REKLAMA

Stachowiak-Różecka: Zgadzam się z Anną Zalewką. O edukacji nie dyskutuje się na ulicy

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2016-10-11 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:45 min.
Udostępnij:

Zdaniem posłanki PiS państwo odpowiada za to, żeby wszystkie dzieci miały równe szanse. Mirtosława Stachowiak-Różecka podkreśla, że rozumie niepokój nauczycieli, ale każda zmiana jest szansą na wdrożenie nowych pomysłów.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Mirosława Stachowiak-Różecka posłanka prawa i sprawiedliwości dzień dobry ale gdy powiesz posłanka prawa i sprawiedliwości z ludzką twarzą różnie różnie bywa z tymi twarzami wczorajszy protest tym głównie z raz drapieżna fiesta polskiego wdał się pani wzbogacające polską debatę czy zapewnienie potrzebne, a czy wydaje mi się w 100 w pełni zgadzam się z panią minister Zalewską rzęchy o polskiej szkole chyba na ulicach niekoniecznie trzeba Rozwiń » rozmawiać to jest najlepsze miejsce było mnóstwo okazji, żeby dyskusje z ministerstwa na ten temat podjąć w były debaty były spotkania Ano np. związek Solidarność uczestniczy w w wy z kolejnych spotkaniach rozmawia z panią minister tutaj postawiono na ulicy ja zawsze w takiej chwili, gdy idzie do szkoły sobie przypominam sytuację, na którą bardzo ubolewam, czyli od lat przecież mamy wpisane w wpisane w z ustawy o systemie oświaty w taki ciała rady szkoły rady rodziców i t d. tak dalej prawda one formalnie są natomiast moim zdaniem niestety w realnie ani rodzice ani szkoła nie korzysta z tego ciała i to jest miejsce, gdzie te debaty powinny się zaczynać mam nadzieję, że przy tych w zmianach, które pani minister zapowiada również rozpoczniemy wielki w projekt edukacyjny, który będzie zachęcał rodziców do tego, żeby wreszcie zaczęli korzystać ze swoich praw właśnie w tym miejscu z pełnienia tej nadziei muszę liderów fach i wypowiedziach pani minister i zastępców Widzew wielką nadzieję na świetnie działający kuratoria, które wreszcie pokażą dyrektorom nauczycielom jak należy prowadzić do przeszkody, ale kuratoria są ważne zdaje pan tę sprawę, że to wiele z nich zdezerterowała z ikon tego 30 lat i wie pani, że to jest takie małżeństwa bez miłości 2 nogach chęć zrozumienia pan patrzy na to ze swojego punktu widzenia tak pan jest nauczycielem jako rodzic uważa on w jesieni funkcjonuje w systemie mam do czynienia ze szkołą mam do czynienia z samorządem w to jednak rozumiem, że tym ciałem, do którego się zwrócić, jeżeli coś się nie działa jest kurator Nunes potrzebne możemy dyskutować nad tym czy może działać lepiej pewnie może natomiast jak mówię niezależnie od tego, że z kuratorium, że jest samorząd, że jest szkoła rada pedagogiczna to nie w tym systemie bardzo brakuje dobrze życzą działającej rady rodziców i ja zrobię wszystko, żeby skorzystać ze swojej pozycji zachęcać rodziców do tego, żeby z tego korzystali miałby rada kompetencje no wie pan zwykle kompetencje motorycznie całkiem duże go w praktyce wygląda to tak w szkole, że na zebraniach rodziców wiosną ten wszystkie etapy szkoły za sobą mój syn właśnie rozpoczął studia Aleksy przypomnę kolejne w kolejne spotkanie wywiadówki to najczęściej wygląda to tak, że no, kto będzie w radzie rodzic może pani może pani może pani nic nie chce nie nie mam czasu i t d . tak dalej tak w ich w tym sensie moim zdaniem szkoła tkwi w dziewiętnastym wieku czyli, owszem jest niestety nadwyrężone nauczyciele na autorytet nauczyciela Ano tak to po prostu się przez lata układało, a kompletnie nieuświadomione rodzic, który po prostu letnim świadomości, jakie ma narzędzie w rękach i że powinien z niego korzystać z nie wychodzi diagnozy to szczerze mówiąc nie sądzę, żeby wśród Polaków mający zresztą do czynienia były jakieś zasadnicze tarcze natomiast kiedy przystępujemy do działań nie widzę, że koalicja na rzecz zwierząt, który pani jakoś reprezentuje przez uczestnictwo w klubie prawo i sprawiedliwość nie widzi rozwiązanie problemu teoretycy nauczyciele działalności szkół poprzez wzmocnienie centralizmu wzmocnienie w dobrą zmianę w system nadzorczy w moim przekonaniu jest to najbardziej fałszywe z różnych kierunków to jest dobre dziewiętnasty wiek dobry kurator Adam Jerzy Czartoryski sklonowany będzie jeździł po wszystkich szkołach i mówił nauczycielką chemii i nauczyciele WF -u Słuchajcie robić, gdy poważny błąd w no ale panie redaktorze, ale popatrzmy na nas na to jak jest w praktyce w praktyce jest tak że, owszem, teoretycznie kurator pan mówi ma władzę i mamić coraz większą, ale ja w takim razie zapytam w jaki sposób kurator może wejść do szkoły skontrolować się lekcje hospitalizować nauczyciela 1 w tym się, że mało no może służyć ich wrogów, ale co może to choćby Record Store przeszklonych materiały do MSW zapowiedzieć umówić się tak naprawdę dogadać z panią dyrektor więcej 500 dół mówi Motoroli to znaczy jak mówi z punktu widzenia rodziców ja uważam, że takie ciało kontrolne w PE powinno istnieć tak natomiast jak mówią możemy dyskutować nad tym czy ono rzeczywiście coś może jak może i czy spełnia tę rolę, którego do, której od niego oczekuje rodzice ja nie mam nic przeciwko temu, żeby Murator więcej mógł, żeby był ten taki organizm z boku, do którego jak mówi rodzic może zwrócić natomiast w Togliatti nie wynika, że razem zadziałały 9 lat do Możejek windy fakt, że do rady szkoły z urlopu do urzędów i przekonać urzędnika, który nie zna realiów tej szkoły, że dziecku j w. niż leczyć, a dorosłymi dziećmi mam wrażenie, że jest wiele spotkań podczas np. dyżurów poselskich ja takich przypadków miałam już kilka i bezradny rodzic sery elit, bo woda jest też kwestia, że nie bardzo wie jak ma się poruszać prawda i okazuje się naprawdę znajdują się takie sytuacje i przykłady, w których rzeczywiście nie pozostaje nic innego jak zwrócenie uwagi na problem, który istnieje w szkole właśnie za pośrednictwem kuratora czasami tak jest no i trochę nie rozumiem, gdyby dziś mogę sobie ślad za tym kuratorzy skoncentrowaliśmy jak mówię uważam z punktu widzenia rodzica, że warto, żeby taka instytucja była i żeby rzeczywiście możemy dyskutować o reformowaniu możemy dyskutować o tym jakie ma stać w tym systemie tak samo możemy dyskutować nad tym, gdzie ten, jaki status mamić ostatecznie ten nauczyciel, bo też możemy otworzyć pole do dyskusji ogromne w dyrektor ten samorząd, który z 1 strony są obciążone prawda z obowiązkami to ona na to się umówiliśmy wiele lat temu, że kwestia utrzymania budynku szkoły jest kwestia samorządu prawda w kwestii pensje nauczycielowi płaci państwo no oczywiście, że możemy rozpocząć dyskusję na temat tych różnych miejsc i całej sytuacji w oświacie, ale wtedy będziemy prawdopodobnie zaczynali rozmowę o rewolucji w oświacie tymczasem teraz mamy do czynienia z reformą ze zmianami z pewnym porządkowaniem sytuacji, jakby wycofanie się z tych pól, o których stwierdziliśmy, o których nam w czasie rozmów i debat i wyborów sygnalizowali rodzica, że to nie działa musimy spróbować to naprawić być może przyjdzie czas na rewolucyjne rozmowy na razie mamy reformę i zmiany, które mają pewne rzeczy można dojść już na ten format przystąpi do rewolucji, czyli nieprawda nie zgadza się, że szkoda wysiłku, by nie bardzo rozumiem, dlaczego mielibyśmy brnąć dalej w w tym systemie w utrzymywanie finansów chce w tym momencie wyraźnie powiedzieć, że naprawdę są bardzo dobre szkoły gimnazjalne są jak nam to szczęście czy mój syn, że trafiliśmy na rejonowe gimnazjum trabant było bardzo dobre w tym miejscu pozdrawiam najlepszego nauczyciela Edyta morską w naprawdę tak jest w 1 już niewiele inwazyjne zostały zeznania za dzień i są natomiast musimy wrócić do idei, żeby zrozumieć czym rzecz takie przypomnę, że jak pan Handke wprowadzał tę reformę w tej do gimnazjum było, że to miało być taka szkoła zbierająca dzieci z różnych podstawówek i wyrównująca szanse w taki dobre kształcenie ogólne, ale bardzo egalitarne szkoła stąd przecież gimnazja mamy w rejonowe co do zasady tymczasem po latach co się wydarzyło w paczce na duże miasto tak jak Wrocław jestem z Wrocławia mamy ewidentnie elitarne szkoły to znaczy jest mapa, ale jak popatrzymy na wrosła w dobrych Izby finansów, a przed wrześniem w czasie wakacji jest po prostu totalne, by Przemek wyrwanie się rodziców pewnego rocznika, bo ze względu na to, że teoretycznie gimnazja są rejonowe no to oni po prostu chcą trafić do dobrego rejonu, żeby trafić do dobrej szkoły NATO potem nałożono jeszcze w po pewnym czasie od reformy w przypomnę klasy językowe prawda te oddziały językowe, gdzie te dni, które z kolei jeszcze gimnazja tak naprawdę miał szansę na wyłapywanie znowu najzdolniejszych dzieci one najczęściej funkcjonował przy liceach tak naprawdę robiły sobie na obóz z kolei do najlepszych liceów no to nie taka była idea ta brzmi ja jestem zwolenniczką absolutnie egalitarny ekosystemu to znaczy w systemie jak najdłużej musimy dawać dzieciom takie same równe i dobre warunki do nauki dzieci się różnie rozwijają się mają różnych rodziców różną świadomość systemu nie wszystkich stać na korepetycje w ich ten moment zresztą takich Finlandii z dziewięcioletnią podstawówka, czyli ta selekcja następuje bardzo późno jestem zwolenniczką takiego rozwiązania przeciwnie niż np. w Niemczech, gdzie selekcja następuje z kolei bardzo wcześnie Niemcy się z tym borykają widzą tego skutki okazuje się, że kwestia trafiania do lepszej do gorszej szkoły nie jest wynikiem zdolności w pierwszej kolejności, ale statusu rodziców, czyli to pokazuje obnaża ten problem tak skoro uznajemy tę sprawę, że ten status świadomość poruszania się stanie może być różna to, żeby dzieci miały prawdziwą szansę i równą szansę, a państwo za to odpowiada to musimy stworzyć taki system, w którym ten egalitaryzm będzie możliwe, że dzwonek, by stworzyć system, a potem zlikwidować gimnazja, a jak nie zapewni, że 8 letnia szkoła podstawowa na ulicy Brackiej tak będzie równie dobrej zła jak ważne jest też była osobą na ulicy Hożej, więc tym niżej 1 jedno pierwsza druga psiak jest trochę gorsza no to odpowiadam tak w sejfie propozycji pani Anny Zalewskiej bardzo ważnym elementem jest tyle ten mecz ten etap szkolnictwa średniego prawda zresztą przypomnę przez psy w czasie reformy Handkego niezakończony prawda tam się reforma zakończyła na gimnazjach potem się skończyły rząd AWS-u przyszły SLD zaczęło się wielkie hamowanie i ta reforma pomysłu Handkego nigdy nie został wdrożony na poziomie szkoły średniej potem serwujemy tylko chaos zamykanie techników otwieranie w zmiany programowe nieszczęsne degradacja liceów Ogólnokształcących i kształcenia akademickiego w tych szkołach tak dalej tak dalej, więc widział ten etap tutaj Anna Zaleska mówi bardzo wyraźnie konkretnie w błocie, gdy co nam na tym poziomie szkolnictwo osiągnąć dobra akademickie wykształcenie w ogólniaku, więc stąd pomysł na powrót do czteroletniego i dobre kształcenie zawodowe na to stawiamy pięcioletnie technikum i 5 letnia szkoła branżowa i teraz popatrzmy na 1 nas na taki po prostu algorytmom no no nie da się tego wszystkiego upchnąć, jeżeli pozostawimy w system, w którym jest gimnazjum w takiej wersji, jaki jest ich dokładamy ten dłuższy cykl kształcenia średniego być może moglibyśmy teraz elektryzuje rozmawiać zupełnie innym wariancie, czyli np. stworzyć sześcioletni gimnazjum podstawówkę skrócić do 3 lat prawda, żeby to średnie wykształcenie w tym systemie upchnąć, ale wtedy prawdopodobnie rzeczywiście zmiana była tak duża, że ich rodzice dołączyli, by do protestu już w ogóle nie rozumieli, o co chodzi wydaje się, że propozycja, w której niesprawdzone jak mówi gimnazja niesprawdzone niespełniające swojej pierwotnej roli lepiej wygasić wprowadzić ten dobry system kształcenia średniego to naprawić pewne błędy zarówno kwestii programu, jakiej długości i czasu nauki, a tu a, a ten system podstawówki ciężko podstawową podzielić na 2 części uniesie ten pomysł podoba uważam, że z dobrej stwarza szansę i nas na dobrą szkołę przypadkiem człowiek, który od czasu reformy Handkego cały czas chodzi i jeszcze każe musi być czteroletnie liceum jest i chyba najbardziej w Polsce przekonać mnie dobre reformy nie szkolnej tylko, że nie zrozumie odpowiedzi nikt już nie znajdę na pytanie, dlaczego niszczyć szkoły, które się udały, a sam stworzyć nowy bajecznie dobry system papierowy my konserwatyści nie czujemy czegoś dobrego hotelu prośba kierować doskonałe rozwiązanie mieli ZOZ jest to są sukcesy polskiej szkoły no i regionalnych trzeba tak wiele innych to jest sukces polskiej szkoły, który chce, by mówić w czasie przeszłym to przyszłość chcę powiedzieć tak z dna kilku spotkaniach zwrócono mi na to uwagę, że najczęściej w tej narracji opowieści, zwłaszcza opozycji jak słyszymy mówimy o tym, że jestem mamy do czynienia z niszczeniem praw do 100 fani już nie chcę mówić o chaosie, bo to chyba wszyscy mają ambicję, żeby to słowo w kółko powtarzać tych 2 osób chętnych, ale właśnie rebelianci czasami takie momenty prawda są też szansą to znaczy mamy do mamy sytuację taką, jeżeli popatrzymy na w małej miejscowości to najczęściej w naprawdę statystycznie to wskazują po prostu informacje z ministerstwa mamy do czynienia z zespołami szkół podstawówka razem z gimnazjum, więc ich przypadku sytuacja się nie zmienia odpada 1 klasa zmienia się szyld grono pedagogiczne zostaje to samo i tutaj jakby nie ma w ogóle żadnych nerwów stresu dla dla tych ludzi dla rodziców dla nauczycieli w wielkich miastach z kolei mamy taką sytuację z tym do Wrocławia, że statystycznie częściej wygląda to tak, że rejonizacja jest zrobiona wokół szkół podstawowych tak czy wydano 7 swoją szkołę podstawową drugi obok ma swoją szkołę podstawową i jedno wspólne gimnazjum dla tych 2 rejonów teraz rozwiązanie może być taki moim zdaniem najlepsze, że zmieniamy rejonizację, czyli tworzymy z Elby z 2 rejonów podstawówką owych 3 rejon wsi i cała cały ten potencjał i dorobek gimnazjum po prostu zostanie przeniesiony w do podstawówki natomiast zwrócić uwagę, że czasami taka zmiana w 1 też jest ten nie problemem tak zawsze zmiana nazwy jest stresem jak rozumiem nauczycieli, zwłaszcza tych gimnazjalnych naprawdę ich rozumiem rozumiem misję niepokój, ale z drugiej strony czasy zdawać sprawę i tu 2 się przede wszystkim do rodziców, że każda zmiana jest też szansą na nas na wdrożenie i na nowe pomysły na jakąś nową sytuację i życzę wszystkim zarówno rodzicom dzieciom, jaki nauczycielom, żeby mieli możliwość z tej szansy skorzystać i żeby naprawdę dzięki tej zmianie można było coś nowego do polskiej szkoły wprowadzać je pani system szkolny, w którym o tym ile zgodzi informatyki w szkole szkoła w naszych dzieci decyduje minister edukacji narodowej, ale panie redaktorze na żaden sposób to my możemy otworzyć rynek tylko o tym w tym, że w ten sposób możemy otworzyć dyskusję o rozmiarach reformie w szkole, ale faktycznie o rewolucji, która zresztą mogłaby dotyczyć nie tylko polskich szkołach, ale w ogóle Europejskiej i zadać i otworzyć wielką rozmowę na temat tego czy 2001. wieku nie mamy problemu na takiego mianowicie przyciągną odnosimy się w każdej zmianie reformie ich do szkoły, która została ugruntowana w dziewiętnastym wieku, a więc system lekcyjny gabinetowych nauczyciel pod katedrą właśnie klasy przez podział na przedmioty akademickie no mnóstwo rzeczy pan to świetnie rozumiem, ale Alek, ale na ob, ale to jest zupełnie inna dyskusja jest przyjemnością w takich zawsze będą uczestniczyć ale, gdybyśmy chcieli naruszyć siły i tyle to o tym czy tego typu rzeczy to rozmawiamy o sytuacji w el, która jeśli można wzruszyć rozmowa A 2 na pewno długa długa wieloletnia debata w bo to już będzie rewolucja nie reforma, ale warto o tym, rozmawiać i oby miała pani rację von dem siedzeń oraz na najbliższe 10 lat uznał, że reformy w oświacie mamy z głowy bez 10 lat wrócimy, kiedy żyjemy w tej ciekawej dyskusji prowadziłem ją z Mirosławą Stachowiak-Różecką posłanką prawa i sprawiedliwość dziękuję bardzo poranek Radia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - JAN WRÓBEL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA