REKLAMA

Gimnazja miały redukować różnicę miasto-wieś. Udało się?

Salon - Piąteczek (Wojciech Orliński)
Data emisji:
2016-10-07 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
exelon Radia TOK FM piąty czołg dla chorych okna zaprasza Wojciech Orliński i ich dobry wieczór witam państwa kolejny piątek o moimi gośćmi są dzisiaj 2 osoby specjalizujące się w badaniu edukacji Justyna Suchecka trębacz jako dziennikarka GazetyWyborczej i prof. Roman Dolata, który bada w Instytucie badań edukacyjnych Uniwersytetu Warszawskiego za swoje goście dopuszcza do głosu to tradycyjnie jednak piosenka Jet piosenka bardzo ważne dla historyka dra w historię jak Rozwiń » drapanie w tej piosence właśnie tak jak zauważa, że rock and roll muzyka, która dotąd wykonywali czarnoskórzy wykonawcy dla czarnoskórej publiczności świetnie, że będzie sprzedawała wśród białych nastolatków salon Radia TOK FM piąty czy dla chorych nóg zaprasza Wojciech Orliński i ich witam państwa w piosence najgorsze są Justyna Suchecka i prof. Roman Dolata rozmawiamy na temat edukacji i na temat tego czy na drodze reformy edukacji dla pań w ASO, żeby był to polecono mi pana jako jako ekspert jest w stanie wyjaśnić, o co chodzi rządowi z tą podobne sam system sam rząd niezbyt dobre strony tu tłumaczenie więc, że może pan rozumie, o co chodzi w życiu państwo to bardzo przewrotne zaproszenie, a może postaram się, ale on ze słabym adwokatem i ale za to mogę sporo powiedzieć o samych gimnazjach takie wotum jak one funkcjonują w jakimś stopniu faktycznie są istotnym problemem dla polskiej oświaty być może z tego wyniknie też uzasadnienie tego co w oświacie ma się dziać na wiacie się niania niania nie waha nie nie bada tego nie bada tego jako jako fachowiec tego na papieża jako jako rodzic jest stres jest już na dzieci to już jest przez to przeszła jednak mamy listę stan stan przemyślenia ma taki sam Leśniak gimnazja na takie przesiadać niczym ta nie zachwyciła leśnicy my to nie przeraziła nas nic strasznego się niemal z takich jak i jaki Zbigniewem wspomni TBS sprawiły, że tak wyssał nienawiść, żeby zlikwidować, a z drugiej strony właśnie jest popularna książka popularnonaukowa książka Amandy w Erytrei o tych naj sprytniejsi Jacka świata, która wystawia taki pomnik tej polskiej reformy gimnazjalnej, więc jak w moim w maju w moim mózgu to się układa w taki remis ze wskazaniem, że jednak udała się ta reforma do końca naszych działaczy nie udała CCCTB porażka jest w gimnazjach test z gmin i razem jest taki problem, że jak pojedziemy zagranica i się rozmawia w Polskim systemie edukacji wszyscy zachwycają tak jak Commander play w książce nie tylko, dlatego że mają wiedzę z tej książki rzeczywisty wyraz łączy to, ale też, dlatego że śledzone międzynarodowe rankingi badania tam Polska szkoła pnie się cały czas w górę, dlaczego oprawca prawdopodobnie lepiej odpowie na to pytanie, ale to są takie obrazki jak np. forum edukacyjne w Dubaju, gdzie są ministrowie z całego świata nauczyciele z całego świata wychodzi przedstawiciel OECD w jakim kraju mówi o Polsce chwali Polskę to Polska szkoła jest wzorem dla dla nas, a tutaj gimnazja to zło gimnazja to patologia gimnazja to problemem sami tematu w mediach to zrobiliśmy, bo nakręcali się na taką falę wokół gimnazjów to najgorsze miejsce na świecie, że taka nie może uwierzyć nawiązana proszę państwa sygnały jajek jest zawsze zawsze zdumiony jak politycy się powołują na to zaprzestali w mediach to znaczy oczekiwałbym też takie słyszałem, że do lekarza i zobaczył, że nie wiem w zakresie, jaki poradnikiem takim pośrednikiem żelaza właśnie zabiera się z tym skalpelem nie będzie nic w kraju w ogóle Gant ma zawsze mam nadzieję, że ten lekarz jednak testy to, więc z jakiegoś poważniejszego Izrael ma nas politycy tez, ale do wypadku lekarze pełnią wiary podzielam jest taki transfer, odkąd politykę raczej nie sądzę, że polityk nie pogardzi żadna z ruchem, o ile tylko potwierdza jego poglądy osobiste bądź jego ugrupowania politycznego i tor nie jest żadną nową, gdybyśmy cofnęli się do dziewięćdziesiątego 0810. dziewiątego roku do poprzedniej reformy edukacji to myślę, że toż to uzasadnienie reformy Handkego spod tego nazwiska ministra, który wtedy w oświacie panował ruch Formana nazywamy to w wypadku reform Handkego też czynił uzasadnienie nie ma zbyt mocno, jeżeli chodzi o wyniki badań naukowych to bardzo niewiele było danych, które by pozwolił faktycznie powiedzieć o ta reforma ustrojowa chodzi tu o zmianę ustroju szkolnego tak lub skrócenie podstawówki ośmioletnia wpływ wprowadzenie gimnazjum o tym, elemencie pewnie Unii będziemy mówić też mam nadzieję, że takie momenty też rozmawiamy o egzaminach zewnętrznych, więc wtedy zostanie on zbyt mocno udokumentowane fakturą oczywiście był tworzony dokument programowy tzw. pomarańczowe książeczka a, ale to były raczej argument natury politycznej ideologicznej natomiast nie było to mocno ugruntowane w wynikach w wynikach badań gościły jedyne co można było powiedzieć, że na pewno pieczęć racjonalnego uzasadnienia treść tej tezy uzasadnienia naukowego to było wydłużenie cyklu kształcenia ogólnego jednolitego do 9 lat naszym życiem dotyczą w razie oddzielić 9 lat to nie znaczy koniecznie 6 + 3 tak, bo Bobowa mandat wygaśnie przeprasza znowu powoła się na książkę popularnonaukową, ale ten argument, że dla mnie bardzo zdroworozsądkowo, że samo przesunięcie o rok tego momentu, które selekcjonują dzieci na te bardziej zdalnym niezdolne Jaga automatycznie daje nam większą populację dzieci, które jeszcze nikt nie zdążył powiedzieć, że ty jesteś mało zdolny to może się nie wysilali tylko i okazuje się, że te dodatkowe dzieci jak bessą dodatkowa dodatkowa populacja może potem może potem zabłysnąć Bolt to jednocześnie jest jest trudny w jaki o tym wie każdy, kto się zetną nastolatki, że wyciąganie wniosków na temat zachowania szkolnego w dwu nastolatka i projekt projekt jak na 13 latka na 14 lat jest błędne tezy to za wcześnie, żeby powiedzieć za wcześnie, że projekt dziecko zdolne pracowite zasad jakiekolwiek mu się odwróci 100 % przez najbliższy rok, a potem Story reż następny rok to jest taka też moja prywatna wiedza, jakie stać brata doświadczenie życia, więc wiedz im i późniejszą mówimy, że też nie nadaje z tym lepiej taktyce ogólnie to otwarta to tu, więc już od lat siedemdziesiątych po dobrze ugruntowana reformy w Anglii przede wszystkim wielkie reformy w Skandynawii sygnowane nazwiskiem wielkiego pedagoga higiena i właśnie na tym szwedzkiej reformie i Zana później wzorowała się Finlandia, która wprowadziła jednolitą długą szkołę ogólnokształcącą przedtem mieli dosyć niską ulokowany, że chodzi o wiek dzieci próg próg selekcyjne mimo dosyć zbliżony do starego modelu angielskiego, a więc tutaj, jakiego we z ciekawością nie wiemy ile systemowe angielski czy takie właśnie ludzie w 11 roku życia był pierwszy próg selekcyjne był specjalny egzamin to się zwałów właśnie ich dawny blask tak ją na tych i młodego człowieka na podstawie tego tego egzaminu kierowana na dno do różnych ścieżek na przemyskim chodzi o to czy to była ścieżka zawodowa już tylko te 3 Tektura, a później jeszcze dawał szansę na dobre wykształcenie ogólne i gdzieś tam w perspektywie powierzchownością myśli obecnie reformy nie będziemy przez przeraża norm społecznych zarazem przeraża mnie to też znowu trwająca rok, czyli krytycy jak teraz widzę z Norfolk, które w ten sposób bez beztrosko nasz rząd wam będzie łamał właśnie karierę zaczęła mała ma charakter oznacza jacyś ludzie, którzy usłyszą OZE już dusze tych tłumach to już się nie nadaje znaleźć wykształcenie i atencją być może być może być może właśnie rok później, bo rozwiną skrzydła PiS jedno mógł rozwinąć skrzydła, ale też do srok kiedy, więc się nauczył część życia kuchenek potem progów w ogóle wypada systemu albo wpada właśnie szkoły zawodowej frank cały czas trujemy odczarować próbujemy sprawić, żeby ona była lepsza i im dobrze się kojarzyła nalot jest trudne, kiedy znowu idą najsłabsi uczniowie cały czas i to jest też ten przedział, że oni jeszcze przez rok mieli czas nie tylko, żeby się rozwinąć dojrzeć tylko coś się realnie czegoś nauczyć jeszcze przez rok dłużej choćby tej matematyce czytaniu, bo myślę, że to co uczyniono profesor też rodzice co profesor sprawdzał czy edukacyjną wartość dodaną pokazuje żal, że jakiś zysk był, a z kolei badania Pisa pokazały, że czytamy coraz lepiej coraz lepiej rozumiemy tak stać przecież o to chodzi się w świecie nie o to, żeby się zatrzymać toczy jeszcze może wrócę do pierwotnego pytania pana redaktora czy ta reforma gimnazjalna się udała w lutym szerzy się udała, że udało się stworzyć szkołę gimnazjalną w Polsce nie było żadnej zapaści jest Leszek i które w systemie faktycznie na początku było trudno, ale wielka determinacja samorządów dyrektorów nauczycieli sprawia, że te gimnazja powstawały tak pamiętajmy, że też bardzo ważnym motywem wprowadzenia gimnazjów miało być wyrównanie szans edukacyjnych miasto wieść czy to jest dobrze wybrany społeczny kontrast czy faktycznie w 2 versus miasto tutaj mamy największe różnice, jeżeli chodzi o szanse edukacyjne też inna sprawa, ale faktycznie przynajmniej wtedy pod koniec lat dziewięćdziesiątych to ten dyskurs równości szans edukacyjnych już o szczególnie wokół jak prototyp tego kontrastu miasto miasto się i gimnazja miały tę różnicę zmniejszyć bądź wręcz zasypać tak chciał powiedzieć, że faktycznie udało się stworzyć na na wsi na nowoczesne duże placówki edukacyjne jak dobrze wyposażone z kadrą przymierzył i wykształcenie formalne na tym samym poziomie co szkoły szkoły miejskiej jest, że chodzi o infrastrukturę o zasoby artyście udało się nam się stworzyć dobre gimnazja nieustające aut pod tym względem infrastrukturalnym, a gimnazjów wielkomiejskich tutaj możemy w zaczerpnąć wiedzy, którą mamy dzięki systemowi egzaminów zewnętrznych od samego początku reforma Handkego jest ich jako auto monitorowane w sensie, że nasze wyniki egzaminów zewnętrznych pozwalają śledzić będą ważne procesy edukacyjne m. in . pozwalają sprawdzić czy ten dystans miasto wieś faktycznie się skurczył czy nie ja czy może wzrósł już wiemy, że nie wzrósł nawet niewielkim stopniu się skurczył, a równocześnie trzeba pamiętać, że procesy cywilizacyjne mogły sprawić, że ten dystans wzrósł jednak wartość wykształcenia nacisk na to, żeby dzieci trafiały do dobrych szkół i t d. był jest większy w mieście można było spodziewać się takiego spontanicznego procesu dalszej dalszego różnicowania się wyników nauczania w szkołach wiejskich miejskich jest to nie nastąpiło natomiast mamy za przełom obserwowaliśmy niewielki spadek tych różnic patrzymy na różnice wieś małe miasto to ona od dwóch-trzech latach funkcjonowania egzaminu widać było już zniknęła, tak więc pod tym względem mógł gimnazja się udało tak gimnazjalne i się udały natomiast czy dzięki gimnazjom mamy najlepszą edukację w Europie czy 1 z najlepszych w edukacji w Europie czy na świecie do tej to obraz jednak przedstawione w tym krótkim rozdziale trud się tu pop wywoływał największe jest bez wdawania się jednak zbyt jednostronny tak nie jest może wykrzywione odezwał się zbyt zbyt jednostronny różne aspekty uderza, więc pod uwagę przy ocenie jakości edukacji jest już bardzo wiele o tym, myślę, że w tej perspektywie wewnętrznych, gdy patrzymy na polską edukację jako Polacy zawsze powinniśmy jeść nie zadowala i choć równocześnie powinniśmy widzieć mocne strony tej edukacji wiedzieć czy jest co wychodzi nieźle co faktycznie wymaga naprawy co wymaga doskonalenia może właśnie złe słowo naprawy przegrasz zbliża się własny język aż do krwi na szczęście u adresata doszli rywala była krew nie będzie masz tak naprawdę nie naprawi go doskonale wie jak i ważna jest diagnoza tego co w Polskiej szkole również na poziomie gimnazjalnym takie naprawy po szynach w taki doskonalenia wymaga i sądzę, że większość przynajmniej specjalistów zajmujących się edukacją on też polską edukacją zgodziłaby się co jest tym słabym miękkim podbrzuszem polskiej polskiej polskiej edukacji i pewnie taką listę kilku kluczowych rzeczy, które warto zrobić, żeby Polska oświata stała się lepsza, abyśmy z tymi specjalistami szybko ustalili jak tylko umów nie doszło nawet niż w Oranie jak gimnazjaliści i moment, bo ja muszę się na świadka w trendzie, bo Wowa Wowa powiedział pan pan coś co jest na tyle zbulwersowała ze zderzenia ze SA w wywiadzie dla dla mnie samo to co, że dyskusja już toczy się na temat tego czy rzeczywiście tak jak w tej książce mamy jedno z najlepszych w ogóle w euro na świecie najlepsza w Europie co może dopiero druga dziesiątka czy może jest tylko przeciętna na to, że zgadzamy się gigantyczny niesamowity sukces jak mysz za co pokoleniowe jestem przyzwyczajony do tego, że w Polsce wszystko zawsze była jednak ani najgorsze albo jedno z najgorszych, a tutaj dyskusja czy jest aż tak zupełnie Super tylko po prostu Super też gigantyczne dla mnie sukces tej reformy z CCC 2 Siwek bas spojrzeć historycznie napis zajrzeli na nasz były na tak dorodne lipy i stąd wyciągać swoje hurra optymistyczne wnioski ma ona też szkoły nie bez powodu wybrała do do swojej książki jego ukraińską polską fińską to myśmy historycznie skoczyli skok tygrysa tak wykonaliśmy Errata do pierwszego w ogóle, ale rewelacyjnie nie jest to prawda, że teraz już pozycja średniaka Europejskiego pewnie nas zadowala żadnej sprawie i nadal ma nowy prezes Waldemar przeciętna pensja Europejczyka oraz weszli w Atelier pewnie to jest trochę mojego Centrostal zmienia się od lat śledzę wyniki tych badań jest już tak bardzo się męczą się postępami one one one faktycznie są szansą są fakty tak chociaż, kto wie, że jeżeli patrzymy na różne aspekty funkcjonowania polskiej szkoły to we wszystkich jesteśmy europejskim średniakiem bądź ponoć ona w średnim mieście jest pewne aspekty funkcjonowania szkół, w których wypadamy niestety bardzo Nisko o w rankingach nie chciałbym tutaj jakiś jednoznacznej hierarchii niechaj to będzie prosto z wyliczeń jednak ja bym na pierwszym miejscu wymienił osobiście bardzo niski poziom identyfikacji polskich uczniów z ich szkołą jako instytucja jest miejscem do życia te ten poziom identyfikacji ze szkołami z bardzo niskich i towarowy jest istotny problem czy wychowanie to jest tylko to czy potrafią dobrze czytać trzymają kompetencje matematyczne, ale ty jesteś po użyciu jest wychowanie tak kształtowanie osobowości kształtowanie tożsamości społecznej eliminowaniu nie mógł zdominować własne wielkość może do tego, by się faktycznie jest tym się wiąże myśli deficyt i wychowania obywatelskiego polskiej szkole wychowania do demokracji Polska szkoła nie pozwala poza chwalebnym wyjątkami praktykowanie demokracji i myślę, że gimnazjum i pod tym względem mogło być świetnym pomysłem na to jak tą szkołą uczeń szkoły dla demokracji tak była to wyraźnie wyraźna cezura dziecko ukończy się w klasie szóstej młody człowiek zaczyna się w pierwszej gimnazjalnej co się wiąże z nowymi obowiązkami z nowymi prawami z nowym sposobem funkcjonowania musisz wziąć na siebie ważną część odpowiedzialności za swoje życie szkoły taką instytucję Traviaty w obszarze pozwala tę odpowiedzialność brać, a nawet w jakim sensie zmusza do tego, żeby tę odpowiedzialność wziąć, bo dorośli nie to teraz to jest ten obszar, w którym ma już zaczęły decydować będzie no może, gdy podejmiesz decyzję teraz w sposób jakiś bardzo skrajny, dlaczego szkodliwa to wtedy za interweniujemy, ale dopóki on pewnych ramach pozostajesz decyduje za siebie decydują wspólnie uczyć się podejmować demokratyczne decyzje tak szkoła gimnazjum niestety taką szkołę się nie stało stało się coś poszło bardzo sympatyczną czasami też jest bardzo sympatycznym i nauczycielami pytamy nauczyć uczniów stosunek do nauczycieli to przeważnie są dobre rodzice też iść do szkoły oceniają w sumie tak tak bardzo zadowolonych nie ma zbyt zbyt zbyt wielu, ale to jednak nie znaczy, że powinniśmy się z tych instytucji pod tym względem cieszyć żyliby jeszcze 3 takie 3 najważniejsze rzeczy, które ja bym widział Ewę w linii 100 sprawach kompetencji językowych Polska szkoła nie uczy języka obcego nie potrafił uczyć języka obcego i kiedy mówiliśmy o Luce cyfrowej tak, że oto społeczeństwo się wyraźniej dzieli na tych, którzy na ten świat cyfrowy się, że z załapał -li ci, którzy się nie załapali jeszcze jest coś bardziej pierwotnego też część historyczną to właśnie podział na tych, którzy potrafią się z tym zewnętrznym światem komunikować dzięki temu, że opanowali jakiś język obcy ci, którzy tego potrafić to oprócz tego nie potrafią tak niestety Polska szkoła widać wyraźnie dzięki egzaminom zewnętrznym m. in . ale nie tylko strażnicy narodowej porównawczym badaniom, gdyż jest nauką języka obcego nie radzi sobie radzi sobie do przy takim jest duża grupa może inaczej Basia bardzo silna polaryzacja duża grupa młodych ludzi, którzy już tak nie jest jak drugi zwykle angielski opanowali bardzo dobrze, a i to nie jest już ani żadna bariera w dalszym rozwoju komunikacji ten Darek jest duża grupa niestety w dużej mierze wzrok ulokowano nasili młodych ludzi, którzy język obcy języka obcego nie opanowali nie potrafił się z nim komunikować boję się w związku z tym oczywiście komunikacji z obcym tak też teren ten wymiar dlatego Jerzego jest tak ważny to nie tylko mieć też akademicka tylko to jest bardzo ważny instrument instrument społecznej trzecia rzecz to kompetencje cyfrowe Han sine tutaj niestety raczej, chociaż obraz nie jest jednoznaczny z pewnym jest jedno badanie międzynarodowe porównawcze, w których polscy gimnazjaliści wypadali wypad, jeżeli chodzi o kompetencje komputerowe bardzo dobrze, ale jednak większość badań pokazuje, że te kompetencje komputerowe są słabe, a wszystkim społeczeństwo jako całość pod względem wypadały marnie takie duże badanie kompetencji dorosłych jak pokazuje, że te kompetencje informacyjne właśnie posługiwania się komputerem, ale nie tylko wasze dostępu do pewnego nowego świata informacji od świata, który zresztą nie tylko z dobrodziejstwem należą do nowych zagrożeń tych zagrożeń dla wolności jednostki, której pan redaktor też zresztą na ludzi, których świetnie opisuje tak w szkoła to też miejsce, w którym powinniśmy uczyć się bronić swojej wolności w różnych wymiarach tak, jeżeli mówię o tym w wychowaniu obywatelskim to w wymiarze politycznym tak, ale wasze sygnały zagrożenia to szkoła musi służyć tak go nie wyposażyć młodego człowieka, żeby Ziobro nie był bezradny wobec tych zagrożeń w tym nowym cyfrowym świecie takie są 3 pewnie priorytety może czwarty gdzieś w tle tych sprawach doboru do zawodu nauczyciela, że nie nauczy odważnie walczyć jak równy z nauczycielami, w którym często w analizie nie zmieszczą wszystkich nauczycieli w tych dniach w swoich tekstach to tak też nie dostrzegają też te problemy psycholog, o których mówi pan prof. Czytelnicy czy internet, jaki będzie głównie wymienia problemy z pewnością i to nawet ci, których próbuje się teraz oskarżyć o to, że broniącego swoich miejsc pracy, bo nawet to co mówimy o tej roli wychowawczej nauczyciele zdają sobie sprawę, że to kuleje sensu, by sprawę, że to z obecnych realiach trudna też przez takie proste rzeczy jak brak psychologa czy pedagoga w szkole oni oczywiście nie wykonam tej całej roboty za wychowawcy z nauczycieli przedmiotowych, ale są i są realnym wsparciem jak ktoś przychodzi na 2 godziny do szkoły czy na 4 godziny w tygodniu to to nie jest psycholog szkolny, a on nawet nie ma szans poznać tych uczniów nie ma szans, by zajmować jakoś wciąż dyskusji oni, widząc problem języków obcych i to na pewno jest problem dotyczący liczebności grup potem z badań lekarzy głównie mówią po polsku na lekcjach angielskiego mogą mówić głównie nauczyciele i przez większość czasu po polsku nie da się jak nauczyć języka oni wiedzą, że mają dużą grupa to nie są w stanie pracować Naczelnej bardzo zróżnicowane od was kwestie czy dogada się przeskoczyć jednocześnie wraz z tym ideałem wyrównywania szans na to jasne, że jeżeli w trasie są ludzie tu już biegle mówią w zakładce i ci, którzy tak naprawdę dostać penetruje na to nauczyciel nie może do nich teraz mówić ponoć w wielu szkołach są grupy jest z władzami Ars Amandi tutaj bym wolał, żeby została szczegółowo opowiadali się fachowcy czy metodyce nauczania języka obcego Don z wielu systemach szkolnych szkoła jest efektywnym nauczyciel języka obcego, tak więc myślę, że to jest wszystko do do rozwiązania warto warto szukać rozwiązań warto próbować natomiast tutaj też, ale tak to będzie niezwykle istotny problem na ile szkoła na przyczyniać się do budowania do wzmocnienia spójności społecznej tak myślę, że się tutaj, by m. in. język obcy i torze mamy takie wyraźne pęknięcie tej operacji młodych ludzi na tych, którzy się posługują się językiem, który się nie posługują to też to też jest pewne zagrożenie na spójność społeczna w świecie cyfrowym to się to za chwilę wzmocniłem się wydaje, że nie tak świetnie korzystają z tych komórek tabletów czy na czczo no tak często daje rodzicom się wydaje, bo przesiedział 8 godzin w telefonie rabanu wszystko potrafi w tym internacie wedle księdza Jerzego Owsiaka zwierzeń podstawowych rzeczy w wyszukiwarce nie są w stanie ustać, bo nikt chyba nigdy nie nauczył to buduje, kiedy pani minister krytykuje badanie Pisa, bo my krytykujemy czy krużganek toczy się już są odtwórcze testy i inni niczym nie mówią to bardzo chętnie za to, mówi że się, że źle wypadamy w UE problem są w link rzeczywiście źle wypadamy przy czym nie chodzi o czyste rozwiązywanie problemów 1 z hipotez o tym dlaczego posiadam tak źle jest związana z tym, że to było jedyne zadania rozwiązywane na komputerze, że my nie potrafimy zaprogramować klimatyzatora cię patronki, kiedy czas zrobić coś nietypowo, bo nie jesteśmy smok, by ci i te straszne, bo to będzie pogłębiało też przepaść między ludźmi jak wchodzimy z oprogramowaniem do szkół w tej chwili wchodzimy w pilotażu będzie też tak bywa w dużych miastach nowe jest często kwestia kwestia tego jak jak sprawić, że bezpieczeństwo Polski nauczyła się rozwiązywać problemy to jest tak rozległy temat efektywnego dla niego do niego byśmy po przerwie Marek Szyjko c i solone Radia TOK FM piąty czołg dla chorych nóg zaprasza Wojciech Orliński w ich witam państwa po przerwie moimi gośćmi są Justyna Suchecka i PSL Roman Dolata rozmawiamy na temat na temat edukacji na temat gimnazjów tego co mi się udadzą się nie udało poprzednie części jednak głównie rozmawialiśmy o tym, czym się udała, aczkolwiek jedne z problemów które, których pan, że profesor poruszył była porażka wychowawcza znaczy gimnazja nie są w stanie but nie nie były w stanie zgodzić się wzbudzić w uczniach identyfikacji dawką okrucieństwa i poczucia odpowiedzialności za nią coś się wlecze się przekłada się na Nana Nana problem to właśnie na ile ktoś się czuję obywatelem swojego miasta z gminy jest remis gości swego kraju wreszcie na lepsze jest cała ta reforma teraz ta sama jednak musimy nie możemy udawać rozmawiajmy abstrakcyjnie akademicką podania kontekstu na to teraz dopiero to poczucie identyfikacji dopiero jest szlak trafi do kostki w 1001 piłkarz miał kilka różnych roczników każdy idąc takim się na ścieżkach gdzieś właśnie rocznik zagłada się spotka się spotkać taki, że jednocześnie część uczniów będzie miał po 6 latach nie zaraz właśnie jak na spotkaniu wraz z 2019 do pierwszej klasy szkoły średniej liceum technikum lub szkoły branżowej pójdą obecni szóstoklasiści po nowej ośmioletniej szkole podstawowej lub obecni uczniowie klasy pierwszej gimnazjum, którzy jako ostatni gimnazjum skończą czyli jakie są roczniki tak naprawdę to są 3 roczniki, dlatego że są tam również pierwsze sześciolatki, które poszły dobrowolnie do szkoły w dużych miastach to ponad 30 % kas, czyli będziemy braki 3 lata populacji, która będzie uczestniczę w straszliwym chaosie i nawet tego nasi chciałam z kim identyfikować to nie zaś maski i tym bardziej że będą się uczyli w tych pierwszych klasach to, czego innego, by nie podam do liceum czteroletniego w drodze do trzyletniego będą mieli osobne klasy osobny program osobne podręczniki może dojść do sytuacji, gdzie nauczyciel historii w klasie pierwszej ba będzie omawiał starożytność w pierwszej de drugą wojnę światową, dlatego że są różnice programowe, które są nie do wyrównania w tym układzie korekty, a pani prezes musi poczekać z jakimiś profesorami, którzy doradzają ministerstwu na tych konferencjach branżowych czy oni takoż argumentują w ogóle sporo listów powstało środowisko myślą o środowiskowych listów, które wyrażały opinie nie znam chyba żadnego listu 3 stanowiska już szerszego gremium, które zaproponowało ten kierunek zmian w Polskiej w Polskiej oświacie, który obecny rząd próbuje wprowadzić oczywiście jest grono ekspertów, którzy identyfikują się z partią rządzącą i ile oni pewnie, choć rzadko zabierają głos tak magazyn specjalny test pochwalić pod nazwiskiem nie, licząc prof. Tomasz Lis Krakowa prof. Legutki z Krakowa jestem silna grupa wsparcia, ale i tak to jest ojcem prof. Śliwerski, który uwielbia atakować kolejnych ministrów edukacji goście wytykać im każdą najmniejszą pomyłkę jest niezadowolony z tego co się dzieje, chociaż tak faktycznie można było się spodziewać wypadku prof. Śliwerski jego inne indeksy w innej reakcji reakcji irytację widać, że Lech ma w sumie trudno byłoby znaleźć ekspertów, którzy by wskazywali, że ten kierunek działań może przynieść dobre dobre dobre owoce tego każda reforma szczególnie strukturalna zmiana ustroju szkolnego, a też niezwykły wysiłek ludzki tak samorządowy nauczycielski dyrektorskie rodzicielskim wnioski tak dalej szczególnie taka reforma, która coś po burzy albo reforma Handkego jakimś sensie nic nie wróżyła jak wskazała szkołę podstawową co też dla mnie było dużym problemem sądziłem, że ten nie był dobry pomysł wpadł prosto trzeba było sześciolatki ich włączyć do podstawówki 89 letnią szkołę podstawową i na wiele lat ustrój szkolny w Polsce lub tak jak trzeba także na drogach odliczamy zaś temat tabu z not nów wtedy była myśl świetna sieć oświetleniowa instalowano z takich jak ten nastrój jednak to, żeby to co zrobić samemu trudno nie mamy maszyny czasu nie cofniemy, więc nie jak dbajmy natomiast w tej chwili jest to faktycznie reforma, która unicestwia i były pana instytucja gimnazjum i to chciałbym zwrócić uwagę, że to nie jest to problem organizacyjny to, o czym pani redaktor mówiła oczywiście bardzo słusznie tak to będzie się to będzie naprawdę spory spory zamęt, a na to trzeba popatrzeć też zasilaczy jak pracują pracownicy instytucji likwidacji półgębkiem nazywa się na działanie już szukają pracy w Elblągu myślenie nauczyciele mieli 2 roczniki i tak będą w takich instytucjach edukacyjnych pograć nauk co więcej to jest tak, że ci nauczyciele, którzy z gimnazjum trafią do szkół podstawowych Uwierz w pani minister w tej sprawie może to jedno 1, że udaje się to zrobić tego kim są jeszcze żaden nauczyciel nie straci pracę z outsiderów prezes Broniarz zaniesie kwiat robią za to publice chciałbym zwrócić uwagę zawsze na tę frazę żaden nauczyciel nie straci pracy z powodu tej reformy wszystkiemu winna jest demografia zmiany w PRL wszyscy stracą z powodu raka, ale dobrze, by zawieźć, że naprawdę żaden nie straci pracę jednak ciągle zwrócił uwagę, że nauka na poszczególne poszczególnych poziomach tego systemu oświatowego wiąże się z pewnymi zmianami prestiżu młody człowiek, gdy idzie do gimnazjum staje się tożsamością wiatraki niż bardziej społecznie dojrzałej, ale też nauczyciele pracujący w gimnazjum nic się ugiął się to nauczyciele szkół podstawowych tak też jednak pewne trochę wyższa wyższa półka już tej hierarchii prestiżu w zawodzie nauczycielskim teraz już spora grupa tych nauczycieli dozna swoistej degradacji to wszystko toczy się też być może szczegół taka degradacja nauczycielska czy ta degradacja młodych ludzi wielu młodych ludzi znam badań na ten temat jest tylko anegdotycznie tak, ale wielu ludzi, a takie poczucie, że oto coś im się zabierze tak, że oto mieli taki taki szczebel lekcja dojrzałości, który teraz nagle do przedszkola i trafnym i 3 do szkoły podstawowej tak coś się, że rząd dojrzałości takie dzieci, które ewidentnie te zmiany potrzebują też nie wymyślone dzieci prawdziwe dzieci płaczącą żonę miał upatrzone gimnazjum chciał nowej klasy nowych szans gry możemy się spierać czy to na 9 lat w 1 szkole czy podzielona na 3, ale póki oni wiedzieli, że to jest to naprawdę mili aneksu do 1213 lat ktoś ma plany jak Rosja nie jest maluchem do ratowania w chlebie z myślą, że te koszty tej tej reformy pod tym względem będą duże, ale można, by się zgodzić i ponieść tak, bo tu wiele koszty reformy Handkego też były spore, a myśmy już ponieśli teraz można zbierać owoce w natomiast teraz pytamy czy te koszty są warte po doniesieniach na jej wszyscy nasi niektórzy, którzy mając jakieś pytanie do zadania pani minister pytają poco to właśnie co jest trendy w górach szali minionych sezonów Williama uwięzionego ważna część miesiąca w październiku było o tym, że młodzież jest straszna w gimnazjach i mamy problemy wychowawcze potem było o tym, że potrzebujemy wydłuży zachęcają do 4 lat, bo przypomina teraz kurs przygotowawczy do matury w międzyczasie jeszcze było też mają ulubione o tym, że właściwie to robimy te reformy, żeby uratować budżety powiatów to jest najświeższa sytuacja, a potem jeszcze tego oczekują przecież parę milionów podpisało się pod wnioskiem o referendum przypomina mu to wniosek o ratowanie w cudzysłowie sześciolatków i tam też było pytanie o gimnazja rzeczywiście trochę Polaków wtedy się podpisało też rejs zabrała większość Polaków ukończyła ośmioletnią szkołę podstawową siedmioletnią nawet niektórzy na sześcioletnią, a innym ludzi tak również inne rośliny Lucia absolwenci gimnazjów w piersi mają lat 30 w naszej redakcji nasz układ Michał Wybieralski szef gazety stołecznej jest pierwszym absolwentem gimnazjum ja jestem absolwentem gimnazjum nie czuje się gorsza myślę, że były wyraziste argumentem to jest wygospodarowania roku na wydłużenie liceum Ogólnokształcącego, które ma być nakłuwa się formacyjnym szkołą też Obywatelską formacyjnym pytanie, jaki obywatelskość żadna sprawa jest, toteż to jest realny argument no ale w pytaniu czy faktycznie jak położymy argument na 1 szali to te wszystkie koszty, które są ewidentne czy to ma szansę odnieść do dróg dojścia my w mojej mające nic nie, ale jest taka, że reforma winna wszystkim od rzeczy co wiem co wiemy, że chodzi o reformowaniu świat wiem przede wszystkim, że odgórne reformy nic albo prawie nic nie zmieniają w tym co jest istotą szkoły, czyli tym co się dzieje na lekcji między nauczycielem i ucznia między uczniami odgórne reformy mają prawie zerową skuteczność tym zakresie, jeżeli już to są to bardzo odroczone skutki tego już od Finlandii tak wydłużenie tego cyklu jednolitego kształcenia ogólnego po wielu wielu latach prawdopodobnie przeniosła ten sukces, który właśnie w tym międzynarodowych badań porównawczych mogliśmy oglądać natomiast na pewno nie w krótkiej jak krótkie nie krótkiej perspektywie jest myślę, że generalnie z żadną reformą edukacji od góry wprowadzanego nie należy wiązać jakichś przesadnych nadziei się od nas wejścia w mocy żadnych, ale zgadza się jednak niezgodne z tym co pani minister lubi mówić co z tego, że nie będzie zwolnień, bo jeszcze taka fraza też powtarza nagrał wraz z Chojnic z tego powodu renta oraz dla ucznia nic nie zmieni wreszcie skoro dla ucznia ma się nic nie z ministrem nie wiem po co mamy te pieniądze wydawane są 3 roczniki, dla których zmieni się bardzo ja bym powiedziała, że więcej, bo piąta szósta i całe gimnazjum z 5 rocznik w Japonii aż taka właśnie zdał jako jako ojciec jakoś muszę stanąć przed upływem tej edukacji Obywatelskiej na to moje prywatne doświadczenia z tego jest takie ze 1, że to w dacie najgorzej wpływa 1, kiedy w nadanego wpływa na próbę nauczenia pokazania młodemu człowiekowi, że jest obywatelem czy teraz będzie obywatela Tyma doktryna prawa jest 1 z tak spektakularny gdzieś na naszych oczach rozgrywająca się przykład, że nikt nie są w tym nikt nie ma prawa suweren zrobił sobie co chce właśnie czytelniczy jakieś przykład arogancji działania polityka czy w praktyce ma tego człowieka najczęściej tym kimś, kto mu obniżać ceny FOT SZ SS policjant w praktyce, ale generalnie jest krótka będziemy w niej 3 roczniki, które zobaczą, że upokorzone pedagogów niżej pedagodzy są niemal za gadanie nikt ich nie słuchani i swoje 700 każe im przeniesie z tego budynku dlatego to się przenoszono potem została będą prace, jakie budynki, których wzniesiona w ich wyposażona jest pracownia w zarastają, a ich cenami no może przesadzam, ale generalnie za wszystko włożona w toku roboty i ta robota cała tworzy zmarnować jest wytłumaczenie tym ludziom, że państwo jest racjonalnie zarządzane przez obywateli, że można ufać politykom, że głos wyborców ma znaczenie ma dochodzenia od 3 moc niemożliwe powyższe prawdopodobnie gdyby ta dyskusja się toczyła też ciężko przez rok innym byśmy mieli taki dar dla nich to jest 2018 czy też można się wy dyskutować co zmienić logo nie mamy mamy początek października bez podstaw programowych bez podręczników bez siatki godzin bez siatki szkół nie wiemy nic o tym co będzie się to kto będzie też takie przerażające dat uczniów, bo nic nie wiadomo czy już za późno dla tych, którym momencie będzie taki moment, w którym z tej ścieżki macie jak byśmy w katastrofach lotniczych po to, Nowy Targ doznać, który ma być taka, że w klimacie tych, które będzie nie da się ominąć tej i urządzenia z tym, że w tej metafory znaczy, w którym formalnie to 1 września 2017 tak naprawdę to w grudniu dlatego, że jeżeli pani minister dotrzyma słowa to proces legislacyjny tego nowego prawa oświatowego będzie wyglądał tak, że właśnie od 15 października zakończą się konsultacje społeczne, a ustawy, która ma zlikwidować gimnazja po konsultacjach się zakończą to jeszcze będzie nam jeszcze Międzyresortowa ktoś sam złożył uwagi, ale w pani minister twierdzi, że w grudniu przed świętami wszystko zostanie przyjęte podpisana przez prezydenta tak, więc kiedy prezydent może tam podpis w grudniu to moim zdaniem już się tego odwrócić nie da, ale jutro pesymistycznie zabrzmiała, chociaż myślę, że na fanach, którzy coś się mrozi krew i rasizm, ale też całe rodziny coś dla siebie weźmy, chociaż widziałem ten optymizm taki czas dziwnej sprawie mianowicie, żeby dyskusja o oświacie prowadzi cały czas i nie zaprzestali w grudniu np. żeby wasz dar dla edukacji i sprawy cały czas dyskutować, bo bardzo wiele ważnych rzeczy w ogóle umyka dziś zboku zawsze ludzie fundamentalna sprawa to o to, że jako społeczeństwo daliśmy sobie wmówić, że analizy finansowania oświaty na ucznia per capita tak, że też dobry mechanik z, że w związku z tym jak demokracja idzie w domu to środki na oświatę to model ma trafiać przepraszam demografia idzie w dół co to środki na na oświatę muszą w sposób oczywisty zbadać jak nic z tych rzeczy wręcz odwrotnie ich popatrzmy na to tylko z ekonomicznego punktu widzenia to jaka będzie produktywność naszej gospodarki to m. in. zależy od liczby pracujących na proste prosta zasada liczba pracujących oraz produktywność mamy gospodarkę tak kłamie i małych i jej produkt, jeżeli liczba pracujących będzie się zmniejszać to jak sprawić, żeby nasza gospodarka się kurczyła tylko poprzez wzrost produktywności takich innowacji i zaangażowanie w pracy tak dalej tak mu każe wszystkim innowacji przez kapitał ludzki Przybylskim to co może w części przyznaje, że tworzy edukację, więc myślę, że może żyć na razie powiedzieć, że demografia od ten spadek demograficzny musi być kompensowane, jeżeli chcemy utrzymać się na ścieżce wzrostu gospodarczego musi być kompensowane wzrostem efektywności edukacji czy musimy nauczyć się wydawać więcej coraz więcej tylko w ten sposób możemy skompensować trend demograficzny jest nieubłagany i migracja trochę może z mniejszych niż ostatnie tragedie biorą się w Europie nie tylko w Polsce w Europie tak sprawiają, że ten kanał o ożywiania gospodarki jest troszkę się przodka, więc edukacja i trzeba w związku z tym co jak ja nie wiem jak to zrobić, żebyśmy przestali być w niewoli tego tak tego limitu także żal, że jak jest mniej uczniów to mniej kasy na to by mnie ten właśnie czegoś więcej, żeby kompensować mniejsza liczba Polaków w tym, że będą oni lepiej wykształceni będą bardziej innowacyjni będą bardziej produktywni wyszyte Strug ekonomiczny punkt widzenia, ale i to ma oczywiście wszyscy wiemy też inne wymiary tak było, bo dobra gospodarka to zwykle też oznacza, że więcej ludzi na dobre udane życie i t d. tak więc ta jest tylko taki styl ważkie ekonomiczne w kąt widzenia co myślisz o tym, przedyskutować tak jak to zrobić no właśnie oni tak zrobiła to chcemy zmiany władzy w tym wszystkim przemówiły, ale to akurat w swym trzeba powiedzieć, że ten mit ten, kto tego finansowania per capita tak po to, to nie jest dzieło tego rządu PRL się trzyma od lat leczy jakieś pomysły są tak zatem Banaszka chciałoby, żeby pensje nauczycieli, bo w prozie wypłacane wprost z budżetu państwa wtedy zmieniliśmy cały ten system subwencjonowania obecnie, że pieniądze idą za uczniem, ale też rodzi pewne niebezpieczeństwo to rodzi niebezpieczeństwo, że skończymy jak Węgry, gdzie minister trudne każdego nauczyciela trzeba też byśmy nie chcieli w filmach, jakie znamy go właśnie jest niestety z pań, które te z moich znajomych bardzo serdecznie przepraszamy się tego słuchać zajęły, ale użył takiego cennego takie cennego rozdanie retencja plan Morawieckiego to jest plan zbierania jabłek sadu, który właśnie wycinamy tam strasznie przypomina to w przeważać strach uznajemy te święta święta, bo ma zdaniem jest w pełni, czyli 1 teraz właśnie wydają często próbuje też zrobić narząd to znaczy z 1 strony teoria jest taka, że mamy mieć gospodarkę opartą na wiedzy innowacyjną ze start-upami z młodymi ludźmi, którzy wychodzą tryskają z tymi pomysłami i tutaj już tak Morawiecki będzie ich tam jak zasila, żeby robili tego grona napędzie wodorowym co to ma być Innowacyjna gospodarka jednocześnie szkołę jakimś potwornym chaosem, który w NATO badanie i 1 z pewnym być może będzie więcej budowlańców w obozach ZS 1 z argumentów pani minister te szkoły zawodowe w statucie fachowcy tu i teraz potrzebie gospodarka, ale w wolierze tartaków trasy nie bardzo na kontakt, bo jest tym trudniejsze, że ewidentnie zmniejszamy liczbę godzin przedmiotów przyrodniczych relaks gramy z egzaminu z przedmiotów przyrodniczych, że informatyki kiedyś obiecano powszechne programowanie jeszcze różne inne cuda na kiju to wcale nie będzie więcej razem widać, że potrzebujemy innowacyjności w zakresie historii widać w jak zaczną być międzynarodowe konkursy historii Polski to na pewno będziemy liderami tych konkursów takich rozwiązań start-upach historycznego na miarę a kto chciał go przepraszam, ale jej minister Gowin, a pewnie świadomość tego czym teraz mówimy także ten mechanizm finansowania per capita jest zabójczy szczególnie na poziomie szkół wyższych tak mu taką sytuację, że przeciętnie na przedszkolaka w Polsce budujemy wydajemy tyle więcej co w krajach OECD OECD tak nasz klub w szkole podstawowej też jeszcze jesteśmy blisko tej średniej, ale już na wyższych poziomach to finansowanie nauczyć znacznie poniżej średniej w krajach rozwiniętych tak, ale szkołach wyższych będą mogli za darmo to tablica kreda i teraz go to to szaleństwo tak mam wrażenie, że minister Gowin ma tego świadomość próbuje odwrócić tak przy czym mam wrażenie, że to jest troszeczkę leczenie bardzo poważnej choroby plasterkiem tak, bo to będzie stworzenie takich szkół, gdzie będą enklawy także, gdzie ten mechanizm finansowania per capita zostanie zawieszony w dobrze znaczy to w ogóle Super marzec maj na to, że za mało, by do jak rozumiem w dalszym ciągu szeregowi nie przebije się z taką oto ideał, że jeżeli chcemy faktycznie ten plan Morawieckiego wcielać w życie to musimy na szkolnictwo wyższe niż wydawać 20 % więcej 30 % więcej o 300 % więcej dopiero wtedy możemy zacząć myśleć o tym, że ten kapitał ludzki faktycznie przyczyni się do innowacyjnej gospodarki do stworzenia w Polsce innowacyjnej gospodarki Agata pułapka średniego rozwoju no to m. in. turysta pułapka związana z tym sposobem finansowania szkolnictwa wyższego nie ma takie smutne przeczucie i przekonanie, że akurat inaczej zgadzam się z prof. Handke, który powiedział mi parę tygodni temu, że to jest błąd rozdzieliliśmy ministerstwo edukacji ministerstwa nauki może nie byłby to błąd, gdyby szefowie tych resortów rzeczywiście ze sobą współpracowali grali do 1 bramki, ale na razie tego nie widzimy, bo sami ich pomysły ministerst w nauki, które nawet brzmią sensownie czym pokazują jak dzisiaj rozsądny kierunek, ale na dole mamy to wszystko bywałam to samo niewiele z tej współpracy z ministerstwem cyfryzacji, które też jest kluczowe w tym momencie 3 resorty powinny po prostu mieć jedno wspólne biuro w tej chwili sieć jak to zrobić, by te dzieciaki chodziły potem na studia na dobre studia, żebyśmy potem utyskiwali, że jesteśmy w ostatniej piątej setce rankingu tego czy owego nowo nie jesteśmy tam, dlatego że gimnazjaliści są słabi wbre w temu co powtarza rząd, że w gimnazjach z lekkością uczony czy w liceach tylko że, a wpuszczamy tam połowa populacji BU uczymy ich po prostu on właśnie, czego efekty są niższe stężenie tego nie wiedzą wiedzą, ale co najważniejsze dzieci w innym wieku czy w ciąży przeczytam to studia innego znajomego zacytuję przeczytałam taki wpis kolegi zioła mu z reformą edukacji jest jak z Brexitem i przyszłość dla młodych wybrali starsi jak popatrzeć nawet na takie słupki poparcia gimnazjów n p . czy tych zmian to rzeczywiście młodsi ludzie, tym bardziej te gimnazja odpowiadam im starsze tym co spadaj z Brexitem też tak było za wyjściem z Unii Europejskiej zagłosowali najstarsi obywatele Wielkiej Brytanii, ale ci, którzy jeszcze się powstrzymać profesora proszę pytać bojach w starciu mam nadzieję, że wbrew jak stracił nadzieję, ale nie, dlatego że się datę decyzji odwrócić widać wyraźnie, że dynamika polityczna jest taka, że nie tylko w tym wie, że po prostu w odporność aż systemu oświaty rozumianego bardziej jako społeczność uczniów rodziców nauczycieli dyrektorów mam nadzieję, że to będzie tak silny tak chłonny bufor uważa, że to negatywne konsekwencje jakością gąbka częściowo przynajmniej będą one związane z zaobserwowano tak by, gdyby nigdy wszystko co złe hrabiny dzieciom wszystko jedno czy w rodzinie czy poprzez system oświaty faktyczna więź przekładało się na skrzywione charakterna patologiczne osobowości i na skrajną głupotę społeczeństwo nasze i inne już dawno wymarły tak na szczęście w tym mamy taki duży bufor był duży bufor bezpieczeństwa tak to jak pokładano nadzieje w tym buforze bezpieczeństwa a, ale głównie jak myślę, że lżej, że nikt nie ma swego czasu na dyskutowanie o reformie oświaty tak najciemniejszych latach w pierwszych pierwszej połowie lat osiemdziesiątych pasjonujące dyskusje o szkole, z którego później powstało tak m. in. społecznych Towarzystwo oświatowe szkoła właśnie m. in. Krystyny Starczewskiej tak no to się w kto tam 8 drugim trzeci 0405 . roku myślała o tym, że szkoła też główny problem Polski taka głośna udało się znaleźć przestrzeń miejsce w tym dyskutować nad i idee nie tracić kontaktu z tym co się dzieje na świecie w przychodzie monitor intelektualną dyskusję o szkole tak dalej w stronę myślę, że czas można taką dyskusję prowadzić je formułować nowe idee formować nowe pomysły orzeczenia planować co z, a będzie co trzeba będzie zrobić coś światu za 5 lat za 1015 paradoksalnie może zadziałać na korzyść z owoców szkołę polską krytykujemy znaczyły ciasto mówimy żona jest taka odporne na zmianę, że to bardzo wolno się wszystko przebadano cóż może na zmianę za przybory można świat z kluczowych mechanizmów odpowiedzialnych za jakość edukacji Neeson kompetencje zaangażowanie osobowość nauczyciela tak nic spróbujmy wymyślić jak to zrobić, żeby selekcja zawodowa nauczyciela była pozytywna to z auta nawet nie wie, że audycje więc, więc to zakończmy tym wierzę, że cała nadzieja może pokazać w tym buforze zagnać dzieci jakoś jak zwykle będą musiały wybaczyć dorosłym piekło, które dorośli tam znany Kosmaty dreszcz panują nad ich apele, żeby nie przestawali dyskutować tak jak wtedy zapewnić takich następnych z moimi gośćmi byli Justyna Suchecka dziennikarka gazety, bo 3 miesiące wakacji i prof. Roman Dolata, który bada edukację w Instytucie badań edukacyjnych Uniwersytetu Warszawskiego Jana Zawiszy Wojciech Orliński audycję wdowa Zuzanna Piechowicz zrealizował Jacek Kozłowski za chwilę informacje Radia TOK FM zaraz po nie przyda się państwo Hanna Zielińska to zły sen za tydzień jak zwykle w piątek dwudziesty salon Radia TOK FM piąty czołg dla chorych okna zaprasza Wojciech Orliński Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON - PIĄTECZEK (WOJCIECH ORLIŃSKI)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA