REKLAMA

Cyklistów cała masa - o nowych problemach rowerzystów w mieście

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2016-10-19 15:40
Czas trwania:
12:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1544 słuchamy Radia TOK FM program popołudnie Radia TOK FM pani Beata Chomątowska w naszym studiu założycieli stowarzyszenia inicjaty w społeczno-kulturalnych stacja Muranów też tygodnik powszechny autorka książek dzień dobry witam dzień dobry panie rowerem przyjechała rowerem wspaniale na rowerach będziemy rozmawiali, ale też nie tyle o rowerach co nas samych jako społeczeństwo, które się zmienia, bo czytając pani tekst tygodniku powszechnym p t. cyklistów cała masę, Rozwiń » kiedy pani opisuje, że oto na naszych oczach, gdy symboliczna zmiana się dokonuje, bo mało tego, że rowerzyści do dokonali pewnych zmian widocznych w strukturze i infrastrukturze miast to w pewnym w niektórych z tych miast przestaną protestować manifestować w takiej formie dotychczas, bo uważają, że w grudniu osiągnąć pewne pewne swoje cele na myśli masy krytyczne tak to prawda w kilku dużych miastach rzeczywiście mas zmieniły trochę formuła już nie będą cyklicznie dom w ostatnie piątki mieszka w Warszawie miesiące przyjeżdżać tylko z okazji różnych imprez czy sam raz na parę miesięcy przyzwyczailiśmy się chyba do tego, że narzekamy narzekamy na to jak jest Śledź się, że ich stronie są jedni staliśmy się drugą Holandią jeszcze ani daniu oczywiście, że infrastruktura jeszcze nie taka, że ciągle nie mamy takich udogodnień, ale naprawdę przez te 103315 lat, bo można tak powiedzieć, że to jest kilkanaście lat, odkąd masy zaczęły jeździć udało się osiągnąć większość rzeczy naprawdę jest olbrzymia zmiana, bo sama też jako rowerzystka pamiętamy i Warszawy i Kraków sprzed tego czasu i strach było jeździć teraz to już jest przyjemność jest Ross więcej ścieżek są coraz lepiej oznakowane już rowerzyści zostali dopuszczeni do konsultacji, lecz są po prostu częścią użyczał, który współ decydują o nowych projektach infrastrukturalnych jest naprawdę dużo się pozmieniało są pełnomocnicy rowerowi bez większych miastach natomiast pojawią się inne inne kwestie na co zresztą zwracają uwagę sami współtwórcy Masny z 3 sołtys masowe dalej z urną, czego są jacyś liderzy, ale Chiny mianowicie coraz większy ruch, zwłaszcza w miesiącach letnich i coraz więcej osób chyba już nieprzygotowany nie nie ruszają nieprzygotowani na nano siadają nieprzygotowani na rower i to widać znacznie znają ludzie przepisów i zaczyna być coraz więcej też były zdarzeń, które nie wynikają z nieuwagi i 3, a jeszcze nie edukowania naszych kierowców, ale samych rowerzystów wypadki, a wypadki są takie, by się sama w wśród swoich znajomych, którzy się na rowerze mam kilka takich przypadków, gdzie rowerzysta zderzył się z rowerzystą wśród mężczyzn z rowerzystą to znaczy, że ruch jest coraz większy i coraz mniej im więcej osób jeszcze mniej uważnie, więc teraz masy też sobie stawiają takie podstawowe zadanie to jest edukacja przede wszystkim edukacja i to od małego no bo pamiętamy nie wiem pewnie pewnie pan też miał chyba taki egzamin na kartę rowerową kiedyś tam zamierzchłych czasach nawet niewiążący dokument głos też niedawno ojej nic praktycznie tego nie mniej nie egzekwował później wszyscy się zapomina prawda, a na takie podstawowe rzeczy jak np. torze w jakiś ruch 03 czy po zmroku trzeba mieć zapalone światła czułam się na świat z przodu drugi z tyłu żyje dziś w Polsce jednak jest z po g rano wzrosną, ale wybuchów znaleźli zaczął zastanawiać się coraz więcej wizji osób, które jeżdżą odwrotnie czy to jest efekt jakiś powrotów z emigracji walką wreszcie po brexicie oczywiście cykliści wyrastają z Wielkiej Brytanii oni demonstrują jeżdżą ciekawe jest to co gdzieś między wierszami pani tekstu cyklistów cała masa w tygodniku powszechnym można wyczytać jak to chyba zależy, kto może to wyczytać, bo ci, którzy spotykają się z w tego typu sytuacjami na drodze na pewno teraz to wychwycą chodzi nie tylko znajomość przepisów chodzi nie tylko o to, że musimy trochę inną imamy trochę inną infrastrukturę związaną z olbrzymią ilością rowerzystów chodzi o pewną linię konfliktu, która dzieli rowerzystów od pierwszych rowerzystów od kierowców i uwaga etyliny w ogóle nie ma przemijanie nie widzę, kto dzieli czy też prezes tej linii frontu, która dzieli rowerzystów od użytkowników komunikacji miejskiej, a to, dlatego że ktoś jedzie autobusem czy tramwajem niema kontaktu oczywiście, że z rowerzystą i Alico wg pani coś co się dzieje, dlaczego na forach internetowych na rowerzystów wyrok za rokiem coraz większe fale nienawiści spadają, bo to jest po części wina po części tak, ale za zamachy, zanim się uderzymy w piersi sama aż dudni to jednak myślę, że to jest też były koszty zmian no budzi opór i to jest tak, że nasze społeczeństwo w nasze społeczeństwo ciągle jednak mimo wszystko fetyszem jest samochód wart co wynika z faktu, że długo byli jeszcze jesteśmy społeczeństwem na dorobku jest domofon poprzednim systemie nie każdego było stać jest ciągle symbol statusu i ludzie robią rzeczy niezbyt mądre jak np. dojeżdżam samochodem pod centrum Warszawy, stojąc w korkach i później przy windach w biurowcach dyskutują sobie o tym, obozie znów stałem w korku pół godziny prawda tymczasem, w jakich miastach jak Berlin Kopenhaga, a Wiedeń i t d. no to zupełnie inne formy forma podróżowania ludzie korzystają z transportu publicznego albo car-sharing jest bardzo popularny ośrodek niestety miastem, w którym bardzo duży procent jest, by po prostu dzielą się użytkują wspólnie 1 samochód ileś osób na zmianę, żeby nie z branży nie zanieczyszczać waży mnie nie ponosić większych wydatków na na utrzymanie tego samochodu jest ciągle, by takie takie przyzwyczajenie, gdyż próbuje ruszyć od razu jest, kiedy w ogóle są jakieś inwestycje rowerowe tak pamiętam była taka wielka dyskusja przy ulica Świętokrzyskiej czy przy ulicy prostej oburzenia to wielka przestrzeń dla rowerzystów, gdzie się pomieścimy i zawsze jest jako argument publicystyczny dzbanek z wielodzietną rodzinę z Białołęki, która przecież nie pojedzie rowerem do prac znaczną inna sprawa Rzym w Kopenhadze takie rodziny też jeżdżą, ale dobrze no jeszcze nie jesteśmy na tym etapie, a jak się przyglądam samochodom jadącym stojący w korkach to widzę z reguły po 1 osobie lub ewentualnie w 22 zlotego zgromadzili kierowca w samo tak tak nas z tą rodziną z Białołęki rzeczonym proszę dokończyć ten przykład rolnik ciekawe, że tworzenie narzędzi do miast powyżej wzrosła troską kierowców Formuły pojedynczych o właśnie to komuś w mityczną rodziny z Białołęki, która być może podróżuje właśnie transportem publicznym jak rozwody pozwolę sobie nie zgodzi się też moim zdaniem pełne zdjęć i on jest w panice zapisała w swych czasów takiej książce prawdziwych przyjaciół poznaje się brać w czasach, które pani opisywał swoje doświadczenia w za granicą i tajemnic w tej części akcji w rodzinne doświadczenie w grę myślę, że pojadę sobie tego rozwiniętego kraju Zachodniego będzie wszystko dokładnie prostocie stoi i plakatu okazuje się, że ten ciężki rower trzeba tutaj dziś podnieść gdzieś w wszystko zrobimy liczące to jest męczące nic się wydaje, że problem co innego, kiedy kierowca w każdym dużym mieście w Polsce słyszy no kochany będzie musiał jakoś inaczej zaś jak zorganizować transport, bo jak wszyscy będą mieli post każdy po samochodzie, a niektóre rodziny po 2 no to nikt z nas sobie już wtedy nie da rady jadąc do pracy i dopiero taki komunikat musi coś zrobić ze swą dotychczasową z musi się posunąć na tej ławce tak, żeby było miejsce to jest istota moim zdaniem problem w 2 dni nie bierz mnie kierowcy nie nie rowerzyści tylko taka świadomość, że muszę się wszyscy razem dogadać co do czegoś i każdy musi o tym, centymetrów wstąpić duch walki z tym tak to znaczy w ogóle taki podział, który się, że inni też też przewija w FIM w tekstach niektórych, zwłaszcza prawicowych publicystów i sporo takich nowych miejsc nazwiska, którzy walczą z rowerzystami i dla rad wan wraz z dachów minister spraw zagranicznych pan Waszczykowski będzie fakt, że energia odnawialna lewacy rowery to co ewidentnie tak tak tak okazuje się, że przez wiele lat podział to już można powiedzieć, że plemiona tak jak było odrębne plemiona rowerzysta pieszy użytkownik komunikacji miejskiej kierowca może czasem zapominają, że ksiądz Mateusz jeździ tam w gminach na rowerze przejedzie tymczasem no to jest także też edukacja myślę to jest przydatna, że przecież człowiek występuje w kilku różnych rolach na zmianę nasz czytelnik nie jest przyspawany do samochodu nikt nie jest przyspawany do roweru, jeżeli się zmienia te środki komunikacji, gdyż łatwiej jest zrozumieć potrzeby tych innych użytkowników ruchu a gdyby nie wymyślimy wszystkich ról, choć miał torze jest zgoda edukacja ale w czym innym znaczy edukacja, która mówi coś takiego jesteśmy razem, a jesteśmy razem jako społeczeństwo w tych samych miastach tych samych dzielnicach podzielimy ją ulice dzielnice miasta to znaczy, że nawet jak za 3 lata okaże się, że w najpopularniejszych metod innym sposobem poruszania się jest hulajnoga albo deskorolka czy cokolwiek chodzi o to, żeby ta edukacja wydają się wmówić ludziom tak i musimy wspólnie jakoś znaleźć jakiś patent na to, żebyśmy się nie pozabijali w miarę swoje potrzeby realizowali, a jak się robi po plemiona to do tych wspomnień czy takich takich czy owak pozbawią pocztę to wtedy ten konflikt narasta tej edukacji nie może teraz muszę coś zrobić to efekt dorosły samochód idei mówi nam to gdzieś wyjadę z samochodu czy na pewno coś gdzieś pod spodem jeśli spojrzymy na te kraje, w których komunikacja rowerowa jest stanowi duży odsetek podróży codziennie po mieście to to są kraje z reguły o tradycjach protestanckich, chociaż są wyjątki np. są we włoszech miasta, ale to wynika z trochę innych takich bardziej historycznych przyczyni się tam rower po prostu stanowił środek transportu dróg np. luka w systemie tak miasto albo PiS, a to jest bardzo dużo rowerzystów rzeczywiście są widoczni są ścieżki tak dalej są też musiał być świętymi krowami w tym krajobrazie miejskim, bo inaczej myślę, że to wynika też takiego o dokładnie o tym, o czym mówił tak trochę inaczej niż katolicy śmiania jest w protestantyzmie nacisk na na prace nad sobą matki surowe wychowanie na wysiłek codzienny myślę, że to ma też jakiś wpływ jest gdzieś tam zakorzenione nawet jeśli te są w tym momencie kraj świeckie to jednak taka tradycja gdzieś tam jest w motorze trzeba ten rower pod moskiewską w zawodach w Holandii wnieść na górę albo pedałuje się z wiatrem przecież tam też podajemy przykłady, że to są kraje o cieplejszym klimacie, ale najgorszy z ZUS wiemy doskonale przyjście na rowerze nie jest ona mróz wiatr, a tamten wiatr z naprawdę jesienią zimą koszmarnym stanie są jakieś 2 idealne warunki, a jednak 1 % ten odsetek podróż rowerem jest jest duży dość, że tak oczywiście też były tak jak wspomniałam rowerzyści są trochę winni są tylko z tego względu, że coraz więcej osób jeździ i mniejsze niż ta infrastruktura nie jest idealna, a więc nie ma wszędzie ścieżek na inny przykład, jeżdżąc chodnikiem też nie respektuje wiele osób jednak praw głównych użytkowników chodnika czy pieszych nie ja widzę go, gdyż często ludzie, którzy nie sprzedają nowe trio w weekendy do szkoty strój tak jak z weekendowymi kierowcami po prostu nie są przygotowani zaczynają szarżować już szaleją i potem to wszystko idzie na konto całej całej grupy miasto po to, co tak działa w cyklistów całą masę arch. Beata Chomątowska i już w tygodniku powszechnym polecamy gorąco autorka była naszym gościem bardzo dziękuję dziękuję również już rozmowy z 4 minuty godziny 16 w tym więcej informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA