskiego przy przykładu o tym, rozmawialiśmy i tam większość pojedzie chodnikiem natomiast żaden sposób nie tłumaczy to tych ludzi, którzy przemieszczają się rowerem, by potrącają innych to tak jakby co takie przypadki, gdy są takie przypadki tylko widzi pan jak bardzo ładnie zauważył w Polskim społeczeństwie są pewne zachowania i tutaj widzimy 1 z nich w, że w po jak widzimy rowerzystów w nie jest budowany na obraz nie zbudowano na podstawie rowerzysty, który grzecznie jedzie po drodze dla rowerów tylko na podstawie tego, że pomimo tego, że ma drogę dla rowerów obok jedzie po jezdniach, bo chodnik jak najbardziej i mamy takie przypadki widzimy, że idzie sobie i 7 rowerzystów dojeżdża do dojeżdża do skrzyżowania, gdzie mamy czerwone się ludziom sygnalizację świetlną czerwone światło 7 rowerzystów się zatrzymuję, blokując całą drogę dla rowerów, które łączy przyjeżdża obok po chodniku i formy rowerzysta zdarzają się takie przypadki nie mamy na to wpływu próbujemy edukować próbuje mówić, że przede wszystkim zgodnie z przepisami i zdrowym rozsądku to na koniec tak im, prosząc o odpowiedź czy mają organizatorzy masy krytycznej czy pan jest za tym żeby, żeby rowerzyści byli częściej wyłapywani i karani przez policję, jeżeli popełniają oczywiście wykroczenia drogowe w zależności od miejsca, gdzie się to dzieje i w jakim przypadku nowo z równi w zrozumiała jesteśmy wszyscy zgadza się również wobec prawa jesteśmy wszyscy natomiast są miejsca tak mówili po moście Poniatowskiego gdzie uważam, że przyniosły bardzo dużą szkodę karanie za to, że ktoś boi się jechać autostradą Witek Smolik warszawska masa krytyczna proszę państwa wczoraj był ostatni do tych w dotychczasowej formie przejazd masy krytycznej od przyszłego miesiąca w ostatni piątek i już nie będzie przejazdu masy krytycznej bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo pomógł SW również państwu Krzysztof Woźniak do usłyszenia za 2 minuty informacji Radia TOK FM w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA