REKLAMA

Czy filozofowie zajmują się tylko "robieniem przypisów do Platona"?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2016-10-02 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
mazda 5 Tomasz Stawiszyński zaczynamy godzina filozofów dzień dobry właśnie filozofów, czyli ludzi zajmujących się czym nowo socjologia się interesuje rzeczywistością społeczną biologia zajmuje materią ożywioną matematyka się interesuje liczbami fizyka się wszechświatem interesuje w jego całości można powiedzieć i bada różne prawa, które w nim działają, a czym się właściwie zajmujesz filozofia no i o tym, będzie mówił nasz gość dzisiejszy prof. Tadeusz Rozwiń » Bartoś jestem gościem dzień dobry dzień dobry i filozof Akademia humanistyczna imienia Aleksandra Gieysztora i warszawskie studium filozofii ideologii, w którym to od razu może powiem jutro o godzinę po godzinie 19 będziemy występować razem z prof. Agatą Bielik-Robson porozmawiamy o polskości o różnych mitach konstytuujących polską wspólnotę i takich mitach morze, które dopiero w tej wspólnocie się pojawią za jakiś czas to jest inauguracja takiego cyklu w drugiego już cyklu debat o polskości, która wspólnie z prof. Bartoszem prowadzimy w centrum Łowicka w Warszawie przy ulicy łowickiej 112021 przepraszam przy łowickiej 21 maja oczywiście serdecznie państwa zapraszamy jutro 19 na łowicką 21 prof. Agata Bielik-Robson Tadeusz Bartoś i ten, który mówi Beata słowa my będzie jeszcze tylko powiem 1 rzecz, że ta rozmowa będzie nagrywana i będzie potem dostępna na stronie www kropkę TOK FM kropelka w LO właśnie coś zorganizowane przez warszawskie studium filozofii teologii, który rozpoczyna nowy cykl wykładów można się zapisywać przez stronę www wsse edu pl to jest cykl wykładów oraz w miesiącu w sobotę spotykamy się zapraszamy takich profesorów, którzy znając tematyka interesuje, a więc będziemy mieli religii starożytnej Grecji mit Dionizosa łamał i znaczenie Dionizosa wszystkiego co jest związane personalne miały poseł Paweł Janiszewski chrześcijaństwo 0102. 0304. piąty wiek, ale bez Greków z wiąże się z ogniem greckie bardzo ciekaw, więc są m. in . o tym, będzie dr Sebastian Duda teolog przedstawiający to nad czym dziś współcześnie dwudziestym wieku pracuje teologia to jest rzadko dostępne tematy właściwie w Polsce język prof. Paweł Pieniążek tym razem o recepcji niczego niemieckie recepcja to miejsce wyczytali w niczym w dwudziestym wieku prof. Vetulani o marihuanie medycznej m. in . czyli po prostu Kremla krem do staramy się właśnie takich ludzi zapraszam serdecznie można się zapisywać no właśnie, ale w dziś porozmawiamy o filozofii czy raczej o przedmiocie filozofii różne są oczywiście koncepcje wśród filozofów dotycząca tego czym ten przedmiot filozofii właściwie jest filozofia to w ogóle jest taka dziedzina, w której występuje niezliczona liczba stanowisk i niezliczona ilość należałoby powiedzieć raczej Bujak z liczona to liczba wtedy on Tax od razu uświadomiłem na poprawność językowa też jest istotna w rolę niezliczona ilość takich różnych stanowisk dotyczących tego czym właściwie jest filozofia, jaka jest jej metoda, jaki jest jej przedmiot i t d . i t d. te stanowiska się zazwyczaj wykluczają filozofowie wojują ze sobą, odmawiając sobie niekiedy nawzajem miana filozofów albo ludzi filozofią się zajmujących, więc siłą rzeczy jak to będziemy rozmawiać to będziemy mówić o jakimś subiektywnym w trybie, bo dałoby się znaleźć od razu 20 różnych stanowisk, które są inne duże, ale na to może jak tak subiektywnie tacie od razu po wobec tego zapytam o to jak ty sobie przedmiot filozofii też nie czujesz jak filozofia samo rozumiesz, w której tradycje się umiejscawia się w tym nurcie ogromnym pomyślał, że warto porozmawiać na ten temat uderzony dał taką refleksją że właściwie, gdy patrzymy na rozwój historii filozofii, bo to spojrzenie historyczne dosyć istotne widzimy jak powoli filozofia traci przedmiot swych badań starożytności Tales z Miletu to były czasy PRL Heraklit z Armenii jest później wszystko jakoś tam pięknie kule mieniące się w dziełach Sokratesa Platona Platona w dialogach jakoś podjęte przez Arystotelesa wtedy właściwie ona wyłania się ze świata religijnego ta myśl filozoficzna czy myślicie, ale jakoś inaczej niż to opowiada mity greckie próbują ujmować opis ujmować rzeczywistość, ale się filozofia starożytność jest właśnie do końca sierpnia meczem była synonimem nauki to była wiedza rzetelna wiedza ludzka wreszcie można, by powiedzieć, że filozofia interesowała się wszystkim wszystkim Jana w tym sensie nie miała konkurencji, owszem, istniał geometrię medycyna to jakby były części filozofii może warto np. chcę przypomnieć, że nie wiem nawet na napad na uniwersytetach niemieckich takie przedmioty jak chemia fizyka i ten jest w dziewiętnastym wieku to były wszystko przedmioty działy ogólnego wydziałów filozofii na filozofii była działka z matematyką tak coś się stało w rozwój nauk szczegółowych w począwszy właśnie od szesnastego siedemnastego wieku do doboru spowodował autonomii zawsze się tych finałów znaczone przestały być częścią filozofii one mają własną metodę własną trudną i zabierały kolejne obszary kolejne przedmioty zainteresowania filozofii podchodząc do tego zmierzam okradziono filozofów i właściwie wszystkiego w bojaźni światem przyrodniczym zajmuje się kosmologia fizyka oczywiście są filozofowie jak w fizyce filozofuje tonący albo filozofowie wizytujący go człowiekiem mamy zarówno wiedzę biologiczną czy KUL psychologię mamy są oczywiście filozofowie psychologii, żyjąc i próbujący filozofować psychologowie, ale właśnie to samo dotyczy wszystkich nauk i nauk o literaturze nauk o historii wszystko to powoduje, że jakby filozof, który chciałby mieć swój własny przedmiot badań zaczną się oglądać w patrzeć jest okradany suskiego w ciągu ostatnich kilkuset lat i jakby ta kołdra staje się coraz krótsza Izaak i właściwie nie ma się już czym przykryć się zajmujesz człowieku wystawę filozofa wiązać się namówić notą wchodzi w tereny in o innych ludzi no i tym samym dramat można powiedzieć patetycznie dramat filozofa, który i wątpliwości nie ma już czymś zająć, ponieważ wszystkie te kwestią jest językoznawstwa oczywiście może być filozofia języka w, więc jest kulturoznawstwo teraz może być filozofia kultury i Rosji są wiedza o sztuce oczywiście z filozofią dział filozofii p t. estetyka, ale też taki nakłada w jedno na drugie tak jak mówisz no jest tak wiele różnych stanowisk tak wiele konfliktowych stanowisk bardzo różnych funkcji punktu widzenia, że trudno jest ten problem, że właściciel czym się zajmujecie czy zostało coś własnego dla was coś osobistego trzeba coś, czego nikomu nie odstąpić nic nie jest w stanie tego zabrać, ponieważ jak jest fizykiem to na tym w to w tym co jest właściwym przedmiotem filozofii to on jako fizyk i umieć poruszać możemy się wydawać umieć poruszać, ale nie umie się dłużej, ponieważ nie mamy w treningu nie ma kultury intelektualnej właśnie charakterystyczny dla tego co jest właściwym przedmiotem jest w pamięć jesteśmy w poszukiwaniu tego przedmiotu filozof cóż to mogłoby być czy coś ocalało z tej dno olbrzymiej rzeźni jako się dokonała w ciągu ostatnich kilku wieków polegającej na tym, że wytworzyły się specjalistyczna wiedza na różne tematy to jest to moje pytanie o to, aby pytanie o to czy istnieje własny przedmiot czy jeszcze coś się zachowało 33 albo nie są archaiczne problemy z dniem naszych czasów, a fizyka współczesna szkoda rozwiązała, a 3 istnieje coś sobie co by ocalał trochę moje pytanie jest też, że to i czy to było niejako obecne już samych podstaw czy u samych początków filozofii oznaczona zawsze miała jakąś specyficzną ości skierowana była w stronę jakiegoś szczególnego właśnie nie redukowane go do innych obszarów czy dziedzin przedmiotu czy też jest także dopiero w momencie, kiedy te wszystkie dyscypliny się z autonomii zawały i z tego zbioru nazwanego filozofią się w dzieliły ton nagle ci, którzy filozofią się zajmowali jakoś tak zrekonstruowali tę swoją dziedzinę dyscyplinę, że jakiś zupełnie nowy przedmiot filozoficznego namysłu się pojawi taki problem też bym postawił mu też można, by się zapytać czy filozofia została odkryta w starożytnej Grecji czy może właściwie przed nią frazesy dopóty później, że kant w Cannes filozofii Kanta to jest oczywiście też pytanie, jakie ona liczyć na historyczne i dotarli już z tym pytaniem chciałbym, żebyśmy przez chwilę po bo po byli dla mnie ono stało się istotne w pewnym momencie, kiedy słuchałem i słucham przecież fizyków, rezerwując fizyków, którzy z fizyki wyciągają konkluzje filozoficzna dotyczące nie wiem początku w elicie na początku wszystkiego, więc zastanawiam się jak fizyk myśli o tym, początku czy też dokładnie to samo co 333 o tym, początku o tym samym źródle wszystkiego czy to ten sam sposób myślenia jaki by pomyślał filozof, czyli co się da przełożyć fizyk to jest dla mnie drażniące w związku z tym taka ładna taka reakcja takie pytanie czy nie został fizyk porusza się w ramach takiego paradygmatu pojęć, których on istnieje, a ja mam wrażenie, że on nie rozumie w ogóle o, o czym mówili ci panowie, kiedy pytali o arach starożytność właśnie, bo jak my dziś możemy zapytać czy PiS już pewnie sobie wyobraża jakoś początku w porządku empirycznym ton początek wszystkiego to zasadę no tylko, że wtedy też na trawie na różne paradoksy wiązała się, więc to jest dla mnie taka kwestia mianowicie inaczej pomyśleć niż wyznawcy czy też praktyczną szczegółowych co my dyktujemy przez moment nad tym problemem przed państwem informacje po informacjach wracamy prof. Tadeusz Bartoś z państwa gościa po jesteśmy ponownie treser Tadeusz Bartoś raz jeszcze dzień dobry ran kin i Tomasz Stawiszyński mówi się nie jest to prawda znana każdemu, kto filozofią się zajmuje, że cała filozofia to, zwłaszcza przepisy do Platona są, więc jak o filozofii rozmawiamy to bez Platona ani rusz najdroższa oto taki cytat z dialogu Manon, a cytat ów brzmi tak nie może człowiek szukać ani tego co zna ani tego, czego nie zna, bo jak znam to przecież nie będzie szukał już Toma ani tego, czego nie zna, bo wtedy nie wie tego nawet czego ma szukać swojej jeszcze można się rozejść właśnie to jest ta trudność pewna, która powinna też takie teksty, by pobudzić naszą intuicję intelektualną jest zasłoną pobudzi nas do zastanowienia się właściwie jak to jest chcemy wyklarować przedmiot autonomiczny własny przedmiot rozważań filozoficznych myślę, że ten tekst jest taką 1 z przykładów czegoś, czego nie podejmie ani fizyk jądrowy ani w leasing jakikolwiek inny bank handlowy bez, jakby inne zupełnie nastroje się intelektualny to trochę w postaci zagadki co możemy wiedzieć NATO pytanie o to co możemy wiedzieć, że jest to jej i dlaczego w ogóle coś czym nie jest to, że mamy coś wie, czego wiemy co się tyczy innych są warunki tego, żeby można powiedzieć coś na pewno co to w ogóle znaczy, że to jest na pewno, że to jest całą pewnością tak co my wykonujemy filozofia zawsze jest tu jest taką autorefleksję inną strukturą patrzenia na świat tak, by powiedzieć, że jest ich do tego wprowadzono pewne zagadki zagadka zmieniona ona będzie prowadzić Platona w tym dialogu do uznania, że musi istnieć muszą istnieć jakieś warunki spełnione tego, że my możemy coś wiemy, bo jeśli tak jak tutaj czytamy nie możemy szukać tego, czego nie znam te co znamy też tego nie szuka gestach tak jak z tak jak za zagadka zabawy Zenona i takie efektowne paradoks, które mają nas skłonić do zastanowienia się, ale dzisiaj być może jest coś narzeczy w tym być może przez chwilę przynajmniej trzeba potraktować poważnie i jaka jest natura w ogóle naszego Poznania jeśli czegoś nie znamy jak możemy to go poszukiwać, iż gotuje nie wiem w ogóle, że coś istnieje i to jest w ruderze przekładana to jest taka transformacja teoretycznie prostego doświadczenia jak Mongolia poszukiwać przedmiotu, o którym nie wiem, że w ogóle istnieje jak mogę pomyśleć jak człowiek w piętnastym biegu mógł pomyśleć o bakteriach albo jak mógł w ogóle pomyśleć o istnieniu elektryczność elektronów skoro on nie miał do tego żadnego dostępu jak możemy szukać tego jak ktoś w ogóle dokonuje się, że my odkrywamy coś czego, o czym w ogóle nie wiedzieliśmy wcześniej co nas prowadzi jakiś trop w jaki sposób dokonuje się przez klub z wiedzy w Braniewie i dojazd jest i to jest wydanie z innego porządku niż na nie wiem problem postawiony przez historyka wiedzy na śledczych i historyka nauki, który próbuje pokazać jak historycznie pewna akumulacja wiedzy się dokonywała i to jest też pytanie z innego porządku aniżeli n p . z taki porządek i wiem współczesnych współczesnych neuronauki, które się interesują procesami poznawczymi w mózgu w umyśle jak to się dzieje, jaki mamy aparat poznawczy n p . w jaki sposób działają i zsynchronizowania się różne takie obszary naszego układu nerwowego, które powodują, że przyswajamy informacje potem te informacje przetwarzamy i t d. tak dalej to jest jakieś pytanie, które o coś zupełnie innego próbuję zahaczyć czy czegoś zupełnie innego próbuje dotknąć właśnie i właśnie formacja intelektualna oparta na dyscyplinarne empirycznych powoduje, że Jan Milewski ten ten typ problematyki właściwych filozofii staje się niedostępny dla dla dla dla ludzi, których umysły są ukształtowane przez nią szczegółowe to można jeszcze trochę odchodząc w stronę takich ogólnych refleksji można jeszcze się zapytać dodać kolejne pytanie czy moje postrzeganie świata, czyli to 3 jest moja ludzka myśl ludzka człowieczeństwo ludzie myślą lub wózkami czy ona jest musi być prowadzona czy jest sprowadzono 3 nie ma swojej autonomii do technik nauk przyrodniczych to trzeba pamiętać, że nauki przyrodnicze nie są obrazem się tu są technologią dochodzenia w latach co technologią przeprowadzania badań i weryfikacji innymi słowy czy jest jakieś miejsce dla ludzkiej myśli, który jest inny niż inżynieryjne niż trener weterynaryjne czy jest coś innego niż 3 czy właśnie cała ludzkie myślenie proszę należy jest okraść z jego wizji autonomii i sprowadzić do do procedur kiedyś były źle to wyjaśnić prościej, bo nam się wydaje w percepcji nauk przyrodniczych im się wydarzy to jest coś co nam dostarcza wiedzy i ich kosztami jest to prawdą ale, żeby uprościć trochę skrzywdzić, ale nie za bardzo nauki przyrodnicze to trzeba być to sztuka jest pewna umiejętność ktoś nabywa wyroby sztuki umiejętność np. szewc też umiejętność znam, więc jest on jest praktyczna jak coś zrobić skutecznie jak wyprodukować skuteczny i do tego, by nie jest pewna metoda jest metoda ich sposób postępowania jest umiejętność teraz pytanie trochę obraźliwy ale, ale dla przegłosowania 3 punkt widzenia szewca czy sposób widzenia rzeczywistości punkt widzenia rolnika czy technologicznej półki 400 co do czego o całą ludzką myślą sprowadzić to jest to pytanie czy nie ma jakieś auto no widzenia rzeczywistości oczywiście jest świat religii i myślenia mitycznego jakiś inny, więc mamy, ale autonomiczny świat jak postrzegania rzeczywistości jest sztuka również jest jeszcze sztuka która, która właśnie też próg zmaga się z tym problemem użytkowości tech łączności i co właściwie ona robi no jest to pytanie o to czy czy jest jakieś słowo, które filozofią własnym i własnym słowom, które może wypowiedzieć to jest to pytania oto próbka zmianą jest czymś co nas z mana prowadzić w kwest na terenie Poznania znaczy tego co możemy wiedzieć na pewno w jaki sposób w ogóle poznajemy czy nauk szczegóły zajmuje się badaniem rzeczywistości, a nauki filozofii będą się pytać idąc tropem Kanta Bogdan Dudek odnowicielem tego ducha poszukiwania i pytamy jakie, jakie kwitło w starożytnej Grecji nie bez doktor wybitnie doktrynalnym go mylić, jakie są złe warunki tego, że my możemy coś poznawać czym właściwie jest co my co to wasz mówię o tą pewność, iż powinny mieć pewność jest pytanie o to co rzeczywiście istnieje to jest ta pewność istnieje to znaczy co to znaczy, że dziś istnieje dziś młodzież, której nie ma to się ona istnieje czy nie istnieje tam z jakichś względów to też można pytać, dlaczego my jest takich względów jest w człowieku coś takiego, że chciałby ustalić coś co jest nie narusza wolne trwały rzeczywiście istnieje jest IT są pytania o istnienie obycie i w związku z tym mamy możemy przytoczyć kolejną zagadkę, bo zagadka Lepistö mistrz Europy co może wiedzieć, ale właśnie w tym duchu w tym tonie w tej w tej w tym taki zagadkowy paradoksalny Formula Money słynną formułę, dlaczego istnieje raczej coś niż nic to jest później i tak Leibniz, ale wcześniej mieliśmy w Armenii jest oczywiście ja mówię taką śmieszną rzecz, która później wywołała olbrzymie zamieszanie filozof właściwie zdeterminowała ją bardzo wielu sformułowanie Born in USA było tym takim jak by to powiedzieć ładnie Kuks filozof forum krzyżem filozoficznym, który zmagał się Platon, który to niezwykłe niezwykły, bo niezwykle rozwinął swoją myśl w wielu kierunkach analityczny dzięki właśnie do wydania istniejące istnieje inne marzenie dziś Rochowicz w istniejący byt istniejący to on ona istnieje jeśli coś jeść, chociaż wiemy, że w mniej jest istniejący to istnieje w związku z tym nie marzeniem ci czy istnieje z koniecznością jeśli z istniejących i właśnie gaz też jak ta zabawa słowna, więc czy źle z tymi zabawy słownej, lecz rzeczywistego problemu z kopyta na filozoficzne oczywiście nieistniejącemu dalej do armii Anders nie jest już co więcej jeśli rzeczywiście coś jest nieistniejący nie może istnieć, a nie być o tym co nie jest nie możemy ani mówić nie myśleć do tego nie ma w ogóle dla wygląda rozsądnie taka formuła z formułą słowną, ale z tego wychodzi konsekwencja właśnie empiryczna czy też taka dla dla armii Andersa, że istnieje 1 wiecznie niezmiennym byt czy negacja pluralizmu i zmienność co nam nie pasuje, ponieważ no dlaczego, bo całe nasze doświadczenie to jest wielość zmienność doświadczeniem pierwszy, więc ona wstaje, gdy pod znakiem zapytania Andrzej o tym, mówił Heraklit, który wszakże tak się nie przebił jak się przebił Armenii jest w filozofii i potem się zwracało uwagę niektórzy na to zwracali uwagę, że właśnie tu barmani zdecydowanie zdeterminował i określił zachodnią Azję aż o radę libijską przynajmniej w tym wydaniu jest wiecznym Hodgsona natomiast do pytań jest taki i i dlaczego 1 lub sprzedażą zabiegi podstawy wykład ale, żeby wprowadzić te kwestie, które są żywotnie dotyczący zmiany z czego 1 jeśli byłoby 2 to pomiędzy 2 istniejącymi byłby trzeci nieistniejący nieistniejącego nie ma ucznia lub w wiele paczek niezmienne, bo jeśli coś może jako nabycia polega zmiana istniejącego East zmianę istniejącego jedyne możliwe jest w niej istniejące ani istniejącego nie ma, więc jest niezmienny wieczny niema, więc mamy do czynienia z formułą zagadkową, która nam trudno sprowadzić do absurdalnych wniosków praktycznych rejestry Hannie jakiś sposób dochodzimy do prawdy czy przez umysł czy wszystko treści i analizowaniu treści naszych pojęć czy może raczej do będziemy się do prawdy przez obserwację rzeczywistości, która jest zmienna, która nam nie daje pewnej wiedzy jak osiągnąć pewną wiedzę to jest to co jest tematem filozof, jakie są warunki w ogóle tego, że my coś na pewno wiemy dla Platona w menu nie znów dochodzimy do ZUS do on dochodzi do wniosku w bardzo bardzo paradoksalny mianowicie skoro na czym polega poznanie skoro nie możemy szukać tego co się zna, a nie możemy się nie możemy szukać tego, czego nie znamy ponoć do wniosku, że inne jako ludzie warunkiem możliwości tego, żeby coś uznajemy jest to, że my już coś wcześniej wiedzieliśmy, że my, jakby już wiemy to w zasadzie Poznań nie jest przypominanie jest przypominanie z przypominaniem wcześniejszej wiedzy logiczne logiczne w ramach Allegro to zakłada, że istnieje jakoś to jest filozoficzny filozoficzne problemem własny przedmiot można nie być wyznawcą Dawida tremy, ale trzeba się nad nim pochylić mianowicie, że istnieje jakiś pełnia czy taki 100 % dane gdzieś istnieje też pytanie czy rzeczywiście myślą dziś jakiż to procent danych nie musimy to odkryć albo przypomnieć sobie czy może nie istnieje coś co jest ogólnie tak rozumianym pojęciem Absolut, więc do sądu lub ujęcia, które przedstawiamy z bardzo klasyczne później historia potoczyła się własnymi drogami filozofia Platona idzie jest filozofią pytanie właściwie nie doktryn, więc Platon potrafi sam z własnych pomysłów właśnie tego typu kpić dialogu i Armenii jest i modyfikować później to w jaki sposób w formule nowej pojawia się Arystotelesa no ale zawsze mamy trend ten problem czy nie możemy coś autentycznie wiedzieć co to znaczy autentycznie z pewnością coś wiedzieć to wszystko bierze państwo ma niestety skończymy banalnych to wszystko nazywa się metafizyką gorzej bowiem klasyczną met Office o Mark w to jest coś co na co współczesny Lwów przechodzą ciarki po plecach rzeczywiście jest także klasyczna metafizyka ma ona została spacyfikowana jej historię rozwoju jest taka, że użyta została w budowaniu bardziej, że mniej, ale doktryn chrześcijańskim średniowieczu przez wielkich filozofów chrześcijańskich opóźni jeszcze bardziej zostałaby ZUS wojaków została rozbudowana i wykłada na w 1718 jego postać takim doktryn podręczników jak świat jest zbudowany przy pomocy tylko tych teorii arystotelesowskiej głównie pojęć czy rozbudowanych kategorii dla toruńskich, więc Manolo, ale też pozwolą ocenić pseudo pomnik wiedzy filozoficznej, żeby świat zbudowany z mapy GIS o równy z akcji można się tu mam problem wiedzy pewności stopni wiedzy i pesto i pewności rozwiązuję postoje tak wielka katedra wiedzy, która jest katedrą stojącą na jednych wijący się już sobą w tym samym czasie w 1817 wieku z łazienek i przyrodniczych okazuje się, że jest jakiś wymysł i stąd właśnie przebudzenie się z drzemki no właśnie złożony pojawia pojawia e-mail hal ją Immanuel kant, którzy to rozmontowuje ją właściwie to co kant robi, sprowadzając stoi, wykładając jakiś taki bardzo uproszczony sposób to jest pokazanie, że to jest w zasadzie literatura to znaczy, że mamy różne pojęcia którymi sobie układamy rzeczywistość przy pomocy u nich tworzymy sobie jakiś jej obraz, ale w gruncie rzeczy do pojęcia nic nam rzeczywistości nie mówią więcej na umyśle mówią same niż do rzeczywistości jako takiej bogatej rzeczywistości jako takiej do rzeczy samej w sobie jak kant mówi dostępu bezpośredniego nie mamy mamy za pośrednictwem tych różnych pojęć właśnie tego całego całej rzeczywistości, która jest w umyśle no a jaka ona jest naprawdę to my nie wiemy no właśnie kant całe życie wykładał to filozofia filozofia przyrody psychologię antropologię czytelną tą drogą Schola styczną zbudował skostniałą doktrynę, która jej naturą ich problemem jest to, że ono chce opisywać konstrukcji świata to jest podmiot ją to jest obiektywny opis rzeczywistości w kategoriach filozoficznych to oczywiście było już martwe i kant poruszony lekturą siła chce zobaczyć odkryć na nowo podmiotowi uwarunkowania Poznania znaczy co nas jest co my poznajemy ana ile może wytwarzamy rzeczywistość na interes mamy pewne kategorie myślenia, wykonując skręt doszło do dokonania odnowy myślenia filozoficznego uwzględniającymi aspekt poznawczy dokładnie to samo ten aspekt poznawczy, który duży w starożytności, ale został zapomniany zapomniany w toku takiego podziału podmiotowo przedmiotowego charakterystycznego dla nas nie wszystkim niemożna powiedzieć dla Kartezjusza zaś takiego wydzielenia się, jakby rzeczywistości całkowicie zewnętrzny wobec aparatu poznawczego człowieka, jakby nieuwzględnienie aparatu poznawczego czy lekarz to my kształtujemy ten obraz to jest obecny zarówno ostrożność jak w średniowieczu ginie w nowożytności każdy z odkrywcą tego no i ciekawe, dlaczego to doprowadzić no i o tym, być może porozmawiamy już za chwilę prezes Tadeusz Bartoś jest państwa gościem godzina filozofów trwa przed państwem informacja o szybko wróciliśmy na antenach w dobrze to może teraz jeszcze inaczej zapytam, zanim będziemy kontynuowali ten właśnie taki historyczny przegląd tych różnych poglądów na przedmiot filozofii, bo to jest pytanie, które w dłużnych w rozmowach także właśnie w ramach godziny filozofów się pojawiało z wdowami np. z milionowych Adamczykowi, który jest fizykiem właśnie taki praktykującym fizykiem rozmawialiśmy kiedyś o tym czy fizyk filozof i potrzebuje na to ja zapytam inaczej na ile te wszystkie kwestie związane z mamą prawomocność ją taką fundamentalną i głęboką naszych rozmaitych przekonań z tym właśnie co wiedzieć możemy tego wiedzieć nie możemy znowu w głębokim fundamentalnym sensie media to są kwestie, które w ogóle jakimkolwiek stopniu interesują kogokolwiek, kto nie jest filozofem i innymi słowy czy one mają jakiś nazwijmy to przełożenie czy one wykraczają poza ten właśnie wąski krąg w problemowych, które tworzy refleksję filozoficzną no bo ostatecznie jak fizyk zajmuje się fizyką czy biolog zajmuje się biologią czy nawet matematyk zajmuje się matematyką do tego typu problemy czy tego przy typu przekonania właściwie nie wpływają żaden sposób na to, jaką to swoją dyscyplinę uprawia oznaczony może być skądinąd idealistą być przekonanym albo takim nie wiem nawet soli w system może być, że cała rzeczywistość jest wyrazem aktywności jego umysłu np. wyłącznie albo może być inna może reprezentować jakiekolwiek inne metafizyczne stanowisko i jednocześnie tak samo uprawiać tę dyscyplinę jak ktoś, kto też jest fizykiem, a wyznaje stanowisko metafizyczna przeciwna daje innymi słowy to jest jakoś niewiele want no jak to się mówi Noto jak i chciałabym spojrzeć na to też stronę, że każdy z tych, którzy zajmują się już dyscyplinami naukowymi przechodzi wieloletni trening od dziecka praktycznie przygotowujący do tej dyscypliny jak wtedy osiąga sukces lub nie, ale jego sposób postrzegania świata powinny jak zasób pojęć także sposób percepcji wrażliwości czy to co się komu kojarzy w danym momencie jest ukształtowany przez swoją dyscyplinę moje pytanie jak moje moje zastanowienie do polega na tym czy rzeczywiście to jest ten jest wszystko czy nie mówię, żeby filozof fizycy byli filozofami tak dalej, ale czy nie mam własnego sposobu formacji sposobu postrzegania wrażliwość myślenia o świcie innego niż dyktowanych go przez nauki przyrodnicze do domu oto Otóż chodzi fizyk nie robi co uważa, że ktoś, kto ma wieloletnią taką formację filozoficzną no będziesz przy placu z przymrużeniem oka jak fizyk wkracza w dziedzinę filozofii bon używa tych pojęć właśnie soczysty, a to są konkluzje na rzecz to znaczy można powiedzieć, że jestem solistką albo jestem idealistą miasto nie znaczy bo, bo akurat fizyk nie pracował w latami nad tekstami jest gros Czyż nie o nieużywanie, ale nie dokonano refleksji nad tekstami rozważający mi te problemy konkluzji równość ceni się, że jakieś wnioski mamy takie to skutkować może na koniec mamy taki wniosek to przecież filozof i Zosią naukach też to jest istota problemu problem jest co do prac co w formacji intelektualnej czy ludzkiej, którą prowadzi do tego typu postrzegania widzenie rzeczywistości jako zwolennik bio bio różnorodność oczywiście jestem za tym, żeby były różne style sposoby postrzegania rzeczywistości oczywiście mówi wspominaliśmy o tym, wreszcie coś zupełnie innym życie wrażliwość artystyczna koszt to całe swoje życie i obecny wybitny malarz Hong dookoła kręci się i obrazów i spostrzeżeń to jest, jaki to jest wrażliwość muzyk piszący powieści tak dalej są różne typy stylem myślenia bicia czy gasić tłum kwestia, którą ja tu się ostro postawić wszystko, że filozofia ma swój własny, jakby język ma swój własny styl myślenia nie zredukowany do innych w związku z tym wara filozof z fizyką i biologom to znaczy VAT należy ostrożnie tak byśmy powiedzieli jeśli ja w tym momencie na podstawie mojej wiedzy popularnej zaczynam się wypowiadać, bo teorii kwantowej rzędu jedno w 1 jest drugie nie jest równocześnie Noto każdy fizyk ma prawo pęka ze śmiechu i mówić no i nie mają racji fizyków spotkałem zdenerwowanych, że oni nie są żadnymi filozofami rozmawiać, bo przychodzi filozof i tam dywaguje na temat, których nie ma pojęcia bo dlaczego nie kończy mierzyć z idiotą tylko, że po prostu to 3 wymaga lat formacji pewnych uzdolnień mnie żebym, żeby wejść w ten świat, więc w tym sensie myślę że, że to samo dotyczy fizyków filozofów idąc tam biologów filozofią stosowną wąskie specjalizacje my niestety nie można być wszystkim już nie to by poświęcić mu się życie 1 rzeczy, pomimo iż starożytności byli filozofowie, ale byli też poeci często są różne sposoby bycia w świecie poznawania rzeczywistości ten i tak na najniższe mówimy o tym w byciu w świecie to może przejdźmy od Kanta, który tak jak tu sugerowaliśmy chce znów doprowadzić do świadomości to lekko skostniałą filozofii osiemnastego dziewiętnastego wieku prezentowaną przez takie podręczniki Polfa też kilku panów takie podręczniki z ty pisane czegoś uczył studentów Johna była martwa przedmiotowa Gant chce wprowadzić obecność tego momentu podmiotowego to znaczy, że nasz wzrok kształtuje obraz o mecz o nasz umysł ma pewne kategorie sprzeczność z danych co przywrócić coś co było żywe jeszcze w średniowieczu tutaj może niestety wszystkich, którzy nie robią się jeszcze zaskoczyć, że świadomość tej podmiotowości uczestnictwa umysłu i zmysłów kształtowaniu obrazu w średniowieczu była ona była wzięta także przepisana, ale wzięte rzeczywiście prosto od Platona Arystoteles, choć to, gdzie jest świadomość natomiast być może nowym etapem w rozumieniu tych rzeczy jest filozofem Martina Heideggera, który teraz ZUS robimy od Manuela Kanta do Heideggera, który paradoksalnie bez większych Frozen dwudziestego wieku nie kwestionuje nikt nie mógł mierzone są jakieś metafizyczne szkoły scholastycznej 1 komizmu lub Miejskiego lub nos elastyczny szkoły modernizmu lubelskiego jest, ale temat tej, którą podejmuje problematykę teksty, które łączy to on się do Platona karmieni są rak jelita i mówią o byciu przy istnieniu wraca w nowy sposób doboru pojęcie istnienia, ale takie, by taki sposób, że to już jest istnienie podmiotu to znaczy chce opisać warunki tego w jaki sposób my trochę jak w duchu bardzo realnych Heideggera z kimś o tym, mówiłem, że ludzie z w celu tym wyposażeniu w jakim są jak są wychowani oni istnieją w świecie ich sposób postrzegania sieć poprzez edukację już bardzo techniczną fizyczną wąską album wszystkim interes handel chce bronić właśnie autonomii tego rozbić rozumiejącego obycia w świecie rozumiejącego w pewnym sensie i przyglądającego się właśnie w byciu ludzkimi ludzkiej egzystencji Bocian trochę zmienić słownik języka to zabawa nad językiem na skojarzeniami poetycki także rzeczy jakich wrażeń poetyckich Manas przystroić od od technicznej, ponieważ dach dla Heideggera 1 z takich elementów istotne jest to, że paradygmat naszego myślenia w świecie jest zaprogramowany przez myślenie techniczne, które zaczęły się dosyć wcześnie, ale no minowało powstanie tych nauk przyrodniczych i od razu widać, skąd to wszystko jest z atomów doc. Włodzimierz SZ zwrócić uwagę na te kwestie języka jako na kwestie, które jest niezwykle istotna i to w jakim niech mi się posługujemy pojęciami odzwierciedla pewne głębokie struktury naszego myślenia można też tak powiedzieć, że w w różnych dyscyplinach nauki w różnych aktywnościach uprawia się myślenia filozofia to jest takie myślenie, które się zajmuje samym myśleniem, czyli myśli myślenie jest filozofia zawsze obecne dawała się do refleksji leży w samo zwrotność dziś mówimy coś to mówimy, skąd to mówimy i skąd mam się to bierze ta no i pójdźmy dalej jeśli chodzi o tego Heideggera takich podstaw nie da się to o tym, mówić w krótkich słowach takie pewne podstawowe intuicję ludzie istniały chrzcin rzeczy istnieją w świecie, ale kamienie samochodu my jakoś o tym, istnieniu bezwiednie myślimy w przedmioty możemy przestawić tu kupić sprzedać tu wybudować zburzyć czyni to mamy ten typ nastawienia przedmiotowego w świecie teraz człowiek chciał ustawiamy go przestawiamy wysyłamy do szkoły dodaje z fizycznym obiektem można różne rzeczy z nimi zrobić można można robić operacje aborcję można robić, aby niektórzy zakazują co jest technicznym podejść do świata biologicznej przedmiotowe co to jest wymiotów i na zewnątrz jakiś przedmiot, który miał operuje ja mam też możliwość operacji na tym przedmiocie tak jesteśmy nastawieni taka jest nasza kultura tymczasem dla Heideggera to to co nazywa da zatańczyć to bycie nawet nie chce powiedzieć duńskie buty już uprzednio w ale bycie tutaj być oto Doda za in jego podstawową formułą istnienia jest zbycie jak rozumie rozumiejące, czyli zaczynamy mówić o czymś co nie jest człowiekiem i od razu nam się kojarzą lekcji biologii tak jesteśmy wychowani dziś na siódmej ósmej klasie szóstej kiedyś teraz wrócić ośmioletnie cykl, by pojawiła się fizyka biologia na żarty wrócą do garnka w tkankę i t d. będą wreszcie wiedział co w tej klasie w równych w tym jest impas w liceach w Rudzie stare gnał, więc rozumieją sobie strzelić z istnieniem sposób rozumienia czyli, czyli bliscy przez innych chętnych do zwolnienia z elementów których, których on mówi o tym, Gaza będzie mówił o nim używa takich pojęć jak wrzuceniem świat świat właśnie świadomość będzie mówił o byciu, że jest daniem są dowodem, że zbycie ku śmierci, więc będzie chciał pokazywać co uwarunkowania egzystencjalne, którego w, jaki sposób bycia u siebie rozumnie czyli w jaki sposób ono w tym świecie rozumiejącym istnieje Drozd radny stąd próba ich mówi się Hayden wierzy, że to jest koniec metafizyki to oni ze strony właściwego ze złem Olkusz ostateczny koniec ponoć nikt nie chciał aż do końca nie udało, bo w końcu próbował znów tworzyć jakiś taki całościowy obraz świata postaci tej woli mocy czy znów jakąś metafizykę mocy tak dalej i że EDG jest końcem tej metafizyki pojeździć przeznaczy tech 1 rozbił się z końcem doktrynę dogmatu, ale procesem tym co jest co jest istniejące jest to proces zrozumienia słowo proces za dużo powiedziane, ale zrozumienie bycie rozumiejąc ci stawiającym pytania jedno swojemu słynnych regres trwaniem zapatrywań, czyli ciągłe oglądanie rzeczy, jakobym właśnie coś co siedzi przy nim wspomina, że Henger inspirował starożytnymi tekstami filozof witam poszukuję źródeł inspiracji, gdyż przygląda betonowej przy tej metodzie uprawiania genetycznego jest przez płatnika jest też filozofia poprzez stawianie pytań, a nie zamknie zamykania życia w odpowiedziach zamkniętych odpowiedzią, gdy byt bliżej przyglądamy się, gdybyśmy się życzliwie spojrzeć na Platona nie wrzucić go do metafizyki i martwej doktryny trasie uczy, którą trzeba wyznawać Noto brzmień właśnie czynnik, który doczeka raz z tej strony oraz tamtej rozmowy ten model z ukraińskiego zapatrywania jest właśnie modelem, który w nowy sposób, uwzględniając egzystencję jednostki to co jest modne czy atrakcyjne czysta egzystencja jej dramat właśnie to jest zrozumienie skończoności ludzkiej czy też świadomość kresu albo bycia wrzuconym i co znaczy być wrzuconym na wyobraźmy sobie, że nas rzucają dowody doradzała mu to jaki mamy chór widzów to jest to, że ten początek i to przyszłość to wszystko są jakieś rekonstrukcje, a to nie jest naszym doświadczeniem nasze doświadczenie horyzont nasz poznawczy, zwłaszcza takich jak człowieka, który zmaga się dziś środku oceanu niewiele takich elementów to po prostu najwspanialszy skondensowane wykład Heideggera, jaki w życiu usłyszała minął dziękuję bardzo praktykuje go od czasu do czasu, więc ma przećwiczone brak zajęcia z z filozofii to byłby przed nią właściwie filozof jest coś w filozofii, a przynajmniej filozofem mieni poszukiwać tego przedmiotu właściwego nie uciekać się do badania jak działają inne nauki i właśnie prof. Tadeusz Bartoś bardzo dziękujemy tym no i przypominam państwu, że jutro o dziewiętnastej na łowickiej 21 w centrum Łowicka spotkanie, które wspólnie z prof. Bartoszem poprowadzimy naszym gościem będzie prof. Agata Bielik-Robson będziemy analizować różne przypadłości polskiej wspólnoty polskości mity polskie analizować i w ogóle się w polskość zagłębiać oby nie za głęboko no tak może dla bezpieczeństwa bardzo dziękuję program wydawała Anna Piekutowska realizował Jacek Kozłowski z nazwą Tomasz Stawiszyński miłe niedzieli do usłyszenia, a po informacjach strefa szefa i Marzena Mazur on Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA