REKLAMA

W przeddzień 90-tych urodzin Andrzeja Wajdy [Powtórka]

Program nocny
Data emisji:
2016-10-10 00:20
Audycja:
Czas trwania:
29:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
sobotni poranek w radiu TOK FM w jutro minie 9 rocznica urodzin Andrzeja Witolda, a Wajdy do tych urodzin doszło w Suwałkach jak sam reżyser mówi jestem bardzo tą rocznicą zaskoczony nie spodziewał się, że do niej dojdzie do studia Jakub Majmurek krytyka polityczna dzień dobry państwu będziemy rozmawiali o 2 w rajdach myślę o Wajdzie legendzie o Wajdzie filmowców na początek zapytam ich pan powie szczerze widział pan wszystkie filmy Wajdy w wszystkich chyba nie jak tak Rozwiń » domyślam się z 13 z 2 może z 3 nie widziałem, ale widziałem zdecydowaną większość, więc jest to potężny zbiór filmów Wanda Wajda z 90 lat z tego ponad 60 poświęcił kino jego debiut pełnometrażowy tez pięćdziesiąty czwarty roku pokolenie będzie z aktywnym filmowcem no właśnie od ponad 6060 lat miał takie okresy, kiedy co roku kręcił film czasami w niektórych latach nawet po kilka filmów, licząc też np. produkcje telewizyjne czy jakiś krótsze formy, więc jest to potężny korpus dzieł filmowych do przebadania, a jednocześnie bardzo lubię potężne tematy notabene też myślę, że to jest w ogóle unikalny w skali światowej przypadek takiego twórcy, który towarzyszy wspólnocie swojej politycznej wspólnocie narodowej ze swoimi firmami not ponad pół wieku komentuje komentuje najważniejsze dla niej sprawy kronikarz not 3 bronić nie tylko kronikarz myślę, że ktoś więcej niż kronikarza taki trochę filmowy wiersz czy postać, która nam się gdzieś tam monstrum dziś można porównać do wielkich poetów epoki romantyzmu ktoś ma podobną pozycję w narodowej wspólnocie tak jak mówię w skali światowej nie jestem w stanie wymienić reżysera, który zajmowałby wobec swojej kinematografii narodowej podobną pozycję do Andrzeja Wajdy, więc jest to oczywiście przypadek w skali świata wyjątkowy w 2011 roku pisał pan warto spróbować uratować Wajdę przed Wajdą Wajdy filmowca przed Wajdą laureatem wejdą autorytetem Wajdą żywe muzea muzealnym eksponatem przed tym wszystkim czym na własne życzenie stało się w ciągu ostatnich 20 lat to był ten moment po oscarowy dla Andrzeja Wajdy i moment, kiedy prezydent Bronisław Komorowski odznaczył reżysera Orderem Orła białego słowem Andrzej Wajda został wsadzony na cokół szaf Ka i wydaje mi się, że z 1 strony oczywiście ma miejsce na tym cokole, ale z drugiej, kiedy Jakow osoby, które kochają kino promujemy podchodzi do tego kina czas to co około oś może przeszkadzać może uprzedzać niesłusznie do jego filmów, a te filmy zdradzać czy wręcz w pewnym sensie, że nie można napisać czegoś źle nie wydaje się wręcz przeciwnie może właśnie się w twarz, kiedy takie takie stanowisko wewnątrz jest taki zupełny klasy, więc się nim nie warto zajmować wydaje się stanowisko jest głęboko błędne, ponieważ jest to twórca, który cały czas Marcinów wiele do zaoferowania i który w, którego wiele filmów w tym tych najstarszych daje się czytać bardzo aktualnie i są one żywą propozycją także filmową dzisiaj w, kiedy przypomni pan sobie te pierwsze filmy Andrzeja Wajdy etiud kije z lat pięćdziesiątych mentor trochę wiadomo jakich warunkach one powstały, więc jemy źle możemy względnie pominąć, ale zastanawiam się na ile Andrzej Wajda jest utalentowanym człowiekiem na ile bardzo dobrym rzemieślnikiem w tym co robić tylko dlatego pytam o to pierwsze filmy co widać w tych pierwszych filmach, jakiego rodzaju rękę reżyser już żony jest i rzemieślnikiem sprawnym i utalentowanym rozstałem się jedno z drugim rozwiązaniem może być utalentowanym reżyserem niemający dobrego rzemiosła i te już pierwsze filmy Wajdy zdradzają wielki jest filmowy talent wielką wrażliwość no właśnie jego czwarty film w kolej, czyli pełnometrażowe i popiół diament FIS pięćdziesiątego ósmego roku to jest film uznawany za jedno w ogóle z największych arcydzieł szkoły polskiej w filmie film, który jest najbardziej znanym polskim filmem w historii nie ma w zasadzie żadnej szkoły filmowej na świecie 3 wydziału filmoznawca jakimkolwiek Uniwersytecie, gdzie tego filmu, by się nie oglądało nie komentowało to nie rozmawiało z nim i już od tych pierwszych filmów właśnie od najmniejszym stopniu może jeszcze pokolenia, które kręcone było w okresie, gdy w Polskim kinie dominował jeszcze socrealizmu ten gorset także estetyczne nałożony polskiemu kinu był najsilniejszy, ale od drugiego filmu już od kanału wyraźniej widać, że styl Wajdy zamiłowanie do pewnej malarce kości kadrów do E-pit do do epickiego ujęcia historii do skonfrontowania jednostki są przekraczającymi ją siłami i siłami historycznymi do pewnej takiej też apokaliptycznej scenograf i opowiadania przez scenografię do w ogóle opowiadania obrazem Wajda zaczynał swoją karierę jako malarz studiował na krakowskiej Akademii sztuk pięknych to malarstwo bardzo widać w jego filmach tam, gdzie ma do wyboru dialog podanie czegoś w formie słowa i malarski wizualny skrót od zawsze wybiera wizualny skrót i wizualne skróty to jest coś tam z jego kina na jesieni pamiętamy takich genialnych obrazów jest mnóstwo w popiele i diamencie, choć już na samym początku, kiedy widzimy z 1 strony Maćka Chełmickiego i jego kolegę, którzy przygotowują zamach na towarzysza Szczukę, a z drugiej strony widzimy bardzo tak przejmujące i świetnie skalibrowany obraz chłopak, który przy pomocy Wołów od ziemi ten chłop z 1 strony symbolizuje to oczywistość prace odbudowy, która się to przestój ci ludzie się wyłączają z drugiej strony są też cytat z obrazu takiego troszkę zapomnianego młodopolskiego malarza Ferdynanda Ruszczyca p t . p t. ziemia ten obraz rząd się pojawia np. w muzeum Narodowym w scenie otwierającej człowieka z marmuru ten jest dla Wajdy jakiś w jaki sposób ważne w popiele 1 z danych w popiele i diamencie mamy tam słynną scenę pod zwisającym w dół przywrócony do góry nogami Chrystusem, który symbolizuje rozpad świata powojennego mamy niesamowitą scenę śmierci nie Maćka Chełmickiego na śmietniku i skonfrontowano z dniem scenę poloneza w hotelu monopol i te obrazy przemawiają bardzo bardzo silnie umiejętność tworzenia od takich obrazów w skrócie zdolnych unieść bardzo złożone treści wciąż też uwodzą cech plastycznie to jest wielka siła kina Wajdy, która objawia się już od wczesnych filmach w latach 50 tys Niewiem czym zakończy się moje wyznanie, ale dokonano go do dzisiaj bardzo cenię popiół diament, iż mogliśmy pozwolić na taką skromną inne oceny to zupełnie nie rozumie zachwytów nad Zbigniewem Cybulskim i jego dość takim gwałtownym aktorstwem tak bym powiedział tak przy okazji, bo leży mi to na sumieniu chwyta opowiada o tym, że jest to piękna scena tak jest to piękna scena wizualnie, ale wydaje mi się że, owszem w mojej ocenie aktorską niekoniecznie koniec maja jest teraz już na żywność jest niezgodne z innej niż ta rola Cybulskiego jest 1 z legendy kina w ogóle nie tylko kina polskiego Cybulski jest rzeczywiście w kinie polskim aktorem wyjątkowym aktorem, który zawsze w zasadzie jest trochę z sobą na ekranie, który wnosi na ekran zawsze jakieś takie specyficzne nie uporządkowanie chaosu pewno też nad ekspresja, a ta ekspresja właśnie jest bardziej naturalna niż wystudiowane naturalistyczne gra innych aktorów się wydaje, że w ogóle, gdyby aktorstwo Cebulskiego jest bardzo nowoczesny myślą wytrwale za nową falę jeśli porównamy role Zbigniewa Cybulskiego z rolami najważniejszego aktora nowej sali ćwiczą wiele oba w ulubionego aktora wciąż łatwiej fok, którego wskazał jako swoje alter ego była ona była Nela w tej autobiograficznej antologii swojej czyny wolę czy znamy też drugą Darda jest bardzo podobny typ typ aktorstwa i że jest Krzysztof Baran tele między Leonem, a Cybulski są szalenie interesujące wracając do Andrzeja Wajdy głównego bohatera zdecydowanie pewnie najbliższych dni z okazji swoich urodzin jutrzejszy dziewięćdziesiątych mówił pan w popiele i diamencie to jest i kanał i t d . a później oczywiście człowiek z marmuru wszystkie te filmy, które są najbardziej znane i wszystkie niosą ze sobą potężny ładunek tematu Andrzej Wajda no i rzadko kiedy dawał sobie pewnego rodzaju odpoczynek tego typu tematów to zawsze to takie epickie kino tyle film hakerzy wciąż jest jego twórczości nurt kina bardziej kameralnego kina komediowego, który próbował uchwycić rzeczywistość współczesnej zabawy młodzież z takimi firmami są z 1 strony niewinni Czarodzieje z drugiej polowanie na Muchy mamy ten nurt kina adaptacji Iwaszkiewicza, które są o wiele bardziej kameralne mniej epickie, których też to historia i 3 lata jest tematem, ale obecność w historii ujawnia się przede wszystkim takich bardzo zdecydowanych obrazów światów, których już nie ma ukryte historia zabierano to jest właśnie to są balony z Wilka to jest gdzieś tam Tatarak to jest Brzezina też w jakimś sensie w ten sposób historia przedstawiona jest też dosyć kameralny kronice wypadków miłosnych to jest z kolei adaptacja oczywiście prozy Tadeusza Konwickiego, więc też u Wajdy mamy do czynienia z bardzo różnorodnym, niemniej to nie jest tylko i wyłącznie Wiel Ka Siemaszka bardzo poważne pika, ale z tym się kojarzy tak ma je też ciężar tematu to oczywiście tak od tej fali daje, gdyby jest tak filmowcem tak jak mówił nam zabierał głos w najważniejszych polskich sporach ostatniego półwiecza test i spór o po wojnie i wojennej komunista i właśnie popiół i diament Katyń kanał to są te filmy, które wpisują się w to, że te dyskusje to jest problem stosunków polsko-żydowskich i tutaj mamy całą serię znowu filmów Andrzeja Wajdy, które mówią o tym, temacie trochę zapomnianego Samsona filmu o młodym Żydzie, który próbuje przetrwać w getcie warszawskim trakcie w trakcie wojny poprzez Korczaka i wielki wielki tydzień mamy nurt filmów, które mierzą się w jaki sposób z problemem sarmatyzmu oto ich gdzieś tam się pojawia w weselu, ale najbardziej wyraźnie formie w panu Tadeuszu zemście Nate, które właśnie ten problem sarmatyzmu jako wielkiej formy, które ciągle powraca dla Polaków ciągle dla nich jest atrakcyjna ciągle w jaki sposób ich kusi też problem romantycznego paradygmatu i romantyczny bohater Szczęsny, który znów pojawia się oczywiście w popiele i diamencie ale w jakich najbardziej takim kompleksowy sposób zostaje poddany dyskusji w popiołach więc, że jak widzimy to są te wszystkie najważniejsze polskie tematy też często Wajda, podejmując te tematy za pośrednictwem je przez wielką tradycję literacką jest też twórca, który stworzył adaptację tych najważniejszych polskich książek książek, które wywoływały największe dyskusje we wspólnocie narodowej no właśnie i kiedyś taką książką był właśnie popiół diament Andrzejewskiego taką książką są popioły, które Wajda zekranizował pan Tadeusz dalej, więc widzimy rząd też sięga po to, najważniejsze dla wspólnoty teksty teksty literackie też takim wielkim niezrealizowanym filmem Andrzeja Wajdę, któremu zawsze marzyła się nigdy nie udało zrealizować kilkakrotnie do tego podchodził było Przedwiośnie to się wydaje taki temat dla niego szczególnie idealny w książka stanowiąca bardzo ważny głos w sposób o tym, czym nie jest to ma być Polska 3 ta Polska międzywojnia się udała i Andrzej Wajda kilkakrotnie w różnych epokach się do niego zabierał, ale nigdy się do tego filmu niestety nie udało zrobić w te 3 gr mówiła o tym, że Andrzej Wajda dotyka tych największych takich epicki tematów dotyka polskości, że będąc tyle lat twórcą kina jest w pewnym sensie kronikarzem komentatorem, ale też je też twórcą tego jak polskość rozumiemy jeśli robisz filmy, które są oglądane przez miliony to zostawia się w głowach pewnego rodzaju odpowiedzią nie tylko stawiać pytania, ale także zostawia się odpowiedzi ciekawa jestem, jakiego rodzaju odpowiedzi pan widzi w twórczości Wajdy dotyczący właśnie polskości, jaka jest ta polskość wg Andrzeja Wajdy jest to co jest najciekawsze w twórczości Wajdy to jest to kiedy on pokazuje polskość jako coś głęboko pęknięte go jako coś co próbuje się zasklepił się w różnego rodzaju Santos medycznych scenariuszach, ale za sklep się do końca nie ma mowy dlatego też najważniejsze dla mnie osobiście moim ulubionym filmem Wajdy jest wesele firmy, który najgłębiej to pęknięcie się zagłębiają się najważniejszym pęknięciem, które ten film pokazuje, które do dzisiaj głęboko dzieli Polaków, które do dziś nie zostało do końca przepracowane przez polską kulturę to pęknięcie post feudalnej pęknięcie wywodzące się właśnie z charakteru post feudalnego polskiej kultury z tego podziału na państwo i chamstwa na głęboką na pana i Hamana cały czas wraca z lotów na ostatnich latach mieliśmy z sukcesu zespołu Ruta spektakle strzępki Demirskiego w imię Jakuba Ks działalność stowarzyszenia z Polkowic koło publiczne dyskusje wokół problemu pańszczyzny i tego w jaki sposób one cały czas ciąży nad polską co się nam rewolucja Andrzeja Leppera, którą też o tym, że to pokazuje wszystko na ten temat jest szalenie żywe cały czas i cały czas go jakiś sposób sobie przepracowuje mają nie rozmawiamy on dla nas istotny Nate filmy Wajdy doskonale wchodzi w to pęknięcie pokazuje je pokaże jeszcze 1 ciekawą rzecz mianowicie, że ciasto jest taki to jest też, że taka metoda Andrzeja Wajdy to prawda to co bardziej realne kryje się strony nie fantasmagorii widziana była poetyckiej wizji ani po stronie zasady rzeczywistości zasada oczywistości jest chocholi taniec jest powtarzanie nic nieznaczących znaków symboli słówko jestem właśnie fałszywy spektakl jedności inteligencji lub jaki odbywa się w Bronowickiej chacie w postaci wesela Lucjana Rydla i i młode chłopaki o to co jest prawdziwe to co jest bardziej realne są do spotkania z firmami, w których ujawnia się właśnie nieprzepracowane traumy, w których ujawniają się nie przepracowane podziały, których jawi się gościom weselnej chaty widmo z 1 strony Hetmana Branickiego setbola symbolu szlacheckiej zdrady targowicy z drugiej zaś Jakuba Szeli symbolu chłopskiej rewolty i też poniekąd Orłowskiej z 20 lat, ponieważ Grzesia był manipulowany przez ostre Austriaków w swoim pantofle greckim micie Szlacheckim buncie to co bardziej prawdziwe to są realne to jest po stronie widziała była i fantazji, a zasada rzeczywistość jest mniej oczywista otrzymuje to jest bardzo ciekawa intuicja jak sądzę też wracać często w najbardziej nieoczywistych ciekawych momentach kina Wajdy, który wbre w pozorom wcale nie jest kinem realistycznym wrócimy mnie za chwilę po skrócie informacji Radia TOK FM i wrócimy do setek wątków rajdów w 2, czyli Wajdy legendy i Wajdy filmowca opowiada dla państwa Jakub Majmurek z krytyki politycznej sobotni poranek w radiu TOK FM 1141 Karolina Głowacka oraz Jakub Majmurek z krytyki politycznej dzień dobry sygnał, że państwo rozmawiamy przed jutrzejszymi urodzinami pana Andrzeja Wajdy to 9 urodziny reżysera powiemy za chwilę o tym, wątku Wajda legenda Wajda filmowiec o tym jak stosunkowo wcześnie Andrzej Wajda wszedł sam czy też został umieszczony na cokole, ale też chciałbym zapytać o kilku wad filmowców to znaczy czy to jest 1 Wajda wszyscy wszystkie lata czy widać jakąś ewidentną ewolucję w jego twórczości, gdzie być może są jej szczyty czy na pewno widać, że to jest twórczość bardzo różnorodna, a jeżeli ktoś wymyśli kino Wajdy to właściwie nic się mieścić cała powojenna historia kina polskiego no bo pokolenie debiutanckie to jeszcze jest kino powstające w okresie dominacji doktryny socrealistycznej w Polskim kinie potem mamy szkołę polską później w latach siedemdziesiątych po niektóre filmy Wajdy przede wszystkim bez znieczulenia, ale też gdzieś np. człowiek z marmuru wpisują się do poszukiwania, które podejmuje nurt zwany później kino moralnego niepokoju w latach dziewięćdziesiątych tak jak całe kino kino Wajdy szuka dla siebie na nowo tożsamości języka problemów z nowego kontraktu z publicznością także myślę też, że mówisz o tym, że część historyków filmu mówi o tym, już mamy w Polskim kinie obok szkoły polskiej kina moralnego niepokoju rocznie taką trzecią wielką formację na różne sposoby się opisuje mówisz o polskiej nowej fali do związku mówi się o kinie surrealistycznie wspieraliśmy jako takim trzecim wielkim porządkującym terminie kina polskiego tronu kiedyś okazję uczestniczyć takim projekcie, którego efektem była książka dzieje grzechu surrealizm w kinie polskim już tam w tym w tej książce akurat Wajdzie nie napisaliśmy to ty pięknie ta książka już wyszła z 1 z pierwszych takich naszych reakcji było to, że tam właśnie gdzieś głęboko, bo brakuje Wajdy, że niektóre filmy Wajdy przede wszystkim lotna, ale coś się właśnie moje ulubione wesele w dom formacji surrealistyczną jak najbardziej dają się wpisać, więc Wajda oczywiście jest takim twórcą, którego o korpus się mieści w sobie w zasadzie całą historię powojennego kina kina polskiego naj to kino oczywiście się musiało zmieniać, choć też kwoty od szczytów było się wydaje kilka lat to pierwsze szczyty to są lata pięćdziesiąte, czyli właśnie drugi, choć film kanał popiół diament kanał jest wejście Wajdy do światowego kanonu to jest film, który ma premierę na festiwalu w Cannes wtedy już najbardziej prestiżowym festiwalu kina artystycznego on tam dostaje srebrną palmę ex aequo siódmą pieczęcią Bergmana, więc też z filmem, który dzisiaj automatycznie kwalifikujemy jako arcydzieło i to już ustawia pozycje Wajdy w kanonie popiołu i diamentu władze Polski nie wypuściły do konkursu festiwalu w Cannes temu pokazany poza konkursem, ale tym, niemniej ten film bardzo szybko stał się światową legendą słowem Andrzej Leder dość szybko zostały wielkanocnych już nie z kolei lata sześćdziesiąte też prof. Tadeusz lubelski wybitny znawca twórczości Wajdy on lubi mówić to są dla Wajdy lata stracone osady kręci mało filmów wtedy właśnie podejmuje różnego rodzaju projekty, które nie wychodzą nie dochodzą do skutku tak właśnie z przypadkiem tego są w drzwiach przedwiośnia przeze mnie tak już w połowie lat sześćdziesiątych kręcił popioły 1 z najbardziej niezwykłych filmów też gdzieś tam dający się zaliczyć do tej formacji z sił realnej, w której klasyk literatury polskiej zostaje poddany bardzo autorskiej bardzo nielicznej wizji, ale później jak druga złota dekada dla Andrzeja Wajdy o klątwie złota dekada to co z 1 strony lata pięćdziesiąte druga połowa z nas drugi lata siedemdziesiąte ja szczerze mówiąc właśnie tego walk z lat siedemdziesiątych chyba lubię najbardziej, kiedy jego styl najbardziej dojrzewa, kiedy on bardzo śmiało sięga po główne filmowe konwencje gatunki wrażliwości łącznie w swoim kinie i tutaj powstaje cały szereg niezwykłych filmów wręcz wybitnych Brzezina wesele ziemia obiecana człowiek z marmuru bez znieczulenia to jest serial znowu znakomitych filmów i te lata siedemdziesiąte idzie druga połowa lat 50 są takie 2 najbardziej szczytowe okresy twórczości Wajdy gigant Force na najwspanialsze swoje kino a czego w twórczości Wajdy brakuje pytam w kontekście także nam przewodnika, który państwo w krytyce politycznej wydali zdaje się 2 lata temu i chyba więcej od 2013 ta kwota renty to już 3 o jej faktycznie w każdym razie zwracają tam państwo uwagę właśnie na ten argument, że nadmiar cukru może doprowadzić do próchnicy i w związku z tym trzeba troszkę bardziej trzeźwo spojrzeć na twórczość Andrzeja Wajdy słowem, czego brakuje pana zdaniem wydaje mi się w i na pewno Wajda jest takim reżyserem, który źle czuje pewne tematy wydają się np. problemu kobiet w jego filmie jest czymś co wymaga jakiejś szerokiej dyskusji to kino jest kinem jednak genderowe bardzo męskim, w którym inne kwestie kobiece czy kobiece bohaterki pozostaje jednak na ogół na marginesie na pozorność takimi wyjątkami jak człowiek z marmuru, gdzie mamy główną bohaterkę kobiecą bardzo nieoczywiste ono, ale też co się dzieje później Stomma Agnieszką człowieku z żelaza on rzuca kariery dziennikarki zostaje matką i ochłoną i zostaje zupełnie podporządkowana taki patriarchalnej roli no i najwspanialszą kobietą, jaką ma Andrzej Wajda stworzył w swojej twórczości z najciekawszych postaci polskiego kina no reżyserem kilka lat później symbolicznie zamyka w kuchni także to jest na pewno jakiś tam niech tak jakoś tam problem tego pijanej wydaje mi się też, że to kino po osiemdziesiątym dziewiątym roku miało cały czas problemy ze znalezieniem dla siebie nowej Formuły nowego kontaktu on nowego kontraktu z publicznością, chociaż też w tym okresie też okresie po osiemdziesiątym dziewiątym roku powstawały szalenie ważne filmy czy firmy, które np. uwodziły nas wizualnie choćby pan Tadeusz właśnie chciałem zapytać także o Wajdy współczesnego tego już w powiedzmy trzeciej Rzeczpospolitej tego Wajdę trwa też dziś o czwartej wyjdź wyjdą dopiero Powidoki przepraszam, choć 1 film Andrzeja Wajdy z 2 i nazwisko oraz czwarta 20052000 czwarta de może tak powiedz nam mąż Lech inny w każdym razie, chcąc oddać się inny od tego Andrzeja Wajdę filmowca, który kręci współcześnie, a jednocześnie nie jest już Wajdą legendą i jak to się łączną notę dzwonek, by był legendą już po popiele i diamencie tak naprawdę, więc cały czas miał ten status żywej legendy i to nie przeszkadzało mu się już w latach siedemdziesiątych kręcić niezwykłego kina czy cały czas w latach osiemdziesiątych w Chinach po osiemdziesiątym dziewiątym roku paradoksalnie też jego pozycja była o wiele bardziej kontestowana niż była n p . w latach siedemdziesiątych Wajda zawsze miał też obok bardzo silnej pozycji wrogów w latach pięćdziesiątych, ale jego firma atakowane były nam przez takiego Narodowego Stalin minister płk. Załuskiego, który zarzucał mu się wyśmiewa z polskiej tradycji, że jest nie patriotycznej tak dalej także w latach sześćdziesiątych popioły były częścią sporu między środowiskami właśnie Maciorowski miał środowiskami bardziej je bardziej liberalnymi więc, że to ich Wajda zawsze był atakowany i po osiemdziesiątym dziewiąty roku, gdy im się rząd też był dosyć mocno atakowany, zwłaszcza te ataki nasilają się teraz został utożsamiony z tym obozem, którego symbolami są takie postacie np. Lech Wałęsa czy Bronisław Bronisław Komorowski i Polska prawica teścia prawicy, która dzisiaj rządzi ten od jakiegoś czasu rozpoznała go jako swojego wroga i dosyć ostro, bo atakuje dzisiaj np. w Rzeczpospolitej jest tekst o Andrzeju Wajdzie jako filia w trzeciej RP, ale możemy domyślać nie publicystyce tej gazety nie jest komplement to prawda, aczkolwiek trzeba też przyznać, że jednoczy w tym samym idzie, bo inni ten tekst mówi teraz pamięć, ale istotnie jest powiedziane, że jest filarem trzeciej RP, ale odmawianie mu patriotyzmu jest absurdem także to też jest zaznaczone do CKE jest właśnie jak my prawica ogórek prawica lewica odnosi się do Andrzeja Wajdy teraz, kiedy pan o tym, mówił, że prawica krytykuje Andrzeja Wajdy przypomniało mi się, że znalazłam na tygodniku w polityce krytykę waszego przewodnika, że jak i cytuje jak krytyka polityczna oskarża reżysera obronienie POSK polskości i antysemityzm, czyli politycy bronią Andrzeja Wajdy przed krytyką polityczną także w tle broniła, ale także wyszedł taki tekst uchatek Krzysztofa Kłopotowskiego, który się najpier w ukazał właśnie w plusie minusie Rzeczpospolitej został przedrukowany na w policji w polityce z tego co z tego co nas nie ma, ale remis Anglii tutaj obok i oczywiście linia argumentacji pana Krzysztofa była mniej więcej taka prawica popełnia błąd, oddając lewicy Wajda zaś, że cała lewica też ma do Andrzeja Wajdy pretensji, które dowodzą one jest tak naprawdę twórcą prawicowym gęste i Chin i Highline jeszcze nie było, żeby się kogoś tak szargać koleje recepcji rzeczywiście były tutaj bardzo bardzo równe i wydaje mi się, że one będą cały czas cały czas używanej to jest to dobrze mówił mówią twórcy Błaszczak się do po co powiedzieliby twórca, który nie daje się tak łatwo zaszufladkować, którego kino wzbudza bardzo skrajne emocje przekracza granice ideologicznych podziałów ma dowodzić tego jest twórcą istotnym Indie niebanalnym bezpieki był najgorszy film Andrzeja Wajdy moim zdaniem chyba to był pierścionek zarówno w koronie Fin 90 tego trzeciego roku auto polemika z tezami nie popiołu i diamentu film, który pokazuje historia akowców, którzy próbują, choć jest do Maćka Chełmickiego odnaleźć w nowej rzeczywistości zawrzeć z nią kompromis i ponoszą w tym zdecydowaną klęskę i choć wydaje się filmem jakimś takim rysujący najbardziej uproszczoną wizję rzeczywistości po czterdziestym piąty roku w kinie Wajdy film ma zrobionym jakoś tak to rozczarowujące na poziomie formalnym na poziomie obrazu i tego wszystkiego co zawsze kojarzyliśmy jeśli nie z kinem z kinem Wajdy to jest mój osobiście chyba najmniej ulubione filmy filmy Wajdy, a oczekiwania wobec najnowszego Powidoki no i czeka na ten film oczywiście z ciekawością wydaje się, że w ogóle, jakby postać Strzemińskiego jest czymś szalenie dla polskiego kina interesujący nie mieliśmy do tej pory filmu o artyście współczesnym artyście, który tak silnie jest związany z etosem modernizmu patosem modernizmu, który dzisiaj jest bardzo często atakowany, który jest w jakimś sensie w odwrocie notes np. z tym, że takie symboliczne, że ten film Strzemiński 1 z ikoną sztuki z nowoczesnej założycielu muzeum sztuki nowoczesnej w Łodzi wchodzi do w tym roku do kin, kiedy właśnie w ramach dotacji ministerstwa kultury na rozbudowywanie kolekcji sztuki współczesnej wszystkich najważniejszych muzeach sztuki nowoczesnej w Polsce łódzkim warszawskim krakowskim pisarstwo kultury przeznaczyło 0 słownie zero złotych droższe 0 podczas gdy np. wydało olbrzymie pieniądze na różnego rodzaju instytucje kościelne czy muzeum syberyjskie w Białymstoku i bez myśli też bardzo ciekawy kontrast z bardzo ciekawy teren, choć chyba Och, Polaków Sybiraków i koszty są bardzo ciekawe kąt z 1 strony mamy kulturę, która oficjalnie odwraca się plecami od sztuki współczesnej, a z drugiej strony mamy film od twórcy, który jest 1 z tej sztuki współczesnej w Polsce w ogóle w Europie wschodniej emblemat na 1 z ikonę emblematów artystycznej nowoczesności myślę, że taki film dzisiaj jestem bardzo potrzebne zobaczymy w jaki sposób na wyjęcie i TomTom potrzeby społeczności wpisze jutro 90 rocznica urodzin Andrzeja Wajdy z tej okazji o twórczości reżysera rozmawiałam z Jakubem Majmurkiem z krytyki politycznej bardzo serdecznie dziękuję dziękuję bardzo nas panu Andrzejowi Wajdzie oczywiście życzymy zdrowia jest 1154 za 6 minut będą informacje Radia TOK FM niniejszym kończymy sobotni poranek, który przygotował mnie to strzelecki zrealizował Antoni oleśnickiej naturalnie Radia TOK FM pozostaje z państwem niezmiennie proszę z nami w postać Karolina Głowacka do usłyszenia dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PROGRAM NOCNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA