REKLAMA

Komisarz Bieńkowska Volkswagenowi nie popuści

Co się stało?
Data emisji:
2016-10-11 16:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
sąsiedzi z traumą i Maciej Zakrocki winno być gościem audycji co się stało jest pani Elżbieta Bieńkowska komisarz ds. rynku wewnętrznego przedsiębiorczości przemysł oraz małych średnich przedsiębiorstw w dzień dobry drugi tytuł drugi tytuł pani komisarza akurat jest pani w kraju, który zna pani najlepiej w 2, w którym toczy się poważna dyskusja w kontekście zakupów na modernizację polskiej armii myślę, że to dobry moment, żeby wrócić do idei komisji Rozwiń » Europejskiej i pani, aby coś z tym rynkiem i przemysłem zbrojeniowym europejskim zrobić no nie wydarzyło było mniej emocji przy zakupach, ale też, żeby go po pierwsze, usprawnić po drugie, spowodować, żeby ich w tej dziedzinie było więcej współpracy i wspólnotowości w Europie niż do tej pory tak natomiast trzeba też przyznać podkreślić, że to oni nie ja zrobiłam pierwsze kroki nie byłam inicjatorką tak jak pan powiedział rzeczywiście przemysł jest w zakresie mojej mojego zainteresowania komisji każdy w związku z tym przemysł zbrojeniowy również bardzo poważny jeśli chodzi o badania rozwój np. przynoszące rzeczywiście bardzo wiele nowych rozwiązań i dania za tamtą rozmowę tylko ta rozmowa zaczęła się w 2013 roku, kiedy państwa członkowskie poleciły komisji Europejskiej rozpoczęcie daje takie zrobienie takiego pierwszego kroku, czyli rozpoczęcie wspólnego programu wtedy to była to była tylko dyskusja i w takiej grupie złożonej z bardzo wie z przedstawicieli bardzo wielu krajów krajów na temat wspólnych badań i rozwoju w przemyśle obronnym i od tego się zacięło natomiast w tej chwili jesteśmy z różnych powodów takiej sytuacji wewnętrznej zewnętrznej, że atmosfera dla tych rozmów o wspólnym czy ów wspólnie New przemysłu zbrojeniowego w Europie przemysłu obronnego w jest znacznie lepsza i ich zrobimy drugi krok to znaczy ja zakończyłam ten pierwszy tak jak rada trzynastym roku poleciła to bardzo bardzo sprawnie powiedziałbym bardzo bardzo pozytywnie nam by poszła poszła z z badaniami rozwojem dla przemysłu obronnego będziemy mieli mamy właściwie już po Jurze z 2 po dyskusjach w parlamencie oczywiście to formalnie jeszcze nietknięte, ale 90  000  000 EUR do końca tego budżetu, czyli na rok 1718 dziewiętnastym 90  000 000 EUR na właśnie wspólne projekty dotyczące przemysłu obronnego w przemyśle obronnym natomiast właśnie w związku z wewnętrzną sytuacją w związku z Brexitem niestety, czyli największych oponenci tej Case u tego wspólnota więźnia obronności w Europie znika nam niejako robimy drugi krok, czyli od swego budżetu funduszu obrony dla dla przedsiębiorstw dla firm, które w tym, że w tym my w tym przemyśle pracują bardzo to to jesteśmy na wczesnym etapie rozmowy na ten temat, ale byłam za 3 tygodnie temu z Afryką Mogherini na radzie ds. obronności bardzo dobre przyjęcie ze strony krajów europejskich czekać aż najlepsze ze strony Francji to tym bardziej teraz, jakby no jest ten kontekst jest ten kontekst tak w związku z helikopterami airbusa im taki fundusz pewnie powstanie natomiast to co dla mnie było ważne, a były takie głosy już nawet w komisji na tym wczesnym etapie, żeby ten fundusz nie był ograniczony do krajów strefy euro, więc nasza propozycja będzie absolutnie, że jest otwarty dla wszystkich tych krajów, które przemysł obronny mają po by Polska jest takim krajem, który ma silny przemysł obronny i dlatego to jest szansa też dlatego dla tych przedsiębiorst w w notesie 2 słowa o tych ewentualnych wspólnych unijnych obligacjach w tej sprawie, tym bardziej że cały czas wiemy z 1 strony od lat się, mówi że dałam wspólne działania mogłyby dać ogromne oszczędności i Europie i przemysłowi oglądamy nawet do 100 miliardów rocznie się mówi, a z drugiej strony wiemy, że właśnie ten przemysł tak wrażliwy państwa stos chcą stoczni chronić i trzymać się dla siebie co z tymi obligacjami bym powiedziała, że może nie całkiem w czasie przeszłym, ale chciałbym bardzo chronić, bo z tej dyskusji na wybór pomiędzy ministrami oby obrony, które się odbyła 3 tygodnie temu widać, że otwarcie na ten na ten pomysł wspólnym ów spóźnienia uniewinnienia przemysłu obronnego jest naprawdę bardzo duży i rzeczywiście będzie nam dawało oszczędności natomiast ja jednak patrzę na to z punktu widzenia też innowacyjności i technik IT, gdy technologicznej doskonałości tego przemysłu to jest samych, gdzie pierwszy raz czasami różne rozwiązania technologicznie bardzo wyrafinowane się pojawiają i to jest dla Europy niezwykle ważne rzeczywiście tak jak pan powiedział, bo pomysł powstał pomysł finansowania tego instrumentu częściowo, bo częściowo na pewno będzie z kasy z budżetu unijnego finansowania na pewno będziemy chcieli, ale to są naprawdę wczesne wczesny moment ja mówię o tym, dlatego tak otwarcie teraz zresztą ministrom przedstawiłam, bo dosłownie na świeżo będziemy chcieli Europejski fundusz ds. inwestycji strategicznych, czyli plan Junckera częściowo przekierować teraz nie ma w ogóle tam takiej możliwości, żeby działali, żeby przemysł obronny wspierać, ale czy przemysł trendu produkujący dla armii wspierać natomiast to będziemy chcieli na pewno finanse ten instrument będziemy chcieli finansować właśnie raz częściowo z budżetu czy lisy z planu Ankara n p . a częściowo z obligacji wspólnych i toteż niezłe mówi to jest jeszcze bardzo wczesny etap, więc ja nie chciałbym tutaj wchodzić w szczegóły natomiast to to też bym nie wywołało, a nawet bym powiedziała wzbudziłoby zainteresowanie jej do Itaki i takie wsparcie kraj ministrów obrony wasze 2 kraje miały jak i wątpliwości wyrażały, ale i to jest to jest nic w porównaniu zaś jest z tym co się działo kilka lat temu oto poznajemy teraz o sprawach, które dotyczą właścicielom pewnie w nawet w Polsce kilku milionów posiadaczy volkswagenów taka złość przeleciała po Europie, kiedy się okazało, że volkswagen będzie amerykańskim klientom wypłacał odszkodowania, a europejskim nie czyta się jeszcze jedno rzeczywiście uda volkswagenowi zachować 3 czy polegnie pod presją komisji Europejskiej teraz im inny sektor, czyli przemysł przemysł motoryzacyjny, którym też to się zajmuje bowiem bardzo ogólnie, ale od początku my mieliśmy do czynienia z ogromnym oszustwem jeśli chodzi o emisji spalin w volkswagenie nie wiemy w tej chwili żadna nic nie mamy wiedzy na ten temat na temat innych modeli tej marki, czyli np. seatów audi cały czas te badania w, jakbyśmy my kraje członkowskie na naszą prośbę czy zalecenie prowadzą je metalem betonem efekt my te same rezultaty tych badań dostajemy natomiast stwierdzony jest tylko volkswageny i tylko samochody tej marki ten to oszustwo spowodowało, że w bardzo wielu krajach osoby okazało się, że osoby, które np. zapłaciły o wiele więcej za samochód, bo chciały mieć samochód czysty czy czystszy z silnikiem diesla, ale czystszy poczuło się oszukany oszukany mi i teraz ja znowu tak jak mówię do volkswagena, ale tyle razy już do nich na ten temat mówiłam Jasser zdaje sprawę, że regulacje amerykańskie są inne, że tam w ogóle nie było dyskusji musieli płacić odszkodowania natomiast cały czas uważam, iż jesteśmy ja uważam, że Sejm w rozmowie cały czas swoją uwagę na mieście teraz do tej rozmowy niedawno dołączyła pani komisarz Jourová, która się zajmuje prawami konsumenta w unii Europejskiej, ponieważ ja uważam, że jeżeli jesteście potężną firmą Europejską, która większość swoich aut sprzedaje na rynek Europejski to niemożna ludzi zbywać chłodnym listę postaci proszę przyjechać wymienimy panu to ustrojstwo i gminy i pojedzie pan dobrym autem tak nie może być Corp go konsumenci europejscy ja rozumiem, że nie dostaną porównywalnych z amerykańskimi odszkodowań na tamte nawet 15 miliardów dolarów suma w sumie ja rozumiem sytuację fabryki Libet producenta natomiast wydaje mi się w czasie było zastanawiać wcześniej, zanim się my my zaczęło oszukiwać nie mam na nas na tych na tych urządzeniach i wybrać, a także jak tutaj nie popuszczę i myślę, że mogę to w imieniu 222 komisarzy, ponieważ uważam, że to co volkswagen zaproponował europejskim konsumentom jest absolutnie nie do zaakceptowania i dla mnie z punktu widzenia my my komisarza, który jest odpowiedzialny za rynek samochodowy i dla pani komisarz biurowej, a ta niestety ta sytuacja bardzo nieprzyjemna stawiająca przemysł motoryzacyjny europejskich w bardzo złym świetle ta sytuacja może być może być, ale tylko pod warunkiem, że się zamknie tę kwestię to znaczy będzie wiadomo dokładnie, które modele zostały zainfekowane tym złym urządzeniem czy jakieś inne w grupie volkswagena czy jakiś im jakiś innych producentów to musimy absolutnie wyjaśnić, ale też musimy zamknąć sprawę z klientami, że ta sytuacja może być punktem wyjścia naprawdę do następnego kroku jeśli chodzi o prawo przemysł samochodowy w Europie my naprawdę jesteśmy w czasie rewolucji technologicznej i samochody elektryczne czy raczej nie mówiąc dużo samochodach bez kierowców to jest przyszłość bliższa niż nam się wydaje wdaje się również jeszcze rok temu to to zupełnie inaczej miał w głowie poukładane niż nam się wydaje to jest bliżej nas niż my myślimy i tańsza i ta ta sytuacja związana z ZS oszustwa na emisjach może być naprawdę dobrym punktem wyjścia do odbicia się do UE osiągnięcie takiej doskonałości też jeśli chodzi o samochody elektryczne np. natomiast musimy to wszystko wyjaśnić co nie może być także za kupujemy coś go konsumentom europejskim dajemy list i wymiany urządzenia i mówimy dziękuję to musi być wszystko wyjaśnione spotykamy się akurat podczas Kongresu małych średnich przedsiębiorst w w Katowicach, czyli właśnie na dyskusja na temat tego co jest częścią pani taki, ale chciałem zapytać o tym, kontekście umów handlowych między Europą, a Kanadą i Stanami Zjednoczonymi, bo niby CETA jest zamknięta, ale teraz jest kwestia jeszcze nad użyciem z tego potocznej jest jak kopnięcia przez radę parlament Europejski jest kwestia ratyfikacji w poszczególnych państwach, ale w kontekście sety również po pada pytanie o umowę ze Stanami Zjednoczonymi z pani perspektywy to jest rzeczywiście tak jak słyszymy, że ta CETA to tylko spowoduje, że tu nie wiem samo GMO będziemy jedli i i będzie dostarczany bez żadnej kontroli do Europy, a amerykańska umowa zabije właśnie małe średnie przedsiębiorstwa, bo wiadomo tam są wielkie koncerny, które po prostu wchodząc na rynek Europejski bez żadnych barier wytną tą naszą konkurencję obie rzeczy wg mnie są nieprawdą niestety ci którzy posługują się takimi argumentami nie nie nie nie nie biorą na potwierdzenie swoich tez np. po powszechnie dostępnych protokołów z negocjacji pułapy widziałbym niestety jak się negocjuje to to jednak protokoły czasami nie powinny być tak powszechnie dostępne, ale komisja Europejska zdecydowała, że wszystkie protokoły negocjacji są powszechnie dostępne i tam ani 1 z tych rzeczy, o których pan mówi nie ma nad podstawową rzeczą przy negocjacjach obu tych umów, za które odpowiedzialna była w całości pani komisarz Malmström komisarz ds. handlu natomiast ja byłam odpowiedzialna n p . za przemysł samochodowy za standard za kosmetyki za zamówienia publiczne przy obu tych umowach o mandat komisji Europejskiej był 1 nie robimy nic co nie jest zbilansowany i co niezdrowa równoważne po obu stronach Atlantyku zarówno jeśli chodzi o Kanadę takich jak stany Zjednoczone, czyli nie otwieramy naszego rynku ani na trochę bardziej niż strona druga na my może go otworzyć powtórzę to co dzisiaj powiedziała na panelu, że nie mogę nie mogę zrozumieć, bo ja nie ja znam wiem oczywiście, że jest bardzo wiele rzeczy trudnych do negocjacji zamówienia publiczne to było niestety teraz wg mnie negocjacje w pikniku na kilka lat są zatrzymane dobrych kilka lat spadły zamówienia publiczne, bo 1 z najtrudniejszych rzeczy my negocjujemy w imieniu 28 jeszcze krajów Unii Europejskiej rząd amerykański i ich negocjuje w imieniu pełni władzy Federalnej, czyli nie sprowadza nas na poziom stanowy i tutaj właściwy doszliśmy do ściany, gdyby negocjacje nie nie w tej chwili dosłownie tak spowolniły strasznie NATO nie wiemy jak byśmy rozwiązali, ale na pewno nie tak, że zostajemy w takiej sytuacji, że Europa jest otwarta Ameryka tylko instytucje federalne to jest niedopuszczalne nie to niedopuszczalne było dla nas opowiedziana panelu to że, dlaczego my traktujemy te 2 umowy jako zagrożenia jako szansę wszystkim firmy, z którymi rozmawiam mówią o 2 rzeczach małe średnie innowacyjne start-upy wszystko jedno, jakie one mówią o dostępie do finansowania, które w Europie są kiepskie dla nich o dostępie do nowych rynków Europa tys 500  000 000 w tej chwili konsumentów to jest taki rynek stany Zjednoczone też 300  000 000, a Kanada 35  000 000, dlaczego mysie boimy my naprawdę jesteśmy obszarem, który jeszcze jeszcze w niektórych dziedzinach przoduje, ale jeżeli będziemy się tak zachowywać to za chwilę zostaniemy na uboczu tej linii np. stany Zjednoczone Azja oni taką umowę zawarli kilka lat temu kilka lat temu w zeszłym roku negocjowali ją też 7 lat, ale ta umowa zaczyna działać i Europa może się okazać, że za 20 lat będzie dziś w ogóle na peryferiach gospodarki światowej, a jeżeli jeszcze na to spojrzymy na Polskę i n p . na naszych wspaniałych najlepszych na świecie informatyków ma nadzieję, że reforma edukacji nie zmieni tego, ponieważ 1 godzina informatyki to na pewno nam nie wychowa następnego pokolenia takich ludzi, jeżeli spojrzymy na Polskę, toteż wyłącznie szansa wyłącznie szansa problemem w Europie jest przechodzenie przedsiębiorców przez ryby przez granicę na rynkach wewnętrznych ani zewnętrznych to jest problem i to jest moje zadanie, żeby ta granica burzyć miałoby się udało bardzo dziękuję pani komisarz Elżbieta Bieńkowska była gościem Radia TOK FM patrona medialnego Kongresu nowej audycji co się stało dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CO SIĘ STAŁO?

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA