REKLAMA

Nieśmiertelność w czasach narcyzmu

Kwadrans Filozofa
Data emisji:
2016-10-11 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:56 min.
Udostępnij:

Pragnienie przezwyciężenia śmierci jest odwieczne. Ale dzisiejsza technologia przynosi zaskakujące sposoby jego realizacji. Czy jednak tworzenie programów imitujących zmarłe osoby nie jest przede wszystkim wyrazem współczesnego narcyzmu?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ten kwadrans filozofa elity dziś po mówimy o nieśmiertelności w czasach narcyzmu Tomasz Stawiszyński dzień dobry kwadrans filozofa elity jak przezwyciężyć śmierć jak uzyskać nieśmiertelność te pytania te potrzeby czy raczej dojmujące pragnienia zgodnie łączą ponad czasem i przestrzenią starożytnych stały stycznych alchemików oraz współczesnych multimilionerów z Doliny Krzemowej średniowiecznych adeptów magii i 219 wiecznych rosyjskich radykałów właściwie łączą Rozwiń » nas wszystkich można powiedzieć, bo tak czy inaczej nikt z nas nie chce umierać, a przynajmniej nikt z nas nie chce, żeby na zawsze odeszli jego najbliżsi tych kwot rzęs i filozofem galopujący w ostatnich dziesięcioleciach rozwój technologii przyznajmy to nawet w ciągu minionej dekady ona wykonała nieprawdopodobny skok wystarczy porównać n p . nie wiem, a i no właśnie nie iPhona tylko telefon komórkowy z 2005 roku np. i dzisiejszy smartfon Otóż ten galopujący skok technologiczny, którego świadkami jesteśmy w ostatnich dziesięcioleciach niewątpliwie ożywia wyobraźnię, a co za tym idzie reaktywuje czy raczej wydobywa z przepastnych, jakby powiedział Carl Gustav Jung otchłani nieświadomości zbiorowej najbardziej pierwotne najstarsze ludzkie pragnienia ludzkiej mimice to jest skądinąd ciekawa perspektywa zobaczyć te wszystkie marzenia o podboju kosmosu kolonizacji Marsa przezwyciężeniu chorób postępie technologicznym właśnie, które ma nas uwolnić od bolączek i dyskomfortu trapiącego ludzkość od zarania dziejów Otóż ciekawa to perspektywa to wszystko zobaczyć jak coś właściwie odwiecznego coś obecnego w kulturowych opowieściach narracjach właściwie od zawsze, a dziś po prostu przy oblegają, czego się w nowe aktualne szorty to on ten kwadrans filozofa elity przedstawicielach mniej lub bardziej świadomi przedstawiciela, bo można wyznawać różne ideologię, ale nawet o tym nie wiedzieć Otóż mniej lub bardziej świadomi przedstawiciele tzw. trans humanizmu, czyli ruchu społecznego nie wiem jak to nazwać kulturowego na techno logicznego zataczającego w każdym razie coraz szersze kręgi i mającego wśród swoich przedstawicieli także wspomnianych multimilionerów z Doliny Krzemowej Elon Musk n p . jest takim emblematy czynem multimilionerem zaangażowanym w głoszenie transhumanizmu są owi przedstawiciele właśnie naprawdę przekonani, że technologia może nas wkrótce unieśmiertelnił oczywiście, by się przyjrzeć dokładnie temu co głoszą tobyśmy się mogli dopatrzyć tam takich haseł już znanych skądinąd haseł pozytywistycznych np. całej wiarę w postęp technologiczny jako coś co w ogóle prowadzi ludzkość do ery świetlistej do postępu moralnego także, ale to jest oczywiście temat na inną rozmowę w każdym razie owi przedstawiciele trans humanistycznych marzeń i wizji wierzą naprawdę, że rozwój technologiczny nieśmiertelność ma nam zapewnić, a w każdym razie może nie nawet jeśli nie nieśmiertelność to przynajmniej jakieś długie długie życie to jest taki główny cel różnych przedsięwzięć o charakterze biznesowym naukowym wydłużyć ludzkie życie jak tylko się uda na razie ta bariera 120 lat jest nieprzekraczalna dla najlepszych rzecz jasna wyposażonych najlepszy genotyp, ale tak wierzą przedstawiciele ruchu, którym mowa, że się uda wkrótce i tę barierę przekroczyć, ale oczywiście różne są technologiczne pomysły na to w jaki sposób ludzkie życie można przedłużyć niekoniecznie chodzi o to, żebyśmy mogli żyć w tym ciele przez 300 albo 400 lat, w którym się rodzime celowo tutaj dual -li styczną figurę wprowadzam nową nauczka przed kilkoma laty Steven Novella profesor neurologii z medycznego Uniwersytetu Yale opublikował na swoim blogu biuro w Łodzi to blok tak się do niego blog nazywa artykuł p t. Digital Immortal lity, czyli cyfrowa nieśmiertelność, w którym całkiem poważnie przekonywał, że za kilkadziesiąt albo raczej 100 kilkadziesiąt lat będzie można przegrywać naszą tożsamość na jakiś inny organiczne albo nieorganiczne nośniki w ten sposób problem śmierci zostanie definitywnie rozwiązany ten kwadrans filozofa na razie jednak nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższej przyszłości miały się przewidywania Stevena noweli sprawdzić on jest nawiasem mówiąc z takim bardzo radykalnym sceptykiem trzymającym się rygorystycznie wszelkich możliwych zasad naukowej metodologii, więc tam nie ma żadnych fantazji to wszystko są żelazne konsekwencje dzisiejszego stanu wiedzy, czyli dzisiejszego paradygmatu naukowego oczywiście on się może jeszcze zmienić, a takie przewidywania zawsze są obarczone jakimś marginesem błędu w każdym razie to znaczące, że akurat taki sceptyk jak nowela twierdzi, że będzie można przynosić tożsamość pamięć wszystko to co tworzy nasze ja na jakiś inny nośnik w przyszłości ale zanim coś takiego nie zostanie rzeczywiście zrealizowany, zanim technologia dojdzie do takiego stanu różne inne ciekawe mniej lub bardziej ekscentryczne pomysły się pojawiają no i właśnie owo niedawno na scenie poszukiwań tajemnicy nieśmiertelności pojawiła się Eugenia Kuliga pochodząca z Rosji program niska twórczyni 1 z popularnych aplikacji na smartfony i jej ekscentryczny pomysł na to jak osiągnąć nie świadczy o nieśmiertelności być może jednak, choć z ogromnym zainteresowaniem się spotkało mówi więcej o kondycji współczesnego człowieka niż o realnych perspektywach technologicznego rozwoju ten kwadrans filozofa elity Eugenia kilku wideo mianowicie po śmierci swojego wieloletniego bliskiego przyjaciela Romana Mazurem to skonstruowała bota, z którym można się komunikować przy pomocy czatu internetowego internetowego bota, czyli taki program komputerowy imitujące jak naj doskonale i to możliwe właśnie tego przyjaciela czy Romana Mazurem Cocteau czatuje z owym programem ten właściwie ma czy ma mieć poczucie, że czatuje z autentycznym żywym wciąż Romanem Mazurem Eko no i żeby taki efekt uzyskać na to wprowadziła do owego programu komputerowego tu szczegóły techniczne rzecz jasna zostawiam na boku wszystkie wypowiedzi w SMS na wszystkie źródła pisane będące źródłami autorstwa nowego przyjaciela w jakiej się w ogóle udało uzyskać im tu korzystała ze swoich archiwów, ale także poprosiła o różnych przyjaciół, którzy też go znali o to, żeby te archiwa jakieś właśnie esemesy wiadomości mailowe wszelkie wypowiedzi nie tego człowieka i udostępnili wprowadziła je właśnie do takiego komputerowego programu z tego obok bogatego zasobu wyrażeń myśli i czego tam jeszcze co tam jeszcze się znalazło, korzystając z boks się komunikuje ze znajomymi rzecz jasna robi to oczywiście na inteligentny nie na tyle inteligentnie na ile pozwala na to współczesna technika, więc nie są proste kopie tych wypowiedzi tylko on jest jakiś algorytm, który w sposób odpowiedni dopasowuje do zadawanych pytań tak, żeby uzyskać wrażenie rozmowy z żywym człowiekiem ten kwadrans filozofa elity dużo dyskusji na ten temat dziś też popołudniu Radia TOK FM z Aleksandrą Przegalińską po szesnastej będziemy o tym, rozmawiać o mnie w każdym razie namyśl od razu przychodzi, kiedy czytam o tym, przedsięwzięciu diagnoza Christophera masaże współczesna kultura jest na artystyczną kulturą nie chce wchodzić w szczegóły tego czym jest kliniczny narcyzm tutaj czym się charakteryzuje w jaki sposób kultura taką kondycję odzwierciedla w każdym razie jest także 1 z głównych naczelnych cech kondycji narcystycznej jest postrzeganie innych jako w istocie pozbawionych podmiotowości obiektów, które po prostu mają zaspokajać takie czy inne potrzeby i narcystyczna osobowość używa innych do realizacji własnych celów zaspokojenia własnych pragnień redukowania własnych deficytów nie interesując się wcale czy raczej właściwie nie zdając sobie sprawy w ogóle tu nie zachodzi taka możliwość, że one stanowią one czy oni ci inni właśnie stanowią niejako odrębne jednostki z własną świadomością z własną tożsamością życiem emocjonalnym autonomią potrzebami przeżyciami et Cetera et Cetera nie występuje, więc w takim przypadku zjawisko mentalnej z racji, czyli doświadczania podmiotowości i autonomii innych podmiotów osobowość narcystyczna ma do dyspozycji weźcie tylko swój świat wewnętrzny czy raczej wszystko się takiej osobowości jawi jako tak czy inaczej odniesione do niej jej podporządkowane i predestynowanych do zaspokajania jej potrzeb to on ten kwadrans filozofa Roman Mazurek jako pomost to jest chyba właśnie przykład cyfrowej nieśmiertelności w erze czy w czasach narcyzmu wprawdzie Eugenia Kuj da twierdzi, że to jest po prostu szczególny sposób na upamiętnienie przyjaciela zmarłego, a zarazem na złagodzenie skutków utraty, ale trudno mimo wszystko dopatrzeć się w tym przedsięwzięciu czegoś więcej ponad indywidualną pracę psychologiczną, którą Eugenia Kuj da wykonuje de facto sama ze sobą 3 jak sama nas sobie i trudno też mówić tutaj o procedurze czy w procesie przeżywania żałoby raczej przyjaciel odszedł przyjaciel zmarł to prawda wszyscy prędzej czy później konfrontujemy się z takim doświadczeniem doświadczeniem utraty kogoś bliskiego nie ma już tego kogoś, więc nie ma, bo nie żyje, ale w nas pozostaje ona jakaś wewnętrzna reprezentacja tego kogoś ona tę wewnętrzną reprezentację składają się wszystkie emocje, jakie z nim wiązaliśmy wyobrażenie jego, którym mieliśmy, kiedy jeszcze żył i t d . i t d . w pewien obraz wyobrażenie nowych pozostaje proces żałoby natomiast, którego waga podkreślają niemal wszyscy psychologowie od psychoanalityka ów do psychologów empirycznych polega m. in . na tym, że owo wewnętrzne wyobrażenie zostaje zintegrowana z brakiem zewnętrznego obiektu, któremu odpowiada istnieje relacja pełnej odpowiedniości pomiędzy wyobrażeniem kogoś niektóre mamy, a tym kim się właśnie, kiedy tego kogoś zaczyna brakować wyobrażenie w jakim sensie integruje się z tym brakiem uwzględnia ten brak natomiast w przypadku, którym teraz rozmawiamy jest na dobrą sprawę odwrotnie wewnętrzne wyobrażenie jest wciąż utrzymywane przy życiu przez program komputerowy, który z tym zewnętrznym obiektem nie ma nic wspólnego, a tylko chytrze go imituje no bo to jest imitacja tu chodzi też o to, że ów program komputerowy jest jakimś bytem pozbawionym świadomości jest jakąś taką strukturą, która ma tylko pozorować istnienia, która ma tylko zaspokajać jakąś potrzebę komunikacji tu nie ma innego jest tylko coś co ma zaspokoić pewne potrzeby te osoby, która nie może się do końca pogodzić z utratą co my także załagodzić czy nawet uniemożliwić tej utraty doświadczenie wprawdzie twórczyni tego programu twierdzi, że czuje się lepiej i spokojniej, ale zastanawia się czy to właśnie o tego rodzaju spokój i tego rodzaju dobrostan nam, choć bardzo dziękuję Tomasz Stawiszyński słyszymy się już wkrótce w popołudniu Radia TOK FM po godzinie piętnastej do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KWADRANS FILOZOFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA