REKLAMA

Nauczyciele wychodzą na ulice. Dlaczego? O powody pytamy prof. Marka Konopczyńskiego

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2016-10-10 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
10:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pierwsze śniadanie w duchu 326 i 51 sekund na zegarach pierwsze śniadanie w toku i Piotr Maślak przed mikrofonem, a po drugiej stronie stołu, choć mam wrażenie, że i poniekąd o tej samej pan prof. Marek Konopczyński wiceprzewodniczący komitetu nauk pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk dzień dobry dzień dobry witam pana witam państwa w ten smutny dzień no właśnie smutny dzień czy też dzień kolejnego upolitycznienia kolejnego obszaru, czyli nauczycieli, by jak twierdzi Rozwiń » przewodniczący Solidarności nauczycielskiej pan Sławomir Broniarz prezes związku Nauczycielstwa polskiego nie walczy o dobro nauczycieli tylko zaczyna wchodzić do polityki dzisiejszymi protestami, wyprowadzając na ulicy 25  000 nauczyć jak sięgam pamięcią wstecz to takie słowa padały z ust ówczesnego związku Nauczycielstwa polskiego jak Solidarność zrobiła strajki w celu zmiany polskiej szkoły, więc historia lubi się powtarzać ci i czasami mam wrażenie, że kiedyś razi przeżywam jakoś po szybką powtórkę z historii wykazywali się zmieniły tego zmienił się strony problem jest ten sam problem upolitycznienia polskiej szkoły, czyli traktowania szkoły jako narzędzia do rozmaitych rozgrywek, a nie celu psa samego w sobie nie dobra wspólnego Narodowego tylko o to jakich środków, które można sobie dowolnie układać ja myślę, że to, by tutaj trzeba chyba takie 3 ważne rzeczy powie, iż po pierwsze, my, otrzymując demokracje wywalczając demokracje nie zdawaliśmy sobie sprawę chyba do końca nie zdajemy sprawę, że to jest ustrój zadania nie dany to jest tak jak w szkole i zadaje się o opracowanie jakiegoś problemu, a jeżeli to jest coś zadanego to trzeba się nauczyć jak to wypełniać po drugie, demokracja jest 1 z ustrojem, gdzie nikt nie ma racji to znaczy w momencie takim, kiedy ktoś wygrywa wybory poprzez większość od uzyskanych głosów od tego momentu powinien nauczyć się negocjować zawierać konsensus i w jakim sensie porozumienia z tymi, którzy na niego nie głosowali i w razie potrzeby ani pani minister zawiera porozumienie jest Solidarność i nie jest tak tylko tu mówimy o porozumieniach nieco szerszy niż z wybraną grupą i wreszcie po trzecie szkoła i nigdy nie może być miejscem prowadzenia jakichkolwiek jakikolwiek politycznej choćby ktokolwiek by nie reprezentował ja odnoszę wrażenie, że trwają rozmowy, bo trwają Solidarność w nich uczestniczyć ZNP nawet nie próbuje podejść do tych rozmów mumia uniewinnienie znam szczegółów nie jestem związkowcem i w związku z tym nie wiem czy czy tak czy nie natomiast muszę powiedzieć, że niewątpliwie mamy do czynienia z pewnym projektem zmiany, które moim zdaniem jest zmiana czysto polityczna nie merytoryczną niestety Otóż z reformy edukacji nie zaczyna się od zmiany tabliczki szkoły czy od zmiany cyklu kształcenia, ale zaczyna się od odpowiedzi na pytanie, jaki jest sens współczesnej szkoły niedawno taki wywiad udzieliłem wywiadu udzieliłem zatytułowanego i jej szkoła straciła swój sens to jest dobry punkt wyjścia kwestia do o tym, rozmawialiśmy w pierwszym śniadaniu w toku panie profesorze przewidują, że w odznaczenie lęk, że zabrakło do pytań zabrakło tego pytanie jak zawsze zresztą przy każdej kolejnej reformie o tym, rozmawiamy, żeby nie było także tej poprzednich rządów, że brakuje tego pytania poco czemu ma służyć reforma albo inaczej, czego oczekujemy co szkoła ma dać dzieciom w proszę popatrzyć jak ten problem na to co się dzieje z punktu widzenia ucznia kazano im właśnie do tego byśmy teraz przeszli przy okazji poniedziałkowej rozszerzył dla ucznia jest to doskonała nauka nigdy demokracji doskonała nauka nowożytnej historii, bo to uczeń, który jest podmiotem kształcenia jest pan prof. Śliwerski wieńczący komitetu nauk pedagogicznych wielokrotnie o tym, pisał mówił komitet oglądał po licznych stoi na stanowisku, że szkoła nie może być manipulowana i jest dobrem wspólnym i te uczelnie co widzi on widzi także, by 1 ekipa polityczna mówi jest cudowne jest gimnazjum cudownej szkoła druga ekipa mówi fatalny jest gimnazjum nadal aż o fatalne jest jej szkoła obserwuje nauczyciela swojego nauczyciela, który boi się do utraty miejsca pracy i zaczyna wykonywać nerwowe ruchy raz jedno oraz drugą stronę jest też nie wie w zasadzie, o co chodzi o obserwuje telewizję widzi i protesty z 1 strony i widzi protesty z drugiej strony ja nie wiem czy patrząc z wychowawczego punktu widzenia patrzymy sobie jej nie zafundowaliśmy programu demoralizacji kolejnej demoralizacji młodego pokolenia, bo człowiek, który nie rozumie siebie nie rozumie otaczającej rzeczywistości jestem dobrej drodze do demoralizacji społecznej mówi o patologiach, ale mówię o takiej takim wymiarze demoralizacji, który polega na tym polewamy to wszystko wycofuje się z życia niech ci dorośli się poza żegnają, a ja wolę swoje najmniejsze bliższej środowisko swoją dziewczynę wolę bez swoich kolegów ja będę żył obok tego wszystkiego co się dzieje tych bardzo negatywny efekt zajęły współczesnych wydarzeń a jaki sens ma spór o to czy to będzie 6 klas podstawówki 2 klasy podstawówki winnej szkole innych klas i z innymi nauczycielami krzyż to będzie gimnazjum z punktu widzenia pedagogicznego testu nie ma najmniejszego sensu jej 1 strona uparła się, że dokona zmiany bo, bo taką zmianę zapowiadała na to trzeba tak to trzeba druga strona uparła się, że do tej zmiany nie dopuści i ciągle nie ma miejsca niema płaszczyzny do tego, żeby usiąść i zadać pytanie po co, a tak, dlaczego pana zdaniem tutaj nie ma dyskusji o tym, np. czy aby nie wprowadzić w szkołach oceniania kształtującego, że nie ma dyskusji o tym, żeby wprowadzić systemu pracy w grupach w zespołach realizowania projektów o tym, o czym żeśmy rozmawiali no właśnie, bo to jest trudne, bo wiele próżna wolność i mało nośne o wiele prościej zmienić pieczątkę w rejsie szkoły niż zastanowić się na tym jak ta szkoła powinna powinna funkcjonować proszę zobaczyć to mamy na dzień dobry i szereg konfliktów interesów jej związki zawodowe walczą to są związki zawodowe to one walczą o miejsce pracy to czy taka rola związku taka rola związków trudno się dziwić, że związkowcy walczą o swoim izraelscy ba nie wszyscy z drugiej strony proszę zobaczyć, że decydenci polityczni przyjęli, jaki założenie, a priori ad-hoc i próbują to założenie na siłę wdrażać mimo jednak wielkiego oporu środowiskowego, bo te słuchy, które docierają z różnych środowisk środowisk akademickich pokazują, że jej jest opór ale dlaczego jest opór, dlatego że my nie mamy żadnych informacji na czym ta reforma oprócz zmiany szyldu ma polegać myślę, że to jest, a nawet ile ma kosztować nawet ile ma kosztować to jest klub programu to znaczy, gdybyśmy wiedzieli po kolei, jakie są założenia reformy merytoryczne to pewnie rozpoczęłaby się dyskusja, ale na czym tutaj dyskutować, jeżeli nie wiadomo, jaki jest sens tej reformy oprócz tego, że ma nie być gimnazjów ma być ośmio placówka, do której zresztą też chodziłem ja też liczby oraz obaj jak sobie przypomną chwaliliśmy sobie tak jak i tak jak mówił sobie chwali chodzenie do gimnazjów wiele jest być może problem trudno rozstrzygać być może tak być może to niema znaczenia pan pan minister kancelarii premiera Henryk Kowalczyk pyta pani minister edukacji narodowej, kiedy wpisze prawdziwe koszty tej reformy założenie, ale ja jestem ja myślę tak ja myślę, że tutaj to jest rzeczka także już pani minister edukacji narodowej jest gdzieś tam na bocznym torze Indiana zdaniem Niewiem Niewiem, bo je w punto to co jest dziś widzimy w głowach polityków tak związał się pewnie dowiemy jak z listy 1 na w państwa studio powiedziałem, że byłby, gdy cenię panią minister Zalewską za ów fakt podjęcia się w ogóle trudu pochylenia się nad szkołą poprzedniej ekipy się nie pochylał się tak głęboko po drugie, za likwidację tego beznadziejnie głupiego egzaminu szóstą w klasie listów prawda, bo tak grała za to jej z wydanych na jej, ale jednocześnie jedno Legia Widzew był pewny w pewnym sensie nie jest w pewnym sensie nie mów niedoskonałości wręcz no w można powiedzieć pewnego rodzaju amatorszczyznę jeśli chodzi o podejście do reformy edukacji reforma edukacji i Sas podkreślam to nie jest zmiana cyklu kształcenia to jest zmiana doktryny kształcenia, a ja się nie zmieni attaché nie zmienia to raczej nadal szkoła Polska jest dziś już raz w więzieniu i tak jak symbol troską ruska 19 wieczną uczącą drylu i posłuszeństwa ani uczennicą obywatelskości, czyli uczącą i bycia solidarnym pomocniczym przyjacielski wobec wszystkich plag w Prusach miał być wychowywać urzędników i robotników, czyli wracając Jelenę Prus w Chinach, ale dobro tego żaden nie zmusza o to zapytać bo, żeby nieco z rozluźnić atmosferę króciutko na szef nauczycielskiej Solidarności, mówi że w kwestii gimnazjów Solidarność odpuściła, bo nie chcę tu cytat kopać się z koniem kim tutaj, kto tutaj jest koniem i nadal dobre pytanie ja czy to chodzi o konia trojańskiego od jakiegoś innego czy jakość nóżkach rezer w Lechii to można bez odpowiedzi dziękuję bardzo panie prof. prof. Marek Konopczyński komitet nauk pedagogicznych polskie kryminały, by państwo innym gościem dziękuję jeszcze raz dziękuję bardzo za chwilę informacje o nich pierwszy program gospodarczy jest już jest państwem jutro kilka minut po piątej życzę miłego i radosnego mimo wszystko od poniedziałku do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA