REKLAMA

Dionizos i zaświaty. Rozmowa z prof. Włodzimierzem Lengauerem

OFF Czarek
Data emisji:
2016-10-05 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek studio gość prof. Włodzimierz le gały historyk starożytności Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry czas ich, żeby profesorze kolejny sezon rozpoczyna warszawskie studium filozofii i teologii dyrektorem programowym jest prof. Bartosz program wykładów spotkań znajdą państwo na stronie Warszawskiego studium filozofii i teologii w WSS w tę kropkę edu klatka PL wśród wykładowców także prof. Włodzimierz le gały, w Rozwiń » który panie profesorze, bo nie wiemy Podziel się pan pewną taką opinią nie wiem jak wiele na pewno bardzo wiele asyst w meczu z metali z wykładów, ale wiem na pewno, że prawie wszyscy zapamiętali, że najbardziej erotycznym ze wszystkich owoców jest owoc granatu i Building na nie tylko erotycznych to jest symbolika owocu granatu znacznie bardziej skomplikowana jest ułożona jest tak, że owoc, który zatrzymał przecież Persów one, czyli gole w podziemiu, a zresztą w pewnym momencie przyjechał Jerzy posągu Verizon owocem granatu pełzanie aż z Kioto drugiego wieku naszej ery powiada a dlaczego ona trzyma ten posąg, dlaczego trzyma w ręku owoc granatu wiem, ale nie poszli, bo to była także pewna symbolika związana z wiedzą tajemną 300 koni wiedzą dostępną tylko wtajemniczonym studenci niezwykle skomplikowany zespół zagadnień, chociaż oczywiście nie dotyczy także kilku owocu granatu to było pewne symbole innej kultury innych religii wierzeń, które usiłują zrozumieć dopasować do naszego sposobu myślenia co widzi pan nie zawsze nam się dobrze jakoś udaje choćby dlatego, że to właśnie, kiedy pan powiedział, że to on taki owoc erotyczny czy można je tak powiedzieć dość van der samo pojęcie erotyzmu i erotyki kojarzy nam się zupełnie inaczej zapewne ma więcej niż zapewne jestem pewien, że zupełnie inną sferę skojarzeń inne odczucia terminy eros rocznika wywoływał Greków 0504. wieku i troska o to idzie, żeby patrząc na pewne wątki kultury antycznej pewnej ze marki, używając takiego znanego pojęcia z takich kultur i pasiasta jej znaki próbować ją zrozumieć tak jak rozumieli ją tamci ludzie, ale dzisiaj będziemy znać prawdę gagatków nazywanym panem dusz tak tym, który wywołuje w człowieku dzikość i żądza krwi dziś wędrował z dzisiaj stanowi dzisiaj do Grecji przywędrował z terenów dzisiejszej Bułgarii w sezonie, czyli dawnej Tracji je w ten to to niezupełnie prawda albo najlepszym razie taka mała cząsteczka prawdy dzisiaj już się to do bardzo dobrzy wiadomo, że Dionizos jest ubóstwem znanym Walterowi to tak pisownia notatek to było wie pan lata temu inność kilkadziesiąt praktycznie i czas od pierwszych prac, bo teraz to na ten temat już blisko zaraz będzie Stolat, bo jego książka Dionizos się ukształtowana jest na podstawie właściwie więcej lat dwudziestych jeszcze tak, bo i on PiS są nie tylko on, a dzisiaj dopiero dziś jesteśmy zupełnie pewni, że Dionizos jest ubóstwo czczonym Grecji znanym Grecji w drugim Tysiącleciu przed naszą erą to nakrycie i zapewne jest bardzo Starym bardzo dawnym gustom śródziemnomorskim bóstwom Egejskim, które nosi imię nowa świadek i pół greckie to inny jest też ogromnie interesujący w obliczu jego etymologia czy morfologia, bo pierwszy człon jest niewątpliwie grecki co do drugiego i stąd zresztą właśnie ta koncepcja praskim pochodzeniu, bo ten drugi człon innych osób wedle pewnego bardzo wybitnego lingwistycznym inni europejscy, ale też przed tym w ponad 100 lat to właśnie wydał strat Skinny SOS oznaczający młodzieńca 31 imię znaczyłoby syn Zeusa, iż jest etymologia raczej odrzucona, aczkolwiek ten drugi człon pozostaje zupełnie niejasny pierwszy to jest wielki wóz od imienia Zeusa albo w ogóle pojęcie Boga, ale rzeczywiście jest Bóg młody czy syn Boga tyle można powiedzieć, ale na pewno nie, tracąc ani w libijskiej tylko śródziemnomorskim wedle pewnych dzisiaj jest nim też nazbyt daleko może po usuniętych interpretacji jest znany z ikonografii miny wojsko amerykańskiej młodzieńczy bóstwo, o ile pojawiające się w tej i ikonografii, czyli nagie macho Ciska pieczęci segmentach młodzieńcza jakaś sylwetka jest rzeczywiście bokiem dlatego też nie wiemy, ale raczej to jest bliższe prawdy tym bóstwo nie jest ani w trackie niech libijskie jest śródziemnomorskie i powiedziałbym sam nieco intuicyjnie uważają, że rzeczywiście jest ono jeszcze przed greckie zostało bardzo silnie z Grecy izolowane, bo to co jest koronnym dowodem, że był to Bóg czczony przez Greków w drugim Tysiącleciu jest tabliczka zapisana tzw. pisma amerykańskim Bell, czyli w języku greckim, którym składa się właśnie ofiary Zeusowi i Dionizosa owi przy czym co właśnie charakterystycznych ulic uwagę, że fuzja nie zostały w bazie to 1 rzecz druga ofiara dla dłoni został są większe niż dla Zeusa w bóstwo, by z tego bardzo interesujący bardzo dawne jak wszystkie takie właśnie bóstwo bardzo złożonej daleko niejednolitej i naturze ich charakterze i być tak leżeć w resorcie to właśnie, bo Dionizos kojarzy nam się głównie z winem z wymogiem, który w człowieka on przekonał no pewnie długo nie musiał przekonywać do innej latorośli, a tymczasem to pisał także mogą Waltera to o tym, że nazywany panem duszy także kojarzony z jakimiś duchami śmierci i list jestem Bogiem czy bóstwem, które w człowieku wywoływało żądzę krwi to, że malały wolność od żądzy krwi to w i można, by mieć pewne zastrzeżenia czy widziała jak wino tak tak to oczywiste jest tutaj skojarzenie nawet pewna symbolika, ale powiedz może troszkę inaczej to z nałogu niezależnie od Waltera od, aczkolwiek w dużej mierze pod wpływem jego pewnych koncepcji do książkowej teraz to Dionizos się w Toronto wszystkim gorąco polecam niedawno wydana w przekładzie polskim to jednak niewątpliwie z najważniejszych książek i Łodzi niż 8 blok kulturze greckiej ale, jakby niezależnie od meczu w tym samym nurcie bardzo wybitny współcześnie żyjących uczonym jest niemiecko-amerykański tworzący w stanach Zjednoczonych nx bardzo dokładnie nakreślił jest Very czy strefy działania Dionizosa albo raczej to co właśnie czasem się tak nazywa resortem działalności, bo dane z bardzo skomplikowanej złożonym jest po pierwsze, rzeczywiście willową pytanie czy właśnie po pierwsze, raz tylko możemy doszukać się wino pod tymi istotnie stan Mania zsyłane głównie na kobiety można, by powiedzieć co też jest bardzo interesujący, że jakby jakiś specjalny resort Dionizosa to tu ubóstwo, który twierdzi czy działających na kobiecy czy wśród kobiet czy związane z kobietami 1 z jego epitetów kultowych poświadczonych jest o Rosji Gim na x to znaczy podniecający kobiet i jakoś związany z kobietami to jest ta runda, a trzecia niewątpliwie właśnie trzecia to świadczy fakt podziemnej albo może właśnie szerzej to co pan z Walterem to tutaj u nas chyba to władanie duszami czy losami pośmiertnym człowieka czy może właśnie wprost z zaświatami w tu też niezmiernie złożone problemy z Janem od siebie dodał jestem czwartym zakres działania, których jest bardzo wyraźnie widoczne w szczególności w ikonografii Dionizy lińskiej w i który dokładnie tak przedstawiła wybitna badaczka uznaje znająca właśnie ikonografii Niemierzyńską nawiasem mówiąc córka Karolaka dla niego autora innej książki Dionizos świat pani Israel Eleni w swojej książce ikonografii Dionizy niskiej, gdzie bardzo mocno wskazała, że święto, gdzie dziedziną, w której się przejawia Dionizos jest tak że, a i c któż to by zmieniać kolejność to także jest umorzenie na miejscu, ale w każdej chwili w każdym razie to co my nazywamy seksualnością zbiera erotyki i seksualności i to ich właściwie też wydawałoby się częściowo banalne, bo pisali o tym, już inni, wskazując oczywiście dla chwalić coś Dionizy niską ich łączy Chrystus tzw. kultami płodności magią gra Wojtek Deleu na bardzo ładnie napisane, że absolutnie nie podzielam zdanie, że absolutnie wypadków tego charakteru erotyki Dionizy niskiej seksualności okoliczności Dionizos Anicie wcale o żadną płodność żadne ryt czak radny tylko o to, że i jest to zła dziwi w jak pisze sił po prostu jest to ta dziedzina życia, która przynosi ludziom radość i właśnie tej radości z Dionizosem bóstwo wrogość i oleju od śmierci czy eros tanatos wiek może tak można, by powiedzieć wrócił do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o 1120 już za kilka minut prof. Włodzimierz le gałęzie historyk starożytności Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego jest państwo moi goście dalej od dzielnica się w zaświatach greckich rozmawiał w programie Owczarek wracamy po informacjach z Cezary łasiczka program off czarek studio prof. Włodzimierz miałem historyk starożytności Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego i kolejny sezon Warszawskiego studium filozofii i teologii program informacje dotyczące wykładu znajdą państwo na stronie warszawskie studium filozofii teologii WSS te kropkę edu krótka PL najbliższy wykład 22 października właśnie prof. Wylęgała z Odrą nie zawsze będzie się mówiło ze świata oczywiście trochę inaczej niż to nie jest tak, że będzie powtórka trochę inaczej oczywiście prof. Wylęgała powraca dysków kolejnych wykładach na cały cały rok w warszawskim studiu filozofii teologii dyrektor programowy jest prof. Bartosz, jeżeli coś za co zwany to odsyłam do Nowosielskiego z dnia filozofii teologia my wracamy do Dionizosa mówimy no właśnie młody człowiek, którego widzimy na różnych w różnych miejscach czy to Dionizos, ale czy to Bóg czyni Bóg i pewnie za nie zastanowił się czy dobór czy nie mógł należałoby się dla porządku zrozumieć co oznaczało właściwie dla Greka Bóg tak w bo dzisiaj pewnie Bóg jest czymś innym dla wierzących niż był starożytnej Grecji jest bardzo trudno tak w 1 zdaniu 32 czy 3 nawet w trakcie rozmowy NATO pytanie odpowiedzieć można najwyżej wskazać, jakie podstawowe trudności związane już chociażby z tym, że mamy w grece co najmniej 2 terminy oznaczające 2 wyrazy oznaczające ubóstwo czy Boga w właśnie bóstwo czy Boga już to nie jest takie jasne, bo właściwe oraz czułabym trzeci termin dodać w razie to jest chaos Facebook i znany państwu wszystkich innych osób z w pewnych terminów, które od niego pochodzą są przyjęte w dzisiejszych językach europejskich jak chociażby termin enologia SLD, który pochodził Theo Bos to w najbardziej popularny wydawałoby się określenia, ale w jest drugi, który od pewnego przynajmniej moment do UE znany jest oznaczający istotę, jakby nieco niższą od bogów jest dalej MON, ale jak powiadam ta stała się wyraźna mocna klasyfikacje owych bóst w traci istot nadprzyrodzonych jest zjawiskiem dosyć późnym i co prawda już o herezję ona daje mu umysł to niby coś innego niż bogowie, ale z kolei już ich u Homera i u wielu innych autorów, jeżeli nie wiemy, jaki Bóg działa nie wiemy, kto ów konkretniej Bóg czy boginie tu mówimy, że jakiś Dimon się pojawił i to jest właśnie ubóstwo, czyli Sońta terminy zupełnie zupełnie wymienne synonimy, a poza tym istnieje właściwie jest to bardziej skomplikowany trzeci termin jeśli państwo czytają przykładzie Polski oczywiście heroiną, a to spotykają tam państwo bardzo często takie sformułowanie bóstwo tak chciało bóstwo zadecydowało nie wiadomo, jakie nie wiadomo, kto do ich urody nie precyzuje nie odnosi się to do konkretnego Boga on używa wtedy w Grecji Bereza ciekawego 4 minucie czy wyrazu, by to rejon to jest rodzaj nijaki nie przymiotnika znaczyłoby boskie oto światem, jakby kieruje boskie podkreślam jeszcze raz przymiotnika rodzaju nijakiego coś nieokreślonego miejsca, skąd takie jak go, by przekonania, że w świecie są pewne siły, które działają w niezależnie od człowieka mniej bitki są oczywiście od niego potężniejsze brzmienie bardzo znamiennie bardzo wiemy, jakie to one właściwie są i co to jest i oni sami mieli takie wątpliwości co to jest Bóg i kto to jest Bóg pierwsze takie pytanie niestety w nie znamy kontekstu u steru inny wielki poeta PIN dar, a my tylko cytat z niego cytuje tu późne autor Klemens aleksandryjski Lennon taką linijkę Pindera, który i tak ci do osób, kto to jest Bóg jest takim samym pytaniem zwróciła się uczył się ktoś do pewnej wyroczni z drugiego wieku umorzyć trzecim naszej ery już w Azji mniejszej takim, jakiego miasta znana jest inskrypcja, które są odpowiedzią, jakiego rocznik i tancerz jest właśnie odpowiedź tylko znane nie znamy pytania okoliczności kontekstu, ale bez, której ludzie zastanawiają się co kto to jest Bóg co to jest Bóg odpowiedź też jest niby Jasnej niejasna, bo po pierwsze jest powiedziane, jaki pewne cechy Boga wymienione miasta przykład to autor filmu jest sam siebie istniejący powiedzmy sam siebie zrodzonych tyle i jeszcze coś co zupełnie zresztą nie przystaje do znanych nam tzw. bogów mitologii greckiej prawda, których każdy był prawie każdy, by daleko nie każdy ma ojca czy matkę albo ich ojca matkę swego znaną genealogia to nagle okazuje się, że ubóstwo jest auto fiesta mentor, czyli bez matki samo siebie zalodzone to jest bóstwo, ale teraz to druga rzecz oczywiście byłaby ta jak ubóstwo działa, dlaczego ona jest potężnej na czym potęga ubóstwa ulegają to jest znowu kolejna rzecz czyn wysoce niejasna z tego choćby powodu, że liczba Grecy nie mieli teologii w takim znaczeniu w jakim mają ich znać kultura nowożytna no może mieli dosyć późno, ale w każdym razie nie przedarli się fotele są, dla którego już jest tu lub wielką przypomnę, że dla niego tym po prostu część filozofii ta pierwsza filozofia, której następuje pytanie o stworzeniu początek świata to jest to Legia dla Arystotelesa, ale po pierwsze nie mieli właśnie wobec tego taki jednolity i nauki która, aby się problematyką ubóstwa w bogów zajmowała drugie nie mieli żadnej żadnego objawienia żadnej więcej żadnej takiej kanonicznej Jasnej opowieści o swoich bogach i z 1 strony był Holder Auchan mężem to chyba marki inni są tak bardzo wybitny historyk religii greckiej swego czasu powiedział, że Homera występują 3 rodzaje postaci ludzkich ludzkich podkreśla to są zwykli ludzie są herosi jako dobre na jaki los i stosują był gość, albowiem rzeczywiście bogowie Homera są dokładnie jak ludzie proszę pamiętać tych wszystkich nie tylko ich postaci wyraźnie ludzkiej w opisie Homera, ale także ich reakcjach i zachowania w zupełnie ludzkich takich branż pełnej kary w kapturze, ponieważ to są mówi co to za obóz, który nie wie co się dzieje dotyczy to Zeusa, który zaślepiony miłością do hali, pogrążając się w uścisku miłosnym związku na Górze i Daniel widzi co się dzieje zapomina o całym świecie, ale z tego taki jest zupełnie postaci więcej niż antropologicznej nowe czasy Gościbia noszący karykaturalne cechy ludzkie wręcz w i to jest to jest Homer, a z drugiej strony właśnie Pindel, który był stacji Gołos osobiste gusty i zupełnie innego oraz sycylijscy zupełnie inne podejście niż z ławki, a tego jednolitego stanowiska nie ma nigdzie żadnego ani do filozofowie oszuści usiłują zostawiam tu na uboczu cały problem Platona młodsze i wraz z Platonem to pomoże tak jak Wolan mówi Kantorowi pamięta pan mistrzem Małgorzaty i Wola wspomina jak powiedział Kantorowi przy śniadaniu wymyślił pan może coś mądrego, ale ludzie nie zrozumieją to w taki jest naturalnym, ponieważ ta jego koncepcja, którą można nazwać teologiczną funkcjonuje tylko w obrębie szkoły dla toruńskiej nie dla niego samego i nie tylko w jego pokoleniu tylko dla tradycji, która można śledzić zdolnemu ratowników to prawda, ale to jest koncepcja filozofów stoi zresztą były czasy w historii ligi greckiej badaniach rozróżnia się religia filozofów w mojej to religia, którą trudno nazwać, bo trudno powiedzieć czy popularna, bo przez to czasem rozumiemy co innego jak religia oficjalna powszechna to zupełnie nie to samo da z każdą w razie powodzi jest człowiek 0504 . wieku nawet już po Plateau nieznacznie bardziej żółw pod wpływem tego obrazu, który przy mocnym pojeździł poznał poezję mówi o udział gminy w Atenach, którzy wszyscy byli jako tako wykształceni przynajmniej Homera znali, ale z tego żyje w świecie poezji żyje w świecie IT świat najbardziej kształtuje wyobrażenia rozmaitych form kultu w Rykach ateńczyk 0504 . wieku ma tylko on także bus Lu mi na tym opiera swoje ubóstwa i przekonania, że uczestniczy w najrozmaitszych formach kultu, ale od tych rozwiązań są różne ma się rozumieć te formy kultu oznaczają, że mamy jakiś dialog z 2 pomiędzy ubóstwem, a człowiekiem to znaczy z 1 strony być może człowiek chce coś uzyskać z drugiej strony być może chce się przed czymś uchronić cichcem zjednać sobie bóstwo albo chce zmniejszyć gnie w tegoż no tak dziś jej nie mówimy raczej w badaniach nad Legią Lesko komunikacji z bogami dłużej niż dialog MOL ma pan oczywiście rację jest to zresztą także już przedmiotem refleksji także w kulturze greckiej ta komunikacja tylko jest, jakbym nie taka prosta Barci morze złożone także te powody można, by w drogę wchodzenia w tym komunikacja to powoduje też są, jakby złożonej różnych walut jest tam słuszną może uwaga odnosząca się do roku tu rytuałów Indian rzymskiego myślenia o Boga także rytuał rzymski oparte są i kontakt z bogami w religii rzymskiej oparty jest na zasadzie do dys Lecha, by wydawać, by się mogło, że jest u wśród Greków tak jest, bo znów jeśli połowa zaczniemy patrzeć przez pryzmat Homera do oczywiście pamiętamy, że właściwie od tego się zaczynaj wiadomo, że kapłan kryzys, który mu wahają wyprowadzić córkę zwraca się do Napoleona w właśnie o to, żeby mu pomógł ci ukarał Tychach gejów, ale zaczyna od tego ile on dla Opola zrobił to Jarocin tyle ofiar składałem ja tak od siebie dbałem to teraz ty zrób coś dla ich i takie wrażenie można było odnieść, ale co chyba tak nie jest, zwłaszcza że potem to jest już uczeń Arystotelesa jest Opoka nieco później zadba o Franz bardzo wybitny zresztą umysł autor traktatu niestety nie zachowanego w całości albo obszernych fragmentach byli Eusebio ścięli o pobożność powiedzmy tenże autor rozróżnia w pewnym rób powody właściwie rodzajem sposobu oddawania czci bogom pewne powody, dla których przede wszystkim składamy bogom ofiary, bo to jest niewątpliwie najważniejsze w religii greckiej złożenie bus pół ofiary i na pierwszym miejscu jest po prostu gdzie ci mylne ze względu radzimy to bardzo ważny termin zresztą znów tak niesłychanie Grecy szeroki klimy oznacza wartość godność w odniesieniu do człowieka oznacza nos wręcz, iż rzeczywiście tak to technicznie znaczy prawo obywatelskie człowieka Ragtime człowieka, gdy jest to co nie jest nie tylko w Arce ale jaki ma prawa jako ich godność jako obywatel, ale w tym wypadku chodziło czcimy bogów Otóż bogowie mają ci się należy specjalna kim jest specjalny uznanie czyli jakby powinnością ludzi ze względu na pozycję bogów jest ich czcić nie chodzi tylko tych wobec tego prostą wymianę usług, jakby to sugerował przypadek prezesa rosły znacznie więcej i tu znowu droższe w pamiętaj, że to się właśnie mieści w pewnym rozumieniu tego co to jest dla Greków kosmos wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM prof. Włodzimierz na gałęzie i historyk starożytności z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego z państwa i moim gościem informacje o dziesiątej 40 po informacjach wraca Cezary łasiczka program off czarek studio prof. Włodzimierz le gały historyk starożytności Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego profesora gałę jest 1 z wykładowców Traore tegorocznego sezonu, że tak mogę powiedzieć się z Warszawskiego studium filozofii i teologii na kalendarium wykładu znajdą państwo na stronie studium WSS w te krótka edu krótka PL warszawskie studium filozofii i teologii może dobrze nie są ludzie panie profesorze wygenerował tak proszę bardzo, ale wiele wątków złościł jedynie z niskich not chcieliśmy się, aby teraz się zdecydować się oczy mamy dalej mówić jak rozwinie to trochę wiemy może takie firmy jest w MF z tak jednak czy wiemy, że rozumiem, że wszyscy wiemy z własnej praktyki chociażby, ale i tu trzeba może dodać oby tylko 2014 jest to Bóg honor czy bóstwu winda, która oznacza zarazem dla Greka to coś innego niż dla nas dzisiaj, bo dla nas finał to oczywiście też dla Greka również jasne radości przyjemność picia wina tak, ale czy jest coś więcej i coś więcej jest także w tym, że i jest to bóstwo, które nauczyło ludzi uprawy winnej latorośli wyrobu wina to wszystko jest po prostu symbolem cywilizacji i dla Greka i to widać już od Odysei przynajmniej, że są 2 podstawowe symbole cywilizowanego życia to jest wina i chleb uprawa winnej latorośli i uprawa zboża uprawia zboża to oczywiście Darda metra uprawa winnej latorośli produkcja wina to Dionizos, czyli to jest nie taki sobie radość z łobuzerskim akuszerka mówi celowo Techland zdrobnieniem znany nam ze sztuki nawet nowożytnej z kultury popularnej siedzący dziś chłopcy na beczce z winem radosny to nie w tym, że krzyż to jest bóstwo, które dało ludziom podstawy cywilizowanego życia i co więcej społecznego życia to jest bardzo charakterystyczne pan weźmie odyseję, a jest albo kiedy Odys trafia do cyklu o powód do słynnej jaskini polisę ma w co 2 rzeczy Oli nie uprawiają roli żyje z nich każdy dzień życia społecznego nie ma, bo nie ma prawdy grozi albo zlecenie MOPR do roli, bo nie ma życia społecznego uprawa roli daje życie społeczne daje cywilizacji podobnie wino żywe węże, gdyż upija polisę ma tym właśnie znakomitym winem, któremu oferuje, a jestem pewna, że oni, owszem, znają wino, które tu samo rośnie Zeus nam daje to jakby zupełnie co innego niż to wino, które daje Dionizos powiedz mu roszczenie z dzikich winogron dzikiej winorośli dane Zeus zapowiadał podźwignie Dionizosa dzielnic rozdał ludziom z winem podstawy cywilizacji i to jest chciałbym jak bardzo długo przynajmniej w kulturze greckiej jak był bardzo dokładnie zauważalne widoczna na każdy rzut oka nieomal tak to oczywiście w praktyce zapewne się zdarza nie wiem, ale nie ma tak, żeby sobie reguł uszatki popijał winko to jak równo tak, ale właściwa konsumpcja wina jest zawsze wydarzeniem społecznym trzeba zaprosić gości picie z w kilka osób w sposób bardzo zindywidualizowany nazywa się to sympozjum wspólne picie i właśnie zupełnie inaczej niż dzisiaj panowie oglądającym wspólnie mecz piłki nożnej przy piwie to jest zupełnie co innego to ludzie mają za sobą bulić prowadzić rozmowę na określony temat w Rio wszystkim boją się najczęściej to robią zrealizowany określony sposób wykonywać utwory poetyckie szpiegować, iż jest to życie kulturalne wino zapewnia ludziom cywilizacji w jej życiu kulturalnym Dionizos Bóg wina to nie ten właśnie frywolna figlarnie jakiś Bach Kus wygląda jak grochem Bóg więzi społecznych Bóg więzi społecznych ból i kultury cywilizacji, że tożsamość pamiętać, że przy tych z wieloma postaci włości Dionizosa odkryli też warto by powiedzieć, gdyby czasu starczyło najczęstszą i pierwotny postacią Dionizosa ikonografii was owej jest postać się w dojrzałego odważnego mężczyzny co zaznaczone jest przez bóstwo zwrotu to właśnie nie jest dziś młodzieniaszek, a tych osób to poważny dostojny Bóg to jest dawca cywilizacji i z tym się kojarzy wina oraz od jak dla wielu postacią gości nie jest także rozumiana obok myślę sobie, że to nie jest tak, że ktoś ma więcej funkcji niż 1 myśmy się okaże, że dyrektor ds. prawda wina oraz czegoś tam jeszcze tylko, że tak wiele postaci weź też oznacza różne oblicza k i jedno i drugi oddech powiedzieliśmy właśnie, że ma te różne resorty, że nie jest ani tylko 2 bus byli zdani tylko ubóstwem Mania, a nie tylko bóstwo zaświatów nie tylko ubóstwem erotyzmu, a wszystkim tym po trochu uczy czy czy może nawet dziś na pierwszym miejscu widać to inaczej niż sobie to wyobrażam, ale widziałem oni są przez Greków nazywanej dosyć konsekwentnie Airways dostały poetyckich epitet powoli Moore oraz czy już wielu postaci owych gdzieś tam pola od 10  000 postaci tak ale gdy jest 1 rzecz, a druga, że właśnie, że w ikonografii występuje jak wspomniałem w tej postaci dojrzałego w mężczyznę z ronda i od połowy mniej więcej piątego wieku jako młodzieniec jest i dojrzały i młodzieńczy i nie tylko kruszywa co także pewnych jego epitet dach kultowych bardzo wyraźnie widać w to właśnie jest All Original jest jak na początku rozmowy ileś minut temu mówiliśmy, czyli podniecający kobiety co można rozumieć siłę nie chcę tu chodzić w detale, ponieważ nie nie jestem pewien czy wszyscy słuchacze są pełnoletnie, ale w każdym razie można rozumieć bardzo dosłownie był także z INEA budowa kolejnego epitety właśnie te wskazują na coś dosłownego z tej samej serii jednocześnie jednocześnie sprzecznego oba są prawdziwe z 1 strony jest pseudo Amor wcielił się udo mężczyzna nie prawdziwy mężczyzna nie mężczyzna i dalej można rozumować, lecz nigdzie nie jest jasno napisane, ale pod taką postacią jest człon niemęski, czyli niemający męskości już badali nie musieć tłumaczyć, a z drugiej strony ma też epitet kultowy tenor okres jest to kompletne zaprzeczenie, bo w, bo oznacza to co w potocznym powiedzeniu mówił o tym, że jest chłop z i w tym miejscu zawiesza głos wobec tego zupełnie inna postać właśnie kwintesencja męskości sił męskich z drugiej strony nieprawdziwy mężczyzna pozbawiony męskości w areszcie, a także w jego życiu pojawia się ta, że miał powstać dziewczyn są, bo ukrywany przed karą wychowywany był jak dziewczynka poeta rzymskiego widzi już to o nim opowiada, że przecież on ma wygląd wygląda także, gdyby nie robi to dobry, bo przedstawiany z drogami i tu dzielny znowu problem w postaci z kolei zwierzęce, jakby ale, gdyby nie robi to, sądząc po jego wyrazie twarzy i wyglądzie można, by sądzić, że jest Wilbo dziewica co właściwie znaczy oczywiście łacinie Owidiusza dziewczynka dziecko dziewczynka o z tego jest dziewczynką jest Starym mężczyzną dojrzały jest start przepraszał w dojrzałym mężczyzną jest młodzieńcem jest niemęski Beach Ball ile postaci i przy tym działa jakiś taki wyraźny i koincydencja tych postaci albumy i jest, aby sety mimo jak nazwaliśmy troszkę żartem resortami działalność nie jest także Dionizos męski poważny jest od wina w Opowiedz my ten taki jakiś nie wiadomo, jaki psa udany rok od innych rzeczy aczkolwiek, aczkolwiek są pewne ślady kiełbasą, ponieważ Sudan oraz znany jest przede wszystkim Macedonii i okresu hellenistycznego, gdzie jak się zdaje jestem przede wszystkim ubóstwem inicjacji inicjacji młodzieży męskiej i sery to byłoby właściwie wskazane, że z tuż przed inicjacją, czyli przed uzyskaniem statusu dorosłego mężczyzny czuć młodzieńca już w każdym razie nie dziecka osobnika takiego zdecydowanego młody chłopiec jest jakby bez płci jest nieokreślony nie jest mężczyzną są do niego pasuje Dionizos udany rok być może taki jest, ale już n p . na ile właśnie łączą się jego także inne formy idzie inne epitety i inna postać jest określonymi sferami działalności bardzo trudno powiedzieć ci i raczej uważam, że takiej jednoznaczności nie ma czyjąś w Polsce stał się takim trochę uniwersalnym to on tak tak, by można było stron widzi pan powiedzieć to minie omal pan wyjął z ZUS po być może właśnie będzie to jakiś tam tytuł jakiś rozprawki torami po głowie chodzi, a jest to niewątpliwie tłumaczenie znaczenia i rozpowszechnienia postaci Dionizosa w i nie jest czegoś więcej niż rok rozpowszechniania postaci Pleszew pamiętać, że w Atenach, które zresztą jak sama ich nazwa wskazuje nazwa własna tego tej polisy pod opieką Ateny naczelnym bóstwem jest satyna wszyscy to wiemy czczona na Akropolu co prawda rok katyński zaczyna się nieomal od świąt Ateny, bo to są pana te mają w pierwszym roku pierwszym miesiącu roku katyńskiego święto Ateny, ale niewątpliwie najważniejszym najdłuższy największy świętem w Atenach świętem religijnym, które zarazem świętem państwowym Grecji nie mają takiego rozróżnienia są dzielni zjawia w Wiedniu wizja nie mówiąc o tym, że kalendarzowa chińskim spotu całe mnóstwo świąt Dionizy zginęło, a co za tym, że jest to bóstwo najbardziej popularnym ceramice ikonografię bazowej ateńskiej czad tyczki należałoby iść wobec tego jest ubóstwo niesłychanie popularny w bliskie każdemu może uda się jeszcze i dlatego, o czym tutaj nie powiedzieliśmy, że jest ubóstwo, które przynajmniej w pewnych nurtach wierzę kojarzy się ze światem podziemnym z tym, że może się wstawić Persów pomysł na za duszę, która trafia pod jej władze może z tym się wiąże jego różnie rozumianej itd lizusy albo Julius to znaczy dokładnie uchwalają i zwalniający wyzwalający w najczęściej można rozumieć albo gra wyzwala właśnie to w od czego pan troszkę zaczął rozmowę tę dzikość człowieka tak człowiek jest cały czas z okien w tym żyje zgodnie z konwencjami z normami zachowania z tym od czego od niego cywilizacja wymaga tak naprawdę w środku jest dziki jak każde inne zwierzę i Dionizos to wyzwala i tak zapewne w wiele na to ślady wskazują rozumiano już starożytności, ale z drugiej strony można rozumieć, że to jest właśnie ten Bóg, który uwalniają wyzwalała w ogóle duszy człowieka i wreszcie ten, który ją wyzwala od ciężkich losów, stawiając się do UPS -a słonych bardzo dziękuję panie profesorze wykład pana profesora odlany zaś w zaświatach najnowszej edycji Warszawskiego studium filozofii i teologii najbliższy wykład 22 października program wykładów znajdą państwo na stronie Warszawskiego studia filozofii teologii WSSP krótka edu krokach PL prof. Włodzimierz le gały historyk starożytności z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego był państwa mogą się bardzo dziękuję panie profesorze dziękuję bardzo informację Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut i jego program, a dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara realizował Adam Bensz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA