REKLAMA

Zmiany w rozporządzeniach o nauczaniu jazdy i egzaminach na prawo jazdy. Z Filipem Gregą rozmawiał Krzysztof Woźniak

Skołowani
Data emisji:
2016-10-22 09:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
42:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycje skołowani jak co tydzień zapraszam do wysłuchania dzisiaj proszę państwa porozmawiamy o zmianach w odpowiednich rozporządzeniach dotyczących egzaminowania i szkolenia kandydatów na kierowców tak tak proszę państwa takie rozporządzenia są ich się zmieniają niektóre zmiany wchodzą w życie z dniem 31 października niektóre w sumie to nie wiadomo kiedy, ponieważ dotyczą systemu CEPiK 20 Aten tak naprawdę nie wiadomo, Rozwiń » kiedy zostanie uruchomiony, kiedy będzie można z niego korzystać o tym, dzisiaj w programie zapraszam państwa oczywiście do komentowania co jest potrzebne w zmianie systemu szkolenia kierowców i egzaminowania, żeby było bezpiecznie jak wiadomo edukacja bardzo ważna rzecz, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo drogowe bez tego ani rusz zapraszam skołowani małpa to klub KSM skołowani małpa to krótka sam profil Skołowanych na Facebooku można też dzwonić, a także 224444044 jedno strzelecki czeka na państwa telefony, a moimi państwa gościem jest Filip Grega prezes fundacji SOS odpowiedzialne szkoły jazdy i biuro rzecznika praw kursanta dzień dobry dzień dobry panel korzyść państwa biuro rzecznika praw kursanta jest w ramach fundacji SOS odpowiedzialne szkoły jazdy i myślę, że warto porozmawiać o tym, właśnie rzeczniku praw kursanta czy to jest także jakiś prawa kursantów są zaniedbywane, jeżeli chodzi o egzaminowanie i szkolenie kandydatów na kierowców, że potrzeba była taka utworzenia stanowiska rzecznika praw kursanta jak wiemy szkolenia chętnych to działalność komercyjna, a więc dochodzi do styku inne osoby zwanej podmiotem gospodarczym i osoby zwanej konsumentem, a więc świadczenie usług w postaci szkolenia kandydatów na kierowców no jest na pewno obarczone problemami typowo konsumenckim związanymi właśnie z nierzetelnością nieuczciwością innych od świadczenia usług w zakresie szkolenia kandydatów na kierowców, dzięki której wachlarz nieprawidłowości mamy naprawdę ogromne w związku z tym, że szkolenie kandydatów na kierowców to proces stosunkowo skomplikowane o przepisach, o których pan wspomniał ne przed chwilą mało, kto wie również takie podmioty, które zajmują się właśnie ochroną praw konsumenckich, szczególnie że nie mają świadomości tego jak dalece rozwinięte jest proces szkolenia szkolenia, które jest działalnością regulowaną innych wobec czego tak naprawdę w przestrzeni publicznej w naszym kraju nie po do tej pory podmiotu, który w sposób tak naprawdę dobry rzetelny profesjonalny mógłby podpowiedzieć osobom, którym czują się powiedzmy poszkodowane na styku inny kursantki szkoła jazdy jak należy postąpić czy to co szkoła oferuje to co ośrodek szkoleniowy Neo czy egzaminacyjne oferuje gminy jest prawidłowe zgodne z przepisami czy też jak wobec tego Fundacja zdecydowała się powołać się taki podmiot, jakim jest biuro rzecznika praw kursanta świadczy pomoc właśnie w tym zakresie, która zagra tak jak to powie pan powiedział, że jest to rzecz niezwykła idziemy wykupujemy jakąś usługę jest ona nam dawane ja tak sobie wyobrażam, że jeżeli idziemy do sklepu i kupujemy jakiś produkt jako rzecz jak pralka i ona po tygodniu przestaje nam działać no to wiemy żona się popsuła, skąd kandydaci na kierowców, którzy w pewien sposób muszą zaufać szkołom ośrodkom szkolenia kierowców, bo idą się wyszkolić nie wiedzą czy tak naprawdę tam przedstawione im wiedza jest prawdziwa, bo idą tam ją posiąść, więc muszą w jaki sposób zaufać tym co jest tak naprawdę zgłaszane jakieś problemy są zgłaszane do rzecznika praw kursanta czy to jest n p . że instruktor jest niemiłe krzyczy na nich czy może jednak rzeczy, które są związane zwiedzą też teoretyczną jak np. źle właśnie podawane dane nie statystyczne lub jakaś wiedza dotycząca zachowań na skrzyżowaniach w moje oczywiście już nikt w zakresie mniej pracy rzecznika jest bardzo wiele różnych przestrzeni, która nas którymi organ nadzoru ten nadzór sprawuje, bo to jest podstawowy problem niż inne natomiast porusza pan redaktor, jakby ta w 22 różne kwestie czym innym jest jednak zakupu przedmiotu towaru czy innym jest zakup usługi to właśnie dla zakupu usług jej w przypadku zakupu usługi my do końca nie wiemy jak ta usługa ma wyglądać, o ile idziemy do fryzjera i wiemy jak chcemy wyglądać po wejściu o tyle w przypadku tego rodzaju usługi, jaką jest właśnie szkolenie kandydatów na kierowców absolutnie musimy oprzeć się na zaufaniu niestety to zaufanie jedno 3, a nasze postrzeganie codzienne na jej postrzeganie, jakby tego tej usługi, którą chce kupić jest oparte przede wszystkim na doświadczeniach naszych bliskich i czuł po i powstaje największy problem, ponieważ od bardzo wielu lat, a może i mogę pokusić nawet opcji o stwierdzenie nigdy wcześniej tak naprawdę świadczenie usług nie było i nadzorowane i taki sposób, który kreował, by ich inne ich wizerunek gminy mało, którym miejscu można znaleźć inne choćby w internecie informacje jak ten kurs powinien naprawdę wyglądać i tu pojawiają się problemy, które byłyby związane są właśnie z tym, że statystyczny Kowalski wyobraża sobie swój kurs taki sposób w jaki otrzymał informację od swojego kolegi ojca matki siostry koło u znajomych no jak to u nich było na kursie i 20 lat i ten przykład 20 czasami nawet 20 lat temu niestety i tutaj my mamy poważny problem no niestety postrzeganie kursów nauki jazdy jest naprawdę bardzo złe to jest działalność regulowana i jakby nie wchodząc na razie temat tego czy te przepisy są dobre czy złe mądre czy Czyż nie do końca no to jednak one są i muszą robić przestrzegane, a z tym jest największy problem kursanci zgłaszają bardzo różne kłopoty od problemów, o których pan mówił czyli, czyli o problem komunikacji między instruktorem amper kursantem wiadomo, że tych 2 m ² przestrzeni pojazdu co komunikacja musi być właściwa bywa różnie przez zdarzenia, które niestety są bardzo popularne, gdzie inny instruktor nie zajmuje się tym czym ma się zajmować się mniej wszelkiego rodzaju załatwianie osobistych prywatnych spra w podczas szkolenia praktycznego skracanie zajęć nauki jazdy i praktycznych uczyć rozpoczynanie ich zbyt późno kończenie zbyt wcześnie przez pytania, bo właściwie lał się bardzo często zaczyna się od pytań o wykonywanie zadań egzaminacyjnych, że instruktor mnie uczył mnie tego zadania to tego zadania nie byliśmy poza obszarem zabudowanym szkoli wkurzenie na takim pojeździe na jakim będę zdawał egzamin aż po sprawy związanej z typowo z rezygnacją z kursu z przerwaniem kursu euro, gdzie jest problem z dokumentacją, która też do rozwiązania prawne nie jest naj naj rozsądniej cenie życiowe i jest problem gęstym czy też czy też jej ogromny ogromny problem z ulgą niestety dalej funkcjonuje na zakupy na portalach społecznościowych portale grupowych, gdzie inni kandydaci kupują za bardzo niskie pieniądze kurs, który w maju jest sprzedawany po rażąco niskiej cenie cenie, za którą nie da się zrobić szkolenia i zgodnego z przepisami UE wobec czego za chwilę pojawi się problem, bo ośrodek wyprzedał powiedz stop kursów mając 1 instruktora 1 samochód i często kusi nas zrobić powiedzmy miesiąc, a przecież jest to absolutnie niewykonalne, bo trzeba wachlarz problemów, z którymi kursanci zgłaszają się do rzecznika jest naprawdę bardzo szeroki jest na koniec tego wejścia jak tak rozmawiamy właśnie o rzeczniku praw kursanta to zdecydowanie więcej jest przypadków zgłoszeniu, jeżeli chodzi o zbiorowe interesy czy jednak pojedynczych kandydatów, którzy przychodzą mówią jak powinienem się w danej sytuacji zachować, ponieważ zauważyłem złe zachowanie kursanta osoby, która prowadzi szkolenie czy też nawet ne samego dyrektora ośrodka szkolenia kierowców, bo panie redaktorze to ma tutaj ALU rozważać czy jest to zbiorowe interesy Strzel czynie dlatego, że jeżeli dany kandydat na kierowcę spotykasz jest z tym, że jego zajęcia zaczynają się 10 swoich kolan i kończą 10 minut przed oczy, jakby zsumować powiedzmy 15 dwugodzinnych spotkań to taka wartość czasu nie do uczenia się 3 garaże jest duża ne i skoro umieli się tak zdarzało no to można domniemywać z dużą dozą prawdopodobieństwa, że tak się dzieje u wszystkich kursantów, czyli klientów tego udanego instruktora bądź tego ośrodka dlatego my wszystkie zgłoszenia traktujemy jednolicie i jakby mnie nie uznajemy poszczególnych zakaźne lub mniej ważne, tym bardziej tym bardziej, że inne już na chwilę obecną bieżnika kursanta nie jest podmiotem bardzo bardzo znanym, chociaż w tym roku po realizacji projektu naszym zdaniem osiągnęliśmy ogromny sukces, bo blisko 10 % kandydatów na kierowców zapoznał się z naszymi formacjami to nieraz informacje z tych pań Filip Szatanik no jasne musimy musimy zrobić kurs wciąż tkwią pauzę informacje skrót informacji Radia TOK FM przed nami Filip Grega prezes fundacji SOS odpowiedzialne szkoły jazdy proszę państwa rozmawiamy o systemie szkolenia kierowców w Polsce zapraszam po skuciu informacji w tym druga część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną dalej przez Skype połączył się Filip Grega prezes fundacji SOS odpowiedzialne szkoły jazdy nim rozmawialiśmy w pierwszej części w ramach fundacji jest powołane takie stanowisko jak rzecznik praw kursanta i o tym, rozmawialiśmy przed dziewiątą 20 to panie prezesie mam taką propozycję, że skoro już jest takie stanowisko to zapytam pana, o czym jako kandydat, który idzie do ośrodka szkolenia kierowców powinienem na początku wiedzieć, zanim rozpocznę ten kurs, który mam nie nauczyć bezpiecznej odpowiedzialnej jazdy po polskich drogach, z czym powinienem się zapoznać przed zajęciami przed rozpoczęciem tego kursu nogi ja przede wszystkim zapraszam serdecznie na na -li na naszą stronę internetową, na której znajdzie zakładkę jak wybrać odzyskają wybrać ośrodek szkolenia, ponieważ należy zacząć od dobrego wyboru ośrodków w Polsce jest bardzo duża jest blisko 77000 w tej chwili świadczących szkoły był ubrany świadczących usługę szkoleniową niestety wiele z nich nie działa w sposób prawidłowy wiele wiele z nich i działa w sposób wręcz czasami nielegalne co może skończyć się o to utratą uprawnień, o czym nie wiemy wielu z nas nie ma świadomości tego, że nawet jak już zda egzamin państwowy odbierze inny ten kartonik w kolorze różowym cieszy się na jeżdżenie samochodem to Poland, kto to blisko 2 lata jeszcze może się zdarzyć sytuacja, że te uprawnienia zostaną odebrane, ponieważ po kontroli w ośrodku szkolenia, w którym odbywał on kurs omal nie mogło dojść do do zdarzeń które, która jak ujawniły, że szkolenie było prowadzone w sposób nie do końca prawidłowy, a to spowoduje zatrzymanie uprawnień jak, o czym powinniśmy wiedzieć, bo przede wszystkim warto sprawdzić, jaki to jest ośrodek, jaką dysponuje wiedzą dysponuje zapleczem dydaktycznym czy prowadzone są zajęcia teoretyczne czy Czyż nie do końca czy instruktorzy wymagają przeprowadzenia egzaminu wewnętrznego czy jest to typowe szkolenie bezstresowe, gdzie instruktorowi w zasadzie nie zależy na tym żeby, żeby inny kandydat dobrze nauczył się jeździć tylko i jest to takie typowe zwiedzamy zwiedzali miasto tych aspektów jest bardzo wiele niektóre mogą nas naprowadzić na nas na trop lęgi tego, że to szkoła jest dobra bądź też bądź też jest szkołą, do której lepiej nie wybierać ten impreza w biurze PiS tylko jasełka jasna tylko to jest wszystko zrozumiał, że warto jest wybrać dobrą szkołę nauki tylko pytanie jest, jeżeli w dużym mieście na to nie ma problemu tych szkół naprawdę jest bardzo dużo w Warszawie Szczecinie w Poznaniu we Wrocławiu problem pojawia się w momencie, kiedy jesteśmy mieszkańcami małej miejscowości, gdzie mamy do wyboru 1 bądź maksymalnie 22 ośrodki szkolenia kierowców nigdy zbyt dużego wyboru nie ma do dużego miasta kawał drogi, więc no tutaj jakoś też musimy sobie poradzić i co zrobić w momencie, kiedy po sprawdzeniu obydwu tych ośrodków szkolenia kierowców myślę sobie kiepsko to tam wygląda nie dostaje tego co powinienem dostać porównuje z nóg to co jest państwo na stronie na stronie fundacji napisane z tym co oferuje ośrodek szkolenia kierowców to jestem z tego zadowolony, bo niestety poruszył pan bardzo ważny temat i brak konkurencji powoduje, że zakres usług jakości usług spada, a ceny jeszcze do tego często rosną innych w takiej sytuacji już tak prosty zapraszamy również do do biura rzecznika do złożenia tego problemu my postaramy się zmobilizować organ nadzoru, który w, którym nic w danym powiecie zajmuje się nadzorem nad danym łączu o danym ośrodkiem szkolenia, aby zwrócić uwagę na zasady prowadzenia szkoleń w tym w tym podmiocie w tym ośrodku szkoleniowym i być może uda się podnieść jakość niestety wolny rynek wolny rynek pozwala na bardzo wiele zabiegów, które ma nie do końca są Echa zbiegł z interesem konsumenta Astona działaczy taki partykularne interesy my przedsiębiorcy dobrze to jednak wybraliśmy 3 każdy ośrodek szkolenia kierowców jest zobowiązany przedstawić nam regulamin zajęć regulamin działania ośrodka szkolenia kierowców i przedstawić ten plan właśnie krok po kroku co będzie działo się podczas szkolenia czy sami musimy zadbać o to i poprosić o taki plan plan czy też regulamin i tu kolejna smutna informacja dla dla pana i dla dla słuchaczy niestety przepisy obowiązujące w Polsce nie dość, że nie przewidują, że pojęcie regulamin ośrodka to jeszcze nie nakazują im zawierania umów o szkolenie na piśmie my jako Fundacja nie zajmujemy się do poprowadzenia Graś rzecznik praw kursanta niż staramy się uczestniczyć uczestniczyć w procesie legislacyjnym i 1 z postulatów, które złożyliśmy do do resortu było wprowadzenie przepisu analogicznego do przepisu obowiązującego chociażby w ustawie o in o szkolnictwie wyższym, gdzie studenci i uczelniach są zobowiązani zawrzeć umowę na piśmie i to umowa na piśmie między między szkołą jazdy kursant byłaby niezwykle istotnej bardzo potrzebna, ponieważ regulowałaby w sposób prawidłowy, jaką usługę w jakim charakterze, jakiej formie ilości czasie i za jakie pieniądze ne ten kandydat musi otrzymać dlatego jak gorąco zachęcam do do próby zawierania umów na piśmie, bo było takie prawo i występuje jeśli ośrodek nie chce zawrzeć z nami umowę na piśmie nie chce z nami na piśmie umówić się na czym będzie polegał kurs no to już możemy z góry domniemywać, że jego intencje nie do końca są czyste prawda także tu także war to niestety nowa branża znowu powiada się dosyć dosyć sceptycznie, bo to dodatkowa papierologii ja jak to oni twierdzą może nie wszyscy, bo to też nieuczciwe, ale bardzo wielu przedstawicieli branży twierdzi że, że nie potrzebne są w ogóle papierową umowę my stoimy na stanowisku uszło absolutnie potrzebna dodał, że to, w czym problem, że przez tyle lat nie wprowadzono tego prostego zapisu, jakim jest zmuszenie przymuszenie czy też legislacji w zakresie zawierania pisemnych umów pomiędzy kursantom, a ośrodkiem szkolenia kierowców, bo to i tak się dzisiaj dzieje tylko w ramach w ramach środowiska Wydz środowiska osób, które zajmują się szkoleniem kandydatów należy te zmiany potrzebne i tych zmian jest ona na poziomie ministerstwa Sejmu też władz tak to wymaga zmiany ustawowej, a natomiast myślę, że rząd problem znowu leży po stronie albo wolny rynek albo działalność regulowana z 1 strony regulacja działalności systemu szkolenia kierowców obejmuje wyłącznie te sprawy, jakby techniczne sprawy związane z przebiegiem kursu, a z drugiej strony wolny rynek pozwala na to, aby strony umawiały się w sposób absolutnie dla nich dowolnej takich, jakie chcą wobec czego nam nie jest prosto, aby zmusić w sposób taki urzędowy przedsiębiorcy do dokonania pewnych czynności musi to być zmiana ustawowa organ nadzoru na co chciałbym zwrócić uwagę nie zajmuje się w żaden sposób na jego problemem konfliktu na na drodze między kursem tym Anna szkołom jazdy konfliktu oleju w przestrzeni na kondygnacji prawa cywilnego, czyli przysporzy zasad rozliczeń chociażby zwrotu kosztów za zadanie odbyte zajęcia i tego rodzaju spraw organ nadzoru zajmą się z załącznikiem czy ośrodek szkolenia kierowców posiada właściwą Introl infrastruktura czy ilość godzin zajęć była właściwa, ale już niestety nie zajmuje się tym co wydawałoby się oczywiste czy przed niczym treści, które są przekazywane kursantom są właściwe dla ubogich można tak już dalekim może rzadziej, ale alei obrazowo to powiedzieć, że organ nadzoru, który zajmuje się nadzorem nad nad szkoleniem nad szkołami jazdy na nie zajmuje się tym przejęcie instruktor uczy, że na czerwonym można przejeżdżać, a czyjej rowerzysty trzeba przepuścić czy nie o 7 kompletnie nie zajmują to jest ciekawe nikt, ale to Apropos mojego kolejnego pytania, ponieważ jak już tak rozmawiamy o wyborze odpowiedniej jednostki, które nas wyszkoli to jak dziś jako jako możliwość mamy sprawdzenie instruktorów czy oni posiadają odpowiednią wiedzę czy odpowiednio 3 czy przeszli odpowiednie szkolenia możemy poprosić o taki dokument potwierdzający ich umiejętności w zakresie szkolenia oczywiście dachy mamy takie takie prawo instruktor ma obowiązek posiadać przy sobie podczas szkolenia legitymację instruktora, ale tu niestety gorzej niż na lepsze informacje o kolejny problem i ten problem z tą jest już poważnym problemem, bo właśnie kryteria dostępu do zawodu instruktora są no powiedzmy to sobie uczciwie tak użyję tego mocnego słowa żenujące są żenujące aby, aby uczyć ludzi nieprowadzenia pojazdu, który bądź co zabija 3 połączyć ludzi, którzy mają prowadzić samodzielnie tak poważną maszyną jak ja jak pojazd mechaniczny mają w naszym kraju trzeba spełnić to takie warunki trzeba mieć bardzo bardzo poważne wykształcenie inne wykształcenie podstawowe trzeba mieć bardzo dużą bardzo duże doświadczenie za kierownicą danego pojazdu było aż 2 lata trzeba ukończyć kurs na instruktora, który jest realizowany w ośrodkach komercyjnych, a więc nadzór nad tymi kursami dokładnie tak samo w nocy nadzór nad innymi kursami nauki jazdy no i trzeba jeszcze rano mają zdać egzamin państwowy, który jest egzaminem łatwiejsze niż egzamin naprawo jazdy, ponieważ jej nie stąd też oczywiście teoretyczna jest część praktyczna, ale na placu manewrowym nie ma obowiązku wyjazdu w ruchu drogowym zauważano jak rozumiem, bo jeżeli z w przepisach jest, że to osoba już ma dwuletnie doświadczenie wprowadzeniu danego pojazdu no to ustawodawca myślał głównie z wierzył także umie jeździć nową szereg miesięcy od niechcianych marzy o tej skoro skoro umie jeździć no to poco nam policja ruchu drogowego skoro wszyscy umieją jeździć to o co idzie ścięła koszty co nie umieją no skoro umiemy jeździć to, skąd te dane takie zatrważające mamy zwykle, więc oto on pochodzi niestety jej kompetencje instruktorów z bardzo często są one znikome do tego trzeba dodać jeszcze toczyły powiedział na początku, jeżeli prawo jazdy może robić osoba w wieku 18 lat, a nawet niżej przy kategoriach najlepszy w kategoriach Haendel czuć 14 lat i osoba mająca lat 70 i 80 dziś ma dobrą kondycję fizyczną na tej samej sali wykładowej może siedzieć młody człowiek i dużo starszy ma rządzić osoba o bardzo niskim innych, że tak złym kapitale intelektualnym i profesorów wyższych uczelni, bo przecież też ma prawo robić prawo jazdy non stop z taką grupą zróżnicowaną trzeba umieć pracować i tak dydaktyka musi być właściwa osoba, która ukończyła szkołę podstawową z całym szacunkiem nie ma chyba kompetencji zwracam uwagę, że ma wiek 20 lat w boczną po 2 latach może zrobić uprawnienia instruktorskie od posiadania uprawnień dwudziestolatek niestety nie jest w stanie poradzić sobie z procesem dydaktycznym tak zróżnicowanej grupy osób, a ich nawet gdyby nie była zróżnicowana to też nie wątpić, że nie jest to prosta sprawa bardzo dużo tutaj jest tematów po strasznie mnie interesuje to jak wyglądają w ogóle te szkolenia osób, które ubiegają się o to, żeby móc szkolić przyszłych kandydatów jak wyglądają szkolenia instruktorów przyszłych instruktorów, bo myślę, że to nie zwalnia niezwykle ciekawy temat i ważne, żeby też wiedzieć w jaki sposób i kto tak naprawdę rozumiem, że to WORD przeprowadzają szkolenia ziemia nie genialnie i nie te szkolenia przeprowadzają ośrodki szkolenia ośrodki nauki jazdy, chociaż są to tzw . od niedawna wprowadzono od kilku lat tzw. środki wymagające dodatkowego oświadczenia zwane w naszej branży na skróty takie Super OSK Super ośrodki szkolenia są to silne ośrodki, które no i spełniają troszeczkę wyższe wymagania formalne Annę do niedawna jeszcze przed zmianą było w ogóle zaskakujące, że to muszą być targi, które szkolą w każdej kategorii prawa jazdy posiadają własne pojazdy już dzisiaj dzisiaj po zmianach to są środki, których faktycznie szkoli się już w różnych kategoriach może to być tylko 1 kategoria natomiast wiek pojazdów ma znaczenie infrastruktura ma znaczenie, czyli musi być dla to jest spełnione pewne warunki natomiast uczciwie trzeba przyznać, że już całe jakość tego szkolenia nie wzrasta wraz z osiągnięciem formalnie mają dodatkowego oświadczenia co prawda panie prezesie i jeszcze 1 część przed nami teraz skrót informacji jeszcze wrócimy do tego, jakie są szkoleni i przyszli instruktorzy nauki jazdy, bo to bardzo ciekawe to co pan mówi, więc Poskus informacji o tym, porozmawiamy Filip Grega prezes fundacji SOS odpowiedzialne szkoły jazdy skrót informacji po nim wracamy trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem i przez Skypea Filip Grega prezes fundacji SOS odpowiedzialne szkoły jazdy panie prezesie sporo czasu poświęciliśmy na rozmowę jak to wszystko wygląda w zakresie tego co jak powinno wyglądać szkolenia jak osoby, które przeprowadzają też szkolenie są redukowane, ale jednak niewystarczające jak dla mnie miast z tego co pan mówił przed informacjami wynika, że instruktorzy nie muszą posiadać tak naprawdę wyjątkowo wielkiej wiedzy na temat ruchu drogowego i dodatkowo osoby, które szkolą ich instruktorów jak rozumiem też nie muszą posiadać jakiś wyjątkowo wielkiej wiedzy na ten temat to jest jakieś błędne koło tak mu się wydaje, w którym tkwimy czy może jednak za daleko się podsunąłem ten w moim rozumowaniu Daniel jest jest pan bliski prawdy, bo niestety ich szkolenie kandydatów na instruktorów i jak już mówiłem, którzy nie potrzebują wspomnieć zwykle wyjątkowo domagali się jest realizowane nadal w sposób nie do końca chyba możliwe do innych nadzoru gminy, o ile wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, o czym wspomniał również prowadzą Nate kursy dla instruktorów i głośno nie kłóci się to znajdą egzaminowania kandydatów na kierowców innych to te ośrodki również świadczą taką usługę i nie chciałbym tutaj wyrokować czy ta usługa jest lepsza czy gorsza, bo było ani nie mam takiej wiedzy innych ani ani ani doświadczenia w tym zakresie nie stykam się bezpośrednio z tymi szkoleniami mnie o tyle o tyle, gdy program szkolenia jest mi nie no, jakby tożsamy dla dla wszystkich podmiotów prowadzących szkolenia i wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego i podmiotów komercyjnych prywatnych szkół gminnych i jazdy i tutaj w programie szkolenia i jedno mamy zamek, więc teoretycznie wiele wiele materiałów jest psychologia metodyka nauczania do rowu ruchu drogowym 30 bezpieczeństwo technika taktyka jazdy natomiast tego wcale nie jest dużo, bo łącznie jest to blisko 130 godzin zajęć teoretycznych i praktycznych, na którego niestety zajęcia praktyczne zajęcia prowadzone w formie obserwowanej instruktor siedzi z tyłu tak naprawdę umie lub nawet czy nawet czynnie wydaje żadnych poleceń Neil kandydatowi jest tylko obserwatorem dość istotny element technika i taktyka jazdy umiejętność prawidłowej jazdy nie tylko w zakresie gry ekonomiczne małe jazdy defensywnej jazdy bezpiecznej wnętrz postrzeganie zagrożeń w ruchu drogowym tutaj zajęcia praktyczne dla innych kandydatów na instruktorów ulg to tylko 5 godzin zajęć chwil to jest naprawdę mało, aby nauczyć się z samego siebie dobrej jazdy samochodem, a co dopiero nauczyć się wszystkich elementów związanych z fizyką pojazdu w sposób pozwalający na naukę tego dalej przekazywanie tej wiedzy dalej, więc ten kurs wcale nie jest taki mecz taki obszerny no pytanie, kto trafia do tego zawodu było jednak kursy w tej chwili można można odbyć zasądzoną kwotę 2 powiedzmy tysięcy złotych mówi nam przy zarobkach, jakie w tej chwili są w tej branży nie jest jakoś bardzo zaporowa cena, ale jednak jest to spore inwestycje no dobrze mam jeszcze jedno pytanie naszego słuchacza, który zadzwonił powiedział, że kilkanaście lat temu zrobił prawo jazdy, ale nie jeździły chciałby się doszkolić, ale słyszał, że szkoła jazdy nie ma prawa nie przyjąć rozumiane takiej jazdy doszkalające to chyba nie jest zgodne z prawdą ośrodki szkolenia kierowców mają chyba w ofercie dodatkowe godziny szkolenia praktycznego strasznie mi przykro fajne, którzy trafili się panu nasz rozmówca, który cały czas mówi nie zginie z Otóż niestety nie chętnych jest mi przykro, ale aleje ośrodek szkolenia kierowców nie ma prawa od prowadzić szkolenie dla Kan dla osób, które posiadają uprawnienia tylko po prostu nie posiadają umiejętności wiedzy to jest kuriozalna sytuacja to prawda w inny musi próbowali realizować studia i działania zmierzające do zmiany nie udało się bezpośrednio w resorcie próbowaliśmy przez Rzecznika Praw Obywatelskich, ponieważ jest to pewnego rodzaju ograniczenia innych to nam niestety też się to nie udało Otóż media rozumiał rozumiem, że godzina doszkalająca są możliwe dodatkowo wykupu godzin doszkalających jest możliwe, ale przed egzaminem nadano Ukrainy przed przed nim jest zdanym egzaminem ją w ramach uprawnień jak najbardziej, ale później już człowiek oraz mieszanki później człowieku niestety radzi sobie sami obywatel, który jest odpowiedzialny nie jeździł do wada 2 lata 5 i 30 lat nie ma i wdraża niż do ośrodka szkolenia kierowców do podmiotu, który jest, jakby przygotowanej przeznaczony i posiada infrastruktury materiały dydaktyczne do szkolenia może i jest furtka jest przepis, mówi że takie szkolenie może przeprowadzić ośrodek doskonalenia techniki jazdy nie ośrodek nauki jazdy ośrodek doskonalenia techniki jazdy, więc miejsce w specjalny ośrodek, który zajmuje się tak naprawdę doszkalanie kierowców w zakresie jazdy w warunkach specjalnych to są podmioty, w których pracują instruktorzy techniki jazdy, a inni instruktorzy nauki jazdy, bo to są 2 rozbieżne zachowuje się, aby być instruktorem techniki jazdy nie trzeba być instruktorem nauki jazdy ten inny podmiot, który posiada infrastrukturę w postaci takich aut dronów takich płyt ślizgowych innych historii które, których inni pokazują kierowcom jak fizyka pojazdu wpływa na nas na to co się jednak co się z nimi dzieje i nie posiadają samochody chociażby wyposażonych obowiązkowo w dodatkowy hamulec dla instruktora oznaczenie el na dachu dodatkowe lusterka, ponieważ to nie jest zakaz pracy i siatką, a zatem podlegają, jaki taktowny doszkalające jazdy odbywają się na placu w oczy widmo jazdy dostaną ich i szkolenia odbywają się na placu działa klient obywatel odpowiedzialny, który dawno nie jeździł chciałby skorzystać z możliwości przejechania się z instruktorem po mieście przyjechali bez tych typowych tras, o których będzie się poruszał choćby tyle, aby się ją wdrożyć powrotem w ruchu drogowym, a jednocześnie chciałbym mieć świadomość, że osoba siedząca po prawej stronie, czyli struktur ulżyć wiedząc, że rzeki kierujący jest jeszcze słaby będzie sprawował bezpośredni nadzór ma do niego zaufanie do tego instruktora wie, że w razie zdarzenia tym listu, który zahamuje wie, że samochód jest oznaczony literą, a więc zmusza innych uczestników do specjalnego szczególnego zachowanie się wobec tego pojazdu niestety polskie prawo wygląda tak jak wygląda i legalnie tej usługi świadczyć szkoła nauki jazdy nie może, a instruktor nauki jazdy takich czynności wykonywać nie może on nie posiadał uprawnień instruktora techniki jazdy najczęściej także my jesteśmy w takiej sytuacji zupełnie patowej i ona i choć ta sytuacja dobrze się ma od wielu lat i nadal resort tego nie zauważa jak zgrabne pewnie albo inie jest ponownie no te ośrodki podnoszenia techniki jazdy głównie są w dużych miastach, jeżeli ktoś z mniejszej miejscowości chciałby doszkolić się tych technicznych aspektach w trudnych warunkach prowadzenia pojazdu lotom musi wybrać się sporą wyprawę nierzadko często tak jest ciasto tak jest wiele województ w nie posiada ośrodki szkolenia ośrodka doskonalenia techniki jazdy bo, chociaż województwo zachodniopomorskie również i osoby, które chcą się doszkolić rano wyjeżdżają na 250300 km do innych ośrodków, choć do Torunia natomiast jej natomiast problem nie leży w tym tych środków byłoby znacznie więcej znacznie więcej, ale proces legislacyjny, który my jest prowadzona od tylu już lat i miał wprowadzić obowiązkowe szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym dla świeżo upieczonych kierowców no niestety przesuwa się z roku na rok życie suma ich tych ośrodków nie ma podmioty gospodarcze, które rozpoczęły prace wiedząc, że rok proces mama ma nastąpić 2013 roku rozpoczęły prace inne budowlane niestety w 2 z chwilą przesunięcia na 2016 można powiedzieć zbankrutowały w uzna, że poniósł ogromne ogromne straty tylko, dlatego że na przepis, który miał być prowadzone nie został wprowadzony i szkolenia obowiązkowe nie jest realizowane miał być wprowadzony za chwilę w styczniu 2017 roku już wiemy, że też nie zostanie wprowadzony o kolejne 2 lata wobec czego ona niestety podmioty gospodarcze staż nie mogą zainwestować ogromnych pieniędzy, bo są miliony my z budowaniem w ośrodku nie będzie przynosił zysku, ponieważ nie ma rynku aż tak dużego kierowcy w związku z tym, że nie są zobowiązani do szkolenia tego rodzaju niestety jeszcze niezbyt chętnie korzystają z tych usług, a szkoda Ano młodzi kierowcy, którzy będą zobowiązani dopiero będą, a i to też nie wiadomo, kiedy trudno znaleźć na to, że to skoro mówimy o tej legislacji no to warto powiedzieć kilka zdań o tym, właśnie zmianach, o których tak naprawdę rozpocząłem rozporządzenie o szkoleniu kandydatów ubiegających się osób ubiegających się to on o kierowanie pojazdami i wprowadzeniem niech będzie głos słuchacza, który napisał na profilu Skołowanych na Facebooku czy ustawodawca widzi niespotykaną w innych krajach Europy agresję chamstwo i wpychanie się z przodu większości polskich kierowców i czy próbuje rozwiązać ten problem psychologicznie i moje pytanie brzmi na ile te zmiany, bo jest ich naprawdę się regionem w różnym terminie chodzą, chociaż większość jednak od 31 października jak dobrze jak dobrze rozumiem na ile te zmiany wpłyną na lepsze lepszą edukację przyszłych kierowców na to, że będziemy lepiej wyedukowani mądrzejsi mniej agresywni i tak jak my nasłuchać napisał mniej chamscy, ale te zmiany nie są zmianami, które miało jakiś znaczący wpły w na sposób szkoleniowo także także ja bym tutaj nie doszukiwał się już jakiś konkretnych i jak bez zmian i LO o tym fakcie czy od pół efektów efektów zmian trzeba jeszcze wziąć pod uwagę istotny element systemu szkolenia w Polsce jest tak skonstruowany i znowu wracam m. in . do instruktorów do kompetencji instruktorów, że niestety one nie wychowuje kierowców i instruktor nauki jazdy ma zieloną wanilia wzrasta do zdania, że wielu właśnie właśnie teraz pytanie czy dobry instruktor rozumiem, że jest wychowawcą czy rozumie, że jest nauczycielem był bardzo ważną rolę społeczną przystosowania przygotowania i kandydata do do ruchu Szwecja do dochodów funkcjonowanie w dosyć ograniczonym ograniczonej przestrzeni do współuczestnictwa współużytkowania dróg czy jest w stanie ich cel nauczyć przygotować kandydata na kierowcę do tego, aby prawidłowo traktował innych kierowców innych uczestników ruchu rowerzystów motocyklistów, a przede wszystkim pieszych czy też zajmuje się wyłącznie -li tylko tym, żeby przekazać wiedzę o przepisach ruchu drogowego i przygotować do wykonania zadań egzaminacyjnych i uprzejmie mu podziękować po przyjęciu stosownej kwoty niestety nie jest tym za dobrze natomiast samo szkolenie jest szkolnym bardzo krótkim w porównaniu ze szkoleniem kandydatów na kierowców, choć jest w krajach skandynawskich, gdzie to szkolenie trwa bardzo wiele miesięcy, bo właśnie latem i że mam też elementy obowiązkowe niż my i tam dopiero możemy mówić o słynnej wizji 0 i niskich wypadkach niskim wskaźniku wypadków drogowych dzisiaj niestety przygotowujemy kandydatów na kierowców stosunkowo słabo, a jeszcze opinia publiczna ma niestety narzeka, że egzaminatorzy oblewają, żeby dostać pieniądze, że instruktorzy mają też nie spełniają pokładanych w nich nadziei tak naprawdę jest koło się zamyka z 1 strony chcemy w bezpieczeństwo w ruchu drogowym z drugiej strony nie dbamy o jakość szkolenia, a złą jakość szkolenia na konieczność kwituje my negatywnymi postawami egzaminatorów, którzy dorabiają do budżetu bardzo panie prezesie żądanie społeczna to na koniec te zmiany, ale są ważne z punktu widzenia kogo kursanta, który dostaje jakąś wykupuje jak powiedzieć mu usługę czy jednak osób, które instruktorów to są zmiany dla instruktorów tak rozumiem, iż to są zmiany w na chwilę obecną mówił o zmianach, które wejdą na pewno, bo boja rozumiem, że mówimy o tym w tej chwili to są zmiany zmiany kosmetyczne głównie technicznym ewentualnie na istotną zmianą dla kandydatów jest to, że w tej chwili chory przynajmniej w kategorii chociażby w samochodzie nauki jazdy będzie mogło znajdować się niejeden ad 2 kandydatów na kierowców co w przypadku innych szkoleń prowadzonych w ośrodkach oddalonych od ośrodków egzaminowania, czyli tych mniejszych miejscowościach, bo było istotne bo, ponieważ nowo w samochodach nauki jazdy kolumna pompują w kursanci po 2, bo jest to tani dojeżdżają, bo do miejscowości, gdzie on jest ośrodek egzaminowania, gdzie odbywają się egzaminy jest to formalnie dopuszczalne jest nowych przepisach drobne zmiany związane z kategoriami motocyklowymi, ale to są tak ma lub zmiany zmiany kosmetyczne nie będą one miały jak już wielkiego wpływu na przebieg szkolenia kandydatów na kierowców nie rozumiem, że taką zmianą zmianą było rozpoczęcie od początku, czyli odpowiednie unormowania tego jak powinny wyglądać szkolenia dla kursantów przyszłych kursantów przyszłych instruktorów nauki jazdy będą szkolić kursantów z drugiej strony ja myślę że, że przede wszystkim nie tyle Nate same szkolenia co co kompetencji głównym osoba, która ma wykładać prawo prawo ruchu drogowym to prawo musi mieć jakiś podstawy chociażby logiki i trudno jest już domagać osoba, która ukończyła szkołę podstawową, aby znała zasady logiki logika jest niezbędna przy interpretacji przepisów, aby wytłumaczyć kandydatowi na kierowcy bardziej zawiłe element w wielu przepisach ruchu drogowego 3 osób potrafi znaleźć w 2 ustawy 4 rozporządzenia ich mieście zostało jakoś spiąć aby, a jeszcze przekazać tę wiedzę prewencyjną, a później jest to sposób dydaktycznej przekazać szczególnie, kiedy drogi się bardzo trudne radny kandydat bardzo trudnej kursem, który tak naprawdę oczekuje otrzymania zaświadczenia rządu na rynku, a niekoniecznie u nich czegokolwiek nauczyć się on umie łączyć urlop, by na inny świat, a mistrz kierownicy i nie interesują go przepisy ubezpieczenia od marki Filip Grega prezes fundacji SOS odpowiedzialne szkoły jazdy bardzo dziękuję oraz biuro rzecznika praw kursanta proszę państwa zachęcamy sprawdzić na stronach internetowych jak powinniśmy odpowiednio wybierać ośrodki szkolenia kierowców i jakie prawa nam jako kursantom przysługują też z niezwykle istotne panie prezesie bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję uprzejmie zaprasza na stronę rzecznik praw kursanta PL tam państwo znajdziecie wszelkie wszelką pomoc informacji tak jest i państwo również dziękuję informacji Radia TOK FM Krzysztof Woźniak do usłyszenia w tym Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA