REKLAMA

Kto jest właścicielem Twojego ciała?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-10-05 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
49:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z Radia TOK FM, gdy 7 minut po godzinie dwudziestej pierwszej słuchamy programu wieczór Radia TOK FM dobrych rzeczy mówi Paweł Sulik dziś środa piąty dzień października jak zwykle radny Paweł Kierzniewski za szybą wydawca programu wieczór Radia TOK FM, a z nami niestety goście, którzy za chwilę, bo jak zwykle my będziemy mówić o samego końca dla państwa przygotowaliśmy wspólnie z Pawłem po pierwsze, powinien wreszcie trzeci program między stronami, czyli rozmowy o Rozwiń » książkach z ludźmi, którzy te książki piszą dziś Weronika Murek o swojej książce uprawa roślin południowych metodą Miciul linia to 1 z książek, która znalazła się w finale nagrody literackiej Nike o tej nagrodzie też rozmawiamy z Weroniką Murek, ale przede wszystkim od tej niesamowitej dziwny niepodobny do niczego w książce to po godzinie dwudziestej trzeciej po godzinie dwudziestej drugiej los Polandos, czyli niepolski punkt widzenia jest program, który od kilku lat na antenie Radia TOK FM goszczą obcokrajowców żyjących w Polsce obcokrajowcy opowiadają o tym jak się potoczyły ich losy także znaleźli się w naszym kraju co im się w Polsce podoba, a co się nie podoba co z tego co nas otacza, a my rozumiemy traktują poważnie co jest powodem tylko ich łącznie śmiechu o tym wszystkim mówią obcokrajowcy dziś wydanie uzbeckie albo też Uzbekistan niski, ponieważ naszym gościem będzie pani Halina Prokop z Uzbekistanu kilka lat offsetu w Polsce to powinien wejść w drugiej, a teraz widzą nasze studio dr hab Ewa Magdalena Radkowska-Walkowicz dobry wieczór dobry wieczór Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego witam też słuchaczy, którzy są przez radę odbiornika mam nadzieję lub też przy swoich urządzeniach mobilnych korzystają z aplikacji mamy w końcu 2001. wiek, a bardzo gorąca zwykle polecam portal Facebook na profilu Radia TOK FM dyskusja w, która będzie to w studiu, ale liczę na państwa udział państwa pytania komentarze do tego zawsze gorąco namawiamy jeśli państwo wolą po prostu po ludzku wyjąć z ucha słuchawkę telefoniczną czynsz telefon 12 zadzwonić do nas zamiast pisać znajdziesz w portalach społecznościowych w porze bardzo 224 czwórki 044224 czwórki zresztą jeszcze 4, a czas jest gorący jeśli chodzi o temat naszej rozmowy, dlatego że w poniedziałek przez polskie miasto przetoczyły się protesty fala protestów to prawie 100  000 ludzi brało udział w Polsce w sędziach, którzy czarnych protestach czarnych strajkach to w poniedziałek, a dziś mieliśmy w komisji dyskusje projekcie zaostrzające ustawę aborcyjną tak w skrócie mówi pani Ashton niech już tak często się od pojazd ten temat mogę chyba takie skrótu dokonać mało tego dziś w europarlamencie debata była przy tym o nas na sytuację kobiet w Polsce zatem temat jest bardzo gorący i chciałem zapytać naszego gościa czy ta jest także z pań perspektywy skoro tak jak antropolog kulturowy antropolożka kulturowa zajmuje się tematem działa również spanie perspektywy ten główny spółka oś sporu pomiędzy tymi, którzy mówią ciało należy do kobiety niż ta kobieta ma pełne jedyne prawo decydować czy urodzi dziecko czy też nie, a z drugiej strony mamy ludzi, którzy mówią tak, ale jeszcze drugie ciało właśnie to ciało, które jest w brzuchu tego pierwszego ciała i z tego z punktu widzenia tego drugiego człowieka jeśli założymy, że to człowiek to też pojawię się prawa lub też obowiązki państwa tak i w związku z tym spór po prostu można, by rozpocząć rozmowy o tym, sporze, zaczynając od tego kiedy kim jest człowiek lub też, gdzie w tym momencie ciało człowieka zaczyna nabierać takich pra w praw, które powinny być chronione nawet nawet przez prawo karne, w których który tez znaczy to tu jest początek cały tego sporu tak pani uważa też nie odpowiem na pytanie, gdzie jest początek życia człowieka, ale tez pytanie, na które nad tym głowią się filozofowie nie tylko ale zanim może jednak powinni jak można przybliżać do tego potrzebne do odpowiedzi na to pytanie jak można je o nim myśleć chciałby zaprotestować to z tak naprawdę 2 strony sporu, gdzie 1 rok 1 strona sporu mówi mamy do czynienia z 2 całkiem autonomicznymi podmiotami, które mają osobne prawa i ten drugi podmiot ten mniejszy podmiot mniejszym znaczeniu fizycznym ani znaczeniu właśnie owej podmiotowości zaczyna się w momencie połączenia gamet, a druga strona artysta, któremu życzę nasz zgoda kobiety i że kobieta całkowicie ma prawo decydować się wszyscy się trzecia strona trzecia strona trzeci punkt widzenia co najmniej, który mówi, że istnieją warunki zewnętrzne bardzo mocne lub przy, których kobieta ma prawo, ale może nie sama kobieta może ze biorąc pod uwagę jakiś kontekst społeczny ma prawo zdecydować, że nie chce poprzeć powoływać na świat dziecka nowego człowieka tak i to oni mają znaczenie jest także wszystkie osoby, które brały udział w marszu on mówił tylko o tym, że na żarze całkowicie doraźnych decyzji kobiety oczywiście myślę, że bardzo dużo osób tak uważa, że na tym początkowym stadium ciąży to jest wszystko dotyczy ciała kobiety przede wszystkim, a też jest duża grupa osób i też Janinę w tych wiśnie opowiadam za żadną z tych stron duża grupa osób, która będzie mówiła, że Żyto to życie stopniowane wartość życia tego jest stopniowalne i możemy Sowa obrazić warunki zewnętrzne jak w jak poważna wada płodu tak jak Young genealogia TK tej ciąży mówię tutaj o gwałcie, które usprawiedliwiają taki czyn czy warunki ekonomiczne wreszcie są przecież takie osoby, które uważają, że z przyczyn ekonomicznych też powinna być dopuszczalna i aborcję to jeśli pojawi się w wypowiedziach takie słowa kompromis tak znam ten kompromis znaczy musiałby się oprzeć i wydaje mi się takie słowa niż ten kompromis jest na razie nie do osiągnięcia w tym sensie, że jak dzikie państwo zapewnia taką notatkę rygoryzm moralny w tym po prostu nieważność z Lyon, a tekst uświadomiłem, że oto ktoś mówi no nie można wobec życia śmierci człowieka używać stopnia palności albo donikąd nie zadziała to tak jakby skazać go lek. Johna Kerry Szmalem tobyśmy ciągle, nawet jeżeli jesteśmy w Ełku uznaje się za osoby, które idą zgodnie z tym porządkiem jako rygoryzm moralny to przecież jak przychodzi nam się do sytuacji wojny 1000 koszt rygoryzm moralny jednak jest mniejszy nowo jest wróg, który już, którego mamy prawo zabić tak jak przychodzimy dała dyskusja o karze śmierci nagle się okazuje też, że ta sama strona, która tu mój organizm nie dotyczące życia śmierci też dopuszcza możliwość przecież kary śmierci, więc nie jest wcale tak jesteśmy w swoich wyborach tak bardzo mocno konsekwentnie, jakbyśmy chcieli teraz powiedzieć, że atak na myśli się zgodzimy NATO, że dopuszczamy pewne wyjątki NATO w zwolennicy radykalnych rozwiązań prawnych bardzo dobrze rozpoczęli taką dyskusję przy założeniu, które mamy mamy takie założenie, że oto zarodek jest człowiekiem jeśli bowiem, że z człowiekiem w 2001. wieku w naszym kontekście kulturowym oznacza to, że ma już powinien mieć jakieś jakieś prawa po prostu tak uważam jak Niemcy od razu prawa człowieka należy, że ich prawa pytanie jest czy naprawdę istnieje konsensus społeczny w 2001 . wieku, który nam powie o tym, że zarodek mówimy w tej chwili naprawdę stadium zarodkowym tak czy bardzo wczesnej ciąży, że jest pełnym człowiekiem na idealnie na Torwarze, ale niemal odruchowy, ale klasyczna metoda, gdyby dyskutowanie o tym kiedy 1 ze stron mówi dobrze to czy zgodzi się pani na torze w ósmym miesiącu ciąży to po trosze z człowiekiem czy siódmym miesiącu ciąży to coś jest człowiek z człowiekiem jest taki paradoks, który w starożytności funkcjonował pod wieloma tabu wiele różnych figur, ale generalnie rzecz biorąc chodzi o to, że ta stopniowana splunąć skończy się jednak na tym momencie tuż po zapłodnieniu też musielibyśmy w tym jedno to oczywiście, że bardzo chcemy przy niej przyjąć perspektywę trochę taką determinizm biologicznego jak teraz proponuje, by takie bardzo mocnego zakorzenienia praw moralnych w naturze banał chodzi i oczywiście też bardzo mocne argumenty i dzisiaj bardzo dużo rzeczy argumentem jest tu tez posłuży zakorzenione to w takim znaczeniu biologicznym wytoczyć możemy się zatrzymać ich do znacznie wcześniej możemy mówić w momencie implantacji lekarze też uwierzyć, że będziemy liczyć w momencie implantacji z niej co 0304. tydzień ciąży tak itd myślę, że większość lekarzy będzie to wskazywać z lekarzy, którzy będą mówić, że system nerwowy musi się pojawić tak to znajdziemy także biologiczne granice, ale myślę, że problem jest właśnie w owych w granicach na poziomie pewno dyskusji filozoficznej takiej argumentacji potrzebujemy silnej granic jak podaje się na argument, ale w rzeczywistości my wcale te granice moc nie przestrzegamy ich cen postrzegamy tego tak bardzo granicznych i duma i bardzo dobrze to widziałam robiłam przez ostatnie lata badałam kwestie debaty nad in vitro też rozmawiał z kobietami niepłodne mi i rozmawiam dużo właśnie statusie zarodka to zrobił niesamowite historie wagi sposób kobiety, które podchodzą do in vitro rozmawiają i mówią w lekkim językiem mówią właśnie w zarodkach cześć to są osoby, które mają nóż zarodki zamrożone jest on odpowiadał też zamrożone zarodkach z bardzo dużym takim uczuciem też mówią takim językiem specyficznie to są groza taki pingwin luki w różny sposób szef klubu często infantylizm żyjąca, ale też często, pokazując dużą czułość w stosunku do tego zarodka tak, ale jednocześnie właśnie te osoby, toteż dotyczy masz z nami rozmawiał z kobietami lub po cała ta kwestia dotyczy tylko kobiet dotyczy także maść z pewnością do tego przejść i Bóg pokazuje on jednocześnie myśląc już kategoriach, że to są dzieci nie mogą przyjąć do końca, że to są rzeczy to są już przecież to są prawdziwi ludzie, dlatego że po prostu nie ginie nawet na poziomie psychologicznym nie potrafił sobie poradzić później ze stratą 4 tys tych strat jest tutaj bardzo dużo widzi, ale w Delhi wyraża wróży nic się tam zarodka i jestem bardzo bardzo płynna i nasz potencjalny atak, a także dyrektor ten zarodek jest niecki, ale on może się stać dzieckiem, ale inaczej może, by zostać wycofany, a tutaj próbuje taką liderzy po to od tego w jaki sposób będziemy post post postrzegali naszą rzeczywistość nieetycznie zaznaczymy to zależy od tego czy więcej stracimy na tym czy też zyskami w ten sposób były azylem i tak medyczne określone będzie stosowała ta strona, która mówi, żeby dopuszczać aborcję, a bardziej ludzkie humanistyczne określenia będzie stosowała ta strona, która będzie wręcz przeciwnie, bo ta druga druga strona strona tzw. pro-life one znacznie im bardziej się od próbuje odwołać się argumentacji do biologii do nauki i przecież sama ta definicja definicja zarodka jako Momo, gdy stworzy tworzenia jest definicja człowieka, który powstaje w momencie zapłodnienia, czyli połączenia tych 2 gamet taką czystą medyczną to niemożliwe byłoby to definicja póki się nie rozwinęła nauka tak dopiero gdy nauka dała nam możliwości, żebyśmy tak postrzegali to życie ludzkie jest zaś paradoks pewien in vitro, że in vitro z 1 z czynników, który wpłynął właśnie taką definicję, dlatego że dzięki zapłodnieniu metodą in vitro zobaczyliśmy na oczy nie ten zarodek jest jakby wyjęty z działa zobaczyliśmy go mogliśmy dos to możemy go sfotografować nagrać możemy zobaczyć jak się rozwija i co naprawdę wzmacnia wzmacnia ten argument taki pro-life ta istnieje w ogóle wielu tych sporach dotyczących kwestii reprodukcyjnych mówiąc ogólnie, czyli aborcji in vitro, ale różnych takich ida Róża antykoncepcji te kwestie dotyczące rozrodczości mam wrażenie, że ta strona nie był jak się nazywa się na konserwatywna wiemy mówią na tej stronie, która się będzie zatem rygoryzmem moralnym szła na bardzo często się odwołuje do argumentów właśnie na medycznych czy naukowe tak, ale pobiło na argumenty medyczne są jeszcze ten związany z naszym postrzeganiem własnego ciała chciałem wrócić do tego początku naszej rozmowy czy czy też także jest autonomia kobiecego ciała, które mówią o tym, że oto jestem miał odpowiedzialna za moje ciało i to co w środku się znajduje i nie ma tu zasadnicze istotnej różnicy pomiędzy moją nerką moją ciążą tak, ale napruty też tak mówi dzisiaj dać mu się, że nie nie ganił Dominika, gdyby tak myślał, ale w przestrzeni publicznej Polski ma przestrzeń na mówienie w ten sposób do protez aparatów MRI taki sposób mam powiedzieć to jest istotny i inna osoba, która właśnie ta powołana do życia w tym momencie jeśli tak powiem już nigdy nie będą również przerwanie ciąży tylko po prostu za drzwiami człowieka, ale co też można myślę, że skrytykować jakiś sposób i myślę, że wiele feministek, zwłaszcza zachodnich Bena na to patrzy bardzo źle proszę zobaczyć ostatnio w mediach, kto nie byłby zapraszany na da do rozmowy na ten temat zaczyna, że aborcja jest bardzo ciężki o innym doświadczeniem, że aborcja z bardzo trudną decyzję o pewno większości przypadków nie wszystkich wiemy to jest faktycznie trudną decyzję, że ten cmentarz na atmosferę polityczną, która wokół tego powstała talent i w związku z tym też pokazuje, że takim mówieniem jest, że moja ciąża dostaje usunięcie ciąży tak samo jak usunięcie zęba w ogóle z bardzo rzadkim argumentem on być zasadne argumenty nie przeczę, ale na niego miejsce w przestrzeni publicznej Polski absolutnie nie ma nic w ten sposób nie mówi uważa, że zaczynają od tegoż jest bardzo ciężka decyzja i że to jest bardzo ciężki, ale właśnie stawiamy, że te inne rzeczy są ważniejsze w, a w międzyczasie na nasz na naszym profilu na portalu Facebook na wprost do Radia TOK FM pan Damian napisał, że proponował proponuję na początek wziąć książkę do biologii wystarczy nawet z podstawówki nauka jasno, mówi że płód to nie jest fragment ciała kobiety w erze to 1 z faz rozwoju nowego organizmu, czyli w domyśle innego dziękuję pani pan Adam dała Damianowi, którego krytykuje pan Zbyszek jak zwykle w dyskusjach o aborcji oczywiście sami faceci 2 chętnych jest symptomatyczne ma pani pomóc, dlaczego tak się dzieje w ogóle w Neo ma pomysł, ale mężczyźni rządzą cały czas jednak debata o jej dyskusjami na ten temat, ale nie, ale w kongresie wzięli się właśnie dlatego kursy, dlatego że wszędzie mężczyźni mówią IT czy jesteś tak inne w podeszłym wieku, że nie za bardzo się w górę tylko u niego, toteż dotyczy mężczyzn w podeszłym wieku kraje, ale czy to ma znaczenie czy dotyczy czy nie, bo to w zwisie dyskutować powinni wszyscy moim zdaniem jest to argument ludzi pro-life, którzy mówią to ja nie chcę żyć w społeczeństwie, które łamie zasady przypomnienie dotyczy albo ja nie mam takich doświadczeń to nie znaczy, że się, że można znaleźć w na razie pewne praktyki będą albo nie będą karalny lub nie wystarczy go o to chodzi o to, że to właśnie nie ma symetrii po 1 stronie mamy osoby, które będą mówić, że to jest życie w związku z tym wszyscy jakby musimy chronić albo tez prawdziwy człowiek, a po drugiej stronie mamy te bardziej płynna powieści Czyż to nie jest do końca człowiek, że to jest jej, że to jest bardzo ważne jakiś rodzaj bytu, który nie jest przedmiotem nie jest rzeczą tak nie z zębem, ale nie jest też jeszcze w pełni ukształtowanym, czyli właśnie w związku z tym jakiś surrealizm inne rzeczy pod uwagę, jakie cechy pierwszej z tych rzeczy, czyli tego symbolicznego zęba a jakie cechy tego czegoś innego np. człowieka zarodek posiada, bo moim zdaniem to jest klub tej rozmowy to jest klub tej rozmowy jeśli w organizmie kobieta się odwoływać do katedry biologicznych znowu czy do społecznych kulturowych, bo przecież to, jakie znaczenie coś znaczy ktoś ma nic z tego zakorzenione w biologii znaczne redukcje niestety takie myślenie, że chodzi o to, jakie znaczenie nadaje sporo społeczeństwo danej rzeczy jeszcze 100 lat 50 lat temu, gdzie tam w ogóle byśmy nim nie moglibyśmy znaleźć przestrzeń na myśli w ten sposób, że z pokolenia naszych Ulman Landau pić, ale większość miała też większość duża część miała doświadczenie aborcji mówiła o tym, sposób, kiedy się mówią o tym, to po prostu już nie mógł nie mogą mieć trzeciego dziecka czwartek zrobiono porcje długo ten wskaźnik aborcji, która była wtedy zresztą bardzo tak niebezpiecznym trudnym zabiegiem tak nie tak koła i łatwe w cudzysłowie jak jest w tej chwili to co było czymś w miarę powszechnym tak w PRL-u aborcja i w ogóle nie było tej rozmowy i to pokazuje, że dni, choć jak i biologiczna o element czysto biologicznego cechy, które ma ten był już jako wygodne nazwiemy czy zarodkiem czy człowiekiem tylko chodzi o znaczeniu, jakie społeczeństwo nadaje w może zarazić kulturę, w który z, w których człowiek został człowiekiem znacznie później ta znowu ostatnie ciasto Tomasz zaczynu hematyt daje recytowali w gazetach, że rząd uważa, że zarodek jeszcze nie ma już tak czy nie był człowiekiem, ale ja myślę, że nawet takim podstawą do świadczeń u kobiet kiedyś od ta ciąża była ciąża w momencie, kiedy nie wiem, kiedy zaczęliśmy w ogóle myśleć o tym, że z tego będzie dziecko, a także, że to, że kiedy poczuł się pierwsze ruchy dziecka tak albo kiedy już wiedzieliśmy, że oni, że prawdopodobnie baraniny ani społeczeństwa zupełnie inaczej może było to konceptu i całować w międzyczasie dzwoni zezwolenia na nas poza anteną pani Ewa z Kielc, która mówi, że dziecko musi mieć zagwarantowaną miłość rodzica także, iż skoro kobieta myśli o tak w treści skoro kobieta myśli o aborcji to ta myśl jest silniejsza od miłości także w takim wypadku powinna dokonać aborcji mówi mówi to pani Ewa z perspektywy matki dziękujemy panie, bo za ten zatem w telefonie zapalił głos przypomnę numer do nas 224 czwórki 044224 czworga 044, ale jeśli dobrze rozumiem to wspaniała powiedziała, że małe dzieci, by się rodziło obawę, iż ideału, a ile to idealny ojciec dziecka mają zagwarantowane mieszczą się, że koncepcja ta piękna tylko jak to w ale to zmienna pogoda, ale cieszę się, że panie jasne, że zwolniona z butów zmienia perspektywę warto zacząć bardziej na taką perspektywę pewnych emocji innych świadczeń właśnie doświadczenie, ale też emocji, bo pani mówi inny w PRL-u cała narracja była i Vaticano wśród, a teraz pytanie w takim razie co się stało w międzyczasie co i parę dekad i nagle okazuje się, że mamy spór ustawiony właśnie taka nie inaczej jak pani sądzi czy czy to jest kwestia ta w czy to może być kwestia w ogóle postęp medycyny, bo to arcyciekawe rzeczy pani powiedziała, że procedura in vitro i spowodowała to, że mi, że w żadnym nie był jedyny czynnikach zło została na pewno ten status zarodka kota niezależnego podmiotu osobnego bytu, iż paradoksalnie teraz do środy do intensyfikacji dyskusji może wiązać się z tym, że my wszyscy o wiele więcej wiem czy w krążą w nas obrazy pewne tak jak jest kilka czynników, które wpłynęły na to, że ten zarodek stał się właśnie takim osobnym podmiotem osobnym bytem i pytali technik technologii medycznych na pewno oprócz in vitro to wszelkie technologie wizualizacji oduczyć technologią ESG cuda, które już na pewno z 50 lat spowodowała też zobaczyliśmy na własne oczy wcześniej był już takie światowe wystawy płodów czyni najczęściej poranionych Alba darowanych płodów to można sobie oglądać też zobaczyliśmy to na własne oczy tak to przekonanie, że ktoś zobaczymy na własne oczy to zaczyna istnieć dziś w kulturze nowoczesne takie ważne istotne jest też zobaczyliśmy ten czynnik bardzo istotne drugim czynnikiem pewne jest z UE ten zarodek też prawo w kulturze popularnej, ale mamy takich firm, które w Polsce świetnie znałem on jest ciągle powtarzane i tatą mówi, czyli opowieść o odpowiedź z perspektywy właśnie płodu opowieść tak bardzo się podniecać grająca tak nie jest chyba jako plemnik z Kwidzyna właśnie problem nikt ani jako wcale nie jest się po połączeniu komórek zaczyna żyć własnym życiem i mówić coś płyty w Polsce taka seria książeczek ona duńskich książeczek taki dydaktyczny napisanych po latach 70, ale w Polsce w latach 80 dotychczas to został w nagrodę w setkach tysięcy nakładu wydano też nazywało piszecie śruba, ale jak zdrowo co przyszedł na świat swingu Hej, mamo tato Hej, wszyscy to właśnie taka była obawami, iż od czasu plemnika aż do porodu, ale właśnie narratorem był i głównym bohaterem był właśnie ów papież plemnik zarodek embrion płód stać na końcu w końcu dziecka to właśnie też do takich banków różne miejsca w kulturze, które pomagają wzmocnić ten status zarodka, a najsilniejszy pewno ten głos jest ten głos związany z kościołem katolickim i tutaj oczywiście mamy GL w rozwój ruchu mów tzw. ruchów pro-life pod koniec dwudziestego wieku to lata 80 w Polsce bardzo mocno w latach dziewięćdziesiątych ten rozwój i ona oczywiście, jakby całą tą całą tą sprawę na zupełnie inny poziom na poziom, ale zaprowadziła, ale też posługiwał się obrazami, bo duża część tych manifestacji czy oni zdecydowanie obrazami ta tak zresztą ciekawe, bo jeżeli mówimy o dyskusję aborcji to obrazy są strasznie silna tak bardzo mocny też wywożone są bardzo niesprawiedliwe w tym znaczeniu, że rząd nie mówiła aborcji niż wiersze i 56 miesięcznego płodu, który ma rączki nóżki tak, bo mówimy najczęściej bardzo wczesnej aborcji wreszcie żadnej żenady, gdzie żadnych rączek jeszcze nóżek najwyraźniej wraca do worka i ponownie rozegrają w stopniu nie wyobrażali to tam pytania najlepiej byłoby tak dla mnie dość ciekawe staże w dyskusji o in vitro ta strona właśnie ta wygrana, a przeciwko in vitro odnośnie do tych obrazów i wizualnie tutaj przegrywa w zasadzie, bo po drugiej stronie taki różowy szczęśliwym bobas taki szczęśliwa para EUR 6 Vapol parady różowej bobasem, gdy obraz okazuje się bardzo zły, ale próba parę lat temu pokazania, że dzieci bez procedury in vitro rodzą się tam, żeby teraz na różną na czole tak, ale wizualnie to nie zostało jakoś wyeksponowane wizualnie to strona ma 1 pomysł, czyli pokazywać to fabryka czy dzieci w probówce się pokazuje, a ty taki mocny obraz nie robi takie wrażenie społecznego i dostać 1 z powodów, dla których cały czas poparcie dla in vitro społeczny tak wysokie, bo nie da się po prostu ludzi przekonać o tym, że żaden nie jest najważniejsze to właśnie różowy bobas, który jest nam o tej drugiej stronie, ale jest pani jest także wraz z rozwojem nowoczesnych mediów internetu i takiej kultury obrazkowej na dobre zaczynamy trochę inaczej myśleć o własnym ciele i czego i Tomasz STAŃ się zmienia skoro dzięki temu, że pełny obraz zaczęły funkcjonować to dla nas z zarodek stało się ważniejsze bardziej wyraźny i t d . tak dalej to pytanie w obrocie jesteśmy w stanie zmienić czy mogło to dotyczyć mogą ludzkiego ciała Scrum i tak ludzkie ciało widzimy non stop tak jakby od tysięcy lat ludzkie ciało ludzkie ciało i zastanawiamy co pani sądzi o tym, że czyn czy pani sądzi, że jakiś wpływ ma na to, że n p . w odpowiedni sposób ludzkie ciało się pokazy na billboardach reklamach telewizyjnych i t d . czy to może mieć wpły w skoro my i tak widzimy nieroztropne, ale wpływ na w ogóle postrzegani ciągle w związku z jeziora, ale na rządzących zarodków i t d. od pań jest dyskusja czy w krajach w nosie można pokazywać ludzi takich, jakimi są to to jako koszt widziano ludzi, a w krajach dziś wszystkich ratuszu nie wszyscy muszą być pięknie w pismach kobiecych sław programy komputerowe robią z każdej kobiety modelkę, a w i czy to rzeczywiście, jaki znacie no bo podobno ma też podobno jest bardzo silna i fakt, że to wpływa na to, że na razie chcemy znaczy, że czujemy taką potrzebę zmienia tego doskonałego ciała tak jesteśmy bombardowani tymi obrazami doskonałego ciała w domu nowych opłat pewno to znowu odpowiedź będzie zależała od tego kogo zapytamy tam są ludzie, którzy po zażartej istnienie interesu jej wcale nie czują potrzeby oglądania Ania Rubik czy inny model, ale czy jesteśmy świadomi tego czy można koszty zapytać czy rząd jest pana pani co 2 lata, czyli czytaj na pojęcie o tym czy jest tak naprawdę nieludzkie się opalać ciało pani ciało i jest uwarunkowane kulturowo odjeżdża najważniejsze rzeczy jest zadowolona ze swego ciała co myślisz o swoim ciele i na tej podstawie i na tej podstawie próbować zrozumieć, a właśnie to, o czym jest dla nas ciało czy czujemy, że my jesteśmy ciałem czy czujemy, że ciało mamy tak czyni nasze oddziały z Kowala, że może zrobić sobie chcemy teraz już mniej mniej jest stały jakoś się nimi są bliskie takie teksty krytyczne dotyczące operacji plastycznych, więc dawno nie czytałam, ale jeszcze, iż kilkanaście lat temu dosyć duża na ten temat czyta i bardzo mocny był tamten taki argument, że operacje plastyczne właśnie, powodując pożyczał też dla 15 miejsce w naszym odczuciu możemy zmieniać przekształcać, czego odbić od 2 się czujemy, że mamy ciało także jest właśnie czymś co można co można zmieniać, a mniej ciałem jesteśmy, ale jednocześnie właśnie to może na czas w 2001 . wieku na ciało jest tak ogromny nacisk położony czynny świadczy o tym, że właśnie poprzez działania na czele chcemy wpłynąć na naszą podmiotowość w powiązaniu z weryfikacji czy takim tworzę robię na sobie z Mirandą etnograf ja jako etnograf Kate słyszał na tych rzeczywiście te są też różne mundury tzw. kultur plemiennych na aktorstwo to są rytuały, ale niech pani jeszcze w temacie, bo to jest szokujące dla kogoś kto by przepraszać swoich ziem rzadkich wrodzonych po raz pierwszy, ale próba ozdobienie własnego ciała poprzez tworzenie blizn i Iran na własnym ciele, a to właśnie pokazuje to, że czujemy, że my jesteśmy tymczasem, że poprzez zmianę na czele możemy coś osiągnąć nasze podmiotowości ścigania zbrodni ani zewnętrzną, a na to nie stać to działa także w naszym regionie prawdziwego mnie mojej tożsamości mojej duszy mojej świadomości to nie dotyczy to jest tylko włącznie nie umiem się, że z pojazdu skarży relacje, których na pewno bolą uszy myszy piją i t d. też być jak żadnych emocji chciał uderzyć w końcu poczuć, że stać mnie nie ma w sobie także jesteśmy, ale jest też nie lubi zapas takich dywagacji, ale one są jakoś się takie Ełk takie złożyło, że każdy współczesny podmiot takim duchu postmodernistycznym rządzi tak ulotnej tak się nie czujemy mocno, że doskonalenia się na dotację na specjalnie dla nich żyłą myśli pani nazwisko mówi ja chciałem wrócić jeszcze na targach czy powodem tego, że ktoś swoje ciało deformuje wmurowanej w skrócie tak robienie sobie jakiś blizn i też do pań i bolesne jest to tak czy co jest tak naprawdę przyczyną czy kandydaci muszą znaleźć coś tak naprawdę z tych przyczyn może być wiele w te przyczyny mogą być psychologicznej wtedy zapytamy się psychologa tak czysto, że ktoś nie wiem jak trauma dzieciństwa tym sposobem sobie coś tam, ale nie stymuluje ważnych, że ludzie chcą być wyżej to był moim zdaniem rok czy 2 lata temu wybuchła w już w niektórych kręgach jest po prostu można mieć jakąś wielką bliznę toyoty mówi tata strasznie tak jest jak powiem, że tez modna i już zaraz wszystkim znudzi to strasznie trzeźwieli czujemy ludzkie potrzeby duktów, które trzeba wierzyć na znaki głębokie autentyczne potrzeby człowieka i myślę że, gdyż znacznie uszło mu jakieś tam śmiesznym tatuażu Delfin ku na plecach no bo pewno przesadziła do niego mówiła mocnych ludzkich potrzebach w tym przypadku od jego pewno stwierdził, że za takie rodzaje estetyki tak to teraz przyjmujemy nocne są głównie na głębokich ranach i zmianie całego wyglądu domu się, że mówimy jak w takiej potrzebie głębsza na tak, ale nie analizował obliczyć tatuaży, ponieważ bardzo częstego u nas bank, który przyjechał do Polski to mówią to błąd co szczególnie w bez innych religii kultur i z daleka nie z kultury Europejskiej to one bardzo często mówią w tym, że to pierwsze wrażenie było zaskakujące, kiedy okazało się, że tak wielu Polaków tak wiele Polek ma tatuaże i to było dla nich szokujące mówi w krajach to nie utrudni ich tak powszechne, a tys jednak wbijanie igły z atramentem bis z farbą dziś w skórę to nie jest tak dalej, ale ważne dla relacji dat tak, ale to, mówi że stąd, że to może być jakaś China potrzeba treningu nie musimy analizować mówiąc też taka moda nie Unia Janik 2 im nasz udział daje pan coś, ale bardzo ozdoba to już rozda ozdabia się tam może być częsta nie ma dziś coraz częściej jest także jest to rodzaj ozdoby w taki właśnie bardziej trywialny sposób takie estetyczne, ale może być właśnie coś gorszego, że jest taki rodzaj wyzwania jest rodzaj wyzwania nie tylko działa też czasowi wiem, że musimy tatuażu to przede wszystkim myślimy o tym, że to coś co zostaje na wieczność oczyścić wiem, że są metody oraz w tego typu likwidowania tatuażu tak, ale podchodzimy do tego zabiegu to podchodzimy do tego co zostaje nazwę na zawsze jest tak nienowoczesne takimi współczesnymi coś co jest niezmienne jest być może stojaki też próba oczyszczalni, mówi że test na poziomie świadomym Mal ne już widziałem tych igraszkach z ciałem, ale też igraszka właśnie z czasem wrzesień jest interesujące konieczność budowy zawsze wydawało, że raczej na tatuaż w KNF tak asfalt, a ja nie mam 2 latach, gdy rozładuje się wyzwalaczem liderująca w ręku dokładnie odwrotnie myślałem wróciłem, a że robią się ten tatuaż lata temu w związku z tym nie mniej niż nie było dyskusji tak jeszcze rozpowszechnione na ten temat to moje intencje w GROM-ie wtedy i teraz ten komentarz pani wprawia mnie zdumienie, dlatego że byłem święcie upamiętnia nie dla nich byłem święcie przekonany, że ta chęć ozdobienia swojego ciała nie ma związku z czasem tak jak pani mówi z kategorii wieczności czegoś zmiennego po pierwsze po drugie to rzadko, która słowa myślałem tak wtedy mija, więc myślę, że teraz też tak ludzie to postrzegają wódką, którą osoba myśli o takim wyborze całą życiowe motto to dziś robią to czas ludzie młodzi którym, których postrzeganie czas nagli, więc każdy jest niezbywalne to nie jest tatuaż z henny w tą taktyką rzeszy grozi mu od rządzi się swoimi prawami tak nam się od innych dostrzeganie czas nocleg się robi teraz są w, dlaczego umożliwienie oszczędzają w bojach przejdą na emeryturę to wszyscy trąbę od rana do wieczora zielonymi mało i bardzo niskie emerytury i ludźmi większość znanych ludzi mówi Ethan jakoś będzie w i moim zdaniem bardzo podobnie myślę, że tak myślę, że będzie to zmienimy tylko w taki dokładnie tak ci ludzie mu się z myślą tak czy inaczej w to jest to dlaczego pani zaprosić do Radia myślą o swoim ciele tak jak dotychczas chyba nie myślano w oczy to jest tak pani użyła takiego pięknego życia już KOV walne ożyją nie tylko w czasie w przestrzeni mogę z nim zrobić wszystko pójdzie na solarium zmienia kolor skóry pójdę za rok za operację plastyczną tak i będą wyglądać inaczej, że coś dzieje z naszym stosunkiem do własnego ciała o to jest to pytanie do pani czyta czy 3 czy teraz żyjemy w takich czasach, że to nasze ciało już stało się czymś trochę jak zewnętrzne możemy tak jakby na to mamy mniej obaw MOK w szeroko pojęte modyfikowanie tego czym jest właśnie ta kategoria tego mam cię dopadną także jesteśmy dystansuje wytyczały każdy siebie możemy coś z nim więcej zrobić na pewno tak jest znowu wrócił do rozwoju medycyny, która nam to ułatwia oczywiście do rozwoju w sferę wizualnej, która nam podpowiada, że to możemy robić to powinniśmy robić i w ogóle takiego takiego ciała centralizmu także poprzez ciało czy musimy mieć musimy coś robić chciałem tego wymaga chociażby kultura konsumpcyjna od nas tak widział jakieś pisma kolorowe to zobaczymy, że 80 % z jakiś sposób związane z ciała także inne strony mamy reklamy w jakiś czekoladę, a obok mamy dietę odchudzającą dalej mamy informacje o kosmetyczce albo mamy zdjęcia nagich kobiet się tez zmagamy się znak, że to ciało z 1000 takich kulturze bardzo chciało satyrycznej niewątpliwie niższe z moździerzy Otóż nie chodzi ma też jakoś to czas krążył wokół tego tematu czy ciało prywatnej działki publiczna w ciało nie jest naszą prywatną sprawą Jacek k być może zdecydujemy na tatuaż tezę, że prywatna sprawa, chociaż oczywiście antropolog zaraz powie, że nie ma takich prywatnych decyzji żony są zawsze ukształtowana kultura 2 i t d. tak dalej, ale dziś też możemy mówić o celach ciele jakimś publicznym i o tym, że ciało też podlega pewnym publicznym nakazał tutaj filozofii już takie słowa te słowa geopolityka np. tres KOV nowoczesności czymś niezmiernie niezmiernie istotnym niż te są kwestie kwestia czułości chociażby jeśli teraz dosyć dużej interesuje no i dziećmi badań nad dzieciństwem bananów dzieci do bardzo widać się, że póki to ciało dziecka normatywne tak jest w miarę szczupłe w odpowiednim wzrost działacze ciągle mierzy się na siatkach centy Lowe, gdzie się układa tak e-booki na złość tak normatywne wygląda tak uznajemy, że jest w porządku, że zdrowy też inni nie interesujemy, ale są też zaczną biegać idą nie tylko dotyczyć ciała dzieci zaczyna odbiegać od tej normy czy nóżka zaczyna być jest bardzo dużo różnych instytucji społecznych, który zaczyna się tym zainteresować tematy do powiedzenia na temat tego ciała ta nie miało chodzić tylko zdrowie mi się wydaje w Katyniu ma ze sobą związane z Rosją oraz na 2 no oczywiście bezpośrednio ma w ale wydaje mi się, że tu kluczem jest co innego to instytucja wyrazi społeczeństwa tak, a przez ciało wpływamy na zdrowiu populacji zdrowe społeczeństwo tak krzyczały jesteś takim organizmem, a którym interesuje się państwo w różnych z różnych powodów tak oznacza poprzez wpływanie na ciałach wpływa na to jak populacja będzie się rozwijała czy będziemy krajem bogatym czy nie czy będziemy krajem postrzeganym jako kraju odpowiednie czy nie będzie mieć jako naród powinien siłę nadlatują leki organista instytucja Państwowa, żeby mówić, że władza tak interesuje się też naszymi ciałami szczególnie widać wyraźnie to z pewnym ekstremum, bo ten przykład teraz podamy przykładem ekstremalnym, ale w tych najbardziej totalitarnych reżimach, które miały dość bogatą ikonografię dotąd ta fascynacja wysportowanym ciałem była niesamowita w każdym z tych słynnych filmów propagandowych przez nich młodzi ludzie z takim, prezentując zatorscy dachu na fakt test siły narodu testy zdrowy czynnik narodu przecież toast, ale trzeba bardzo interesujące, że właśnie w takich dyskusjach narodowych bardzo szybko i społeczeństwo totalitarne bardzo szybko się pojawia i recesja reprodukcji trasy wrócą do reprodukcji rozrodczości jest system totalitarny system Ceausescu Rumuni 2 to jest powód oni w wprowadzi bardzo restrykcyjna ustawa aborcyjna i ten cała polityka obronna tali styczne Bueno z ważniejszych polityk, dlaczego dlatego, że oni sobie założyli, że trzeba będzie podwoić liczbę Rumunów w krótkim czasie w trakcie się tam częściowo udało ale, toteż pokazuje, że władza totalitarna jakiś, chcąc zawładnąć ludźmi chcą mi się, chcąc nie mieć władzę w zaczyna ingerować w ciało też migrować reprodukcji można w drugą stronę podać Chiny tak, które będą robić politykę 1 dziecka, gdyż jest jakiś jak rzeszowscy zajście system totalitarny który, chcąc uregulować, chcąc utrzymać krótko swoich poddanych za każdy sięga właśnie tą kwestię reprodukcji i oczywiście możemy go może uda może pan doznań za dużo nadinterpretacja, ale spokojnie się, że może interpretować to sytuacji polską też w ten sposób, że ten dyskurs narodowe tak katolickie, ale także właśnie z bardzo duże mówią o tej kwestii rozrodczości, tak więc tych sankcji na tempo oraz jakość no przecież tyle ważnych i ciekawe w innych przestrzenie życiowe, które mijamy, które politycznie nas interesują się gaz właśnie ta kwestia aborcji kwestia in vitro są takie Tax wyraźnie pobudzające ilość, ale jesteśmy przy Przemszy przy kwestii życia śmierci i ludzkiego ciała to trzeba koniecznie powiedzieć eutanazji w oczy to jest 1 z tych kilku tematów, których ogniskują wokół post naszego postrzegania naszych praw jako jednostek wobec ze strony własnego ciała tak, ale też ciągle tam się pojawia ta kategoria życia co jest co jest i tutaj dochodzimy do do klubu po co jest ciałem, a co jest ciałem obdarzonym już takimi w nas nie chce powiedzieć takimi cechami, które można przypisać prawa człowieka i konary o medale, ale to są te graniczne sytuacje w oczy sądzi pani, że tak samo można opisywać sytuacje związane z eutanazją, kiedy w pewnym momencie mówimy, ponieważ nie reaguje na bodźce, ponieważ nie ma znowu zakładamy, że nieświadome to to przestajemy mówić o człowieku zacząłem mówić już o tylko funkcje wegetatywne albo, że to, a wersją eutanazji na pewno pojawi się dopiero w momencie, gdy zaprzeczyły człowieczeństwa się podejrzenie, że eutanazja jest postrzegana jakość pod skosem tak nas inne jest też postrzegany jako prawo człowieka, że człowiek ma prawo do godnej śmierci to z 1 strony sporu z drugiej strony sporu nie wolno nigdy nikogo odłączyć od aparatury nowie druga strona nawet życie znam człowieka, ale nie można przestać być człowiekiem tylko, dlatego że nie jesteśmy w stanie stwierdzić powie druga strona jest w stanie stwierdzić, jaki wyższych funkcji życiowych znowu mamy teraz władze, w którym medycyna po prostu komplikuje nam rzeczywistość bardzo też ożywienie jednak gdyby nie do podłączania i możliwość nieskończenie otrzymywania życia organów to być 2 lat nie rozmnażanie było to bardziej jasna, ale też pokazuje, że to draństwo naprawdę są płynne, ale życie śmiech nie mam tak silny granice byśmy chcieli my potrzebujemy też na granicy start poczuje na poziomie prawnym potrzebujemy na poziomie jak już takie, żebyśmy się do wsi, czyli w rzeczywistości, a ta granica prawdy o punkt, ale ostre nie są musimy wrócić do 1 kwestii, kto poruszyliśmy tę panią kanclerz mówiła pan Rafał z Torunia do nas dzwonił kilka chwil temu pod nr 224 czwórki 044 i powiedział co z mężczyznami męskie ciało się zmienia kiedyś w ogóle nie było o nim mowy w przestrzeni publicznej innym razem aż o siłowni dbaniu o ciało pan na całość bardzo zmieniło dziękuję panie Rafale zadzwoń telefon, a nasze ciało żołnierza nie było poddawane takim kimś oglądali albo wracając tatuaż ciało więźnia, który był wytatuowane pomniki to są one wyciskają faceci rzeczywiście może nie byłam w innym znaczeniu znaczeń jakiż ozdabiania czy celowego celowej, ale jak wiedzą, o co panu Rafałowi chodzi, że nastąpiła niesamowita zmiana w takiej taki w takim myśleniu o mężczyźnie jak ja kogoś, kto powinien nie będąc żołnierzem króla nie wiem kto by iść na pomnikach, ale 3 on też powinien dbać oto ciało i rzeczywiście ja chyba jest nam taką samą intuicja pana WOŚP to coś się włodarzom naszych oczach, a i tzw . na pewno zaczną być przyzwolenia społecznego, żeby mężczyźni planowali paznokcie Targ przed mówili o swoim ciele, żeby nieodpłatnie ozdabiali sobie odpłynie prezentowali to niewątpliwie też są te związane z tymi zmianami, o których mówiłam na temat ciało Centre mieszkanki chłodniejszego słowa z chęci do Gorzowa do głowy niż Tęcza docent bez adresu bez to też ten sam prąd i to jesteś związana oczywiście z FC z przemianą o ról płciowych także coraz więcej Mar mężczyźnie wolno i ręce kobiecie wolno tak znaczy przekraczania tych ról dotychczas znany no bo niedawno tak byśmy mówili o tym, że mężczyzna nie powinien się takimi rzeczami interesować tak jak dbanie o swoje ciało czy twoje paznokcie, a teraz ma do tego prawo na to, że przesuwamy te granice ostre granice między kobietą mężczyzną i ich społecznymi powinnościami jak z 20 lat będziemy starali się komuś wytłumaczyć, że kiedyś nie wypadało mężczyźnie właśnie tak ostentacyjnie dbać o swoje ciało, gdyż można zapytać o, dlaczego dziwne, ale ludzie musieli chodzić, bo w bok mężczyzna wtedy zajmował sferę polityczną i miał się przede wszystkim zajmować polityką paznokciami ani paznokciami i jest sfera prywatna była dla kobiet, a sfera publiczna dla mężczyzny w ich, że mężczyzna zdobywał kobiety ani kobiety zdobywały mężczyzn w związku z tą kobietą miłość się podobać było wyraźnie myślę, że to zadowolić tego osobnika z lat 20 tak, łatwo więc klonem będziesz pytał o dużo różnych innych rzeczy nad używanie słówek patriarchat np. może wtedy w NBA 3 udziałów w tonacji w Lesznie będzie patriarchatu wtedy tak myśli pani mnie jazgot dudnienie oczywiście, że nie rzeczywiście, że będzie to ktoś może powiedzieć po złotych, gdy dyskusji, które się odbywają oni takiej świadomości co dalej jeśli państwo miało pismach dla kondycji są dla mężczyzn jeśli ktoś spojrzy na mnie to w zasadzie zobaczyć tylko te wzorce, kto woli, który właśnie krytykujemy, że tutaj nie ma jakichś zasadniczych zmian także ten czas tak też się wydaje, że cała trochę jest inaczej w sferze deklaratywnej, a trochę inaczej w sferze praktyki myślę, że znów powracam do kwestii granic ja się, że granica między płciami też Takashi nie oznacza też jest nam potrzebna po coś znaczy, że tak czysto społecznym kulturowym znaczeniu region cały czas wypracowujemy i nawet jeżeli akceptujemy mężczyzna, który się do kosmetyczki jednocześnie ten sam mężczyzna będziesz czytał Playboya, gdzie ma bardzo jasno powiedziane co znaczy być mężczyzną tak jakby cały czas jest to taki rozgrywanie jest jednak rozgrywanie tej granicy tak pilnowanie, żeby ona była od czego się są potrzebne w jak w pani perspektywy w jakim kierunku będzie będzie skręcać w warcaby z Chin dyskusja, której zaczęliśmy dyskusję, która już tylko w europarlamencie w Polskim parlamencie, ale też na polskich ulicach Anne przyjmuje czasami dość intensywne intensywne formy czy pani wierzy w to, że w będzie jakikolwiek kompromis czy to raczej będziemy się tak mnie Kalita Zygmunt drugie co trzeci strony czy ją bardzo się, że była prawdziwa debata rozmowa nad rozmowa na ten temat, w której obie strony starały się zrozumieć to inną stronę i w których byśmy się zgodzić na każde nasze czwarte kategorie nie są jedynymi możliwymi kategoriami Targ i że skoro nie całe społeczeństwo się na nie zgadza musisz całe społeczeństwo się zgadza na to, że nie powinniśmy zabijać urodzonych dzieci tak jak jest taki konsensus społeczny nie ma konsensusu, że nie można niszczyć zarodków nie ma konsensusu żali nam bardzo wczesnym etapie ciąży nie można usunąć zwycięży prawda i że ta druga strona, jakby zobaczy to, że to jest ich zdanie, iż w ramach ich sumień i ich rany, jakie środowiska oczywiście trzeba optować za tym twardym prawem do WNT do to bardzo, żeby taka się debata odbyła, ale takie debaty na poziomie mediów na porządek publiczny czy parlamentu jeszcze bardziej nigdy nie słyszałam nic nie sądzę, żeby miał prawo się, żeby ona się odbyła i przede wszystkim te spowity w kategoriach politycznych, że dla mnie to przecież kim jest problem czysto polityczne z politycznych powodów nie wywoływany do tablicy z powodów politycznych powodów on również on się pojawia teraz ani nie pojawił się kiedyś nierozerwalnie nie obawia się pani, że mówiąc w ten sposób omija pani świadomie albo nie sam fakt, że organizacje pozarządowe mówią, że od 152  000 Polek rocznie nielegalnie albo za granicą przerywać ciążę NATO to jest w sytuacjach, ale też pełne hipokryzji także u nas mamy prawo, które wraz z mgr. Marek Woźniak cały czas o tym, mówi, że w momencie, gdy nie mamy tego konsensusu społecznego jest ograniczona dać nam daje to ona nie jest twarda, ponieważ zdajemy sobie przyzwolenie na usunięcie ciąży 150  000200  000 Polek daje sobie na to przyzwolenie to znaczy, że on nie traktują tego w takich kategoriach bardzo czarno-biały jest dla nich nie jest esencją życia, który niesiony na zgranie wolą zrobić to znaczy, że ta granica wzrośnie wpły w na inną, zanim to właśnie ten fakt, że tyle osób się na to decyduje jednak świadczy o tym, że nie ma konsensusu społecznego na bardzo ostro definicję życia w tym życie zaczyna się życie może się zaczynać bądź połączenia gamet ani zaczyna się wtedy człowiek z pełną podmiotowość jest pełnię praw to wszystko jest bardzo bardzo bardzo zaskakujący takiego punktu widzenia, że dosyć późno tak, bo wróciliśmy do tego na początku lat dziewięćdziesiątych była dyskusja związana z tzw. jestem co nazywamy kompromis kompromis leży panu, a to, żeby tu z rana, bo całkiem inna niż to co teraz także śledziła wtedy ich także są literką zdarzały się to realny argument, by może być umorzona parafia wyświetlane jakiś film na kasetach wideo, który był wszędzie nostalgia nie znaczy że, gdyby Lechia Gdańsk ITF w 14 artystów ciekawie się spojrzy na wózku z takiej serii dużego dystansu i też 2 pół 1000 lat temu wsparcie nawet jak się urodziły dzieci tak, ale z ich itd to jest niesamowite człowiek czyta o tym, występie śniegu z możliwością zabijali żywe dzieci jak to albo dajmy na to kiedy słyszy się o praktyce w Chinach, że tamta niechęć do posiadania innych dziewczynek te i powoduje, że kiedy robisz USG i wychodzi na to by dziewczynka nadto dokonuje się aborcji to jest niesamowite, że to te wszystkie fakty są na wyciągnięcie ręki można też dyskutować przetrwać, a mimo tego nie potrafimy się zdobyć jeszcze w Łęcznej część z nas ma taki rygoryzm moralny, który mówi albo może właśnie dlatego, żeby się odróżnić tych dzikusów tak chcemy powiedzieć wyraźnie to są nasze jasne proste zasady, ale tak nie nie hamować, ale niech będzie prosta może to jest siła na takie właśnie mija 6 to jest siła i decyzja o tym, też mówiąc zakorzenienie argumentacji biologii przy sobie nogę z argumentem ostatecznym w nowoczesności dzisiejszych czasach trudno podważyć tak nie bardzo łatwo podważyć tam się od różnych i ma aspekt antropologiczny oczywiście, że tak tak antropologów niż ten zajmuje, żeby pokazać to co oczywiste irracjonalne tak naprawdę wcale nie jest oczywisty irracjonalne domy z perspektywy znowu debaty publicznej z perspektywy na tak debaty publicznej argument biologiczny z argumentem często bardzo silnym niepodważalnym tak jest blogi Doniecka, ale argument to inaczej stać nas pyta w jaki dyskusji dla kogo obeszli siedziałby w studiu jakiś ktoś mieszka w pro-life skutecznie wypowiedział przede wszystkim życie ludzkie to dla niego żadna droga animozje, ale jak to przecież właśnie to koniec domów mogą mu jak mówi życie ludzkie zaczyna się w momencie połączenia gamet tak to odwołuje się dokładnie ryzyka biologii test ścisły redukcja niż biologiczny determinizm biologiczny tak, ale druga strona mówi dobrze nam obrzydzić życie się tak zaczynał w w tym momencie ja nie chcę tego życia ja też jest inż. Witold medycyna nie rozstrzyga biologię niedostrzegalne nie dostrzega natomiast szukamy, iż szukamy tych argumentów dyrektor w argumentacji szukamy tych odwołań obie nogi, bo wydaje nam się żona nosi inne rozumie, ale po całej godzinie rozmowy z panią jestem przekonany, że właśnie ta medycyna biologia na niczym nie pomoże nam się żona przeceniono rozmywa granice zyski są ogrodzone ten rozwój rozwój medycyny rozmywa granice, ale my potrzebujemy tych granic dzwoniąc do medycyny takie koło powstaje w drodze z katedry jest wart 1 widzów wykończy naszą rolą jest będzie jeszcze jeszcze gorzej jeszcze więcej bardziej intensywnych debat zwycięży jeszcze większe ilości argumentów tak i myślę, że medycyna jeszcze wiele rzeczy nam komplikuje fakt, że życie to rzeczywiście ułatwia też nie ma wątpliwości, a w międzyczasie trzeba oczywiście przypomnieć chorąży w jako pierwsze lody informacyjny, że informujemy na bieżąco o godzinie 2003 . w sejmie drugie czytanie projektu ustawy dotyczącego zakazu aborcji głosowanie nad tym projektem ma się odbyć jutro rano także w osiągnięciu tych czy drugie i chyba drugie się też drugi już do mnie drugie czytanie wystarczy się głosu kaznodziejów no jak to Radzio, który nigdy nie śpi będziemy o tym, Info informowali na na bieżąco bardzo chciałem podziękować wszystkim choć, którzy na portalu Facebook na profilu Radia TOK FM się wypowiadali, którzy dzwonili do nas nie widział nadal dzwonią pod nr 220 czworga 044, a naszym gościem była pani dr hab. Magdalena Radkowska Walkowicz Instytut etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego bardzo dziękuję bardzo bardzo się zaraz za 4 minuty godzina dwudziesta druga za 4 minuty informacji Radia TOK FM, a dziś środa, więc dziś o godzinie dwudziesty drugie los Polandos, czyli niepolski punkt widzenia zapraszam państwa dzisiejszą rozmową Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA