REKLAMA

Rolki, wrotki, hulajnogi na drogi dla rowerów

Skołowani
Data emisji:
2016-10-08 09:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
30:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycje skołowani druga część z moim państwa gościem jest teraz Paweł Kordas wiceprezes polskiego związku sportów w plotkarskich dzień dobry dzień dobry panie prezesie urządzeń transportu osobistego podoba się panu taka nazwa dla osób, które będą jeździć na rolkach wrotkach myślę, że jest taki krok wprzód ceny, ponieważ zaś na rządzący zaczynają myśleć o osobach, które poruszają się nie tylko na rowerach i też nie do Rozwiń » końca na poruszał się tak jak piesi dlatego myślę, że takie określenie jak najbardziej jest w porządku, a w tym jest problem leży w nie dostrzeganiu ich jak czują się ról każe obecnie, jeżeli chodzi o poruszanie się po polskich drogach co oni czegoś brakuje obecnie tak naprawdę rolkach deskorolkach czy użytkownik hulajnogi nie są zdecydowani w polskich przepisach także są traktowani jak piesi, ponieważ nie ma ich będzie także czy jakość są sprecyzowania, ale nie jest to też tak Vojens i konkretnie wpisane, że rolkarz to jest pierwszy tak dlatego dlatego takie doprecyzowanie, że osoba, która używała tych środków transportu osobistego porusza się na rolkach lub różnych wymienionych w szantach, które z tą propozycją ustawy jest jakość regulacji dla dla tych osób i mogą się już do czegoś odnieść przepisach, a czy jest potrzeba regulacji, gdzie te osoby mają się poruszać, jeżeli używają sprzętu transportu osobistego urządzenia transportu osobistego ja myślę, że powinno być to w jaki sposób uregulowane, ponieważ przy rozstrzyganiu konfliktów jakichś kolizji nikt by się mogło wydarzyć na ścieżce łączy się chodników w tym momencie osoba, która tak tak w takim konflikcie uczestniczy w masie do czego odnieść tak czy ta osoba mogła po tej ścieżce jechać nie mogła się po chodniku czy wtedy wtedy może może być rozstrzygnięte i myślę, że taka regulacja też powinna być to proszę bardzo propozycja ministerstwa infrastruktury i budownictwa jest następująca pierwszy poproszę państwa dalej osoba, która będzie poruszać się przy pomocy urządzenia transportu osobistego będzie pierwszym jak rozumiem pieszy poruszający się przy po użyciu urządzenia transportu osobistego może poruszać się jedynie po drodze dla rowerów, a w przypadku ruchu z prędkością pieszego także po chodniku lub poboczu o szerokości co najmniej 2 ,5 m po drodze dla pieszych lub drodze dla rowerów i pieszych i dać sobie myślę, że ich władz Huty jest mi wyobrazić, że miejsce, gdzie nie ma ani drogi dla rowerów ani chodnika lub pobocza o szerokości co najmniej 2 ,5 m albo drodze drogi dla pieszych lub drogą drogi dla rowerów i pieszych i nie trzeba wyjeżdżać poza Warszawą albo poza jakiekolwiek inne duże miasto, żeby znaleźć takie miejsce, gdzie takiej infrastruktury brakuje rąk każe jeździć nie będą mogli nigdzie też uważamy że, że te zmiany proponowane są troszkę zbyt wąskie dla dla osób, które używają środków transportu osobistego, ponieważ dotyczą tak jak ten pan wspomniał tylko aglomeracji miejskich, których istnieje infrastruktura ścieżek rowerowych czy innych tutaj ceny innych miejsc, które w Zurychu lekarze mogą korzystać osoby, które jeżdżą poza miastem w dalszym ciągu byłoby to nieuregulowane myślę, że warto też pomyśleć, że pójść krok dalej i uregulować stołu kwestia również na drogach poza pozamiejskich Touch, czyli jak osoba używająca tego sprzętu do transportu osobistego powinna się poruszać po po drogach również na to jak powinna znów obraz z taką sytuację jakaś droga nadmorska z przepiękną panoramą widzimy po 1 stronie może po drugiej stronie jakieś piękne łąki jest tylko włącznie jezdnia nie ma chodnika nie ma drogi dla rowerów nie ma pobocza rolkarz takich warunkach bardzo chętnie chciałby pojeździć wpuścić w tym momencie rolkarzy na jezdnię jak to może odniosę się do kwestii, która była poruszana na wiosnę podczas posiedzenia komisji sejmowej ds. sportu również nasz przedstawiciel wypowiada się właśnie w tej kwestii dotyczącej poruszania się rolkarzy po drogach i ustaliliśmy, że zwróci jako związek zwróciliśmy się do europejskich federacji, żeby zapytać jak u nich wygląda takie rozwiązanie dostaliśmy odpowiedź na drogę od 2 od federacji niemieckiej oraz belgijskie i uważamy, że ta ta belgijska wersja przepisów jest jest bardzo on taka racjonalna, ponieważ jest to tak rozwiązane, że jeżeli rolkarz porusza się z prędkością zbliżoną do pierwszego to obowiązują go przepisy dotyczące pierwszego, czyli porusza się prawą stroną tak, jeżeli lokatorzy z prędkością większą niż pierwsze to dotyczą go do przepisu tak jak dotyczą rowerzystów tak czy Lipusza się lewą stroną trzyma się krawędzi kamieni z lewej strony jezdni i myślę, że to jest dość racjonalne rozwiązanie w przypadku rolkarzy i mogą mieć również zastosowanie w Polsce warto rozważyć czy nie powinniśmy właśnie puste krok dalej i reguł regulować też to kwestie właśnie do poruszania się na drogach tak jak pan wspomniał, a tak się zastanawiam, bo przy okazji jak pojawiła się pojawił się te propozycje, które są teraz trafił do konsultacji, więc Kolno konsultujemy to część osób na forach internetowych gdziekolwiek zastanawiał się, gdzie rolkarze deskorolkarze i tym osobom, które będą poruszać się na urządzeniach transportu osobistego jest bliżej czy do rowerzystów czy do pierwszych, a Wandy, gdzie umieścił rolkarze czy ich w ogóle jest sens tak umieszczania i sprecyzowania w ten sposób użytkowników tego sposobu transportowania się, z czym myślę, że ciężko właśnie umiejscowić, chociaż ja osobiście myślę, że bliżej stąd rowerów tak dlaczego, ponieważ ono rolkarze poruszają się zwiększą prędkością niż niż piesi też, że jadąc na rolkach nie ma możliwości tak jak papież tak natychmiastowego zatrzymania się tak także ścieżka daje trochę więcej bezpieczeństwa dla dla poruszającego się na rolkach z nie zaś ma większy dół większe większe widok co się dzieje tak i również ścieżki rowerowe mają przynajmniej w tym momencie budowane asfaltowe mają dobrą wolę lepszą nawierzchnię do poruszania się na tego typu sprzęcie i na pewno ułatwia to poruszanie się na nas przejęcie transportu osobistego jak jest nazwane w ustawie, a czy nie uważa pan, że przy okazji tych zmian, które mogą wejść albo nie wejdą w życie to zobaczymy nie powinny być napisano odpowiednie rozporządzenia, jeżeli chodzi o widoczności n p . w nocy rowerzyści po zmroku po zmierzchu lub w warunkach niedostatecznej widoczności muszą mieć na rowerze zamontowano odpowiednio oświetlenia z rolkarzami co w rozwidlenie również może być zamontowane na rolce myślę, że to nie jest wielki problem, ale ciężko będzie bardzo Nisko jednak jednak będzie ten rolkarzy widoczne jak będzie migające światełko typu bądź się kamizelka tak myślę, że kwestie bezpieczeństwa również powinny być w tej ustawie ujęte i uregulowane w, ponieważ ono jak na wszystkim zależy także, że poruszanie się o po tych ścieżkach czy ewentualnie wroga, gdyby były też ujęte były jak najbardziej bezpieczne dla wszystkich użytkowników ruchu mogą zarówno jadąca osoba na rolkach czy kierujący samochodem powinna powinna być odpowiednio widoczna, że bierzemy, żeby móc reagować na to co się dzieje na drodze w mieście też zostałem z jakiego powodu w ogóle ministerstwo zajęło się tymi regulacjami tak samo życzymy mamy jakiekolwiek dane o próbowałem znaleźć nie udało się może nią umiejętnie szukałem jakiekolwiek dane, jeżeli chodzi o w zdarzenia drogowe z udziałem rolkarze deskorolkarze, choć miało wypadki kolizje z innymi uczestnikami ruchu drogowego osobiście nie znam takich takich statystyk takich takich badań mogę powiedzieć że, że grupa rolkarzy deskorolkarzy jest coraz liczniejsze tak myślę, że to jest to obecnie około kilkudziesięciu tysięcy może nawet kilkaset użytkowników takiego sprzętu i wino stają się grupą coraz bardziej zauważalną na czym przykładem są np. nocne przejazdy po Warszawie i innych miastach tak jak Konin Białystok czy aglomeracja Śląska i na których skupiały się po kilka tysięcy ludzi podczas takiego przejazdu i myślę, że to było powodem do tego, że rządzący zaczynają zwracać uwagę, że jednak trzeba to uregulować takie osoby, które poruszają się nad trasą poematu na ty sprzęcie myśli pan zlotego nie wiem jest dalej się zastanawiam czy jest sens czym może, by wystarczyło faktycznie wpisanie w jakim się jakiś sposób chociażby przez umieszczenie właśnie urządzenia transportu osobistego tych osób poruszających się nad różnego rodzaju nowym Lesław transportowych, ale niekoniecznie wpisywanie gdziekolwiek w dziale mając się przemieszczać się, chociaż oczywiście wykluczenie jest nim myślę, że toby było jakimś tam sposobem w niektórych miejscach, a wystarczyłaby depenalizacja zachowań, czyli jazdy n p . po drodze dla rowerów przez rurkę rolkarze nie uważa pan naszym tak jak tak jak wcześniej powiedziałem, że samo rozwiązanie kwestii miejskiej nie nie do końca załatwia całą sprawę tak mu ograniczamy się tylko do miast i oczywiście może byłoby to, jakie się inni częściowe rozwiązanie ale, ale nie do końca myślę, że nas satysfakcjonuje tak, ponieważ w dalszym ciągu osoba nie urok nieuregulowana prawnie nie jest dyskryminowana tak jak na drodze tak to aż w dalszym ciągu myślę, że samo nie karanie nie załatwia do końca sprawną dalej ta kwestia regulacji i nie jest sprzeczna, ponieważ jak do tej pory i tak są tak jak pan powiedziano ci RO rodzaju rolkarzy wrotkarzy deskorolkarzy byli traktowani jako piesi, więc w, jakim stopniu ta regulacja była i oni mogli się przemieszczać tak po chodnikach moim zdaniem wystarczy tu tylko i wyłącznie jasne sygnał, że nie będziemy karać rolkarzy deskorolkarzy za jazdę po drogach dla rowerów koniec krok kolizja policja w momencie, kiedy dochodzi do jakiego zdarzenia to policja ma obowiązek zbadania całej sprawy przyjechali na miejsce zdarzenia i określenie, kto był winny czy też przez czy też odpowiednie sondy tak jak to się dzieje normalnie na drogach no myślę, że te konsultacje społeczne i trochę pozwolą może z zbadać środowisko tak jak notował na to patrzy jednak uważam, że powinno być to trochę bardziej uregulowany niż tylko przyjęcie niekarania rolkarzy za poruszanie się po ścieżce tak nam, że to głos słuchacza w oczywiście zachęcam państwa można pisać z holowaniem aut, a to kropkę sam z holowaniem auta to krok KSM bądź profili Skołowanych na Facebooku bardzo proszę pan Henryk, ale policja nie jest w stanie zrobić porządku z rowerzystami na chodniku, a co dopiero z rolkarzami czy hulaj nogi stan przepis będzie martwy jest bardzo dużo kolizji rowerzystów rolkarzy deskorolkarzy hulajnogi stów z pierwszymi tylko, że mało, kto telefonuje na nr 997 i sprawy te kończą się, że z rozdaniem obydwu stron kolizji wielokrotnie widziałem patrole piesze policji, które nie reagował na rowerzystów chodników czy Pono rywalizacji będą reagować na rolkarzy deskorolkarzy hulajnogi stów dziś liderzy będą zaczną reagować myślę, że z, że będzie to bardziej na pewno widocznej tak jak tutaj zresztą jak pisze tutaj słuchaczy jest propozycja przeniesienia i osób wierzących na rolkach na ścieżki rowerowe, czyli tak te osoby, które będą mogły korzystać z tych ścieżek nie będą stwarzały takiego zagrożenia dla pieszych jak mówiłem rolkarz jadący ma trochę większą prędkość niż pierwszy i dlatego przeniesienie go na to ścieżkę z naj dużo więcej bezpieczeństwa dla dla użytkowników dla pieszych po prostu tak, ale może wtedy się przenieść się to niebezpieczeństwo na wasze drogi dla rowerów będzie więcej zdarzeń kolizji na drogach dla rowerów na pewno jest taka możliwość też myślę że, że osoby, że każda osoba, która korzysta z ZES ścieżek miejskich ze ścieżek dla rowerów powinna zachować bezpieczeństwo zarówno rolkarz, jaki rowerzysta powinny przyjmować zasada ograniczonego ograniczonego zaufania tak, czyli patrzę na to się dzieje dookoła i staramy się nie stwarza niebezpieczeństwo dla siebie dla innych miast czarnych scenariuszach takie jak byśmy trafiają też przewiduje to, że niedługo osoby, które między dziesiątym osiemnastym rokiem życia, które będą chciały używać urządzenia transportu osobistego będą musiały wyrabia sobie jakiś dokument tak jak teraz są karty rowerowe właśnie w tym przedziale wiekowym 5018 trzeba mieć kartę rowerową, żeby jeździć po drogach taki deskorolkarze rolkarze będą mieli nie wiem Carter i urządzenia transportu osobistego np. nie boi się pan tego myślę, że nie pójdzie do w to ustronne to już było jeszcze zbyt radykalne podejście do do tematu, chociaż z tego co wiem to karta rowerowa nie jest już dokumentem chyba umowy z obowiązującą z Azji i wymagane jest 16 radnych do osiemnastego roku życia od dziesiątego do osiemnastego roku życia, żeby jeździć, żeby dziecko chciało jeździć po po drogach musi mieć kartę rowerową na rowerze oczywiście dziś były plany i nie wiem czy czy też te plany się skończyły się już ich nie ma zniknęły gdzieś były plany w tym roku, żeby też osoby, które od osiemnastego roku życia, które nie mają żadnego dokumentu żadnego prawa jazdy żadnego uprawnienia do kierowania pojazdami też musiał mieć kartę rowerową i na koniec już czas nam się kończy, ale ostatnie pytanie jak to z infrastrukturą dla ryzyka rolkarzy w Polsce czy to pojawia się czy to jest całkiem jesteśmy w przepaść znaczy zaczyna się pojawiać się w przyszłym roku zbliżają się igrzyska sportów nieolimpijskich, gdzie m. in. sporty plotkarskie będą 1 z dyscyplin reprezentowanych i właśnie dzięki tej imprezie tutaj właśnie ruszyła budowa infrastruktury powstały w Polsce już 3 tory dojazdy na rolkach specjalistyczne, które tak naprawdę spełniają wymagania międzynarodowej federacji powstaje ma powstać jeszcze czwarty tor także coraz więcej buduje się takiej infrastruktury coraz więcej miejsc są przykłady również budowę skateparków, gdzie można się oburzać na właśnie sprzęcie z rolki deskorolki w wielu miastach powstają takie obiekty i naprawdę jest coraz więcej coraz więcej tych miejsc, gdzie rolkarze mogą poruszać bezpiecznie i korzystać z tych niech im się pojawia Paweł Kordas wiceprezes polskiego związku kół związku sportów brokerskich był państwo i moim gościem bardzo dziękuje dziękuje, a po dziewiątej 40 co na to rowerzyści Marcin ławice dość częstym widz prezes sieci miasto dla rowerów oczywiście zapraszam skrót informacji po nim wracamy w przecież audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem część z państwa pewnie się zastanawiał czy my tutaj rozmawiamy rolkarze na drogi dla rowerów rolkarze nie mogą jeździć po jezdniach rolkarze nie mogą jeździć po chodnikach kogo to interesuje proszę państwa na tyle to jest poważna sprawa, że ministerstwo infrastruktury i budownictwa postanowiło uregulować tę kwestię nie proponuje, aby osoby poruszające się na rolkach na deskorolkach nas cegła jacht na hulajnogach innym miały w przepisach odpowiednie nazewnictwo i tak to osoby będą korzystać z urządzeń transportu osobistego Nunes państwa i moim gościem Marcin Hyła przez Skypea prezes sieci miasto dla rowerów dzień dobry panie prezesie dzień dobry jak zwykle dzwonek rowerowy musi być panie prezesie czy wyobraża sobie pan, że od 2018 roku na drogi dla rowerów wyjdą osoby czy też wyskoczą osoby, które mają buty na sprężynach, a wiele rzeczy sobie jestem w stanie wyobrazić co też, że gehenna Tobias szczerze mówiąc ja widzę w tym projekcie na bardzo wczesnym etapie, toteż trzeba powiedzieć, bo jeszcze w ogóle nie jest projekt w sejmie znacznie większe problemy bardzo proszę, jakie to problemy Czyżby wykluczające pewnych użytkowników i nie da czy w ogóle Uściślijmy to jest projekt nowelizacji ustawy prawo ruchu drogowym, który dotyczy z 1 strony badań technicznych pojazdów i wydaje się, że ten bardzo słuszne z drugiej strony ograniczenia prędkości w mieście także w nocy do 50 km / h i to jest też bardzo słuszne natomiast wprowadza takie zupełnie nowe pojęcie pieszego, który nie jest pierwszym i to może mieć bardzo poważne konsekwencje prawne w ogóle, zaczynając od definicji ta definicja, która została zaproponowana w projekt się ona, ale ona ma wady ona ma dość poważne wady i tutaj nad tym, by się trzeba było zastanowić szczerze mówiąc czy toczy Rolka ma szerokość 09 m w ruchu to jest najmniejszy problem, odkąd jesteś taki zapis prawda pani prezes jest teraz jak ja przeczytam propozycje, a pan powie co jest nie tak w tym zapisie urządzenie transportu osobistego urządzenia konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się pierwszych napędzane siłą mięśni lub za pomocą silnika elektrycznego, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km / h 8 Kor o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 90 cm np. schody ruchome spełniającą definicję mikro dam inny, ale i zupełnie poważnie problem jest z elektryką, dlatego że ta definicja adres prawdopodobnie jedyna definicja, która może być w Polskim systemie prawnym, bo nie będzie rozporządzenia wykonawczego w tej sprawie, bo nie ma rozporządzeń dla pieszych nie powinna ograniczać moc w masce i przyśpieszenie się napięcie, które to urządzenie zasilane no proszę zwrócić uwagę, że zupełnie legalnie ktoś może się poruszać czymś co waży 100 kg ma 100 W mocy, a silnik elektryczny ma taką charakterystykę, że ma maksymalny moment obrotowy w całym zakresie prędkości obrotowej i przekładając na ludzki język te urządzenia mogą mieć gigantyczną przyśpieszeniem gigantyczne do 25 km / h nawet nieprzekraczającej prędkości one się mogą rozpędzać poniżej sekundy, a to już jest troszeczkę jak bronić prawda więc, że nie wiem czy na pewno chodziło o to w tym projekcie, ale ja tu widzę ogromny problem i budowli w przepisach to musi być doprecyzowany prawda, że możemy mieć 200 W najwyżej np. istnienie nie twierdzę, że tyle, bo samo ograniczenie prędkości nic nam nie da to i tak jest taki pierwszy fundamentalny problem, który w dodatku może moim zdaniem troszeczkę wysadzać w powietrze podstawowy cel nowelizacji, czyli kontrolę techniczną, bo się nagle okaże się czy motorowerów magicznie stanie się urządzeniem transportu osobistego na Lecha i w pełni i będziemy się tak robili w konia troszeczkę natomiast też jest problem chociażby z oświetleniem po zmierzchu jest i toteż dotyczy uwaga akurat rolkarzy, a moment, bo mamy drogi dla rowerów, które często są nieoświetlone i pojawia się duży ruch po zmierzchu sygnalizowanie zamiaru skrętu też taki problem, bo pieszy nie musi sygnalizować zamiar skrętu nie nie ma takiego wymogu, a to dalej będzie pierwszym i też pojawiać się i to jest moim zdaniem najbardziej fundamentalny problem, bo prawo tworzy pewien zamknięty system, a tutaj takim elektrycznym wytrychem otwieramy w Tychach bez drzwi i trochę trochę mam wrażenie się zaczyna sypać mianowicie pojawiają nam się 2 kategorie pierwsza pieszy poruszający się pieszo i pieszy poruszający się przy pomocy urządzenia transportu osobistego i zaczynają się schody, bo pieszy nie musi się stosować do znaków sygnałów drogowych określających pierwszeństwo w tym np. takie samo miasto wprost napisane w szeregu rozporządza to jest zaszyte w bardzo wielu paragraf, a nie no jest problem co się dzieje, kiedy ktoś jedzie na wrotkach idzie prawda jakimś takim elektrycznym urządzeniem transportu osobistego ma znak stop no nie ma takiego przepisu, który by powodował, że się musi zatrzymać, bo nie spieszymy zgodnie z przepisami nadal, więc tu widzę duży problem ten sam problem wbre w intencji ustawodawcy, bo tutaj jest mowa tylko droga dla rowerów pojawia się w strefie zamieszkania, gdzie kierujący pojazdami muszą ustępować pierwszeństwa pieszym tak jest od zawsze i teraz będą musieli ustępować pierwszeństwa pieszym zarówno, poruszając się pieszo jak i pieszym poruszającym się inaczej niż pierwsza trzcina zgadza się z 4 prawda też jest i to też jest tym projekcie propozycji jasno zapisane przepisów ustawy 14, by nie stosuje się w strefie zamieszkania w strefie tej pieszy korzysta z całej szerokości drogi ma pierwszeństwo przed pojazdem, a ten 4 lata pieszy poruszający się przy polu przy użyciu właśnie urządzenia transportu osobistego nadzieje, ale właśnie to to trzeba to trzeba bardzo mocno wyjaśnić, ale też proszę zwrócić uwagę na kolejny schody prawda kolejne schody bardzo bardzo istotne mianowicie uprawnienia tej chwili, żeby kierować rowerem trzeba mieć się albo 10 lat i kartę rowerową albo 18 lat, a dla mnie 1018 lat trzeba mieć uprawnienia i nawet niedawno była w razie wszyscy powinni mieć kartę rowerową nie tutaj mamy sytuację taką, że pojawia się kategoria użytkowników, którzy takiej karty rowerowej w ogóle nie muszą mieć mogą się poruszać nawet pół tonowy teoretycznie, bo też po odbyciu spełniał definicję tą proponowaną o osobach się taka będzie poruszała po po drodze dla rowerów czy w strefie zamieszkania i też proszę zwrócić uwagę, że nie ma przepisu w Polsce, który zabraniał pieszy mógł być pijany w związku z tym te wszystkie osoby korzystające z tych cudów prawda czy stron żenujący, bo to czy z tych elektryków one będą mogły być legalnie pijane nieoświetlone i poruszać się z prędkością 25 km / h, więc ja tutaj widzę sporo zaskakujących problemów, które musiałyby być powierzchnię panie prezesie moim gościem o dziewiątej 20 był Paweł Kordas z kolei wiceprezes polskiego związku sportów plotkarskich mówił, że jednak jakaś potrzeba regulacji jest, ponieważ do tej pory w przypadku jakichś zdarzeń drogowych pomiędzy lekarzami, a innymi uczestnikami ruchu drogowego ci pierwsi rolkarze deskorolkarze nie mieli do czego się odnieść i nie wiadomo było jak sprawy rozstrzygać m. in. też policja miastem problemy oczywiście, więc może jednak jakakolwiek potrzeba regulacji zdefiniowania tych osób jednak jest konieczne dalsze, ale ona będzie karkołomna zawsze, bo gol rzeczywistość skrzeczy także można próbować natomiast ja trochę jestem sceptyczny co do skuteczności tych regulacji natomiast proszę zwrócić uwagę, że w tej chwili rolkarz narciarz żeglarz dowolna osoba na tych urządzeniach spełnia definicję pierwszego teza art. 11 ust. 4 ustawy prawo ruchu drogowym, który mówi, że taka osoba może korzystać z drogi dla rowerów, jeżeli np. nie ma chodnika, którym jest już, jakby pewien wytrych jest ta jeszcze 1 strasznie ważna rzecz o tym nie powiedziałem, ale w ogóle jak gdyby w tej chwili mamy ogromny problem z tymi osobami na urządzeniach transportu osobistego jak ich nie będzie obowiązywał ruch prawostronny, bo znowu ruch prawostronny obowiązuje Heya z rokiem więcej pojazdami jazda w związku z tym no i a przypomniałem sobie o tym, dlatego, że jest np. momencie problem z osobami, które uprawiają Job in na drogę dla rowerów także tych z miejskich tych nieoświetlonych Jane bardzo często poruszają się prawą stroną i teraz bardzo niebezpieczne zresztą widać jak osoba się wychowywała na wsi mówiąc prosto poruszać się lewą stroną drogi, bo poza terenem zabudowy naturalną koleją rzeczy poruszamy się lewą stroną twarzą do nadjeżdżających pojazdów nadal miastowi łaźnią prawda bez zaś prawą stronę i nie widać chorąży panie prezesie Hochberg efekt także inny także tutaj to jest to do po wyjaśnieniach, którą stroną drogi dla rowerów należałoby się poruszać i moim zdaniem najprościej byłoby, żeby ten problem rozwiązać po pierwsze, zmienić definicję motoroweru rozporządzenie o przepraszam bardzo w ustawie prawo ruchu drogowym po prostu wyjąć z obecnej definicji, bo wbrew stanowisku ministerstwa i policji, gdy te wszystkie szczegóły jednak wszystkie urządzenia rowerowe one są motorowe ramiona całkowicie wyczerpują definicję motoroweru obecnie obowiązującą w Polsce, ale i to rzeczywiście się, aby wyjąć i trzeba by je również zastanowić się nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie znaków sygnałów drogowych i czerwoną książeczkę zresztą dokładnie tak jak miasta dla rowerów moje Stowarzyszenie proponowało, żeby pod znakiem droga dla rowerów albo pod znakiem droga dla pieszych mogła być umieszczona tabliczka, że tutaj jest dopuszczone coś np. ruch osób na na rolkach i tele i i tyle filozof i wszystko jakby cały system pozostaje sprawny pieszy dalej jest pierwszym ani pieszym poruszającym się pieszo, gdyż w ten sposób no dobrze sobie wyobrażam ten znak taki znak rolki na białej tabliczce umieszczonej pod znakiem drogi dla rowerów, ale czy w tym momencie faktycznie w przepisach prawa ruchu drogowego, czyli w ustawie nie powinno być zawarta jakaś definicja tych osób, które przemieszczają no ale to są dalej jeśli klub po prostu więc, że moim zdaniem komplikowania życia i próba opisania tych zjawisk, które w tej chwili się, bo też powiedzmy sobie wprost one są to kwota to kto to jest jakby w słup weekendowe było nie wakacyjna część życia prawda jednak na panie prezesie kiedyś tak było z rowerami w inny nie nie, ale też proszę zwrócić uwagę, że z browarami i tak było, ale były przykłady i są dalej przykłady miast, które całe stoją na rowerze nada Kopenhaga Amsterdam wiele miast niemieckich natomiast jednak rolki to jest powiedzmy sobie troszeczkę inny inny inna część życia więc, że moim zdaniem tutaj po prostu go skomplikowanie czy próba zdefiniowania tych urządzeń będzie karkołomna i prawo, które powstanie rondo może się okazać tak jak obecna definicja, że będzie obejmowanie chcący schody ruchome, a nie uważa pan, że dobrym rozwiązaniem byłoby w jaki sposób, gdy penalizowanie jazdy na rolkach po drogach dla rowerów, żeby teoretycznie w przepisach nie było mowy o leczeniu, ale nie było to karane ale, ale tak jak mówię w tej chwili w tej chwili przepisy to dopuszczają jednoznacznie, że nie ma chodnika pieszy na rolkach jak najbardziej może korzystać z drogiego roweru ten przepis od zawsze obowiązuje rozdarty 11 ust. 4 ustawy prawo ruchu drogowym nie jedyny problem, który moim zdaniem można wyjaśnić właśnie znakami drogowymi to jest, po której stronie się powinien pouczyć prawda i też podkreślam, bo ten problem narasta to jest kwestia oświetlenia po zmierzchu, bo zdarzają się sytuacje są w polskich miastach takie trasy, gdzie ruch zarówno rowerowy jak i rolkowe jest bardzo duże no i po zmierzchu bywają z tym problemy dawanie tylko rowerzyści są nie oświetleniem bywają, ale właśnie na Twitter rolkarze, tym bardziej go, bo nawet nie ma takiego przepisu, że musieli być świetnym no i proszę bardzo i 2 stanowiska różne jestem ciekaw jak to ministerstwo rozwiąże ten przepis zostanie wprowadzony obawiam się, że ma szansę zostać wprowadzone w przepisy, dlaczego nie w końcu władza może zrobić tak naprawdę wszystko, jeżeli chodzi o przepisy prawa o ruchu drogowym bardzo dziękuję Marcin Hyła prezes sieci miasto dla rowerów do państwa i moim gościem dzwonek oczywiście to oznacza, że czas audycji minął również państwu dziękuję mogą państwo dalej komentować profili Skołowanych na Facebooku pisać skalowanie mapa to próbka sam z holowaniem aut, a to kropkę sami chętnie przeczytam wszystkie państwa głosy bardzo dziękuję informacje Radia TOK FM już za 3 minuty Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA