REKLAMA

Likwidacja gimnazjów to krok wstecz

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-10-11 22:00
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
52:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM akt dobry wieczór po raz kolejny Aleksandra PEZDA ze mną studiują już dr Dorota Wiśniewska Juszczak psycholożka z uniwersytetu SWPS dobry wieczór państwo Penn dr Maciej Jakubowski 1 Uniwersytet warszawski ewidencji Instytut im były wiceminister edukacji nory szopy z narodowej tak jest w tym Szanowna pani minister apelujemy, aby powstrzymała ani zbyt szybki i rewolucyjny proces zmian w Polskiej edukacji prosimy o czas na debatę w i o uwzględnienie wyników badań Rozwiń » naukowych i głosu ekspertów przy planowaniu przyszłych przekształceń dość delikatny apel do pani minister Anny Zalewskiej chili do ministra edukacji narodowej wystosował jeszcze państwo oraz kilkudziesięciu prac naukowców w Polsce prawda takie też co tak spokojni chciałam zapytać o to co z sowami powodowa wydaje się, że dziś chyba nadać ton dyskusji merytoryczne i spokoju rozmawiać o ważnych sprawach po namyśle że, gdy my nakłania do dyskusji zastanowienia się spojrzenie na badania naukowe i zakładam, że każdy, kto poważnie podejdzie do analizy tych badań dojdzie do wniosku, że te proponowane zmiany są błędne chociażby dane metody, jaką w tym mieście przyjąłem błędne czy błędne w myśl jedne drugie naczep byli bliscy obłędny myślano, jeżeli spojrzymy na badania to naprawdę widać, że i w tym mieście przytaczamy przykłady gimnazjów no bo oto, jakby choć, aczkolwiek tych zmian jest dużo więcej i w baszcie żadne z tych zmian nie są spowodowane wynikami badań naukowych takim racjonalnym zastanowienie się czy opiniami ekspertów dane osobowe spowodowane polityką ideologią emocjami, ale nie wynikami badań chociażby to, że właśnie nacisk tych zmianach idzie na gimnazjum na wydłużenie wręcz nauczania początkowego, kiedy wiemy, że gimnazja się sprawdzają nauczanie początkowe wymaga przemyślenia reformy ten nacisk zmianach, że jest zupełnie co innego na, ale myślę, że to ta cała argumentacja pani minister jest na 1 niespójna i niezbyt racjonalne no chociażby dzisiaj znowu przeglądałem argumenty mówi o tym, że dotychczasowy system chociażby nie doceniał przedmiotów przyrodniczych, a jednocześnie ogłosiła, że skasuje egzamin z przyrody i inne aktywa oraz powoduje, że większość dzieci w ogóle nie będzie się uczyła tych przedmiotów, bo tak, aby nie musieli być mu nigdy musiała zdawać egzamin z tego na co od początku zauważamy z niepokojem, że wprowadzone zmiany wprowadzane zmiany mają rewolucyjny charakter i dotyczą elementów systemu, który w świetle wyników badań naukowych nie mają i nie wymagają tak drastycznych przeobrażeń, które elementy chodzi szczególnie na wchodzi właśnie głównie o gimnazja mało wiemy, że tak, ale wszystkie badania, które mamy pokazują, że gimnazja są tak naprawdę najmocniejszym elementem polskiej edukacji no to przywołuje się badania Pizarra to co mnie bardzo niepokoi toteż, jakby powodowało tym nam, żeby TENIS popisać się zebrać się to jest w ogóle tak, kiedy za anulowanie badań naukowych mówienie, że PiS ze zbadaniem nierzetelnym żona czegoś tam nie mierzy atest badanie jest, jaki jest ona dyskutować ani między naukowcami, ale też największe badanie największe pomiar umiejętności uczniów na świecie co więcej są inne badania, które pokazuje dokładnie to samo także nie tylko PiS jest inne badanie jak badanie dorosłych, które pokazuje, że nas nastolatkowie w Polsce są zdecydowanie najlepszym najlepiej wykształconą generacją sok to wynika on bada to od wielu lat, bo przecież przy komisji Europejskiej te maszyny dobija pracowałem w Syrii właśnie przy badaniu Piza, ale wcześniej wcześniej w ogóle zanim, zanim dołącza do Rosji i do tego zespołu to jakby naukowo też analizowano te wyniki na pewno ta reforma 1009. roku pchnęła polską edukację na nowe tory to co w ogóle nie ma wątpliwości trudno z tym dyskutować, jeżeli ktokolwiek spojrzy na te wyniki no ale zdaniem Anny tory to są odpowiednie tory to zaraz do tego wrócimy, ale jeszcze zabetonowanie lub doktora co się stało, że naukowcy pani nie ma do czynienia jednak z tą edukacją podstawową prawdę na Uniwersytecie tak nie jest to, że państwo podpisaliście taki list jest dzięki nim kilkoro na pana pani kolegów syryjscy Uniwersytetu SWPS są mniej pracownicy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu uniwersytety warszawski London School w Economic z mieście nawet wydział matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego duża grupa osób, które mogą dać fantastyczną grupą doradców pani minister w po wprowadzaniu tej zmiany tymczasem życie nikt nie pyta zdania nawet jak on nawet gdy wypowiadamy ta opinia ta pani, iż nie słucha, więc ja osobiście podpisałam ta odczytano list i zastawcy notariusz go ze względu na czarno na tematykę, którą się zajmuje mianowicie ta zajmuje się tematyką władze i to co mnie bardzo uderza to to, że władza ma takie poczucie, że w, sprawując władzę zajął ostatnie brzmi tak terapeutycznej w targach nie daje się zajmuje władzę w i efektami z nią związanymi z efektami sprawowanie podlegania władzy mam takie poczucie, że rzeczywiście władza da znaczy poczucie to właśnie badania wskazują, że władza daje poczucia omnipotencji i daje poczucie, a on, a czasami powoduje, że pewne ryzykowne działania podejmujemy jak patrzymy z perspektywy władze na rzeczywistość i te ryzykowne działania wydają nam się ma absolutnie możliwe do wprowadzenia od tych zagrożeń widzimy władza powoduje, że patrzymy tak bardzo tu na nowo bardzo też Zuzia Pisz przez różowe okulary własnych decyzji zła oczywiście umacniamy się w tych decyzjach, ale AAA rzeczywiście zagrożeni bardzo dużo, których sprawujący władzę nie widzą, więc ja się podpisałam właśnie m. in . z tego powodu drugi taki powód Tatarzy moja córka będzie ofiarą tej tezy eksperymentu albo beneficjent com albo beneficjent końca trudno jest mi uwierzyć, słuchając argumentów właściwie tych argumentów za ja nie słyszał oprócz optymizmu, że będzie dobrze to się testy nad tymi, które sprzyja osobom sprawującym władzę będzie dobrze po prostu będzie dobrze ja widzę CAL, ale i ten cel osiągniemy właściwie argumentów merytorycznych i słychać prawda w nią nikt też przekonać do tego, dlaczego ta zaliczka mogłaby być beneficjent konkretnego Włoszka ma ich zasiano na 12 jest w szóstej klasie, a i tak jak wiele innych jej koleżanki kolegów nie pójdzie do gimnazjum uczeń gimnazjum tak ona rzeczywiście płacze, ale i ona rzeczywiście, a ma takie poczucie, że ktoś nie uwzględnia zupełnie nawet nie pyta dzieci o zdanie albo tak jak rozmawialiśmy, a on sobie przed audycją dzieci są warzone tutaj bardzo przedmiotowo tak bardzo ważnych, o czym ona wcielić do gimnazjum przecież ona rodzinę mówią, że to jest teraz wyścig w nowych w grupie rówieśniczej kolejny korpo znowu ustawianie się w ferworze projekt nazywa wschodnia GKS rozegra z drugiej strony rzeczywiście są też badania, które pokazują, że zmiana jej też obyć się ze zmianą, że ja nie jestem przez 8 lat w 1 bezpieczne środowisko tylko przechodzą do nowego środowiska Arturowi nogę i nowości np. w którym się moda na nowo odnaleźć trumnę na nowo mogę stworzyć swoją tożsamość, a jest rzeczywiście bardzo dobrym sposobem trenowania, a z drugiej strony też te niestety, ucząc się w szkole, a dzieci często stają różne etykietki, a i jak dostaną etykietka wzorowego dobrego ucznia to właściwie od pierwszej do ósmej klasy c mogą z tą etykietą skończyć jak będziemy mu jak mówi ma edukacja ośmioletni znaleźć jakąś szansą, a co ze szkołą życia chcesz gimnazjum, żeby tak, ale wszyscy no i co się na mnie Zosia mówi żona chciałaby po prostu uczyć się winnej szkole mieć innych kolegów poznać nowych kolegów poznać nowych nauczycieli, a poznacie nowe przedmioty winnym otoczeniu i rzeczywiście chcemy poznawać, ale też nie myślę sobie o tej zmianie to myślę sobie o przyjaciółkach zaś, które są w szkole muzycznej i która miała taką, a taki pomysł, żeby skończyć tę szkołę muzyczną na poziomie szkoły podstawowej gimnazjum zacząć np. dwujęzyczna nasze dzieci dwunastoletnie naprawdę myślą o swojej przyszłości rozważają zastanawiają się podejmują decyzje tymczasem uważane są za malutkie dzieci, którym się trzeba zaopiekować my doskonale wiemy co będzie dla was najlepsze dla nas najlepsza będzie bezpieczna ośmioletnia szkoła podstawowa ile będzie bezpieczna to był 1 z argumentów wprowadzenie gimnazjów prawdy prawda to ta druga szansa tak kozakiem w brzydką wyrwanie ze środowiska nad pozytywnym sensie danie szansy i 2 o tworzenie, jakby dla szczególnie dla dzieci ze wsi takich nowych szans takie postawienie nowych wyzwań, ale czy to się udało myślę, że się bardzo udało na czym, jeżeli patrzymy, nawet jeżeli patrzymy na jezdni, po czym dokładnie na cele reformy Handkego Tomaszewskiej zostały zrealizowane znaczy to właśnie miało być zmniejszenie namierza nas nie do końca nie do końca, ale one oznakowane w sposób mądrzejszy właśnie ta przepaść prawda, więc z 1 strony w zamiarze jezdnia się na to patrzy teraz możemy zobaczyć na różne wskaźniki ceny pokazują nam inne rzeczy nowy rok wyrównywanie szans jest bardzo szeroki termin temat temat rzeka tak naprawdę patrzymy na różnice między szkołami to był cel reformy Handkego, żeby te różnice zmniejszać się, żeby dzieci ze wsi dostały się do lepszych szkół, żeby te różnice między szkłem mniejsze to Polska zrobiła największy skok w górę bez historii znaczka badań Ibiza jednak i to widać niesamowicie w Polsce jest bardziej znane badania Romka Dolaty, który pokazuje te rosnące różnice w wielkich miastach, ale one rozmyły rozwój otrzymują wraz z poziomu Skandynawii to było szokujące, że w Polsce osiągnęliśmy różnice między szkołami tak tak tak wyrównany poziom szkół był w Polsce jak w krajach skandynawskich, gdzie społeczeństwo jest generalnie dużo bardziej wyrównane tak von, ale przed reformą tak było przed reformą jeśli różnica olbrzymia 1 z największych dlatego, że to głównie wynikało z tej selekcji wczesne tak tutaj tej reformy rozdawano gimnazjach dochodzi utracony rok nauczania ogólnego i ówczesną selekcji uczniów, czyli uporze 1 z mężem dobrze z zrozumiała w przed wprowadzeniem gimnazjów w wynikach badań Pisa nasi 15141515 latkowie mieli realną, jakby kiepskie osiągnięć osiągi również przyjmuje się, że dlatego, że po świecie szkole podstawowej następował mnie następowało takie rozejście się części młodzieży część szła do liceów czy ta elita szła do liceów, a pozostali do techników i do szkół zawodowych i wtedy właśnie badała ich PiS zalała paraliż PiS i wykonywała te różnice potem, kiedy wprowadzono gimnazja, czyli 15 latkowie zostawali o rok dłużej w takim wzniesiony w edukacji powszechnej publicznej takiej samej na tym samym załóżmy poziomie wtedy się okazało, że zrobili ten skok wtedy doskoczyli do tej równości Skandynawii tak różnic między szkołami znaczy to zróżnicowanie między związaną z międzywojnia zajęło dużo mniejsza Matys 1 z miar nierówności Testa ta miara tak napady, na którą by system edukacyjny może wpływać tak no bo to zależy od organizacji czy dziwimy jak np. kraje niemieckojęzyczne Niemcy Austria taktyk uczniów bardzo wcześnie czy też staramy się, żeby oni byli razem i taka wada tych badań porównawczych wychodzi, że te kraje, które właśnie Dyguś w niedzielę od jedno z Finlandią to jest Kanada Polska do nich dołączyła Estonia to są właśnie to są kraje też, gdzie te wyniki uczniów rosną wyjątkiem jest Holandia, która dzieli też w tym bardzo wcześnie ma niezłe wyniki, ale to też system zupełnie inne odpady inne innymi względami inne społeczeństwo to co się dzieje to coś się też zmieniło to i tak jest chyba na jedno z największych skoków na pewno w Europie to, że ta liczba uczniów, którzy byli poniżej tego podstawowego poziomu mierzonego w ich za i tak naprawdę czytania ze zrozumieniem, jeżeli damy im kartkę papieru oni czytają przed Kają Dudek salonik nie rozumieją już było bardzo dużo jeżdżę przed reformą Handkego w szkołach zawodowych to dramat to, bo się ponad 80 % przy tak było tak naprawdę funkcjonalnymi analfabetami, bo było analfabetami różnie to ludzie nazywają kelnerzy w taktyce nie będzie w stanie zrozumieć tego prostego tekstu po po tej reformie i po kolejnych reformach, bo ja powiedziałem wcześniej, że ta reforma Handkego, jakby stawia polską szkołę na odpowiednie tory ona zmodernizowała polską szkołę dała podstawę do kolejnych reform nie było także reformy minister Hall chociażby następne byłyby możliwe, gdyby nie reforma Handkego idzie kolejne reformy dalej podnosił umiejętności uczniów teraz mamy w Europie tak naprawdę już osiągnęliśmy wskaźniki Batko kilka krajów te, które komisja Europejska postawiła przed krajem pod względem właśnie liczby uczniów na tym najniższym poziomie co więcej ostatnie reformy też spowodowały, że wreszcie, bo to był problem polskiej szkoły ten dług jak poszedł w górę, ale najlepsi Stali w miejscu teraz mamy tych najlepszych z chociażby z matematyki więcej niż Finlandia cały czas mówimy o tej Finlandii Finlandia fantastyczna porównuje się z Finlandią teraz szczerze mówiąc jest w ogóle moim zdaniem kraj nie do porównywania, bo to społeczeństwo jest tak innej nie do skopiowania, że to się nie da, ale my mamy tych uczniów więcej w kraju, w którym są olbrzymie różnice społeczne ekonomiczne to co się nie zmieniło to jest prawda to jest taki ogólny efekt nierówności one życie raz schował się wewnątrz gimnazjum mówiliśmy o tym, mówić jak zapobiegać segregacji wewnątrz szkół oraz dzieje, a które wbre w tak naprawdę nawet prawo oświatowe mu, ale jezdnia analizowana i nie egzekwowano, ale czemu ich segregacji wewnątrz szkół co to znaczy, bo jesteś segregacja nierówność między szkołami na 1 są te gimnazja elitarne, do której idzie młodzież często zamożniejsze odejdzie w parze z tymi wszystkimi korepetycjami czy też dodatkowymi kursami przygotowującymi do egzaminów w ogóle do edukacji choćby nawet banalny kurs językowy jednak daje większe szanse, a on na to nie wszystkich stać jedno są te są te nierówności jednak jest także gimnazja się dzielą na te elitarne i te nie elitarne tam rejonowe nota to co noc analizował właśnie prof. Dolata i pokazywał rzeczywiście tak jest to też jest bardzo oraz nawigacja wewnątrz szkół na olej z dnia życie między szkołami ścisk tworzą się też Taraska to też dobre prawo tak naprawdę byśmy egzekwowali prawo oświatowe albo tak naprawdę trochę jednoczy znali toby tego nie było tylko, że nikt nie chce się przeciwstawić, bo to jest nacisk rodziców rodzice chcą się segregować to jest naturalne to się dzieje w każdym systemie, ale wewnątrz szkół tak naprawdę dyrektorzy nauczyciele nie mają prawa segregować ludzi ze względu na umiejętności chociażby tak zrobione w różne dziwne sposoby to w ogóle nie skontrolowane nowy znamy przykłady szkół wiejskich, gdzie dyrektorzy otwarcie mówili, że to jest tak dobrze zorganizowane, bo tu 1 dzieci dojeżdżają inne nie dojeżdżają, a tak naprawdę dzielą się trasy na te, które są z 1 wsi z drugiej zaś ci tego nie powitanie powinna mieć miejsca chcemy wyrównywać szanse chcemy mieć wspólne społeczną w społeczeństwie to powinniśmy z tym walczyć to co teraz robimy no, jeżeli cofnie znowu będzie selekcja po ósmej klasie nie zdobędą ich różnice między szkołami wewnątrz szkół to jest taka szkoła, którą ja się tylko bardzo bojowe pamiętam do szkoły jeszcze do takiej szkoły chodziłem i pamiętam, że już trzeciej klasie podstawówki już się już pani nauczyciel mówiła ty się tam to mecz ku nie wysilają dotyka pójdzie do zawodówki muzeum ziemi szkoły branżowe dach budynku nie ma co się wysilać i Manchesterze młodzież tam do liceum tak dalej jeśli tego bardzo, bo jest duże i to widać we wszystkich systemach edukacyjnych, gdzie jest ta selekcja uczniów czy na Nadole taka negatywna żonie do zawodówek, a łechtaczka Czechów Słowaków zejdą do elitarnych szkół, a reszta, która zostaje ona nie ma motywacji tak, jeżeli ja wiem, że pójdę do zawodówki potem się uczyć, jeżeli ja, jeżeli wiem, że najlepsi zostaną oddzieleni testową po co ja mam się uczyć i to naprawdę w tych systemach wszystkich widać w Polsce to w połączeniu ze zmianami zewnętrznymi to było także każdy uczeń wierzył w to, że nieważne co się dzieje w szkole będzie ten egzamin już nowe otwarcie o tym, mówili będzie ten egzamin, na którym się okaże obiektywnie, czyja coś potrafię czy nie, a tylko paradoksu pan dotknął bo rodzice rzeczywiście to rodzice zdecydowała decydują w tej chwili o losie edukacyjnym dzieci bardzo mocna i zamożności kapitału w ogólny, iż byli to dzieci zamożniejszych bardziej, jakby wyedukowanych bardziej zmotywowanych rodziców idą do lepszych szkół, czyli ten tartan ta nierówność ta segregacja wyszłam ze społeczeństwa, bo myśmy się zachłysnęli wolnością i tym, że sami możemy my decydować to było potrzebne nasze najwyraźniej skoro bardzo zabiegaliśmy o to, żeby powstały szkoły prywatne szkoły społecznej, żeby można było wolny w wolny sposób wiem, że wybierać, a z drugiej strony decyzja w tej chwili rządu prawa sprawiedliwości jest jakby populistyczną odpowiedzią na rząd na połaci właśnie społeczeństwa i rodziców, że gimnazja są siedliskiem przemocy rówieśniczej, że gimnazja w UE pogłębiają nierówności, że jest w szkole też Stomma nie byle jaki jest jakiś dowód rysa na życzenie rodziców 1 reforma, a jednocześnie rzeczywiście badania wskazują, że na tamte te agresywne zachowania będą zauważalne w tych siódmej ósmej klasy i na dodatek będą zauważalne na oczach ambicja to badania na to wskazują, że nowe badania pokazują, że rzeczywiście to też był 1 z powodów tak wprowadzania reformy, żeby oddzielić dzieci, które wchodzą nastoletnim wieku groźne się trochę inaczej zachowywać, które inaczej się zaczynają określać, ale mówisz, że powstały w ten sposób gett tam nastolatków dla nas są takimi wylęgarnią teraz i to jest oparty właśnie pytanie adres czy nie możemy tego doskonalić Sojusz rzeczywiście gdzieś zaczęło w dobrym kierunku zmierzać także wyniki uczniów szkół gimnazjalnych się poprawiła, a że na tle Europejskiej Europe bardzo dobrze żyć nasz wypadają, a nie zawrócimy ta idea i z nim znowu wszystko od nowa zaczniemy wszystko odnowa to jest chyba najbardziej oburzające dla rodziców, ale i dla rodziców i dla dzieci, że w zasadzie lądujemy z czymś nieznanym znakiem zapytania zamiast doskonalić to co może doskonały jeszcze nie było tak no bo to jest zmiana systemu, która pewnie nie dzieje się w ciągu 23 lat pani doktor, ale pani jako psycholog co powinna taki argument, że dziecko prowadzone w 1 środowisku przez 8 lat jest bardziej znany w tym środowisku i na mniej agresji się np. odważy nowości ja ja tutaj jestem bardzo sceptyczna, bo w barze za dany rok lufa jednak całkiem poważnie się podwójnie pod taką pod takim podejściu, że dziecko nie jest anonimowe tak, ale dziecko jest już też etykietką zwane i to jest drugi argument, który może dodać, że te, które się już zostały wrzucone do worka agresywne dzieci to rzeczywiście do końca ósmej klasy będą w tym karty w tej kategorii co by funkcjonowały i pytanie czy po tych w takim momencie, w którym są wrzucane do tej kategorii czczone są w stanie tego wejść jak już mają lat 15, a i w zasadzie kończą szkołę podstawową, a następny etap to już jest szkoła średnia i czy są w stanie się dostać po tych 8 latach do dobrej szkoły średniej, bo to jest też znak zapytania prawda czy rzeczywiście to bezpieczna bezpieczna zupełnie inny właśnie pytanie czy to jest bezpieczne środowisko skieruje nam, a znam wiele przykładów dzieci, które w gimnazjum od żyły, które rzeczywiście gimnazjum okazało się, że są, ale fantastycznymi uczniami i właśnie, ale mają żal do środy w żaden rzecznik nie palę wreszcie miał pytanie, bo i rury przekaże mu na początku pani przypisami stopień naukowy, a panu odebrała, więc przepraszam MO i mam do pana pytanie jeszcze czy w ogóle nie na podstawie różnych badań i pana doświadczenia z systemami edukacyjnymi można powiedzieć, że istnieje jakiś lepszy albo gorszy system edukacji, że np. można powiedzieć, że system 8 lat podstawówki i 4 lata licealne oraz 5 lat technikum jest lepszy niż w Brzeszczach podstawówki 3 lata gimnazjum i 3 lata liceum czy np. powinny być 4 lata liceum 3 lata gimnazjum i t d. czy w ogóle istnieje coś takiego jak czy mamy jakiś punkt odniesienia mamy jak najbardziej na to są właśnie po to, są te badania międzynarodowe jury nie latają ze szkolnej 1 struktura szkolna jest punktem odniesienia tylko, że Gdańsk Targ 2 rzeczy no bo zaczęliśmy mówić znał także o takich przypadkach VAT są dzieci, które się odnalazły gimnazja są takie zmiany na 0 mam z rodzicami edukacji przekleństwem edukacji jest to, że każdy ma swoje zdanie, bo każdy ma dziecko wnuczka, bo szkolenie było w szkole każdy coś wie o aktach w rejony każdy na mocy każdy grosz, ale dziwi, więc każdy z nas po każdej SBR kontakt z Chin, ale tutaj na spadek patrzymy na bezpieczeństwo no to badania robiło IBE badania chociażby, jeżeli uważa Katyń 23 robiło duże badania i wyszło, że w podstawówkach tak naprawdę uczniowie sami uczniowie częściej mówią o przemocy i o takich nie nieprzyjemnych sytuacji także inni, że gimnazja nawet mnie zrugała też nauczycielka po takim moim rządem w którymś z moich programowanie metraż teraz jedziemy teraz pytanie trochę populistyczne populistyczne poglądy, które to są takie opinie rozsiewane przez rodziców, którzy w tych szkołach nie byli to samo jest pieniądz gimnazja jak pytamy się rodziców z rodziców albo osoby starsze one są przeciwko gimnazja jak damy się osoby młode, które przeszły gimnazja większość z nich jest zachowaniem gimnazjów, więc to to jest to po pierwsze, popatrzmy na te badania i odpowiadamy, jakby na NATO co te badania dyskutujemy z tymi wynikami badania nie z naszymi opiniami poglądami innych takich inny taki populisty, który wpadł w najbardziej populistyczne hasło edukacji to jest to co pani powiedziała jej też minister Zalewska też oczywiście go używa to jest to skończmy z pesto manią niestety to jest bardzo popularne to wrzuca do worka na niebie nad, jeżeli idziemy do lekarza pod tą czy też nie chcemy, żeby nas lekarz zbadał i mierzy tylko, żeby na podstawie swojej opinii zadecydował naszym zdrowiu systemy to samo, żeby naszych dzieciach, gdybyśmy decydowali tylko poprzez subiektywne oceny no ale nie mówimy mówimy, że to jest populizm, ale nawet dzisiaj rano z ME spotkałam się z dyrektorką szkoły, która mówiła, że liceum nie jest to tylko po to, żeby przygotować do matury i że 3 lata przygotowań do matury to jest mało, a 4 lata przygotowań do natury było okazji to jest test Human prawda, że pan, że goście przedstawią na te tory, że służy do przygotowania do Zabrza zawsze było przygotowanie na jakie były w liceach to też przygotowaliśmy się do matury tylko kiedy zdana matura była po prostu subiektywna ocena sami wiemy jak ona wyglądała, że mogły mieć piątkę w moskiewskim liceum mogą mieć czwórkę bardzo dobrym liceum to było zupełnie porównywalne taka wada ta nagroda mienie o wartości żadnej teraz matura jest jest, jaka jest ja mam dużo wątpliwości i rzeź, jakiej rozmawiali o jakości tych egzaminów są one powinny być zawsze ja uważam, że rzetelne testy oczywiście, że są wykorzystywane bardzo wąsko i wreszcie skupia tylko na uczeniu pod testy z części źle, ale po prostu narzędzie badawcze tak my się w ten sposób w obiektywny sposób Jerzemu umiejętności uczniów i egzaminy przede wszystkim zapewniły to może właśnie każdy uczeń merytorycznie na podstawie obiektywnej miary ma szansę dostać się do takiej szkoły, jaką chce, a nie na podstawie subiektywnej oceny mogą być krytykowane w posłanka PiS, którą prawa i sprawiedliwości z Wrocławia, z którą ostatnio debatowała co czy prowadziłam debatę na temat edukacji opowiedziała podczas debaty historię swojego syna, który nie miał złych ocen z matematyki w liceum ciągle złe, więc uwierzył, że jest z matematyki kiepski, więc nie wybrał matematyki jako egzaminu rozszerzonego, czyli trudniejszego tylko przystąpili do takiej takiego egzaminu powszechnego z matematyki w stopniu podstawowym i osiągnął na nim ponad 90 % poprawnych odpowiedzi co otworzyło oczy, że z tej matematyki, bo aż taki zły nie jest tylko dostawał ciągłe ciągle złe oceny w ogóle cała klasa systemu zwracanej i tak posłanka PiS mówionej właśnie z tych egzaminów w związku z tym czas zrezygnujmy z tych 2 dowód właśnie przedstawiła Erratum także egzamin z jak i jaką wartość może mieć egzamin co jest miarodajne Browna ta jest miarodajny, ale czy my wy tam teraz psychologa Widzew Koluszki trzymamy w tym jednak nie narzucamy za szybki nie narzuciliśmy za dużego tempa z tymi egzaminami, bo ten stres egzamin nowy jednak był w Egzaminacyjnej jednak był duży i krzyż właściwie nie znam dziecka szkolnego, który by w szóstej klasie nie dostawało fobii szkolnej z powodu egzaminu na koniec podstawówki, a on się nigdy nie liczył w klasyfikacji tak NATO NATO to jest pytanie w ogóle czy życie nad morze urządził sobie tak żyć, żeby nie była stresująca tak, bo jest tam też takie pytania, ale jednak popełnialiśmy jakiś ksiądz barwnie ja myślę, że ja myślę, że do no to jest właśnie ta podstawa do tego elementu dyskusji do udoskonalania, aby boją się, że to jest taką najbardziej kart w 2 ważki argumentem, że jest coś niedoskonałego doskonalimy no to właśnie wzrok ma na ten temat zajrzymy do badań sprawdź na ten poziom stresu to dzieci zastanówmy się jak może go zminimalizować, a może odejść od tych egzaminów na koniec raz szósty albo jako zmodyfikujemy już odnaleźli w związku z tym mamy prawda w niż w innych dniach, choć wydaje się pani na te badania międzynarodowe właśnie Czech czy wiemy są takie lepszej struktury rozwiązania my mamy 1 z doniesień gwiazd takich wniosków z tych badań jest to, że kraje gdzie, gdzie są zestandaryzowane zdane egzaminy w połączeniu z autonomią szkoły czy zakład jest system, jaki nowoczesny system, jaki mieliśmy w Polsce mamy wciąż to samo to są te kraje, które mają najlepsze wyniki to co łączy się tylko takiej korelacji zależności no ale jak popatrzymy no mamy chociażby taką Finlandia, gdzie bardzo często mówi się tam się nie testuje przecież zdrowie sami Finowie mówią, że nie stoją oczywiście, że testują oni post nie mają zewnętrznych egzaminowani mają takie zaufanie nauczycieli, że sami nauczyciele robią to te gesty tak co z tego, że one nie są krajowe i też trochę to, o czym o czym, o czym tutaj mówiliśmy to jest kwestia, jeżeli te dzieci tak stresował tymi egzaminami to ze sprawdzianem to dlaczego jeżeli widzi na zdjęciu, dlatego że rodzice no ale liczyło się właśnie dlatego chyba to jest ten błąd to na arenie emeryta singlem no ale sezon w dno na nadają te następne szkoły, do których idziemy z tymi egzaminami, który idzie jednak biorąc pod uwagę trochę tak trochę charyzmy oraz perspektywy Warszawy mówi ma tych elitarnych i tym wyścigu szczurów jak brzydko mówimy jednak do tych szkół, ale przecież ten procent tych dzieci, które idzie tak mamy w skali kraju jest niewielki, gdyż trzeba zastanowić nad tym czy Maćka właśnie w Warszawie poszły na to pozwalać tak po co po co robić taki wyścig po co robić jest rannych szkoły najlepsze systemy edukacyjne uznało, że van Financiën przywołam chociażby Szanghaj, który wygrywał w wygrywało, ale także o charakterze, tym bardziej że nie można dalej ruchomych oraz 2 Kalemba dla nich rozwiązania i patrzmy na Kanadę n p . to są właśnie to są kraje, gdzie są bardzo dobre publiczne szkoły, gdzie nie ma takiej segregacji, gdzie nacisk system jedzie na wsparcie słabych szkół na wyrównywanie szans, gdzie nauczyciele się chodzić do szkoły to od razu mówią my nie mamy słabych uczniów mamy uczniów, z którymi sobie jeszcze nie poradziliśmy jeszcze 1 zlotych, bo właśnie tego wydania sprzed 15 albo jest kluczowe są lepsze czy gorsze struktury na ja prowadziłem takie badania naukowe właśnie prowadzą właściwe od wielu lat na nas NATO NATO na ten temat dokładnie jak najlepiej to struktura ustawić i raczej z tych badań wychodzi, że tak wczesna selekcja nieszkodliwa znaczy to rzeczywiście, że po pierwsze jest takie przekonanie, że jak postać dyryguje media utrzymują się trochę przebija przez to myślenie minister Zalewskiej wielu ludzi jest taki sentyment za takimi elitarnych liceach lodziarni szkoła, że będzie lepiej, bo wykształcimy do elity tych wszystkich badań wychodzi, że mniej, ale lepiej wykształceni teksty wszystkich badań wychodzi, że dla tych najlepszych to niemal w ogóle znaczenia ani Wojciech Sobieraj z, że jest tak oni tak na cześć tym systemie, jeżeli będziemy ośmioletnią szkołę niestety sam tak to najlepsze dzieciaki będą cały czas kontynuowały to kształcenie ogólne ten system będzie strasznie szkodliwe, jeżeli cofniemy się do wczesnej selekcji dla tych słabszych dzieci i tu w ogóle nie ma żadnej dyskusji to znaczy te kraje gdzie, gdzie mała ojczyzna są lekcje właśnie Niemcy Węgrzy mają po prostu fatalne wyniki tych najsłabszych uczniów mają olbrzymie nierówności w systemie i to jest ten koszt, który musiał zapłacić, ale nareszcie z tego w ogóle nie korzystają na mnie wniosek jest 1 szliśmy w dobrym kierunku jest jeszcze inne pytanie Jonas wykracza w ogóle to jest takie pytanie, które powinny sobie ministerstwo postawić, zanim zaczniemy myśleć o reformie po co my uczymy tego chcemy łączyć tych dziedzin, o czym się to ministerstwo chce uczyć historii i bo obawiał się, że te historie z drugiego z takiej ideologii po prostu frazy czy kawalerzysty mówi wprost, że uczeń, który zna tylko uczeń, który zna dobrze historię swojego kraju, która poradzi sobie w nowoczesnym świecie walną w Janowie to bez przechodzenia cytuję no rozumiem, że wiem tak jest głębokie przekonanie w tej walki tradycji z nowoczesnością nie można wynająć, że w ogóle polską szkołę dotknęła ta idol to zainteresowanie rodziców przenosi się na dzieci to jak będzie też projekt, bo oni po prostu sami są zestresowani tym globalnym świecie chcą spokojniejszego świata dla swoich dzieci z każdego zakotwiczenia w biegu historii z w narodzie i to widzimy w całej Europie na całym świecie, ale jeżeli patrzymy już odeszliśmy trochę tej warstwy geologiczne, jakie umiejętności chcemy dla naszych dzieci, jakie umiejętności będą im potrzebne w Polsce mamy jakąś zupełnie fałszywą dyskusje i rozmowa o tym, że zawód, że szkoły zawodowe dają pracę wszystkie dane, które mamy z rynku pracy pokazują, że nie dają tej pracy i w ogóle te zawody, które kształcimy szkołach zawodowych obecnie one prawdopodobnie w najbliższych latach będą znikać to postępująca automatyzacja ludzie sobie troszkę nie zdają z tego sprawę za 20 lat większość z tych zawodów będzie wykonywana przez roboty komputery, ale tak mówimy o call Center może Radia nie nie zastąpią komputery, ale nie wiem mam nadzieję, że nie pani redaktor, ale call Center już jest takich krajów stany Zjednoczone to nawet człowiek nie wie, że rozmawia z komputerem tak i my no tak tak tak już jest handel na pewno prawicę głos jest taki, że nie rozpoznał miejsce zajęli znani w eliminacjach euro jest wytrenowana analizy ich ramach lodowe marzenie większości przypadków człowiek się nawet nie ma jeszcze wiedzą co marzyć wie, kiedy dzwonię na Costa del i wiem, że rozmawiam z człowiekiem ani tak mam wrażenie, że razem z automatem pojemnikach na wzór Orła jest dla mnie czas i poza tym w ogóle nie może zejść Hania jest kolej zwróćmy też w trochę może za daleko, żeby z Malezją jest bardzo ważna dyskusja, dlatego że ona jak my tych uczniów, których teraz już po, których będą teraz do szkoły szli to oni do pracy pracę zmieniali za 20 lat i tak nawet wykształcenie zawodowe będzie zupełnie bezużyteczna nie będą tak musieli przekształcać kolejne zawody to co będzie niezwykle ważna to te ogólne umiejętności dlatego ja byłem niedawno w Szanghaju i szampanie tego jest narażone są dziś jeszcze dalej i oni mówią my mamy już 10 lat kształcenia ogólnego, czyli już mają więcej niż Polska my będziemy mieli niedługo 11 lat kształcenia ogólnego oni wiedzą, że tak naprawdę te prace manualne proste rutynowe znikają to nie jest przyszłość no ale musimy mieć taką dyskusję w Polsce i w tym kontekście zostanę siedziba szkoły branżowe zawodowe technika to one rzeczywiście będą dawać pracę moim zdaniem nie będą panie pracują na uczelni wielu nauczycieli akademickich narzeka, że w tej gali targnął się ci w tym egalitaryzm za gubiliśmy się jej w ten sposób, że teraz na uczelnię przychodzą kandydaci studenci, którzy w ogóle nie powinni tam dość mądrzy telewidz nie dorasta do studiowania w nowości, a ja nie mam takich obserwacji, a pracuje od 15 lat na uczelni i mam takie poczucie, że trzeba bardzo bardzo rzeczywiście zaciekawić studentów, że oni nie są tak łatwo dostaną literatura do przeczytania, a 1 artykuł z badaniami powie są fantastyczne co ciekawe przełomowe badania trzeba rzeczywiście dyskutować z nimi zapytać jak te badania mogą wykorzystać w praktyce zapytać ich o ich pomysłach, ale na ewentualną kontynuację badań trzeba rzeczywiście ich zainteresować, bo oni mają bardzo dba w łatwy dostęp do wiedzy, więc teraz tylko przekładanie tego tylko wykładanie wiedza nie ma sensu to rzeczywiście widzę to na swoich wykładach, że nastoletni fani raz tego jacy kandydaci przychodzą tam inż. Teresa Lange zaś zmiana cywilizacyjna oczywiście w związku z tym związane z internetu ja myślę, że to po w gruncie rzeczy my dorośli, gdy dorosłe osoby, które wykładają, które pracują z uczniami ze studentami to my powinniśmy rzeczywiście zaadaptować się do tego co jest nowe, ale i uwzględnić to rzecz, że to sam już trochę inni ludzie, ale oni mają swoje zdanie oni mają swoje opinie albo czasami może do końca nie wiedzą, ale działacze mogliby mieć zdanie ale kiedy się zaczyna z nimi dyskutować i pokazywać różne argumenty to nie biorą pod uwagę to co rzeczywiście fantastyczni młodzi ludzie, którzy jak ja mam ja przepadam za studentami uwielbiam tam prace rzeczywiście nie dałam dawniej za nas za nic innego, ale widzę też świat jak oni mają, jaką mają otwartość Ka i też wtedy, kiedy pada jakiś kontrowersyjny temat jak czasem się boją czy mogę powiedzieć czy nie mogę powiedzieć widzę też różnice między polskimi tam polską młodzieżą ukraińską, bo jest dużo w tej chwili wśród naszych studentów osób z Ukrainy jako nasz sołtys i taka różnica to ja teraz mówi tylko o tym co ja obserwuję jak rzeczywiście nasza młodzież jest bardziej oto jest co bardziej odważni tak samo są rzeczywiście bardziej otwarci, a w związku z tym jak nie pomstuje na Boże już po licznych anegdot narażam się pani dane o ważnych z prawem czy też po prostu te gimnazja w głowach rodziców, ale też wykładowca akademicki pomieszały się też ze zmianą pokoleniową, a że przypisujemy, że gimnazja z gimnazjum źle uczą dzieci, bo widzimy to młodzież, która jest właśnie taka żona na nich nie wystarczy stanąć przed tablicą zrobić wylała i oni nas posłuchają wodne na kolana, że tak powie mi uwierzą we wszystko co mówimy moim zdaniem ci młodzi ludzie właśnie stawiają dużo więcej wyzwań przed nauczycielami przed rodzicami przed wykładowcami akademickimi niestety ci którzy uczą stary sposób tego nawet nie dostrzegają tylko postrzegają to właśnie, że państwo niezainteresowani taka może nie pasuje, więc akcent w myśl to jest taka zmiana pokoleniowa no to zawsze tak jest ja akurat się nałożyło na na taki stereotyp, że to wszystko jest wina gimnazjów no i powiem o czymś innym mieście pani powiedziała takie wypowiedziała takie zdanie nie oddałabym tego za nic innego i właśnie po waszej liście śladu po tym nie ma z nim żegnać się w cieście skupić, ale co sądzicie o sytuacji nauczycieli w całej tej reformie to nie inny inny niepokoi to użyje twoich el feminizmu, że MF jakoś poza tym protestem, który był wczoraj i tam wzięło w nim udział w parę tysięcy osób tym nie widzę takiego ruchu w wśród nauczycieli gimnazjalnych niż ja już nie bronił Wilna przez zwierzynę gimnazja naprawdę będą likwidowane lub nawet jeśli będą się łączyły z podstawówkami to te godziny dodatkowe zgarną nauczyciele z podstawówek i nawet jeśli wydłużymy liceum to te dodatkowe godziny zgarnął nauczyciele liceów, zwłaszcza że ministerstwo równocześnie wprowadza właściwie coś co będzie z zakazem piastowania decyzji czy zakazem pracy na 2 etatach te jakieś Young czy wy widzicie w ogóle zagrożenia czy to rzeczywiście my powinniśmy do tego podejść taki sposób niewinną kapitalistyczne nocna nie ma pracy dla 36  03030  000 ludzi dotąd w błoto nie ma pracy moje dobre z wydarzeń powinni jak górnicy nie schodzić z prawdami nowo sobowtórów strajkować protestować ja też oczekiwała, że Andoria geo Wild na ulicy przerażona ja też oczekiwał, że dostanę taki sygnał od nauczycieli gimnazjum, którzy pokażą, że tak my walczymy z o to miejsce, które tak jak pan doktor wspominał jest miejscem do doskonalenia i z miejsca, w którym my pracujemy, nad którym realizujemy swoją pasję ja na Uniwersytecie realizuje swoją pasję uczenia studentów i my chcemy zachować to miejsce prace, bo to jest jedyne miejsce, które rzeczywiście wybraliśmy przecież oni poszli tam też wyboru jakiegoś także chce pracować w gimnazjum, które przecież było takie trudne przecież przesiadłem się przeszłam przez jakiś wspólne przeżycia z tymi uczniami w związku z tym co dalej to kontynuować, a tymczasem nie ma tego sygnału i to znaczy jeszcze zastanawiam czy tez oportunizm wobec władzy tak jak obserwuje z perspektywy, a właśnie tych moich zainteresowań władzę, a ja czy Rzym to nie jest takie zachowanie trochę podlegającego tej władzy, że ja jednak czuje, że jestem zależna od władzy za grosz nie ruszać, bo trochę, że moje, a on taktowny to była dla mnie bardzo smutne, gdyby okazało się, że to wynika z zabawy i lęku przed władzą, bo to jak pokazują badania i tych jest mnóstwo w obszarze władze jak zaczynamy się bać zaczynamy to zaczynamy rzeczywiście bardzo kontrolować każdy swój ruch zastanawiać nad każdą decyzją, ale wszystko to to też powoduje, że właściwie medycy nie podejmujemy też w zawieszeniu i komplementarny dopasowujemy do tego co nam władza narzuca i nie myślimy sami właściwie sami przestajemy myśleć tak tylko słuchamy tego co właśnie i to niezależnie od Warszawy, bo tak jak napisaliście państwo swoim apelu z polskich międzynarodowych badań naukowych wiemy, że polscy uczniowie potrzebują wzmocnienia kompetencji społecznych w kompetencje społeczne to jest m. in. samodzielność wrażenia fakt, iż jak odwaga jak artylerii jak wskazuje ten to taka niepewność nauczycieli gimnazjów którzy, gdyby nie związkowcy to by nie wyszli na ulicy bo gdyby nie ZNP, które on tradycyjnie wezwało do protestu to pewnie nie wyszli ja słyszę od nauczycieli może te i do nauczycieli gimnazjów może te gimnazja rzeczywiście nie były dobre właściwie to rzeczywiście trzeba by je było zlikwidować może oni mają rację, ale ja sobie poradzę 1 świetnie zresztą nauczyciel, którego znam powiedział mi ja mam wiele talentów ja mogę zostać stolarzem, dlaczego nie miałbym zostać dobrym stolarzem inna nauczycielka z kolei pokłóciła się z całym gronem pedagogicznym, bo ona poszła na protest oni nie chcieli, bo każdy ma jakieś zajęcia z szkole ponadnarodowej nowa wieś zachowała swój etat czy to jednak panie doktorze nie wskazuje na to, że ta nasza szkoła IT out my jednak kłopot z tą autonomią i ta autonomia tam wcale nie zaistniał, że to nauczyciele nie myślą zwołanej polityka i samodzielnym Ania jest drugi proces macie też długi proces ja myślę, że Polska jest wiek był nim Polska edukacja była w trakcie tego procesu teraz zostanie brutalnie przerwany i o to, żeby nie został przerwany powinni walczyć nauczyciele zarówno z podstawówek i liceów, jaki gimnazjów dlatego, że to autonomii odbieramy nauczyciele powinni stawać się w Polsce profesjonalistami profesjonalista jest osobą, której nie mówi się co ma robić w klasie, a moim zdaniem ta reforma nawet na programowe będą takie, że to, że nauczyciele znowu będą mieli wytyczne co mają robić co najmniej raz już są uzależnieni znowu od kuratoriów też z tego względu, jakby strach padł tak powiem na ludzi nie chcą protestować bo, bo wiedzą że, żeby do decyzji politycznej i żona są bardzo szybko podejmowane przez obecną władzę się po prostu boją, ale to co co jest najgorsze Onyewu w tej reformie Jona nie jest droga jest strata pracy, jeżeli nauczyciele gimnazjum szczerze nie stracą pracę to my z tej apelujemy nie wierzcie w to nie wierzcie słowa pani minister, bo na pewno stać się o pracę myślę, że też wielu miało stracić wiele na pewno tak też wielu nauczycieli podstawówek dlatego, że to będzie także, że nic, jeżeli rzeczy zostaną zrealizowane te zapisy, które proponuje pani minister Boni wszyscy nauczyciele siłą ustawy przejdą do nowych szkół 8 klasowych i tam będzie ostra walka o etaty, więc każdy będzie zagrożone, ale to co stracą najbardziej to to szansa na to, żeby stać się poznaje Paulę profesjonalistami jest to ograniczenie autonomii, a to była siła polskiej szkoły stąd były te wyniki boją mówi o zmianach systemowych co mówimy też tak patrona medialnego to była zasługa ministra na ministrowie z łącznym limitem jest uznawali dali szansę na to, że polscy nauczyciele pokazali na co stać ja za każdym razem walczymy o to o to, żeby powiedzieć, żeby przyznać, że to nie jest tylko tak, że w tej chwili mamy wzrost po prostu, bo ktoś zrobił reformę reforma dała szansę pokazania umiejętności polskich nauczyciele to oni podnoszą wyniki tych uczniów to oni są najlepszymi nauczycielami w Europie i nie oni wraz z euro są dziś są najlepszym Amazon mają w Leverkusen trzymają ołówek wydłuża, nawet jeżeli wykonuje rodzi się, że do naszych no bo to myśmy się wziąć znacząco na jezdnię kupiliśmy korepetycji nie, ale to są akurat rzeczy okalają one mogą mieć wpły w na wyniki myśmy to też analizowali są dane na to i to jest wszystko też jego przebadane pomierzone to są takie efekty oczywiście ale jakby tego efektu pracy nauczycieli reform nie przewidział korepetycje nas, że to to są małe efekty w porównaniu z tymi efektami reform tak, że mnie dreszcze niepokoju kabaret 1 kwestia, że właściwie nauczyciele nie myślą o swoich uczniach, że nie myślą o tych dzieciach, które teraz kończą właśnie klasę szóstą i od tych, które teraz poszło do klasy pierwszej gimnazjum i że właściwie wszyscy alarmują, że to będą roczniki stracone waży niemal tyle na wiecu w porę jajek panowała silna, ale stało jest ważny jest czas na wyraźne mówienie ważnych 400  000 uczniów i to przypomina mi się wypowiedź pani minister edukacji Finlandii, która powiedziała my nie możemy też małym krajem my nie możemy sobie pozwolić na to żeby, choć 1 czy 2 uczniów dostało tego co najlepsze w edukacji, a my chcemy zmarnować paręset tysięcy osób, ale nie dramatyzujmy nie histeryzuje same nianie z rozwojem miast rządzą się dzieje od razu mówię, że tak wbre w sobie z archiwów z 2 gehenna zwierząt, ale liczba ta wymieniona, a z klientami mam nadzieję, że jednak są rozsądne osoby w tym rządzie i chociażby ministrowie, którzy mówią o innowacjach takie i rozwoju gospodarki minister Gowin Morawiecki mówił o tym, że Polska musi do przodu no, jeżeli spojrzymy na mocy, by nie błędna, ale też przewiezie ni za ręce, ale z, a jeżeli mówimy o tym, to muszą sobie zdać sprawę że, że jest kasujemy egzaminy z przyrody to tak naprawdę jest nie będziemy już szans na innowacyjną gospodarkę, bo Finowie stoją właśnie innowacjami, które wynikają z tej edukacji właśnie w tzw. stanie jest tak, czyli tych naukach przyrodniczych naukach ścisłych my tego nie będziemy mieli, jeżeli zwiększymy temacie znak historii naprawdę na wymiar ochronny wysuwa się, że rzeczywiście ministra edukacji zapowiedziała, że w zaborze z egzaminu gimnazjalnego zniknie ze ta część science, czyli przyrodnicza, a w Będzinie historię z tak nośna słyszałem, że jakiś może przedmioty przyrodnicze będzie nadal, ale na pewno ten nacisk nie jest HP umiejętności też w ogóle nie wchodzą też inny umie w naszym regionie właśnie umiejętności społeczne tak powinniśmy ten ta zmiana podstawy programowe ostatnio był pierwszy krok tak naprawdę pośród burz, ale te nowoczesne systemy edukacji w ogóle odchodzą od nauczania przedmiotowego tak w Finlandii nauczyciele z zastoju Santo widziałam jak matematyk z historykiem ustalającego będzie się uczył bo by ich, że mają się przenikać te przedmioty przecież masz też przenikać, jakby ze światem na zewnątrz paktu to tata wieża ma być umiejętności aplikowane tego świata w tym kierunku polis mieszamy robimy olbrzymi skok w dotyku rzeźb tanie, a jeśli tak no myślę sobie, że znając młodzież, a trochę chyba nikt nam przez te 15 lat pracy ze studentami i to też bliskiej współpracy, a to po to, myślę że, a efekt będzie odwrotny od zamierzonego jeśli chodzi o historii, dlatego że nikt nie docenia TF no takiego elementu, jakim jest bunt jak ktoś mi coś próbuje narzucić, ale jestem nad nastolatkiem teraz zrobię wszystko, żeby to odrzucić i myślę, że mimo, że wahania odrzuci tej historii jak Kania olbrzym organizują nachalnie nie odrzuci, ale jedziemy na mecz w PRL -u to historia jak w najlepszym słowem wszystkiego zrobił na rzecz rannych było 3 godziny, ale w Ożarowie z po oddaleniu gigahercom rośnie i tak będzie z historią zaznaczymy uzyskamy zupełnie nie zbudowanie tożsamości narodowej, o której mówi pani minister tylko uzyskamy ta może właściwie bardziej europejskich ci rewanżują mu inżynierem WL Ks, ale chyba nadmiernie optymistyczne ja myślę, że wnętrze ma to już idzie w kierunku takiego wy tresowane zdyscyplinowanego i Mono, ale informatyczną wydano za oni mają internet ci ludzie się ze sobą porozumiewają oni tworzą stowarzyszenia niż komunikują oni docierają do bardzo różnych opracowań i do różnych badań w związku z tym jak moi studenci potrafią mnie zapytać w trakcie, kiedy mówię o różnych badaniach czy na pewno było weryfikowane czy na pewno już są ostateczne wyniki tych badań w Bolton 3 proc zdaniem pani doktor jednak czy elitę polskich studentów, więc ja myślę, że nawet jednak wielu uczniów jak też z badań też wiemy, że wielu się tak zabawnego internetu nie umie używać ani oni naprawdę wymagają tego, żeby szkoła była coraz bardziej nowoczesna, żeby nauczyciele Stali się przewodnikami w tym świecie, a te to co widzę w Jaworznie to jest informowana dniami w planach, ale nic, ale przede wszystkim żeby, żeby łączyć tej samodzielności, a to co widzimy tt jest też takie traktowanie no nawet minister Zaleski wyrwało się gdzieś takie, że to dzieciaczki suchych to toposu dzieciaczki na te 15 latkowie teraz czternastolatka do tej szkoły postawa to będą dzieciaczki, którym się czas zaopiekować, a to nie są młodzi ludzie, którym chciał pokazać, bo oni w tym świecie są internetu pokazać jak mają w nim funkcjonować nauczyciele muszą być tymi przewodnikami smutne jest to, że to typowe dla władz władza zawsze myśli o swoich podlegające, że to są takie bez wolnej stopy, które bez kontroli nad bez kontroli, a bez naszego zaopiekowali się nie będą w stanie osiągnąć cel to my jesteśmy przewodnikami tak my to jest coś co władza gubi no wszystko wskazuje na to, że to reforma edukacji jednak właśnie zmierza w tym kierunku takiej kontroli nad szkołą i centralizacji zatem do zdecydowanie tak myślę, że mam wrażenie, że w cel polityczny to jest zrównanie VAT powiedzmy, że to w mówienie, że nikt nie straci pracę mówienie że, że w szkołach, że samorządy dostaną te same pieniądze zerowe koszty, które są wolne w ocenie skutków regulacji w ustawie 0 dla samorządów na to, że to jest napad już teraz ten tragiczny na nieśmieszne no dobrze, że koszty będą ogromne i myślę, że ten wątek żaden nos szkoły weźmy samorządy wiejskie na teraz ma pieniądze, bo pieniądze są na ucznia na 9 roczników będzie miał na 8 roczników nie ma siły, żeby utrzymał on wcale tego, że po nie było w samorządzie miejskim nie ma i liceów, tak więc oni po prostu stracą to jedno dziewiątą pieniędzy wreszcie będą mieli teoretycznie kanister, mówi że będą dalej zatrudniali wielu tych wszystkich nauczycieli jest niemożliwe znów jest niemożliwe jest w ustawie zapis, że nauczycieli mianowanych będzie się przynosiło tzw . stan nieczynny co oznacza, że trzeba utrzymać ich na poziomie pensję minimalną i żelaza, jakie pieniądze, jeżeli zaś, że w stażach zmienia się odmładzają pieniądza z dosyć dużo osiągnąć w miarę wiejskie będą miały jeszcze 19 mniej po stronie MEN nie będzie nie będą mogły i to jest moim zdaniem duży taki cel polityczny obliczony to będzie rok przed wyborami samorządowymi etapem tych wójtów wiejskich ta reforma w wymiarze i nowa władza wstawi nowych dyrektorów i nowych nauczycieli, by zrobić selekcję 1 przede wszystkim będzie miał nowy wójt w latach jak pokazują badania z władzą związane to władze chodzi o umacnianie swojej władzy Hensel generalnie tak my to ma służyć jest jeszcze idzie A 6 spodziewam takiego efektu, że jeżeli nauczyciele mianowani będą uprawnieni do ruszenia z tego powodu że, gdyby ich nie zwolnić tylko przenieść stan nieczynny tzw . to będą generowali koszty to wtedy się pozwania tych młodych nauczycieli ze szkół tych jeszcze przed mianowaniem prezesa, ale ta jest luka pokoleniowa już dziś mamy służbę cywilną w tym kraju też urzędnicy ministerstw byli nie bez zabezpieczeń ustawą i też wiemy co nowa władza z nimi zrobić zabawę zawsze można z dokładnym niestety gorzej wskaźnik narzekaliśmy no właśnie wzięła jakaś optymistyczna, a ja nie prawda w związku z dziękuję bardzo dr Dorota Wiśniewska Juszczak Uniwersytet SWPS dr Maciej Jakubowski ewidencji z etiud byli moimi i państwa gośćmi młodzież tylko przypomnę, że audycje reali przygotowała Zuzanna Piechowicz realizuje Oleś CAL mógł prowadzić Aleksandra PEZDA za chwilę informacji dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - ALEKSANDRA PEZDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!