REKLAMA

Jak uczyć dzieci o architekturze?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-10-07 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
39:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
mamy magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest już nasz gość Patrycja Jastrzębska dobry wieczór dobry wieczór współzałożycielka stowarzyszenia Masław twórczyni projektu tu było to stało historyczka sztuki Arte terapeutka drodzy państwo dzisiaj będziemy rozmawiać o tym jak oswajać dzieci z miastem z architekturą z przestrzenią miejską z zabytkami dziedzictwem kulturowym w przestrzeni miejskiej jak kły uczyć dzieci dbania nie tylko od Rozwiń » lutego po to, co jest cenne własne domowe, ale też o to co jest wspólne co jest przestrzenią miejską zaprośmy też państwa na konkretne warsztaty, które nie będą miały miejsce w Warszawie, ale dla tych z państwa, którzy mieszkają poza Warszawą chcemy rozmawiać w ogóle o wychowaniu architektonicznym, o ile można mnie użyć takiego sformułowania, ale na początek mam prośbę pani Patrycji ne o kilka słów o samym stowarzyszeniu ma sła w jak też o projekcie tu było tu stało, bo ja akurat ten projekt dosyć dobrze z nami mam wrażenie, że moi znajomi też kojarzą tę markę, ale być może nasi słuchacze chcieliby się dowiedzieć kilku podstaw, więc może zacznę od stowarzyszenia Masław, które tutaj jest można powiedzieć o Matko dla to było dostało Stowarzyszenie jego pełna nazwa brzmi Stowarzyszenie miłośników ziemi Mazowieckiej Masław w UE, więc można się tutaj domyślać ze z nazwy skupiona właśnie miłośnik osiłków ma zawsze w tym co szczególnie nie ukrywam Warszawę, ponieważ wszyscy właściwie jej członkowie są warszawiakami Ennio powstaliśmy 6 lat temu, bo chcieliśmy po prostu coś zrobić dla swojego najbliższego otoczenia et tu, gdzie żyjemy lokalnie w szerszej trochę też, że w perspektywie właśnie le regionalnie w MW i swoją działalność właśnie rozpoczęliśmy od takich wydarzeń akcji właśnie związanych z zabytkami Warszawy w tym cała dziennik się zmienia w Warszawie cacy niszczeje w UE od właśnie on także takich spotkań z warszawiakami zdobyło 6 lat temu no, a sam projekt tu było tu stałą sobie Hula w internecie miewa się bardzo dobrze co to był za pomysłowi w jaki sposób on został zrealizowany tak to było tu stała trochę jego popularność nas wszystkich za skoczyła bon teraz ma około 12  000 fanów na Facebooku Ennio on również powstało około 6 lat temu, czyli tak właściwie równolegle równo leżą realne tak ze stowarzyszeniem Anny on miał na celu, bo powstał jako projekt teraz dłuższy czas znów stał się taką inicjatywą właściwie on miał na celu początkowo o przyjrzenie się elementem jak Warszawa zmienia się przez ostatnie 25 lat, czyli po osiemdziesiątym dziewiątym roku jak to Warszawa po okresie właśnie transformacji jak wygląda jej przez ścięcie się z niej zmieniło na plus, a co na niekorzyść oczywiście też takim to daje przede wszystkim ma uncji inicjatywę, która sprawiła, że w ogóle za zaczęliśmy się tym zajmować było to, że w przestrzeni właśnie Warszawę bardzo dużo różnych obiektów znikało cennych zabytków, ale właściwie z roku na rok i wtedy powstał właściwie ten projekt też jako taki bywa inny manifest tego, że za dużo za szybko zbytnio rozważnie wyburza się to dziedzictwo warszawskie, ale ma pani na myśli dziedzictwo lat dziewięćdziesiątych i zmniejsza gniew nie, chociaż oczywiście też dach znika to co zmieniło się po osiemdziesiątym dziewiątym, ale doznała zarówno w dziewiętnastym, a więc mówisz jak w dwudziestym wieku zarówno oddaje chodzi nam nie wiem jak Świder Majer, ale nic z 19 wieczne w UE, ale także np. zabytki związane z fortyfikacjami, ale także powojenny modernizm tak również urzeczywistnia od nas realizuje w porę umówiliśmy faktycznie testament zadziwiające, że tak łatwo tak szybko ne sprząta się przeszłości w momencie, kiedy nastaje nowa teraźniejszość my dzisiaj chcemy opowiedzieć państwu o warsztatach przypadek miasto netto warsztaty odbywają się w świetlicy nowego teatru w Warszawie przy Madalińskiego i są pomyślane jako cykl spotkań dla całych rodzin i cykl spotkań, których wspólnym mianownikiem jest architektura, o czym tutaj z rodzinami przez tyle spotkań widzę, że jest ich kilkanaście kończy się wrzesień z dnia na dzień przez tyle spotkań można rozmawiać o wielu rzeczach, ponieważ miasto jest, że tak wieloaspektowe cenne, że tematów nam absolutnie nie brakuje tez w ogóle już drugi cykle tech no tych warsztatów, ponieważ w zeszłym roku też realizowaliśmy z GN z tym, że w tym roku są zupełnie nowe tematy w rynnie zupełnie nowe też działania, które proponujemy dzieciom i oczywiście ich rodzicom przypadek miasto w ogóle warsztaty architektoniczne, które prowadziły one są ściśle właściwie związane też naszą działalnością miastu głos dostało się przede wszystkim ERP, ponieważ ten oprócz dokumentacji Wilno i badania miasta PL bardzo nam leży na serce takie prawdy praca u podstaw to znaczy u nas zastanawiając się, dlaczego nie jest cena tak jak jest, dlaczego tyle tego dziedzictwa znika dochodzimy do wniosku, że najistotniejszą jest element tutaj sprawą edukacja znaczy jej brak właściwie to, że my jako dorośli ludzie właściwie nie mamy takich podsta w, które od dziecka mogłyby nam być przekazywane w UE posta w, które dotyczyłyby właśnie miasto, w którym żyjemy otoczenia, w którym żyjemy dbają o to otoczenie w RN architektury dziedzictwa, które jest czegoś takiego niestety nie ma edukacji szkolnej nadal brakuje też edukacji muzycznej co też skutkuje de pewnymi zalega z kamer w kształceniu ogólnym oczywiście, że filozoficznej brakuje edukacji, ale czy, gdyby tak było że, aby to wychowanie do życia w mieście wychowany wychowanie do poszanowania architektury i przestrzeni miejskiej pojawiało się w inny edukacji pokolenia osób dziś dorosłych to ten proces jak, który dotknął Warszawę po osiemdziesiątym dziewiątym roku przebiegałby inaczej baca, bo byłby opór obywatelski, bo może ktoś nie wpadłby na to pomysł zdecydowanie jestem o tym, przekonana, ponieważ ja takiego już od 6 lat prowadzę też dane projekt i widzę jak 6 lat temu było jak było ciężko przebić się też tak troszkę do społecznej świadomości Renner mam nadzieję, że też właśnie naszą działalnością sprowadzaliśmy wołaliśmy to w UE Anna to, że inaczej się patrzy już na dziedzictwo w żar trudniej coraz trudniej jest jednak inwestorom tak po prostu wyburzyć obiekty niestety to się dalej dzieje, ale tutaj wspomagają się pewnym powiedzmy pijarem wręcz opłakuje ładnie tak kruczkami prawnymi ani rusz akordami historią, więc można powiedzieć tutaj edukacja UE zwiększa świadomość po prostu im więcej wiemy tym więcej widzimy i to się w prostej linii można powiedzieć przekłada na to potem, jakie mamy miasteczko na wyglądają n p . w Norwegii, gdzie dzieci się uczą po prostu od siódmego roku życia mają po prostu taki właśnie przedmiot jak inne wychowaniem odejść estetyczne się nazywa tam miasta są bardzo uporządkowane i wszystko jest objęta właściwie planami zagospodarowania przestrzennego oraz zupełnie inaczej no i zdecydowanie się spojrzy na warsztat ma Warszawę i na podstawie wyglądu spróbował się odtworzyć plany, na podstawie którego to wszystko co jest gdzie powstało to mogłoby być bardzo ciekawe na odtworzenie tego chaosu w planie zagospodarowania w pierwszym odruchu wiele osób może sobie pomyśleć no ale pociąg po co uczyć dziecko o tym jak żyje się w mieście jak obserwować architektura to tak samo jak uczyć się małe dziecko oddychania każdy potrafi oddychać, ale zaraz sobie przypominam, że zaraz właśnie warsztaty z oddychaniem czasem są bardzo potrzebne albo tak puścić dziecko do lasu i uczyć jak inne jak doświadczać lasu na, toteż przydaje czasami tak uważność na przyrodę na różne aspekty wiedza przyrodnicza, a więc jak to jest miastem, czego dzieci na takich warsztatach mogą się dowiedzieć, czego mogłoby nie doświadczyć w szkole czy w rozmowie z rodzicami w n p . na tych warsztatach uczymy się realnym uczymy się szukamy właściwie m. in. dźwięków miasta wsłuchujemy się w miasto i próbujemy znaleźć, ale jakoś muzyka, która buduje się w mieście tak szukamy zwierząt, jakie w mieście, że żyją, czyli tą w saunie Anna w 2 poszukujemy chodzi też zastanawiamy się nad tym tak, że tak naprawdę w nie zdajemy sobie też sprawę, że tyle zwierząt w tym naszym miejskim ekosystemie jednak NIK jest i żyje z nami w Spójni głównie w żywych w miasto, a nie mimo tego żadnych zmian dokładnie dokładnie tak w poza tym oczywiście to sens warsztaty architektoniczne, więc przyglądamy się tej architekturze, która nas otacza przyglądamy się zarówno w tym nowym budynkom, które powstają, ale też zastanawiam się jak one leczone pasują czy nie pasują do tej właśnie starej zabudowy jak ta stara zabudowa ma się do nowej też chodzimy, czyli wychodzimy z miasta też były takie warsztaty terenowe i przyglądamy się temu w otoczeniu najbliższemu jak ono wygląda, dlaczego tak wyglądać całe morze może z tym zrobić tutaj oczywiście każdy warsztat to też są konkretne zadania, które dzieciom dajemy w Ernst jak jednak przede wszystkim my też bym powiedziała także dzieci oprócz tego, że rzeczywiście tutaj Lu dużo rzeczy mogą się nauczyć się o mieście zarówno w takim kontekście jego historii architektury i trochę szerszego tutaj jeszcze 3 kwestii jak chociażby właśnie muzyki miasta czy też czy też jak w ogóle działa miasto, kto je reżyseruje, kto elekta pociąga w nim za sznurki i tak jak to po prostu działa to też mówiono o samorządzie także poprzez architektura to po prostu z tego co nam już, że Widzew od dla dzieci po prostu świetnie się na tych warsztatach bawią razem zresztą z rodzicami swoimi, a jak jest rola rodziców na takich warsztatach, bo to są ważne w rodzinach dokładnie, więc rodzi CE RN Bogdanki i najczęściej tak się dzieje na szczęście biorą w nich aktywny udział, czyli budują razem z dziećmi Annie razem tworzą za swoje imię po prostu pociechami to co jest powiedz jakiś tematem przewodnim fakt i czasami je widzimy, że rodzice wręcz tutaj wykazują tak ogromny entuzjazm i widać, że mają po prostu dużo dużo zabawek w tym, że mogą po prostu coś zbudować razem ze swoim dzieckiem wróciłaby do wychowania estetycznego do wychowania do życia w estetyce podała pani wzór skandynawski u nas niestety takich zajęć nie ma, ale też pojawia się od razu pytanie jak rozmawiać o guście, bo rozumiem, że można wyjść z grupą dzieci spojrzeć na dowolną ulicę w Warszawie każda z nich wybierze inny obiekt jako ładne lub brzydki, a tutaj nie mówimy o elemencie ubrania, które można zmienić tylko o stałym elemencie krajobrazu architektonicznego na ile tutaj werwy, jakoby Stowarzyszenie jako inicjatywa ner inicjatorzy tych warsztatów wchodzicie w temat wychowywania estetycznego Lu zdecydowanie się pojawia szczególnie w czasie tej części reprezentacyjnej, bo nasze warsztaty dzielą się na 2 części pierwsza jest taka wprowadzająca warsztaty z dziećmi, wyświetlając zdjęcia tak naprawdę rozmawiamy o tym co będzie potem relacje z przedmiotem jak BTS zajęć pokazujemy różne ciekawe zdjęcia pytamy ich po prostu też o o ocenę, jaką nauczkę im się podoba tego typu architektura, a co myślą n p . po takim budynku przy MW, a jeżeli chodzi IDM tutaj staramy się dzieci bardziej pytać rzeczywiście tych bardzo też ciekawe, bo często szczególnie ta najmniejsza on bardzo wychwytują takie zgrzyty w architekturze nowszych n p . jaki jest tu powiedzmy budynek, który z obwieszony reklamami one to chwytają się, że tutaj to jest brzydkie, że to jest nadmiar tego, że realnym tutaj nie widać właściwie co to jest tak, a z kolei starsze dzieci no to bardziej już widać są bardziej oswojone niestety często nieraz latami tak żyć to tak nie razi bardziej po prostu czytają też są tam można się dowiedzieć w gimnazjum w la z tego, więc MK 4, więc to jest też ciekawe jak na doświadczenie to z zewnątrz z otoczeniem obcujemy jak jednak nas też trochę w znieczulaniu UR w warsztatach Warszawa jest dosyć trudnym miastem jeśli chodzi o lekcja architektury, bo z 1 strony my mamy zabytki, lecz jest ich niewiele, ale jednak są z drugiej strony w pewnym sensie Warszawa jest makieta miasta, bo sporo zabytków jest po prostu odbudowanych i to jest pewnego rodzaju teatrum one nie wszystkie został odbudowany w formie przedwojennej bywały dyskusyjne tak jak dotycząca zamku Królewskiego, jaką ma wyglądać po odbudowie czy tak jak tuż przed zburzeniem czy może nas inaczej, a do tego jest mnóstwo takich pań mówi jakiś takich chaotycznych zdarzenie budowli budynków, które kompletnie nie pasują, które nie nie tworzą żadnej całości z innymi nie harmonizują się z innymi i rozmowa z dzieckiem w trakcie spaceru po Warszawie, a jakiś harmonii o planie zagospodarowania miasta jest takim z takim trochę porywanie się z Motyką słońca akurat w Warszawie w Berlin Warszawa rzeczywiście jest poskładana z różnych warstw tak, ale wszystko ja bym powiedział, że też jest fascynująca na tym też polega jej trochę inność i też, że przez to ona też tak m. in. przyciąga Wei Lu cień na przykładzie Warszawy właśnie o ładzie może nie jest najłatwiejszym zadaniem rdzenni, ale mamy też w Warszawie dobre realizację mamy też ciekawe przykłady zaplanowania per przestrzeni, a poza tym dzięki temu realne, że mamy tak ją pokazał Kowa nią można powiedzieć jest co widzimy na przykładzie poszczególnych nawet czasami 1 ulicy też warstwa się na siebie nakładają dużo możemy po prostu przekazać też o jak w życiu też tego miasta jego tożsamości właśnie przestanie przez to, że mamy jedynie stare zabytkowe budynki, ale także, że mamy np. budynki, które jak jak zamek królewski tak, które wydają się stara jednak prawda w Annie są młodsze niż np. kościół świętej Anny, który nie został wyburzony w, a jak małe dzieci chłoną tematy futurystyczne ciekawa jestem czy rozmawiacie o takich projektach nowych trendach w myśleniu o mieście my miasto zielone miasto dla pieszych miasto bez samochodów miasto z ogrodami na dachach to niestety w Polsce SW turystyka, ale na świecie to właściwie jest już teraz zamierza stać się zdarza oczywiście, że taki osad mieliśmy też takie zajęcia zaczną jeszcze będą, gdzie mówimy właśnie też o takich projektach futurystycznych o tym co się może zdarzyć, ale też o tym co jest po prostu w głowach architektów jest z wizualizacją nam na ten moment nie ma szans się pojawić, ale ja powiem szczerze to są jedne z moich ulubionych zajęć, a w Chinach, bo na nich powstają tak fantastyczne prace dzieciaki po prostu tworzą tak świetne własne budynki i ja jestem zafascynowana zawsze dni ciekawiej na pewno niż niejeden dorosły, a co jeśli chodzi o zabytki jak rozmawiać z dziećmi o zabytkach, bo rozumienie przeszłości w umyśle dziecięcym nieraz zaskakuje dorosłego, kiedy n p . pyta się czy prababcie jeszcze Wenta dinozaury tak i to mniej więcej potrafi się zdarzyć się w głowie dziecka trupy albo czy ten budynek mamusiu jest tak stary akty n p . aby dzieci zupełnie inaczej pojmują wartości związaną z trwaniem danego obiektu przedmiotów czy budynku jak one rozumieją kwestię ochrony zabytków najpier w w ogóle musimy powiedzieć sobie czym jest taki zabytek co to właściwie w UE jest zabytek co dla nas to znaczy dzieci mam ja bym powiedziała żona dosyć fajnie chwytają to co jest wartościowe tak nawet niekoniecznie tutaj jest formą może wydawać się stare, bo mamy też nowe zabytki, ale właśnie to co jest wartościowe i jeżeli chodzi oczywiście ciasta to on nie mówimy tutaj nie rozmawiamy z dziećmi na w ten sposób, że nota kamienica powstała w 1700 sześćdziesiątym ósmy roku jest w stylu późnego baroku Xue, ponieważ świadczą o centa i tutaj inna nie w ten sposób, że oczywiście nie rozmawiamy czasami zastanawiamy się po prostu z lekkiego np. króla powstał dane budynek czy np. jeździły samochody czy nie jest dziś UE w Żarach trzeba było wtedy drogi wybrukowane, a właśnie jeszcze nawet ich nie było mowy nie było jeszcze wybrukowane w Winstona pojęcie BOR czasy zupełnie inny sposób można powiedzieć, że przedstawiane niż my dorośli ENA jesteśmy przyzwyczajeni, czyli tak dodatkowo w dalszym ciągu w nich analogicznej no i widzę też, że w planie warsztatów ujęty jest temat tego, że to nie ludzie są dla architektury, a jednak architektura dla człowieka tak przynajmniej powinno być i pojawia się temat tego jak architektura wpływa na samopoczucie człowieka jak inne jak silne może mieć wpły w na nastroje na stan psychiczny kiedyś rozmawiałam tutaj z dziennikarzem naukowym to był Wojciech Mikołuszko, który Neron promuje kontakty ludzi dzieci przede wszystkim z naturą inne rozmawialiśmy autorzy książki ostatnie dziecko lasu i witamina el to się odnosiło do natury i o tym jak bardzo dzieciom dzisiaj brakuje zieleni ruchu kontaktu z drzewami i odrzucił taką ciekawą uwagę, że bardzo dużo się o tym, mówić ja, w jakich ciężkich warunkach też zwierzęta się żonie w ogrodach zoologicznych czy właśnie wypychane z przestrzeni miejskich tymczasem z jego punktu widzenia ludzie pozamykali w betonowych klatkach właśnie dlatego chorują na depresję różne inne cywilizacyjne dysfunkcje może ją w absolutnie naturalnym dla siebie środowisku o was za dużo jest tylko betonu za ciasno za mało te mieszkania za mało zieleni za oknem są badania, które dowodzą, że wystarczy 20 minut patrzenia na naturalną zieleń drze w po to, żeby obniżyć bursy i odrobinę się uspokoić i zharmonizować na jej samopoczucie, więc tu rzeczywiście jest bardzo duże pole karne i temat ja jako dziecko absolutnie z Niemcami nie czułam tego, że mieszkanie w bloku, w którym się wychowałam może wpływać na to kim ja się czuje przede wszystkim jak ja się czuje ciekawość jak rozmowy z dziećmi tutaj przebiegają w UE na tej linii, jeżeli chodzi tutaj o dzieci PL to dziś raczej nie wartościuje się i bez swojego bycia tym mieście nie zdarzyło mi się usłyszeć od dziecka, że źle mi się tu mieszka tam jest niefajnie u dzieci przyjmują stan zawierane jako naturalny grać jako naturalne my bardziej się po prostu zastanawiamy z nimi jak można może niektóre rzeczy polepszyć jak to właśnie robią inni jak rdzenni architektura może wpłynąć właśnie też na to jak my się czujemy no bo to oczywiście jest, ale tzw. oczywista oczywistość, że to w jaki przestrzeni żyjemy jak koło architekturą się otaczamy wpływa po prostu naszą jakość życia jak my się właśnie ze sobą też cennik czujemy to jest oczywiste, że tak jest czy są jakieś badania pokazujące, jaka architektura jak na nas wpływa realnie na pewno są na pewno są tylko ja powiem szczerze nie jestem tutaj osobą kompetentną, która w mogła przedstawiła też zdradliwa wynika z mieszkania w bloku z małymi oknami w przeciwieństwie do starych domu podmiejskiego z widokiem na euro tutaj jestem przekonana że, ponieważ w ogóle mnie kwestia psychologii architektury to jest bardzo, ale taki kierunek ja bym powiedziała rozwijający się u nas jeszcze jak wypowiedź też, że tutaj stwierdziła, że jest dosyć słabo słabo jeszcze popularne, ale też też coraz więcej osób jednak o tym, mówi i myśli jednak o tym jak ta architektura może wpływać po prostu na naszą jakość życia, a jak wynika z pani doświadczenia warsztatowego, gdzie się nim co dzieci najbardziej zaskakuje, kiedy dowiadują się właśnie, kto zawiaduje tym miastem jak ono funkcjonuje ner na jakich zasadach jak miasto się ożywia jak ma miasto usypia co jest dla dzieci taką przestrzenią wiedzy, którą one faktycznie odkrywają na naszych oczach Anna Noma my można powiedzieć tak po woli do różnych kwestii dochodzimy i raczej nikt jak jest nie przypominam sobie, że tak dzieci zupełnie nie miałem oczywiście pomni my, ale może to inaczej nazywają trzeba je trochę tak jak np. właśnie, kto zdarza się, że właśnie, kto tutaj rządzi miastem tak kluczy wśród nich jest fakt, więc znów troszkę trzeba tutaj np. że mechanizm jest, więc na atak na kierunkowość, ale nie tak, żeby one zupełnie nie miały naprawdę jest u dzieci dużo widzą dużo słyszą i nawet jeżeli ten język jest troszeczkę inny niż my, które my używamy w el to jednak mają świadomość jak bez tych zjawisk współczesnej zupełnie, która się dzieją nawet takie mniejsze dzieci właśnie pięcio sześciolatki asy dziećmi w jakim wieku oraz prowadzić warsztaty czy cmentarz oraz te warsztaty 60 lat mam, czyli takie dla rodziców z dziećmi właśnie tak w tym wieku 4 PL, a jak wygląda procesem oswajania tego co miejskie jako swoje jako własny jako nasza być może ten proces przebiega z warsztatów na warsztaty stopniowo jeśli są takie rodziny, które przychodzą na inne wszystkie zajęcia, bo akurat na taki moment dziedzictwo kulturowe, że przez wieki uważaliśmy to co wspólne to co by państwowe za obce za należące do władzy inne, a to co nasze to co prywatne to co domowe za bezcenne właśnie, dlatego że prywatne maile czy ktoś jakoś przynosi nam myślenie o niemal czystości ulic o o szyldach na ulicach przestrzeni wspólnej miejskiej miała zdecydowanie się przenosi się nie myślimy o tym, przestrzenie ten sam liczymy cały czas tak myślimy czeka nas wielka pani doświadczenia tak tak tak tak niestety ciągle też to widać po prostu po po naszych ulicach, że jako społeczeństwo el dużo osób w ten sposób też, że myśli ziarno moja przestrzeń do życia, którą ja dbam też albo ukończyła na powiedzmy płocie moim tak albo w najbliższym otoczeniu mojego bloku i to jest dla nas albo nawet po prostu klatki powiedzmy i to jest nam jak BF to co jest moje tak na to rzeczywiście to jest kwestia właśnie tego co przez lata, ale tutaj z naszą świadomością, jakby się działo, że uważaliśmy rzeczywiście to co jest państwa to jest państwa ta nie może nią nasi goście z ING, ale tutaj zdecydowanie nie idziemy w stronę malkontenctwa to się bardzo zmienia to pokazują liczne inicjatywy społeczne tacy jak można logo oraz o taką lokalne oddolne Włosi też sadzenie wspólne dna krzewów drzewek zarząd liczy też rosnąć w ogródku warzyw na osiedlowym on dokładnie np. ogórki, które się też teraz tak taki można powiedzieć zawitały w z PZ w pełnej krasie powiedział tego, że latali z dzieciakami właśnie te 3 sadzimy roślinki w potem mówimy mówimy graczy potem w czasie tych z warsztatów mówimy o tym, właśnie jak ta zieleń miała miejska wygląda jak można nią zadbać mówimy też o w na takim guerilla Garden ring, czyli takiej miejskiej partyzantce można powiedzieć, że liniowej także możemy po prostu sami się zająć za zazielenianie naszego najbliższego otoczenia w RN i waszych dzieci bawią się za zemstę roślinne mu myśl, że czegoś ciekawego też się dowiadują, że tak naprawdę, bo co jest ważne też w tych warsztatach, żeby stać, żeby dzieci poczuły się jej, jakby rodzice może też przez to inny bardziej je zrozumieli, że my jesteśmy podmiotami w tym mieście tak, że mamy mamy i możemy mieć wpły w na wygląd tego miasta oczywiście jako 1 osoba tak duże nie zrobimy, ale jeżeli będzie nas coraz więcej myślących osób w ten sposób to mamy naprawdę realny wpły w na wygląd naszego miasta i nie poprzez myślenie takie, że przez decydentów, w których prawda wybieramy ostatecznie, ale no właśnie poprzez własne też działanie własnej inicjatywy i warszawiacy zresztą biorą sprawy swoje ręce działają tak tych działań w coraz więcej on jest pani dyplomowana Arte terapeutą ciekawa jestem na czy taco Bell kompetencja to doświadczenia w jakiś sposób mogą przełożyć na warsztaty architektoniczne czym czy można tutaj mówić o jakimś oddziaływaniu pięknem albo brzydotą to na pewno nie zaś mówimy o estetyce mamy, więc PSL zarówno o dzieci stykają się z tym co ładne jak i z tym co można powiedzieć, że brzydkie, chociaż te pojęcia innym też samą można, by powiedzieć płynne w pewnym sensie i też staramy się nie narzucać dzieciom to znaczy, jeżeli dziecko zaś uznaje, jakby za swoje i ma taką opinię to nie wartościuje mają bardziej chodzi o to, żeby potem przez działanie być może do czegoś dojść tak, ale każde dziecko ma mieć ma prawo mieć własną opinię oczywiście, że chodzi o tutaj and Samuel Arte terapię w inny to jest dziedzina, która szczególnie tutaj w pracy z dorosłymi się sprawdza i tak czas w pracy nad też rozwojem własnym osobistym, ale i elementy arteterapii jak najbardziej tutaj w wszelkich warsztatach, jakie wprowadza wykorzystuje rozmawiamy o cyklu warsztatów architektonicznych, a w zasadzie głównie mówimy o tym jak być świadomy miejskim obywatelem właśnie takim, który jest podmiotem ani przedmiotem tej całej miejskiej machinie, ale czy też na warsztatach pojawia się taka twarda wiedza o proporcjach o stylach właśnie to po to, o czym pani mówiła, że niekoniecznie pojawia się w przekazie do dziś, kiedy z nim rozmawiać jakich się w budynku, ale czy jest sens czy są tutaj też elementy takiego kursu architektury po prostu kursu to bym tak nie nazywała się, że to jest jednak kurs architekt tunelem bazą jest wg nas za mało dzieci, żeby tak mała stricte wiedza była przekazywana, aczkolwiek te elementy zdecydowanie się tu pojawiają i mówimy sobie pojawiają się też takie werdykty pojęcie właśnie modernizm realne uczynienie, z czym się różnią n p . takich budowli rokokowej sceny jak możemy porównać, kiedy to mogło powstać zastanawiamy się tak albo w ogóle czy nie zabytek co to takiego jest, dlaczego to jest zabytek region ma znak także inni ja powiem szczerze, bo ja sama też jestem matką więc, że im moje dziecko też przychodzi na te w zajęcia ja po prostu też po nie widzę jak on świetnie to chwytaj potem np. idziemy w miasto, a on krzyczy mamo zabytek ma zagrać i różnych analiz DM BOŚ, a jak go rozpoznały Sylwia uwolni się z Rzymu, więc ja tak też mam takie proste przełożenie można powiedzieć na już tak jest takiego doświadczenia też własnego, że tego typu warsztaty po prostu Emu rozwijają najtańszy dzieci mają okazję, by od razu funkcjonować w budynku, który sam jest bardzo ciekawym przykładem podejścia do przestrzeni miejskiej, bo to jest była zajezdnia śmieciarek stale budynek nowego teatru i ta świetlica w nim to jest właśnie bardzo ciekawe miejsca rozumiem, że to też jest jakiś temat zajęć też o tym, rozmawiać, że my ja jak można przekształcić przestrzeń, która wydawałaby się może nie tyle bezużyteczna, ale gdzieś jakaś ta kadra drugoplanowa nie do zagospodarowania Beenhakker zdecydowanie tutaj nowe teatr jego architektura jego wrzesień to co się z nią stało jest tutaj jest punktem wyjścia w ogóle do warsztatu jak zabytki od nowa, bo tutaj na przykładzie nowego teatru mówimy właśnie o tym w UE na czym polega trudne słowo modernizacja rewitalizacja w renowacji Antczak, więc inny, ale mamy do czynienia z można, by ich żywą tkanką, czyli po toż to się stało z właśnie z nowym teatrem tak zajezdnia ex, która była przeznaczona dla aż dla śmieciarek, która nabyła zniszczona architektura, która była już w złym stanie została odnowiona zmodernizowana i teraz w sposób świetne PRL z użyciem oczywiście już nowej funkcji tutaj istnieje dla kultury właśnie też o tym z dziećmi rozmawiamy jak te to co stare to co zaniedbane w przywrócić do życia, bo przywracanie do życia to nie jest przecież tylko odnawianie, ale właśnie nadawanie też nowych funkcji o obiekt żyje, jeżeli jest użytkowany w kilka miesięcy temu w muzeum Narodowym w Warszawie została otwarta wystawa w muzeum wolno wszystko ona była przygotowana na podstawie kilkumiesięcznych spotkań z dziećmi, które dostały szansę spenetrował Ania magazynów muzealnych i same wybrały przygotowały eksponaty ne ME przedstawiło swoją koncepcję w mniejszych podgrupach to trwało kilka miesięcy była współpraca z kuratorami i zaowocowało to inny wystawą, którą następnie można było zwiedzać ciekawa jestem, jaka byłaby szansa, żeby uwolnić dziecięcą kreatywność się w jakiś przestrzeni miejskiej np. przekształceniu na jej jakiegoś, by bezużytecznego obecnie obiektu czy to byłoby możliwe otrzymywać takie pomysły na jeśli chodzi o jakiś obiekt jeszcze tak o nim tak duże można by, chociaż w Walii i zieleni tak to torowe realizowaliśmy i powiem szczerze to to też fajnie wyszło, bo zarówno tej mieliśmy do czynienia z taką grupę z podstawówek i gimnazjum i to chodziło po prostu zagospodarowanie Regi Mb przestrzeni przy świetlicowej, kto rano była taka dosyć obdrapane, a brzydka Milicz właśnie śmietnik tam był, ale wystarczyło tak naprawdę sadzonki wystarczyła krewny z farba w spreju w UE i po prostu po kilku godzinach pracy tak jakby takiej pracy przy świetlicowej non stał się zupełnie innym miejscem kolorowym, a przede wszystkim dzieciaki miały tyle po prostu radości staję and Peace, jakby z tego zagospodarowania tak naprawdę swojej przestrzeni, w której przebywają to ton to naprawdę tak to jest największa, jakby radość, że widać jak dzieci się w to angażują ich nie da satysfakcję sprawia mówimy o cyklu warsztatów przypadek miasto warsztaty ruszają już teraz na ten weekend nie ma już wolnych miejsc, ale mam tu przed całą rozpiskę na kolejne spotkanie, jakie są zasady uczestnictwa w tych warsztatach na warsztaty zapisujemy się przez kontakt TR US Navy w Tatrach wysyłamy swoje zgłoszenia RN pod adres warsztatem małpa nowy teatr Radka org PL www el i tutaj otrzymujemy informację zwrotną, a potem przy przejściu na warsztaty US za wstęp od dziecka jest opłata 15 zł dorosły nie płacili do rozwoju Regionalnego opiekun tak jak jak to w porządne muzeum tak, a jak wygląda frekwencja, kto oglądał w poprzednich edycjach, w czym było duże zainteresowanie, bo to jest jednak dosyć niszowe tematy warsztatów zajęć dla dzieci czy też dla rodzin jest teraz bardzo dużo i bardzo dobrze i wybór jest naprawdę spore jedno w Warszawie na pewno i muzeum narodowe ma cykl spotkań rodzinnych poświęconych historii sztuki i różne inne domy kultury na ile chętni rodzice odprowadzają dzieci na zajęcia o architekturze w pomieszczeniach pamiętam jak robiliśmy pierwszy raz nasza gra zajęcia właśnie dotyczące architektury i Warszawy Reed był jakiś chyba 3 lata temu w domu spotkań z historią i zupełnie nie wiedziałyśmy, czego się spodziewać czy będzie mało osób czy będzie dużo nie robiłyśmy wtedy zapisów w MOPS można pewnie nie będzie ich za dużo tymczasem przyszło nam osoba z samych części z 30 osób nie mieliśmy powiem szczerze nawet gdzie jest za bardzo tak zmieścić na korytarzu ustawiliśmy dodatkowe aż stoliki w KNF całe materiały kupione na warsztaty wtedy w kościele ten pierwszy warsztat, więc Sony pokazało, że jest zdecydowanie zapotrzebowanie tak jak np. tutaj właśnie na warsztaty, które się odbywają w nowym teatrze to często już właściwie już dzisiaj inna nie ma już wolnych miejsc dla GL, a czasami bywa także już w środku tygodnia są te miejsca zapełnione w czy planujecie współpracę szerszą ze szkołami np. bo mówimy o warsztatach, na które można się zapisać szalona oczywiście mają ograniczoną pojemność jeśli chodzi o ilość rodzin, które mogą wziąć udział co tutaj zrobić żeby, żeby tę wiedzę, żeby tę edukację estetyczną uczynić bardziej powszechną, gdzie jeszcze tylko powiem, że my też równolegle prowadzimy w domu spotkań z historią zaś innym bardziej w Warszawie, ale też, że takie architektoniczne varsavianisty źle moje miasto Warszawa instant też się tylko, że w innych dniach odbywają, a jeżeli chodzi o szkołę to jest dobre pytanie po tak to jest to co nam leży na sercu w ogóle uważamy, że te systemowe powinno być rozwiązanie właśnie ta edukacja estetyczna powinna zostać wprowadzona do szkół na jak n p . ja ja wiem tutaj też, że jak mojego dziecka jest jest edukacja plastyczna rdzennych i dowiaduje się potem, że właściwie na plastyce nic nie robią, bo drogę Polski robią materialnym tak w ten sposób jest pewne jest to niestety po macoszemu traktowane, więc ta edukacja w szkołach LM my mamy nadzieję, że rzeczywiście uda nam się też realnie wejść jak bez tą edukacją do szkół i żony po prostu te szkoły będą też chciałyby Potash Corp przecież o to Annę o to chodzi, ale to jeszcze krok przed nami trzymamy kciuki w takim razie tymczasem my zapraszamy państwa na warsztaty przypadek miasto zapisy ne pod adresem mailowym warsztaty małpa nowy teatr org ne warsztaty odbywają się w Warszawie trzymamy kciuki za podobne inicjatywy w innych miastach tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę wiernie z moim gościem w tej części wieczoru Radia TOK FM była Patrycja Jastrzębska współzałożycielka stowarzyszenia Masław twórczyni projektu to było tu stało historyczka sztuki Arte terapeutka dziękuję bardzo dziękuję bardzo zapraszamy na informację Radia TOK FM, które będą za kilka minut zaraz po nich na powtórkę dzisiejszego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA