REKLAMA

O historii ruchów kobiecych i walce kobiet o swoje prawa mówiła dr Dobrochna Kałwa

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2016-10-03 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:17 min.
Udostępnij:

Dziś kobiety w całym kraju będą protestowały przeciw zaostrzeniu prawa aborcyjnego. W Pierwsze Śniadanie w TOKu przypomnimy kiedy i w jakich sprawach, kobiety wychodziły protestować.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy śniadaniu w dołku Szanowny panie redaktorze firma CD projekt nazywa się po polsku facet jest skrótem od centrum dystrybucji nie widzę potrzeby wciskania obcych słów tam, gdzie ich nie ma napisał bank z tym dziękuję bardzo panie Krystianie tenże sam zastanawiam się na antenie jak prawidłowo odczytać nazwę, ponieważ to organizacja firma międzynarodowa Polska, ale działająca na całym świecie czy CD Project czy CD projekt, ale dziękuję za wyjaśnienie Państwowej Rozwiń » gościem jest dr Dobrochna Kałwa Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry dodam, że ubrana w całości na czarno i dzisiaj w poniedziałek strajk kobiet rozumiem, że to jest taki wyraz poparcia, ale nie chciałbym, żebyśmy o tym co dzisiaj rozmawiali jeszcze tylko 1 z naszych słuchaczy, który dopytywał odpowiem Ola Dziadykiewicz także ubrane na czarno ci przyszło do redakcji, kiedy zaczęła się walka kobiet równouprawnieniu o swoje prawa, bo równouprawnienie to może słowo, które wtedy jeszcze gdzieś tam nie funkcjonowało chodziło o proste jakieś konkretne sprawy konkretne problemy to zależy od kraju one część najwcześniejszym w Europie przypadkiem walki oprawa polityczne to jest rewolucja francuska i taktownie, więc jest w wielu krajach, że kiedy dochodziło do równouprawnienia różnych grup obywateli uzyskiwali swoje prawo to wtedy nagle okazywało się, że obywatele tak, ale kobiety nagle zostają kobiety niewykluczone bardzo często zresztą w ramach demokratyzacji życia politycznego uprzywilejowane kobiety straciły prawa test np. przykład kobiety, która miały prawa polityczne wynikające z płacenia podatków tak było w Galicji dziewiętnastym wieku i wraz z powszechnym prawem politycznym utraciły możliwość głosowania to protest to uderzy nas momentów, które zaczęły stawiać się jak to jest walczymy o równe prawa dla wszystkich, ale dla wszystkich mężczyzn tak było między nim właśnie rewolucji francuskiej widziałem rewolucjonistka zorientowały się, że mimo zaangażowania i walki o o równości i ochrony Republika nagle lądują w sytuacji, w której nie tylko, że nie bierzesz pod uwagę, ale wręcz zakazuje się działalności politycznej wojny to na świecie, a kiedy, w czym w ogóle wiemy, kiedy doszło do jakich pierwszej wielkiej zorganizowanej manifestacji protestu takiego wyrazu wyrazu walki o swoje prawa to chyba trudno ustalić taki był w taką konkretną datę no nie ma czegoś takiego to trudno by trudno nie widzi wskazałbym 11 przyp aut, bo jest symboliczne wydarzenie 8 marca w Dankowie to jest jak Comarch związane z zastrzykami i walki z walką oprawa robotnic Żuka rejsu po słonej takiej tragedii, gdzie tam, gdzie robotnicy znikną zginęło w fabryce, ale też taki marsz na Wersal, w którym kobiety przyczyniają się do obalenia monarchii w we Francji przez taki 1 z bardziej znanych znanych marszów to jest właśnie chicagowski później marsze manifestacje kobiet różnych miastach w na początku dwudziestego wieku pojawią się macie też na ziemiach polskich tez najpierw w Krakowie Lwowie jest słynny wiec przy okazji startowania z Turem wianki do Sejmu krajowego, która postanowiła wykorzystać lukę prawną i zgłosiła się kandydatka rzeczywiście prowadziła finansowanie lęborczan prowadziła kampanię wyborczą i nie miałam dużo zwolenników tylko później także ze względów prawnych stwierdzono, że nie miał prawa stricte startować nie byli także tych przy zasadzie wzajemności tam tam, gdzie się pojawią żadne prawa polityczne nie tylko prawa do edukacji kobiety czasami po prostu wychodzić na ulicę pokazywać, że jest turze, ale wokół jakich idei te protesty się na początku w Polsce chociażby skupiały one były za albo przeciwko czemu to jest są manifestacje za n p . wg prawa do edukacji o tyle ważne, żeby właśnie w końcu głos kobiety musiały walczyć tak zapominamy o tym, że tych praw nabytych po tych powodów, dla których walczyły z całkiem sporo zaczęło się oczywiście ta politycznym Francja potem jest walka o to by kobiety miały prawo do edukacji na poziomie wyższym oraz to są oczywiście głównie sprawy dotyczące elit kobiecych, bo walczą o prawo edukacji, by móc wykonywać pewne zawody, które wymagają wykształcenia rano totalnie służąca, która będzie walczyła do prasy czy chłopka, która będzie walczyła oprawo do zaorania pola one i tak pracują dla nas jest ważna i tak bardzo mocno w tym momencie mówią, że chcą też pracować to był dziewiętnasty wiek tak nie wiem co to za 19 wieku nie tak dawno kobiety musiały walczyć o to, żeby móc się uczyć legalni jak niesprawnym uczyć się na na uczelniach wyższych to było bardzo skomplikowane najpierw raz walczył oprawo do matury, dlatego że żeby studiować na Uniwersytecie trzeba było mieć zdany egzamin państwowy i szkoły prywatne dla dziewcząt słynne pensje oraz zaś opisane są siad ów emancypantki w Prusa tam no nie ma tematu zaskoczy nie mają możliwości studiowania pierwsze manifestacje czy pierwsze tak zorganizowana akcja to były MAiC pan i feministki Galicyjskie, które pisały pisma do zmagający się możliwości, a uzyskiwania matury, która pozwoli im potem późna na Uniwersytet wymarzoną wymarzoną westernie Iwański czy Uniwersytet we Lwowie potem doszły doszła walka oprawa wyborcze tak i to też był to ozdoba najsłynniejsze, bo oczywiście to z 1 strony oczywiście zrobiło się bardzo znaczące z racji tego, że dzięki trochę dzięki reakcji rządów brytyjskich, które brakowało bardzo radykalni bardzo równo przemocą w stosunku do kobiet i to są osłony sufrażystki, które nie tylko, że wychodzimy na ulicy to są te są manifestacje na 500  000 osób biorących udział to nie tylko kobietami mężczyźni no i także doskonała działalność Piotrowska w razie tak grać chińskich, które wykorzystywały narzędzia irlandzkich terrorystów, żeby zdobyć 2 polityczne, ale też był bardzo mocno prześladowane i tani zabijane zranione postrzegane albo gdzieś tam przez funkcjonariuszy stróżów prawa koniem np. stratowany potknąć no może rozgrywać się w Londynie przeciwko manifestacjom kobiety wpuszczono konną policję obaj sufrażystki jak taniec to jest to jest bardzo słynne, że to zresztą później sufrażystki wykorzystały, a jako narzędzie propagandy bardzo źle publiczne znosiła sytuację, w której mężczyzna koniu atakuje kobietę, która jest na na ulicy tt przy przykłady przemocy były trener mili Davidsson tak się nazywała jadąc na radość była inna sytuacja, bo ona sama po prostu postanowiła zamanifestować podczas derbów słynnych derbów i zginęła pod kopytami koni podczas wyścigów nie zagra poświęciła swoje życie natomiast w wypadku tych manifestacji londyńskich kobiety po prostu poszli manifestować i nagle się okazało, że przeciwko nim idzie no i konna policja, czyli może złe wyobrażenie dziewiętnastowieczne zamach to tutaj czas ratować marzy o losach dywagacji protestów tak i tam dochodziło także do wypadków śmiertelnych, w czym ich, bo chciałem, żebyśmy też przypomnieć wspomnień, bo posługujemy się słowami takimi sufrażystki emancypantki czym się różnią te terminy jak one powstawały co one znaczą kulturę emancypantki KO to jest kobieta, która walczy o równouprawnienie na różnych w różnych aspektach czysto 19 wieku mówi mama spacja robotników Roman rybacki Polaków i paru innych grup społecznych na czarnoskórych np. natomiast sufrażystki dotyczą tylko raz to jest pojęcie sączące się do kobiet, które walczą apolityczne cofnąć czas po angielsku prawo wodne oraz ważny głos wyborczy w związku, z czym tutaj było bardzo mocno zawężony zawężone znaczenie tego teraz tylko i wyłącznie polityczna to, że ten etap, w którym się, o którym pewne rzeczy są z osiągniętej okazuje, żeby zmienić los kobiet trzeba wejść do parlamentu i wtedy dochodzi do do próby włączenia się do polityki jako werdykt wyborczy nie jako osoby wybierane jedno to ostatni termin feminizm koniec serii przywołuje ono obejmuje bardzo różne formy działalności głównie dotyczy tych używamy go obecnie wobec działań i tych kobiet, które robiły coś na rzecz zmiany sytuacji kobiet, które uznawały za niesprawiedliwą, którą należy zmienić kobiet mężczyzn OFE mieliście też przecież istnieje oczywiście tak jak istniał artystów malarzy Zumy w tak oczywiście zawsze jest reakcja to jest anty reakcja w PiS w społeczeństwie brytyjskim były organizacje nie tylko maski, ale także kobiety włączały się przeciwko przyznawaniu praw politycznych kobietom walkę z czas skończyć z dyktaturą kobiet 1 z pań posłanek wykrzykiwała dzisiaj wczoraj przepraszam, ale zostawmy to co to co wczoraj, w jakich argumentów używały te ruchy przeciwne sufrażystka zorganizowany, czyli właśnie anty SUV korzyści o w i n p . że polityka jest niezgodna z naturą kobiecą handlarz kobieta jest osobą o dobrym sercu i raczej niezdolna do przebywania w świecie przemocy i rzeczy tak właśnie niedobrych w związku, z czym należy tego kobietom oszczędzić troski z troski o podobnych względów zresztą uważano, że powinniśmy dać prawo nie powinny studiować n p . na takich przy studiach, które mogą powodować, że my niżej faktura ta łagodność i czystość kobieca będą naruszone to i tak najlepszy argument, żeby można było używać, ale dziś areszt i dodaje, że ta sama argumentacja dotyczyła praw wyborczych tak no bo to jest też kwestia tego, że polityka jest brutalna i bagażnikiem zachowań agresywnych, a to jest niezgodne z naturą kobiet, zanim nie twierdził, że kobiety nie powinny mieć praw wyborczych, bo przepraszam za to co wiem, bo oni wiedzą mają oni sami są mądre na tyle, żeby podejmować tak ważne decyzje, a dla nas męskiego narodu to byłby taki trochę złudny argument, bo w sytuacji, w której głosują w niezbyt wykształceni robotnicy, a elity kobiet są wykształcone nie mają tego prawa głosu ktoś taki argument mniejszym stopniu, ale na szkodę argument, że kobiety i tak głosują tak ich mężowie albo ojcowie i niewłaściwie pozostają bez wolne w swoich wyborach nie to też się pojawia albo, że będą głosowały zgodnie z tym co im ksiądz powie to jest akurat Polska scena idea i został rzeczywiście nowym korytem salta polityczne i z AZS wygrał partie prawicowe to byłby dramat partii liberalnych czy lewicowych walczymy oprawa dla kobiet, ale wiemy, że jak one zdobędą te prawa to może przegrać wybory i przegrali w centrali MTU w wielka Brytania trochę obok, a w tym kontekście za rządów konserwatywnych wprowadziła w związku związki zalegalizowała związki małżeństwa osób tej samej płci w ramach właśnie konserwatyzm, ale do 100 lat, ale już nie tak to ponad 100 lat później w Polsce pani wspomniała zaczęły się te ruchy, a my mieliśmy jeszcze epokę PRL-u całą, gdzie też rola kobiet była dosyć specyficzna, bo z 1 strony formalnie deklaratywnie pokazywano, że jak to kobiety mogą być takimi samymi robotnicy sami jak robotnicy, ale z drugiej strony pokazywano im, gdzie jest ich miejsce na dzisiaj wiemy coraz więcej od sytuacji kobiet w PRL-u, bo zliczyć z 1 strony bardzo mocno na sztandarach była opowieść o równouprawnieniu to 8 marca jako takie ważne święto i socjalistyczne kraje chwalił się właśnie tym, że nie dyskryminuje się kobieta to było na poziomie propagandy w praktyce na dyskryminację miała miejsce i teraz też już wiemy, że zależność od dekady, toteż ulegał zmianom natomiast zauważmy w przynajmniej w Polsce w na samej wierchuszki c partyjnej, a to było centrum władzy kobiet nie ma tam rządzą tylko masz tylko muszę mężczyźni w sejmie były kobiety, ale to znowu nie była wcale wcale ważna instytucja jeśli chodzi o rządy, więc widzimy taką noc razem z nominacji także w czymś co zauważyli historycy nie należy do strajków kobiecych przywiązywało się przekładało się inną miarę niż do strajków męskich do kobiecych tak z uśmiechem z dystansem z dystansem, że kobieta, mówi że chce chleba to mówić jako matka i trzeba tam jak widać słynne fenomen strajków w Łodzi, gdzie aż tuż po masakrze w Gdańsku kobiet w Łodzi odnoszą sukcesy rzeczywiście władze ustępują, ale też kobiety prowadziły zupełnie inaczej strajk niż mężczyźni to zostawmy strajk kobiet w Łodzi jeszcze o o w przypominającym proszę zabrać co propagandy pani spełnia Tarnowska propaganda 8 marca, ale ta sama PRL-owska propaganda pokazywała też kobietę w taki sposób, że idzie do pracy, ponieważ w PRL-u sam mężczyzna nie był w stanie utrzymać rodziny, więc dobrze, by było, żeby korzystała z tego przywileju mogła dołożyć się do tego rodzinnego budżetu, ale po pracy oczywiście idzie na zakupy wraca do domu gotuje obiad kąpie dzieci i sprzątano, bo przecież mężczyzna nie będzie tego robił tak tutaj nie było jakichś większych zmian rewolucyjnych propozycji, że mężczyzna przejął obowiązki domowe i włączył się wprowadzenie gospodarstwa domowego czy opieki nad dzieckiem to raczej państwo przejmowało czym przynajmniej w niektórych epokach miał przejmować się to obowiązkiem takim dodatkowym ojcem tak trzecim elementem układanki rodzinnej to natomiast nie było takiej właściwie opcji, by cokolwiek w tym względzie zmienić no gór jest hasło Ludwiku do rondla jako wójt przy okazji płynu domycia naczyń, ale to było bardziej w pokrywaniu się z tą różnicą zamach słowem tak, tak więc miała pokazać oczywiście są ważne, ale takie puszczenie oczka proszę tak bardzo dziękuję dr Dobrochna Kałwa Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego była państwem goszczącym kończą pierwsze śniadanie wtoku za chwilę Aleksandra Dziadykiewicz ubrane na czarno pierwszy gospodarczy program Radia TOK FM my służymy się jutro o piątej po piątej rano w pierwsze śniadanie w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA