REKLAMA

Jakie są zasady magii chaosu?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2016-10-13 16:00
Czas trwania:
20:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
magia żyje i ma się dobrze proszę państwa i to nie tylko w takim sensie, że jak twierdzą psychologowie skłonność do pewnego specyficznego sposobu myślenia myślenia magicznego mamy wszyscy, ale tak, że w takim sensie, że coś co się wydaje już melodią odległej przeszłości coś co nam się kojarzy raczej z takim popularnym odbiorze z czasami no i zamierzchłych mi mówiąc delikatnie przeżywa swoisty już od kilkudziesięciu lat w kulturze Zachodu renesans magowie Rozwiń » istnieją chodzą po ulicach praktykują magia nie zrzeszają się w różnych magicznych organizacjach i to wcale nie są magowie, których możemy czasem oglądać w kanałach ezoterycznych kanałach telewizyjnych tacy trochę popkulturowy nastawieni na zarabianie pieniędzy przez uwodzenie i nabieranie naiwnych tylko to są często ludzie zajmujący się bardzo poważnymi biznesami ludzie zajmujący się nauką, którzy jednocześnie Magie traktują jako swoisty swoistą ścieżkę samorozwoju prof. Thomas z uniwersytetu oksfordzkiego historyk autor takiej książki Religion and design w Magic tłumaczy to m. in. taki sposób, że na powiada no w magia rzeczywiście w pewnym momencie z kultury zachodniej została wyparta gdzieś mniej więcej w okolicach siedemnastego wieku rozwijająca się powoli nauka później coraz szybciej ten sposób myślenia charakterystyczny dla magii zdecydowanie z głównego nurtu kultury wyparła, ale oto w dzisiejszych czasach w czasach upadku tzw. wielkich narracji opowieści o świecie, które nam dają taki swoisty z alei koherentne obraz świata oto w dzisiejszych czasach współczesna nauka weszła na taki poziom specjalizacji, że właściwie stała się hermetyczną dziedziną niedostępną dla przeciętnego człowieka przeciętny człowiek żyje w takim chaosie informacyjnym nie jest w stanie tego wszystkiego co nauka o świecie mówi z AC Milan walczyć jednocześnie traci poczucie bezpieczeństwa ze względu na niestabilną sytuację na i polityczną i ekonomiczną i zwraca się domagać, bo magia mówi kit Thomas to 1 znaj do ust 1 z najdoskonalszych technik psychologicznych, jaką ludzkość kiedykolwiek wynalazła z 1 strony świat tłumaczy, a z drugiej daje złudne, ale silne poczucie kontroli nad tym światem w naszym gościem w studiu Radia TOK FM w Krakowie jest Paweł Zaborowski kulturoznawca medioznawca z wydziału polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego autor książki teoria i MAK i praktyka magii chaosu studia kulturowe tak się ta książka nazwa ukazała się nakładem wydawnictwa była kant filaru z Chin dobrym dzień dobry z tej strony powód Zaborowski z Krakowa bardzo miło Tomasz Stawiszyński Warszawy z tej strony czy pan czasem coś czaruje mnie się, że najlepszą rzeczą, którą w życiu wyczarowane, bo jak do tej pory właśnie książka, której pan wspomniał próbuje pan tam czy właśnie nie próbuje przedstawia pan magii jako inny nie tyle no coś, o czym odruchowo, służąc magia myślimy czy jakiś taki tajemnicza trochę sztuki wywoływania jakichś zjawisk w świecie materialnym i ile raczej jako pewnego rodzaju odmiany duchowości duchowości nowoczesnej czy współczesne charakterystycznej czy charakteryzującej całą masę różnych odmian gdzieś w latach sześćdziesiątych Kister 70 tych rozwijających się nurtów duchowych, które często pod egidą miła i czuł mniej lub bardziej zasadnicze charakteryzuje rzeczywiście można powiedzieć, że takim zapleczem dla rozmowy o tym jest stereotyp na temat magik, o którym pan opowiedział przed chwilą, który cały czas pokutuje w świadomości właśnie z Zachodu w Polskiej świadomości jest wyraźnie zauważalny czy to jest przekonanie, że magia jest zawsze związana z jakimi się kultem demonicznym najczęściej jeszcze w ogóle satanistyczne natomiast tymczasem magia wywodzi się oczywiście ta magia okultystyczne nie ludowa magia wywodzi się z tradycji ezoterycznych jest nie bezpośrednio związana, a ezoteryka odnosi się odwołuje się w tej samej nazwie ezoteryką strzelnicy 101 coś ukrytego do czego odkrycia się dąży wobec tego magia mojej perspektywie tak samo jak ezoteryka jest po prostu ścieżką duchowego rozwoju tak jak to pan właśnie przedstawił co jest celem tej ścieżki tutaj swoje cele są bardzo różne w zależności od tradycji jest zestawia się nacisk albo na rozwój świadomości albo na osiągnięcie jakiegoś różnie konceptu owalnej transgresji wewnętrznej, czyli przekroczenia czegoś jakichś granic ograniczeń natomiast w przypadku magika osób, które jest taką tradycją określiłbym do tego dość anarchistyczną i bardzo zindywidualizowaną dąży się to po prostu osiągnięcia indywidualnych celów, które samemu w trakcie tej drogi rozwoju duchowego osobiście stawiał w lesie pańskiemu obiektem głównym obiektem zainteresowania jest tzw. magia chaosu to jest 1 z nurtów w dwudziestowiecznej magii to w ogóle jest ciekawe przyglądać się takim zjawiskom ukrytym w kulturze obecnym gdzieś jest pierwszym może nawet nie w drugim obiegu, ale jeszcze głębiej zakorzenionym przez pryzmat takich powiedziałbym przemian i języków, które właśnie w tym głównym nurcie dominują jak się przyjrzymy tej magii chaosu to ona właśnie przypomina nie postmodernizm to taka trochę postmodernistyczna magia podobnie jak w filozofii w literaturoznawstwo znacznym stopniu także dwudziestowieczną w pewnym momencie pojawia się taki postmodernistyczny nurt, który mówi wszystko to są tylko różne słowniki różne narracje nie ma 1 prawdy nie ma 1 obiektywnego stanu rzeczy 1 obiektywnej hierarchii wartości nie ma żadnych konwencji niepodważalnych podobnie tutaj pojawiają się na opisywanie przez pana magowie chaosu i też mówią coś takiego rzeczywiście się, że uchwycił pan jest oczywiście w skrócie, ale istota tego, o co chodzi o żadnej wykorzystać właśnie narzędzie, jakim jest postmodernizm dla analizowania magii chaosu, ponieważ rzeczywiście w przekonaniu samych magię magów chaosu każda tradycja religijna jest dokładnie tyle samo Warta wartość tradycji wyznacza tylko jej użyteczność podczas właśnie praktyki duchowego rozwoju, czyli praktykowania jakichś rytuałów czy jakiś w tego typu form aktywności, więc tutaj pojawia się jedynie użyteczność jako w ich weryfikacja tego czy dana tradycja ma jakąś wartość bądź nie dla lewicy podważa potoczyć podważa wszelkie dążenia do ustalenia i porządku metafizycznych i wobec tego można mówić tutaj o nagich osób jako przykładzie myśl postmodernistycznej w razie ciekawe, że zwróci panu uwagę na te kwestie użyteczności pewnego pragmatyzmu, który cechuje ta postawa, którą pan w książce opisuje to sąd i magowie hossy są prace magowie pragmatyczni tutaj taką dramatyczną postacią dla tego nurtu jest szpital, czyli Karol to jest w ogóle ciekawa postać dość tajemnicza mi się nawet kiedy zdarzyło z nim porozmawiać, ale tylko mejlowo, ponieważ na Skypie rozmowy z decydowania o możliwości nie wiadomo wciąż się tak nazywa nie wiadomo tak do końca czym się zajmuje czy może pan powie, ale ja niestety nie natomiast przekonywał w tej rozmowie, że zasadniczym zasadniczą sprawą, dla których właśnie magia się zainteresował to była pragmatyka życiowa i cieszy się bardzo, bo ma teraz są dobrze prosperujący biznes córki w prestiżowych szkołach mieszka w dobrej dzielnicy, a to wszystko dzięki magii rzeczywiście w PTTK jest bardzo ciekawą postacią on z 1 strony w ogóle przez formułował tom koncepcję okultyzmu w odniesieniu do nauki i on uważa, że tutaj okultyzm rozumie on rozumie jako termin najszerszy, którego w zasadzie takim podziałem jest nauka obecnego kuzynem i magią, nazywając wszelkie dążenie do Poznania rzeczywistości natomiast nauka w jego koncepcji zajmuje się tylko o poznawaniu rzeczywistości fizycznej natomiast magia zajmuje się tej poznawania właśnie tej rzeczywistości psychicznej duchowej myślę, że ten typ tego typu pragmatyzm właśnie reprezentowany przez przez Karola jego można, by w zasadzie jak wyprowadza ten pragmatyzm od dawcy koncepcji podświadomości po prostu frajda, czyli psychoanalizy która, odkąd się pojawiła zrobiła bardzo dużą furorę wśród tra w wśród różnych odłamów okultyzmu i ezoteryki tutaj pierwszą taką postacią był mgr Karol lej uważany za takiego najważniejszego teoretyka i praktykę za moment bowiem okrągłe i wrócimy do tej rozmowy tylko informacje teraz nie ma magicznego sposobu, żeby to zmienić popołudnie Radia TOK FM Tomasz Stawiszyński w studiu Radia TOK FM w Krakowie cały czas Paweł Zaborowski kulturoznawca religioznawca autor książki teoria praktyka magii chaosu oraz jeszcze dzień dobrem czy dobry ponownie rekonstruując Penna ten proces renesansu magistrze ne odnowy magii w dwudziestym wieku wskazał pan na postać, ale stara króla ja no bo poniekąd od tej bestii się wszystko zaczęło się oczywiście, że rzeczywiście walizce kroju bardzo ciekawą postacią był magią mistykiem natomiast moim zdaniem jego istotą zasługą była dla nich odnawiana przez przedstawicieli kościoła katolickiego chrześcijaństwo w ogóle jest postrzegany jako bardzo mroczna postać oskarżany o satanizm no w ogóle kojarzony ze wszystkim co najgorsze oczywiście postaci bardzo kręta, który przypisuje się jak najgorsze czyny, o których nie wypada mówić o tej godzinie w radiu natomiast jedno to wszystko może być też próba mitologii zachowania jego postaci, która mogła nawet mu służyć po to, żeby zyskać jakoś popularność, więc ciężko powiedzieć co było prawdą, a co nie natomiast na pewno w jego przypadku było prawdą to, że wszedł w polemikę z Freudem i stwierdził, że tak naprawdę ostateczną rzeczywistością, z której pochodzą, jaki zdolności magiczne jest nasza psychika wobec tego jego system praktyki magiczne w rzeczywistości oddziaływaniu na własną podświadomość właśnie, bo tu cały czas mówimy o magii jako pewnej formie duchowości, jakbyśmy Magie mniej niż w taki klasyczny antropologiczne sposób od religii odróżnić NATO w magii jest istotne ten element woli sztywne nazwijmy toczyli z wolą związany polegający mówiąc ogólnie na takim działaniu, który ma na celu wywołać bardzo określony efekt in za ten efekt odpowiedzialność bierze ten, kto się działanie magicznym zajmuje inaczej jest w modlitwie, bo tam jak ktoś, kto się modli zwraca się do jakiejś transcendencji istoty, która ma jego życzenie ewentualnie spełnić, ale może to zrobić albo może tego nie zrobić i nie zależy to z tego, kto się modlić w przypadku naganą to oczywiście MAK wywołuje zmiany te postawy są w rzeczywistości zmienia to postawy są one wyraźnie różne, ale zastanawiam się jak pan na to patrzy jako autor gnom on gruntownie dla tych grup gruntownie, analizując MAK jako ten fenomen kulturowy na swobodny i Piter Karola, którym mówiliśmy podkreśla to użyteczności pragmatyzm mijali ster królują oczywiście przeprowadza mnóstwo różnych operacji magicznych mających na celu ma albo jakiś bardzo poważne przedsięwzięcia metafizyczna albo po prostu nie wiem np. zarobienie pieniędzy z magistrze albo czy magia działa w opcji czy magia działa myślę, że odpowiedzi na te pytania NATO pytanie jest ściśle związana z tym w coś co wieziemy tutaj ten komponent wiary jest bardzo istotny i właśnie magia hossy zwraca na to uwagę tak to interpretuje, że źródła jakiejkolwiek skuteczności jest wiara przekonanie w to, że nasze działanie może przynieść rzeczywiście skutek tato to jest rodzaj trochę takie auto hipnozy po prostu rzeczywistej bardzo często też tłumaczyć się w jakość skuteczność magii właśnie takimi modelami auto hipnozy auto sugestia jak się niekiedy czyta w rozmaite zapiski tych magów takich bardzo znanych i wielki skromny z królem łącznie można odnieść wrażenie, że tam działa taki klasyczny psychologiczny mechanizm, że każdą każdy sukces w działaniu magicznym oni przypisują mocy maggi ta może magia rzeczywiście działano, bo stało się to co chcecie chcieli, żeby się stało, a każdą porażkę przypisują temu, że może rytuał był źle wykonany, że może czegoś zabrakło może źle zrobili natomiast samej magii to, że się ma magiczny rytuał nie dał to nie obciąża ich przekonaniu to trochę taka nie zwrotna struktura się robi rzeczywiście panuje tutaj zasada Uwierz będziecie dane, czyli trzeba wierzyć w to, że rytuałów, które się przeprowadza przyniesie taki skutek, jaki się chce ażeby przyniosły lisy z tego punktu wychodzi się w celu przeprowadzenia tego typu działań natomiast rzeczone wychodzą czy nie to już jest czas to kwestia interpretacji dual bojowych można zastosować taką interpretację kompan podsunął, czyli np. powinęła się noga w trakcie wykonywania rytuału, więc wszystko legło w gruzach ubóstwo się obraziło prawda się nie zjawiło ewentualnie można to uznać za i często też magowie właśnie w ten sposób postępują co po prostu kolejny krok w duchowym rozwoju w uzyskiwaniu tej duchowej skuteczności w przeprowadzaniu działań magicznych w cytowanym przeze mnie na początku profesorki z Thomas twierdzi, że magia jest takim światopoglądem no doskonałym dla można powiedzieć zagubionego pozbawionego poczucia bezpieczeństwa na współczesnego człowieka, że ten renesans magii w dużym stopniu jest nie związane właśnie z tym, że się nam jakoś rozpadła i ta dawna opartą na religii na religii chrześcijańskiej wizji rzeczywistości no i Tanowa, która miała zgodnie z obietnicami oświecenia one przynieść nam pełne poznanie rzeczywistości za pomocą nauki i w ogóle do końca historii nas doprowadzić nas zgadza się pan z tą konstatacją, że materia jest właśnie czymś takim co będzie coraz bardziej się popularyzował czy może raczej to zawsze pozostanie dziedzina ma on dla wąskich kręgów dla osób w jakość zainteresowanych szczególnie praktykujących w ukryciu rzeczywiście elementem magii albo w ogóle mówiąc o magii należy używać terminu świadomość typu magicznego czy świadomość magiczna, której elementy zauważamy nie tylko samej magii, ale też n p . w pozytywnym myśleniu ty jesteś bardzo szeroki nurt literatury poradnikowe, która uczy w jaki sposób należy myśleć, żeby myśli uskuteczniać się w rzeczywistości fizycznej przynosił jakieś rzeczywiste rezultaty i tutaj podejście do myśli jest takie, że myśl posiada pewną moc sprawczą syna za pomoc pomocą naszych myśli naszej rzeczywistości psychicznej wywołać jakiś rezultat, który możemy fizycznie zbadać i sprawdzić, więc myślę, że ten renesans magii właśnie jako takiego Space spójnego światopoglądu odbywa się teraz nie tylko w obrębie ruchów okultystycznych ezoterycznych, ale także n p . w literaturze poradnikowe czy taki nurt tak jak z pozytywne myślenie no to właśnie wielki bestseller p t. sekret byłby dobrym przykładem tego rodzaju myślenia tylko, że to jest taka trochę w gruncie rzeczy upiorna wizja rzeczywistości ta wizja oparta na pozytywnym myśleniu właśnie ona pozostaje w nurcie takim bardzo indywidualistyczny tym, który właściwie całą odpowiedzialność za kształt życia za sukces, ale za porażki przenosi na jednostkę no i wtedy właśnie w takim w takiej perspektywie, o czym ronda Bernau Turka sekretu pisze w tej książce w sposób otwarty cokolwiek złego dzieje się w pańskim życiu to pańska wina, bo nie dość pozytywnie pan myśli rzeczywiście ten element odpowiedzialność jest bardzo istotny ją powraca zarówno ucha inna jak u Karola, czyli tych 2 takich głównych pisarzy nurtu magii chaosu natomiast on często jest ignorowane i zwracać uwagę na to czy studiując nad Wisłą magiczne pomija się to kwestia odpowiedzialności natomiast cały czas różni pisarza ezoterycznej czy właśnie z tych nurtów pobocznych, które zaliczy byśmy do pozytywnego myślenia zwracają uwagę, że istotnym komponentem z odpowiedzialnością wziąć odpowiedzialność za swoje działania te są magiczne jak te działania myślowe, które przeprowadzamy w naszej głowie i postrzegać nasz nasze życie jego jakość i siebie samego naszą tożsamość jako rezultat też naszych myśli też dobrze komponuje z drapieżnym kapitalizmem, który zresztą chętnie wita tego rodzaju narracji opowieści, bo wtedy nie ma co mówić o nierównościach społecznych klasowym społeczeństwie o niesprawiedliwej redystrybucji rosły w porządku politycznym wszystko jest moją winą twoją winą winą Kowalskiego no bo właśnie wszystko jest w głowie jak tylko zacznie się myśleć inaczej to wszystko będzie lepiej rzeczywiście tutaj funkcjonuje taka właśnie doktryna sukcesu, która no może ją zarówno krytykować Jagi pocieszają taki bardziej pobłażliwym okiem ja nie jestem zwolennikiem rzeczywiście sukces ani myślenia o w rzeczywistości wg tej kategorii natomiast jest ona stale obecna w tych pismach i wydaje się, że sukces też rozwój rozumiany jako po prostu rezultat naszych działań jest kluczem dla zrozumienia tego renesansu właśnie magia, którym rozmawiamy, a pan jeszcze, dlaczego zaczął się zajmować się magią w sensie naukowym rzecz jasna to jest bardzo ciekawe zjawisko, ponieważ w obrębie literatury religioznawcy to jest moje spostrzeżenie wiele tradycji religijnych jest dobrze opisanych natomiast w tej chwili w Europie zachodniej już od 2 dekad trochę więcej rośnie obserwujemy renesans sety powracające powracający temat tradycji ezoterycznej w opracowaniach naukowych to jest temat bardzo zaniedbane dotąd, że dotychczas literaturze w Polsce brak takich tłumaczeń dobrych przykładów, więc twierdzić, że to jest pewna nisza, która jest na tyle wygodne i na terenie zbadana, że tutaj wydanie jakieś książki w tym temacie mogłoby też przynieść może jakiś sygnał, jaki się skład społeczny mogłoby dać poznać opracowania tematu, który jest po prostu stereotypy zwane też zachował pan obiektywną postawa badacze nie mówią tak szczerze gwiazd, na które wszelkie kanony metodologiczne spełnia tylko o Pańskiej dusz tak jak jest to oczywiście badaczy panie wyznawcą moje podejście jest czysto seksualne dla mnie wszystko jest tekstem każda tradycja religijna jak tradycja ezoteryczne to jest zbiór pewnych tekstów zapisanych czy mówionych, które można ze sobą porównywać i poszukiwać jakiś motywów, które się powtarzają i w ten sposób badać, ale z drugiej strony w tych tekstach jest pewna szczególna pokusa być może taka że, gdy ten tekst zaczniesz deklamować tak głosi ukryte przesłanie to stanie się to co byś chciał rzeczywiście te teksty cały czas, zachęcając do tego, żeby wejść z nimi jakąś polemikę czy jest w polemikę z ich tezami właśnie takim metafizycznym czy tymi magicznymi natomiast no bo tak potraktowanie tego wszystkiego jako po prostu tekstu jest dla mnie rozwiązaniem, które pozwala właśnie wszystkie te roszczenia metafizyczna odsunąć i skupić się na samym samych motywach, które się powtarzają bardzo dziękuje Paweł Zaborowski kulturoznawca i religioznawca wydział Polin polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego autor książki teoria i praktyka magii chaosu, które się układ i kazała właśnie nakładem wydawnictwa brak Anders dziękuję bardzo dziękuję za rozmowę państwo też z dziękuje kończymy popołudnie Radia TOK FM Anna Piekutowska wydawała ten program realizował Kamil Wróblewski z nazwą Tomasz Stawiszyński miłego dnia życzę i słyszymy się jutro po piętnastej po południu TOK FM do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA