REKLAMA

Jedna z ostatnich rozmów Mistrza. Andrzej Wajda i Patrycja Wanat [powtórka]

Program nocny
Data emisji:
2016-10-10 00:00
Audycja:
Czas trwania:
13:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat wciąż jesteśmy na czterdziestym pierwszym festiwalu filmowym w Gdyni stan państwa bardzo bardzo gorąco przez cały tydzień pogadaliśmy o tych filmach, które startują tutaj w konkursie głównym 16 tytułów ubiega się o statuetkę złotych Lwów dzisiaj wieczorem dowiemy się, kto te statuetki otrzyma jury przewodniczy Filip Bajon przypominam, ale w tym tygodniu odbyło się tutaj też kilka innych poza konkursowych wydarzeń bardzo ważnych takim NN takim Rozwiń » wydarzeniem był pokaz po widoków, czyli najnowszego filmu Andrzeja Wajdy film o Władysławie Strzemiń ski niezwykle ważny dla Andrzeja Wajdy innych postaci twórcy awans polskiej awangardy, który został niezwykle zniszczony przez komunistyczne władze z trzebińskiej odmówił jej wciskania na siłę artystom zasad socrealizmu nie chciało mnie nikt nie chciał iść tą drogą willę w sztuce i za to myślenie inaczej dziennie, gdy został zupełnie zniszczony ranny został wyrzucony z pracy w zasadzie uniemożliwiono mu normalny byt Lenina także Andrzej Wajda opowiada w swoim najnowszym filmie właśnie o nim, aby dodam tylko, że ten, że ten pokaz uroczyste łączył się również z urodzinami Andrzeja Wajdy 90 min 5 stresem pokazy Sonata ceremonia była niezwykle niezwykle wzruszająca, ale posłuchajmy Andrzeja Wajdy, w którym miał ogromną przyjemność rozmawiać i jak on właśnie opowiada o Powidoki aha tym filmie oraz Władysław Strzemiński w PRL praca Anety filmy to wstyd swojej 20 lat temu w początkowej mój zamiar był zupełnie inny początkowy denerwuje polegał na tym, żeby stworzyć firmę o takim dziwnym małżeństwem kim jest na mnie małżeństwo Strzemińskiego i Katarzyny Kobro no ale muszę powiedzieć, że niełatwo uzyskać taki scenariusz rządu to musiałby scenariusz, porywając jedno Dostojewski my, bo dobrego do RO z minimalnej jest scenarzysty i w związku z tym nagle się odłożyło powiedziałem żonie, że nie chcą strony szukają potem jeszcze innych spojrzenie na Polsce trzebnickiego na wiele, aby była wizja, że bardzo bliska ze względu na to, że żaden z polskich artystów żaden nie został tak z skrzywdzony ten zły źle powiedziane no tak, gdy pytamy o dobrze teraz mury wydeptanej ziemi jak Strzemiński i to za swoje poglądy za to, że go kochali studenci, z którymi pracował w szkole wyższej szkole sugestywnie w Łodzi za, kto i jak przemawiał i jak bronił sztuki no tej właśnie, która idzie na wśród nich wyznacza nowe nowe cele nie tylko rzuca, ale i w życiu równocześnie to była jego linia obrony i można powiedzieć tutaj z 2 dopiero się udało złożyć elementów mianowicie miałem też scenariusz Władysława Pasikowskiego, który całkowicie obóz nastawione na stronę polityczną tego wydarzenia i miałem scenariusz pana Mularczyka, który ideową miej sceny, które układały się pomiędzy nim tą dziewczynką córką Nikolą i nagle zrobiło się dość takiego, że Kobro, chociaż jest nieobecna konsekwentnie do samego końca filmów działanie na jej pogrzeb, że one przez istnienie tej jej córki tej małej poproszą ich na ekranie też, że początkowo, że to będzie głównie jednak film psychologiczny no ale rektorzy mają też do powiedzenia rektorzy chcą też wyrazić maksymalnie o PŚ k to co im daje się też szansę, której daje scenariusz, a sceny Władysława Pasikowskiego dawały szansę właśnie komuś takiemu jak postacie, które notabene prześladują Strzemińskiego i nagle ten motyw wyszedł na pierwszy plan nie całkowicie poza moją świadomością wiekowy, że z taką siłą uderzenia w ciąży i ja potrzebowaliśmy stworzyć jakiś protest, że jeżeli tak kiedyś było to tak być nie może i może też świadomość ma świadomość wejście przez wieś, kiedy myśmy zrobili film i skończyliśmy ten więc, że odda swoje nowe prądy mniej nie zaistniały na żywo prosto widocznie robiliśmy film kół przestrodze, a historia niż po to, żebyśmy się przecież uchwalali żeśmy bitwę pod Grunwaldem wygrali bardzo ładnie może być tylko, żebyśmy wyciągali jakieś wnioski Powidoki mają być jakość niemym przestrogą teraz 3 czy 4 lata umorzono z 2 zlote byśmy nie myśleli dlatego wiara, więc ich po prostu, żeby pokazać, że taki świat istniał, że taka brutalność władzy jej przekraczająca wszelkie kryteria jest wielu humanistyczna wszelkie kryteria znajomych w stosunku państwa do obywatela to straszna zemsta za to rząd myśli inaczej od 66 pierwsze miejskie nie odkładał żadnej bomby pod ten system podkładają bombę, dlatego że ucząc ludzi myśleć samodzielnie zagrażało temu systemowi, ale ten nie był film, który był wyziębiony leży myślą o tym, że coś takiego się zbliża to też zbliżyło nas wszystkich zaskoczyło wiemy już gotowe wcześniej główną rolę wciela się Bogusław Linda taki wybór dość nieoczywisty dna, ale wspaniałe posłuchajmy Andrzeja Wajdy jeszcze o Bogusławie Lindzie oficjalna decyduje o filmie decyduje o tym jak film będzie przyjmowany przez publiczność nie, dlatego że lubią Linde tylko, że nigdy nie swój spodziewali się, że się pojawić na ekranie bez ręki bez nogi wśród takiej sytuacji, a i tu jest właśnie na niedobry, jeżeli reżyser my komuś chwile natchnienia to na pewno właśnie wybór aktorów jest takim momentem ja czułem że Linda potrzebuje nowej innej roli takiej, jakiej nie grał i taką rolą na pewno jest rola Siemińskiego też jestem bardzo szczęśliwy, że dałem muszą się no i pokazać się z innej zwolnienie strony każdy z aktorów chciałby pokazać, że on nie jest tylko te 6 zwłok dawniej naturszczyk średnicy 1 gra raz w filmie no to wybieranego w dłoniach okna rolety nadaje się do tej roli ja niczego więcej nie aktor szuka dla siebie kreacji i ta rola Siemińskiego wykreowane przez Bogusława Lindę od początku do końca to Andrzej Wajda dzielił się też są 1 z cenami z dziennikarzami, że myśli o kolejnym filmie Hertz powiedział, że ten dla aktorów mamy plany, ale szuka jeszcze tematu posłankę membrany, ale jest w trudnej sytuacji stary reżyser już ma za sobą dość dużo filmów 40, a może więcej w związku z tym następny film jest trudniejszym wyborem, bo chciałbym, żeby ten film zaistniał chciałby rzetelnie filmy zajmował się z rzeczywistością pewnie ma sytuacja wyglądała inaczej po pierwsze, dlatego, że inaczej wygląda Polska literatura literatura, bywa że zbliżone w swojej formie do scenariusza filmowego opowiadania w powieściach były dialogi były sytuacje były bardzo wyraziste postaci dzisiaj, kiedy literatura uwolniła się od tych zobowiązań jest coraz bardziej literaturą szumów Novotel jest jej siła to jest słowa to jest materiał zostanie stworzona nic dziwnego, że pisarze szukają tak jak Masłowska szukają właśnie języka, jeżeli znajdą ten język gęstego dopiero się tworzy postać stylem gry dziś tworzy ten język ogranicza też im możliwości tego człowieka boi się inaczej nie umie porozumieć brak pomysłów brak mu w ogóle wyobrazić też fantastyczny ciekawy taka też, by pierwsza powieść Masłowskiej, więc nie ma, a dawniej było łatwiej byśmy się właśnie większość moich opowiadań, które z moich scen filmu była związana z upośledzeniem albo Jarosława Iwaszkiewicza albo młodszych kolegów, którzy bardzo źle pisali byli też scenarzyści mieli się scenarzyści bardzo się, że to, by świadomie obracali sytuacji politycznej oraz Atelier w Polsce istniała także oni z kolei gdy ten trend jak rozmawialiśmy o przyszłym filmie no to już wiedziałem, że to wszystko co jest tą maszyną to jest z tym zespołem co porusza w końcu dobrze znają wiedzą o tym, się interesują nas co jest bardzo ważne mianowicie, że ja nigdy nie jest za nie wychodziłem z założenia że, żeby to był mój film jako moje lodach powiewa dzieła artystyczne to sceneria musi być też mój nie miałem tego przekonania myślę, że Europie takie było w Melbourne bywają takie okresy i takie momenty, że kino chce, żeby reżyserzy sami pisali dla siebie, ale ja mam wrażenie, że to nie jest dobra ze SA GL, iż warunki w żadnym wypadku dla kinematografii mniejszych, które po prostu no no muszą korzystać z każdego materiału, który istnieje, a nie oczekiwać się reżyser po kolejnym filmie zmęczony i wybierze się w Wiśle, ale kibice chciałem zobaczyć film mówi znacie moje filmy idzie dalej z no ty tu bohatera chce, aby temu mieliśmy przed porwaniem unowocześnienie armii, a czy publiczność jest przygotowana w kinie też nie jest przygotowane i przejmować się wymyślić jakiś film, że nieprzygotowana publiczne człowiek no nie realny boskie, skąd on do Vienna wśród no, więc ja się pytaniami co jakiś film tak jak Ren państwo słyszeliście Andrzej Wajda też oczywiście z malarstwem jest dość mocno związany on oczywiście jak Diana znany jest różna powieści o Andrzeju Wróblewskim on sam tak jak powiedziano studiował malarstwo przez 3 lata no i zawsze Matejki Kai dzieci ze sobą, w którym rysuje dawniej miałem więcej czasu też dziwne, że więcej czasu rodzi się z żalem patrzyłem rysowane nieświadomie nie przyczepi PLFA należnych z tego przyjdzie rząd jest coś narysować dodał gazu misie podpisy ile skażony Nergalowi zdjęcie selfie ja mam więcej zdjęć niż w niedźwiedziu na Krupówkach wiele dla BOR Andrzej Wajda o Powidoki ach, oraz o planach na nas na przyszłość już się za chwilę Bartosz Kowalski od placu zabaw, czyli tym filmie, który podzielił tutaj publiczność bardzo moc Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PROGRAM NOCNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA