REKLAMA

CETA nie jest zagrożeniem dla Polski?

Co się stało?
Data emisji:
2016-10-06 16:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
sąsiedzi z traumy i Maciej Zakrocki inauguruje dziś gościem audycji co się stało jest pan Radosław Domagalski wiceminister rozwoju witamy w Chinach oraz panie redaktorze, że nowe państwa pan w ramach swoich obowiązków zajmuje się zarówno z umowami handlowymi jak z umowami offsetu wymienione offsetu chciałem zacząć no bo w ta decyzja o zerwaniu rozmów nie jest Francuzami w sprawie dosta w śmigłowców caracale wandale jest komentowana pojawiło się zagrożenie, że Francuzi Rozwiń » jednak w Libii w związku z tym, że na razie ponieśli już jakieś koszty gwarze liczyli na ten biznes będą być może chcieli jakiegoś odszkodowania Mister Warszawy Wiecki zapewnia, choć nie mówi tak mocno bomb nie sądzę, by groziły nam awans na w 2 nie mogę się wypowiadać cena Airbus Helicopters nie wiem, jakie kroki podejmą natomiast z kim jestem przekonany, że negocjacje z dnia o przebiegały w prawidłowa przynajmniej, jeżeli chodzi o stronę polską negocjowaliśmy z dobrej wierze, starając się osiągnąć kompromis na dobrych warunkach na dobre, które nie są jednoznaczne zabezpieczeniem interesu ekonomicznego państwo polskie bezpieczeństwo, że takie, które stanowi ustawa offsetowa żałuję, że nie udało się tego kompromisu, bo osiągnąć, ale rzeczywiście na końcu to jest rozmów te różnice rozbieżności, jeżeli chodzi o zobowiązania offsetowe były naprawdę bardzo istotne wnętrza było podjąć decyzję o inne rozstrzygnięcie czy jesteśmy w stanie kontynuować dalej i zmierza do jakieś kompromisy nam niestety nie otrzymaliśmy pozytywnej Info odpowiedzi ze strony Airbus Helicopters w związku z tym musieliśmy zamknąć negocjacje no i jak rozwiązał w Kaliszu negocjacjami otwartym pozostaje problem Anię nie padła jakaś jasna odpowiedź na na pytanie co dalej no bo polskie wojsko potrzebuje śmigłowców oczywiście, że potrzebuje jest bardzo ambitny plan modernizacji polskiej armii wprowadzane przez Ministerstwo Obrony Narodowej, ale decyzja o tym w jakim trybie nastąpi jej rozstrzygnięcie zamówienia w Tychach Kataru wielozadaniowych, które naprawdę polskiej armii są potrzebne tego oczywiście nic nie kwestionuje natomiast to są decyzje Ministerstwa Obrony Narodowej, które też nie podejmował oczywiście żadnych kroków czekało na rozstrzygnięcie negocjacji offsetowych dzisiaj, kiedy już znamy ich wynik jestem przekonany, że ma ona w nas bez zbędnej zwłoki podejmie działania na rzecz 3 w pozyskaniu tych śmigłowców, a jak pan go odnosi się do takich politycznych oskarżeń, że najprawdopodobniej tak naprawdę to chodzi o to, że trzeba było zrezygnować z wydania 13 miliardów złotych, bo potrzebne są je na cel wszystkie socjalne obietnice rządu to już nie ma żadnego związku z toczącym się negocjacjami my poruszaliśmy się w granicach w ramach ustawy offsetowej, która definiuje tryb negocjacji definiuje też, że wartość umowy offsetowej, która musi być się zrealizowana z dnia w wyniku negocjacji myśmy tej wartości zobowiązań offsetowych, które przypomnę musi być niższa niż wartość umowy dostawy wskazaną w umowie dostawy i tej wartości nie byliśmy w stanie osiągnąć w związku z tym no to jest proces zupełnie niezwiązany z tymi zarzutami śledczy czy komentarzami stricte politycznymi dzisiaj Sejm przyjął uchwałę w sprawie umowy handlowej z Kanadą CETA to jest umowa między Unią Europejską, a Kanadą nie posłowie zaakceptowali wpisanie do uchwały zapisu, że to Sejm będzie ratyfikował CETA większością 23 głosów to taka już jest decyzja sejmowa ciągle nie znamy stanowiska rządu, które z kolejnego posiedzenia na posiedzenie przekłada tę ostateczną decyzję czy SUV 33 przedstawienia opinii publicznej swojego stanowiska w tej sprawie, dlaczego tak się dzieje rzeczywiście dzisiaj było głosowanie w sejmie na temat przyjęcia uchwały jest oczywiście decyzja posłów natomiast, jeżeli chodzi o stanowisko rządu, ale dyskutujemy w ramach ministerstwa chcemy, aby ta ostateczna decyzja o kwestie stanowiska rady ministrów była jak najlepiej przygotowana przemyślana w oparciu o właśnie dyskusje chciałem powiedzieć, że nie lekceważymy tych zagrożeń, które w nie są wskazywane przez opinię publiczną nawet przez posłów w sejmie również z naszego środowiska politycznego w związku z tym podchodzimy do tego z za wszelką należytą uwagą starannością w Korei nie mnie nie mieliśmy powodu, żeby przyspieszać tego procesu decyzyjnego w ramach uzgodnienia z finalnego stanowisko rządu w związku z tym mamy jeszcze czasem myślę, że na następnym posiedzeniu rady ministrów ta decyzja będzie już podjęta w pan, mówi że nie lekceważyć zagrożenia, ale czy spotyka się pan m. in. z posłami jak rozumiem z przedstawicielami również różnych ministerstw i pewnie doskonale pan zdaje sobie sprawę, że umowy, która liczy 1500 stron i pewnie nie jest łatwa do czytania przeczytało niewiele osób w Polsce w ogóle jak pan od odnosi się do tych zagrożeń na zasiłek może od tych zagrożeniach najpopularniejszy, o których mówią między nimi posłowie PSL -u, czyli poważne zagrożenie dla drobnego polskiego rolnictwa tą wielką powierzchniową produkcją amerykańską, która jest tańsza w związku z tym nas zaleje na inne przede wszystkim rozmawiamy oczywiście z posłami posłankami, ale rozmawiam też miejsce Ramzes środowiskami organizacji, tworząc pozarządowych rozmawia z przedsiębiorcami rozmawiam ze wszystkimi, którzy są zainteresowani w tym tematem ja akurat się, że tamtą umowę nie było to proste rzeczywiście, ale taka specyfika tej umowy natomiast z całą stanowczością mogę stwierdzić, że CETA nie dotyczy kwestii standardów jakości żywności to znaczy w te standardy w niektóre w Europie zdecydowanie są wyższe i je co do zasady nie dopuszczają produktów zmodyfikowanych genetycznie z jakimiś drobnymi wyjątkami CETA tych spra w w żaden sposób nie porusza w związku z tym te standardy w krajach członkowskich będą trzymane w związku z tym produkty eksportowane żywnościowe produkty eksportowane z Kanady Deana obszaru Unii Europejskiej nie będą mogły zawierać GMO i to jest nam nie budzi żadnych wątpliwości ja rozumiem takie obawy, że tworzy się jakaś furtka, którą ma umożliwić eksport takich produktów natomiast nikt dokładnie precyzuje na czym miałoby to polegać, ale presja ze strony opinii publicznej presji ze strony też, że inni parlamentów myślałem państ w członkowskich jest na tyle duża, żeby nie dopuścić się, gdzie montażu do dostosowania jest tak duża, że żal mi się, że możemy być tutaj spokojnie nadal mówi o 2 maja Izy zacząłem od pytania do planu dotyczącego obaw o w ogóle innym szansę rynkowe polskiego drobnego rolnictwa w konfrontacji z tym wielkopowierzchniowy jak się mówi niektórzy podają przykład umowy na Stal, która dotyczy państ w Ameryki północnej czy właśnie też takie drobne słabsze rolnictwo meksykańskie padło po podpisaniu tej umowy na tak długo, że Meksyk było tą stroną zdecydowanie słabszą w ramach Nafty zarówno w stosunku do Kanady jak i tym bardziej do Stanów zjednoczonych, a w przypadku CETA to, które nie jest umową bilateralne nie jest umowa między polską, a Kanadą tylko mięso jest z Kanadą, a Unia Europejska w związku z tym tutaj strona Europejska zdecydowanie silniejsza, jeżeli chodzi o potencjał gospodarki więc, że RAŚ nie należy patrzeć na to przez pryzmat zagrożeń czy ryzyko zrzeszone są bardzo ważne nie należy lekceważyć, ale przede wszystkim trzeba spojrzeć na te korzyści, które płyną z tego miasta jest ujmowane są dosyć znaczne, jeżeli chodzi o możliwości zwiększenia handlu nie ta nadwyżka w eksporcie do Kanady jest bardzo duża w przypadku ne Polski w związku z tym my naprawdę mamy dużo powodów, żeby patrzeć optymistycznie pojawia się za dwa -trzy dni temu taka informacja, że 1 zasług w rządzie, która może nie blokuje, ale na bardzo duże wątpliwości w sprawie tej umowy jest minister sprawiedliwości pan Zbigniew Ziobro, bo on obawia się, że ten mechanizm rozstrzygania sporów, czyli czynnik ten mechanizm ochrony inwestycji jak jak jak to tłumaczymy no nie daje odpowiedniej pozycji państwu polskiemu i polskich przedsiębiorstw przedsiębiorcom np. w zderzeniu właśnie z gigantycznymi koncernami kanadyjskiej noty nie tylko pan minister Ziobro, ale te obawy są podzielane również niemal w zakresie przez ministerstwo rozwoju pan premier Morawiecki też wielokrotnie wspominał, że instytucja sądów inwestycyjnych budzi nasze zaniepokojenie mamy sporo zastrzeżeń uwag przede wszystkim ustanowienie instytucji sądu inny inwestycyjnego wiąże się z powołaniem nowego organu, którego nie ma nie wiemy, jaka będzie praktyka orzecznictwa nie wiemy, jakie będą procedury poszerzone są chcecie zapisane, ale w nas wszystkiego nie wiemy czy lider reagujemy pewne kompetencje, jeżeli użyteczne na rzecz organu, który jest zupełnie poza jakimkolwiek wpływem czy kontrolą tutaj ze strony polskich instytucji czy wobec bez naszego udziału w związku z tym będziemy na pewno zabiegać bardzo nas ne stanowczo o to, żeby w zwiększyć liczbę uczestników, żeby był z każdego kraju za tak, aby w ramach tej piątki jest delegowany przez Annę deszcz wskazanej przez Unię Europejską było nie arbiter pochodzący z Polski zresztą pani komisarz ma stronę w liście do ministerstwa rozwoju w co z tego tygodnia zapewniła nas się w nasz region będzie miał przedstawiciela właśnie w tym organie więc, ale tej podkreślam jeszcze raz jesteśmy świadomi tych ryzyk czy zagrożeń, ale też pamiętajmy o 1 z ESK ale jakby inwestycji to co zresztą jest mechanizm działa w obie strony, o ile się obawiamy inwestycji czy dodatkowej ochrony inwestorów z Kanady w, którzy mieliby inwestować w Polsce to pamięć nie zapominajmy o bardzo dużych inwestycjach polskiego kapitału w Kanadzie mamy tam ogromne inwestycje KGHM czy Orlenu, więc teoretycznie nasze spółki też dostaną taką dodatkową ochronę jest to działa w obie strony, ale pamiętajmy, że do tej pory, że po pierwsze, obowiązuje beat tzw. umowa bilateralne o ochronie inwestycji z Kanadą jeszcze za 90 jeśli praktyka pokazuje, że od tej pory Dudko 1 spór w, a w ramach tego bito, więc mówimy tutaj o takich zjawiskach, które mimo wszystko gdzieś są na obrzeżu gospodarki manier nieduży wpły w na nano te procesy rozwoju gospodarczego w proteście wróćmy do wyrażenia dzisiaj, czyli właśnie do decyzji Sejmu czy przyjęcie uchwały o a aby to umowa CETA była ratyfikowana większością 23 głosów to jak ktoś ma właśnie do do tej informacji, że po decyzji rady Unii Europejskiego jest to 7 października i zaakceptowania umowy przez parlament Europejski właściwie ta jej część ważna wchodzi w życie jedno i niepotrzebna stratyfikacja parlamenty krajowe na 6 precyzyjnym to forma tymczasowego stosowania, która mają już taki konsensus w ramach państ w członkowskich będzie obowiązywała w zakresie części handlowej rzeczywiście uda to tymczasowe stosowanie ekranie pewnie na wiosnę zacznie obowiązywać dlatego, że to jeszcze jest kwestia też głosowania w parlamencie europejskim co pewnie nastąpi na wiosnę natomiast w kwestii inwestycyjnej czy w kwestii, które należy wyłączna kompetencja państw członkowskich ten proces ratyfikacji zapewne będzie rozłożony nalata i można się spodziewać że, że wnętrze może 4 lata w Enea musi upłynąć, zanim ostatni z parlamentów państ w członkowskich dokona tego aktu ratyfikacji w związku z tym w części inwestycyjnej ta umowa z dnia nie wejdzie w życie, a jeżeli miałby się zdarzyć także któryś z państw członkowskich nie ratyfikuje umowy to ona po prostu nie wydzieranie życie w z całą kształcie to tymczasowe za stosowanie się zakończy w bardzo dziękuję w takim razie czekamy na dalsze dalsze działania w sprawie umowy CETA pan minister Radosław Domagalski był gościem audycji dziękuję państwu dziękuję panie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CO SIĘ STAŁO?

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA