REKLAMA

Dzień Nauczyciela - czy mamy co świętować? Rozmawiają Iga Kazimierczyk, Justyna Suchecka i Jakub Janiszewski

Połączenie
Data emisji:
2016-10-14 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
20:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
włączenie ich różni od dziur 146 Jakub Janiszewski i przy mikrofonie ze mną studiują Justyna Suchecka z gazety wyborczej, że dobre wino Grad i Iga Kazimierczyk przestrzeń dla edukacji dzień dobry dzień dobry obywatel dla edukacji w razie możemy rozmawiać no właśnie dzień nauczyciela czy nauczyciele i minister Zalewska w przeddzień, czyli wczoraj zapowiedziała, że powoła zespół ds. statusu zawodowego nauczycieli się tak zastanawiam, dlaczego teraz nie można było tak Rozwiń » zacząć od razu z takim zespołem w dobre pytanie mamy najlepsze do pani minister trwanie po co daje również, że to próba ostudzenia nastrojów pani minister już wie, że ma przeciwko sobie ten większy związek nauczycielski związek Nauczycielstwa polskiego, który zrzesza ćwierć 1 000 000 nauczycieli więc, że to potężna grupa oczyszczenie wszyscy związkowcy są na niej przeczytać i sam przeciw likwidacji gimnazjów, ale jednak jako siła robić wrażenie, że Solidarność niby wspierani, by negocjuje, ale jak pytamy w regionach to i tak co szeregowi związkowcy też są wściekli zaniepokojeni pani Mister ma problem i myślę, że już jesienią wiatrak w bardzo dosadnie opóźnia się do, bo cały czas mówią dużo ładnych zdań lisów, które miały na celu uspokoić były wakacje najgorsze rzeczy przetoczyły się w czasie wakacji, kiedy nauczyciele tak jak każdy z nas nie interesowali się tak bardzo szkołą wrócili do szkoły teraz zaczęła za to może powiedzmy co to jest dzień nauczyciela dzisiaj SNB już zastanowić nad sytuacją tej grupy zawodowej to co tu trzeba było wyliczyć ze wszystkim trochę smutny dzień, dlatego że my pracując w szkołach przedszkolach absolutnie nie mam pojęcia jakich placówka w przyszłym roku będziemy pracować i cóż, pomijając oczywiście to, że nie wiemy w praktyce będzie wyglądała ta reorganizacja systemowa, ale my naprawdę nie wiemy jak będą wyglądały te powstały na nas na bazie, których mamy pracować dopiero zmieniły się podsta w w przedszkolach tak naprawdę wyglądają trochę tak jak to podstawy programowe dla pierwszaków, więc nasze pierwsze pytanie poco cała ta reorganizacja kolejni eksperci z zespołów piszących podstawy programowe wycofują się raz drugi się naprawdę dramatycznie mało czasu, a koniec końców są ekonomiści jesteśmy Ełk szalenie dramatycznej sytuacji, bo jak coś pójdzie nie tak to oczywiście rejsowe można panią minister, ale to my dostaniemy cięgi od rodziców porysowana wściekli rolnicy tak jak powinno, więc to jest dla mnie jako nauczycielki teraz rzeczywiście bardzo smutny dzień nauczyciela dostają dużo życzeń no ale co z tego ja będę musiał ten system potem rodzicom dzieciakom tłumaczyć jest się czyta mnóstwo to, czego nauczyciel sobie życzą sami, bo o nim piszą na Facebooku Twitterze poza tym, że wielu z nich pisze, że życzyłoby sobie szacunku spokoju i krzyki komfortowych warunków pracy to taki ulubiony wpis, który przeczytałam Jacek Staniszewski historyk Warszawy napisał, że życzyłby sobie, żeby mógł swoim uczniom powiedzieć, czego mogą się uczyć za rok takie proste życzenia wydawało się, że nic abstrakcyjnego w szkole w tej chwili jest to nie do wyobrażenia, bo nic nie wiem czy można być ten postulat Solidarności, by tą reformę przesunąć chociażby jeśli nie zrezygnował z niej też jest 1 z takich bardziej, że szeroko rozumianych przez środowisko nauczycielskie myślę, że tak przesunięcie reformy przede wszystkim dałoby nam czas na dopracowanie programów podręczników to nadal będzie zła reforma, bo nadal będziemy się borykać z problemami, które likwidacja gimnazjów zwoła, ale na pewno będzie mniej bolesne dla samych uczniów, bo będą się uczyli rzeczy przejściowych, ale przynajmniej opracowanych mamy dzisiaj o połowę października tak jak i zapowiedziała większość ekspertów część ekspertów znaczna zrezygnowała z pracy nad podstawami podstawy mają być gotowe pani minister, mówi że na koniec listopada, ale wydawcą powiedziała tak naprawdę żona 7 listopada to jest niemożliwe i kiedy chwali się, że gotować podstawa programowa prawie do klas 13 do edukacji wczesnoszkolnej co jakiś żart to ta podstawa, które praktycznie w ogóle nie trzeba zmieniać, gdy praca poprawiliśmy czwarta siódma klasa to jest po prostu pole minowe tam nic nie ma i wybucha co chwila na to jak nic nie ma za co wybucha no właśnie tylko temat, tyle że o nazwie tego nie napisze ja wnętrza do dziś mamy połowę października wiszą na stronie MEN-U nazwiska osób, które nie pracują w zespole nad podstawami programowymi są liderami MEN odpowiada na te zarzuty w ogóle jak Chełm przysłuchuje się temu, o czym rozmawiamy z zastanawiam się całkiem szczerze, dlaczego my musimy w ogóle o tym, rozmawiać, bo przecież podstawą funkcjonowania szkoły podstawą prowadzenia każdej lekcji każdych zajęć jest to, że wyznaczamy sobie na początku jakiś cel, do którego zmierzamy w temat mamy cel mamy przebieg zajęć, a my żeśmy całą lekcję zaplanowali natomiast nie mamy absolutnie żadnego celu w tym nie ma żadnego Watsona jest nie mam żadnego uzasadnienia merytoryczne jak wiemy, że będzie reakcja nie wiemy, czego nie wiemy, czego nie wiemy z czego nie wiemy na podstawie czego to będzie, więc wszyscy na prowincji wściekli zdziwieni argument liczni badacze dowodzą, że to jest nowe gniazdo naukowcy aktorzy często jest uzasadnienia do do projektu do projektu zmiany ustawy na to niestety tam to nic nie mówi liczni badacze przed chwilą swoją opinię na temat reformy opublikowały klub Jagielloński, który raczej znane z konserwatywnych republikańskich poglądów i często popiera różne rozwiązania rządu, ale on tym razem stopienia, które nie bardzo dokładnie punktują to kiedy pani minister manipuluje badania milczy też chwalony w wielu miejscach, ale n p . nie pozwalają mówić, że gimnazja na nic nie dały tak bo, gdybyśmy popatrzyli tam tego efekty są mięsem i społeczne gospodarcze AM już wiemy, że przy przełożyły się np. na wzrost zatrudnienia wśród tych młodych ludzi najmniej wykształconych można pożyczyć przez lata 1 z tych postulatów zresztą całkiem moim zdaniem sensownych, które związki zawodowe nauczycieli prezentowały na to by były podwyżki prawda teraz już jest właśnie taki bałagan rząd podwyżkach ktoś nawet nie ma co rozmawiać o rozmowy się w sensie tego wszystkiego co się dzieje w szkole nie taka jest próbą uspokojenia nauczycieli podwyżkami rzędu 60 zł miesięcznie brutto to co łączy z nauczycieli określa się czy byłoby urealnienie niektóre z nich jest źródło tego problemu i oczywistym dramatem naszej dyskusji jest to, że my cały czas mówimy o tym czy to będzie 66 klas czy to będzie 8 klas i gdzie dzieciaki się pomieszczą, a wszyscy z tak jesteśmy zgodni pani minister też mówią o tym, że Polska szkoła wymaga reformy zmiany kromka zgadza się wykonanie rozmawiają przez cały czas rzeczywistych problemach o problemach szkoły pani minister zwraca uwagę na problem agresji w szkołach są porwania rząd zwraca uwagę, ale to rozwiązanie, które proponuje zupełnie inny ma się nijak do tego problemu od innych rozwiązaniach, które proponuje zlikwidować gimnazja z Ontario w gimnazjach jest problem ma kre w warto przypomnieć pani minister Szkot lubi wypominać innym ludziom co kiedyś mówili w tym cały rząd wypomina prezesowi premierze, że w dziewięćdziesiątym dziewiątym protestował przeciwko gimnazjom, ale warto pamiętać w 2013 roku pani minister Błaszczyk posłankom krytykował łączenie podstawówek z gimnazjami mówiąc to niebezpieczne wychowawczo wtedy było niebezpieczne dziś jest świetnym rozwiązaniem przecież w praktyce ośmioletnia podstawówka to jest właśnie łączenie dzieci z nastolatkami i tak jest też bardzo ciekawy argument, który pani minister mówiąc o likwidacji gimnazjów, ale się powołuje na licie, mówi że na cały ten kształt reformy, która w tej chwili dyskutujemy jest wynikiem mu półrocznej debaty, która nigdy wcześniej w Polskim systemie nie miała miejsca nigdy wcześniej takie spotkanie z rodzicami uczniami nauczycielami się nie wydarzyło w realia się z tym zgadzam nigdy się nie wydarzyło takie spotkanie, bo do tej pory niestety nie wiemy co na nim zostało ustalone inni, że nigdy nie wydarzyło się taka sytuacja, że naszym nauczycielskim rodzicielskim głosem ktoś tak wyrafinowanej tak bezwstydny sposób manipulował również myśmy na tych debatach byli jako obywatele dla edukacji też byli przedstawiciele ZNP na żadnej z debat nie padł pomysł likwidacji gimnazjów na żadnej zdawał natomiast minister powołuje się, że to był wynik tych rzekomo w cudzysłów konsultacji z zainteresowanymi nie jest niestety prawda i to się toczy na wszystkich poziomach właśnie wracał z konferencji, gdzie byli przedstawiciele edukacji domowej oni spotykali się zmianami, jakie kilkanaście takich spotkań urodzaj tam różne rzeczy sami robili z tego protokoły notatki, bo my nie mnie nie było takiej potrzeby koniec końców z projektu ustawy dowiedzieli się, że nie będą mogli korzystać z niepublicznych poradni będą mieli rejonizacja z przypisanym do województwa coś, czego nigdy nie zgłaszali wręcz przeciwnie to są rzeczy, której będą bardzo przeszkadzały w kształceniu domowym, więc kogo słucha pani minister tegoż na pewno nie dowiemy 1424 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu Iga Kazimierczyk Justyna Suchecka rozmawiamy rozmawiamy o szkole może raczej o dniu nauczyciela, który jest już powiedzieliśmy wcześniej nieco smętny dniem przed informacjami zatrzymaliśmy się na takim dość ciekawym aspekcie mianowicie w jaki sposób Ministerstwo Edukacji Narodowej próbują uzasadniać pewne zmiany, używając do tego spotkani, które odbyły się w gronie nauczycieli i czasem też przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej piętnaste spotkanie nazywały się tym cyklu spotkań dobra zmiana rodzic uczeń nauczyciel taki cykl debat i teraz pytanie albo powiedzieliśmy, że tam absolutnie nie spadł o nigdy mnie pan taki postulat, żeby likwidować gimnazja, żeby to była odpowiedź na problemy polskiej edukacji a jakie właściwie padały wnioski, jakie padały postulaty, czego wtedy nauczyciele chcieli podczas tych debat Elbląg bardzo chcielibyśmy wiedzieć, jakie są wnioski z tej debaty ale jakie dokładne dokładnie postulaty padały, jakie podały wskazania, jakie kierunki zmian niestety nie wiemy tego, dlatego że ministerstwo o od paru miesięcy nie jest w stanie nam wniosków z tych debat przedstawić się jako przestrzeń do edukacji próbowaliśmy ta te wnioski uzyskać w trybie dostępu do informacji publicznej na dowiedzieliśmy się to były spotkania robocze jako takie nie muszą być żadna żona raporty przygotowywane już natomiast Zofia Grudzińska z ważnej dla edukacji na dokładnie są to takie samo pytanie zostało powyżej zasady może się dowiedzieć z mediów, ponieważ spotkania były rozrywane przez media między nimi też przez panią redaktor i to jest wystarczające źródło informacji na ten temat także w tych spotkaniach wzięło udział udział prawie 10 osób to naprawdę bardzo duża liczba nauczycieli, którzy przyjeżdżają tutaj na własny koszt bardzo często, którzy naprawdę poświęcali bardzo dużo własnej energii własnej pracy, żeby tu być na pewno padło tam na padło tam bardzo ważna sformułowania i bardzo konkretne postulaty szkoda, że ten zapożyczono nie zostały zmarnowane ja inną drogą w państwo pożycza wyglądało pierwsze spotkanie z z tego cyklu myśmy rozmawiali o podstawach programowych dla edukacji przedszkolnej no i niestety ze strony ministerstwa nie pojawił się na spotkaniu nikt na innych spotkaniach, w których braliśmy udział byli urzędnicy ministerstwa, ale to spotkanie nie było ani protokołowane przegrałyśmy tego nie widzieli nie towarzyszą im żaden program nie dostawaliśmy żadnych materiałów to spotkanie było, że sposób moderowane tylko zasadzie działa są na zasadzie taki, że wszyscy siadaliśmy przy przystanku park nie został ranny zdołał wstać i każdy mówi to samo na sercu na sercu leży, ale rzeczywiście częstych wypowiedzi jedno zawierała bardzo jasno wskazują co do tego co robić natomiast konkretów niestety brak więc jeśli z 18 z ministerstwa to bardzo proszę, żebyśmy się dowiedzieć, jakie są te wnioski, bo skoro jesteśmy używania ci którzy, którzy przygotowali rekomendacje tak szeroko konsultowaliśmy to co chcemy, by po paru miesiącach dowiedzieć co żeśmy skonsultowali co ustaliliśmy bardzo proszę o powrocie na żywność dowiaduje się, że likwidacja gimnazjów startach, ale nic z tego nie powiedział, że nie ma w tej chwili nie znam, a wydaje się, że stan całkiem dobrze poinformowane nie znam gremium eksperckiego, który powiedział, że likwidacja gimnazjów są kraje mamy listę ponad 100 polonistów, którzy krytykują ten pomysł mamy listę ponad 100 badaczy edukacji, którzy krytykują ten pomysł mamy stanowiska związków mamy szczegółowe uwagi ministerst w, które nawet, kiedy mnie mówią wprost likwidacja gimnazjów jest zła to wskazują, że ustawa z ustawy, które zostały przygotowane, czyli 430 stron szczegółowych przepisów tak naprawdę szczegółowymi przepisami nie są jak te są Rządowe Centrum Legislacji ustawa ma charakter blankietowy, bo prawie wszystko co ważne będą rozstrzygać rozporządzenia, których nie ma nie ma nawet ich projektów ranny i właściwie znam 2 osoby, które popierają inne reformy poza panią minister Zalewską to są eksperci z Krakowa prof. Andrzejem Waśko i prof. Legutko, który był kiedyś ministrem edukacji i na tym się tak zakończyła tak dzieje się tak to zostanę nad tym, gdzie te wszystkie środowiska były, kiedy mieliśmy kampanię wyborczą i to był 1 z postulatów 1 z obietnic prawa sprawiedliwości, że te gimnazja zostaną zlikwidowane robiłam 3 tygodnie temu wywiad z prof. Handke, który wprowadzał gimnazja, który głosował na PiS, który życzy PiS, by wygrali kolejne wybory i on powiedział myślę, że bardzo wiele osób też tak myślało, że to będzie akurat 1 z tych obietnic wyborczych, których nikt nie zamierza zrealizować, bo jej koszty społeczne ich nazw są tak duża, że byłoby to absurdem, więc ci, którzy wspierali inne rozwiązania typu np. 500 + 3 czy mieszkanie plus czy projekty społeczne rządów po poważnie wierzyli, że akurat edukacja to tylko takie Asseco jej teraz tego bać zawinie jeszcze osób głosowało na PiS, licząc znaczka 500 plus nie będzie realizował w Rz znanej marce LO w badaniu PMI dla zaczynam byt rzeczywiście jakiś absurd jest tak mocno wołania, że ktoś, kto zakładał, jakby wprowadzał tę reformę mógł oddać głos z tatą partii twierdzi, że omal nie zrobi tego co właśnie w dół z tym do tak pewna powiedzieć jacy wyborcy jak i jacy wybrani tacy wyborcy będą trochę nas mówi dozwolone mówi też trochę boli tak samo jak popatrzymy na te gimnazja one tak naprawdę pewnie się w programie wyborczym tak okazałej Leszcze 2005 PiS mówił, że gmina, zaspokajając wtedy też mówią oni przez fundusz sześciolatki w szkołach są lokale te ty rozumiesz to, że nagle się zawieszenie natychmiast po tych z moim zdaniem on inny z badań, które mają z łupków takich poparcia wychodzi, że ludzie nie lubią gimnazjów z Lechem i w ogóle nie przejmują się tym, że nie lubimy głównie ludzie starzy, że ludzie, którzy nigdy nie rodzą dzieci wpływ trochę tak moja babcia i Strabag remont mają opcja starsza osoba, której wszystkie wnuki przeszły przez gimnazjum im za chwilę pójdą tam prawnuki znać gimnazjum głównie z takiego programu telewizji TVN szkoła wystawili trochę seriale od dzieje się w gimnazjum są tam różne wymyślone historie znajomy ma wizję szkoły pełne jej przestępczości seksualnej bezpieczeństwu narkotyków nie wiadomo, czego jeszcze ta wizja tej szkoły trafia do ludzi nas mocno karykaturalne do tego stopnia że, gdy się po takich zajęciach z gimnazjalistami na uczenie zapytał, czego mogła napisać tekst, że to są ludzie widzą w telewizji co tak szkoła nie wygląda Wielkanoc teraz codziennie pyta czy wszystko w nim porządku, że rozumie co może mamy cały czas w głowie, gdyż ten kosz założone na głowie nauczyciela sprzed nie wiem 8 czy 10 lat to nie jest historia świeża, ale tak mocno wyruszy w pamięć, z czym odbiorcy takiego przedsięwzięcia, które nigdy gimnazja i był, żebyście zapytali mają babcie czy gimnazja złapany i wątły zaś są zła i w bardzo wielu wyborców też tak analizuje popatrzymy nawet na takie niekoniecznie bardzo wiarygodne badania internetowej opinię na temat genezy i młodsi ludzie, tym bardziej nieprzekonani starsi tym mniej w 2 proc jak z Brexitem Dariusz Rozenek lat jest chaos ludzie decydują z wodnych i to tak totalnie być Wejdź my bilans, ale co do Torunia został zdjęty z orzechami gimnazja licea gimnazja są one robiły tak, ale z tym argumentem, który bardzo często się przy dyskusjach pojawiała to ja skończyłam ośmioletnią szkołę podstawową jest kraj jest tam wykształconych chętnych jest dla wiernych na jaw, że PiS minister wydaje się co jest argumentem jest szalenie trudno dyskutować, że to dość częsty argument warstwę emocji 2 × wspomnień z ważnych doświadczeń natomiast my jako nauczyciela i tzw. eksperci w edukacji no właśnie mówimy tzw. językiem eksperckim, który zupełnie ma się nijak do własnego doświadczenia do własnych wspomnień jest mi się z tymi racjami kompletnie mijamy jeśli ktoś ma doświadczenie podstawówką 8 lat była w porządku to, choćbyśmy mu przedstawili 50 tomów badań świadczących, że to wcale nie jest tak to dla niego argument nie ma absolutnie żadnej mocy teraz mamy taki problem z badaniami pani minister powołuje na badania nad badania, których nikt nie widziała, bo możemy się domyślać niektóre badania chodzi już tak mówi mam badania IBE, z których wynika czy Instytutu badań edukacyjnych pracownicy i mówią niestety badań, które mówiłyby, że trzeba zlikwidować gimnazja i niemowląt pod nazwiskami rannych w jakiś ogólnej dyskusji takiej powiedzmy sobie, że jesteśmy przeciw, więc no ja też nie znam taki atak, więc ale, ale ludzie słyszą tak, jeżeli popatrzymy na media publiczne to od 27 czerwca w żadnym z informacyjnych serwisów nie było materiału o problemach związanych z tą reformą, bo materiał o tym jak one wspaniale w ogóle przygotowana wszyscy klaszczą i czekam aż 4 gimnazja takie materiały ci ludzie oglądają od paru miesięcy, więc ja też rozumiem, że wielu rodziców jeszcze nie ma problem ma to już liga pewnie więcej powiedzieć tak to jest rzeczywiście już chodzimy do rodziców bardzo nas cieszy to, że ci rodzice facebookową się jakoś wyraźnie uaktywnili, a myśmy bardzo jako jako obywatela edukacji liczyli na głos rodziców, bo nasze komentarze powoływanie się na badania plus przypisy i nazwiska to wszystko bardzo mądra, ale zyskał czas ten dyskurs naukowy i taki poważny są z perspektywy Warszawy natomiast to co rzeczywiście może naszym celom czy temu, żeby teraz forma albo w ogóle zakopać piachu albo ją odłożyć przynajmniej rok to co może nam pomóc w osiągnięciu tego celu to jest dokładnie to samo na dziś mówimy o argumentach emocjonalnych go po drugiej stronie wściekli rodzice, którzy mówią, że boją się swoje dzieci, którzy mówią, że obiecali swym dzieciom klas dwujęzycznych gimnazjach, którzy mówią swoją mowę, którzy mówią oswoić się, że Okaj, ale miał być śmiał z gimnazjum artystyczne gimnazjum sportowe i fiata są po swojemu dziecku ja jako rodzic jestem wściekła i ci rodzice wreszcie zaczęli pojawiać oni wreszcie zaczęli zabierać głos, bo cały czas żyć tak jak pani redaktor mówiła byliśmy byliśmy bombardowani z każdej strony informacja, że rodzice popierają pani minister przy każdej okazji mówi rodzice popierającą reformy sugerującą odwrócenie uwagi na nas samych zlikwidowały ich rodzice rzeczywiście mogli czuć się trochę zagonieni swe w takie miejsce, w którym ciężko się bronić, bo skoro rodzice popierają oni będą się odzywać i nagle okazało się, że 1 osoba druga piąta siódma to Facebook i rodziców w ciągu w ciągu kilku dni po zdobywał rzeczywiście kilka tysięcy obserwujących i po co pod tymi komentarzami na Facebooka rodzicielskich pojawi się naprawdę masa masa rozgoryczonych głosów rodziców, że oni sobie tego po prostu nie życzą, więc w rodzicach tylko jeśli to drugi apel pierwszy budowy mają drugie z rodziców drodzy rodzice bez straszenia udaje się uprawomocnić swoje dzieciaki to oburzać się publicznie jak co z tego miejsca gorąco zachęcam też trwają konsultacje można liczyć się zgłosić zrodzony z Loch wygrał Lewis Hamilton w Racławicach w drodze rodzice słuchać na stronie RC możecie zgłosić się możecie zgłosić swój komentarz do ustawy to nie musi być taki formalny Super długi komentarz Borys napisać kilka zdań co wam się w ustawie nie podoba to jest normalny proces można to są konsultacje, gdzie lasy zaczęły iść dziękuję bardzo Iga Kazimierczyk przestrzeń dla edukacji obywatele dla edukacji Anna Suchecka Gazeta wyborcza dzięki 1435 program przygotowała Agata Majewska realizował Kamil Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA