REKLAMA

Gościem był Andrzej Jagodziński

Sztuka Życia
Data emisji:
2016-10-15 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rozpoczynamy magazyn sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest już nasz gość Andrzej Jagodziński dzień dobry więc, aby te wszystkie pianista jazzowy kompozytor pedagog lider zespołu Andrzej Jagodziński trio i to właśnie trener zespołu będzie umilał nam dzisiejszą rozmowę i od tego chciałam zacząć się i zespołu Andrzej Jagodziński trio jest pewną marką i pianino w ogóle jako przedmiot jest inny w zasadzie już symbolem codziennej rutyny pana Rozwiń » dnia ale kiedy przygotowywałam się do rozmowy z panem to straciłam taką pewność czy po kilkudziesięciu latach takiego życia, jakie pan prowadzi faktycznie to pianino jako ta codzienna rutyna i trening występuje czy może jednak są takie dni, kiedy pan myśli rok na ten koncert to tam jeszcze na 3 tygodnie co 2 tygodnie luzu i nieco prostują były to fortepiany pianina to tym gorzej i nie jest czymś co nie znudziło mu poza tym, którzy nie chcą, żeby być w formie trzeba na to jak jakiś czas w większych klawiszach pędzi jak ta rutyna wygląda w dziejach Lublina wygląda zależy tego co mi się chce zdarza się także zaczynam od Bacha i kończy na dachu na czym gram sobie w rudej fugi w nowo najsłynniejszego cyklu w tego typu w ogóle w historii muzyki i takiej, bo takich podsta w Lewskim Sofia później łatwo cyklu, który był napisanych wkrótce po wynalezieniu o system ten kierowanego, czyli no może też będą zawodowa określenie profesjonalne znajdzie to rodzi się z fortepianem to jak to brzmi jak to się stroje to jest właśnie wg systemu oraz nr 1 z hartowanego należnego jest przez oficjalną takie życie Bacha i dla uczczenia tego faktu napisał też bilety 482 albumy i fugi preludiów, o ile wiem Fryderyk Chopin również niektóre z nich zaczynało się w czytaniach przywiązane do siebie właśnie tych tego typu utworów dla pana to jest naturalne, ale dla nas to raczej dosyć jednak ekstrawagancka rutyna dnia większość z nas zaczyna od kawy od poprowadzenia bez dzieci do szkoły czy do przedszkola, aby potem laptopów praca i to co dla pana jest takie oczywiste, że to, że to przecież Banacha, bo może fugi, a może Chopin ME to są zupełnie ekstrawaganckie dla nas obrazki poranka czy to w ogóle się dzieje rano pasy trenują właśnie rano swoją kondycję podtrzymuję 3 rano i odbierz solidnego śpi pan chwiejny i rano wstać o te nietypowe palety volvo dla muzyków szczególnie czasowych, ale znam kilku moich 5 firm podobne upodobania Lubenow stać się w stroje nawet w piątej i miasteczek podłóg bać może niekoniecznie przy fortepianie przy klawiaturze komputerowej, gdzie szukać czegoś posłuchać coś wymyślić wtedy, kiedy umysł jest totalnie świeży, a świat jeszcze zamarli, bo psuje i są dobre warunki do pracy my w takim razie, gdybym zapytała pana o kwestię poświęcenia zawodowego w swoim życiu to tutaj ono z tego co pan mówi niespecjalnie występuje chyba nie odczuwa pan ciężaru poświęcenia, gdybym usłyszała na pierwsze pytanie odpowiedź żaby ćwiczę po kilka kilkanaście godzin dziennie wciąż po tylu latach i zmusza nas, chociaż odczuwam to jako jako ciężką rutyna to mówilibyśmy o poświęceniu w pana słowa, które nie słychać w przypadku muzyków jazzowych akurat kilkanaście godzin dziennie studenci dziennych przy instrumencie spędzonych przy instrumencie to się zdarza bardzo rzadko na szczęście my nie musimy dysponować techniką klasyczną w FM, chociaż rozumiem o takie przypadki akurat w przypadku muzyków jazzowych każdy koncert Cindy na 1 możemy mieć większy, bo się dobrze czujemy monologiem marzeń wydać mniej podnieś rękę nie jest rozegrane resztek dobrze jej na trzecim na różnych powodów do ziemi, lecz coś pośredniego, więc wszystkie możliwości są otwarte w zależności od warunków zewnętrznych i wszystkie koncerty mogą mieć dobre a o czym pan poznaje, że zagrał pan właśnie naprawdę dobry koncert publiczność ma swoją opinię swoje odczucia pan jako artysta, kiedy wstaje pan od instrumentu w co z tym co się dzieje w pana emocjach takiego co daje panu sygnał, że było naprawdę dobrze jak też równoznaczne z odczuciami publiczności to się nawet to odbyć w czasie koncertu w zdarzały się nieraz się w czułym krewnych lubi gdy, które ja wysyłam wśród publiczności i one wyrastają później bezcenne i naprawdę zdarzały się tych koncerty i wówczas trywialnym więź czułem, że mamy już rynku w cokolwiek z LO w tu trafi do nich jeszcze w tym takich taki przekaz jaki, jakimi chodzi o g czystego można wysnuć wniosek, że to uczucie wielkiej satysfakcji z grania na fortepianie koncertu jazzowego jest niemożliwa, kiedy robisz to w pojedynkę w domu aż tak dzisiaj będzie mniejszy niż jego typu emocja, ale równie zdarza się, że takie ćwiczenie ugranie czegoś czym się w sieci po prostu ćwiczenie wciąga do tego stopnia, że można również toż to zlecić chciałam się zatrzymać się na chwilę teraz właśnie Szymański improwizacji, dlaczego tak jest, że akurat Jazz jest taką przestrzenią szczególnie przyjazną improwizacji wcale to nie jest oczywiste przecież kiedyś muzycy improwizowali wszyscy dziś uważani za muzyków klasycznych gdzieś bardzo dobre pytanie improwizację, bo obecne różnice od samego początku z tym już tego gatunku sztuki i być może przede wszystkim o obecne muzyka odbywa się tylko, że poziom improwizacji siedemnastym 18 do początku i pierwszej połowie dziewiętnastego wieku obowiązkiem każdego wirtuoza wykonującego w sejmie czy to utwory napisane czy imprezie trzeba włożyć trochę przybliży forum tzw . koncertu instrumentalnego zwykle pod koniec to by było takie konto składa się z 3 części zwykle pod koniec pierwszej części jest pełna kadencja, w której pienista pokazuje swoje umiejętności improwizacji specjalnie odcinek jest pozostawiony przez kompozytora to realizacji przez wykonującego lot jest i obowiązkiem każdego wieczora było zagrać swoją kadencję lub improwizując do czego to przygotowującym przygotowujących wcześniej jeśli zaś Chopina to w połowie dziewiętnastego wieku zanikła to umiejętność, ponieważ te kadencje był pisany przez wybitnych kompozytorów skądinąd z pewnością były lepsze niż to co wymyśli artysta na bieżąco lub osoby są przygotuje, więc ta umiejętność jak zanikła, a natomiast za kilkadziesiąt lat na początku dwudziestego wieku pojawili się, że i ta muzyka jak wybuchła z taką siłą rozprzestrzenia się pozwem o świcie chyba można śmiało powiedzieć, że potrzeba improwizacji człowieka znalazła swoje ujście po tych kilkudziesięciu latach się mu się gaszenia, a klasyka z kolei w swojej formie skostniała jakkolwiek by się na to nie toczyli z mody klasyka w dalszym ciągu jest przy tym, jakie ta pani Lidia skostnienie rozwijała się w rozmiarze dzisiaj w dzisiejszych czasach mamy już improwizacje klasyczną również takim przykładem świetnego pedagoga i Warszawie w soboty w Estonii Węgier, który notabene był akompaniatorem, kiedy ja studiowałem waltornię wówczas przyjechał do Polski po raz pierwszy i został klub świetnie świetny facet, ale Ziobro miałem trochę jak ślub królewski do kolejnych zastanawialiśmy się doskonale pan odpowiedział postanowiliśmy się by, skąd w czasie to wielkie pole do improwizacji no i teraz już tak znamy historię prowokacji muzyce to wiemy, że właściwie netto, czyli czas dopiero otworzył to wielkie możliwości, które stopniowo wdrażały się ze względu na numer ówczesne obyczaje koncert obydwa światy muzyczne zdają się przenikają i jedno czerpie z drugiego i odwrotnie i wielokrotnie się zdarza, że improwizacja jazzowa nie jest już teksty, które analizowany jest jak stylowe już jest tak oparta na tradycji jak toczy się w latach pięćdziesiątych czy wcześniej a druga odsłona magazynu sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami w studiu nasz gość Andrzej Jagodziński pianista jazzowy kompozytor pedagog lider zespołu Andrzej Jagodziński trio za nami kolejny utwór trio czy tria jak pan od odmienia przez te już ponad 20 lat istnienia w obie formy ślubu trafne z nim taksę pomyślałam, że zapytam pana o to, bo słucham różnych wypowiedzi, przygotowując się do rozmowy z panami zetknęłam się mecz z 2 formami, ale teraz chcę zapytać się, o co innego po odwagę dom eksperymentowania sacrum, a za sacrum przez wiele wiele lat my Polacy uważaliśmy twórczość Chopina jako dzieło skończone domknięte do podziwiania, a nie dotykania modyfikowania szczególnie w jazzową nutą, a nie tylko oby, że miał tę odwagę do eksperymentowania z Chopinem, ale w zasadzie na początku lat dziewięćdziesiątych wprowadził pan swoisty trend jeszcze chyba nikt nie wiedział, że to będzie nam się tak podobało wszystkim i że to stanie się pewnego rodzaju modą czy właśnie trendem, ale chciałam zapytać sam ten moment, kiedy dotknął pan twórczości Chopina jako kompozytor jako muzyk jazzowy trzeba było przełamać w sobie nie jakiś opór przed dotknięciem czegoś co jest w zamkniętym symbolem w naszej kulturze doskonałym dom był taki opór oczekiwałbym zbiegiem lat malał w końcu zupełnie zanikł, ale oczywiście pamiętam, że obawy były olbrzymie dzisiaj, kiedy słuchamy naszej pierwszej płyty Chopin 2 tysiące czwartego i nagle się bardzo grzeczna i naprawdę w dzisiejszej perspektywy dzisiejszej bez pompy, chociaż wówczas byłaby to wstyd się zadziwiająca może nawet szokujące aż z jaj doraźnie hejt starałem się być jak najbliżej oryginału przynajmniej część tych, którym wyczytywane dosłownie też służył jako temat improwizacji stale się być jak najbliżej ginęły 5 zlotego jest grzeczna i zabaw bardzo nie jak ktoś się nie odwieźliśmy zbyt daleko stałyśmy się trzymać go swoistego idiomu, który cechuje duży krzyż UPO po UPO, po czym rolną rozpoznajemy jej ten dziś czujemy myszkowianie pod skórą na zbiegiem lat ukazały się, że można pójść krok walczyć dalej i bez szkolnych dla wizerunku całość utworu można sobie pozwolić nawet na wycieczki do walk współczesnych my technik improwizacji a gdyby samo za godne zagadnienie modyfikowania dzieła bardzo ważnego dla danej kultury takiego formacyjne go przenieść na szersze pole innym różnego rodzaju cytatów kolarzy przekraczania praw autorskich ma wobec dzieł z różnych dziedzin sztuki jak to pan widzi, jaki ma pan stosunek do artystów, którzy zapożyczają elementy dzieł sztuki nie swoich i z tych fragmentów, tworząc coś zupełnie nowego w innej konwencji niż było to pierwotnie zaplanowane czy chcesz się panu podobać co pana niepokoi nieprawdopodobny jest bardzo różny w tej chwili nie mogę się przypomnieć, iż takiego się w dowolnym ja w generalnych jest raczej przeciwny generalnie wbre w pozorom to wygląda na zewnątrz na siebie generalnie jestem pewny finalista i na zewnątrz tak tak pan wygląda tak jak robi sama lista 2, chociaż nie wiem jak wygląda tradycjonalista, że ONR to zagadnienie kojarzenia jazzu z klasyką jest zdania, że należy się trzymać się na pewnego charakteru nastroju klimatu charakterystycznego dla muzyki na temat, których mamy zacząć improwizować i godnym 1 z nurtów 1 z zagadnień dyżur zasad jest improwizacja na temat rzeczywiście pojawić się innych, która mówi, że piętro wyżej wymieniona TR będzie prawidłowo, że zasadna Mierzeja wyznaje zasadę, że improwizuje na temat czy też Chopin czy bagaż Chopin, gdyby dzisiaj żył nim dziś słowiańskie melodie zaśpiewy cytaty muzyki ludowej folkloru byłyby z pewnością obecnej, gdyby zamiast mieli się przy fortepianie siedział Henryk Chopin i autorze byłby jazzmanem to jest jedno 100 % w swym tak jak zaczęliśmy się od improwizacji to może, uzupełniając poprzedni wątek chodzi o 6 z obowiązkiem każdego artysty w Turowie na koncertach w owym czasie była improwizacja bardzo często matematyk posunięty sierż publiczność poza tym firmy polskie wieczory arystokratyczny, na które dyskutuje się śmietanka ówczesnej stolicy kulturalnej świata polega Davos Justyna dziś byśmy nazwali wyścigami improwizacji np. między Chopinem listem mnoży tą retoryką PiS, a opisy Rojek, by na świat, który np. by była było zapytanie ze strony publiczności a zanim powierzy się teraz panowie na ten temat i obaj w F 1, ale z drugiej imprezami i w owym to improwizowany właśnie ze musiałby iść do już funkcjonujące kiedyś na tych ludzi tam można żałować, że nie było na scenę można żałować, że Chopinowi inne nie było dane zostać znanym tomografię co ciekawe zobaczyć co z tego wyniknęło chciał teraz zapytać pana o proces pisania tworzenia koncertu jazzowego na tkaninach czy też na orkiestrę symfoniczną na jakikolwiek pomysł narodził się panu w głowie jako kompozytorowi wielokrotnie to pytanie zadawałam pisarzom i mam już pewien ogólny obraz wyobrażenie jak to wygląda, kiedy książka zaczyna powstawać czasami to jest od 1 słowa początek czasami od pewnej bardzo mglistej koncepcji ogólnej czasem po prostu się wsiada i Pisza i coś zaczyna samo prowadzić twórcy jak jest w przypadku pisania koncertu myślę, że wszystkie opcje mają rację bytu, a u pana jak to bywa on też z filmu nie ma nie ma 1 formy, która się powtarza tej formy twórczej i nie ma 1 formy po prostu my ostatnie zdanie w ziemię na wieży świadomy czy dzień w ich do codziennej pracy w każdym innym zawodzie i Odry komponujemy szukamy szukały melodii szukamy harmonii później pojawia się pytanie o formę co się okazuje najważniejszym pytaniem Nash to jak to brzmi i i jaką to ma formę czy sprawną czy przesadzoną jest pytanie najważniejsze odpowiedź na te witryny wiesz k najważniejsza, więc codzienna praca systematyczna i codzienne komponowanie co codzienne szukanie na fortepianie, a następie próba zamknięcia całości też Nate udaje mu bardziej dla mnie taki codzienny sposób wielu twórców zmaga się z procesem twórczym, który się dzieje poza świadomością w nocy, kiedy się nim się jakiś ważny wartościowy moty w czy literacki czy może właśnie muzyczna to chcę zapytać na tę potrzebę mają notes ołówek przy łóżku natychmiast budzą się zapisują panu zdarzają się też takie chwile natchnienia zderzają się te chwile, ale jestem może jestem tradycjonalistą wywalczy sobie smartfona od jest też sposób i reżyser zagwizdać, gdy je nagrać na wierzyliśmy, że PiS, że jakiś komentarz chrztu zapisuje, mówiąc że moje to mnie cieszy ją progres choć trzecia z magazynu sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami w studiu Andrzej Jagodziński pianista jazzowy kompozytor pedagog lider zespołu Andrzej Jagodziński trio rozmawiamy o sztuce komponowania jazzu o sztuce grania jazzu, ale też chciałabym pana zapytać o sztukę bycia liderem zespołu, który ma już 23 lata, o ile dobrze liczę przez ten czas na pewno sporo siedziało w między 3 osobami, które są bardzo blisko, a jednak są niezależnymi jednostkami indywidualnościami artystami w jaki sposób te więzi ewoluują pewnie bywało trudno pewnie bywały kryzysy pewnie były bywały też chwile glorii chwały trochę to jest my też pytanie o to jak jak utrzymać w ogóle ścisłą dobrą relację i związek skoro się udało przez 23 lata z mniejszymi czy większymi zmianami czy przerwami w inny utrzymać dobrej formie trio to się dzieje stanu oczywiście jesteśmy 3 indywidualnościami zupełnie różnymi chociaż, że chodzi o charakterologicznie żywej muzyki dekret mamy wspólne preferencje to znaczy czystych szczegółowo z Formuły grania w takim składzie w takim stylu zamierza bardzo nam na najbliższą gaz 10 do rzeczy to, jakiej muzyce, która ma w sobie dużo przestrzeni, która nie jest zbyt hałaśliwa zbyt zagęszczone czy to formalnie rzecz to dźwiękowo w związku z tym no myślę, że każdy kąt tylko z przyjemnością też szukamy tych wartości czy siłę szukamy ich na scenie Siewiemyj w czasie koncertu, jeżeli uda się też niegdyś co to jest o co chodzi o to w jaki sposób pewnie też, ale również ze szkół na, ale to pan jest liderem to pan dokonuje samodzielnego doboru aranżacji repertuaru na kolejne płyty tak, ale w pewnym sensie to jest tylko pretekst do tego trup ściele tak jest w dawce muzyki jazzu jazzowe żegna się wszystkiego zaplanować go zaaranżować szczęście szczęście osobowości współpracują również mają swój wkład w końcowym efekcie i to zarówno na scenie taki ktoś przygotowywania programu ja mogę przynieść propozycje pewną na próbach to propozycja się krystalizuje, a jeśli się nie sprawdzi czy da się słyszy się nie uderzył w naszych, żebyśmy my mamy więcej wydaje się, że przykłady rzeczywiście mocnego lidera, który nigdy nie przyniosły w południe zaproponował, czego chcę się nie sprawdziło się to co się sprawdziło jest również efektem wspólnej pracy w pamięć tym, że bardzo dużo czasu spędziliśmy nad płytą były menedżer w 2010 roku z okazji urodzin 2 Sonata b-moll Fryderyka Chopina duży cztero czy szef wytwórni forma jej przy tym szynobus będzie bardzo dużo czasu, żeby wszystkie szczegóły uzgodnić posłuchać wszystkich opinii muzyków sprawdzić propozycje kolegów, gdy pracujecie dopóty dopóki ten pomysł to koncepcja właśnie się nie sprawdzi tak jak już sprawdzić to znaczy niezależnie od tego ile czasu pracowaliście to raczej jest tak potwornie zmęczony w pewnym momencie uznaliśmy, że wysoka później w czasie grania koncertów wiele się inny się propozycje inne sytuacje, w których na próbach nie było co innego z chwilą ciszy domowym chociażby najdłużej najbardziej wydajnie, a syndyk, skąd bydgoscy też uzupełnienie krowy i inne wrażenia inne propozycje inne sytuacje się po na scenie, które również mają wpływ na to co się dzieje słuchałem później chciałam teraz zapytać pana doświadczenie pedagogiczne doświadczenie ze szkoły muzycznej z wydziału jazzowego to jest szkoła warszawska przy Bednarskiej czy to jest realizacja ona potrzeby przekazywania dalej w swoich kompetencji umiejętności on czy jest to po prostu kolejna odsłona kolejna część zawodu, na który pan wykonuje czy z trudem przychodzi panu uczenie młodzieży czy antologii po prostu również kilka opcji jest różny generalnie mógłby generalnych do przeważa strona opozycyjna po ślubie pod warunkiem, że widać efekty też nie jest tak zawsze jawne tam już czym do szkoły jeszcze 20 lat myślę albo więcej w każdym razie bywało różnie, że pewne wszędzie ale kiedy długo to jeszcze inną historię oczywiście jest to, że zdążymy czekam, kiedy szef przygotowaliśmy koncert, na którym zaproponowałem, żeby 3 wokalistki wykonają utwory Bacha to były domeny dziewczyny już po szkole podstawowej co najmniej muzyczny coś brodzić w wydziale jazzowym zaproponowaliśmy wykonanie tego waha jednak Świech ciągnęliśmy wszyscy hakerzy mają one nie mogą się doczekać następnej próby jej już kończy miniony sezon w takie piękne panie w ich zapamiętałem to zdaje się wydaje mi się, że to bym za największy sukces mój danie to co nie jest to jaki cię uczy ich jak improwizować o tej chwili ich interesuje jak przyjdzie jak dzięki sile jak i jakie akordy sięga harmonia tych, których interesują szczegóły natomiast tu się okazało, że to Ostoja Sebastian Bach czy pokazach i muzyki współczesnej jednak, że się taką wartością nadrzędną skreślone to ciekawe co pan mówić o siódme w temacie improwizacji tuczenia improwizacji ruszy nie wypowiedział się pan, kiedy się na usłyszałam w 1 wywiadzie, kiedy powiedział pan, że czas nie da się nauczyć w zasadzie być może tak jest, że się przedstawić wielkość Bacha młodzieży jest jednak innego rodzaju zadań niż nauczyć kogoś improwizować myślę, że przystojny warto wybrać uzmysłowić im się kryzys w trybach, a nawet młodzieży, która studiuje w nią może mieć wpływ na to czy oni będą robić, gdy jak będą imprezować sposób przez nowych dzieł myślę, że każdy sposób każdy rodzaj gleby pedagogicznego podejścia jest dobry, jeżeli odniesiemy właściwy skutek jak tak, ale chętnych na muzykę klasyczną no to jasno to jest mój konik i chętnie chętnie porównuje męża narzeka na zajęciach wykładach kolumny to co się dzieje aktualnie to są ulgi na zajęciach oczywiście to jest Jazz, ale czy bardzo często porównuje to jakby to widziałbym to była klasyka lub, skąd się wziął ten motyw z mężczyzną ten element, a on już było tylu Beethovena kiedyś już oglądać Rubacha myślę, że to wszystko powoduje jednak pewną reakcję pozytywną studentów i o prawie na nich wrażenie, że takie, że to muzyka trzeba cenić i jaką rolę Colin ekonomia nie była Zielona jest szczera otwarta to i trafia do ludzi to też wartość największa, a nie te drobiazgi, jakie noty w Filharmonii rozmawiamy dzisiaj o tym jak czuje się pan jako pedagog jako kompozytor na czym polega rutyna dnia pianisty jazzowego jak prowadzi pan trio Andrzej Jagodziński trio, ale w zasadzie wcale nie jest dla mnie jasne, dlaczego w ogóle, by tak mocno spadną osadzone w polskich realiach w ogóle, czego pan mieszka w Polsce, bo artysta tej rangi ten pan nie tylko zwiedził cały świat, ale mógłby pan mieszkać wszędzie jest pan obywatelem świata Emil i mamy wiele takich przykładów w naszej kulturze i miana Kaczmarek w pewnym sensie pokrewna dziedzina inne sztuki, którą pan uprawia znalazł się w zupełnym zupełnie innym miejscu z wyboru innych wchodziło 3 i tam tworzy czy ktoś został pan w Polsce ma przecież mógł pan wielokrotnie na pewno dokonać innego wyboru jest kwestia jakiegoś splotu okoliczności czy zupełnie świadomy wybór oczywiście, że nieświadomy ruch, ale po naszej sondy nie wyobrażam innego miejsca na świecie nie chowam się w innych do życia pisze że potencjalne możliwości szczególnie w czasach nieco już dzisiaj za przyszłych, których może lepiej nie pamiętać właśnie może lepiej pamiętać o treść zezwolenia nadające się razem wracać wracać, mimo że wyjeżdżaliśmy nie stanie wojennym innymi zespołami jeszcze na demencję wstrzymując rodziny świętej rodziny to rząd to są to, że moje korzenie muzyczne kulturowe najlepiej żyć tam, gdzie się urodziłem na skraju lasu i na skraju Puszczy Kozienickiej, kiedy spaceruje po tamtym lew czuje się najlepiej przyjść taki wyluzowany, jakby ich jak w tym czasie sam był w tych miejscowościach tramal Letnisko w nazwie, która ma nas wiernych niż Garbatka Letnisko i wydaje się, że w inny wielki Polak również tam jest obywatelem honorowym tego miejsca nosiła pani na myśl Kołakowskiego Leszek Kokoszka tak Leszek Kołakowski urodził się w Radomiu w mieście dużym mieście chcesz ich kilka kilometrów od tej gitarze, bo to jest miejsce w letnich letniskowa z pewnością spędzał tam okresy letnie, a pan tam również osób tam się więc, że to dużo więcej czasu drodzy państwo dzisiaj naszym gościem był Andrzej Jagodziński bardzo dziękuję za rozmowę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA ŻYCIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA