REKLAMA

O filmach "Wołyń", "Prosta historia o morderstwie" oraz "Jestem mordercą" opowiada Arkadiusz Jakubik

Salon Radia TOK FM: Szczerotok
Data emisji:
2016-10-26 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu Tomasz Raczek zapraszam na ściera TOK dzisiaj moim gościem jest Arkadiusz Jakubik inną rzecz chyba dodawać czy aktorce reżyser czy wokalista czy co człowiek orkiestra wszystko państwo wiedzą Arkadiusz Jakubik w osobie własnej, bo to jest dobry wieczór państwu gigahercom Connolly cóż mogę ci powiedzieć na takie dictum może się za za 9, a nie weźmie się na bardzo podoba, że to robić tyle różnych rzeczy, aczkolwiek zdaję sobie chyba z tego Rozwiń » sprawę, że to nie działa na swoją korzyść tak nie żyjemy w takich czasach, kiedy z specjalizacja popłaca jak się umie dużo różnych rzeczy to zaraz zrobi powstaje podejrzenie, a co się tak haftują rożnych dziedzin, a czy wiesz co to to oraz zgadzam się z tym ciężko przebić 7 do świata muzycznego ale kiedy można sobie odium uprawiania zawodu aktora czy też reżyseria i odwrotnie będąc aktorem zawodu ciężko się do tego świata reżyserów przebić, bo taki jest ono, że te bowiem zdystansowany odbiór tego co robię, bo to aktor zostaje po drugiej stronie kamery po co po co, ale wiesz wstrzymane większy problem zdaje sobie z tego doskonale sprawę, że ta kumulacja, która następuje teraz właśnie jesienią, czyli to co się dzieje, a propos kolejnych premier filmowych, z którymi mam tam jakiś związek pozwól mi przypomnieć, jakie to są filmy mamy je na ekranach Wołyń w reżyserii Wojtka Smarzowskiego prosta historia o morderstwie to jest twój film w swojej reżyserii pytam nie występuje się jako aktor na szczęście taka łatwa decyzja zaraz po źle tylko i jestem mordercą, gdzie grasz główną rolę w filmie o wampirze ze Śląska, czyli tego właśnie wampira tak tak, że jestem mordercą jest tak nie do końca, bo tam główną rolę g k Lech Janiszewski pod oczami por. Jasińskiego opowiadamy całą historię, ale ja faktycznie gram postać inspirowaną wampirem z Zagłębia nazywa się wprawdzie Wiesław Kalicki, ale jest to postać inspirowana zdecydowanie Zdzisława Marchwickiego jesteśmy teraz po pierwszych pokazach przedpremierowych w Katowicach i w Krakowie jedno niebawem, ale jestem mordercą 4 listopada wchodzi na ekrany kin, ale wierzę, że tylko nie dodają, że w reżyserii Macieja pieprzy no zgadza się na srebrne Lwy w Gdyni jak najbardziej zasłużone, ale skończył tylko ten wątek wiesz, czego się boję, że za chwilę już ludzie nie będą mogli na na mnie patrzeć nie będą już mogli słuchać tembr mojego głosu, ponieważ ceny Kubik wyskakują ostatnio z każdej lodówki i ta może być nie do zniesienia męża także przeprasza z góry państwa sam powiedział, że w twoim filmie nie występuje, że jest tam z lodówki nie wyskakuje stajesz za lodówką powiedział i decyduje jest w tej lodówce jest tak, ale ale, jeżeli państwo odrobinę tak się jakoś skupią uważnie obejrzą ten film albo uważniej słuchają ścieżki dźwiękowej to tam pojawia się mój głos jako ten kasandryczne głosy prognozy pogody, bo tam wraz z AGH stos zostanie zalany przez powódź i IT jako męska Kasandra, jakby złowieszczym tonem oznajmia co się wydarzy za chwilę, ale jest jeszcze zauważyłem zwróciłem uwagę na to, że w filmach, w których występuje aż pojawia się bardzo często wątek policję i policjanta i pojawia się bardzo złym kontekście w kontekście na obarczenie KE psychicznego w kontekście jakichś związków z ze światkiem przestępczym w kontekście albo oczywistej nieprawości albo ukrytej nieprawości domyśla jestem mordercą, bo przecież tam jak powiedziałeś głównym bohaterem jest policjant, a nie tylko osądzone morderstwo, ale to właśnie finalnie ten policjant okazuje się największym mordercą zgadza się to znaczy to jest taki rodzaj gry, którą prowadzi reżyser Maciej Pieprzyca na początku widz jest przekonany o tym, że to właśnie moja postać jest tym faktem jest tym złym jestem mordercą natomiast powoli powoli kolejne informacje padają kolejne wydarzenia i nagle role to sytuacje odwracają się o 180 stopni jedzenie wymyślane, bo film jest oparty na prawdziwej historii śledztwa i tam o oskarżany był marchwi ski tak i ta twoja postać jest właśnie odnosi się do do postaci prawdziwe Marchwickiego no ale właśnie ten śledczy policjant, który na sprawie Marchwickiego zrobił karierę zawodową ogromną jak się okazuje Noel kosztem wielu ludzi i przelewki opartą na kłamstwie inna to jest historia przerażająca absolutnie przerażająca mało tego pozwolę sobie nawet wymienić jego imię i nazwisko, ponieważ zacząłem śledzić tego człowieka on wprawdzie już już nie żyje, ale pan Jerzy gruba, który był dowódcą grupy operacyjnej Anna i które był winien stracenia 2 niewinnych ludzi w moim głębokim przekonaniem polecam państwu dokumenty Maćka Pieprzyca, który zrobił 90 ósmy roku jest dostępny na YouTubie pod tym samym tytułem jestem mordercą, gdzie udało mu się dotrzeć już emerytowanych, ale jednak prawdziwych milicjantów, którzy pracowali w tej grupie i którzy przed kamerą opowiadali o wszystkich właśnie kłamstwach oszustwach totalnej największej chyba w PRL -u mistyfikacji milicji Obywatelskiej, ponieważ stracono Zdzisława Marchwickiego jak również jego przyrodniego brata Jana na 35 lat posadzono Henryka Mościckiego do odwieszenia to był i kiedy macie gdzieś na informację, że ten, że Henryk po 25 latach bodajże wychodzi z więzienia wpadł na pogrzeb się z nim spotkać ten wyraził zgodę i chyba taki był pomysł punkt wyjścia do tego filmu dokumentalnego to jest film absolutnie wstrząsający, że państwo zobaczą rozmowę z dziećmi Zdzisława Marchwickiego, które rozklejają się przed kamerą ponieść pamiętają jak zostały zmuszone do łamania w trakcie procesu i oskarżania swojego ojca, że palił jakieś buty, że miał poplamione popem ubranie krwią i się rozsypują zupełnie przed kamerą to naprawdę to jest obraz, który zostaje bardzo w głowie, a wracając do tego i Jerzego gruby to jest człowiek m. in. odpowiedzialny za pacyfikację kopalni wujek, bo jemu podlegały oddziały ZOMO on potem w wyniku tego procesu Marchwickiego awansował tak został komendantem głównym milicji w Katowicach, a potem zupełnym przypadkiem nie po książce po lekturze książki Cezarego Łazarewicza o Grzegorzu przemy ku zacząłem śledzić jak gdyby z różnych punktów widzenia tamtą historię trafiłem na książkę kierowcy karetki pogotowia pana Michała Wysockiego, który ze swojego punktu widzenia opisał co się działo się z Przemkiem i tam natrafił jednak kserokopie różnych dokumentów, które pan Wysocki wyciągnął z IPN -u i wyobraź sobie, że całą sprawę związaną z nos, że za sprawą Grzegorza Przemyka Czesław Kiszczak przekazał właśnie Jerzemu w grobie krzyż Grunwaldu na Śląsku Marian Banaś, ale awansował został zastępcą komendanta głównego, ale milicji Obywatelskiej to był chyba po osiemdziesiątym 0304 . roku facet od mokrej roboty krótko mówiąc no to jest postać, której wartość myślę przyjrzeć to jest doskonały materiał też oczywiście na historię filmową, ale ale, ale pojąć, że tak pięści mi się już w kieszeniach samych same zaciskały się Stróż prawa, który okazał się mordercą zgadza się, zwłaszcza że wieś i w przypadku Barlickiego w przypadku przymyka nigdy nie winni tak naprawdę nie zostali osądzeni to jest to jest nieprawdopodobne, ale w tym zapale twoim, żeby dojść jak to było czytasz książki czy każdy aktor tak się przygotowuje nawet nie swojej roli władzy przecież teraz śledzić postać która, kto inny zagrał w filmie widzę w tym taki zapału powiedziałbym wykraczający poza rolę aktora wyrwał mu całkiem prywatne oczywiście ta ta historia związana z Jerzym grubą, jakby sama do mnie sama do mnie zupełnie nieoczekiwanym momencie nieoczekiwany sposób wróciła, ale tutaj zdecydowanie bardzo, gdyby państwo chcieli spenetrować, jakby tamte wydarzenia to książka Przemysława Semczuk, a p t. wampir z Zagłębia to jest absolutny tutaj mistrzostwo świata wszystko precyzyjnie opisane, gdyby inna na tej lekturze, jakby miała zbierała dostałem te informacje, które były niezbędne do do stworzenia roli, ale ja na samym początku zapytał Maćka to była dla mnie chyba najbardziej istotne informacje reżysera reżyser Maciej Pieprzyca czy ja w twoim filmie będę grał Zdzisława Marchwickiego i pamięci rzekami sercem i spadł, kiedy usłyszałem, że nie, że twoja postać nazywa się Wiesław Kalicki, czyli wiesz ja bałem się tego, że będę musiał kogoś naśladować kopiować no i udawać czyją jest gestykulacja charakterystyczne, bo bardzo miał taki sposób artykulacji Zdzisław Marchwiński, a ja jednak mam także gdzieś ty jednak przez siebie przez swoją wrażliwość muszę to postać przefiltrować i ich stan, kiedy dostałem taką kwotę wolną rękę o tym od reżysera zaczęliśmy rozmawiać no i stąd pewnie dosyć ryzykowny wydawałoby się pomysł długiej wielkiej gęstej Brody, która za możliwe specjalnie do do tej roli jak państwo zobaczą to nie jest absolutnie Broda klejone przez to charakteryzatorów tylko to jest moja własna z wielką przyjemnością się tej Brody pozbyłem o przyjemność sobotnia akcja ma taką drogę po co swędzi i wiesz co jest problem zjedzeniem głównie ze związania z Eurolandu jak morduje tak generalnie w 1 ręce łyżka uwielbiam zupę na przykładach w drugiej ręce serwetkę, którą cały czas trzeba go wycierać sobie twarz ty Mucho po prostu o okropne natomiast jest jeszcze 1 rzecz, której chciałem powiedzieć, jakim takim albo nawet 2 rzeczy to jedyna fajna, a druga mniejsza danina od, który ma zacząć zastygnie fajne jest to, bo jest szansa, że w takim klimacie niechaj nosi nazwę, więc ja pamiętam jak moja rodzina jest z Gliwic my mamy się urodził w Gliwicach i mój ojciec ja pamiętam jak my wtedy wprawdzie Damian k par la, bo jest osiemdziesiąty dziewiąty rocznik, a wampir grasował na przełomie lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych, ale pamiętam dziś takie strzępy wspomnień albumów opowieści mojej babci czy mamy od tamtych czasach, kiedy na Śląsku panowała straszliwa psychoza po prostu totalny strach kobiety bały się wracać same do domu po zmierzchu, bo zginęły 1 po drugie, jak dodała Waldemar morderstwa był w krótkim odstępie czasu tak, ale też one były, jakby z różnymi w różnych odstępach czasu, że czasami przez 2 lata nic nie działa potem nagle ofiara za mnie za ofiarę i normalnym widokiem na Śląsku byli mężczyźni ojcowie mężowie narzeczeni, którzy z prętami metalowymi prętami w rękach czynie między łóżkami do opon samochodowych czekali na swoje kobiety na przystankach tramwajowych filie czy autobusowych i żeby odprowadzić niebezpiecznie do domu pamiętam jak mój dziadek Stanisław Drzyzga, a babcia pracowała w kawiarni Lotos w Gliwicach jeździł po nią specjalnie do tej kawiarni ona kończyła w nocy ramię północ czy pierwsza w nocy odbierają i zawoził do do domu i ten strach był naprawdę paraliżujący, który panował na całym Śląsku i paradoksalnie, kiedy ogłoszono, że wampir został schwytany, kiedy Marchiński zostało uwięzionych to w mieście ludzie odetchnęli z ulgą zaczęli normalnie żyć przypadkiem, jakby te morderstwa już nie wydarzyły na tyle tylko, że złapano w moim głębokim przekonaniu niewinnego i skazano niewinnego człowieka wyrzekła to powiedzieć przypadkiem jak to tłumaczy żona się wtedy skończyła morderstwa wiesz co to ja mam ja mam swoją teorię zresztą Maciek gdzieś tam wyrwy w i w tym dokumencie i filmie fabularnym daje pewne tropy, kto mógł być prawdziwym wampirem natomiast nie chciałbym wyrokować, bo jednak nie ma twardych dowodów, a przede wszystkim przy czym pokazowym spektakularnym procesie Zdzisława Marchwickiego jego i jego rodziny wydano wyroki skazujące na karę śmierci nie mając twardych dowodów tylko na podstawie poszlak to jest absolutnie, gdyby mija się z kanonem prawniczymi takich rzeczy się w historii, jakby jeszcze nie takie rzeczy nie wydarzyły się łatwiej było zapotrzebowanie społeczne na znalezienie ofiary i na stracenie i Banaś m. in. 1 z ofiar była bratanica ówczesnego pierwszego sekretarza Edwarda Gierka i trzeba było znaleźć ofiary znaleziono ją i stracono jej zresztą ta scena w egzekucji w Wilnie jestem mordercą jest wstrząsająca mówi tak tak powiedzieć, że już latem jestem przez jakiś ułamek sekundy, ale zobaczyłem na na ekranie, ale jak zobaczyłem jasno w Gdyni zresztą z mężem pierwszy raz silnym Maćka piętrzący net tam zobaczyłem swoją twarz taką zupełnie w wygraną z emocji i zobaczyłem już właściwie takiego stojącego trupa gdzieś po drugiej stronie z nieobecnymi oczami ruszy z ogoloną brodą taki po prostu na to kto to się trochę trochę się przeraziłem no i tamte emocje, które były dosyć tego dosyć ekstremalne to tak jak też też wróciło po, ale po drugim po długim czasie zakończyć taki film tron ile dochodzi do siebie, bo wieś psychika człowieka jest ta sama czy czy jest się aktorem czy jesteś prywatnie Arkadiusz Jakubik klienta to działasz na mem tej samej psychice ja wiem, że zawodowstwo polega na tym, że było miejsca oddzielać, ale i jak to w praktyce wygląda wiesz co to są ja mam także w dacie funkcjonuje dosyć takiej psychopatycznego sposób w tym w tym w tym w tym zawodzie bardzo zazdroszczę również inne aktorom takie umiejętności czy też po prostu zawodowy instynkt samozachowawczy ja rozumiem, że pracujący na planie takiego filmu n p . jaka jestem mordercą nie można nie można cały czas być w tym w tym świecie krótko mówiąc funkcjonuje się bardzo chętnie uciekamy od in od tego świata nie rozmawiając o różnych błahych rzeczach, podając sobie anegdoty gniewem dzwoniąc do do dzieci do do żony jakby, uciekając z tego dumny z tego świata tylko ja tak czy po prostu nie, ale nie nie potrafiła tak mu się z tą swoją postacią chodzić cały czas cały czas ich sam ze sobą rozmawiamy raczej się eliminuje od od Towarzystwa aktorów czy 333 czy ekipy technicznej gdzieś tam się zamyka w swojej skorupie i cały czas przerabiamy tego swojego bohatera rozmawiając z San samemu ze sobą i to jakieś Strachy na schizofreniczne zachowanie aleja aleja inaczej po prostu nie potrafi nie potrafię, jakby tak na 4 k zamienić się w postać, kiedy słyszę uwaga zaraz będzie ujęcie dobrała kamera akcja poszło i i niektórzy aktorki aktorzy potrafią tak po prostu się nagle zamienić wiatraka, a ja tak nie nie potrafi, a po drugie, przy filmie jestem mordercą było mi o tyle łatwiej, że zdjęcia były kręcone w Warszawie co to znaczy, że jednak o tej będąc w tej postaci przez 1214 godzin plan zdjęciowy nową miałem możliwości, kiedy skończyłem dany dzień zdjęciowy, kiedy zaczynają się Ross charakter zachowywać się zmieniać kostiumy prywatne ubranie, kiedy wszedłem do samochodu i wracałem do domu to ja miałem ten czas taką szansę wracając do tego swojego najważniejszego portu bazy do swojej rodziny, żeby powoli to napięcie ze mnie zeszło i żebym mógł w domu, kładąc się w swoim łóżku na chwilę o tym jednak za zapomnieć o wiele trudniej inaczej jest, kiedy nie są to tzw. zdjęcia skoszarowanych w jakimś wyjazdowym miejscu, gdzie jednak ekipa aktorzy tym filmem żyją przez 24 godziny, kiedy kończy się plan potem spotykamy się wspólnej kolacji i rozmawiamy o tym co zrobiliśmy o tym co będzie jutro potem tam siadamy oglądamy jakiś mecz albo albo rozmawiamy i to cały czas z tym filmem się szerzej łatwiej zdecydowanie wrócić do domu, gdzie jest szansa, żeby o tym, się zapomnieć o wizji teraz jest okazja, żeby powiedział to optymistyczne, a na optymistyczny cha cha cha, a na optymistyczne jest to, że to była wiosna 2015 roku i słuchać dzwoni do mnie Maciek Pieprzyca i mówi Arek słuchaj wiesz co napisałem taki scenariusz jestem mordercą elitarną mać słyszałem, bo to ono tam wieść gminna już rozniosło, że to jest świetny tekst no no fajnie fajnie i wiesz ja tak powiedzieć, że ten scenariusz tak pisałem zmyślą o tobie i tam jest taka właśnie postać tego wampira, że może być chciał rzucić okiem na ten scenariusz może być chciał zagrać w tym moich i mnie zatkało i wiem Maciek części przez musiałem młodzieży pisały scenariusz myślałam mnie no słuchaj, którzy nigdy w życiu nikt w żaden z reżyserów czy scenarzystów nie powiedział mi, że pisał scenariusze z myślą o dzieła jestem pod wrażeniem powiedzmy tylko Maćku ale kiedy przewiduje, że zdjęcia robi zdjęcia chcemy rozpocząć jesienią tego roku jesienią 2015 roku na ich terenie była długa pauza w mojej strony padło wtedy zdaje się niecenzuralne słowo, jakie cechy jak chore na nowo w Chinach o Kurka hitach jak i mówi Maciek błagam się nie tylko nie jest tylko mniejsze, ponieważ miałam jak już umówione zdjęcia okres zdjęciowy właśnie jesienny dołącz do swojej prostej historii o morderstwie na nie sposób było tych zdjęć przesunąć i byłem szoku naprawdę, bo Maciej Pieprzyca razem z producentką Renatą Czerniakowską tak ułożyli kalendarzu tego filmu, że wszystkie sceny bez Halickiego nakręcili jesienią 2015 roku i poczekali na mnie do wiosny w lutym w marcu 2016 nakręciliśmy wszystkie sekwencje z kaliskim jestem bardzo im także zobowiązany i to nigdy tego nie, ale nie za nie zapomnę i w ostatecznym dowodem, że naprawdę ta rola była napisana dla firmy natomiast być może Maciek wiedział do pana do serca to też śmieszną rzecz, żeby cały czas tam nie mówić o smutnych sytuacja pamiętam jak, bo spotkaliśmy się z Maćkiem przy okazji filmu chce się żyć na 2 lata temu bodajże i pamiętam, że wtedy na to by to był żart niby, ale jakoś tak mi przyszedł do głowy, kiedy odbierałem nagrodę za drugoplanową rolę męską na Orłach to powiedziałem publicznie, zwracając się do reżyserów, że akurat tak się złożyło, że role w filmie Maćka Pieprzyca chce się żyć dostałem po aktorze tam jakim, który miał akurat zajęte terminy był to bodajże Zbyszek Zamachowski jak sobie proszę państwa przypomnę to jak rok temu stałem tutaj również odbierałem nagrodę za drogówkę, toteż rolę poetyckiego sierżanta też dostałem po jakimś aktorze, który na jakimś po koledze Robercie Więckiewicz, który też akurat wtedy miał zajęte terminy na teraz do reżyserów się zwróciłem, że Szanowni państwo, gdyby któryś z kolegów aktorów miał zajęte terminy to ja mam bardzo dużo wolnego czasu proszę śmiało do mnie dzwonić małej może się uda no nie wiem czy teraz tak bardzo wolnego czasu, ale wie z Oscara mówi się nagroda to ja byłem bardzo rozczarowany tym, że na festiwalu w Gdyni za tę rolę jestem mordercą film konkursowy nagradzane nie dostałeś nagrodę jej życie tam nie dostrzeżono, bo to jest wybitna kreacja mówię coś patrząc czy raczej bardzo szczerze bale bardzo dziękuję, ale byłem 1 jednocześnie też bardzo zdziwiony, że w konkursie nie zna się twój film prosta historia o morderstwie to jest swing u córy wyreżyserować i napisałeś wspólnie z Igorem Brejdygant ten scenariusz i Grzegorzem Stefańskim tak ma w Warszawie jego pomysł na linii nic to jest taki kryminał powiedziałbym z drugim dnem bardzo są dobrze się oglądający powiedziałbym, że tam gdzieś w cieniu stoi świeczka pisze kłania, bo to jest film Sass PSM co się zowie dawnym byłem tak zaskoczony o VAT na cały rynek jak udało ci się nie zaskarży jest ogromny komplement, bo zawiesił kilka filmów widziałeś, że po nas tym bardziej doceniam ich naprawdę szczerze powiem, że nie rozumiem, dlaczego ten film nie znalazł się w konkursie, acz pozwól, że nie będę tego komentował po prostu komisja selekcyjna kieruje się swoimi gustami to, że te gusta są takie niewinne to pozwolę sobie spuścić na to zasłonę milczenia natomiast mam do tego on o tyle dystans, że pamiętamy bardzo podoba właściwie identyczną sytuację z moim debiutem fabularnym, czyli z prostą historią o o miłości, który to film również nie dostał się do do Gdyni, a potem obronił się sami mieliśmy świetne recenzje festiwale jak liczne nagrody i pamiętam, że przecież byliśmy też nominowani do Orłów za ten właśnie film także historia się powtarza no no nic trzeba trzeba iść dalej robić swoje zaczęliśmy rozmowę tego, że jak się robi dużo różnych rzeczy to czasem się obraca przeciwko i co mam wrażenie, że użyty jako aktor i reżyser jednocześnie stanowić pewien kłopot taki formalny dla dla wielu ludzi coś mu, że być narzeczy naczelnika, którzy się zajmą graniem, a reżyserzy reżyserowanie poproście, żeby było takich podziałów pisarze Melchior Hansa Hartiga jest też była w prowadzenie teraz chwilę przerwy zaraz, że państwo wracamy i zaraz powiemy dużo bardziej szczegółowo o prostych historia morderst w, a także jeszcze 1 roli w tym sezonie, którą zagrał Arkadiusz Jakubik w filmie Wołyń zostańcie z nami witam państwa ponownie Tomasz Raczek Szczerotok dzisiaj taka rozmowa 11 Anglicy mówią w tej strefy jest Arkadiusz Tomiak Kubickiemu, więc dobre pełny obraz oraz o kolejny dzień gra bardzo słusznie może być i dobry wieczór dzień dobry, bo nasz program po emisji w radiu TOK FM mogą państwo zawsze odsłuchiwać także w internecie o każdej porze dnia i na co ostatnio zostałem korespondencja od słuchacza, który napisał panie Tomku słuchałem audycji w czwartej rano, bo nie mogłem zasnąć naprawdę była już po raz ósmy dziękuję, więc krótko mówiąc niedawno jest bardzo na miejscu mówiliśmy o filmie prosta historia mordercy, który właśnie jest teraz naszych ekranach i wracam do maja o uwagi z początku naszej rozmowy, że coś z policją się dzieje w twoim życiu intensywnie, bo tym razem jest to film, w którym oglądamy rodzinę policjanta Krym nie jest z wydziału kryminalnego Andrzej Chyra gra tę postać i naprawdę jest to tak naprawdę firma przemoc przemocy rodzinnej, a także w tle o świecie, w którym zło wyłazi z każdego konta zgadza się resort wracając do początku do tego pierwszego pytania myślę sobie, że nasze środowisko policyjne jest po prostu bardzo wdzięcznym filmową środowiskiem dlatego też pewnie jak gram tak często w filmach, które będziemy się właśnie w takim ani innym świecie, a drogówka to przecież też wokalisty drogówka jestem mordercą czy teraz prosta historia o morderstwie natomiast myślę sobie, że mechanizmy, o których opowiadają te też filmy jak gdyby próba, jakby z penetrowania tego co się dzieje w człowieku bardzo tam gdzieś głęboko w trzewiach albo relacji, które funkcjonują pomiędzy mężczyzną i kobietą myślę teraz o prostej historii o morderstwie, bo tam najbardziej interesowały mnie te toksyczne chore relacje rodzinne, na których próbują ludzie zbudować fundament swojego funkcjonowania z żoną głównego bohatera którą, którego gra Andrzej Chyra i jest liga gra raz i to jest wstrząsająca kreacja wieszczy jestem absolutnym admiratorem talentu Kingi powiem ci że, pisząc z Grzegorzem Izydorem scenariusz miałem przed oczami twarz Kingi tak wymyślając, jakby postać Teresy Lach tejże matki to pan dały mi od razu twarz Kingi do wrażliwości na molo magnetyzm Adama no po prostu ma to coś się po prostu patrzy na nią i zalana żywność nic mówić o ZOZ jest tam dużo scen, w których odbiera już umowę z West zgrozy, która zaczęła ją dotykać i wtedy napięcie nie opada tylko RAŚ zgadza, bo to co się dzieje w niej, a one nie może nawet tego wypowiedzenia znajduje słów, ale nie ma ani odwagi ani umiejętności już mówienia w tej sytuacji, ale wszystko się czyta natomiast właśnie ma oczy ma oczy, które wystarczy spojrzeć w tych oczach jest wszystko zapisane to co tam po prostu bulgocze coś gotuje gotuje w środku no to fantastyczna rola rola Kingi natomiast jeszcze tylko skończymy się im się, a propos tego świata policyjnego, że jednak, gdybyśmy zmienili uniformy, gdyby nie założyć mundury strażaków albo uniformy listonoszy czy też hydraulików to zasada tych tych relacji byłaby byłaby taka sama krótko, mówiąc że gdyby próba spenetrował Ania pół człowieka jako człowieka nie tylko człowieka policjanta to to jest próba zmierzenia się już tajemnicą pochodzenia zła nie wiem tego, po której stronie człowiek się rodzić po Jasnej czy po Chiny czy po ciemnej stronie mocy to to są takie pytania, na które które sobie zadawałem bez względu, jakby na to, do której grupy, jakiego środowiska byśmy próbowali je podczepić tam jest jeszcze jedno zjawisko bardzo ważne dziedziczenie przemoc to jest także punktem wyjścia, kiedy dostałem 5 lat temu scenariusz Grzegorza Stefańskiego p t. piętno to tom to to była właśnie rzeczy zupełnie inna filmowa historia natomiast to był tekst poruszający właśnie temat przemocy domowej i to był temat, który dziś tamują taką wiesz co kościół strunę poruszył wrócił jakiś taki obraz z mojego rodzinnego miasta z mojego osiedla, gdzie wszyscy wiedzieli, że milicjant tłucze swoją żonę w domu ale kiedy ta kobieta wychodziła, a dniem po zakupy do domu w ciemnych przeciwsłonecznych okularach była jesień albo tam zima to wszyscy odwracali oczy i udawać, że euro niczym nie wiedzą ze mną na czele straszy się tak jakoś pewnie wstydzę ale, ale pamiętam jak w głowie ten ten obraz i stąd jak gdyby pomysł, żeby spróbować wejść w ten świat, żeby go eksplorować poznać i tak się stało teraz rozumiem, skąd z takiej powracający obraz w swoim filmie właściwie rodzaj refrenu, kiedy pokazujesz elewacje domu, w którym mieszkała rodzina milicjanta trendami nie jest bardzo ładne obrośnięty dzikim winem z daleka to dzikie wino wygląda uroczo wręcz, ale kamera w zbliża się do niego i wbija się, jakby w dzikie wino w głąb i ana przestaje być ładne prawda dalej trochę faluje trochę trochę uwodzi, a trochę przeraża czyli jakby co jest pod tym dzikim winem jest ona była dymem tam było jeszcze także to akurat nie weszło do dochodów firma nakręcili mieliśmy kilka takich sekwencji, gdzie w roli głównej wystąpił właśnie ten dom z tym z tym bluszczem z tym dzikim winem, ale to godzinne sekwencję wyobraź sobie, że w tej zieleni tego domu mieszkały setki ptaków, które tam po prostu co chwilę startowały no i lądowały w tym w tym w tym już kilka razy zagotowało, a tam cały czas po prostu obyło się erupcja dźwięków ruchów do Dudy ten bluszcz ten dom żył krótko mówiąc, ale niestety nowy do historii nie było na dzienne ujęcia z tego domu po potrzebne ten refren był był niezbędny, ponieważ to co ja lubię w kinie to jest nie linearnie chronologicznie opowiadanie historii to jest proponowanie widzowi takiej pewnej zabawy łamigłówki i filmowy, bo jak traktuje widza jako swojego inteligenckiego kumpla i dajesz mu kostkę Rubika będą uważać, żeby się bawił w rozwiązywanie pewnych czy to kodów czy to właśnie nie prostych historii mianowicie mamy z 1 strony dramat obyczajowy psychologiczny zaangażowany społecznie, gdzie się właśnie do dotykających tematu przemocy domowej, ale nie tylko pod tym szyldem bardzo chciał porozmawiać, ale też co powiem, że mamy rodzinne, czyli policjant jego żonę i 3 synów tak z 1 najstarszy kończy szkołę policyjną zaczyna pracować z ojcem powraca do swojego miasteczka z drugiej średni na nie wiadomo jeszcze co będzie robił dalej są podejrzenia, że idzie nie w dobrą stronę tak z, a trzeci najmłodszy taki słodki chłopaczek ale, ale naznaczone pewnym piętnem, bo jest głuchoniemy oni potrafią rozmawiać z językiem migowym dało między sobą, ale też z największą tajemnicą bo, bo jak najmniej ma okazję do tego, żeby powiedzieć z urazem i nasz główny bohater, bo są historie opowiadane przez najstarszego syna Jacka Lacha tego policja policja, ale dla młodego znakomicie zagrał go Filip Pławiak bardzo długo szukałem to prawda twórcy głównej głównej roli to na to jest kolejny temat w końcu udało mi się na post znalazły Filipa no i jest młody niedojrzały jednocześnie i ma i ma to co się, czego predestynuje do do zagrania do grania głównych ról ma ten rodzaj no i energii wrażliwości wręcz delikatnością artysta kolejna dygresja bessy na początku zupełnie inaczej to postać wyobrażałem jednak to miał być silny młody mocny facet, który podejmuje walkę ze swoim ojcem na śmierci życie no, a być może nawet ona na pięści, a ten rodzaj energii, który niesie, którą niesie ze sobą Filip i zupełnie inna to jest wrażliwy wręczyły delikatny szlachetny nasz kochany chłopak dlatego twardości nie narobi jeszcze większe wdrażanych tak i trzeba było odrobinę zmienić scenariusz pewne motywacji relacji pomiędzy postaciami, zwłaszcza na początku tej historii, kiedy Jacek Lach dostał twarz Filipa Anna Filip Pławiak, ale jest to dygresja dygresje teraz wrócę jeszcze do tej militarnej opowieści, a propos tego bluszczu tego refrenu z fasadą domu, bo z 1 strony na przód kolejna dygresja, skąd się w ogóle wzięło wiesz co jak syn przypomnę też o połowę lat osiemdziesiątych i to moje osiedle w opolskich Strzelcach to wiesz co to się nic krótko mówiąc nie zmieniło może jedziemy trochę lepszymi samochodami może mamy bardziej elegancko urządzone mieszkania, ale nie wiem równiej przystrzyżone trawniki odmalowane fasady domów takie właśnie piękne jak oglądamy w prosty historia morderst w, ale za drzwiami tych domów dzieje się tak samo myślę, a może, a może nawet jeszcze gorzej jak pamiętamy statystyki sprzed 5 latek zacząłem, jakby eksplorować temat przemocy już wtedy były absolutnie porażający, ale po 5 latach spojrzałem parę tygodni temu, bo się ukazały na najświeższy jest jeszcze gorzej bobry sobie, że 36 % Polaków przyznaje się do tego, że miało kiedyś do czynienia z przemocą łuski, od którego się z członków swojej rodziny, a ponad 2 co świadczyło to i tak doświadczyło, a ilu z nich przeniosło następna doraźnie, a 23 Polaków zna ma znajomych bliższych lub lasu, gdzie taki problem funkcjonuje także to jest naprawdę bardzo, że tak powiem no poważny problem, który tak często jest zamiatane pod dywan wstyd strach, który kieruje tymi ludźmi, żeby kłamać oszukiwać, że nic nie dzieje, że wszystko jest w porządku no jest jest jest porażający no i to jest tak czy mamy z 1 strony dramat obyczajowy zaangażowany społecznie i to się właśnie wzięło ale jakby z pierwszej takiej lektury i rozmów z Grześkiem Stefańskim, ale potem trochę mnie, że się bardzo szybko w kinie Muza i my takie wrażenie, że fajnie, by było ubrać ten dramat społeczny w rodzaju garnituru kryminalnego thrillera, żeby jednak wrzucić tam to pytanie, kto zabił, żeby przestać 1,5 godziny utrzymać widza widza w nas w napięciu, żeby dać mu taki rodzaj haka, którego będzie przytrzymał przez to 1,5 godziny, a ponieważ akcja tego thrillera i tego dramatu psy ulicznego dzieją się w różnych sferach tymczasem przestrzennych krótko mówiąc i one wymieszane ze sobą powodują, że widz musi być bardzo uważnie, żeby się tam, gdzie w tych światach w tych czasu przestrzeniach nie zgubić, a jeśli się nawet zgubi to dostaje właśnie konwent jakąś podpowiedź, żeby wrócił na właściwy TOK TOK narracji tak się dzieje muszę powiedzieć, że nie miałem takiego poczucia lęku przed zagubieniem pomimo mnie, że pomieszały się czasy i mamy ich co doprowadziło do tej historii co wynikało z tej historii, bo film rozpoczyna się on od odkrycia morderstwa po prostu apotem dopiero dowiadujemy się coś z czego wynikał ten refren, który mówił wtedy fasady domów z dzikiem winem z tą zielenią, która obrasta fasadę domu to jest właśnie refren, który gdzieś tam ma być tą wędką dla widza gdzieś na rozdzielać właśnie te czasy przestrzenie, ale skoro przemocy mówimy to chciałem jeszcze do tego trzeciego filmu o swoim udziałem dotrzeć, czyli do Wołynia Wojtka Smarzowskiego, bo to jest dopiero film o przemocy, której notabene bardzo się boimy wieś rozmawiam z licznymi widzami i większość z nich, gdy pytają co ja myślę o filmie Wołyń ja odpowiadam, że uważam ten film za niezwykle udany za wybitne i panowie jestem bardzo zdziwiony, że nie został nagrodzony w Gdyni, bo to wydaje się w ogóle największym przeoczenie tegorocznego festiwalu no ale wskażę że, gdy to mówię to słyszy w odpowiedzi wie pan tak my pewnie ma pan rację, ale ja się boję boję się pójść na Wołyń, bo jeszcze obrazów z tej tragedii tej rzeźni życie jest wystarczająco okrutne nie mam odwagi, żeby iść do kina na liściach nie jestem w stanie zrozumieć tej tezy tej argumentacji kosze czy nie będę porównywał Wołynia do do gatunków filmowych, które epatują przemocą i i tam się, gdzie krew leje się krótko mówiąc gęsto natomiast w moim głębokim przekonaniu ostatnie filmy Smarzowskiego to jest na to jest wielkie epickie dzieło, które tak duży wchodząc w górnolotne tona, a trudno inaczej tym obrazie filmowym mówić stanie się częścią naszej kultury zbiorowej tożsamości i historiograficzne tożsamości Polski ten film zostanie ona na zawsze i ich bardzo dziwi mnie to, że że, zwłaszcza w ciągu ostatnich 27 lat wolnej Polski dziwnie rozumiana polityczna poprawność doprowadziła do tego, że nikt nie miał odwagi wziąć się za za ten temat myślą o zrobieniu filmu no a kiedy Smarzowski miał odwagę i dokończył pomimo wielu trudności także finansowych to film został pominięty może nie całkowicie w każdym razie w głównych nagrodach w Gdyni co pokazuje, że dalej faktorem ten lęk przed tematem reżyser Smarzowski nie nie po raz pierwszy został pominięty w rozdawaniu nagród głównych złotych Lwów na festiwalu filmowym w Gdyni myślę, że się do tego przyzwyczaił i i ta jest pewnego rodzaju norma, gdyby coś zmieniło byłoby to ogromne za zaskoczenie, jakie wrażenie tylko film Róża, który przegrał z takim tytułem, w którym dobrze nie Essential Killing czy cieczy czy 3 czy wesele z kim tam przegrał na to są filmy, które zostały krótko mówiąc, a tamten może niekoniecznie z Wołynia jest filmem o mniej więcej tak ważnym dla Smarzowskiego jak ziemia obiecana była ważna dla Wajdy moim zdaniem to jest film mocy, którego właściwie rozpoczęła się myślenia Smarzowski jako takim naczelnym Narodowym reżyserze, który podejmuje najtrudniejsze tematy to, łącząc w sobie wrażliwość z niezwykłą odwagą i z niezwykłą mięcho i umiejętnością trzymania się swojego niezależnie od tego kto jakie naciski na niego wywiera wielkość człowieka, który robi filmy w moim głębokim przekonaniu polega nie tylko na zdolnościach artystycznych umiejętnościach organizatorskich umiejętnościach, ale także inne skali humanizmu człowieczeństwa, które taki artysta i troił, by takie artysta z sobą reprezentuje i skali wpływania na emocje innych ludziach także na 1 umiejętność odczuwania innych ludzi, a w tym wypadku wały niem Smarzowski pokazał że, że jest już absolutnie pełnym artystą który, który jest w doskonałej formie, ale grasz tym filmie 1 z nową bardzo ważnych postaci Polaka Polaka który, który jest wójtem prawda ta jest miastem nawet nawet sołtysa sołtys MO sołtysem, żeby nie pomylić z funkcji jest też ważnym Polakiem jest też na dodatek ważnym także emocjonalnie dla głównej bohaterki, bo staje się niechcianym mężem tak jest oczywiście nowy reżyser Smarzowski prowadzi z widzem taką pewną pewną grę, próbując znam za każdym razem mówić przed każdym kolejnym Fidesz robi filmy o miłości tak czasem zaczyna od wesela, a ja oczywiście czekam na jego komedię romantyczną, która z obiecuje, że zrobi mnie niebawem, ale tutaj również takim klasycznym trójkątem miłosnym jest rozpoczyna się ta hala ta historia, czyli mamy mamy trójkąt w postaci głównej bohaterki, czyli Zosi Głowackiej, którą ja kupuję sobie bodajże za ile ten słabszy płaciłem trochę nas jeszcze do ZUS w całej UE w czasie mediacja runda negocjacji z LO z rywalami z kolegą bracia rakiem tak 10 Morgi ziemi tam jakaś krowa siniaki coś jeszcze on, że konia, by działać właśnie pamiętaj, że Kania będą mierzone nagle trach myślę, że go po prostu za zastrzelone zgodziłem się, bo bardzo potrzebowałem żony moja umarła miałem 2 mam dwójkę dzieci z, o którym ktoś musi zajmować gospodarka za chwilę za chwilę żniwa stanęłyby konieczność kupienia sobie żonę tyle tylko, że mam pecha, ponieważ nie wiemy o tym, że za 8 Głowacka zakochana w ukraińskim chłopaków z tej samej wsi no i to jest taki klasyczny trójkąt renomy miłosnej też punktem wyjścia do opowiedzenia tej tej historii czyli w jakim sensie o miłości to jest film zaczyna się strach jak chłopi Reymonta ale, ale potem szybko staje się ten film zupełnie czym innym, bo wszystkie postaci, które oglądamy w tych pierwszych scenach weselnych potem zostają bez rannych w tym potwornym Vive wojny potem przemoc sąsiedzkiej wreszcie takich firm prowadzących do końca świata, bo VAT wały nie jest filmem o końcu świata, który tego świata, który był na Wołyniu przed drugą wojnę światową ja się skończy i nigdy już do niego nie było ani nie będzie powrotu tak Wojtek powtarza na każdym kroku, że zaczynał pisanie scenariusza, gdy tworzenie kreowanie tego świata, który w swojej głowie od pytania jak to jest możliwe, żeby ludzie byli zdolni to do robienia takich potworności natomiast skończył prace nad tym filmem z taką myślą jak żyć po po końcu świata jak żyć powołany po oko w apokalipsie i powtarza też na każdym kroku, że jak widzowie zobaczą ten film to powinni wrócić po prostu do swoich domów bardzo mocno przytulić dzieci albo najbliższe osoby i docenić, że może wcale nie żyjemy w takich najgorszych czasach pamiętam projekcję w Gdyni, gdzie dedykował te projekcje Maćkowi Maciejewskiemu, który był koordynatorem kaskaderski przy Wołyniu i tam przeniesiono również filmach Wojtka a, któremu właśnie urodziło się dziecko, ale i inni tyle coś coś coś w tym jest nie pamiętam oprócz wielu scen z tego filmu, bo to naprawdę duże państwa jest taka filmowa lektura obowiązkowa jej i chciałbym żeby, żeby bardzo mocno ten komunikat dotarł do państwa, że nie można być tchórzem i nie oglądać wybitnego filmu tylko, dlatego że boją się państwa i mocnych emocji mocne emocje i tak państwa dosięgnął w życiu i tak proszę w związku z tym korzystać z tych mocnych emocji, które mogą zmienić coś na dobre niektóre mogą pomóc zrozumieć mogą pomóc nam stać się lepszymi ludźmi tych emocji nie nie mówię nie unikajmy, bo one są wbre w pozorom lecznicze, ale nie prowadzą do zła do da da do wojny do konfliktu one prowadzą do zrozumienia tego, skąd się biorą konflikty, skąd się zło bierze w ludziach, ale jak się to rozumie to może czasem łatwiej jest tego uniknąć zgadza się absolutnie to jest to jesteś mieszczą ów na tym filmie jest z napisem wydaje się takie a takie zdanie, że ten film ma być mostem, a nie murem pomiędzy oczywiście polską a, a Ukrainą myślę, że to co jest wieloletni proces, który tam, w którym basenu strzegł, ale nie o tym, chciałem powiedzieć, bo tutaj już chodzi polityka do do gry natomiast to co my obserwujemy teraz tuż po premierze tego tego filmu, że ten film stał się mostem już, ale mostem pomiędzy nami Polakami że, gdyby każda strona lewa środek prawa wszyscy nagle w sprawach naszej wspólnej historii, która tak nas ostatnimi czasy zaczyna dzielić, że wszyscy Polacy zaczęli mówić 1 głosem i to jest to jest niebywałe to jest po prostu dla mnie absolutny szok i to jest ogromny sukces tego filmu, że stał się mostem dla nas Polaków i cieszymy z tych cudów, do których kina czasem nas doprowadza państwa to już koniec naszej rozmowy, choć moglibyśmy jeszcze długo rozmawiać bardzo dziękuję bardzo dziękuję również przyjechałeś z ministrem państwa wszystkich jeszcze raz zaprosić do kina na wszystkie filmy, które w tej chwili są na ekranach, a które są związane z naszym gościem znaczy przypominam prosta historia o morderstwie film w reżyserii Arkadiusza Jakubika Wołyń w reżyserii Wojtka Smarzowskiego, w którym Arkadiusz gra i jestem mordercą film, który za chwilę wchodzi na ekrany w reżyserii Macieja pieprzy c, gdzie zawali jest w osądzonej go o wielokrotne morderstwo Marchwickiego, który trochę inaczej nazywa się w Wilnie występuje Arkadiusz Jakubik dziękuję jeszcze raz pozdrawiam państwa serdecznie Tomku dziękuję pięknie z rozmachem i do usłyszenia zatrucie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON - SZCZEROTOK (TOMASZ RACZEK)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA