REKLAMA

Anna Zaradny i "Rondo znaczy Koło" - wystawa w Bunkrze Sztuki

Krakowskie Przedmieście
Data emisji:
2016-10-05 14:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
12:51 min.
Udostępnij:

W galerii Bunkier Sztuki w Krakowie można już oglądać najnowszą prezentację artystki wizualnej i dźwiękowej, instrumentalistki i kompozytorki Anny Zaradny. Na wystawie "Rondo znaczy Koło" zobaczymy prace nawiązujące do ważnych dla autorki postaci takich jak Hildegarda z Bingen, Krystyna Tołłoczko-Różyska czy Witold Lutosławski. O swoich inspiracjach i tym jak czytać poszczególne instalacje opowiada autorka - Anna Zaradny

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
krakowskie Przedmieście krakowskie Przedmieście Łukasz Wojtusik witam państwa bardzo serdecznie bunkier sztuki to przestrzeń, którą się znajdujemy, gdzie można już oglądać wystawę rondo znaczy komunalną wystawy Anny zaradny, który ja będę gościem instalujemy państwa trochę z tą przestrzenią zaznajomić Anna zaradny artystka sztuk wizualnych kompozytorka autorka instalacji obiektów muzyki do spektakli teatralnych improwizator Ka artystka sąd portu sporo tego konia ma Rozwiń » dziś w nie wydaje mi się, że można więcej, żeby realizować w życiu także w bycie astronautą to jest np. sporo o 2 nowych, a to są ziemskie sprawy ziemska sprawa, czyli koło w koło stało się dla pani tematem przewodnim tych tak naprawdę różnych przestrzeni, które tutaj znajdziemy to koło to może być obsesja koła obsesja umorzenia, chociaż może znak się materializować wydają się to zwrot całej branży są kluczowa sprawa przede wszystkim na wystawy koło tutaj zakreśla bardzo wyraźnie, gdy kierunek oglądania samej wystawy, ale też spojrzenie na prace czy wkraczanie w koło to jak koło opisuje pewne wątki zagadnienia, ale też obiekty czy np. prace wideo, które są wpisane wkoło w myśl, że kluczowa dla tej wystawy jest przede wszystkim mandala, która powstała kilka lat temu skupia się na twórczości Hildegardy z Bingen średniowiecznej kompozytorki i własnymi narzędziami własnymi środkami gdzieś otworzyłam jej wizję jej myśli właśnie, bo dodajmy, że to także święto wizjonerka i święta idą święta wizjoner na pewno kontemplacji czka mistyczka, ale też wybitna postać wieków średnich miała bardzo duży autorytet wśród ówczesnych żyjących wracając do tego obiektu, bo jest to instrument jest to prototyp tak naprawdę instrument jest rzeźba dźwiękowa 1 do 1 odtworzenie jej właśnie mandali tych, które opisywała właśnie poprzez swoje wizje i to jest praca, która zaznaczała inna określa wszelkie inne relacje, czyli około tony segment ten punkt wyjścia i w przestrzeni, które się znajdujemy tak naprawdę mamy do czynienia z pewną sferę sacrum pewną sferą mistycyzmu i długą listą przestrzeń duchowa, że jeżeli chodzi o podział w ogóle tej wystawy na 2 bardzo istotne sfery mieszać to bardzo dużo wątków, ponieważ bardzo istotne są kluczowe dla mnie postacie, z którymi do tej koresponduje, które korespondują między sobą, ale również medium związane z działaniem ingerencją w samą tkankę budynku po zapowiedzi tej wystawy znalazłem informację, że 1 z inspiracji jest również działalność Krystyny Tołoczko wałbrzyskiej, która zaprojektowała ten budynek, który bagatela ma już pół wieku w można powiedzieć, że to jest trzon, jeżeli chodzi o bohaterkę i bardzo istotna postać, z którą Mości zetknął się wiele lat temu będąc zaproszona przez bunkier sztuki do stworzenia pracy do kolekcji i faktycznie z twórczością Tołoczko III z nią samą pracuje już dość długo i wnikliwie w architektury brutali styczne dla mnie też bardzo istotnym elementem naszej rzeczywistości w ale tutaj pojawia się dużo więcej niuansów związanych i samą gruzińską ja też jej właśnie twórczością to nie tylko kwestia tego, że była architekt com, ponieważ pojawia się wątek Anne działalności jako projektantki mebli czy projektantki obuwia albo ubrań i toteż gdzie zaznaczony na wystawie w jakiś delikatny sposób w każdym razie wracając do tkanki budynku bardzo silnie Eddy de konstruuje, ale w taki kreatywny sposób nie wnikam tkankę budynku ta cała kwestia podąża za tym wątkiem historycznym tym czym budynek jest czym był jak zaprojektowany jak bardzo został zrealizowany ten projekt to szkole żeńskiej jak przez lata pewne narośl albo pewnego rodzaju usterki czy błędy niszczą w Rosji i zakorzeniło się w strukturę i teraz jakby na nowo z tym dyskutuje odkrywam też istotnym faktem jest dobrze, że bunkier sztuki rozpisał konkurs na przebudowę jednak już niedługo mamy dowiedzieć się, kto zacznie, która koncepcja będzie tą koncepcją, którą być może będziemy tutaj w najbliższych latach w Krakowie realizować to też jest dla mnie, ale jakimś punktem odniesienia, chociaż nie jest to majątek domeną, ponieważ przepracowuje własne problemy i zagadnienia te szyby w spójności w dużej spójności pomiędzy pracami mu każe z pracy z bardzo autonomiczna, ale punktem wyjścia jest właśnie ta forma koła tytuł wystawy rondo znaczy koła, ale rondo obiegową wiemy czym jest rondo, ale dla mnie jest przede wszystkim forma muzyczna i rondo znaczy koło jest pewnego rodzaju AM i grą słów łamigłówką rondo znaczy koło w znaczeniu, że jest kołem, ale też zaznacza koło oznacza około 9 zlote te wszystkie narracji się właśnie w ten sposób materializują i kluczowe dla mnie jest również oprócz tego, jaką formę mają tę pracę i o czym mówią, bo też pojawiają się inni bohaterowie w ale dla mnie bardzo istotna jest kwestia zderzenia się z koła z formą koła czy raczej dziurę w tym momencie, bo tutaj mamy też otwory dziury w drodze korespondowała Ania czy wejścia w różnego rodzaju interakcje, ponieważ w pracy kant i gminę, siejąc też jest bardzo symboliczna, czyli niemożność oświecenia niemożność zdobycia wystarczającej wiedzy na światło przebija się przez mur i próbuje zbudować narrację z dźwiękiem, która jest bardzo fizyczny, który pochodzi właśnie mandali i patrzymy na 9 okręgów tak naprawdę jakoś mniej więcej 200 otworów, które pozwalają nam zajrzeć za tą ścianę, która coś ukrywanej właśnie są na ukrywano ukrywał oryginalne okna, czyli projekt WOŚP Różańskiej, które przez lata były zasłonięte właśnie tam ścianka i odkrywa całą jego konstrukcje i to, że świat się nie mogło przebić przez nich wiele wad, a teraz zjeść tam tego aktu dokonuje skoro ta przestrzeń otwierającej ta pierwsza część wystawy to część idzie jak chodziarz z sacrum zakłada, że druga będzie pełniła zgoła odmienną taką koresponduje ze swą pierwszą przestrzenią wcześniej powiedział mu wprost Profanum właśnie w tym sacrum też jest Profanum, ponieważ doznajemy też pewnego rodzaju destrukcji wszystko to co zostaje, czyli po łagru i t d . jest jakby częścią też tych prac i jelit wzmacniają unaocznia jak bardzo profanują de facto tamtą strukturę druga część wystawy i jest bardziej analityczną ona jest bardziej rozumować to możemy się skupić na detalu tutaj przede wszystkim wchodzimy do przestrzeni otwartej w kontekście światła, bo tutaj właśnie ten cały ciąg okien został odkryty właśnie do tej części wystawy będzie również zależny mówiąc tak zupełnie kolokwialnie od tego co za oknem czy świat poszedł też jest to bardzo istotnym i silnym czynnikiem, który światło jako zjawisko fizyczne potrafi nam tutaj bardzo ciekawie nakreślić Halinie KON ty załamania, ale całą kubaturę no właśnie ten stan elementy architektoniczne, do którego osiągnąwszy czyta cała materiałowe ość betonowy sufit, który w bunkrze sztuki na tym właśnie 5 centrum realizuje wystawę jest tak spektakularny jest tak niezwykłe bardzo zależało mi na wydobyciu tego materiału są też, że chociażby materializuje się w pracy Lutosławski kat no właśnie Lutosławski Witold Lutosławski to kolejne nawiązanie powiedziałbym do dźwięku do muzyki do konstrukcji do ronda w Lutosławski zabetonowane wróżyła no tak jest osadzony w betonie umieszczą ms to szczerze przyznają sobie to szczerze jest też zapatrzony jest pozbawione dźwięku opieram się tutaj na powtarzalności gestu bardzo też sugestywnego dla mnie jest bardzo ważna postać w historii muzyki kompozytor dyrygent, ale też filozof betonowa konstrukcja może w symboliczny sposób gdzieś przywołać tu pewną narrację związaną z samym jego historią i osadzeniem też pewnym czasie w kontekście politycznym i że faktycznie to zabetonowanie gdzieś tam miało miejsce zajął też tego doświadczył, ale też 1 z wątków, które możemy możemy nim podążyć, gdy tak naprawdę w rekonstrukcji rządu bardzo mi zależało na podkreśleniu tego ciężaru betonu rura jest osadzona też w konstrukcji metalowej, która z kolei właśnie odniesieniem do projektów metalowych mebli Tołoczko gruzińskiej i to jest mój taki ukłon i próba stworzenia takiej narracji z jej projektami, które nigdy nie doszło do produkcji, a prototypy się nawet nie zachował kolejna instalacja kolejne zaproszenie to trochę wejście po kolei do spirali czy też przejście spiralą do celu spirala również na bazie koła, ale już wkroczenie w pewnego rodzaju labirynt bardzo wprost może się kojarzyć znawcą np. twórczości Karla Heinza Stockhausen na nie może to nie sprawdza dedykowana nie ma ani oni i t d. no właśnie z jego twórczością z jego filozofią z jego podejściem w pracach, która jest jemu dedykowana to następna przestrzenna partytura, ale one już chodzą ze sobą relacje z kolei też ta spirala nawiązuje do wspieranej klatki, którą mamy niby po skosie, który jest naturalnym obiektem konstrukcję na samego bunkra sztuki nowość i schody, czyli taka część, która wielu tym, którzy zwiedzali bunkier sztuki kojarzy się po prostu ze schodami, które także stały się trochę częścią tej prezentacji znaczącą, bo tędy nie wyjdziemy tylko musimy po okręgu wrócić, skąd przyszliśmy musimy za to często koło musimy wejść w cykle tej przestrzeni i dlatego nie jest możliwe zejście zejście schodami one same osoby one same w sobie są dla mnie wypracują zastaną pracą światło, które bije, ale do samego sufitu i tworzy też różnego rodzaju światła cienie i podkreśla jeszcze kubaturę konstrukcje fali spiralnej klatki schodowej czarnej spirali dodatkowo wzmacnia ten efekt i jak pokazuje ten zamysł konstruktor ski i ta praca wprost nawiązuje to znaczy nie da się uniknąć skojarzenia z tą wspieraną żony ze sobą mają duży związek też klatka schodowa jak zostanę element podkreślony przez bardzo silny Strumień światła nawiązuje z kolei do pierwszej pracy czy też do świetnej ekspozycji gdzieś tam one się ze sobą stykają są pewnego rodzaju nawiasem dla całej wystawy i ta fizyczność fizyczna obecność światła oślepiające światła dla mnie też bardzo istotnym wątkiem im idąc za narracją Haut kanu przez Hildegarda z Bingen bardzo lubię pewną sentencję blask ogłusza, a dźwięk oślepia ich test Rewers Rewers tego co te zjawiska fizyczne potrafią i mogą zrobić, jeżeli mamy podanej w bardzo silnej dawce jak dobór tych postaci jest dla mnie bardzo kluczowy o, tyle że oczywiście jako twórcy różnych dziedzin są dla mnie ważni byli ważni od bardzo bardzo dawna też poprzez kontekst nie wiem mojej edukacji muzycznej czy w ogóle interesowania się sztuką architekturą i t d . tym bardziej w tym wszystkim dla mnie jest istotne mentorzy reprezentują pewną bardzo silną postawę życiową postawę twórczą pewnego rodzaju bezkompromisowość to też wizy inność, bo zarówno jej Stockhausen Lutosławski czy Hildegarda z Bingen czy Tołoczko są bardzo silne charyzmatyczne postaci i chciałbym podkreślić, że jest przewaga kobiet, które w tych zawodach, które właśnie reprezentował i w tych okresach, w których przyszło im żyć tworzyć miały ewidentną twórczość może tu łóżko Brzyski najłatwiej było osadzić swój byt i swoje preferencje życiowo zawodowe Hans Stacey współczesności jako kobiecie było może najłatwiej paradoksalnie w, chociaż wiadomo, że w środowisku architektonicznym kobietom również jesteś jak w każdym innym zawodzie w każdej innej sferze życia Szanowni państwo mogliśmy jeszcze długo, ale ja nie chcę odbierać państwu przyjemności szukania własnych sensów wystawa rondo znaczy koło będzie czynna tutaj do 11 grudnia, a te konteksty, które możecie państwo odczytać mówiąc trochę kolokwialnie sprzedał czy też podzieliła się z nami Anna zaradny to właśnie wystawę zobaczcie państwo w bunkrze sztuki bardzo serdecznie dziękuję za prowadzanie bardzo dziękuję zapraszam krakowskie Przedmieście powróci za tydzień teraz w radiu TOK FM czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA