REKLAMA

Jerzy Illg o Andrieju Tarkowskim

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2016-10-08 15:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
41:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwo Ewa Podolska Klemensa zapraszam państwa na rozmowę kilka dni temu spotkałem się zjeść mobbingiem i była to rozmowa o rozmowie, a właściwie o długim wywiadzie, który w osiemdziesiątym piątym roku przeprowadzili z Andriejem Tarkowskim właśnie Jerzy Illg i Leonard najpier w w przez zmysły dajecie państwo tej rozmowy, a także odsyłamy was do dzisiejszego tekstu autora jest Tadeusz Sobolewski w magazynie świątecznym gazety wyborczej nie ma proroków Rozwiń » wczasach Twittera tekst przypominający, bo chyba tak to trzeba określić ich już jakoś rzadko mówimy Tarkowski tekst przypominający Andrieja Tarkowskiego i fragment tego tekstu mój przyjaciel w latach osiemdziesiątych na ulicy w Moskwie widział taką scenę 2 robotników, a Szwajcarzy dyskutowało, który film Tarkowskiego jest lepszy starter czy zwierciadła zaprasza na rozmowę z Jerzym wilkiem, a także odsyłam państwa do tekstu dzisiejszej Gazecie wyborczej dzień dobry państwu Ewa Podolska tytuł tego cyklu poszerzanie świata w myśl, że jest szczególnie odpowiedni do naszego tematu myślę tak, ponieważ już przekonałam się, że osoba, której będziemy rozmawiać pozostaje kimś zupełnie nieznanym i myślę, że plan wielu naszych słuchaczy tak jest i jeżeli się dowie o Andrzej Talkowski Bonin mam zeznawać tak, by poszerzymy świat takiego słuchacza właśnie o tego człowieka, którego już niema pośród nas to od 30 lat tak dużym przynajmniej dla mojego pokolenia był kimś bardzo bardzo ważne mam złą książkę Andriej Tarkowski w rozmowie z Jerzym i 2 dzień dobry i witamy właśnie studia redaktora naczelnego oznakowanie jeśli jest z nami na dobre wieści trzeba dodać ją dalej nowym liderem tego studia nie ma sedesu jest on pozdrawiamy w zwierciadło ma tytuł książka wydawnictwo znak zysk książka szczególna po prostu jest to wywiad zapisany w celach będziemy mówić o tym jak jak doszło do tego wywiadu, bo to też jest fajna opowieść natomiast tak myślałam o tym, naszym spotkaniu i Andriej Tarkowski o swoich wspomnieniach takich przypominam sobie emocje w i pamiętam czym dla nas starszego pokolenia, bo film Andriej Rublow teraz psy zimowy ogólnikowy, ale co był właśnie taki film pamiętam wystawne karnety na konfrontacje są, gdzie był pokazywany Stal Pierre de zdobyły dla nas ważne filmy w muzyce teraz co teraz znaczy Andriej Tarkowski co w ogóle na początku powiedziałam, że wiele osób niestety przeszłam się porady jak to zwykle nie kojarzy tego nazwiska mają takie poczucie, że on, bo w momencie, gdy pan mówi 1 z 5 najważniejszych 7 reżyserów to myślę, że Fellini, więc i teraz Sejmowi Bergman prawda, a Kurosawa Kurosawa Tarkowski mentalnie i nogach no Oliwia mam nadzieję, że to nie jest całkiem tak jak pani mówić o zbliżonym do tak przynajmniej w naszym pokoleniem gwiazd znanych ludzi to będzie odkrycie i oby to było odkrycie, bo naprawdę mogą w nich znaleźć jeszcze bardzo dużo właśnie w Tangerze np. bo myślę, że to jednak jest centrum im kilka z tych kilku nielicznych twórców kina tzw. nieśmiertelnych tych największych artystów kina, których dzieła się nie starzeją fakt, że dość dawno nie było ich na naszych ekranach być może teraz ta mam nadzieję, że ta trzydziesta rocznica jego śmierci to będzie dobra okazja, żeby zorganizować przeglądy jego filmów retrospektywy choćby w ramach festiwalu filmów rosyjskich Sputnik i przypomnieć teraz odmówił mi Roman Gutek, że w Wenecji pokazano startera w nowej zremasterowanej oczyszczonej wersji nie, więc będzie tylko kwestia podobno gdy telewizja kultura zakupiła prawa do licencji do wyświetlania tych filmów teraz w tym, więc myślę, że czas Tarkowskiego nadejdzie, a on zawsze miał tak jak Brodski zawsze miał, bo oni mi się moją o nim o tym, może też sobie porozmawiamy chwilę on zawsze miał ten krąg swoich wiernych bardzo wyznawców, a przynajmniej tak jak i my się do 2 wyliczamy wady tych, którzy pamiętają już nawet może nie pamiętają dokładnie samych filmów, ale pamiętają to jest niesamowicie przeżyli wtedy, czyli to było jakieś tajemnicze pamięta mam takie wspomnienia kino Kijów Stal Gerry, a i tak była grupa widzów trop 10 minutach wyszła, ale ci, którzy zostali przydzieleni zafascynowani CFD w domu taki charakterystyczny w Wilnie nie ma nic nie dzieje no no i t d. droga nie to niesamowite wczoraj w Lublinie jest dziś możemy zaoferować takiemu datami w kinie pod Baranami była premiera tej książki obejrzeliśmy z publicznością też niesamowity dokument zrobiony przez Michała Leszczyńskiego Polaka mieszkającego w Sztokholmie, który był montażystą i oferowanie tego ostatniego filmu Tarkowskiego, nad którym pracował wtedy, kiedy mieliśmy z Leonem szczęście jego spotkać inna i ten film pokazuje Tarkowskiego przy pracy w Milk kogoś, kto żyw no i wizjonera, ale wtedy, gdy przy oferowaniu pracy tak tak i to na Gotlandii było kręcone wizjoner, który komponował każdy detal ułamaną gałązkę w kadrze ona miała być budowana pod tym kontem on pokazywał torami aktorom jak powinni się przewracać i on każdą scenę koloru ścian musieli zmienić tryskali drzewa jakimiś nabytymi po prostu to była wizja przywieziono jakiś ogromny Czeremchy, które miały stać przed domem cała wielka ciężarówka za chwilę o niej kazał po prostu mnie, że to nie pasuje ten mało tego po finał tego filmu niesamowitego jest polega na tym, że płonie wielki dom, w którym dzieje się akcja i 1 z kamery Svena von Küster wspaniałego operatora Bergmana zawiodła i proszę sobie wyobrazić, że Tarkowski zmusił producentów do tego, żeby ten dom odtworzono za pół 1 000 000 koron zbudowano go ponownie 11 po to, tylko, żeby on mógł spłonąć już dobrze sfilmowana poziom wiele znaczy dla swych producentów trudne do kupienia oboje mieli świadomość, że obcują naprawdę z artystą, że takich artystów można policzyć dane na palcach 1 ręki w świecie wtedy, ale w tym filmie trwa wczoraj oglądał to i tak było to pokazane bardzo pan mówi o 2 drobne kawałki do wszystkiego nie pokazał jak było jak dramatyczne są te sceny jak jak on jest na planie z 1 strony despotą, a z drugiej strony, jaką wytwarza niesamowitą więź z zespołami, kiedy finał następuje ten dom płonie wreszcie w sposób dobrze sfilmowane tego oni wszyscy płaczą na planie się obejmują się ściskają wytwarza się ta nieprawdopodobna więź były w tej ekipie filmowej i to mi daje tutaj ASO, żeby opowiedzieć jeszcze o innym filmie mianowicie o zwierciadle, bo z zwierciadło to jest film właśnie wczoraj widzieliśmy jak ogromny zespół ludzi tworzy takie dzieło to jest kreacja zbiorowa inne tymczasem zwierciadło najbardziej osobisty i taki intymny film Tarkowskiego autobiograficzny to jest po prostu dla mnie coś w kinie zupełnie niemożliwe to jest wiersz to jest liryczne wyznanie, które się mówi ściszonym głosem to jest coś tak prywatnego osobistego żywości w kinie niemożliwego chyba do stworzenia właśnie, gdzie cały ogromny zespół ludzi przy tym pracuje, a ma się do czynienia ma się wrażenie, że rzeczy da się po prostu wierzysz w wino czy ten pokaz wczorajszy to był pokaz jednorazowy tor wodny to jest możliwe nie kazano GU ido wiemy, że licencje to zarówno dla władzy ma Roman Gutek jako Anioł prezes lot do wody filtruje wskaże, że będziemy rozmawiali o jakichś warszawskich też w premierze tej książki i pokazach mam nadzieję, że żal do nich dojdzie natomiast myślę, że trzeba opowiedzieć o tej przygodzie całej nieprawdopodobne, jaką było spotkanie kogoś takiego, bo to był zawsze ten 1 z moich 345 tych najważniejszych wezmę 2 słowa jest dla tych, którzy pierwszy raz usłyszeli, że istniał LG autorskich była jeszcze niedawno prezes reżyser rosyjski oczywiście, który żył niestety tylko 54 lata i które w ciągu tych 54 lat zdołał zrealizować zaledwie 7 pełnometrażowych filmów z ogromnymi trudnościami, bo jego silna osobowość artystyczna uwłaszczenie mieściła się w tych wszystkich granicach jakie, jakie zakreśla ono twórcą filmowym w sztuce w ogóle w Rosji za każdy jego film był oskarżany o motorze to nie jest film dla ludu dla co dla ludzi, że ty i zawsze powtarzał ten mechanizm, że wszystkie te filmy dostawały nagrody dla europejskich festiwalach złote Lwy złote palmy i w Rosji wędrowały na półkę albo były tak minimalnej ilości kopii dystrybuowane do władzy miały nadzieję że, że poniosą klapę tymczasem okazywało się, że walą na to tłumy, zwłaszcza młodych ludzi i po zwierciadła, kiedy Tarkowski wydawałoby się, bo tak osobisty swojej rodzinnej historii zaczął dostawać mnóstwo listów od ludzi, skąd ta się dowiedział o mojej rodzinie jak pan potrafił opisać losy naszej rodziny i mówi że jemu to dało niesłychanie takie poczucie siły że, że jest uczciwy i że mówi językiem, który jest dla ludzi ważnej zrozumiałe dla tak czy owak, gdy jednak Tarkowski opuścił z Rosją tak no tak zrobił nie rób los trafił na półki na 3 lata obie Stal kara jest zniszczona umów w trakcie być może niechcący ale, ale w laboratorium i musiał kręcić się ukryć, że kręcił z wody z innym operatorem ponowi, ponieważ poprzedziła Dorn z Polski ważniejszym teraz widzimy ten zabytek drgawek z mało tego wczoraj prof. Tadeusz lubelski nasz wybitny filmoznawca powiedział rzecz ciekawa że, że tylko w naszym wywiadzie Tarkowski opowiedział coś, czego nigdzie nie jest poza tym mnie nie mówią, że miał taki plan, żeby nakręcić drugą wersję startera, ale nie mógł tego zrobić będąc poza poza Rosją i nie mając do dyspozycji tych aktorów, a musiał tę Rosję opuścić bo, kręcąc we włoszech nostalgię osiemdziesiątym trzecim roku swój pierwszy film taki działa emigrant o imigranci pisarzem emigracyjnym, którego właśnie Rosjanin, którego zabija nostalgię i stwierdził, że nie może nie może wracać do Rosji, gdzie będzie miał znowu te wszystkie przeszkody, że tryb i ogłosi była taka głośna konferencja prasowa w Mediolanie osiemdziesiątym czwartym roku, gdzie on ogłosił, że pozostaje na Zachodzie odmawia powrotu oczywiście został od razu pozbawiony obywatelstwa, ale nikt nie, dlatego że chce być dysydentem i czy z powodów politycznych tylko jako artysta chce móc korzystać z wolności twórczej zaraz wrócimy do naszej rozmowy metra skrót informacji o Andriej Tarkowski wywiad-rzeka z Andriej Tarkowski w rozmowie z wieży i ligi miliardem no liderem jest na rynku prawda zwierciadło traw zdjęciem neandertalskiego opowiadamy opowiadamy tym, którzy od dołka z kim tym, którzy być może po raz pierwszy usłyszeli to nazwisko, które dla nas było jest nowy dla nas ludzi naszego pokolenia usłyszeli po raz pierwszy, ale już nie zapomną ich rządów innych dochodów firmy z tym, że Jasiek ma refleksje, bo zazwyczaj zamawiam słuchaczy, by mówić jak i znalazł Londyn filmy w grach wideo w sieci możecie go państwo zobaczyć te filmy powinny być oglądane w kinie oczywiście w oczach widać, że po prostu widzę sens Węglowa i nawet z razowego rublowa, ale to co, więc SNS PL tda to może być wraz z dala od złych wielki ekran o tym, tak to to jest magia oczywiście inna zupełnie aura i tyle za realny ja odkryłem, że nie dziwne zjawisko, które nie czytałem nigdzie, że istnieje jakaś tajemnicza relacja pomiędzy wielkością ekranu, a upływem czasu w filmie mianowicie czy oglądają nostalgię w telewizji i ten film się niemiłosiernie dłużył były takie duże z 1100 nie do zniesienia natomiast oglądany w kinie na dużym ekranie ich poniesienie miało tego wyrażana jest nie wydaje się panu, że może pomóc wtedy, gdy pan oglądał zrzec się jednak, że im się postarzał, że to, że wtedy to była inna percepcja od teraz to jest pytanie to jest taka jak dzisiaj te filmy byłyby odbierane, ponieważ jednak trzeba powiedzieć co zdecydowanie Tarko i to w tym naszej rozmowie wychodzi Tarkowski był mistykiem był wielkim mistykiem kina nazywano go tym mistycznym geniuszem ze Wschodu jak i dla publiczności zachodniej tam się cieszył ogromnym powodzeniem w Szwecji n p . w Londynie jego retrospektywy, by w Ameryce nie ale, ale w Europie jego retrospektywy były wyprzedane z góry natomiast myślę, że on KO równocześnie miał poczucie absolutnej takiej obcości duchowej, że oni tak naprawdę nie rozumieją tego, o czym mówi, ale moja prywatna taka teoria jest taka, że oni jakiś tajemniczy sposób wyczuwali, że on mówi o czymś was szalenie ważnym co oni utracili do czego nie mają dostępu i to wychodziło n p . w czasie spotkania z publicznością, kiedy go po raz pierwszy zobaczyłem, że tak powiem na żywo to o tym warto chyba powiedzieć, bo jestem w Sztokholmie otwieram Dagens nyheter widzę retrospektywa filmów Tarkowskiego już tomie odwiedziło serwis mój ukochany reżyser i na końcu widzę już coś co zupełnie sprawia, że na nogach odczułem, że jest spotkanie z Andriejem Tarkowskim z publicznością w kinie Vogel bloku, bo on w tym w Sztokholmie wtedy kręciło, ale kręciły mnie na Gotlandii, ale musi oddać mandat karny przejazd na więcej to się taka fantastyczna okazja, żeby tutaj go spotkać mnie idea tego dnia po to, kino widzę z daleka tłum ludzi, który paraliżuje ruch uliczny nie ma wejściówek ani biletów od tygodni itd ja stoję w tym tłumie taki zrozpaczony, ale niebiosa czuwają raptem ktoś klepie mnie w plecy mówi Jurek co ty tu robisz to espresso, lecz Cleber z uniwersytetu sztokholmskiego już się sens to spotkanie się zaczyna on ma za wejściówkę dla swojej partnerki Marii, które się spóźnia, której nie ma siły NATO kto, choć na ten bilet i tylko takim taki cudowny sposób znalazły się na na tej widowni i gdyby nie to ten Opatrzności w la Rosy nie byłoby także obawia się, że widziała takich tam za chwilę przywiozła biletem i mówi że ta walka Witalija kuglarzy róbta, co żyje się stąd nie ruszam w no i to spotkanie było dziwne, bo ono pokazywało właśnie tę skalę, jakby niemożności porozumienia się stąd publice z tymi krytykami, którzy zadawali mu pytanie akademickie banalny jakiś taki cel chciałbym powrócić do łona matki jakiś kraj do Polski takie wpisy pomyślał Boże mają takiego gościa i zadają takie pytanie czy nie można, by tak porozmawiać, ale bandu weksel jest nocował, bo wystarczy dziś tak tak, bo jeżeli wciąż cali jak napisałem tak do tego Janika z powszechnego opisałem opisał zdjęcie słuchał itd tak zrobić dla szczegółowo wszystkie jego odpowiedzi na te pytania notowałem zresztą warto wiedzieć, że wtedy w tygodniku nad jego wypowiedzi zostały bardzo boleśnie ocenzurowane wszystko to co mówił o religiach o wierze o takich najważniejszych dla siebie sprawach to wszystko było ingerencję cenzury nawiązki kwadratowe dekret to na dojazdy manewrowe i młodzieży z tezą, że tygodnik ma z ligi realizowane archiwów i w tym martwił się znalazł ten tekst ingerencja cenzury przywróciłem wszystkie te fragmenty w tej książce w tym tekście w nawiasach kwadratowych, żeby czytelnik mógł zobaczyć co wtedy było niestrawne dla dla cenzury po osiemdziesiątym siódmym roku zdaniem w no, więc postanowiłem spróbować czy takim mieszanym po symbol, czyli duch spotkać się Stępkowski co oczywiście natychmiast się dowiedziałem z od różnych znajomych, że on jest chroniony żadnych wywiadów pracuje nad filmami z żonatym wczorajszym dokumencie widać było, jaka to jest koncentrację, jaki to jest wysiłek skupienie żadnych innych rzeczy na aleję byłby poprzez w nich znajomych z kręgów właśnie filmowych teatralnych w rozpuście taki widzimy, że jest ktoś z Polski Solidarności z kim może bardzo by się było spotkać Jagnę owady i raptem plaży w obrazie dziesiątej wieczorem mówi Rz zginęło 2 mieszkań tego spotkania z telefonu Noll mieli jakieś dwa-trzy tygodnie ogólny, że do tego dojdzie do absurdu już rywala niż nie mam do stracenia w Gnienie ja mam taką dewizę życiową mianowicie z filmu lot nad kukułczym gniazdem, kiedy MAK marsze jak pamiętamy Nicholson próbuje wyrwać te prysznice taki postument z dramatami w łazience żyłem występują próbuje wyrwać z posadzki oczywiście muszę nie udaje to czubki wszystkie się z niego śmieją, a on w drzwiach odwraca i mówimy, ale przynajmniej próbowałem, więc Valdes przejawia taką dewizę, że nawet wtedy, kiedy nie ma żadnych szans, żeby Sejm zakończył powiedzieć co, ale przynajmniej próbowałem, więc tej kwestii spróbowałem i raptem o dziesiątej wieczorem telefon po angielsku jakaś miła pani z pasją Osiewicz z Andriejem Tarkowskim miałby tak czy jutro może pan być szesnasty w telewizji Sztokholm miały mogę ile czasu, gdy bank chciałby mieć jedynie na ile mogę liczyć stanęło na pół godziny odkładam słuchawkę i sobie uraz tylnych siedzeniach uzmysławia sobie bez zmian w swojej bezczelności zastrzegł wczoraj ten film obejrzałem to naprawdę wtedy się dopiero przeraziłem na co ja się porwać dzisiaj muszę na pewno na to nie zdobył wtedy pan mało wiedział jak bym nie wiedział, iż teraz przez internet jest za parę godzin stanę przed obliczem największego reżysera świata goście kompletnie nieprzygotowany, bo sądziłem, że jeżeli nawet by mogło do tego dojść do będzie parę dni będzie można się przypominać jego filmy jakoś przygotować do owoców, gdyż minęło dobrych kilka lat od momentu nowa era widział te filmy prawda, więc wojnę Leona Bergera, który wtedy był prof. Uniwersytetu sztokholmskiego obejmuje on ku ratuj ja mam tu mówić lepiej ode mnie po rosyjsku ja jutro my ma stanąć przed krakowskim 1 on był świadom szaleństwa w tym zawartego, ale Brice świadek kochany kibicu metro przyjeżdżają do mnie ja byłem u niego przed północą mówi Opowiedz Witsel Opowiedz jego filmy, więc co pamiętałem tośmy sobie ta moda jest dla niego filmów tak być bardzo go jeszcze mniej by pamiętał niż ja, chociaż też przeżywał bardzo i żużlowej start 4 no ale wkoło drugi kiedyś już jakiś tam zaczęły się wyłaniać pytania Leon przytomnie zapytała czy ty pomyślałeś na czym to nagramy i trzeba było rano jechać do naszego przyjaciela pożyczyć od niego magnetofon, ale on pojechał do różnych testów na uniwersytety Rosjan, którzy nam te pytania poprawnych przetłumaczyli no i stajemy i wchodzi Tarkowski jesteśmy jesteśmy już w tej telewizji pawilon w szesnastce wchodzi taka skumulowana energia skoncentrowany przenikliwy wzrok mocny uścisk dłoni tak Wajda tu bezradny jak zranił syna nie bardzo byliśmy przerażeni cali spięci, zwłaszcza że Leon jeszcze mi zadał przed wejściem takie pytanie czy ty jesteś pewien, że będziemy umieli się posługiwać tym sprzętem, by to była straszna chwila, bo już plan zaczyna czytać to pierwsze pytanie AJA naciskamy rekord play historii ta zima manipuluje, ale pauzują rekord play stoi w haśle Tarkowski mówi może poprosimy jakieś techno House, a jakże nie na ambicjami za rok może nie ma kontaktu prądów i kontakty z przekładami, jaki idiota do drugiego kontraktu w rekord play stoi z branży z SLD Diaza groza nie i raptem patrzę, a przed nim na stoliczku stoi taki mikrofon na stojąco ulicami z takich zaliczek on o w SSE no i proszę wyobrazić, że po 2 godzinach rozmowy z 4 Krosno miało być pół godziny po 2 godzinach Tarkowski mówi wiecie co to pojedziemy do mnie do domu nie będziemy tu się dzieci tego kierowca zawiózł ich tam kolejne 2 godziny, a pod koniec wreszcie bardzo takie osobiste o trudach, czyli w PiS w otwartym spotkał ludzi, którzy rozumieją i to nie były i widział chyba od razu, że nie ma do czynienia z profesjonalnymi dziennikarzami, że to nie jest zwykły wywiad tylko, że ktoś zamieniło jakąś istotną rozmowę, w której on okazał się szalenie szczery, bo opowiadał nam o swoich rodzinie o tym jak ojciec opuścił ich i kiedy miał 3 lata o tym, jaka jak wiele jest winien to piękny hołd hołd złożony matce jak wiele zawdzięczam matce i nie pojmuję w ogóle jak ona zdołała w tych strasznych warunkach wojny nędzy zupełnej oni mieli 1 parę butów wspólną, którzy wyrządzili diakona zdołała im zapewnić wykształcenie rząd wszystko co co osiągnął zawdzięcza matce kreślona później też, kiedy groziło mu Bogu taki wyrok w trudnym młodzieńcem do czego być może się przyczynił do jego polskie pochodzenie jak kiedyś powiedział, że wjedzie, bo był celem drużyny grały w OFE na poziomie dziadków kino jego ojcu dziadek opowiadał po polsku różne historie związane z powstaniami polscy mali wymienione w jakiś tam są w morzach i siostra jego zaloty genealogii Ion się śmiał, że być może właśnie tt polskie korzenie gdzieś tam tkwiący są źródłem jego takiego wiecznego buntu i niezależności w każdym razie opowiadał nam nie tylko o swojej rodzinie, ale o ostrych swoich problemach trudnościach w Rosji myśmy świadomie bardzo nie chcieli stawiać go w takiej sytuacji trudniej tam zostawia ocenia jako zakładnik został tam jego sen nie chcieliśmy stawiać w sytuacji, która byłaby dla niego ryzykowna dlatego rozmawialiśmy o jego filmach i w ogóle o tym, czym jest kino dzisiaj i no i tak, że o związkach z polską szkołą filmową i przygodzie z Stanisławem Lemem, ale o tym, mówimy wtedy część naszej rozmowy z państwa pan Jerzy Illg snuje opowieść o tym jak powstała za książkę książka wywiad-rzeka on i Leonard najpier w spotykają się z Andriejem Tarkowskim sytuacja rzeczywiście niesamowite wielkie szczęście rodziców i standaryzacji dwunożne hominidy stereo godzinna rozmowa potem się okazało, że to rodzaj takiego testamentu, bo niedługo później się okazało, że nie wchodzić RO wtedy, że chyba tego nie wiedział, chociaż zażywał silne sporej ilości leków od zawsze był zagrożony gruźlicą nie inny był wątłego zdrowia i wkrótce potem rozeszła się właśnie ta straszna wieść, że ma raka płuc to wszystko potrwało już tylko rok, a nasz wywiad ukazał się w pierwszym numerze Res publiki, które się wyłoniła z podziemia po osiemdziesiątym siódmym roku i dopisał się taką sensacją takimi jego testamentem duchowym artystycznym związku z Chin tłumaczony był na kilkanaście języków Corriere della sera LED International to poszło świat po prostu, jeżeli coś z państwa chciały pójść na grób Andrzeja Tarkowskiego to musi się wybrać na południe baby zjada sam zerwie zdobyła wyłom w wiedeńskim salonom bywa i tak właśnie jest pochowany, ale jej Tarkowski ten będzie się opiekował w tej ostatniej fazy Krzysztof Zanussi zaprzyjaźniona z nimi też Tarkowski nawet mieszkał w jego mieszkaniu wtedy i te związki z polską były ważne z Andrzejem Wajdą Adriano nadawca udostępnił mi 8 listów Tarkowskiego do siebie, z których widziałem kilka rysunków takich podręcznych zabawnych Tarkowskiego te są reprodukowane w tej książce, ale w wymieniał polską szkołę filmową operatora Wójcika Andrzeja Munka cudownego wyzwolenia rosyjskich reżyserów, którzy znali tę twórczość nawozami i Polska była szalenie ważna tak samo jak ważna była dla poetów pisarzy przeżyje w Sztokholmie, robiąc wywiad Brodski i lisy kiedyś dostawał nagrody Nobla i diesel Natalia Gorbaniewska i Tomasem Venclovą wszyscy byli bandytami wydalony misy ze związku sowieckiego z nimi wszystkimi rozmawiam po polsku oni wszyscy uczyli się polskiego, żeby mieć, bo to było okno na świat mieli przez to dostęp do literatury, która nie była tłumaczona w Rosji także dla nich Polska to był zachód i Polska szkoła filmowa Tarkowski tutaj o tym, mówić to była szkoła takiego kina prawdziwego u nich wszystko było papie masie dekoracje w studio Atelier a, a Polska szkoła była prawdziwa i to była dla nich jakaś wielka lekcja inspiracje w opozycji także w świecie filmowym Tarkowskiego świadczy choćby to z Ingmar Bergman napisał w eseju, który zatytułował wymownie największy 10 Derkowski wyraził to co zawsze chciałem powiedzieć, że nie wiedziałem jak to zrobić przyznacie państwo filmy Bergmana ani zdać Tarkowskiego to to jest motto do naszej wrażliwości dla, o co pani zacytowała, kiedy odkryłem pierwsze filmy Tarkowskiego były one dla mnie objawieniem oto ktoś wyraził to co zawsze chciałem powiedzieć, lecz nie wiedziałem jak to zrobić Tarkowski jest dla mnie największym reżyserem obdarzył bowiem kino z nowym specyficznym językiem pozwalającym uchwycić życie jako w grę pozorów jako sens to jest motto leasing marża Bergmana hołd złożony właśnie Tarkowski z kolej i renta co mówi Targowski na temat różnic między Wschodem Zachodem temat duchowości na temat roli religii coś, czego powinien coś wierzyć władzy przypomina to bardzo zawodzi, że ta osoba teraz żyjąca mówi podobnie jak kiedyś Tarkowski Iwan Wyrypajew możliwe, że ze swoich w wypowiedziach rosyjski rząd wierzy, że to odrodzenie duchowe nadejdzie ze Wschodu właśnie z Rosji, że zachód był dla niego tak pogrążony w komercji materializm jest w takim właśnie konsumpcyjnym, jakim się inne, ale kresem życia nie wiem ludzie oglądają moje filmy czy mogę mówić można czytać książki nasze, ale czy to rzeczywiście, gdy zachodzi, gdy dociera prawda jak zwykle zagadką były tłumy na miarę tych nieporozumień jest taka anegdota opowiada jak zabrano go w Ameryce do monument Waleryj i on był porażony pięknem tego tego miejsca i mówił, że to jest jak ikona, czyli ikona to nie jest obraz tylko to jest okno w ścianie, przez które światłość pada i rozmawia się, bo z Bogiem to Biała limitu mówią że, że tutaj kręcono dyliżans o tym jak robili progi la RS zbliża się komuś mówić to była dla niego taka miara i dla nas myśmy się zorientowali, że zupełne niemożność znalezienia jakiegoś wspólnego porozumienia głębszego istotniejsze nowy stadion do pana mówił pan z Polski wyjeżdża tak to jest ten koncern przejmujący bardzo fragment, bo pytana czy jesteśmy emigrantami Leon, mówi że on tak krajom, że wracam do Polski Ion mówi nie ujrzeć Alicję mówi nam nie nadał jej, że ci i ja myślę tak naprawdę, że ten film nostalgia poprzedni film we włoszech realizowane są rosyjskim reżyserze, który właśnie, z którego zabija po prostu tęsknota do do ojczyzny nostalgia to to była prawdziwa przyczyna śmierci Tarkowskiego nie ten reaktor nostalgia myślę, że go zabiła ideową obcość tego świata i tęsknota do do tych rosyjskiej wsi, w których dieta, którą tak kochał, którą poznał także w czasie wypraw geologicznych, choć jest wspólny element biografia Brodskiego chip, a nie tylko to, że obaj zostali wydaleni z Rosji nie tylko, że Tarkowski umarł mając lat 54 Zabłocki 53 zaledwie w da, ale że obaj brali udział w ekspedycjach geologicznych to było dla młodych ludzi wtedy jakaś taka przestrzeń wolności rzucili tym Brodski rzucił szkołę Tarkowski został przez matkę uratowany przed wpływami jakiś grup młodzieżowych nie wiadomo, jakby się to skończyło IT i 1 , 5 roku spędzonego spędzone przez Tarkowskiego właśnie z dzikiej przyrodzie za Uralem to było dla niego okres, który wspominał jako najszczęśliwszy w życiu ich bardzo ukształtował jego wrażliwość także na przyrodę na dane, które on uważa, że n p . kiedy myśmy wiedzieli za to Szukszyna w kabinie czy radio widnieje on tego nie on tego nie czułam to nie pokazywał tego prawdziwie on w ogóle taki stosunek do kina do twórców kina bardzo surowy zaniku kochanym reżyserem był Robert gry są misja gór, czyli Kurosawa wymienia tych 2 swoich najważniejszych, mimo że często ich filmy szły przy pustych salach ale, ale byli to twórcy wierni sobie tak jak Ion bezkompromisowi całkowicie i realizujący tylko to co sami chcieli powiedział nie to czego by oczekiwała od nich publiczność innym wątkiem polskim w tej rozmowie to jest relacja z numerem no bo przecież z Solaris adaptacja powieści Stanisława Lema o najprościej Lem, który wrzeszczał na Targ polskiego wywiadu oraz jak w dur jak terminale do ich dochodów i radnych z nieraz go od dywidend, które idą, ale ale, ale rzeczywiście tutaj było to bardzo ciekawe, bo dla Tarkowskiego dzieło, które stanowią podstawy jakiś jego wizji artystycznej nie było przedmiotem adaptacją mniej ilustrował Lema oczekiwał rząd po prostu zilustruje jego powieści tymczasem dla Tarkowskiego co innego było w tej powieści ważne dla Lema to byłaby wizyta kontakt 800 zdarzeń jest technologią skoczyły z sądzą techniką z kosmosu z science fiction, a dla Tarkowskiego to było nieważne ważne, bo wymiar moralny pokuta na wstąpienie na drogę duchową Anton zaczerpnął tylko taki impuls z tego dzieła my tu dość remont za 2 miejsce nie jest jasne dodaje przyznaje im dalej tak mówił Kittel mówił, że to nie jest mój film nie robił tego filmu i liter kostki mówi nam no to jest jak go strasznie szanuje jako wielkiego pisarza i bardzo, ale też przykład czeka niesłychanie inteligentnego mądrego, który równocześnie kompletnie nie rozumie czy miejski no nie rozumie, że to jest osobna sztuka innym językiem mówiące, o ile i, że jest bardzo wielu takich ludzi, a to co, z jaką w swoje takie credo wyznaje mu mówiłam o japońskich LO przeciwstawia właśnie ten zachód wschodowi mówił nam o japońskich artystach, którzy wędrowali z dworów Shoguna z, osiągając na dworze szczególna jako nadworny artyści wielką sławę, a potem znikali i pojawiali się gdzieś zupełnie innej części kraju wydajnym dworze anonimowo pod zupełnie innym nazwiskiem i zaczynali od nowa i to od zawsze było to samo nie eksponowali swojego ego nie chcieli kariery sławy tylko chcieli służyć sztuce i wyrażać siebie w sposób autentyczny prawdziwy i myślę, że ta postawa była bardzo bliska także samemu tylko wąskiemu nikt w tej rozmowie, ale miał różne napięcia emocjonalne Liban 4 godziny z kimś rozmawiać po 4 godzinach też w zupełnie inna relacja jest prawda między nami jak woda ma za sobą i jaki bo pan nakręcił film widziałem to jego kręcił i potrafi być wręcz despotyczny zdecydowany, ale takie odczucie właśnie w tej relacji z tym, że ogłoszenie na nieprawdopodobnie silną osobowość coś się ujawniało w tym, że czasami dochodziło nowości takich konfrontacji n p . na temat romantyzmu, kiedy się okazało, że zupełnie inaczej pojmujemy dramat żyje się zupełnie nie zgadzał z naszą jego definicję natomiast takie momenty zabawne było to kiedy myśmy go zapytali o wizę Steina i zaczął mówić o język został bardzo ciekawie i mówi film łąki Bierzyński realne i jacyś takiego powiedział, że na niej nie znam ją tak spojrzał surowo mówi jak to pan nie znam, bo jeżeli pan nie pytały Eisensteina to powinien poznać także to ołtarz, jakby rodzaj cały czas takiego egzaminu młodzież oraz wiele oznak Berlin do tak byśmy ten tytuł Miss Echa mówił natomiast wiedzieliśmy, że chodzi o opaskę Morozowa, który zadenuncjował swoich rodziców został takim sowieckim świętem tam więc, więc o to chodziło i oczywiście znaliśmy te historie tylko gdy zdaliśmy tytułu filmu, ale on zareagował od razu w sposób taki no po prostu chciał mieć od nas wymagający był wymagającym partnerem w PiS, bo pytanie co w przyp przygotowane dobrym rosyjskim tak, ale już dziś rozmawiać z 4 godziny ktoś wychodzi poza tym paradzie wiście prawda i Eni nie mnie nie nie mieliście tutaj coś Stowarzyszenie chorych graliśmy w Koźle zrozumiał on was dotarli niezłą jakość antyrosyjski badaliśmy oczywiście nie nie sposób tezę, że łatwiej wam było powiedzieć dziś potem, ale bez uśmiech radość i zrozumieć byliśmy w stanie nawiązać z nim rozmowę polemizować zadawać dodatkowe pytania, których nie mieliśmy napisanych, bo rzeczywiście dość przekształciło taką żywą żywą rozmowę, kiedy go np. zapytaliśmy na końcu o oto, jaki model biografie byłby mu najbliższy spośród rosyjskich twórców czy Sacharowa Trzebuni da ci nie petentem szkody cenowy nędzarzy licea Kuźnia tartak w piłce nożnej Rosji on dużo też mówi właśnie o tej kulturze rosyjskiej to jest kolejny taka rzecz, która go łączyć Brodski, że oni mieli świadomość, że na ich pokoleniu spoczywa obowiązek ocalenia tego co tam miało być zniszczone więzi z tradycją więzi z przeszłością z wielką rosyjską kulturą, od której władze sowieckie chciały odciąć to tego nowego sowieckiego człowieka oni właśnie zachowywali tę więź poprzez kontakt z poezją ojciec Tarkowskiego Arsenić Tarkowski był 1 z wielkich poetów rosyjskich, który kontynuował ten minie Mandelsztama Cwietajewej ach, matowej Zabłockiego ciekawe zmarł w osiemdziesiątym szóstym roku dużo później prawda zaczęły się zmiany w czasie Rezende czekamy na wiosnę ludów w Europie wschodniej, ale boi się bardzo cenił za ten cenny bagaż ze śród dawno zdali bez krwawej rewolucji to, że zdołaliśmy zmienić ten system bez rozlewu krwi i takim wielkim duchowym zrywem wysiłkiem to dla nich dla Rosjan było szalenie ważne wznowiono przed dalszą rozmowę ze znajomymi zadzwonił do niego wyniosły pomiędzy Sułkowskiego, z czym dziś kojarzy dawny stadion rugby Love ME w i mówi Sulej i leży tam dowiedziałem od tamtej Rusi notę te obrazy mówi słuchaj ja ze sceny ciągle pamiętam przez ten, który dzwonnica wlatuje w tym balonem jakimś w takich pęcherze w tej chwili 1 wielki szum licz się to co mi wstyd na scenę wypełnili jony zostają w człowieku, ale dla mnie właśnie rubla Office przykładem filmu nigdy nie widziałem prawdziwsze jego filmu historycznego nie miał się wrażenia żadnego kostiumu żadnej scenografii żadnej teatralności odbiło się jak gwiazda via kotary czasów i zobaczenie okrucieństwa zobaczyli, że jakoś lepiej się tego tego malarza na na polecenie kniazia, żeby nie malował dla innych nuda jak i jest to także święta, ale też dzika groźna taka żywiołowa kierujące się instynktami i to wszystko Tarkowski fantastycznie pokazał czarno-biały film nie tylko na koniec Stanisławowi, a potem kolorowa jazda po i ikonach po przybliżają nas ten to był wybór ten dojrzały, a więc wiem, że np. katowicka Filmoteka ma 3 filmy i w ramach festiwalu Ars cameralis w ramach 1820 listopada mają być pokazane w kinie kosmos przy centrum filmowe z krajów państwo ci, którzy zresztą z takiej tam będziemy mieli z Leonem spotkanie na koniec tego przeglądu filmów Tarkowskiego także czy, prowadząc go mamie Zobacz co dzieje się bez przypuszczam, że zdobędzie pewny start Elbląg w manager w myśl bardzo sam bym chciał sobie przypomnieć teraz po latach szukać i właśnie z tego dotacja nie jest akurat jest wielce niespokojna nawet wczoraj właśnie, kiedy po w tym filmie dokumentalnym były duże fragmenty ofiarowania to są wszystko filmy trudne to są filmy, które w, które z być może właśnie dziś ich upły w czasu ich tematyka wymagające naprawdę jakieś długo dużego zaangażowania Tarkowski mówi Fausta to ty możesz sobie kupić oczywiście każdy może przeczytać w Polsce, ale czy tym naprawdę jesteś w stanie go przeczytać przeczytanie falstarcie włożyć taki sam wysiłek, jaki włożył Goethe w jego napisanie i to jest jego dla widza i dla odbiorcy wody dzieła sztuki taka taka recepta czy warunek chcieć prawdziwego porozumienia tak wydawnictwo znak tytuł zwierciadło Andriej Tarkowski w rozmowie z Jerzym migiem i Leonardem legendę wpłat dla państwa kilka egzemplarzy dzięki uprzejmości wydawnictwa bardzo serdecznie panu dziękuję dziękuję wreszcie był pan Jerzy Illg redaktor naczelny Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA