REKLAMA

Jak powinna wyglądać polska szkoła? Opowiada prof. Monika Płatek

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-10-18 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
46:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czy państwo Aleksandra PEZDA i tani prof. Monika Płatek Gryciuk rząd poszukuje teraz w pomysł na szkołę wymyślili inni, że takie skupienie na narodowej na tożsamości narodowej może być pomysłem na odnalezienie tożsamości szkoły to nie jest dobry pomysł, ale ja bardzo dziękuję za zaproszenie do tego programu, bo akurat szkoła to jest coś co mam przemyślany i co mam inne praktykowanej przyniosła nawet pierwszy rozdział z takiej książki, która się nazywa się Rozwiń » różni się nazwa, ale to akurat zaproszenie do hamaka, ponieważ jest to przewodnik metodologiczny do zajęć w klinice prawa na co dzień ENA to jest książka, która wyszła weszła wiele lat temu pod złą wolę zajęcia, które prowadziliśmy na Uniwersytecie w latach 9419942007 i ich sens polega na tym, że studenci studentki przygotowany metodologicznie inni ten merytorycznie przekazują wiedzę, którą zyskują na wydziale prawa Uniwersytetu Warszawskiego dalej do szkół do US więźniów w zakładach karnych dotyczącą prawa tak tak i w związku z tym muszą zupełnie inaczej to prawo poznać muszą i zupełnie inaczej to prawo przyswoić o to, żeby to prawo przekazać nie chodzi o teorie nie chodzi o czysty przepis tylko należy pokazać jak to funkcjonuje w życiu z filozofii na mnie i z każdych takich zajęć musimy wyjść z przepisem gotowym w kieszeni, a czy musimy wiedzieć jak można przy pomocy prawa, które jest niedoskonałe daleki od tego, żeby było dobre rozwiązać konkretny problem nie w wymiarze filozoficznym tylko praktyczna filozofia tutaj również jest włączona, ponieważ to co to jak działamy tez pewna metoda holistyczne jest tego trzeba zacząć żyć czasem zadać pytanie w jaki szkole funkcjonujemy w jakiej szkoły chcemy chleba to jest pytanie, które zadajemy sobie często i od wielu lat, na które ja byłem nie nawet nie tyle brakuje odpowiedzi, bo odpowiedź może być procesem prawda nie nie musi być 1 odpowiedź może być procesem, ale brakuje chętnych, żeby do tej odpowiedzi dążyć, a w zasadzie wydaje się, że na początek brakuje nam wiedzy co robimy i w związku z tym w jaki szkole tkwimy i proszę zobaczyć, jeżeli to jest szkoła średniowieczną to po 1 stronie stoi nauczyciel po drugiej stronie siedzą w urzędach sami uczniowie kobiet na mieście nie ma w nim nauczyciel w wbija im do głowy, a oni się mają uczyć na pamięć formułkę ile Schola styka jest pamięć słówka prawda, że w związku z tym nauczyciel nawet nie jest mistrzem jest niepodważalnym autorytetem po drugiej stronie są ludzie, którzy mają przyswoić ich powtarzać test ten wzór, który panuje w średniowieczu i pytanie do jakiego stopnia my godzi się również realizujemy drugi SOR to jest wersja oświetleniowa, gdzie uczeń taki odruch są i znów nie ma tam w zasadzie kobiet jest barbarzyńcą i nauczyciel ma tego barbarzyńcy jak doprowadzić do Stanów pewnych Słowianki Gorzów wałkować tak później jest wersja romantyczna, gdzie uczeń to jest już zaczyna być również uczennica takie stworzonka, które jest nie ukształtowane w związku z tym znów ten nauczyciel częściej niż nauczycielka ma powiedzieć w jaki sposób się macie zachowywać, czyj to jest cały czas przekazywanie wiedzy poleceń i wdrażanie do pewnego sposobu myślenia i zachowywania się wreszcie wersja pozytywistyczne to zakładamy, że już w tym momencie uczeń uczennica z jak tabula rasa, których trzeba nalać im tej wiedzy i znów nie ma tam miejsca ani na partnerstwo nie nasz szacunek wersję marksistowsko-leninowskiej to jest jednostka niczym tutaj potęga razem i to, o czym mówić w tej chwili ministerstwo to jest wersja Marcina Sasala zagrali stara się dokładnie badani są raptem coś kształtować raptem coś wpaja to centralny bank i wreszcie jest wersja humanistyczna, która zmienia wszystko począwszy od tego jaki jest wystrój sali wystrój sali mówi dużo więcej o tym w jakiej szkole jesteśmy niż nam się zdaje sala, w której ja jestem po 1 stronie na katedrze na podwyższeniu, a po drugiej stronie w rzędach nie, widząc się nawzajem siedzą uczniowie uczennice jaj wykładam to jest zbitek pomiędzy tym właśnie w najlepszym wypadku pozytywistyczna, ale w kierunku średniowiecza w dalszym ciągu dym marksizmu leninizmu natomiast przy wersji humanistycznej raczej siedzimy w kole raczej jesteśmy wszyscy wspólnoty, gdzie ja jestem starsza więcej przeczytałam sporo przemyślałam i wiem dzielę się wiedzą, ale ja, ponieważ jestem starsza więcej przeczytałam to bardzo często mamy myślenie już ukształtowanej pewnych rzeczy nie potrafi wymyślać bonami do głowy nie przychodzą podczas gdy uczeń uczennica nasz rząd może nasilić świeżo zupełnie inne pomysły i dał państwu przykład ostatniego tygodnia we wtorek miałam wykład, gdzie pokazywałam studentom studentkom jak w miniony wtorek tak jak wygląda, gdzie jest miejsce prawa karnego w systemie kontroli społecznej prawnokarnej z 1 z systemów kontroli społecznej kontroli zachowań i studenci bardzo łatwo pokazywali inne od systemu moralnego oprzeć system edukacji właśnie przez system medyczny pomocy społecznej 3 prawa cywilnego czy mediacji i moją uwagę była taka, że jeżeli prawo karne się rozpychać coraz bardziej to te wszystkie pozostałe ulegają deformacjom 1 ze studentów powiedział tak, ale być może to prawo karne się rozpycha po tamtej inne nie funkcjonują i prawo karne musi zastąpić niż ta myśl wydawała pierwotnie całkowicie błędna i myślę dalej, że być może ona jest były balony z pieniędzy, a potem spojrzenie zupełnie z innej strony kolejna rzecz seminarium, gdzie siedzimy w kółko idzie tą szkółką ma znaczenie, ponieważ ona oznacza, że my jesteśmy w pewnym sensie równi w rozwiązywaniu problemu równi my mamy różną wiedzę, ale tak naprawdę ciągniemy z różnych głów i kiedy pokazywałam jak nierówna jest ustalony przepis, który mówi, który chroni przed mową nienawiści z tego powodu, że w sytuacji, kiedy mamy znacznie więcej rozpoznanych cechę, gdy chodzi o dyskryminację w kodeksie karnym uwzględniamy tylko niektóre takie jak religia tak jak rasa tak jak pochodzenie, a nie uwzględniamy w półcieniu uwzględniamy wieku nie uwzględniamy orientacji seksualnej nie uwzględniamy identyfikacji płciowej i myślałam, że to już wszystko, a studenci bardzo szybko po po podnieśli i studentki tak, ale jeszcze z wygląd jeszcze jest wykształcenie jeszcze status materialny mógłby ich i to wszystko poglądy polityczne, czyli coś co mnie by nie przyszło do głowy, ale co wiąże się z założenia, że dzieli sporo może jest pomoc w interesach tego typu test to jest początek czy mówimy tylko o wystroju szkoły i o wystroju klasy, ale tak naprawdę ten wystrój klasy wymaga tego, żeby nauczycielka nauczyciel to byli ludzie, którzy są gotowi na to, żeby iść w partnerskim krokiem czyli aby oceniać, ale się również poddawać ocenie i oczywiście ocena na Uniwersytecie może być zupełnie inna i może być nawet na ocenę konkretnie 123456 niż w szkole, gdzie w pierwszych latach tak ocenami nic nie, mówi że aby znacznie bardziej potrzebowała wiedzieć, dlaczego ja taką ocenę dostajecie itp co, jakie są moje silne strony te z kolei na rzecz możemy oczywiście ludzi i tępić niszczyć mówić to robi źle to robi źle to robi źle, ale prawda jest taka mózg funkcjonuje pewien określony sposób o tym za chwilę też powiemy natomiast generalnie my bardzo niewiele możemy z ludźmi zrobić ludzie w pewien czas to ludzie są rzeczywiście im są młodsi drastycznie się tym łatwiej kształtujące nieprawda, że nie możemy z nimi wiele zrobić natomiast no, jeżeli mamy marne pozytywne cechy, jeżeli mamy jakiś zalety to o wiele łatwiej zbudować na tym co człowiek ma i wzmacniać jego mocne strony niż tylko i wyłącznie tępić, a ZAKSY zatrzymajmy się może w Żorach już pani poruszyła kilka spra w, które warto zgłębić mózg na 1 to jest stan sytuacja jest partnerska albo nie partnerska w szkole to może od tego zaczniemy oczywiście wielu nauczycieli już próbuje tę aurę ustawianie ławek sunniccy krąg było nawet bardzo modne już kilka już w Polsce za 20 lat temu, więc wielu próbuje, ale to, jakby nie zmieniło od naszej szkoły tak do końca jak chciał zapytać czy i czy pani zdaniem to partnerstwo szkolne począwszy od pierwszej klasy już tak umownie się Anna German Kosetu musimy co ono jest naprawdę takie istotne jest strzelnica i dlaczego teraz bardziej istotna niż w średniowieczu szczególnie, jeżeli słyszę w parlamencie taki tekst, że chodzi nam o to, żeby wyrwy w kształcić posłusznych bezmyślnych ludzi, którzy nie będą się sprzeciwiać szefom to jest w ogóle niepotrzebny, bo chcemy wykształcić niewolników, którzy będą posłuszni bezmyślnie bez umiejętności krytycznego myślenia wykonywać polecenia pierwszego sekretarza partii i jeśli w tym kierunku idziemy to się zeznawać z oranżerią w korporacji nie da nie będzie dobry menadżer nadzór musi współpracować z ludźmi ani zarządzać ludźmi lub, jeżeli chcemy mieć dobre efekty, jeżeli rzeczywiście chcemy pewien czas zdać sprawę z tego państwa bogate nie są bogate, dlatego że mają zasoby to może być w państwach np. arabskich, ale w Europie państwa skandynawskie Niemcy Szwecja Francja to nie są kraje, które budowały na posłuszeństwie planuje Niemcy budowały na posłuszeństwie nie po drugiej wojny światowej na niej zrobić, a w, a przed drugą wojną światową posłuszeństwo doprowadziło ich do klęski ekonomicznej, którą można było rozwiązać wojną i tragedią jak widać nauka nauka demokracji w Niemczech kosztowała bardzo drogo jak nie myślę, żebyśmy musieli to droga przechodzić, bo możemy czerpać z doświadczeń wcześniejszych Bravo jest cała Skandynawia to były biedne kraje, które stanęły tak jak stoją, dlatego że postawiły na równość i wyrównanie i Finlandia jest najlepszym przykładem i przykrość jest tylko taka, że my dzisiaj mogliśmy być lepsza od Finlandii zaczynaliśmy z tego samego poziomu zaczynaliśmy z bardzo podobnych historii i oczywiście, gdy zaczynaliśmy sprawcy podobnych historii Finlandia zostaje przekazana w 1000 podważa 800 siedemdziesiątym pierwszym roku szef ze strony Szwecji Rosji i przez długi czas podlega Rosji tak jak my i to prawda nie nie mamy identycznych historii historia Polski jest dużo ciemniejsza niewolnictwo w Polsce trwa dużo dłużej, czego sobie nie potrafi mu uświadomić, że chłop pańszczyźniany to jest niewolnictwo, że do dwudziestego wieku są tereny w Polsce w okna, których są ludzie zniewoleni i że tradycja folwarku została przeniesiona do systemu władzy, jaka w Polsce panuje i że klasa polityczna w związku z tym jest straszliwie niedojrzała i to rzutuje na nas społeczeństwo i na to w jaki sposób rozwiązujemy nasze problemy natomiast wystarczyło Finlandii to nie jest 11 rzecz to jest szereg rzeczy, ale wystarczyła świadomość chcemy należeć do kręgu kultury skandynawskiej i to wymaga od nas po pierwsze, postawienia na społeczeństwo otwarte demokratyczne, więc państwo promowało tworzenie naprawdę NGO-sów i oddawania władzy w terenie i budowania bardzo silnego samorządu u nas władza bez przerwy to samorząd chce zniszczyć po, których budowanie jest trudne druga rzecz to jest kwestia zrozumienia nie da się rządzić krajem przy pomocy kart prawa karnego więzienia muszą być ograniczone do minimum nie może być tyle ludzi w więzieniach i nie mogą być takie długie kary pozbawienia wolności to idzie w par 3 i trzeba szukać niszy gospodarczych i rozwijać państwo gospodarcze oni w pewnym momencie znaleźli Nokii oczywiście dobrze zrobiła premier kod prezydent kobieta, ale to naprawdę na marginesie natomiast kolejny moment to jest równy status kobiet mężczyzn nie można stresować ludzi w nierówności nawet tego tak nie nazywając, ale ludzie wiedzą, że jeżeli można komuś kogoś potraktować gorzej ze względu na płeć to za chwilę będzie go można potraktować go raz gorzej ze względu na orientację seksualną i władze wygrywa ten ta prymitywna dążąca do autorki autokratycznych rządów władzę wygrywa właśnie takie od korzystanie z przyzwyczajenia z wdrożenia jak ja to nazwa wytresowany do traktowania pewnych ludzi gorzej po to, żeby się samemu poczuć lepiej prawda my wreszcie plazma wprost minister jest edukacja postawienie na edukację, która jest edukacją wyrównaną wyrównaną w tym sensie nasi za zabitych i wsi deskami będzie poziom nauczania nie gorszy niż w Helsinkach, czyli język angielski na wsi nauczycielka nauczyciele będą dostawać 4 × więcej niż w Helsinkach będzie tam mieszkanie dla nauczyciela będzie stworzony klub, który będzie dawał możliwość nie tylko dzieciom, ale ich rodzicom uczestniczenia w tym wszystkim co się dzieje w kraju, gdzie ludzie dużo częściej niż w innych częściach świata rozwiązują swoje problemy w ten sposób, że się zabijają jestem więcej zabójstwa znajdzie się w rdzeniu jest tam więcej pijaków, chociaż nie wiem czy już teraz jest więcej pijaków niż w Polsce obejrzyj zobaczymy co się w ostatnich latach dzieje w Polsce jeśli chodzi o powstanie nowych placówek sprzedaży alkoholu to jest niestety tak jak w Moskwie, że dużo łatwiej jest w nocy kupić alkohol niż mleko prawda i to świadczy o narodzie ktoś, kto rozpił naród chce mieć naród głupi nieszczęśliwy i naprawdę złamany wewnętrzny, więc edukacja jest tylko pewnym elementem tego i to co się dzieje wszystkie badania po również międzynarodowe pokazują, że jednak z tym wyrównywaniem szans u nas nie jest źle, a może nawet jest dość dobrze nie żywię się bardzo ładnie uzupełniła np. opiekę przedszkolną rzeszy dokonał, gdy naprawdę tak, ale to nieprawda widzi pani to nieprawda jednoznaczne jest się średnio prawda, ale proszę pojechali sobie jak ja mam studentów i ja widzę, że mam dzisiaj mniej studentów ze wsi zawsze prawdziwej wsi niż to było 10 lat temu i niż to było wtedy, kiedy ja byłam na studiach tak, że to nie jest prawda i protestach nie wszyscy muszą być prawniczka mi prawnika, a może studio bliżej domu w morze są dziś lądują bliżej domu i wówczas niechby ten poziom oczywiście, jeżeli to są niektóre uczelnie i nie będziemy wymieniać na wszelki wypadek, ale niektóre uczelnie są rzeczywiście genialnej są świetne, ale większość nie, jeżeli traktujemy studenta studentkę jako towar, który ma nam zapłacić to nie jest uczciwe i to nie nie nie przekłada się na to co na tej uczelni każdy powinien dostać, czyli to co powinniśmy dostać odpowiedź na to stać wcześniej w szkole po to, o czym teraz mówimy chyba wrócę na chwilę do prawa na co dzień pesto to co powinno kierować nauczaniem to nie sam już temat, który będziemy przekazywać w sposób wypaczony i bezmyślny natomiast musimy dać ludziom instrumenty i Konfucjusz powiedział coś takiego zobaczyłem w piekło usłyszałem zapomniałem zobaczyłem zapamiętałem zrobiłem zrozumiałem i się nauczyłem, więc nauka od pierwszej klasy szkoły podstawowej aproszę mi wierzyć jak takie szkoły widziałam i znam i wiem, że to jest możliwe polega na tym, żeby wiedzę przyswajać poprzez praktyczne uczenie się nam przykład, jeżeli chcemy uczyć młodzież o tym, czym jest woda i w jaki sposób się z niej korzysta to to jest temat, który powinien być przerobionych w sposób zintegrowany i praktyczny od języka polskiego poprzez angielski po chemię fizykę geografię sztukę po nich sport mógłby w to wejść prawda ja widziałam jak się młodzież uczy historii i geografii i paru innych przedmiotów mając lat 7 i przez 3 miesiące ta cała klasa przygotowywała się do wyjazdu, a do Hiszpanii to był wyjazd szkoła jest w stanach Zjednoczonych wyjazd jest całkowicie wirtualne ale gdy dzieci musiały zrobić sobie paszport dowiedzieć się jak się robi wizę dowiedzieć się czym się udadzą do tej Hiszpanii co to jest Hiszpania, jaka była jej historia, jakim językiem się tam mówi nauczyć się podstawowych zwrotów po hiszpańsku wiedzieć, jakie są ich jak się tam kupuje sprzedaje ich będzie potrzeba pieniędzy, gdzie oni te pieniądze zarobią w związku z tym w ramach tej całej sejmowego 3 trzymiesięcznego bloku trzeba było robić póki weksel in produkować czas wolny czas sprzedawać te ciasteczka organizować najróżniejsze eventy, pomagając starszym ludziom w okolicy jest to nauka, która do dzisiejszego dnia, a oni dużo też Hiszpanie wiedzą przy okazji nauczyli się zespół starsi, którym trzeba pomóc, że będąc młodszym trzeba wspierać czyni żadnej tak naprawdę służyli złej dydaktyki jest, więc sporo także było podziale to są takie książki tu są takie materiały tu jest komputer poszukajcie zróbcie drużyna jest, że może takie, bo oczywiście takie projekty i taki sposób nauczania w szkole u nas istnieje nie znali mnie zadbana żadna nie jest MH może promowany przez ministerstwa edukacji, ale istnieje natomiast rzeczywiście przeważa takie podejście, zwłaszcza starszych klasach, czyli od czwartej klasy, że trzeba dzieci przygotować dom Ennio tak bardzo wiedzą ową i poznawczo do życia potem w trzecim do pracy w przedsiębiorstwach i do wyboru swojej drogi życia taki bardzo konkretnej czy to jest błędne założenie, że rada może właściwie cała zachodnia Europa z tego założenia wychodzi nieprawda oni tak mówić prawdę wie pani tragedia ta tragedia dostawali drgawek im prof. Nils Christie kryminolog światowej, kiedy przyjeżdżał tutaj w pewnym momencie to znaczy rosną jesteśmy tacy jak Rosja jak Białoruś Ukraina Polska Węgry Czechy Słowacja ją bije się z tymi swoimi wnukami one były stroma zwanymi dziećmi, ponieważ mając lat 1011 ekip pierwsze pytanie dostawali, kiedy spotykali się z nami tutaj w tych krajach niewinna, a kim ty będziesz przyszło jak dorośli jak dorośnie będzie nadal trwają jeszcze wzrośnie żony nie widział niech w ogóle nie rozumiał jak można tak nieprzyzwoite pytanie zadawać oni mają czas nie ma możliwości oni wcale nie muszą wiedzieć kim będą i to jest o czym należy też czuć się zamykają prawda no trzeba wybrać, jaką szkołę nieprawdziwa wygrać jakiś profil teraz można będzie trzeba wybrać tę szkołę wcześniej w zysku potworny czyn Iza albo jakiś punkt do zawodówki lotu do matury nie uzyskam tak łatwo to jest po prostu klęska, dlatego że dlaczego nie mam nic się ktoś, kto jest ślusarzem ktoś, kto jest monterem ktoś, kto się zajmuje są nimi nie ma mieć matury nie ma nie ma poznać seksowna powiedzieli nam wyszło to nie wyszło to prawdziwa, ale wg wszelkich za co bardzo się przecież tak naprawdę ja rozumiem, że obecny rząd nie potrafi niczego innego niż powrócić do złych stron PRL-u PRL miał dobre strony natomiast szkoła w PRL jak myślą o tym, jaką szkołę kończyłam jak myślę co nas nie zyskała więcej z nich pamiętam to jednak nauczyciele, którzy właśnie dawali możliwość w tym konstytucja chińskim elemencie nie padnie nie słuchać nie tylko patrzeć, ale robić, czyli tam, gdzie żeśmy na geografii robili coś bardzo konkretnego tam, gdzie fizyka przekładała się Nike do i można było zrozumieć co też dźwignia w związku z tym, jakie zastosowali naprawdę trzeci strajki w ramach fizyki nie zrobią duże opóźnienia, ale teraz wyrozumiała ziarno jest natomiast wtedy, gdy wtedy Divadlo z Izraela niż zwykłe pierwszych zajęciach zaś, kiedy zrozumiałam fizykę zrozumiałam że, gdyby nie w ten sposób uczy go własnymi w ten sposób, czyli fizyki pokazali co to jest dźwignia nie na nie na kartce papieru i jak wzorem tylko gdyby ten wzór przełożyli na praktykę i NATO, gdzie ja mam kopnąć i kogo i w którym miejscu jak wystawić łokieć to wszystko się staje raptem bardzo zrozumiał każdy Orlik 2 dokładnie ich podstawy zna podstawy założenia i założymy, że zdaje się z tego sprawę, że weźmie dłuższą Żabkę to węgiel 3 Bayer domeną mężczyzn pewnie się zdaje założenie, że hydraulik nie musi znać podsta w opery i znać się na poezji jest błędne, dlatego że w szkole dajemy nie tylko umiejętności, ale właśnie te Horyzonty, a poza tym powinien to być warsztat myślenia warsztat krytycznego myślenia wiąże się nie wyrobi inaczej niż poprzez rozwiązywanie własnych, bo rozwiązywanie problemów, dlaczego już w umowie, bo mamy 2 półkule mózgu i nie jest prawdą, że kobiety mogą robić 3 rzeczy w tym samym czasie, kiedy mężczyźni mogą robić 1 wszyscy możemy robić 1 rzecz w 1 czasie natomiast, jeżeli wykorzystujemy zarówno półkule, która jest odpowiedzialna za jakie strukturalnym średniaki półkula, który jest odpowiedzialna za myślenie widzów wizualne i Unii używała pomysłów i ich wyobraźni to wtedy tak naprawdę wykorzystujemy całość, czyli możemy mieć efekty i po przez to, że wykorzystujemy nie tylko głowę, siedząc cicho i mając myśleć, ale wykorzystujemy rangę ręce i całe ciało uczy się głowa i uczy się działo naprawdę o wyrównywanie szans jeszcze na moment ciszy zatrzymajmy, bo bardzo dużo o tym, mówiliśmy w Polsce rzeczywiście edukatorzy się tym przejęli, bo po zmianie ustrojowej u nas nic bym, ale też przejęli się bardzo taką pełnym oddaniem wolności wyboru w ręce rodziców to nam było wtedy potrzebne bardzo, bo po okresie w właśnie PRL-u, kiedy no nie mieliśmy żadnych wyborów i co się okazało, że rodzice właściwie 1 może klasy społecznej mają wnoszę o wyrównywanie szans oni chcą lepszych szans dla swoich dzieci na innym to inny skutek tego jest z Legią w widoczny szczególnie w gimnazjach, gdzie im się już, zwłaszcza w dużych miastach te gimnazja rozwarstwieniu we i są takie, do których idą ci uczniowie z z rodzin z mniejszym kapitałem, ale są takie, do których idą uczniowie z rodzin z większych lub kapitałami teraz my się zastanowimy zastałem mierzący PiS im jeszcze bardziej Eko pogłębi tę różnicę nowo stworzy elitarny licea, o ile wprowadzi to co zapowiedział im jak odwrócić to ten trend, bo rodzice deklaratywnie mówią tak tak wyrównany wyrównujemy szanse, ale to ich wyrównanie szans ma polegać na tym na czym w 1 z szacownych prywatnych szkół w Warszawie, że przyjmą jakiś procent uczniów ze uboższych rodzin nie będą zadowoleni dalej tą swoją litanię szkoły liczą pani jest zalana rodziców niech pani tego nie zwala na rodziców uświadomimy sobie ów musimy się naprawdę uświadomić, że to jest totalny może brak wiedzy, ale i brak woli politycznej, która towarzyszy nam od osiemdziesiątego dziewiątego roku nie prowadzilibyśmy Religi do szkół, łamiąc prawo, gdyby naprawdę zależało nam na przestrzeganiu prawa i młodzieży to prawda nie prowadzilibyśmy klas, które są przeludnione mając niż demografii demograficzne i mogących budować nie tylko uczniów, ale i nauczycieli nie będzie pani miała dobrej szkoły tak jak w więzieniach, gdzie chcemy niby resocjalizacji więźniów, a strażników traktujemy jak chłopców na posyłki traktujemy ich w sposób bezwzględny nieludzki 1 z możliwości wykorzystywania potencjału, który w nich tkwi, jeżeli nie damy nauczycielom możliwości wykorzystania potencjału, który w nich tkwi, jeżeli będziemy ich traktować jak masek, którą możemy przerzucać dyscyplinować traktować okropnie jeśli chodzi ocenę jeśli po naczyń jeśli chodzi o ich zarobki jeśli chodzi o sposób ilości i administracyjnej pracy, którą oni mają nic z tego nie będzie jeśliby ten to władza obecna chciał cokolwiek zrobić zamiast wywracać wszystko do góry nogami sobie, aby dużo mniejsze też trasy zapłaciłaby dużo więcej nauczycielom, którzy uczą języków za zastanowiła się jak dać możliwość, żeby bez rywalizacji mogli ze sobą współpracować, budując bloki proszę bardzo władza chciała zrobiła w związku z tym sześciolatki zmniejszyła liczby klas dla tych sześciolatków rodzice mnie chcieli nieprawda nie zrobiła tego co trzeba, jeżeli te klasy szkoły byłyby rzeczywiście przyjazne dla 6 dla sześciolatków prawdopodobnie inna byłaby postawa poza tym to nie jest granica tego co chcą rodzice tego nie chcą i rent w momencie ich raczej ja mam doświadczenia z innych państ w jak wyglądają tam szkoły klasy i mam doświadczenia dzieci, które chodziły jednak jest rzeczą charakterystyczną, że dzieci w Polsce bardzo szybko wiedzą, że to nie dla nich, ale nie mogą, ale nie potrafią i są dozowane i przewidziane i pewnie to trochę się wiąże z tym jak się czują się nauczyciele i ile nas jest podstawy profesjonalnej patriarchalnej i budowania swojego autorytetu poprzez poniżania w każdym razie trzymanie w zdyscyplinowaniu tych złych niżej prawda i jasna nauczycielki i te są też moje przyjaciółki, które oczywiście z pozoru wyglądałoby, że traktują te dzieci w sposób właśnie taki na huk i trzymając ich mocno za twarz, ale jednocześnie są to osoby które, ucząc dzieci odnoszą się do nich z tak wielkim szacunkiem powagą i zaufaniem, że sobie poradzą i że potrafią tylko tutaj trzeba lepiej wyjaśnić, iż umiecie czy jak mówią o stylu, który jest perłą w Sydney na wszystko pozwala można być jednocześnie wymagającym zdyscyplinowanym i trzymać dyscypliny, a Miedź postawę, która w stosunku do ucznia jest pełna i uczennicy pełna szacunku i wiary, że sobie poradzą jak widział wiele szkół w różnych krajach za granicą widziałam rzeczywiście szkoły w już bogatym społeczeństwie, jaki jest w Korei Południowej widział szwedzkiej szkoły i inne im to co w tym, że to co mnie uderzyło to jest, że my mamy nową, jakby bardzo wysokie wymagania my w sensie rodzice my byśmy chcieli, żeby ta szkoła była jeszcze ładniejsza niż my niż nasze mieszkania np. w szwedzkim szkolenia i nie widziałam takiego on inny znowu wyposażenia pięknego szkoły tak jakby nie to się mniej niż 8, a u nas przy tych dyskusjach o sześciolatku ONZ jednak dominował taki ton, że tam powinny być zabawki i że te sale muszą być większe i że jak można dzieci to w takiej małej sali trzymać, dlaczego krzesełka nie są dostosowane do ich działań zagrozili wolsztyńskich ta no i jak wyglądały no tak o Annie mi się wydaje, że wyglądały dobrze to znaczy są one znaleźć zależy co też zaczął nas po prostu luk przez rząd ma wszędzie mam wrażenie, że bardziej na wsi niż miasto może właśnie, więc może trzeba było już to odrobiliśmy te braki lokalowe Strachy zrobiliśmy chyba widać jeszcze w naszym wyobrażeniu mnie właśnie w naszym wyrażenie wino z jadem w przez to też gotowa była przejścia Bobbym wytłumaczyła rodzicom a dlaczego w szkole tak bardzo nie jest potrzebne, żeby było aż tyle zabawek i dlaczego szkoła od czego euro i może trzeba lepszej rozmowy i oczywiście ta rozmowa jest trudna w momencie, kiedy jest postawa roszczeniowa po 1 stronie, a brak zaangażowania w błąd, ale nie no właśnie uczciwie mówiąc znów moje doświadczenie takie było, że kiedy za granicą była pierwsza w wywiadówkach to ono polega na tym, że trzeba było przygotować każdy rodzic musiał przygotować jedzenie dla 6 osób i UE też wywiadówka zaczyna się od tego, że wychodziła pani dyrektor i mówiła parę ogólnych słów, więc wszyscy jesteśmy genialni potem był ten poczęstunek, gdzie szkoła dawała tylko talerzyki w delcie rzeki, a wszyscy jedli to co przygotowali się poznawali następnie są w poszczególnych klasach było spotkanie ze wszystkimi rodzicami, gdzie znów słyszeliśmy o tym, jak, w jakich dzieci są genialne, a uwagi konkretne odbywały się już 11 i nie było żadnego narzekania i żadnego krytykowania konkretnego ucznia czy uczennicy przy całej klasy są równe następna rzecz rodzice musieli rzeczywiście współpracować ze szkołą, czyli nie można było mieć postawy roszczeniowej, bo mamy to co mamy czyli, jeżeli coś nam się nie podoba to to zmieńmy Chin musimy sami w to włożyć pracę to ja myślę, że stworzy naturalny problem, że mamy problem w takim kontakcie i komunikacji na linii ludzie, a instytucje zimy szkołę, jakby traktujemy tak bardzo instytucję, że mówimy nam się należy mojemu dziecku się należy, dlaczego moje dziecko nie ma tego moje dziecko nie ma tego przesz ta instytucja spod ziemi to zapewnić to chyba to powinniśmy zmieniać a jakby obustronnie po tak, ale do tego potrzeba odgórnie zupełnie innej kultury i zupełnie innego stosunku, czyli w momencie, kiedy się traktuje ludzi jak chłopów pańszczyźnianych na folwarku, którym nie można poganiać to trudno wymagać jest jak się nauczycieli traktuje szczerze mówiąc bez powagi i lekceważąco to trudno jest oczekiwać, jeżeli w ogóle ministerstwo, które ma jedno zadanie po pierwsze nie krzywdzić po pierwsze nie szkodzić cytuje lekarz cisza nie wtrąca za dużo prawda, ale stawia na to, żeby budować relacje pomiędzy w szkołach pomiędzy nauczycielami między sobą oni mu mają współpracować co jest moim zdaniem trudne wyraźnego, dlatego że są wszyscy oceniani w sposób niewłaściwy, czyli ocena czy wracamy do tego co parę lat zmieniła w pierwszym z nich to, że od kolejnej kolejna rzecz w, kiedy wprowadzaliśmy te zajęcia na Uniwersytecie pewną pewnym szokiem inni zgodą było to, że oczywiście my ocenialiśmy student tworzą studenci oceniali nas, bo studenci następnie byli oceniani przez swoich uczniów i ich więcej niż w szkołach prawda i uczennice także to było jak jak to to my mamy być oceniani dzisiaj jesteśmy oceniani i nikt już z tego nie robi żadnego cyrku natomiast ocena wyglądało tak coś się podoba i dlaczego daje argumenty te, jakie są mocne strony, jakie są słabe strony co byś zmienił zmieniła i dlaczego tam czwarty był jeszcze coś dodatkowo dzieli tak naprawdę trzeba dać możliwość ludziom komunikować się ze sobą i przede wszystkim trzeba z tym techniczną trzeba z kolej na rzecz wiedzieć ile można zrobić, jeżeli my się nastawiamy na torze w coraz więcej wiedzieć jak też porównywany z naszymi kolegami z Zachodu to przysłowiowa chemia oczywiście dużo więcej faktów dużo więcej wiedziałam jak widziałam jak płynie prąd tylko nie wiedziałam, gdzie nacisnąć, żeby rzecz się świeciło oni wiedzieli, gdzie nacisnąć, żeby się stwierdziło, że niekoniecznie wiedzieli jak ten prąd płynie się nie pamiętam jak ten prąd płynie mogłaby się na nowo tego ciągle uczyć, czyli zastanowienie się po co jest mitem wiedzę Honda i dużo ważniejsze jest, żeby nie miała pewne umiejętności moi studenci nie byli nigdy gorsze od studentów zachodnich natomiast ich możliwości komunikacyjne były dużo słabsze dzisiejszym świecie uważam, że to na co trzeba położyć nacisk to jest język angielski język rosyjski mandaryński i wyobrażam sobie prawdy ten mandat za 10 lat, że pani jak będziemy mieli audycji za 10 lat Paweł Przychodzeń i sobie życia przypomnijcie sobie, że to jest coś idzie będziemy zapóźnień siedzi już zaczęli jak mówi od 20 lat jest oczywiste świat się zmienia w związku z tym, ale wie o nim mówią po angielsku nie pisze pani to, choć nie chodzi tylko o to w jakim języku oni mówią to chodzi o to, że pani Doda przykład szkół koreańskich, które kompletnie nie pasuje nie można porównywać z Korei Chin ze Szwecją i z polską nie da się trudno jest porównywać Szwecji z polską, a już zupełnie nie można Korei, ponieważ jestem zupełnie inne wyobrażenie o człowieku Kahn to co władza próbuje w tej chwili tu zrobić sprowadzić z powrotem do dni wolnych poddanych Fornali k na nas folwarku natomiast tamto wyobrażenie jednostki człowieka społeczeństwa i całej całej świata i przyrody jest zupełnie inne i miejsce człowieka w społeczeństwie zupełnie inny niż u nas, bo bez względu na to gdzie nas władza chce wepchnąć nas już nie wepchnie głośnych straszy swoimi wzory, jednakże francuskiej rewolucji i praw człowieka no w Korei i ta jednostka tak bardzo się nie liczy bardziej liczyć się właśnie grupa ARR prawdy co liczyć się grupą Juan ćwiczyli więzy krwi, czyli rodzina, ale on nauczyciel się dba to tym co różni nasze szkoły koreańskich nie jest wyposażenie klas i RM nie na + 1 potem klasy tam są po prostu błąd podstawowy sposób wyposażone, a uczniowie są naprawdę gnębieni przyciśnięci egzaminami, ale tym co oni są gnębieni on bardzo są, ale oni przyjmują jako wieszak oczywiście nic to on tak no to jest dla inną dyskusję, ale zmierzam do tego, że widziałam pokoje nauczycielskie w tych koreańskich szkoła i tam nauczyciel ma warsztat pracy naprawdę ma swoje biurko, na którym widziałam duży bałagan im dużo papierów dużo książek, o czym co świadczy o tym, że oni tam rzeczywiście w tej szkole pracuję w naszej szkole nauczyciel nie ma miejsca zazwyczaj nawet, żeby przycupnął gdzieś sprawdzić pracę i poda listę Uniwersytecie Wilson radzi sięgnąć wymiar życia ograniczania własnych wymagać od nich wyłoni 8 godzin spędzali tam dzienniki dzwoni nie mają, gdzie się podziać tak naprawdę, a nawet życie, a pokój nauczycielski nie sprzyja temu, żeby odpocząć zrelaksować się zastanowić skupić Komedy torować czasem lata nie ma też z miejsca, gdzie nauczyciel mógłby poćwiczyć jogę między zajęciami prawda bądź też no właśnie w medytacjach profil badań jak do zakładu pracy jak do rzemieślnika jest do Redon nie wiem jeszcze do warsztatu wpada robi co ma zrobić przy blatach Olendzka i wypłat miejsce dla następnej zmiany, ale może też inni to jest miejsce, gdzie mogą nauczyciele odreagować pewnie różne są atmosferę w różnych pokojach nauczycielskich różnie z tym bywa, ale one są do pokoju zazwyczaj to są karteczki i właściwie to oczywiście różnie za atmosferą bywa natomiast chodzi o to do czego posłuży i to nie służy już ani do Rekreacja ani do pracy tak chętnie, ale poziom wymiany informacji szybkiej, kto ma za kogo zastępczym, bo po powoli musi powoli rozumiem, że widzimy, że to jest pewien złożony na złożony problem, gdzie trzeba sobie uzmysłowić jak kogo my postrzegamy mówiąc uczenie uczennica kogo widzimy w jakim do, jakiego systemu chcemy ludzi kształcić i dobrze byłoby sobie uświadomić, że dzisiejsza szkoła to jest dalej system, jednakże marksistowsko-leninowskiej ona miała moment oderwania się i ta różnorodność np. możliwość wybierania przez nauczycieli podręcznika programu programu pisać programy przed wbre w pozorom to wcale nie jest tak nie sprawia, że nas na wyjściu ludzie będą w jaki sposób gorzej przygotowani, bo jeżeli ten program, chociaż będzie bardzo różne, ale będzie dawał możliwość właśnie no nauczenia się myślenia to jest tak ciężka, że trzeba się nauczyć myśleć ja nie będę ukrywać, że nie sądzę, aby w szkolny w szkole tej poprzedniej peerelowskiej znów tak bardzo nas uczyli myśleć nawet nie jest sądzę podawać informacje, które nam na wasz dług dużo wiedzy, ale po co ja się tego tak uczy historia Bolka i nauczana w sposób straszny nie przez to co nas uczono, ale jak nas uczono jak można jest to, że były to przede wszystkim historia wojen królów, a zupełnie oddzielnie, bo historia rolnictwa historia miasta historia rozwoju gospodarczego nie było pełnego ciągu nie było tam ludzi nie była to szkoła, która by zwracała uwagę na różny status kobiet i mężczyzn, czyli podręczniki pisane tylko i wyłącznie do chłopców i zwracające się do uczniów po nim po po, pomijając całkowicie dziewczynki podręczniki kompletnie nie wpisany do osób i pokazujące osoby, które mogą nie słyszeć być na wózku nie widzieć być mieć inny kolor skóry niż biały mieć inną rasę niższą Kaukaz szkołom wtedy na żarty się trochę zmieniło naprawdę to i tak był moment, kiedy się to zaczęło zmieniać się i obawiam się, że znów się to kończy musimy wiedzieć, że chcą nas wcisnąć folwark i to jest rzeczywiście groźne, bo to jest moment, kiedy się niestety musimy oczekiwać tego, że będą się tworzyły bardzo wyraźne podziały społeczne, czyli to jak to jest coś co jest niezwykle klasowe i CEZ przeciwko klasie najuboższej i najmniej zasobne, jeżeli chodzi o kapitał społeczny i kapitał kulturowy, czyli ta nie będzie wyrównywanie tylko to będzie jeszcze większy podział po to, aby tym, którzy są w tej najniższej grupie naprawdę budować ich na jątrzenie i niemal na inne nienawiści wobec tzw. obcego i ten obcy może być bardzo różny, ale nie brakowało wiedzy o tym, że są różne orientacje seksualne wiedzy są różne identyfikacji płciowej wiedzy, że płciowość podział na kobiety mężczyzny sztuczny należy także nie jest to żony oraz internet, więc właściwie dzieciom tej wiedzy nie brakuje brakuje brakuje im chyba interpretacji tej fazy barażów musi pani wiedzieć co szukać, gdzie szukać jak szukać jak o tym, rozmawiać musi to być miejsce, gdzie mogę mówić co myślę nie, bojąc się w szkole to chyba jest ważniejszy w Balinie nie, bojąc się oceny i wykluczenie wersja humanistyczna daje pani gwarancje, że pani może mówić to co pani myśli, a nie to co się od pani oczekuje w momencie, kiedy mamy uczniów i uczennice, którzy nam mówią rzeczy, z którymi się całkowicie zgadzamy powinien nam walić jak dzwon, bo to znaczy, że ci uczniowie szybko się uczą ich chyba też o to chodzi to jest coś co jest błędne, bo takie społeczeństwo nie będzie korzystało z potencjału, który ma, żeby uczymy ludzi potwornego podporządkowywania się autorytetom bez względu na to kto jest autorytetem i religia w szkołach, że do tego pozwolę zwrócić się szkodliwa Szymon mądrzy księża i mądre zakonnice to rozumieją, bo to jest oczywiście bardzo trzeba też szans nawet w kat, a katecheci tego nie zrozumieją, dlatego że mają pracę to jest ogromna armia ludzi, która by w przeciwnym razie takiej pracy płatnej nie miała, bo to kleszcz musiałby na siebie przejąć natomiast to co to daje to kto to jest potworna nauka konformizmu i oportunizmu, bo uczniowie widzą, że niby jest dyr albo dyrektorka niby są nauczyciele, a rządzi pierwszy sekretarz tylko teraz to nie jest pierwszy sekretarz tylko to jest ksiądz albo właśnie katechetka czy katecheta, czyj to jest nauka od razu od początku lat Iran stwora i takiego jedne są oficjalne, ale drugie działa naprawdę to nie jest zdrowe i to nie jest coś co to co kształci krytyczne myślenie i umiejętność prezentowania tego co się ma w szkole trzeba mieć miejsce również na to, żeby popełniać błędy i trzeba mieć miejsce na to, żeby umieć w szkole humanistyczne jesteśmy cały czas szkolę uwagę również błędy, czyli wracamy znowu do oceniania pani zaczęła już o tym, mówić, że od ceny od jedynki do szóstki w szkole podstawowej to jest pomyłka tak panie nie rozumie, choć na początku Janik, w którym momencie to trzeba byłoby źle skończyć, bo tutaj potrzebowałby kogoś kto by był mądrzejszy ode mnie powiedział, jaki jest dziecko, kiedy ma 7 lat jakieś dziecko, kiedy ma 10 lat a na jakim etapie rozwoju co rozumie co może skubać, kiedy ma 1314 ja nie wiem i pewnie będą również z pomp skonsultowała samemu z samą młodzieżą nieraz z młodzieżą prawda, bo w którymś momencie w młodzież chce odwiedzić i ocena opisowa na początku jest na pewno dużo lepsza trudniejsza, ale dużo lepsza, bo on pokazuje, jakie są moje mocne strony i gdzie na nasz zawsze może pokazywać przecież np. ja też nie miał nic przeciwko takiej ocenie opisowej i ich teraz prawda że, jakie są mocno, jakie są słabe strony okażą się okazuje nawet przy zmianie pracy, ale i innych państw, ale źle się z koszami licealistka, która mówiła, że motywowały ją kiepskie oceny w Polskiej szkole, kiedy się przeprowadziła do Niemiec wszyscy mówili no to jest kraj, ale tam popraw się z tego nic z tego co mówisz, że poczuła tak zdemontowane, że przestała się uczyć pytanie czy to była kwestia nawyków też kwestia nawyku wyszła z polskiej szkoły wysuwa się w Polskim rynku czy Łódź lub być może te dodatkowo ceny też są jeśli tak tego młodzież oczekuje jeśli tego potrzebuję ja naprawdę to konsultowane z młodzieżą my natomiast wiemy, że budowanie i informacja co mam jaka, jaka jest moja mocna strona ma ziemia jest za dolara do samego siebie dokładnie no ale właśnie tych dni, kiedy mamy człowieka, który ma poczucie własnej autonomii poczucie własnej godności poczucie własnej wartości, który wie czym jest dobry, który umie myśleć umie korzystać z warsztatu i technik myślenia umie krytycznie oceniać przekazaną mu wiedzę to nie są łatwi partnerzy to są partnerzy przy, których się również dłuższe po pierwsze, być bardzo dobrze przygotowana po drugie musi odbyć się otwarta na krytykę otwarta na to, że to ja mogę nie mieć racji, że uczeń uczennica mogą mieć racji bądź wiedzieć inaczej, a często lepiej i to wymaga tego, żebym jako nauczycielka była na tyle dobra i na tyle Schools z kolei jak czuła się dobrze ze sobą, żeby to przyjdę wiadomości, że mój student kleszcz nie zachwycił się, żeby ci dalej o tym, myślę jest po prostu w prawdopodobnie w ogóle bardzo dobre, ale właśnie taki przebłysk geniuszu, że być może ten zupełnie drugą stronę niż ja to całość realizujemy swoje spostrzeżenia dotyczące rządowego marny los pytanie co prawda, bo budżet, że być może ta nie jest rozpychanie koty jest uwiąd tamtych pozostałych, a może to jest w ogóle brak rozwoju tamtych pozostałych co by po po pokazywało, że trzeba za po pracować nad zupełnie innymi działami i że trzeba mu nie to, że nie rozpychać prawa karnego od uświadomienia sobie jak bardzo trzeba zacząć pracować na tym, żeby to prawo cywilne na co dzień funkcjonował, żeby te koncyliacyjne sposoby rozwiązywania problemów nie było na papierze na konferencjach tylko rzeczywiście były na co dzień praktykowane ci w sumie są naprawdę genialna myśl, a ona jest tylko wtedy możliwa, kiedy człowiek może mieć odwagę po prostu odezwać się w sposób, który jest niekonwencjonalne idzie wbrew temu co mówi nauczycielka z sali w sali wykładowej dziękuję bardzo mi to już musi nam wystarczyć za dziękuję bardzo dziękuję za spotkanie pani prof. Monika Płatek była moimi państwa gości do zobaczenia dossier Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - ALEKSANDRA PEZDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA