REKLAMA

Umierać po ludzku, czyli kto w Polsce ma prawo do decydowania o życiu człowieka?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-10-19 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
35:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM słuchamy Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM jeszcze z dobrych rzeczy mówi Paweł Sulik, a w naszym studiu goście pani prof. Monika Płatek karnista z uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór w dobry wieczór pani nas nękali Fundacja imienia Kazimierza Goszczyńskiego dobry wieczór dobry wieczór panom dobry wieczór państwu spotykamy się, żeby porozmawiać o kwestii, która bardzo rzadko gości w mediach rzadko jest tematem dyskusji debat 1 z takich debat na szczęście Rozwiń » odbędzie się w Warszawie to informacja o tych, którzy mieszkają w Warszawie lub mogą tu się zjawić, a temat jest o tyle rzadko poruszany co kłopotliwe dyskusyjny problematycznym i z niesamowitym tłem etycznym lub też moralnych, jakby ktoś chciał powiedzieć, dlatego że państwo mam namyśli oczywiście Fundacja imienia Kazimierza Goszczyńskiego postanowili porozmawiać podyskutować o eutanazji, ale państwo używają takiego takiej frazy umierać po ludzku i poproszę radnych panią Ninę sam Kalisz, by powiedziała, dlaczego ta fraza, dlaczego państwo zdecydowali się w taki sposób mówić ani np. powyżej zapraszamy na debatę związaną z otwarciem po pierwsze, tytuł ten umierać po ludzku nawiązuje do tytułu mogło innej kampanii, która przed laty została zapoczątkowana przez środowiska działaczy społecznych wsparta przez gazetę wyborczą inne media bardzo skuteczny Sparta i doprowadziła do dobrych pożądanych zmian Betacom, a kampania rodzić po ludzku i w wyniku tej kampanii dzisiaj kobiety w Polsce mogą już rodzić nie gorszych warunkach niż kobiety w w innych krajach Unii Europejskiej przyniosło to pozytywne rezultaty mam nadzieję, że ta kampania, którą w tej chwili rozpoczynamy umierać po ludzku będzie mogła również przynieść poprawę, bo na dzień dzisiejszy sytuacja w Polsce jest taka, że w UE wprawdzie wprawdzie jest zakaz eutanazji wprawdzie prawa nie przewiduje legalnej możliwości eutanazji, jakkolwiek to pani presja na pewno powie dużo bardziej szczegółowo nos wprawdzie może traktuje nieco lżej każe nieco lżej za przestępstwa eutanazji niż za inne zabójstwa czy spowodowanie śmierci, ale jednak jest to w Polsce nielegalne, ale co nie znaczy, że nie jest praktykowane, a co oznacza w praktyce, że ludzie są skazani w sytuacjach kryminalnych w sytuacji n p . bardzo ciężkich chorób nieuleczalnych, kiedy ich stan już żaden sposób nie rokuje żadnej nadziei kiedy, używając określenia misie Le Monde ocenia te gorsze niż żyć niż umrzeć ludzie ci są zdani na łaskę bądź niełaskę losu czyli, jeżeli udaje się im bądź rodzinie w jaki sposób doprowadzić do tego, że ich cierpienie skrócone to być może tak tak takie będą mieć takie będą mieć szczęście, ale co do zasady są pozbawieni tej możliwości i skazani bardzo często na straszliwe cierpienia, a także na kompletną bezradne, ale co w tej zasady to w kodeks karny tak art. 150 jak dobrze widzę głosi, że za zabicie człowieka na jego żądanie i pod wpływem współczucia dla niego grozi kara od 3 miesięcy dopięciu lat, a nawet więcej chyba nie ma szans na przetarg to nie jest eutanazja to zacznijmy od tego są Niemcy Polsce najpierw czy stan prawny czy czy czynne jest ważna jest to podstawa w kodeksie karnym, która namówiła po, a może setek mail powiedz co to jest eutanazja nowa albo czas uświadomić eutanazja to jest to świadoma samodzielna podjęta dobrowolnie decyzja przez osobę, której dotyczy zakończenia swojego życia i teraz tak jak mówimy autonomii to musi być decyzja, gdzie mamy warunki, że mamy możliwość wewnętrzną możliwość podejmowania racjonalnych dojrzałej decyzji musimy mieć wolność od nacisków psychicznych i wolność od nacisków fizycznych i teraz po tego typu eutanazję się odbywać na kilka sposobów to się może odbywać na tej zasadzie, że środek, który doprowadzi do zejścia śmiertelnego jest podany przez lekarza bądź też może się odbywać na tej zasadzie, że osoba otrzymuje stosowne środki i sama je zażywa przy czym za każdym razem wyobrażam sobie, że kiedy mówimy o eutanazji to mówimy właśnie o sytuacji, w której osoba jest rzeczywiście w stanie, w którym nie widzi możliwości dalszego kontynuowania życia i teraz to co jest w naszej w naszym kodeksie karnym to są 2 przepisy, które tak naprawdę kwalifikują się i wewnętrznie są ze sobą sprzeczne, bo 1, który nazywany jest zabójstwem automatycznym mówią o tym, że, kto zabija człowieka na jego żądanie i pod wpływem współczucia dla niego bardzo nie wydaje mi się, żeby lekarz, który wykonuje swój zawód i który towarzyszy w procedurze i eutanazji musiał się musiał się emocjonalnie zaangażować w tym nie muszę udowadniać podawać kryteria, które wskazywały, że ma konkretnie dla tej osoby i życia pod wpływem współczucia co ciekawsze Warty kule 100 pięćdziesiątym pierwszym niespodzianek, kto namową lub przez udzielenie pomocy doprowadza człowieka do targnięcia się na własne życie z tych właśnie ta sytuacja, kiedy pomagamy komuś o odebraniu sobie życie namawiamy go do tego nie kto namową lub przez udzielenie pomocy ci podaję komuś się środek taki był n p . lek. Geworgian potężnym podawał środki, które doprowadzały do śmierci po to, aby ukrócić cierpienie prawda i nie wiem czy jeszcze mogę i wybić to jest zrozumiałe co teraz wiedziałam, że żadna z tych definicji, które w naszym kodeksie nie odpowiada definicji przeze mnie zaproponowanej eutanazji, która też nie jest idealnej doskonała, bo w tej decyzji w tej w tej definicji, którą jak podaje nie ma możliwości, aby np. pozbawić kogoś życia, kto jest nieprzytomny i kto nie ma możliwości istnienia samodzielnych świadomych decyzji, ale nie wydaje mi się też, aby to było konieczne ponieważ, ponieważ jest również możliwość inna, aby ukrócą, acz cierpienie, jeżeli to jest małe dziecko, jeżeli jest osoba nieprzytomna to wszystko co trzeba zadbać o to, aby nie cierpiała czy są środki, które eliminują ból pozwalający na ukrócenie cierpienia, ale też więźniami nie możemy ominąć tego przejdziemy dalej, ale tu się na chwilę zatrzymały, ponieważ o zaprzestaniu uporczywego leczenia w sytuacji, kiedy wiemy, że nie ma możliwości wyleczenia powrotu do zdrowia danego człowieka jest sytuacja, która ma miejsce w Polsce i teraz ja chciałem się dowiedzieć pewnie słuchaczy słuchaczki na pewno też chcielibyśmy być ci czy istnieje, jaka jest podstawa prawna tego typu sytuacji czy to są zawsze czy to są decyzje lekarza np. nie wiem w przypadku dnia dziecka czy są decyzje rodziców, gdzie to jest podstawa prawna tak te są podstawy prawne pewnie w Savoy w ustawie o zawodzie lekarza wykonywanie zwykłych procedur jak chciał też pokazać różnice pewną, która jeśli chodzi o sam skutek może wydawać się nie być różnicą, ale jest różnica przed osoby, które się sprzeciwiają eutanazji mówią sprzeciwiam się eutanazji z tego względu, że to zabija człowieka i nie przyjmujemy argumentu że, żeby doprowadzać do eutanazji z tego powodu, że ktoś cierpi, ponieważ ze złej intencji, jakim jest zabicie człowieka nie może być dobra w postaci doprowadzenia do ukrócenia bólu, ale teraz ich cydru możesz pokazać ci sami ludzie Maćka biskupi nie mają nic przeciwko temu żeby, jeżeli naszą intencją jest zahamowanie bólu zniesienie bólu prawda ich drugim momencie, jeżeli to zniesienie bólu ma doprowadzić do tego, że w efekcie ta dawka, która nie jest podawana po to, żeby przestało boleć doprowadzi do śmierci to z dobrej intencji mamy skutek, który jest dobry, bo ból zostaje zniesiony, a przy okazji następuje śmierć co się wydaje to jest Sofi styka to nie jest film jest co wszyscy karnie ani persona wygląda inaczej to znaczy tam, gdzie za ktoś przestaje żyć to wchodzi na zupełnie kategoria moralna i wtedy taki biskup mówi możemy minimalizować cierpienie i minimalizujemy je w cierpienie nie jest niczym dobrym, ale nie pozbawiajmy kogoś życia, bo to niemy jest chętnych dlatego nie powoła to nie jest nasza kompetencja tylko Boska ich roszczeń jeśli i szybko to jest zdanie to jest ten moment, kiedy z punktu widzenia prawa biskup może sobie mówić co chce i prawda jest taka, że prawo do życia, jakie w i jest w przepisach, jakie jest przewidziane nawet w Europejskiej konwencji praw człowieka nie jest równoznaczne z prawem do śmierci natomiast ja bym się upierała, że z punktu widzenia autonomii człowieka i godności człowieka mamy prawo żądać, aby uznać, że jeżeli my jesteśmy osobami godnymi i autonomicznymi toto do nas należy prawo zdecydować w momencie, kiedy jesteśmy zdecydowani, aby zakończyć życie, by zakończyć i chce też dać podkładkę taką religijną do mnie przemawia za tym, by taki pewnie Hans kung z świetny teolog bardzo mądry człowiek, który właśnie mówi w ten sposób, że życie nie jest czymś co ma być przekształcone w Męcikale dla samej idei męki, że nie po to, istota Boska jeśli ktoś nią wierzy podarowała nam życie, aby zmuszać się, aby zmuszać do jej, gdy jego przedłużania, ale to jest teraz mówimy pani profesor o tym, że wiedza jest z biologiczną powinna być taka żeby, żebyśmy nie ból nie nie czuli dotkliwego bólu i wszyscy się z tym zgodzić, ale w momencie, kiedy my przechodzimy krok dalej mówimy, iż pewnych momentach poznasz kogoś życia to moim zdaniem już zaczyna się prawdziwa dyskusja, ale Voyager rozwiane fizjologii będziemy mogli znieczulać do tego stopnia, jeżeli będą ciągle mówiło mówili dosadniej zdanie tak to nie jest tak, że pozbawimy kogoś życia proszę popatrzeć na na ten punkt, który stara się podkreślić autonomię człowieka i godność człowieka wymaga respektowania jego woli, czyli to niemy mógł, a człowiek decyduje o tym ma prawo również decydować nie o ukrócenie bólu, ale ukrócenie swego życia pani Nina Sakari no właśnie się w sektorze włączyć do tej dyskusji, dlaczego Fundacja akurat się tym tematem zajęła Anna dlatego, że to dotyczy podstawowej wolności człowieka Tomas Sedlak z tego punktu widzenia interesuje się właśnie zajmujemy wolnością sumienia wolnością wyznania wolność słowa w ogóle wolnością człowieka do decydowania o sobie tutaj w tym momencie, gdy mówimy o eutanazji jeśli mówimy o tej samej rzeczy, o której mówimy przy okazji tych wielkich wydarzeń, które mają aktualnie miejsce, czyli tej wielkiej wielkiej wielkiej debaty o aborcji to dotyczy tego samego tak naprawdę tego czy człowiek ma prawo i w jaki sposób ma prawo decydować o swoim o wolność człowieka do decydowania o swoim życiu o prawdzie do tej wolność teraz tym czasie jeszcze wrócić i nawiązań do niektórych pojęcie, które tutaj już wpadłem mówiliśmy tutaj o eutanazji jak o takiej śmierci związanej wcześniej z życiem zgodnością życia eutanazja z greckiego terminu oznacza dobra śmierć to oznaczać to może wiele oznaczać to może oznaczać śmierć bez cierpienia, ale może również oznaczać śmierć, z której wyboru dokonali wiemy w warunkach, które sami my wybieramy jak chciał się powołać n p . takiej decyzji Davies 41 letni amerykański malarki, która niedawno z powodu częstych stwardnienia zanikowego bocznego straciła władzę już niemal żywcem w swoim ciele i docent czekała ona wiedziała jak to będzie postępować to co czekało już bardzo bliskiej przyszłości tego zanik mięśni płuc i zanik możliwości oddychania oznaczało to, że ona się niechybnie musi ją udusić z gustem ta kobieta wybrała moment, w którym jeszcze mogła pożegnać ze wszystkimi swymi bliskimi przyjaciółmi rządziła piękne przyjęcie pożegnała się, że ze wszystkimi tymi swoimi bliskimi i następnie mając przygotowano eutanazję udała się w piękne miejsce, gdzie patrząc z głową ze wzgórza na na piękną okolicę mogła obejrzeć jeszcze zachód słońca i w tym momencie za jej zgodą zostały jej poddany właśnie te leki, które pozwoliły jej bezboleśnie zakończył trzeci, a ja mówię tutaj nie tylko o prawie do tego, żeby nie cierpieć przecznic chciała, żeby ukrócić cierpienie nie tylko zajmujemy się tym, żeby uporczywą mówić o tym, żeby nie stosować uporczywej terapii, ale mówimy również w takich sytuacjach jak właśnie nie tylko z przypadków raka zaawansowanego, gdzie są straszliwe bóle, które podobno jednak nawet nasz współczesna medycyna nie jest w stanie, który nie jest w stanie opanować, ale również takich chorobach neurologicznych, które powodują stopniowe zanikanie funkcji i kiedy no po prostu powolną śmierć od człowieczej, ale zamiast, który pani pokazała teraz słuchaczką słuchaczom jest taki oto świadoma osoba mająca takie możliwości i medycznej finansowej i praw i prawne i treść, ale niż planowałeś no tak nieświadomy czy też może i te stosowane, ale oni, że coś złego sobowtóra ewidentnie nie jest świadoma tych osobach Glenna Millera on posadzić maszynę, która nie ma kontaktu z otoczeniem żadnego albo by lekarze nie wiedzą w jaki sposób się skontaktować i to i to jest tamten przypadek, że o tyle istotne, że on jest naprawdę moim zdaniem problematyczne bez względu na to czy jesteśmy ateistami czy też osobami wierzącymi nie wiemy co zrobić w takiej sytuacji muszę odejść, dopóki nie uświadomimy sobie, żebyśmy zachować w takiej sytuacji trudno będzie wykonać krok dalej i brwi i wrócić do takiego obrazu, o którym pani powiedziała, który był ewidentnie obrazy, na których wydaje mi się, że sprzeciwu moralnego nie wyraża nikt poza czy ktoś wyrok WSA wyrażają sprzeciw ze względu na świętej życia ci, którzy w prawo stanowią na podstawie takiego bez motywacji religijnej świętości życia pomimo absurdalnej sytuacji, jakie to prowadzi lekarz chce popełnić samobójstwo wtedy przychodzi ktoś inny mówi ja uważam, że ten nie może popełnić samobójstwo tak prawda jest taka, że nieudane samobójstwo może być karane mnie no i nie jest w derbach z Realu już dawno minęła w Jenie Emilia Góral 2 nie zrozumiał, ale wróćmy do tego kluczowego menedżera nie jest nawiązaniem do tej sytuacji, o których pan mówi Otóż z Belgii n p . czy w Holandii również istnieje coś takiego jak i antycypacja, czyli pacjent, który wie już, że znajduje się w stanie beznadziejnym stanie, którym będzie się pogarszał i nie ma dla niego ratunku może złożyć w Holandii może to zrobić po prostu na zasadzie oświadczenia woli podpisanego w Belgii jest specjalny formularz we Francji w Belgii też jest świadczenie we Francji znaczka specjalne formularze bardzo bardzo taki drobiazgowy, w którym taka osoba składa oświadczenie swej woli musi być komisja lekarska, która musi stwierdzić, że rzeczywiście od dłuższego czasu postępuje ta choroba musi być całe dossier w oparciu o ME do tego dołączone muszą być również wybrane tzw. osoby zaufania osoby 2 osoby zaufania, które otrzymują takie oświadczenie woli, a w tym oświadczeniu woli osoba stwierdza, że kiedyś już nie będzie w stanie po nie będzie już świadoma potwierdzić swojej woli to wtedy wchodzi w moc to oświadczenie, których skład, ale myślę, że Francja też mam takie świadczenia wznawia morale tej informacji medycznej, gdzie bardzo wyraźnie napisano nie podtrzymywać sztucznie przeżyć na siłę i prosimy zawrzeć bez moje o moje oświadczenie woli my Słowianie bardzo wiem to jest rajd to manko problem nie bardzo lekkiego stopnia rzeczywiście to mówią, że lekarz prawda jest ideał nasz rynek trafi tylko podpisy tak, ale nie życzy sobie uporczywej terapii trzeba NRD, ale skąd pani profesor wie w jakim stanie emocjonalnym psychologicznym i stanie zdrowia pani będzie, kiedy okaże się, że ta kartka, którą właśnie tutaj oglądamy ten Super ważny dokument zacznie być kluczowy przy Lipowej rozumiem, że jestem nieprzytomna i że jestem teraz w salonie Rosso przytomna tak, ale ich to jest na wypadek jest moje przyszłe życzeń ja się zobowiązuje i nie życzy sobie, aby mnie na siłę podtrzymywać przy życiu proszę zauważyć, że ja nie wiem czy rzeczywiście jest także dzisiaj my jesteśmy w sytuacjach, kiedy nie możemy bólu łagodzić ja myślę, że znacznie częściej jesteśmy w sytuacjach, w których lekarze nie korzystają z bardzo dobrych środków medycznych, ponieważ on grać jest to względy ekonomiczne brak kultury humanitarnego traktowania pacjenta obawa, że zastosowane środki doprowadzą do tego, że pacjent zejdzie i będą za to odpowiadać natomiast z wiedzy, którą ja mam od naprawdę lekarza anestezjologów, którzy są świetnie przygotowani, którzy prowadzą hospicja dla noworodków dla dzieci małych wiem, że nie ma warunków i nie ma sytuacji takiej, żeby można było np. uzależnić się od morfiny, kiedy jest się w bólu albo uzależnić od innych środków, a tak tak tego typu teksty słyszałam szpitalu nieraz w stosunku do ludzi umierających chorych, czyli to, że ludzie umierają w cierpieniach jest sposób spowodowane raczej bardzo Nisko niskim poszanowaniem godności człowieka i liczenie się z innymi elementami, które w tym przypadku odgrywają role ani z faktem, że nie można tego bólu łagodzić natomiast przy przy eutanazji rozumianej jako decyzje tych człowieka i aktywnej decyzji, bo czasami to jest tak zobaczcie państwo mamy człowieka, jakim może być to może popełnić samobójstwo po 2 krytycznie po pierwsze, nie, bo wielu ludzi nie może samodzielnie popełnić samobójstwa i stwarzamy nierówność sytuacji ze względu na stale do zdrowia człowieka, a po drugie, niebo jest jednak, że różnica my w tym roku pracujemy w ich bo gdyby chciała się trochę też, że dziwi się, że pan mówi, że to jest dyskusja któreś nie toczy w zeszłym roku pod dyrekcją Marka Mozgawy wyszła naprawdę się książka eutanazja w związku z tym na na gruncie nauki i dalej na gruncie nauki bardzo różnych nauk medycznych poprawne psychologicznej filozoficznej ta dyskusja się toczy cały czas natomiast w tym roku pracujemy nad samobójstwem i on być tak ciągle słyszę świetnie sprawdza w literaturze w piosenkach sztuce to świetna rzecz natomiast ma ogromną wadę wady taką, że w przypadku i teraz, kiedy człowiek się zdecyduje może poinformować rodzinę mogą to razem przeżyć nie ma ciężaru winy, który na tych ludziach spoczywa samobójstwo niesie ze sobą ogromne obciążenie dla bliskich i dalszych obciążenie niewypowiedzianych to nic nie zadanych pytań nie otrzymanych odpowiedzi wieczne pytanie co mogłem zrobić co mogłam zrobić, by temu przeciwdziałać nawet wtedy, kiedy człowiek popełnia samobójstwo właśnie, dlatego że nie czuje się w stanie kontynuować dalej życia ze względu na stan w jakim się znajduje też zazwyczaj stan zdrowia pani powiedziała o 1 przypadkiem chciał przytoczyć przypadek 29 do letniej dziewczyny, by Telimena żarty z Oregonu, gdzie Oregon jest pierwszym stanem w stanach Zjednoczonych, w którym pozwolono pozwolono na eutanazji eutanazja, gdy jest tak naprawdę eutanazja tak napisał do nas i Zorro osoba sama osoba do teraz możesz dziadek Tomas musiałby odbywać na różne sposoby teraz może się odbywać właśnie to co podziemne pod rząd dlatego mamy 2 przepisy, które do eutanazji się odnoszą 1, kiedy to lekarz aktywnie w tym uczestniczy, a drugi, kiedy tylko przekazuje środki, a człowiek jest sam zażywa, czyli po popełnia samobójstwo, ale kontrolowany przez lekarzy natomiast chcę podkreślić, że to jest doskonały przykład na to akurat w Brytanii zażyła środki miała bardzo agresywnego raka, który zmieniał jej osobowość, który niszczył jej życie jej zależało na tym, żeby jej mąż matka siostra rodzina, która bardzo ją kochała i ona kochała rodzinę mogli ją pamiętać taką, jaką była i zależało na tym, żeby odejść w chwili, kiedy jeszcze kontroluje rzeczywistość cierpiała potworne bóle i nie mogła jeśli dalej znosić natomiast przy okazji Brytanii przy okazji Oregon Case to co zostało bardzo wyraźnie unaocznia Onetu to, że tego typu instytucja przedłuża życie to brzmi jak ironia i brzmi jak paradoks natomiast w momencie, kiedy pacjenci wiedzą, że mogą sami o tym, zadecydować dostają ten lekko się odbywa pod kontrolą lekarzy to się rzeczywiście bywa UOKiK sprawdza się czym to jest, żeby było pewne, że to nie jest przymus, że to nie jest pochopne, że to nie jest cel widzimisię tylko, że to jest uzasadnione natomiast ludzie, którzy wiedzą, że mogą z kilkudziesięciu pacjentów, którzy otrzymało te leki większość żyje większość ich nie zażyła świadomość, że ja mogę z tego skorzystać daje mi wolność od lęku przed tym, że w momencie, kiedy nie będę mogła już dalej żyć nie będę miała pomoc a kto to co pan profesor mówi to jest niesamowite, bo teraz seria nagle uświadamia, dlaczego to Fundacja imienia Kazimierza Goszczyńskiego 3 i w środy czy też środowiska ateistyczne mówią o tym, osoby uświadamia, że to jest leszcza, o ile się rozmów, które się zacznę od tego, że osoba wierząca pyta osobę niewierzącą po co ty w ogóle żyjesz i osoba niewierząca mówi ja żyję mam wrażenie w ogóle żyje pełnią życia, bo dla mnie to jest moje jedyne życie tym czy po śmierci i to w zależności od religii pójdzie do piekła do nieba do czyśćca, aby do krainy wiecznych łowów, a ja nigdy nie pójdę ja po prostu jestem tu i to jest nim cały wszechświat, bo ja w to wierzy i tutaj w pani poseł powiedział o tym, że on dość podobnych rzeczy znacznie niższym o utrzymanie stuprocentowej kontroli nad własnym życiem dopiero się zaczyna tam, gdzie możemy wybrać ten moment, kiedy z różnych powodów chcemy z tego życia zrezygnować i to jest chyba egzemplarz ta sama historia, ale to jest smutny wniosek taki, że od osoby wierzące teraz, słuchając pani i żadną miarą nie mogą zgodzić się na nasz trener na atak na taką argumentację Nitra temu się zgodzić osoby wierzące oczywiście nie był Janina naw wyzwał nazwał Hasa Kinga przed chwilą uczniem nazwał go ukłonem, bo jest chamskim, ale też teolog katolicki, który tłumaczy, że pan jest rzeczywiście mamy 1 problem ostatnio byłam na pogrzebie wspaniałej osoby, która przeżyła 102 lata i była cudowna i miał cudowne życie i nie bardzo rozumiałam księdza, który bardzo ładnie prowadził tłum się on właśnie mówił, że służby miały zaznaczenie życie, gdyby nie było życia pożyciu jak tego nie rozumiem niż się wydaje, że strasznie ubogim jest życie, które się musi sprowadzać do tego, żeby czekać na życie pożyciu, ale wielu dań w naszym kraju to są ludzie, którzy za mało, że to rozumiem co to w to wierzą w Zabrzu, ale zadbajmy o to, żeby jakość życia na ziemi Marek Sowa Dorota nie było tak, ale to nie musiał być czyści, ale wójt Branic nieraz go w Eurolidze haski mówi tak istota Boska podarowała nam życie dała nam wolną wolę dała nam możliwość dokonywania wyborów istota Boska nie jest, a wręcz sadystycznym człowiekiem istotą boską, która ma po prostu chorą ambicję, żeby ciągnąć w nieskończoność wbre w woli człowieka skoro mamy wolną wolę skoro sami możemy decydować to możemy decydować i wybierać również w kwestii, kiedy dochodzimy do wniosku, że żeśmy nasze życie przeżyli, że to nie jest także ono było złe to nie jest także my z niego rezygnujemy, bo odchodzimy, bo decydujemy się, że już jest spora i że godność człowieka, którą istota Boska jak gdyby zainstalowała w istocie ludzkiej właśnie daje prawo do tego, aby to decydować ludzie, którzy twierdzą, że jest inaczej i którzy twierdzą, że odczytują wolę boską co strasznie zarósł Miarki, w czym się kierują, jakimi kryteriami, że w ten sposób mówią za zgodą ważne, że te wszystkie zakazy mają co innego na celu wszystkie zakazy mają na celu to, aby kraj, który tak niby walczy o życie nienarodzone nie produkował bomb piechotę innych, na których rozgrywane są dzieci, na których robi się pieniądze, żeby nie robić pieniądze z pieniędzy na wojnach nakaże śmierdzi na wskazywaniu, kto jest gorszy tak się to powinno odczytywać ani w sposób, który ma dławić niszczyć stresować torturować człowieka życie jest darem godnym i dobrym, a nie czymś co ma być cierpieniem pani premier 0 Jacek słucham tego i wydaje mi się, że jednak ani w naszym kraju ani większości kre w katolickich nie jest to pogląd powszechnie obowiązujący, a ja bym nie chciała tutaj wkraczać akurat w sferę, która dotyczy religii to prawda, że kwestia eutanazji dotyczy nas wszystkich tak samo jak i dotyczy nas wszystkich katolików inie katolików wierzących niewierzących kwestia aborcji natomiast czy i jaka interpretacja i w kościele katolickim zwycięży i w jaki sposób katolicy w swoim kościele to będą w stanie rozwiązać zobaczymy na razie mniejsze wydaje z punktu widzenia naszej organizacji nam się wydaje, że problem jest gdzie indziej problem jest tam, gdzie narzuca się przy stanowieniu prawa zakazy motywowane religijnie, bo i jeśli chodzi o eutanazję i myślę, że są w sumie 2 problemy i 1 tys właśnie ten światopoglądowy, gdzie ze względu na święte życie się zakazuje dysponowania człowiekowi w swoim własnym życiem na drogi to jest taki bardziej praktyczny, gdzie uważa się, że dopuszczenie do eutanazji stwarza zagrożenie do nadużywania możliwości pozbawiania ludzi życia na ten jeśli chodzi o ten pierwszy argument to dla mnie kotlety East News w ogóle nie istotny on w ogóle nie dotyczy Dolna Odra jest może zmienić tak, ale chodzi o to, żeby ludzie wierzący nie narzucali nie swoich nie dyktowali nie wy nie stwarzali religijny opresji, w której ich poglądy muszą, więc przestają się źródłem prawa również dla in od setek lat budujemy szeroko pojęte wartości europejskie na takiej właśnie religijnego pochodzenia zasadzie, że życie jest świętej tak jak wstrząsana z wydawaniem wyroków Macierewicz uważa, że lany del Rey przywoływana i w momencie, kiedy bomby lecą na Aleppo i dzieci są zabijane naraz jesteśmy hipokrytami, ale mówią o tym, że wydaje mi się, że duża część wyznawców kościoła rzymskokatolickiego nie będzie w stanie przeprowadzić argumentacji po prostu zatrzyma się na poziomie prostych deklaracji, ale nie zależy od władz kraju to dopuszczalna była eutanazja tak tak samo jak pewnie bym chciał bardziej, że w ogóle życia nie należy odbierać jak skończyła, bo drugi argument o tych nadużyciach dla mnie jest argumentem pozbawionym sensu, dlatego że to, że eutanazja nie jest legalna w Polsce nie oznacza, że ukrytej eutanazji w Polsce nie mamy, więc to w ogóle nie jest argument, dlatego że i, jeżeli coś to nie jest reguła planują dopuszczać bodajże w Szwajcarii doszło do takiej sytuacji, że zostało komuś odebrane życie nie wracali w to nawet teraz są jednak szczęście, że miasto to jest dopuszczalne znowu głównie dla tych co mają kasę od pompek za Nisko oraz testowany wspomagany rada ECS jest ich sporo miejsc, gdzie jest to dopuszczalne natomiast to co się dzieje w Oregonie, który przed nim przywołała moim zdaniem to jest najważniejsze dla mnie argument to jest ten moment, który gwarantuje człowiekowi godność autonomię i przedłuża życie daje szansy przedłużenia dobrego życia przy założeniu, że my możemy mieć na to wpły w, bo rzymski katolik powie my nie możemy mieć na to w tych wyborach strażnik ma wtedy nikt nie ma winnych, ale równie rzymski katolik zaczyna inaczej myśleć inaczej patrzeć nawet wtedy, kiedy siostrą zakonną i wtedy, kiedy jest księdzem, kiedy ten ból i cierpienie znosi jego najbliższa osoba nie będę podawać nazwisk dat faktów tak, ale tak się dzieje, więc w związku z tym nic eutanazja nie jest obowiązkowa i bardzo byłoby dobrze, żeby nie nie mówili do nas pomagajcie czynem umierajcie przed terminem prawda jak to żeśmy już ukuli wcześniej, ale to co pani podniosła, czyli zagrożenie nadużyć to jest ważne ważny moment i to jest ważny moment rzeczywiście w związku z tym, że w naszym kraju, ale nie wystarczy regulacje w 2 nie wystarczy regulacja, ponieważ nawet najpiękniejsze przepisy w warunkach bardzo niskiej kultury prawnej i lekceważenia ludzi mogą dać fatalne efekty w związku z tym to co jest na początku potrzebne to zdać sprawę, że na argumenty p t. eutanazji stosowano w czasie drugiej wojny światowej Bogdaniec azyl na dzieci i osób, które były w jaki sposób po chore trzeba wyraźnie powiedzieć wygrywał dla nas to było morderstwo, czyli to co się nazywa taki kraj ten szwindel prawda, kiedy używamy pojęcia pozytywnego, aby ukryć i usprawiedliwić działania haniebne Rączka ustawa o bestiach, które u nas nazywana jest nazywana ustawą o bestiach po to, żeby państwa głowach wywoływać niechęć i odrazy, a ukryć fakt, że łamiemy podstawowe zasady prawa się 2 × nie każe się nie wsadzać kogoś w nieskończoność do więzienia śruby zupełnie inne rzeczy, więc tak samo przepraszam bardzo, ale u nas ja mam dość, że nie mogę słuchać słowa aborcja i ustawa o aborcji, ponieważ w tym kraju od dziewięćdziesiątego trzeciego roku obowiązuje ustawa o planowaniu rodziny, która na co dzień jest łamana i władza jest zainteresowana, aby mówić aborcja nie o tym, że władza się nie wywiązuje zadania wiedzy i opieki informacji dostarczenia dostępnych nowoczesnych środków antykoncepcji antykoncepcji doraźnej plus badań prenatalnych dla każdego i to jest istotny aborcja w tym wszystkim jest pewnym elementem i tutaj dotykamy sprawy podstawowej, że prawdopodobnie nie chodzi o to, żeby tego nie było tylko chodzi o to, żeby było zakazane i stwarzało wrażenie, że jest zakazane skutkiem tego jest w Krowodrzy dzieje w szpitalach tam, gdzie powinniśmy dostać morfinę i gdzie powinniśmy dostać możliwość nie cierpienia nie dostajemy tego, ponieważ powstaje obawa, że będzie zarzut czy ktoś doprowadził do śmierci czas skończyć naszą rozmowę poprosi jeszcze panią Ninę z lek. Jerzym zaprosiła słuchaczy słuchaczki na debacie, która odbędzie się jutro w tak nam się dało tylko być może troszeczkę dotknąć tego tematu natomiast jutro w państwie mieście godzinie osiemnastej 30 rozpoczyna się konferencja zatytułowana umierać po ludzku, która będzie się składała z 2 paneli w pierwszym panelu eksperckim wystąpi właśnie pani prof. Płatek wystąpi prof. Hartman wystąpili Panny dr Marek Balicki oraz wystąpi nasza ekspertka z Belgii, która będzie mogła pokazać, że można, że można ich sprawie i w praktyce dać człowiekowi wolność decydowania w swoim życiu będzie mieć również możliwość wysłuchania, ale Marylin Wawrzyczek pielęgniarki z pompą z czterdziestoletnim stażem pracy przy łóżku chorego, a następnie odbędzie się panel mediowy, gdzie wystąpią przedstawicielem tygodnika faktycznie redaktor Adam Cioch tygodnika Liberte co będzie pan Marcin Celiński, a także znana blogerka Anna Dryjańska, która prowadzi blog watykanista akcja bardzo bardzo serdecznie zapraszamy będzie sesja pytań będzie dyskusja z udziałem publiczności państwo miasto i jutro w czwartek dwudziestego godzina 1830 moja zapraszany mówiła pani nieraz nękali fundacji imienia Kazimierza Goszczyńskiego również z nami była pani prof. Monika Płatek karnista rozwozili towar w Szczecinku w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA