REKLAMA

Jak wygląda praca kontrolera ruchu lotniczego? O tym Marcin Wilkowski

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2016-10-20 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:39 min.
Udostępnij:

“Żeby ilość startów zgadzała się z ilością lądowań ruchu lotniczego” - to wg doświadczonego kontrolera ruchu lotnicznego, Marcina Wilkowskiego marzenie każdego kontrolera. Rozwiń »

Na czym właściwie polega najbardziej stresujący zawód świata? Jak bardzo stresująca musi być praca kontrolera ruchu, że w 7,5 godzinnym dniu pracy aż 2 godziny to obowiązkowa przerwa? Czy praca kontrolera ruchu lotniczego wygląda tak samo jak pamiętamy ją z filmów?

Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w Pierwszym Śniadaniu w TOKu, gdzie gościem Piotra Maślaka był Marcin Wilkowski. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy śniadaniu w dołku to jest pierwsze śniadanie w toku godzina szósta 5 i 10 sekund na zegarach Piotr Maślak przed mikrofonem witam ponownie państwa wszystkich bardzo serdecznie po szósty 25 Artur Wróblewski amerykanista uczelnia Łazarskiego wspólnie po sumujemy podsumujemy kampanie trzecią miasta i przepraszam debatę trzecią ostatnią debatę kandydatów na prezydenta Stanów zjednoczonych, a wcześniej mail od pana Grzegorza ani grosza na ręce pana Marcina Wilkowskiego Rozwiń » złożyć życzenia, aby nam pilotom kontrolerom zgadzała się ilość startów z ilością lądowań młodym adeptom szkolącym się w zdobywaniu przestworzy powtarzam rady informacje przekazywane przez PiS nie są zezwoleniami kontroli ruchu lotniczego FIZ nigdy nie może być traktowany jako zastępstwo pełnego starannego przygotowania do lotu na ręce gościa dla wszystkich kontrolerów z dużymi literami napisane podziękowania za współpracę i profesjonalną bezpieczną pomoc, a ponieważ dzisiaj jest światowy dzień w kontrolera ruchu lotniczego państwem gościem jest właśnie pan Marcin Wilkowski kontroler ruchu lotniczego dzień dobry czy dobrze pomóc rodzinom resztki słuchaczom miło takie życzenia zostawać no zrobiło się bardzo miłą sercu jestem wzruszony dziękuję serdecznie za piękne rzeczny my jednak mówisz, że kontroler ruchu lotniczego to 1 z najbardziej stresujących zawodów na świecie mówi się i pod potwierdzają to i psychologowie potwierdzają to eksperci, dlaczego na czym polega ta praca wre główna trudność naszego zawodu polega na tym, że pasuje mu bardzo często w deficycie czasu trzeba podejmować decyzje, które są już odpowiedział na to są brzemienne czasami w swoich skutkach mogą być brzemienne w skutkach trzeba je podjąć ma już trzeba wyważyć to są dobre to są słuszne, a to są wybrane na skutek jak już priorytetu i presji czasu i to jest chyba największa trudność, że nie możemy sobie pozwolić na żądanie czekanie na zdrowiu nie wiem kogo puścić pierwszego pójdę zrobić sobie kawę i się zastanowi tak albo zdenerwowałam się już jest godzina 45 mojej pracy Instalu w sumie 66 z masową niestety ma w sobie nie może pozwolić im mamy świadomość że, dopóki nie dostaniemy zmiany musimy walczyć z naszym ruchem musimy podejmować decyzje i musimy stawić czoła wszystkiemu co nas dotyka w codziennej prasy, a niestety życie pisze takie scenariusze, które sobie nie potrafimy wyobrazić, których nikt od nas lat ożenił i są za chwilę od tych najdziwniejszych z tym, że z tymi pani się zetnie jeszcze porozmawiamy, ale wcześniejsze wzywam wiedział już godzina 45, a nie mogę wstać jak wygląda pana dzień w pracy w dzień w pracy wygląda dość prostą przechodzimy do prasy w różnych godzinach no bo oczywiście ruch lotniczy trwa całą dobę oczywiście 24 godziny pasują do wszystkich służbach natomiast z uwagi na to, że jest nas niewiele brakuje na 100 co roku ruch przy dostała w większym stopniu niż przyrasta liczba licencji świeży kontrolerów w związku z tym ciasno jest tak wyśrubowany, że przechodzimy do klasy co pół godziny w zasadzie od godziny szóstej do godziny szesnastej maszyna marzeń prasy wygląda w ten sposób, że plasujemy się do niej pół godziny mamy dwugodzinna EMA okresy pracy i to oznacza w różnych dziedzinach przechodzi pan załóżmy na szóstą rano do przewozu na szóstą rano i po odprawieniu się po przedstawieniu wszystkich dokumentów, które uprawniają do was, bo taka jest oburzona codziennie przedstawiać takie do tanich bywa codziennie 3 Jason owi przekazał właśnie w marszu dla samych rzeczy oczywiste ja próbuję, żeby nasi słuchacze trochę zrozumieć oczywiście kontrola musi przyj do lasu odpowiednio wcześnie, żeby się wylegitymować ważną licencją ważnymi badaniami co dzień, ale codziennie tak, nawet jeżeli doskonale zna się pan z tą osobą, której się pan legitymuje no bo przecież codziennie się pan nie widzi to codziennie okazuje pan to dokument tak niestety baza lotnicza wymaga od nas surowej dyscyplinie w tym zakresie i muszę przedstawić wszystkie dokumenty przed prasą nie tylko posiadanie dokumentu w ogóle uprawniona do pasa lotniska żonie przy sobie w przypadku kontroli z Grazu w toku kontroli Urzędu Lotnictwa Cywilnego musimy takie dokumenty przedstawić i żeby podjąć pracę na stanowisku muszą być przygotowani taki dokument szefowi okazać się okazuje pan szefowie dokument, że mówią kraj może żyć na stanowisko tak się mówi Okaj wtedy musiał odprawić się na stanowisku elektroniczne odprawy zapoznać się ze wszystkimi dokumentami ze wszystkimi procedurami, które być może się zmieniły w ciągu ostatniego dyżuru potwierdzić, że się zapoznam ze wszystkimi zmianami i tak przygotowany dojazd na wzrost ma pan z panem psi nos przerw to zależy to zależy jak długo trwała przerwa od ostatniego dyżuru, jeżeli jest obszarowo 1 koszt dłużnika przepis aż tak bardzo się nie zmieniają to jest kwestia zapoznania się tu zostać tam przestrzeni z wzajemnością przestrzeni z jakimiś szczególnymi wydarzeniami, które mogło nam towarzyszyć, jeżeli ta przerwa trwała, więc 23 tygodnie mieliśmy urlop bądź być na zwolnieniu lekarskim to trzeba się przygotować na dłuższą odprawę poczytać dokumenty, które w szerszym zakresie się zmieniłem je poświęcić temu trochę więcej nas, że to przy przy przygotowuje się pan przechodzi taką odprawę i co dalej przechodzą odprawę melduje się szefowi swojemu operacyjnemu mojej o godzinie szóstej musiałem być gotowym na stanowisku, że zmienić kolega, który akurat kończy dużo mocnych, więc miło byłoby zmienić parę minut wcześniej bardzo nieładnie się spóźnia się w mojej i chyba kontroler ruchu lotniczego to się nie może spóźnić do pracy, bo to jakoś im też mogą oczywiście, że nie możemy, ale trudno jest takie przekonanie, że ktoś jak ta osoba na tak odpowiedzialnym stanowisku jednak nie może się spóźniać, ale życie jest życiem zdarzają się różne sytuacje i na osoby przygotowane NATO miast natomiast przychodzimy na stanowisko wcześniej kilka minut po to, żeby kolega, który kończy pracę, zwłaszcza pomoc miał już świadomość, że ktoś jest gotowy do pracy, że ktoś czeka na zmianę, a k i trzeba też mieć kilka minut na przekazanie stanowiska no bo oprócz tego rząd bawiliśmy się w systemie komputerowym i znamy przepisy procedury zmiany, które nastąpiło ostatniego dyżuru okresie kolegę można przekazać bieżącą sytuację co się dzieje w powietrzu trzymam turbulencje trzymamy za ruch uporządkowany członek i sytuacje szczególne jak wygląda pogoda i t d . tak dalej również zajmuje kilka minut i po przyjęciu stanowiska zakładam swoje słuchawki i przejmuję dostałem tak i co to znaczy przejmujemy stery przyjmujemy znak, czyli kolega, który bądź koleżankę, która przekazuje na stanowisko z po przekazaniu sytuacji, a pytasz czy stanowisko zostało przejęte i taka faza magiczna, która w, którą opowiadam tak stanowisko zostało przejęte jesteśmy gotowi do prasy wtedy pozwala na to, że potrzeby kolega zmieniający udał się na przerwę, a może byśmy podjęli Pasoliniego i siada pan i na czym polega, bo ja z filmów kojarzy praca kontrolera ruchu lotniczego, że ma różne kwadraciki poukładany przed sobą symbolami jak rozumiem z numerami lotów tak samolotów znajduje się w przestrzeni powietrznej sobie jak trochę jak w przypadku jakiś układanki przesuwa kwadraciki dokładnie tak klasa klasa jak bronią trofeum w szwach, a jesteśmy podzieleni z bagna z Gabrysią tak dokładnie jesteśmy podzieleni z uwagi na obszar, który się zajmujemy na nas służba kontroli lotniska zbliżania i obszaru kontrolerzy lotniska zajmują się obszarem lotniska i najbliższą przestrzeń wokół lotniska kontrolerzy zbliżania kontrolerzy obszaru zajmie się całą resztą przestrzeni naszego kraju i jako wspomniał na nas kontroli obszarów kontroli radarowej kontroli zbliżania mamy komputerowe wskaźniki, które prezentują nam sytuację honorową po co się dzieje na naszym niebie, czyli mamy opis radarowy wszystkiego co się pojawia na naszym niebie rynnę to są nasze radary wykryją system dozorowania jest skorelowany z planami lotu ze wszystkimi informacjami, które operatorzy wysyłają do nas za pośrednictwem Eurocontrol w Brukseli te dane są wspinamy 1 z całości prezentowane kontrolerowi, ale na 1 stanowisku na 1 wskaźniku dziś komputerowym wskaźnik bardzo ładny monitorze kwadratowym ZOZ taką możliwością kiedyś na słynnych okrągłych tzw. pralka z ustawą czasu monochromatycznych wyświetlaczach z wypalonym nominował odłamów islamu czasów na inny to był taki komin, który się kręcił zgodnie z ruchem radaru dookoła wskaźnika nie pozostawiał nasz las taki los Blancos jednokolorowe ślad monochromatyczne bardzo często był to ślad w odpowiedzi walor pierwotnego z nią pisane tylko jakaś plamka, która się pojawiała gdzieś muszę się wpatrywać w to i skontrolować te grupy Oczki i i co i co pan dawno dość powiedzieć, że skontrować kropeczki to jeszcze jest Golloba z planem lotu, bo stare systemy nie nie łączyło nam tylko robocze, które się pojawił z planami LOT-u w związku z dłuższą opowieść, która po Kopacz opowiada, któremu samolotowi w razie potrzeby dokonać powtórnej identyfikacji, więc kręć wywołali wprawo w lewo dokonać takich trendów, które będą dla kontrolera widoczne, żeby miał pewność, że ten samolot, którym rozmawia i któremu zapewnia służba jest dokładnie tę kontrolę to jest dokładnie ten samolot ani i nagrał kiedyś, a dzisiaj było kiedyś, że mamy zautomatyzowane systemy i ilość ruchu, którą przypuszczam, że znasz po prostu symbol lotu gdzieś tam natknąć na szkolny dla PiS jest montaż symbol ten symbol już nie jest odbiciem od samolotu tu jest to symbol odpowiedzi trans Kundera samolotu do tego jest przyporządkowany plan lotu i Konkol dziś jedno w sposób bardzo czytelne informacje z kim rozmawiać to jest samolot i podstawowe dane z planu lotu, które mogą być uproszczono zapewnienia pełnej kontroli 2 godziny na stanowisku tak, a potem, a potem godzinna przerwa i ilu kontrolerów na naraz w 1 momencie kontroluje przestrzeń powietrzną nad polską w nad całą polską tamten rząd 14 lotnisk mamy 4 duże zbliżanie mamy kontrolę obszaru, który jest już około 100 kontrolerów, którzy w 1 chwili czuwają nad bezpieczeństwem na wszystkich lotów w całej Polsce po tych 2 godzinach przerwa w dzień godzinę potem przerwa godzinnej potem znowu 2 godziny godzinna przerwa i na koniec 1 , 5 godziny i jako najbardziej zaskakującą wstyd jako najbardziej zaskakującą sytuację się pan spotkał kiedyś scenariusz był taki, że naprawdę wywoła u pana, iż takie szczególne sprężenie mobilizacji stres była to sytuacja, bo na początku mojej karierze około 20 lat temu kiedy, a my przelatujący samolot tureckich linii lotniczych zgłosił, że wiezie na pokładzie prezydenta Turcji ma bardzo ważną wiadomość do przekazania dla Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej bazy prosi o zamontowanie w informacji przekazanej bowiem starszy doświadczony kolega mowę kwiatów klasy mówi mocno odczuli i Stefano i będzie mówił wyjąłem kartkę w trzeci w klinice już się pogubiłem, ale potem narosło przez potężny stres, bo pan kapitan dyktował przekaz dla naszego prezydenta i w piątej linijce byłem bliski zawału, po czym jak już kolegą zobaczył, że jestem bliski im bliskiej zajścia nerwowego po to, pomimo presji powiedział, że musi stosować się wszystko nagrywa klipy jest tylko formalnością w sumie skończą mocowanie i i zajął się z lasu atak na poważnie mamy mamy mnóstwo sytuacji, które nas zaskakują, dlatego że z Motoru i szkolenie przygotowuje nas do pewnych sytuacji niestandardowych takich jak awarie moralnie jak porwanie oczywiście takich jak my takie powiedzmy dziwne porwanie, czyli mamy porwaniu, którym nie jesteśmy poinformowani natomiast załoga może zachować w sposób dziwny robić pewne rzeczy, których nie jesteśmy przez zwyczajni turyści nie spodziewamy taki w sobotę to inne działania ocenić trzeba podjąć decyzję i my skoro załoga nas informują takich rzeczach to być może też nie chce być informowana o naszej strony niestety musimy kończyć, a szkoda, bo bardzo ciekawe rzeczy pan mówi, czego się rzeczy kontrolerom lotów tego samego co pilotom tego samego są pilotami tego samego co usłyszeliśmy z początku naszej audycji to powtórzę jeszcze raz życzenia od pana Grzegorza ne, żeby ilość z zgadzała się ilość startów z ilością lądowań wszystkim kontrolerom ruchu lotniczego Marcin Wilkowski kontroler ruchu lotniczego w Państwowej gościem dołączam się do tych życzeń panie Marcinie proszę o wszystkim kolegom przekazać, jeżeli ktoś nas słucha, chociaż nie sądzę, że jest w pracy to raczej nie ma takiej możliwości, ale może kiedyś podsłuchał najlepsze życzenia dziękuję serdecznie i pozdrawia wszystkich swoich kolegów kontrolerów czas na informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA