REKLAMA

Wojenna tułaczka dzieł sztuki. Rozmowa z prof. Wojciechem Kowalskim

OFF Czarek
Data emisji:
2016-10-26 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka programy off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie z prof. Wojciech Kowalski Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz Uniwersytet Śląski z państwem gościem dzień dobry witam serdecznie panie profesorze witam państwa witam pana redaktora o odzyskiwaniu dzieł sztuki dzisiaj rozmawiamy, bo w tym się specjalizuje to Ajax, ale można powiedzieć rozmawiamy o tym, różowo innych rzeczach panie profesorze no warto przy innej Rozwiń » okazji już od plew, bo ten temat jest tak bogaty, że nie warto tracić czasu na inne rzeczy co ciekawe film sala numerem także będzie mówił właśnie o o tym, także dobra wiadomość jest, bo taka, że temat poprzez za pośrednictwem mediów za pośrednictwem kina trafi do szerokiej publiczności, więc być może ci, którzy nie wiedzą, w czym rzecz czy będą mieli okazję poprzez właśnie ten obraz dowiedzieć jak to wygląda on Newsweeka amerykański tygodnik Newsweek mogę powiedzieć tylko, tyle że ja myślę, że to już trafił już też mieliśmy ten film prawda znany panu i państwu pewnie znakomicie o właśnie oficerach armii amerykańskiej, którzy doń niezwykle ofiarnie w czasie ostatniej wojny po inwazji na Europę od strony zachodniej do przyczynili się do znalezienia i zwrotu wielu bardzo dzieł sztuki oczywiście w tym również dla Polski przecież ołtarz wita Stwosza wrócił jako 1 z pierwszych prawda przykładów mało tego był eskortowany do Krakowa przez żołnierzy armii amerykańskiej historia ta będzie opisana w niejednym książce, która niedługo się ukaże się na temat historii odzyskania ołtarza Mariackiego a kiedy znowu w i przyznam szczerze, że mamy w recenzji na ich pierwszych ciułaczy zalecił, aby na twarzy no znakomicie jest dokumentowana jest jakby druga część książki pana prof. Waltosia, który opływał opowiedział szczegółowo po raz pierwszy tak szczegółowej dokładnie i plastycznie, jakbym tak powiedział jak to prof. Waltoś właśnie o grabieży tego ołtarza, a teraz w końcowej fazie jest przygotowanie przez panią prof. Wolską z Krakowa właśnie historii odzyskania z wszelkimi szczegółami, bo tamten żołnierz był uwikłany w zoo był aresztowany 1 z tych żołnierzy były bardzo ciekawe można ponieść dodatkowe oto co pan wspomniał również takie marginalne ciekawe no i historia przesiedział więzieniu Montelupich wszyscy znaleźli się niewinna oczywiście zupełnie jak pierwszą część mam tę tezę tę książkę, a no to znaczenia jest takie zaistnienie na drugą to się sprawa w wydaje się znaczka zrozumiała, kiedy co działo sztuki obraz np. zaginęło w czasie drugiej wojny światowej co znaczy zostało ukradzione właścicielom przez nazistów i potem zniknęło nie wiemy, gdzie jest mojej oczywiście na różnych listach no ale właśnie te listy na niewiele się zdają robota obraz dziś jest nie wiemy, gdzie się u kogoś wisi może jakimś sejfie nie wiadomo sytuacja historia, którą opisuje amerykański Newsweek jest trochę inna, bo oto dzieło, które właśnie zaginęło w czasie drugiej wojny światowej zostało ukradzione wisi sobie legalnie pięknie oprawione oświetlone na Uniwersytecie w Obrazowie muzeum tak, czyli Uniwersytet kochamy, mówi że bardzo my tutaj przez naszą fundację statkom mamy taki obraz mało tego jest zbyt jest to bardzo popularny obraz, bo często przednim młodzi panowie oświadczają się młodym paniom i te przyjmują oświadczeń Biernata zna legendę już tylko na Ławicy reagujemy Nate osoby wisi wisi w którymś momencie właścicielka czy też spadku jeśli masz mówić zaraz hola hola przecież to jest nasze naszej rodziny został ukradziony mamy na to papiery no, więc rozumiem że, gdy wrócisz prywatny kolekcjoner może mówić, a no nie wiem kupię to wczoraj na Targu staroci, ale mogę się z instytucją, która nabywcy w całej gamie i palecie swoich obowiązków no tak, że edukuje także dziś ta stoi po stronie światła, a nie ciemności no i zaczyna się taniec pingwina tak na taniec za to w tym wypadku tego obrazu dużo wcześniej jak pan pewnie wiedzieli państwo jest umorzenie, ale pierwszy w roszczenie do sądu ta spadkobierczyni skierowała ileś lat temu w Szwajcarii w prawda no ale Szwajcaria była zawsze trudnym krajem do odzyskiwania co powiedzieć, bo co tu dużo mówić handlarze dziełami sztuki w szwajcarscy w czasie wojny domy aukcyjne były uwikłane bardzo mocno właśnie handel dziełami sztuki zagrabione mienie w całej Europie, więc jedno później nazwijmy to delikatnie trudno było im się z nimi rozstać do tego stopnia, że były alianckie państwa po zakończeniu wojny 3005 . roku no powiedziałbym spowodowały, że władze szwajcarskie zawiesiły pełnoprawnej z tytułu obowiązywania pełnej prawnej instytucji na kilka lat mianowicie ochrony nabywcy w dobrej wierze, żeby nie można było się bronić, że myśmy nie wiedzieli prawda Skonto są obrazy komuś za zrabowane i dlatego żmija w czasie wojny sprzedawali na Top ów niezwykły przypadek, bo wie pan stara zasada obowiązująca w w całej Europie nagle zawieszona na parę lat właśnie dlatego, żeby umożliwić to pokazuje jak trudno było Szwajcarii coś odzyskać no, a później obraz znalazł się właśnie w Oklahomie i i do hali i i doszło do pewnego no bo bił ten wyrok prawda i z drugiej strony daje pan, iż jest to rzeczywiście byt próba bicia, bo dziś pewne interesy on był w umowie o obrazie pasterka PiS z gitarą tak Pizarra jak najbardziej on był wydawany w ekspozycji właśnie z dnia zaczął nabierać jej cechy w coś stworzyć ta legenda o o tych szczęśliwych o oświadczynach, jeżeli są realizowane przed tym obrazem no, a z drugiej strony jest to, że coś w Polsce też kiedyś była taka dyskusja co jest ważniejsze interes prywatny czy publiczne na roboty jest w obiegu publicznym dostępny w Budziwoju plan i może powiedzieć, że to jest bardzo trudna sprawa, bo Muza nigdy nie są muzea kiedyś mi dyrektor brytyjskie muzeum poziom morza są od tego, żeby gromadzić ani od tego, żeby rozdawać prawda tak najprostszej formule dość brutalnie to powiedział, żeby sprawa była jasna, kiedy zacząłem pytać wiele lat temu restytucję no i wtedy szuka się i to był zresztą jest formalnie, jakby ujęte w taką zasadę, że tzw. zasady waszyngtońskie dziesiątym ósmy roku żeśmy no w kilkadziesiąt państ w zostało zaproszonych przez rząd Stanów zjednoczonych jak ty też tam byłem obecny i przyjęto tzw. zasady waszyngtońskie o dobrach kultury zrabowanych w czasie ostatniej wojny przez Niemców i m. in . tam była taka zasady 1 z tych zasad głosi już nie tylko żona mają być właśnie upubliczniane mają być spisy robione rzeczy poszukiwane z 1 strony z drugiej strony rzeczy właśnie zagrabionych także można próbować kojarzyć z 2 listy prawda jak ktoś coś stracił to może tu w ramach tych, które są ujawniane coś się znajdzie 1100 z 1 z tych zasad było to, że należy szukać słusznych i sprawdzian z 2 Solutions, czyli słusznej sprawie list sprawiedliwych rozwiązań nazwijmy, dlaczego tak, jakby miękkie tutaj miękki posługa dlatego, bo wiemy, że procesy sądowe są trudne potwornie kosztowne nowa Ameryka prawda stany Zjednoczone to wręcz przysłowiowe wysokie koszty pracy postępowań sądowych bardzo wielu ludzi nie będzie ona zostać po prostu prawda, żeby ten proces prowadzić stąd przyjęto taką zasadę i to rozwiązanie w Oklahomie przyjęte wynegocjowane przez Ronalda de RAAF, by właśnie w ramach jego udziału takiego mediacji 1 pokazuje z działania tych zasad znaleziono rozwiązanie nie, uciekając się właśnie do sądów do kosztownych procedur, żeby w jak to się mówi wszyscy byli zadowoleni to znaczy, żeby interes publiczny zaspokojone i prawo własności i szanowane i to rozwiązanie Szanowni państwo polega na tym, że własność obrazu powracała się, że po pojedzie do spadkowego spadkobierczyni właściciela obraz przez 5 lat będzie wystawiony we Francji w instytucji wyboru właśnie publicznej dla klubu PiS w publicznej, którą wybierze właścicielka, po czym po 5 latach wrócił na 3 lata do Uniwersytetu w Oklahomie i tak będzie 3535 w sobie podróżował do momentu aż właścicielka go nie zapisze albo za życia albo w testamencie komuś już ma na stałe pod taką podjęła też Decora takie zobowiązanie może pobrać pozwolę wzrośnie o redaktorze drobną korektę wprowadzić w Pańskiej wypowiedzi jako prawnik mianowicie to prawo nie powróciła to prawo zawsze my stoimy na zamieniono w nastroju właśnie, że one zawsze był dlatego my rozróżniamy mówimy, że dziś jeśli ktoś ma ją odkryłem, że ktoś ma nas w cudzysłowie sejf pozostał przez polskich instytucji zrabowany obraz dział sztuki to nie tylko posiadaczy natomiast własność, jeżeli była prawda, jeżeli to posiadanie zostało utracone w wyniku naruszenia prawa no to ta własność czy obraz ozdabia wracał posiada co do właściciela wraca od posiadacza z powrotem dowody wypadku spadkobierców właściciela, który oczywiście są też wreszcie dadzą też właściciele wiec wrócimy, ale obraz wracamy wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM jak najchętniej prof. Wojciech Kowalski Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz Uniwersytet Śląski z państwa i moim gościem rozmawiamy o odzyskiwaniu dzieł sztuki zagrabionych w czasie drugiej wojny światowej informacje o dziesiątej 20 po informacje wracamy do naszej rozmowy z tygodnika w amerykańskim oczywiście, że Newsweek bardzo interesujący artykuł dotyczący całej tej historii ale, ale też stawia także pojawia się w mediach polskich, więc jeżeli państwo sobie poszukają obraz pasterka to można z przyjemnością i z ciekawością przeczytać co się działo informacje o dziesiątej 23 Cezary łasiczka program Owczarek studio prof. Wojciech Kowalski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rosji Uniwersytet Śląski w przednich formacjach rozmawialiśmy o historii pasterki, która stała się znalazło się rozwiązanie trochę pewnie nie takie, jakie właściciel, by sobie zażyczy właściciel zawsze mówi to jest moje i właściwie to ja mogę decydować czy w pokazowej czy w pokoju czy w kuchni czy sprzedać chciałby decydować no ale w pewnym sensie zostały tutaj inne wartości wzięte pod uwagę rozwiązanie pewnie z naszego punktu widzenia salomonowe z ich punktu widzenia warsztatu niekoniecznie jest okres nie właścicielem i leśnych, ale wie pan proszę pamiętać jak mówiliśmy poprzednio co było alternatywą dla tego rozwiązania sond, a były stare powiedzenie, że na morzu i w sądzie nigdy nie wiadomo jak będzie od daty, a w związku z tym, jeżeli w 2 zlotemu właścicielowi zaoferowano satysfakcjonujące, bo on musiał się na to zgodzić prawda, gdyby się nie zgodził mówi do sądu to nie zamykało mu tej drogi, a skoro mówimy o sądzie to przy okazji tej, ale także innych podobnych wydarzeń podaje tt klub, z którego znamy jako teren byłego już kandydata zamieniam partii Republikańskiej na urząd prezydenta był 1 z posłów wnioskodawców projektu ustawy o mnie ktoś nas dodawał kostek profity, a dwójkowej akcji TIL tu rozejrzy tą ustawą polega na tym, że doktor prawa trafiłby dodaje, gdyby tor do kodeksu powiedzmy amerykańskiego, bo jako prawo precedensowe już istnieje od zechce pan profesor opowie trafiłaby ustawa, która mówi, że właściciel czy też spadkobiercą właściciela zrabowanego w czasie drugiej wojnie światowej ma 6 lat na to, żeby jak, by zgłaszać uwagi, ale od momentu, kiedy odkryjesz tak dobrze, że to dzieło gdzieś tam jest wcześniej ci właściciele, którzy czy właściwie posiadacze projekt korzystali z tego bez takiego przepisu, który wynosi 6 lat od momentu kradzieży, czyli oznacza to, że wiele osób wielu właścicieli musiałby jeszcze w czasie okupacji składać do sądu no, więc oczywiście dla nas się wydaje w letnich w paradoksalnie dziwne i bezczelne, ale właśnie sąd jest sądem prawa z prawem i w wielu przypadkach sądy orzekały na korzyść posiadaczy mówiąc są tak jeszcze 6 lat od momentu kradzieży, żeby zgłosić teraz już jest po atakach no i słusznie pan powiedział takie prawo znaczy stara rzymska zasada dura lex sed lex prawda twarde prawo, ale prawo, ale to prawo zostało przecież musimy o tym, też pamiętać, że to co się stało w czasie drugiej wojny światowej to jest jakiś horrendum, którego nikt nie przewidywało proszę pana to jest proszę państwa to kto nie jest prawo jest stanowione dla pewnej rozwijającej się normalna z nimi normalnej sytuacji prawda ono być może powinno uwzględniać jakiś ekstra problemy, ale na, ale to przecież trudno tak ciągle to robić to jest bardzo trudne w związku z tym nagle prawo kontroli, przez który został jak powiedziałem to akurat w tym zakresie prawo jest wynikiem bardzo długiej ewolucji tradycji to już nie wyrobił historycznego wywodu, który w swojej książce na ten temat kiedyś zrobiłem to się wywodziła od prawa rzymskiego germańskiego i t d . tak dalej to jest wynik pewnej ewolucji prawa, która znów na kontynencie europejskim, a później w Ameryce znalazła swój finał w tych rozwiązaniach właśnie choćby to, że z przedawnienia np. można, by powiedzieć, że one niesłuszne prawda z jakich powodów, ale już prawo 12 tablic mówiła, że dno pewna sytuacja własności musi być jasna nie może być w nieskończoność niejasna dlatego wkracza do przedawnienia, że jak prawda Libia upły w czasu to musi być jakiś skutek, który ureguluje sytuację, bo no, bo tego wymaga praktyka życia itp za podziałem z 1 strony mamy to tor to prawo dopasowane do nazwijmy to bardzo ogólnie w miarę normalnych warunków życia handlu obrotu cywilnoprawnego i w i ono skonfrontowane z sytuacjami zupełnie nieprzewidywalne minął czy ktoś przewidywał kiedykolwiek, że można sobie wyobrazić to że, że będzie próba wymazania narodu prawda z wizji świata tak powiem już najogólniej rzecz ujmując w razem z dnia tylko ile osób prawda, ale i majątku i wszystkiego w związku z tym próba odwrócenia tego jest ogromnie trudna i jeżeli stosujemy, bo nie mamy innego to prawo właśnie przyjęte dla normalnych stosunków no to są powstają problemy i dlatego muszę powiedzieć, że prawo amerykańskie pewnej ewolucji dokonał, bo akurat tam nie trzeba było zmiany kodeksu, bo nie ma kodeksu cywilnego z wyjątkiem może 1 stanu, który kontynuuje tradycję francuską prawda natomiast w Europie mamy kodeksy cywilne, których zmiana jest zawsze dość złożona prawda wymaga procedury i t d. natomiast stan oznaczonych pot w tym zakresie przez kim jest prawo precedensowe i tam można go zmienić właśnie ta reakcja na ich potrzeby wynikające z jakiś ekstra żadnej innej przypadków jest szybsza i właśnie w tym, o czym pan mówił i ewentualnie ten projekt ustawy ma to już, jakby ugruntować to dużo wcześniej ta reakcja orzecznictwa sądów nastąpiła MEN cie przyjęto w niej zamiast tradycyjnego liczenia przedawnienia od momentu, kiedy wydarzenie się stało negatywnie oceniane przez prawo znaczy kraby rzadziej kradzież rabunek wojennej tam podobne, kiedy ktoś coś utracił jak to się mówi wbre w swojej woli generalnie to zamieniono na tzw . Discovery run, czyli pomaluje w sejmie właśnie przedawnienie od momentu, kiedy właściciel się dowiedział, gdzie to jest i wie jak to 1 słowem zrobić może odzyskać to łatwe w Kanadzie iść do sądu, ale nic nie robi jedzenie robi to w to już zaczyna być wtedy ewentualnie traktował sytuacja na osłodę, jakby już jest zainteresowany i wtedy przedawnienie wkracza właśnie tak powiedziałem jeszcze to co myśli Rzymianie jest dziś, żeby uregulować po jakimś czasie jego bezczynności, ale świadome sytuacja podziała on wie, gdzie to jest już od niedzieli nie możemy zrobić on wie, więc ta zasada ona później został lekko jest to zmodyfikowana, bo co wykazać ewentualnie to, że się starało się szukało no to jest bardzo złożona historia w sumie, więc to ta zasada, której pan wspomniał i która by miała być 1 z podstawowych elementów tej tego projektu ustawy miąższ była przyjęta w orzecznictwie, ale można, by powiedzieć, żeby ugruntować i że była stała się częścią korpusu prawa to ewentualnie taka jest właśnie propozycja, która na Niemcy po wyborach będzie kontynuowana pewnie tak, bo oczywiście one słuszne zostaje się panie profesorze czy zmienia się podejście instytucji obejrzy mamy do czynienia z prywatnymi kolekcjonerami to rozumiem w pewnym sensie nie zgadza się, ale rozumiem także chcą używać wszelkich narzędzi do tego, aby pozostać posiadaczami, a być może w ostatecznie też właścicielami tej należy mam do czynienia z instytucjami szczególnie takim jak uniwersytety czy muzea to zastanawia się czy istnieją takie narzędzia miękkiego nacisku w przestrzeni nowych mediów, bo kiedyś nie wiem latem 1520 pewnie 30 i taka historia opisana byłaby to czy miałby szansę dotarcia do ludności cywilnej została dopisana przez jakiś największy dziennik tygodnik opinii Alek dzisiaj mamy internet, więc wystarczy, że pojawiają się komentarze proszę bardzo o to muzeum takie albo i Uniwersytet taki ma mniej dzieło zrabowane przez hitlerowców i nie chce oddać właścicielom najgorzej, że taka oto opowieść odpowiednio skonfigurowana wywołuje gnie w bunt niesmak i tak by tak ale kto kieruje się w tym tej instytucji i dostał się jak te miękkie w pewnym sensie narzędzia działają one pomagają przy czym niekoniecznie z trudem może jakoś autorytatywnie, iż w po jest właśnie jestem medio znawcą, ale przypominam panu, że jest miało też radio od dawna już nie chce ICO no też jest elementem nazwijmy to kształtowania posta w i opinii prawda, więc nie wiem czy internetu mogą zmienić coś diametralnie tak radykalnie skoro w zabawie chodzi o uczestnictwo, a słuchaczy tak, bo to, że radio, czyli rozumiem taką skieruje do wysokiej, ale nagle pojawia się nie wiem 50  000 komentarzy i szlaki mówią o Uniwersytecie trochę nie wypada to jest inaczej niż ludzie zostaną gdzieś tam rozmawiają między sobą w domu czy tak rzeczywiście tu chodzi o przekaz jedno 100 lat w tym sensie, że z 1 strony Nisko płynące bez możliwości uczestnictwa słuchaczy to tu rzeczywiście zgadzam się teraz po tym, wyjaśnieniu, że jest to tzw. jest no w przekaz możesz również drugą stronę to znaczy może być może on wywoływać reakcje i można powiedzieć, że to, że oczywiście tak to na pewno te nazwijmy to miękkie media to mogą tu pomoc bardzo wiele, a szkolnych chciał jeszcze raz powrócić do Ameryki, która pod tym względem może być dla nas wzorem, ponieważ tam dzięki temu, że te sprawy zaczęły się dużo wcześniej właśnie ta orzecznictwo zaczęło się zmieniać jednocześnie wtórowała temu nocował wszystkie media, które istniały wtedy był przez nas na początku tych tych miękkich jeszcze, o których mówimy nie było i co powiedzieć, że Zeta świadomości takie poczucie, że coś zrabowanego powinno zostać zwrócone już od dawna zostało mocno zakorzenione m. in . np. 2 amerykańskie organizacje muzealne to znaczy związek amerykański czy Stowarzyszenie, bo teraz z mniejszym muzeów dyrektorów muzeów amerykańskich i ze stowarzyszeniem muzeów podjęło uchwały już wiele lat temu właśnie, jakby takie zobowiązujące, bo tylko moralnie, bo przecież one nie mają władzy, że tak pan, żeby nakazać coś w sensie ściśle formalnym do tego, żeby badać inwentarza muzealne badać pochodzenie obiektów, które szczególnie po wojnie były kupowane, kiedy nie było w ogóle w mediach ten temat prawie nie istniał ludzie też nie starali się szukać, bo myśleli o tym, żeby się urządzić pod torami po tragediach prawda rodzinnych i w ogóle wojennych w związku z tym temat nie istniał i krwi i Muza w szczególnie amerykańskie bardzo się wzbogaciły wtedy na skutek śni świadomych zakupów, gdzie nie badano proweniencja to dostęp do archiwów był dużo trudniejsze no właśnie nie było tych środków komunikacji, który mówimy i może dlatego właśnie dzięki tym mediom i tej akcji również tych Stowarzyszenie właśnie w stanach Zjednoczonych w ogóle zaczęła się urodziła się nowa dziedzina poniekąd więzy badania proweniencji nie tzw. prowadź nas złe co pierwsze podręczniki właśnie muzealnicy amerykańscy popracowali i myśmy zresztą jako Polska z tego skorzystali wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje dziesiąty 40 prof. Wojciech Kowalski z Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Uniwersytetu Śląskiego z państwem goście wracamy po informacjach o Cezary łasiczka programy Owczarek studio prof. Wojciech Kowalski Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz Uniwersytet Śląski rozmawiamy o odzyskiwaniu dzieł sztuki, chociaż jej zrabowanych, chociaż w ogóle kwestii dzieł sztuki interesują naszych słuchaczy pani Katarzyna pyta, o co się dzieje w przypadku, kiedy dzieło sztuki jest własnością prywatną, ale jest udostępniane publicznie, kto pokrywa koszty restauracji tego działa inne koszty, które się pojawiają nie rozmieści w czasie udostępnienia publicznego no to jest taka generalna zasada że to wynikające z prawa własności właśnie, o których pani słuchaczka akcentuje, że no nic bez zgody właściciela i wiedzy na dowód ich zgody też nie może się dziać to znaczy na nie może być także, że ona nawet jeśli to jest inny jest intencja jest pozytywna to znaczy restauracja czy konserwacja ma zabezpieczyć przywrócić świetność danego dzieła to jednak nie może się odbywać bez zgody właściciela i wypożyczenia między muzealne czy czy prywatnych domów co zawsze to w umowach zapisane i to w takim wypadku powinno być rozstrzygnięte zresztą w umowie, a w każdym razie zasady etyki konserwatorskiej też takie są właśnie, że to bez konsultacji nic nie można zrobić ja odpowiedziałem panu taką historyjkę, że kiedyś oddano do 1 z zespołów konserwatorskich w Polsce portfel do konserwacji i okazało się, że oni odkryli, że pod tą warstwą widoczna jest starsza wersja tego portretu i odkryli tą starszą wersję tego, że z punktu widzenia estetycznego nabyła nazwijmy to brutal i dużo brzytwa i zrobili to bez zgody właściciela, który był wyjątkowo niezadowolony z tego obrotu sprawy są mamy takich może trochę zabawna, lecz przykry przypadek, kiedy właśnie nie zachowano też zasada to wiele lat temu było kit panie profesorze pan obraz płonie gasić go nie gasić na pewno gasić to z całą pewnością to także wymaga to co znowu te ekstra przypadki, gdzie wiadomo, że w Škoda będzie większa potencjalnie, jeżeli w zespołach mniej niż niższy, gdyby mecz został uszkodzony podczas gaszenia, więc do tego nie ma wątpliwości to chyba też rozmawialiśmy o dostępie kolejne pytanie słuchacza, który dotyczy to właśnie tego czasu upływającego, czyli momentu przedawnienia tak czy jest taki moment, kiedy różne strony umawiają się, że jeżeli coś się nie wydarzyło albo co się wydarzyło w takim czasie to to dla stanu prawnego oznacza to lub tamto nasłuchać pyta o o to kiedy powrócą do Polski zabytki zrabowane przez Szwedów w trak tu wraca ciągle ten problem szwedzki no bo rzeczywiście on jest bolesnym tylko to tylko to nie jest już tak, by sprawa taka prosta już do załatwienia z bardzo choćby prostego powodu nigdy nie z zrobiono inwentarza tego tych dóbr kultury nazwijmy ogólnie, bo to nie tylko były dzieła sztuki, które wieziono do Szwecji już były pewne misjonarze przez pierwszą wojną światową jak pamiętamy, o ile Polska Akademia umiejętności w Krakowie już tam pewną misję wysyłała były różne próby zbadania, a do dzisiaj to nie zostało zrobione różne ośrodki próbują się tym zajmować, więc ja zaczął zrobienie inwentaryzacji tak, żeby można było powiedzieć co jest dla nas ważne, bo w negocjacjach trudno być wszystko, bo wszystko to znaczy co prawda, a poza tym mamy bliższe czasowo problemy z drugą wojnę światową no i abym też to jest prawda kończył dzieło czy 3 czy kontynuowała później poszerzał to, że to te nasze roszczenia, bo jak się występować wiedział wszystko i dodatku bez uzasadnienia w sensie merytorycznego w taki, że nie wiemy tak do końca właśnie co byśmy chcieli, bo można wskazać pojedyncze byłem 2 lata temu Virus kamery w Sztokholmie widziałem oczywiście zbroje królewskie nasze, ale te są 23 obiekty, a ile jest w prywatnych zamka do dzisiaj g tamtego nic nie wie, a to powinno być zinwentaryzowane także to nie jest to oczywiście medialnie może brzmieć świetnie i trudno tutaj mówić zdecydowanie nie, ale jak przyjrzymy się bliżej tej kwestii to to ona wymaga pracy przede wszystkim i to najpierw po naszej stronie, by rozłożyć swoje pan o tym, że prawo się tworzy dla czasów tzw. normalnych, a czasami czasy się zmieniają mówimy no to talk to prawo trochę nie nie przystaje, więc należało je zmienić teraz mamy taką sytuację, że trwa wojna w różnych miejscach n p . tzw. państwo islamskie są doniesienia dotyczące tego że, aby zyskać fundusze państwo tzw. państwo islamskie sprzedaje działa sztuki m. in. stałem się czy to w jaki sposób zdopingowało czy zainteresowało inne organy światowe różne czy narodowe do tego, żeby właśnie stworzyć takie zabezpieczenie dla wypadek, kiedy takie dzieła sztuki czy takie obiekty zostaną odkryte czy ukryć ujawnione tak to jest to jest klucz to jest kolejna sytuacja powiedział właśnie może nie aż tak dramatyczna jak prawda Holokaust prawdę ale, ale przy jakimś sensie podobna Novum w przynajmniej w części dotyczącej właśnie dzieł sztuki i trzeba powiedzieć, że świat skonfrontowany jeszcze zanim się zaczęła kwestia państwa zwraca pana uwagę na tzw. sprawę, że już posągów Buddy z danych bez Damian, gdzie po prostu talibowie wzięli czołg postawili z ósmego bodajże czy wieku ogromną znano i bardzo wysoko oceniano figurę Buddy po prostu inni strzelali do nich aż się rozsypała prawda i tutaj UNESCO podjęło tę rezolucję tam taką przeciwko niszczeniu dzieł sztuki, bo tu mamy do czynienia ze świadomym niszczeniem dzieła sztuki natomiast bez nawet w intencji osiągania korzyści tylko prosty zniszczenie dzieła sztuki, które niewątpliwie jest należę do światowego dziedzictwa kulturowego niezależnie od tego co przedstawia ich, bo tu akurat była buda wysp była to w klub buda przenoszą w związku z tym państwo islamskie oczywiście jest rezolucja narodów Zjednoczonych, która wzywa do tego prawda, aby był kontrolować względnie zamrozić handel właśnie dziełem sztuki pochodzącymi z Iraku z tego terenu, na którym działa wzorowo państwo islamskie nie jest takie ciało międzynarodowe, które już nowy blok próbuje opracować instrumenty przywracające czy Cybiny rejestrowania i następnie inwentaryzować na tych dzieł sztuki 1 posiedzenie ma być najbliższe bodajże w Kuwejcie ile pamiętam poprzednie granat udział w Rzymie, ale trzeba powiedzieć, że tutaj są mogę dodać lekko sprzeczne informacje zaznaczyć ostatnio do zasad i posiedzeń UNESCO na ten temat, gdzie eksperci się wypowiadali no twierdzenie, bo odmówiono, jaki procent dochodów państwa islamskiego polis dzieł sztuki okazuje się, że on nie zdaje się większy niż sądzony był w mediach w szczególności wcześniej po raz tam chodzi o nie tylko wywóz z o sprzedaż w klasie dzieł sztuki już istnieje na przyznanych w serwisie pochodzący z jakich zbiorów, ale z wykopalisk przede wszystkim nielegalnych wykopalisk i one w nowych tam nie ma takich znalezisk to jest raczej coś mniej wartościowego także inne wydaje się dziś, że to ten problem nie jest aż tak duży jak sądzono co nie znaczy oczywiście, że on nie jest, że nie trzeba go potępiać i ich i ścigać myśmy w Polsce monitora jest monitorowany rynek pod tym względem to znaczy pod kątem czy nie wpływają do nas nagle jakieś obiekty właśnie z tego terenu mówi o Irak, czyli tamte rejony i ewentualnie część Syrii okazuje się, że nasze służby Granicznej celnej nie notują takiego zjawiska także do winnych krajach też nie na dużą skalę i nie są to ważne dzieła sztuki to mogę tak pojęć jak uspokojenie co nie znaczy oczywiście, że nie należy, by zachować czujność i działać w tym zakresie to jest oczywiste nasze służby graniczne na razie cło od importu wolą to już jest inna sprawa w umowie zbycia tak właśnie dolarów z pańskich butów od importu w tym tworzy w swoje panowanie uwierzy pan w czapek pozna pozdrawiamy Czytelników w my, ale czy Ministerstwo Spraw Zagranicznych przygotowuje się może jakiś Super od tej konferencji, na której pojawi się informacja o uzyskanie kolejnego cennego dla kultury my mamy zwyczaj taki, że informujemy i to jak ważne jest, że jeżeli go mamy już powiedział nawet u nas gmachu, bo nikt nie lubi się dowiedzieć mówi o jakich posiadająca jakich muzeach Ozon to bardzo utrudnia się za wcześnie ujawni nie ludzie proszą o ujawnienie go prezes MJN małoletniego zimno zawsze jest taka możliwość i my przecież ciągle działamy, ale poraża pamiętaj, że wszelkie negocjacje prowadzone są zawsze dyskretnie, bo szczególnie siedział za amerykańskie on tam jest ta tendencja sukcesu jak pan w Ameryce wszystko musi być sukcesem jest nawet to, że muszą kiedyś kupiła nazwijmy to lekkomyślna nie, badając obiektu mówi o dawnych czasach 6070 latach to dziś jeśli ma zwrócić obiekt nawet bardzo cenny, czyli de facto opon i straty w swoich zbiorach to musi to sprzedać jako sukces i sam to umożliwić związkowcom te negocjacje muszą być dyskretnej to może musi samo ich dojrzeć co jest jak podział mamy jest łatwiejsza niż w Europie ze względu na to by nastawienia muzealników amerykańskich natomiast do negocjacji trzeba tak prowadzić, żeby co oni mogli jako sukces sprzedać nam, żebyśmy mogli odzyskać dzieła sztuki zrobić ewentualnie to konferencje i przekazać obiekt do zbiorów tam, gdzie powinien być to tak, że trzymamy kciuki za kolejne konferencje i żeby obejmować najwięcej bardzo dziękuję prof. Wojciech Kowalski Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz Uniwersytet Śląski my, by państwa moim gościem informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA