REKLAMA

Po co PiS chce przekopać Mierzeję Wiślaną? Komentuje dr Szymon Bzoma

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2016-10-16 11:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny poranek w radiu TOK FM 18 minut został do godziny dwunastej słuchamy Radia TOK FM i łączymy się teraz Sky post w otrzymanym za nią z grupy badawczej ptaków wodnych Kulig wydział biologii geografii socjologii Uniwersytetu gdańskiego dzień dobry dzień dobry witamy na antenie Radia TOK FM pytany czy wg pana w pana perspektywy przekopanie Mierzei Wiślanej planowanej zapowiedziane przez Jarosława Kaczyńskiego wpłynie na środowisko wiemy, gdzie są zyski i zdać, by się Rozwiń » mogło powiedział w sobotę, a zyski są transportowe, ale też czytam, że turystyczne uniezależnienie od federacji rosyjskiej jeśli chodzi o transport to są zyski jak pan na to patrzy z punktu widzenia szeroko pojętego środowiska trojga to znaczy ich jest ekspertem od ptaków i metali to o tym, mówią i pyta przewrotnie mogę powiedzieć, że wbre w pozorom największe zagrożenia, które wiążą się z tym projektem tak nie wystąpią, ponieważ w moim przekonaniu te statki, które miałyby pływać po tym, kanale takich jeszcze nie ma i pewnie nie zostały wyprodukowane w związku z tym no cóż, jeżeli rzeczywiście nie wierzy, że od długości całej inwestycji, ale załóżmy, że ta inwestycja zaczyna być realizowana i na razie wjeżdżać ciężki sprzęt i rozpoczyna się ta budowa przekopu to jak jak to działa w no i sam tego, który mam miejsce na lądzie, czyli odetnie tam zwierzętom możliwość przemieszczania się z 1 strony Mierzej na drugą w jaki sposób ogranicza roślinność na wydmach i t d . Motoshow szkodę dość ograniczone przestrzennie i dotyczą niewielkich populacji roślin zwierząt i nie będą miały dużego wpływu największym od działań negatywnym to jest konieczność Kopania toru żeglugowego przez ich w poprzek całego zalewu Wiślanego od różnicy już nie kilkaset metrów tuż ponad, gdyż jest kilka kilometrów związać od wybranego wariantu to można tam kilkanaście lat i to dość wyobrazić las, który ktoś przerywa takim kilkusetmetrowej szerokości jak i większej kosztu Jarem wąwozem, którym leżał poniszczone szczątki roślin i punkt widzenia osoby postronnej jest olbrzymia szkoda z punktu widzenia osoby, która znajduje pływacy po zalewie Wiślanym dlatego nawet nie dostrzeże tak długo konieczność tego pogłębiania zabijania w tej okazji mnóstwa ilości zwierząt, które żyją zniszczenia całego wrażliwego ekosystemu o zbawienie tarlisk no będzie jak gdyby odbywało się tylko włącznie MR Toni Wodnej, na które mamy bardzo małych to znaczy taki wpływ społeczny na ktokolwiek przypłynie coby ta młodzież statkiem czymkolwiek innym jak tego nie dostrzeże problem będzie też znak i że statki, które miałyby wpływać na to ten tor będą powodowały zniszczenia na całym zalewie Wiślanym, a to odbywać będzie w ten sposób to w ogóle nie jest odnoszone przy ocenie, gdy u tej inwestycji i sporów ale jakie one wytwarzają, bo dziś oczywiście na zalewie Wiślanym wieje, ale tam sztormowe często potrafili pokonać metra dość dużą siłą uderzają brzeg, ale od takich fal to jezioro, ale Michalczewski, ale tylko tych jezioro i gościnność plaży w jeziorze doskonale radzi sobie jest dostosowana ewolucyjnie do tego, żeby tak niż jak gdyby nowinką klimatycznym pogodowym się przeciwstawiać takich, które raty nośności żyją są też raczej też raczej są doświadczone przez pokolenia takie rzeczy mogą się zdarzać i zdarzają się rzadko, ale co dają także w okresie lęgowym natomiast statki handlowe, który miał dbać o tym, kanale żeglugowym one będą miały olbrzymią masę masę, która jest wynikiem nieznacznie tyle prędkości płynięcia tylko ciężaru, jaki ten statek będzie wypychał swoją obecnością nad płytkim akwenie ta woda będzie tworzyła takie fale o charakterze tsunami i to polega na tym, że ona nie jest gwałtowna jeśli chodzi o to takich piętrzenia Alej jest niesie bardzo dużo energii pójdą szybko i zrywa z całą roślinność, którą napotka na swojej drodze może wywierać zarówno w bezpośredniej bliskości Elbląga, ale może powodować negatywne konsekwencje w zasadzie wszędzie dotrze, a to naprawdę jest siła, której z taką halą od wiatru w ogóle niemożna porównywać zerwane rośliny utrata miejsc lęgowych dla kilku gatunków ptaków, które występują dziś na zalewie Wiślanym Maćka Rybit w tzw. biorących, czyli czarny, który n p . nie ma na analogicznych bardzo podobny zalewie szczecińskim, bo tam jest także drogowe w tamtych lęgowych ptaków nie ma nic, gdyby dom tutaj też zniżki tak, gdyby to to jest główny problem dla dla Tatr faktury, których dane oczyszczone rozwój turystyki, który powoduje, że litra więcej jednostek będą trwały właśnie w okresie lęgowym będzie coraz większa chęć ze strony tych ludzi, żeby wpłynąć bardziej zaciszne miejsca dotrzeć na do tej pory dość odludnym gorzko rejon zalewu Wiślanego wreszcie coś negatywnie nam na to co tu, a może można będzie spotkać, bo to muszą określić dzisiaj zalew wiślany i jedynym takim akwenem w całej Polsce duże jeziora zalewowe nad jezioro Łebsko, które są dość intensywnie, a one turystyczna turystycznie to nie są te same jeziora to 2330 lat temu i większość tych lęgowych ptaków, które dzielą się z nim straciliśmy zalew wiślany przez swoją wielkość jak gdyby ich także większość ośrodków dużych typu Krynica Morska Frombork jest po zachodnich i wschodniej stronie od tej pory chroniło ten, kto na hali po wschodniej stronie mamy naprawdę miejsce, które jest perłą w świecie ptaków od lat na naszym będę mógł się tam Krajnik nad Bałtykiem, a na to ma 1 taką, że akurat motylkiem, bo Zatoka Pucka Iza szczeciński niestety z różnych powodów, ale głównie reszta polskiej turystyki już do hallu traciły a jaki wpływ NATO na na nas na to dowody, które zalew wiślany maturzyści często funkcjonuje 1 przed gmach chciałem pożyczek oparty naturalną tak wcześnie, która jest wykonać na terytorium federacji rosyjskiej ktoś może powiedzieć, że większą część tych problemów, które ma spowodować np. napły w czy wymiana wody to tu to co się dzieje przecież tam jest już jednocześnie taki tutaj jak dobre i w ogóle lokacie zasolenia tego naszego Bałtyku i tego, że jest to nietypowe zupełnie siedlisko i tak gradient, czyli zmiana tego stopnia zasolenia kilku lat dla samotnych Guzek z Zachodu na wschód zmniejszanie się na zalewie Wiślanym w przeciwną stronę związku z cieśniną Pilawską jest dość dobrze rozpoznany Allen jak gdyby no trudno mi się obrazić tutaj wybierz te zmiany, które z tego tytułu mogłyby nastąpić były na tyle istotne, żeby zmieniły gwałtownie środowisko życia tych zwierząt i 8, które dzisiaj zalew wiślany funkcjonują już natomiast mogą zmienić nieznacznie mogą mieć wpły w na banana ilość tlenu w wodzie, ale tutaj jedno wydaje się, że jest to rzeczywiście śluza grupami szturmowymi NATO to takie sytuacje zwiększonych wlał w słonej wody wzrosło nawet tak naprawdę butach na Bałtyku też tak bardzo słaba oni będą zdarzały się do ciastek wpływ będzie ograniczony i o tym od tych one konieczne jest łatwa do rozwiązania właśnie inżynier innymi jak gdyby rozwiązaniami no 8 Bayern gra jest zabezpieczony chciałem zapytać pana zupełnie inną rzecz, bo w mówiący o negatywnym wpływie proponowanego przekopu kanału przez Mierzeję Wiślaną, a to Niewiem czy pan wie, ale pasie w PiS autor w takiej takie ostrzeżenie, które winny rządzący wygłosili, żeby nie mnie krytykować tego w tego projektu, żeby organizacje ekologiczne nie krytykowały, bo to właśnie Rosji zależy na tym, żeby krytykować to nie czuć jak pan to traktuje takich jak mocno stawia taką rozumieć tak nie jest to pierwszy przypadek i to jest domeną grzech pierworodny ba naszych polityków nie tylko w tej sprawie w ogóle chodzi o przyrodę tłumaczy takie wiara zaklęcia to znaczy, jeżeli przyjadą będzie pan chciał grać może przez rzekę a gdzie do pana inżynier powinno dobrze, ale tej ładnej kolorowej nie wiem estetycznej Belki można też użyć konia wjedzie ciężarówka się zawali, a oni takiego człowieka nie nazywa inż. inż. Karol jest to obierze zmieniano belkę na mniej estetyczną, która Nox, gdyż most spełni swoją funkcję na dzień przyrodnicy mówią, że jakaś inwestycja czy sposób ich wykonania czy cele, który ma prześwietlani będą miały na tyle negatywny wpływ na przyrodę, która jest w Polsce, który da się zmierzyć ocenić skazani traktowany jest, że to jest tak jak dziś tylko własnej ideologii tak to jak wynika tak właśnie zwierzęcia wizualną lekkość najgorszym stylu i dała powodować że, gdyby dyskusje od razu zamykano, bo przecież to nie jest prawda czasem nauki przyrodnicze i doświadczenia ochrony przyrody i da na Zachodzie Europy w Ameryce północnej Tychy są już tam świecie pokazują, że pewne przewidywane oddziaływania pewne straty, które są do poniesienia nastąpią w wyniku określonych typów działań mówienie o tym, to nie jest ożenić się interesować to wskazywanie na potrzeby i zagrożeniach ochrony przyrody i w przypadku zalewu Wiślanego, który jest obszarem natura 2000 dodano ptasim jak jęk i siedliskowej jest miejscem, w którym występują kredytowe siedliska w ramach Unii Europejskiej to bardzo słusznie, ponieważ takie zatoki przy morskie są bardzo często miejscem rozrodu olbrzymi populacje dzięki, a potem żyje cały wał na maśle jak wchodzi na zalew wiślany na tarło w związku z tym ochrona jest szczególnie ważna z racji tego że, niszcząc tego typu laguny możemy zniszczyć większość życia, by w dużym dużo wie dużo większy zbiornik, jakim jest Bałtyk patriotom jak każdego z Obamą w środy stara natura 2000 na takie wartości tak rozumiem rząd będzie musiał w taki specjalny sposób do tego podejść napomnień nie możemy grać po gadać i jest będzie wymagana zgoda komisji Europejskiej dla niszczenia siedlisk i rentowych, więc nanosić gładź i kole dostanie tylko, że problem jak ja z punktu widzenia osoby, która ma doświadczenie i procedurami z planami ochrony natura 2000 no to to co robi urząd morski w Gdyni od wielu lat to jest jak gdyby ominięcie 1 bardzo ważnego etapu, którym jest ocena tego czy te cele, o których mowa w IT transportowe państwa cele rozwoju gospodarczego Elbląga nie mogą być realizowane winny sposób tak, bo my odpowiedź na to pytanie czy mogę potrzebujemy rzeczywiście portu w Elblągu tutaj to moja ulubiona dygresja to jest proszę porównać on w Elblągu z istniejącym potem w Kołobrzegu, który przed wojną obsługiwało 230 trojga tysięcy ton towarów obecnie obsługuje ich znacznie mniej jest pod istniejący, którego możliwości transportowe są zbliżone do tego, jaki ma dopiero osiągnąć możliwości składowe magazynowej tak dalej czas totalną przewyższają nikt tam niczego praktycznie nie ma osi, a na pewno nie może tam 3  000 000 ton węgla gościem takie mówienie po prostu, że potrzebujemy tego w naszym układzie transportowym wymaga oceny czy rzeczywiście istnieją potrzeby transportowe czy możemy na piwo dopiero wykreować na Majdanie nie śmieli, że nic nie takie potrzeby to nie takie badania koni nie da się wykreować związku, z czym odpowiedź na pytanie czy rzeczywiście potrzeby transportowe Polski nie mogą być rozwiązane inaczej oto, by wziąć mogą przy takich pieniądzach, których czeka Orłów już czegokolwiek, a drugie pytanie czy do rozwoju Elbląga, bo to jest też ważne i tak też nie można pomijać czy potrzeby rozwojowe Elbląga mogą być zaspokojone winny sposób niż przez rozbudowę funkcji portowych w momencie, kiedy nie ma popytu na tego typu usługi w notesie tutaj taka nauka może być może bardziej elegancka, bo ich oczach, których rozwój miast nie jestem ekspertem, ale na pewno jest także z punktu widzenia tego samorządu to wydanie miliarda złotych jego bezpośrednim otoczeniu na cokolwiek na przetrwanie piasku z miejsca na miejsce na pewno wpłynie na rozwój tego łatwa w oponach i lokalne i w ten sposób elbląskich aptek zakładnikiem tego pomysłu, bo nikt mu żadnej alternatywy rozwojowej niczym wznawia noszą gogle i zaproponowano alternatywę dla drastyczny sposób zniszczę cię wpłynie negatywnie na większość walorów przyrodniczych tego miejsca, które jest to się z Elbląga i szkoda, że nikt nie pomyśli nad tym, żeby te walory wykorzystać właśnie do rozwoju tego regionu bardzo panu dziękuję za nie od odłączyć od całego tego procesu Adam Rosja jest zupełnie innych dziedzinach bardzo panu dziękuję za to rozmowy z nami był dr Szymon zamach grupa badawcza ptaków wodnych KUL wydział biologii geografii socjologii Uniwersytetu gdańskiego euro nie nauczyliśmy, ale jest przez Skypea mówiliśmy o pomyśle, który ono nadal jest jednak pomysł zadeklarowanym, ale ileś tam elementów poszczególnych nasz gość wymienił m. in. przypomnę komisja Europejska musi zaopiniować, bo to są tereny natura 2000 przez bank kanał przez Mierzeję Wiślaną Weisz Max za zacząć być budowany na to to 1 z podstawowych rzeczy, ale to jest rozmowa, którą będziemy pewnie toczyli wielokrotnie z różnymi ekspertami od i ten pomysł będzie dyskutowany Mac przypomina po to, początki wcale nie jest to, o czym rozmawialiśmy czy ochrona środowiska naturalnego ocen z początkiem nawet nie jest do końca polityka transportowa w tamtej części polskiego tu nie mamy twardych danych z początkiem jest to co usłyszeliśmy, że to już być niezależni i powinniśmy być suwerenni, a ze względu na to, że jeśli chodzi o o zalew to możemy wykonać tylko, przekraczając granicy z federacją rosyjską to tutaj kwestia zrobiła się międzynarodowa i jakie że zacytuję jak, więc szansa Kaczyńskiego Polska zapora nie mogła wybudować tego kanału nie mogą zapewnić sobie takiej możliwości, bo Rosjanie się na to nie zgadzali, budując ten kanał pokazujemy, że jesteśmy państwem do końca suwerennym i o to chodzi w tym pomyśle przede wszystkim za 5 godzina dwunasta zapięciem informacji Radia TOK FM, a do usłyszenia do jutra do godziny osiemnastej tylko rozpoczęła program post factum mówimy Paweł Sulik program realizował Karol Kowalewski, a dodawała Anna Piekutowska do osuszania do jutra do godziny 1 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA