REKLAMA

Warszawa chce uwolnić chodniki od samochodów. Uda się?

Post Factum
Data emisji:
2016-10-18 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum w słuchamy Radia TOK FM i programu post factum w naszym studiu gość pan Łukasz Puchalski dyrektor zarządu dróg miejskich w Warszawie dzień dobry dobry wieczór witam dobry wieczór nowej ery dowiedzieliśmy się, że oto prezydent Warszawy wydała zarządzenie w sprawie tworzenia korzystnych warunków dla ruchu pieszego chodzi o 2 dokumenty zawierające standardy wytyczne czy to odtwarza media piszą, że to są zarządzenia w sprawie korzystnych warunków dla ruchu Rozwiń » pieszego co w praktyce oznacza, że mocno na korzyść czy poprawi się infrastruktura piesza my w ratuszu mniej więcej od pół roku, gdy pracowaliśmy nad nad tym dokumentem tak jak pan zauważył zarządzenie ma 2 części to część obowiązkową, którą jesteśmy zobowiązani stosować przy różnego rodzaju remontach budowach i też druga część jest dobre dobre praktyki, które w zależności od tego jakie są możliwości terenowe jak najbardziej do zastosowania przez jednostki które, którą ja nadzoruję, ale też przez pozostałe jednostki w strukturach miasta stołecznego Warszawy, które zajmują się przestrzenią ludzie się nas słuchają musiało wypożyczać obowiązkowych i pierwsze powstały problem to samochody, które parkują na chodnikach parkują także pierwszy jest jednostką chcę uciśnionych dostęp, a tak i to jest o tyle o tyle zastanawiające, że później wszyscy siadamy z samochodów sami jesteśmy pieszymi na drastyczność obowiązkowej naprawienia samochodu natomiast sprzeczny z dnia po studiach miasto miasto mówi o tym co najbardziej efektywne, jaki środek transportu jest najbardziej efektywne, bo tylko skorzystają z najefektywniejszych środków jesteśmy w stanie poruszać się o mieście natomiast nie mówi o tym, że, z którego środka, by nie można korzystać z ustawieniem piramidy na na nas na szczycie tej piramidy jest transport transport zbiorowy transport zbiorowy to także to także piesi, bo do przystanków słabość tych przystanków też trzeba przywrócić stałe przystanki są też elementy infrastruktury pieszej, o ile przez ostatnie lata miasto sporo pieniędzy zainwestowało w rozbudowę modernizację taboru przebudowę infrastruktury związanej z transportem zbiorowym to w tej chwili największe potrzeby są w tym sektorze związane z węzłem przesiadkowym z przystankami ze strefą dojścia do przystanków czy też infrastrukturą pierwsza w nas te standardy co te wytyczne zmienią w tym w taki najbardziej dojmującym dla pierwszego ND obrazie dużych IC przejść chodnikiem kobieta z wózkiem dla samochodów z Gorzovii nie i tego miejsca na chodniku jest mała i jakoś jest więcej pieszych to w ogóle się zaczyna robić problem czysty standard oczu wytyczne gdziekolwiek jest coś na ten temat takie co było restrykcyjne na pierwsze pierwsza pierwsza zmiana w stosunku do przepisów ogólnokrajowych jest taka, że przepisy ogólnokrajowe są nam bardzo bardzo tak enigmatycznie przechodzą przez przez kwestie pieszych mówią o minimach nie ma dobrych praktyk nie ma rozwiązań pop rozwiązań, które poprawiały, by komfort mówi się przede wszystkim 1 , 5 metrowej szerokości dla pieszych standard warszawski chociażby mówią o tym, że szerokość chodnika powinna zależeć od natężenia i większe natężenie ruchu pieszego tym zachodnich powinien być szerszy i 1,5 m minimum to nie jest minimum, które stosujemy wszędzie, ale stosujemy je wtedy, kiedy faktycznie ruchu pieszego nie ma bądź jest na bardzo ograniczonym bardzo ograniczonym zakresie Chrisem Franzem Róża Małek będzie wyglądał w praktyce oznacza, że ktoś byłby na stałe słuchali mieszka w Warszawie tańsze samochody na chodniku po prostu w stanie mnie jak w zarządzeniu zadziała, że nie słupek się pojawi napis na chodniku jak będzie oglądał może się odniosę do standardów rowerowych, które były przyjmowane w 2009 roku przez miasto i od 6 lat funkcjonują w niezwykłym to co było standardach nie nie oznacza, że następnego dnia, gdy urzędnicy szturmem na na miasto i ulica po ulicy w ciągu tygodnia doprowadzą do stanu idealnego z punktu widzenia z punktu widzenia rowerzystów miasto w co roku ma zakres remontów plany inwestycyjne i w ramach tych planów inwestycyjnych w ramach w ramach remontów przyjmuje standard jako załącznik do dokumentacji projektowej jako załącznik do przetargu, w którym wybierani są wykonawcy i ulica po ulicy systematycznie wprowadza zmiany standardy pokazują, że dzisiaj priorytetem dla miasta stają się piesi wprowadza rozwiązania korzystniejsze dla pieszych niż rozwiązania małżeństwa konkretne dzieła takie, że złożono już za chwilę, ale ulica ulica po ulicy remont po remoncie miasto będzie będzie się rozwijać się zgodzić, ale konkretnie chodzi o konkretnie chodzi o chociażby stosowanie nawierzchni z płyt betonowych płyt dużej wielkości tzw. pięćdziesiątki płyty chodnikowe odchodzimy od tej kostki potocznie zwanej kostką kostką Bauma, która była bardzo dobra i odporna na dewastacji przez samochody wjeżdżające na chodnikach nie była korzystna dla pierwszych była często frezowana w związku z tym takie rozwiązanie nas na to, że może stanąć na kostce Bauma na płytce chodnikowej ważne, żeby nie mógł Constans każdego rodzica nie dokładnie natomiast na natomiast dla pieszego jest już istotne znaczenie po jakiej porze powierzchni się o powierzchni się porusza i jest mniej elementów zwanych im te powierzchnie utwardzone są są większe tym poruszam się łatwiej, która jest na naradach obowiązkowo żony i obowiązkowo płyty pięćdziesiątki np. tę stosuje się świetnie tylko pytanie z jakiego powodu pieszy ma uwierzyć, że rzeczywiście będzie mu się lepiej żyło w Warszawie albo lepiej chodziło komunikował roszady się, że nawet przed wdrożeniem standard, bo to standard ważne są dla nas dla urzędników tak przygotowujemy dokumentacje projektowe są to dopiero za funkcjonuje w najbliższych latach natomiast to co robimy już w tym roku nawet przez standardami to te zmiany widać bardzo mocno, gdy na korzyść w tym roku blisko 60 przystanków komunikacji publicznej wyremontowaliśmy całkowicie są podniesione krawężniki skarżyła się między zatoka, która była niepotrzebnie tam zrobiono dla autobusów Ależ oczywiście chociażby niedaleko stąd na ulicy Koszykowej eliminujemy zatoki, które są podstawowe standardy jak już w maju stand standardem abolicji dla Grzegorza tylko dziś tylko dziś, jakby standard poszczególnych inwestycji zależy od tego kto inwestycję prowadzi 1 jednostka druga jednostka samej jednostce są są różne osoby natomiast to co udało nam się wypracować taki wspólny standard po to, nieważne czy projektuje Kowalski czy Nowak czy prawa projektuje w zarządzie dróg miejskich czy w dzielnicy chociażby, gdy Ochota to, żeby ten projekt produkt końcowy, z którego będzie korzystał użytkownik miał ten sam standard nie było projektów lepszych gorszych, bo robili lepszy projekt zmian w gorszych, ale rozumiem, ale to wracając jeszcze na chwilę do pierwszego pytania te, które nadal nie otrzymałem odpowiedzi chyba czasu, choć również z punktu widzenia pieszego to najbardziej widoczne oprócz przystanków autobusowych na najbardziej widoczna zmiana na czym będzie polegała jeśli te standardy będą i wytyczono realizowany nowy zmiany jeśli chodzi o nawierzchnie zmian jeśli chodzi o szerokości chodników zmiany jeśli chodzi o kompleksowe podejście do do tych remontów w Dublinie naprowadzające tam, gdzie jest większe natężenie nie będziemy trzymać się 1,5 metrowych minimów tylko będą chodniki 3 cztero metrowe w ścisłym centrum działamy natężenie największe, gdzie przenosić parkowanie z chodników na jezdnie toczyć z Józefem tak się stać się w wielu miejscach tak im dalej od centrum miasta tym natężenie ruchu, gdy pieszego jest mniejsze w związku z tym też do szerokości chodników już nie muszą wygrać złoto ponadto najczęściej będą pewnie zwracać uwagę pieszych czy dalej na chodnik zawalony samochodami parkującymi czy też czy też czy też nie jest kluczowa rzecz wydaje mi się oprócz drugiej kluczowej czy muszą czekać, żeby zielone światło zapaliło, kiedy mijamy nie 150 samochodów, a i to zielone światło się nie włącza chyba to też standard no tutaj tutaj w standardach też wprowadzamy zmiany które, które początkowo początkowo wprowadzać na poszczególnych pojedynczych projektach wszyscy wiemy, że była tzw. Mania guzików butów guzików, że przy przejściach dla pieszych czy faktycznie kierowca miał zielone tak długo, dopóki nie zgłosił się ich pieśni wciskał w żółtego przycisku po to, żeby mogły mu ku przejściu tego pieszego, który teoretycznie powinien być na Górze tej piramidy zmuszamy jakichś dodatkowych ruchów tymczasem w tym samym czasie kierowca ma detekcji automatyczną i teraz praktycznie wszystkie sygnalizacje które, które w tej chwili przygotowujemy, które projektujemy, które wdrażamy detekcja automatyczna tam, gdzie są żółte przyciski one z reguły mają funkcje funkcja awaryjnego na wypadek awarii detekcja automatyczna natomiast pojawiają się zawsze to co się będzie działo na wypadek na Niemców to znaczy na wypadek awarii detekcji automatycznej, która w 2 przykład jest za pomocą kamery czy czytanie indukcyjnych jeśli jednak się pojawi pieszy będzie miał możliwość wciśnięcia przycisku który, jakby zakomunikuje, że on dalej oczekuje na przejściu dla pieszych, ale nie jest już funkcja podstawowa funkcja rezerwowa w ścisłym centrum miasta tak chociażby jest w tej chwili przy ba przygotowanej na przygotowanych żebrach w rejonie Emilii Plater funkcja podstawowa detekcji funkcja idea ta akcja detekcja rezerwowa będą detekcja miał tematycznymi wyprowadzamy pieszych z przejść podziemnych w tym roku przeznaczamy przejścia przed dworcem centralnym, gdzie do tej pory piesi przechodzili na tylko w poziomie - 1 przygotowujemy kolejne projekty w rejonie ronda na czterdziestolatka 3 kolejne przejścia my się pojawią mamy projekty chociażby tutaj niedaleko niedaleko państwa redakcji na czwartkowej radzie prawdopodobnie zostanie przyjęty projekt one przejść dla pieszych przez ulica Czerniakowską tutaj do tej pory piesi mieli tylko i wyłącznie składki naziemne będą mieli przejścia w w poziomie terenu widać po głośnych protestach też samych mieszkańców, że by te rzeczy nie dotyczą tylko włącznie zorganizowanych środowisk rowerowych osób niepełnosprawnych, aby tak jak w przypadku chociażby Czerniak Czerniakowskiej ten projekt tak mówiąc kolokwialnie wychodził sobie osoby starsze, ale prawdziwą środowiskach m. in. rowerowych na pobyt tutaj na sam koniec w jaki sposób uda się okiełznać ten chaos, który na dzieciach rowerową pieszych istnieje bardzo wielu miejscach w Warszawie w piersi rowerzyści spotykają dochodzi wówczas obecny standard standard też wprowadzają obowiązek wyznaczania wydzielonych dróg rowerowych tak, by ruchu pieszego z ruchem rowerowym nie mieszać z Grażyną marzec czy przerwa w remontach przy remontach przy remontach również można również w bazie, chyba że okaże się, że ten ruch pieszy rowerowy jest na tyle nikły, że nie ma nie ma potrzeby, by wydzielać i jedno drugie natomiast widać już po ilości rowerzystów, że w bardzo niewielu miejscach chodnik tak jest w Łukasz Puchalski dyrektor zarządu dróg miejskich w Warszawie był nasz gość bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję również w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA