REKLAMA

Arkadiusz Jakubik za kamerą. W kinach "Prosta historia o morderstwie".

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2016-10-21 15:40
Czas trwania:
20:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
popołudniowy program Radia TOK FM zbliża się 15 lat 44 kolejnemu gości jest nim Arkadiusz Jakubik aktor muzyk od dziś można powiedzieć reżyser dzień dobry dzień dobry witam państwa serdecznie od piątku w kinach nowy film Arkadiusza Jakubika prosta historia o morderstwie historia prosta patrz trudna niebanalne naczynie z Doha do końca prosta historia jak generalnie bardzo lubi w kinie nie linearne opowieści lubię tę historię tak nie chronologicznie opowiadać trochę zagmatwana Rozwiń » ci wie pan, dlaczego traktuje widza jako inteligentnego partnera jako swojego znajomego i proponuje mu pewien rodzaj takiej filmowej łamigłówki zabawy, który miał bardzo w kinie lub, a to jest zabawa w u ważność ponieś punktem wyjścia do opowiedzenia tej historii albo inaczej do takiego konstrukcyjnego sznytu było połączenie 2 warstw czasowych, które się dzieją zupełnie różnych ciast, a które są wymieszane ze sobą nie ma takich dosłownych podpowiedzi, w którym akurat miejscu czasoprzestrzeni się znajdujemy, ale z 1 strony mamy warstwę dramatu obyczajowego tabu społecznie zaangażowanego, który to dramat jest ubrany w garnitur kryminalnego thrillera, czyli mamy jednak to pytanie my od początku, kto zabił jest jakieś tajemnicze morderstwo no i z tego sekunduje głównemu bohaterowi w tym w tym śledztwie i my te 2 warstwy zupełnie inny pomieszane przenikających się nawzajem wpływających na siebie mam nadzieję, że zmuszą widza do tej właśnie uważności nawet się na chwilę zgubić na czym bardzo zależy nie ukrywam to będzie szukał takich podpowiedzi wędek informacji, które pomogą mu wrócić na właściwy tor narracji, żeby wrócić do ucha do oglądania tej historii nie wie na czym panu bardziej zależałoby im oddał się temu wątkowi kryminalnemu czy jednak tej historii obyczajowego przyznam, że po obejrzeniu tego filmu miałem ochotę zwrócić się do swojej rodziny podziękować Bogu, że jest ona taką, jaka ich jak w istocie jest, iż dzięki Bogu nie ma w rodzinie policjanta Wencel ciemna pewnie tyle podobnie, że też mam bardzo szczęśliwą rodzinę Diaz mają małą prze wspaniałą małżonką jesteśmy już razem 24 lata jesteśmy dinozaurami zdaje się w tym naszym nowym świecie rzuca się włodarzom 2 fantastycznych synów i generalnie bardzo jestem spełnionym rodzinnie facetem, ale tak sobie myślę, że po to, żeby się w tym rodzinnym familijnym szczęścia mieli mnie nie ranił taplać się utopić w tej harmonii za przeproszeniem w naturalny sposób człowiek poszukuje jakiejś równowagi, żeby to wszystko się równoważyły, czyli strony, gdyby pomysł i potrzeba eksplorowanie takich mrocznych nawet wręcz toksycznych relacji rodzinnych, ale co pan nimi zwrócić uwagę na problem czy chce pan pozwolić ludziom, którzy w miarę szczęśliwie jadą swoje życie, by znaleźli punkt odniesienia na i tutejsze Hania nie do końca z panem zgadzam, ponieważ będą do dobrego to powiedzieć, kiedy rozpocznę pracę nad scenariuszem razem z Grzegorzem Stefańskim 5 lat temu dotarłem do statystyk, które były wtedy porażające minęło 5 lat i tak jakoś się wakacje rzuciłem na nowe okiem przed premierą filmu i proszę sobie wyobrazić, że miał 5 lat jest jeszcze gorzej 36 % Polaków przyznaje się, że zaznała, gdy się przemocy od któregoś z członków swojej rodziny, a ponad 23 Polaków zna rodziny ma znajomych, gdzie ten problem istnieje także od jesieni mówi, bo to jest bardzo wstydliwy temat generalnie ludzie się boją, żeby zrobić taki kamień Gault, zwłaszcza w małych miasteczkach akcja filmu prosta historia o morderstwie w takim, że małym miasteczku dzieje się w miasteczku małe, który jest taką soczewką taką perspektywą przekrojem polskiego społeczeństwa, gdzie wszystko widać jak na dłoni tak wierzę, ale esencją wejdę panu słowo jest cel ten film jak to urzędowo pójdzie to potem problemy będą dokładnie paradoksalnie głównym bohaterem, którego w filmie gra Filip Pławiak młody policjant tuż po szkole policyjnej wraca do rodzinnego miasteczka i odkrywa tą mroczną tajemnicę rodziny i chce czynić dobrze jest szlachetna postać, czyli próbuje ochronić swoją rodzinę matkę braci przed ojcem bandytą, a tyle tylko że, kto wie czy odium tej winy nie leży po jego stronie dlatego rząd chce czynić dobro, kto wie czy to nie ona jest winien całej ekipy w to wszystko tragedii to wszystko nie jest myślę tak do końca czarno-biały, bo to nie jest tylko film dla mnie bynajmniej o przemocy domowej, ponieważ to, że przemoc domowa jest rzeczą straszną rządu rzecz oczywista to jeszcze nie jest powód, żeby robić o tym, film natomiast próba przyjrzenia się pod takim mikroskopem kamera jest takim szkłem powiększającym właśnie tym relacjom tym toksycznym relacjom rodzinnym była dla mnie dla mnie rzeczą na jej najciekawszą, żeby zobaczyć co się tam kryje w środku, skąd bierze się zło, skąd pochodzi jak się tworzy w takich takie najmniejszej komórce społecznej jest rodzina i dlaczego kłamiemy, żeby to zło ukryci na tym kłamstwie budujemy fundamenty swojej rodziny także panie z bardzo do tej uprzywilejowanej sytuacji mając szczęśliwą rodzinę ja również, ale myślę, że mnóstwo widzów przepuści przez filtruje ten film przez swoją wrażliwość i przez swoje doświadczenia życiowe osadził pan tę historię w realiach kryminalnych dodał pan do tego służby mundurowe właśnie stereotypowo służb mundurowych w tej przemocy wskutek stresu na wskutek traumy doznanie mnie w pracy dopuszczają się tego typu czynów zgadza się, ale to nie jest tylko casus służb mundurowych to nie jest tak, że każdy policjant jest człowiekiem, który w, którym bije swoje swoją żonę i swoje dzieci myślę, że spokojnie można, by zdjąć mundury kilku innym profesją niż to jest bardzo niestety powszechne powszechny proceder i co gorsza w naszym kraju mamy tak ugruntowaną ugruntowany patriarchalny model rodziny, że wszyscy dajemy na takie zachowania niestety przyzwolenie na sądy w tym kraju działają tak jak działają te osoby, które odważą się przeciwstawić takiej chorej toksycznej sytuacji, że w obrazie muszą mieszkać no z takim osobnikiem w tym samym mieszkaniu no bo nie ma innej możliwości, a jeżeli zdecydują się na odważny krok się wyprowadzą to bez grosza przy duszy bez alimentów Antyszanty to te informacje padają w tym filmie, bo to wszystko jest wzięte wzięte z życia oczywiście jestem fikcyjna historia natomiast na to jakiś porządny researcher zrobiliśmy niestety z puszką na prostą historią morderstwie od strony warsztatowej pan nierozłącznie ostatnimi czasy kojarzony z Wojciechem Smarzowski i teraz nawet gdybym nie miał tej wiedzy film bym obejrzał to powiedziałbym, że niektóre zagrywki z Pańskiej strony tej reżyserskiej jedno Sosnowski czy wbija sobie zdaje nam o sprawy niestety z tego, że tego Smarzowskiego, ale ja to odczytuję jako jako komplement będę nosił na plecach, a my albo ja będę jechał na plecach kolegi Smarzowskiego przez całe życie, ale bywa co tak po pierwsze, myślę sobie, że było się od kogo uczyć, bo to jest jedno wybitne artysta polskiego kina, a 2, a ja się tak oczywiście nie do końca zgodzę, bo znam parę filmów Wojciecha Smarzowskiego i nie nie trzeba dużej, że tak że w inteligencji, żeby zdawać sobie sprawę z tego, że wejście w buty filmowe buty z charakterystycznym filmowy język Smarzowskiego przez 1 z jego aktorów no to jest absolutnie filmowe samobójstwo zezwolono na nasz film Smarzowskiego dom zły tutaj, gdzie się momentami, ale w detalach wydają się dość podobne albo też odwrotnie nie wiem chociażby to przejście w czasie muzykę, jaką pan wykorzysta i wreszcie aura, która też tutaj przykuwa ciekawość widza idą w sporze z u Smarzowskiego myśmy te burze z grzmotami mieliśmy te błota tutaj dominuje deszcz deszcz ulewy i to jeszcze pan, który wciela się w rolę radiowca meteorologa tak, ale na szczęście ja w tym filmie nie nie występuje tylko można mu mój głos głos usłyszeć mamy jeszcze tego bronią strach tej strony formalnej proste historie o morderstwie od razu ustaliłem z operatorem znakomitym operatorem Witoldem EPU czynnikiem, że jakbym, że warstwa ta obyczajowa, która tak naprawdę stanowi esencję jądro tej tej historii musi być zupa musi być filmowana Cameron statyczną mamy długie bardzo ujęcia ogólne plany coś co ono niczego tam w domu złym nie do końca bym potrafił znaleźć natomiast Basel domysły to jest fantastyczne filmy tam jakiś porównania ja będę zawsze pan traktował jako Honey jako komplement czy lubi pan empatyczny wejść w skórę wiza po po przeprowadzeniu tak mozolnej roboty, jaką jest stworzenie pięcioletnie tworzenie filmu ryt co się czyni ją absolutnym pacie absolutnie idealnie, stając po drugiej stronie kamery, bo jestem aktorem to trochę inaczej inaczej działa ale kiedy staje po drugiej stronie kamery i tam pracuje jako reżyser to najważniejszą rzeczą jest dla mnie to, aby postawić w roli widza, czyli siadam na sali kinowej i oglądam po prostu film i stąd pewnie bierze się w kinie bardzo szybko nosa Annie German machnął zamontowany pewnie nowy Software potrzebuje dużo tam bodźców na 1 sekundy i stąd pomysł, który zrodził się w mojej głowie, żeby ten dramat obyczajowy dramat psychologiczny opowiadający o rodzinie Lachów nomen omen ubrać garnitur kryminalnego thrillera czyli, żebym jednak po prostu miał tę dawkę napięcia, które utrzyma mnie nie znudzi przez przez 1 , 5 godziny, czyli zamieniam się po prostu widza i chce oglądać film, który jak szybko się rozpocząć się nagle szybko skończyć, żeby nie dać mu chwili chwili wytchnienia, a to niesie ze sobą jak Canon gatunkowych kryminalnego thrillera i myślę, że udało się coś takiego przy okazji proste historie o morderstwie zrobić jak po po pierwszych przedpremierowych pokazach, kiedy rozmawiałem z widzami to generalnie nie ma nudy i to jest chyba dla mnie bardzo bardzo ważna ważne rzeczy ogromny komplement ze strony widzów dobry kryminał zdaniem niektórych to ten, w którym jego widzowie do 3 strzałów nie potrafią trafić, kto zabił w czterdziestej minucie tego filmu usiłowałem znaleźć odpowiedź na to pytanie nie udało się nie trafiłem na cuda w dostanę do końca metodą przy SP wyznaje zasadę jako scenarzysta również w wie pan co jest tutaj nie do końca mamy takie klasyczne kino, ale kino gatunkowe, które oczywiście może dziś swoimi prawami i prawami jednak ten taki dziwny dosyć mezalians dramatu psychologicznego i kina gatunkowego rządzi się pewnie odrobinę innymi innymi prawami, ale o tym, porozmawiamy już po informacjach Radia TOK FM Arkadiusz Jakubik aktor muzyk reżyser prostej historia morderst w jest moim państwa gościem jest 168 Przemysław Iwańczyk kłania się w naszym popołudniowe programy Radia TOK FM, którego gościem jest Arkadiusz Jakubik aktor muzyk reżyser witam ponownie nowa firma nie prosta historia o morderstwie przy okazji mamy do państwa 2 podwójne zaproszenia na film prosta historia morderstwa do zrealizowania w dowolnym Multikinie w całej Polsce w sobotę lub w niedzielę jeśli chcą państwo otrzymać zaproszenie proszę pisać na adres konkurs małpa to krótko szefem i podać w mailu nazwę wybranego Multikina datę i godzinę projekcji zapraszamy wobec tego na moty w w mieście mówić będziemy pytałem poza anteną, a zapytam teraz w obecności naszych słuchaczy, skąd tyle wody w tej historii rybia pamiętam rok dziewięćdziesiąty siódmy jak uciekaliśmy przed powodzią z mamą Agnieszką z Wrocławia dosłownie tam 6 godzin później nasze mieszkanie w centrum Wrocławia zalało zalała powódź, ale dla mnie powódź ta woda w prostej historii o morderstwie miała jakiś taki metafizyczny zdecydowanie konteksty znaczeń wyobraziłem sobie, że potrzebna jest taka oczyszczająca woda taki potop, który zaleje to całe miasto nasiąknięte przepełnione przesiąknięte złem oto, żeby zaczęło się jakieś nowe nowe otwarcie nowe nowe życie z danych meteo to poczucie zagrożenia, że ten stan wody idzie do góry do góry ten padający deszcz i za chwilę to wszystko się po prostu wyleje to jest jakiś rodzaj wie pan sam się sobie kiedyś takiego takiego lęku egzystencjalnego, który dziś mam sobie, że to, że generalnie żyjemy w takich czasach, że ten, że ten deszcz cały czas pada i że boi się, że w bardzo jakiś taki bliskiej bliskim czasie coś może się takiego niedobrego stać nas po prostu coś niedobrego zaleje niech to będzie jakoś to będzie też rewolucja czy to będzie jakieś nieszczęście coś takiego się w lidze wielkimi krokami zbliża nas, że to po prostu musi eksplodować tak jakoś tak magnolie i stąd też wykorzystałam też dowody jako narzędzie filmy Lynn w sensie przejścia w czasie Ano tak, bo dyrektorzy jedno z Europą chmura to wytłumaczymy państwu i dane taką konkretną wędkę podpowiedź że, gdy państwo się zgubić w tych czasach w tych retrospekcjach i współczesność jak to tam woda tutaj ma być taką konkretną bardzo podpowiedzią i prędko areszty już stan państwa państwa i inteligencji on zamiast, a natomiast ile ja o tę wodę tzw. o ten deszcz leje się na NATO czułem wojen z producentami i Januszem aktorów przekonywać, żeby tam jednak w tym deszczu po prostu grać, ponieważ technicznie to jest po prostu to jest to jest masakra razem to z 1 strony bardzo podwyższa koszty wydłuża okres na realizacji 1 sceny, bo to są już półgodziny przygotowań do Szczawnicy tak dalej no bo wiadomo deszcz przestał czas było sztuczne film to jest sztuka szlachetnego oszustwa nie był on także cały czas padał ten wreszcie deszcz z nieba w związku z tym niestety tak o 13 no i dłużej trwało przygotowanie i nakręcany nakręcenie sceny w deszczu, a potem jeszcze trzeba było aktorów wysuszyć zmieni się rzeczy no generalnie bardzo nam to komplikowało zdjęcia, ale jakoś na ten deszcze deszczom uparłem, bo Agata lubi wiem, że to już za dużo było w kinie wiele razy, ale dużo wszystko było w kinie już wiele razy lub jednostki nie tyle chciałem bardzo, żeby ten deszcz pada wprost z historią morderstwie za prąd z głównych aktorów Kingę Preis Andrzej Chyra oraz Filip Pławiak 2 pierwsze postaci nudno skrojone na moich właśnie jest na ich charakterystykę tak wiedziałem pamiętając, że jest on, że okres komornika, że nawet tych osadzonych w tych wszystkich obrazach nie może być dobrą postać w nim tyle tylko że, pisząc scenariusz wraz z Grzegorzem Stefańskim Igor Brejdygant Emilia przed oczami miałem tylko Kingę Preis von poznaliśmy się czy pracowaliśmy razem z Kingą w domu złym, o którym pan wspomniał tam raz no damskiego nam się jakoś tak nie układało im jest delikatnie nie wyszło ani nikt nic z tego, ale nie śmieje się teraz zaprosiłem manekiny do współpracy gemie oczywiście scenariusz do ucha do przeczytania bardzo mi zależało na tym, żeby dała swoją twarz swój talent postaci Teresy w latach matki, ale jakby, pisząc ten scenariusz myślałem absolutnie oni natomiast Andrzej Chyra pojawił się w którymś momencie dopiero w dni, ponieważ ojciec despota Roman Lach ten policjant na początku miał taką nieokreśloną twarz wyrazistego samca Alfa o takiego Marcio takiego wręcz potwora i bandyty miał wzbudzać postrach postrach w całym miasteczku takie agresora, który po prostu mu może go wszystko na swojej drodze krótko mówiąc niszczy i nagle zaczęła mnie ta postać w takiej formule uwierać, że jednak jest zbyt jednowymiarowa zbyt papierowa i tak sobie zacznę myśleć coby było, gdyby uwrażliwić tego tego Romana, gdyby dać mu trochę człowieka trochę nie czegoś dobrego coby było, gdybyśmy spojrzeli na tę postać, jaką faceta, który kocha swoją rodzinę tego jedynego wadą jedyną jego wadą jest to, że trzyma rękę w kieszeń np. n p . ale nie tak naprawdę jest dziś uwikłany jest zamknięty w pułapce swojego uzależnienia oczywiście, że tak, ale też tych tego celu zablokowania w małomiasteczkowych układach i on w tej pułapce zamyka się sami nie potrafi znaleźć z niej z niej wyjść chodziło o to czy byłaby taka szansa, żeby widz empatyczni mógł się, jakby połączyć zrozumieć uwrażliwić na, dlatego że właśnie ojca w jakimś sensie mu współczuć i wtedy pojawił się pomysł coby było, gdyby zagrał po Andrzej Chyra, który ma delikatną wrażliwą twarz ma inteligencję wypisaną na twarzy to do pierwowzoru Romana zupełnie nie nie pasowało i myślę, że Andrzejowi się udała to bardzo trudna sztuka, żeby dało życie tej tej tej postaci ją pięknie skomplikował i spowodował, że nie jest to postać taka oczywista mamy 1,5 minuty i tras na razie słowo no i Filip Pławiak absolutne odkrycie na państwo widzieli go pewnie czerwony Pająk czy bilecie na Księżyc Filip Pławiak gra główną rolę to przy jego oczami układance historia się, że te historie państwo już znajdą chętni obejrzą w kinach prosta historia o morderstwie moje ukochane dziecko bardzo zapraszam i właśnie mamy już tylko 15 sekund i chce ponoć przechodzi na drugą stronę kamery nie chcieli mnie nie da czy da możliwość jazdy chamstwo, którego nie ja mam taką możliwość, gdyby takiego podróżowania pomiędzy planetami różnych aktywności twórczych i to aktorstwo to jest 1 planeta reżyseria to ta druga chce na dom planety obracać muzyka to jest trzecie i ja lubię być cały czas podróży dziękuję panu bardzo za to opowieść Arkadiusz Jakubik aktor muzyk reżyser prostej historii morderstwie z mojej pensji za rozmowę i owszem, serdecznie państwa informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA