REKLAMA

Rękojmia do korekty, czyli o zmianach w prawie konsumenckim. Mówi Andrzej Bućko

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2016-10-28 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pierwsze śniadanie w dołku szóste 2415 sekund na zegarach, zwłaszcza przed mikrofonem co oznacza, że pierwsze śniadanie w radiu TOK FM na antenie pan Władek pisał każdy przepis dyscyplinujący firmy handlowe i dający klientom ochronę jest potrzebny w ramach oczywiście zdrowego rozsądku z obu stron czekam na państwa opinie komentarze Boże pisać proszę dzwonić piątek piątek Antonio koniec pracy i 5 dni wolnego i napisał 1 z naszych słuchaczy bardzo serdecznie bardzo Rozwiń » serdecznie panu gratuluje niektórzy mają wolne inni nie pracować muszą budować lepszą Polskę tak jak w być może zbudują posłowie, bo w tej kwestii zgoda odlewa do prawa obowiązuje, a mianowicie kwestii nowelizacji przepisów konsumenckich wprowadzony w 2014 roku, gdy mecenas Andrzej Bućko z federacji konsumentów jest państwo i moim gościem dzień dobry panie mecenasie dobra w 2014 roku weszły w życie nowe przepisy chroniące nas konsumentów dosyć dobre o tym, wielokrotnie zresztą rozmawialiśmy w pierwszym śniadaniu w toku to dlaczego i w jakim obszarze wymagają nowelizacji i skąd ta zgoda posłów, o czym to akurat jest, że bardzo dobra informacja, ponieważ zmiana taka jest to on jest ze wszech miar pożyteczne z tego względu, że te nowe przepisy istotnie od ominęły tą regulację, która jak literalnie wprost minę do regulacji, która wynikała z poprzednio obowiązującej ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, która była nie była idealna byłaby mniej korzystne dla konsumentów niż te przepisy, które obowiązują w chwili obecnej, ale rzeczywiście jest to inicjatywa bardzo dobra, żeby doprecyzować z ról w tym 1 zakresie, a o, którym o, których rozmawiamy o zakres polega na zakres polega na tym, żeby w sytuacji, w której oddajemy jakiś sprzęt do reklamacji dziur kolein do sprzedawcy np. telefon, że i tak sprzedawca zdecyduje się nam ten telefon wymienić, że w okresie ochronnym dwuletni wynikający z ustawy o biegu od samego początku od wymiany czy nie od momentu, w którym dotrwaliśmy za urządzenie ukradną urządzenia tylko od momentu, w którym ten sprzęt zostanie zmienione poprzednio obowiązującej ustawie taki zapis jest istotnie był był on przez branża oczywiście bardzo krytykowany z tego względu, że sprzedawca mówiono, że nalot w takim wypadku mamy zapis, że 2 lata jest dokonanie 4 n p . jeżeli pod koniec tego okresu zostanie też znani ludzie będą wymienione, ale to jest inne urządzenia i w tym wypadku jest to, iż jest to zmiana pożyteczna nie mamy jeszcze żadnych konkretów to jest na razie tylko zapowiedź natomiast, jeżeli to będzie szło w tym kierunku z man to co jest to nie pozostaje nic innego jak przyklasnąć tej propozycji propozycja to jedno, a sposób egzekwowania przepisów konsumenckich to drugie u nas w Polsce też bardzo trudny temat z tego względu, że przepisy mamy mamy dość szczegółowe regulacje w różnych branżach natomiast rzeczywiście z egzekwowaniem tych przepisów jest, że jest jeszcze problem z rana jeździł wracając do pędu do sektora sprzedaży, który nas tutaj przede wszystkim się interesuje bardzo często pojawiają się także ze strony sprzedawców także ze strony szczura, kto będąc 1 z dużymi przedsiębiorstwami określony w zasięgu rynkowym i ich przedstawicieli takie sformułowania, że paragon jest gwarancją reklamacja tylko z gwarancji, że może pan tylko naprawić, tyle że w Walencji szczególnie to najbardziej dba także z gwarancji, że nie jesteśmy jeszcze do końca świadomie, aczkolwiek ta świadomość jest wyższa niż powiedzmy jeszcze 23 lata temu konsumentów nawet wyższe niż u sprzedawców mam wrażenie zdecydowanie to nie jest tak na gaz nie chciałbym tutaj demonizować sprzedawcą, bo są sprzedawcy, na których prowadzenie maskach, którzy nagrywali zdarzają się srebro z klientami układają natomiast są tacy, którzy ewidentnie powinni te relacje z klientami zmienić poprawić i powinni mieć świadomość tego, że jedno 5 % zagłosują nogami, jeżeli z realnej co prawda no może ceny będą atrakcyjne, ale będą się pojawiały historia, gdzie go nie da się wyegzekwować tych swoich praw albo trzeba iść do sądu, żeby je wyegzekwować to co bystro cięcie gięcie zagłosują nogami po prostu pójdą do innego sprzedawcy, który będzie bardziej szanował również po dokonaniu zakupu to przejdźmy do samych producentów i ich produktów nie rozmawiałem kiedyś musi bardzo uważać na słowa, bo tak, bo umowa, jaką ta osoba ma podpisane ze swoim pracodawcą jest tak restrykcyjna, że nie mogę żaden sposób zasugerować kogo chodzi, ale rozmawiałem kiedyś z pracownikiem zespołu konstrukcyjnego 1 z bardzo dużych światowych producentów urządzeń z nimi bardzo ogólnie elektrycznych, który to w swoim zespole nadzorował przygotowywanie pewnego produktu składanego i projektowanego w różnych częściach świata Ion powiedział, że zasada jest 1 chodzi o stworzenie produktu, który będzie bez usterek wy nie dłużej niż 3 lata, a potem musi się zepsuć to jest tzw. powtarzanie produktu mówi o tym, dlatego, że czytam także dane różne statystyczne, z których wynika, że np. 12 lat temu problemy w pierwszych latach użytkowania dotykały 4 % zakupionych towarów obecnie co dziesiąte urządzenie się psuje czy ta zmiany, które o, których mówimy prawny w jaki sposób wpisują się w to polityka producentów, żeby urządzenia jak najczęściej wymienia się tym przede wszystkim ruch taka polityka, że urządzenia najczęściej wymienia się nam tutaj mamy do czynienia z jakiegoś czasu łączy od Klonowej dostanie żarówkę owego rażąco surową Sutton słynna żarówka też w końcu przestała świecić natomiast przestała naprawdę wydają się, że dziś ma jakieś takie doniesienia medialne, że po jakimś tam czasie ta żarówka przestała Świebodzin ponad 100 latom jest w Oświęcimiu natomiast to nie jest to nie jest w tej chwili najważniejsze to, o czym pan mówić i to z planowego starzenia produktu to jest coś na temat tego dyskusja toczy się bardzo długiego czasu, ponieważ z Unii Europejskiej szczególnie dyskutuje się o tym jak zakazać producentom takiej polityki albo narzucić im obowiązek informowania klientów tak ten produkt zaprojektowaliśmy tak, żeby nie działał dłużej niż 3 lata taka to mieszkanie dach cały czas jeszcze jest takich należą do twardych dowodów na to, że rzeczywiście konkretni producenci dronów z braku konkretnych produktów tego rodzaju praktyki stosują też np. komentatorów podnosiła, że z, jaką planował powtarzanie produktów należy postrzegać nimi wymienna bateria w telefonach, a z drugiej strony podnosi się podnosiła się dyskusja, że przecież konsument wie o tym, że to bateria jest niezmienna, że nie da się je wymienić i tutaj, jeżeli chodzi o trwałość produktu to rzeczywiście powinniśmy powinniśmy rozpocząć dyskusję, bo w niektórych kwestiach pewne rzeczy powinny powinny się zmienić nie może być także innym, jeżeli kupuje pan jakiś sprzęt i uszkodzi się panu drobne elementy nagle okazuje się, że trzeba go wymienić w ogóle nie ma takiej możliwości, żeby go naprawdę tak mnie z ekspresem do kawy n p . jak Gałka do włączania się złamała i uznali, że nie to już w ogóle koszty naprawy łup ani no właśnie dlatego też ze względów środowiskowych musimy o tym, mówić niemal wszystkim ze względów nie może obyć się nie może być tak, by także będziemy wszystko wyrzucać produkować nowe tylko, dlatego że było szybciej łatwiej przyjemniej dlatego, żeby koncert miał większe przychody również natomiast trochę idziemy dobrą stronę komisja Europejska w chwili obecnej bardzo mocno kładzie nacisk na to, żeby wypracować nowe rozwiązania, które będą promowały naprawianie ponowna wykorzystaniem produktów takim dobrym przykładem są państwa nordyckie, gdzie znaleźć w sieci pojawił się pomysł, żeby w VAT na usługi serwisowe obniżyć właśnie o to, żeby je promować właśnie o to, żeby nie wyrzucać tylko wymieniać naprawiać starać się jak najdłużej korzenie jak to drzewiej bywało, ale proszę pamiętać też, że niektórzy podnoszą, że plan wyposażenia produkty nie polega tylko na tym, że metalowe drzwi zastąpiono plastikowymi się kończyły się na tylko polega na tym, że będziemy z, wprowadzając nowe reguły w nowej serii produktu na rynek tamten będziemy powtarzać medialnie, czyli będziemy z orzeczeń w Międzyzdrojach koncern owocowy park im tylko to akurat jest dość, żeby grunt to różne sektory Chateau podejrzewa, że będzie roztacza taką aurę, że tamten produkt to już niemodne taki przestarzała te nowe to jest taki bardzo towary choćby tamten stary działało miał się całkowicie dobrze w ten, kto to jest element marketingu i tutaj chyba jest mam wrażenie taka jest nieuczciwa gra, ale za to i to i to jeszcze pół biedy gorzej, gdy za takim działaniem marketingowym czy wizerunkowym idą inne działania np. takie, że tworzy się do urządzeń elektronicznych, a dziś prawie każdego nawet do lodówki są wpływy, który po 2 latach po aktualizacji, która jest obowiązkowa sprawia, że urządzenie, które jest całkiem sprawny technicznie przestaje działać i tutaj rzeczywiście jest pole do działania to jest pan tutaj już spadła do działania właściwych organów, które się tym zajmują w Polsce ewentualnymi naruszeniami usta w na etapie zbiorowym z praw konsumentów zajmuje się urząd ochrony konkurencji konsumentów naruszeniami na etapie ponadnarodowym zajmie się komisja Europejska i w tym zakresie tutaj już, że trzeba podejmować działania o charakterze generalnym, ale z drugiej strony też należy pamiętać, że my zdjęcia również mamy też do powiedzenia w tej powinniśmy dużo jaśniej moim zdaniem dużo, by w sposób dużo bardziej stanowczy komunikować, że przedsiębiorcom swoje swoje stanowiska, bo tak samo jak w osiedlowym sklepie tak samo na politykę koncernu gięcie naprawdę mogą wpłynąć bywały już takie przypadki, że zmasowane rewizje u zmasowane akcje takie pamiętam jakiś czas temu to już oczywiście było natomiast będą taką sytuację, że producent 1 z konsol do gier w ogóle w Polsce nie wprowadzał wsparcia dla takiego kończy Anna Nowak i my jako federacja konsumentów o to apelowaliśmy w pewnym momencie na początku pojawiają się argumenty, że to co się nie opłaca, że tutejsza jakieś inne powody i t d. ale w momencie, w którym klienci naprawdę masowo zaczęli zwracać się do tego koncernu Jeleniem zainteresowane korzystaniem z tego, jeżeli będą gorzej traktowany niż klient zza zachodniej granicy to się w końcu stało także należy naciskać, bo jeżeli 1 osoba przejdzie złożę reklamację no to można powiedzieć na browar 1 niezadowolony to nie zrobi nam jakiegoś większego problemu, ale jeżeli akcja Wilno stanie się masowa, jeżeli 5 masowo zaczną domagać się egzekwowania swoich praw do w takim wypadku na takim przedsiębiorcy powinno zrobić wrażenie, że nie zrobił wrażenie to może się to również dlatego przedsiębiorstwa oraz być może powinienem to pytanie zadać ekspertowi jakiemuś ds. wizerunku, ale zapytam panu zadam panu panie mecenasie jak to jest, że te same koncerny, które za naszą zachodnią granicą doskonale rozumieją, że jak mawiał Benjamin Franklin reputację buduje się latami traci w kilka sekund w Polsce jakoś zupełnie do nich ta prawda i mądrość nie dociera i będą z uporem maniaka upierały się przy tym, żeby klienta traktować tak jak traktują ich klient potem nie będzie wracał trudno jest kwestia tego w tego rodzaju rzeczywiście mamy przepisy, które w określony sposób nastawienie do klienta powinny regulować, czyli po powinien przedsiębiorca się o przepis to jedno, ale polityka wizerunkowa dot Otóż to przedsiębiorca powinien oczywiście wiek określony sposób nam wychodzi naprzeciw n p . w związku z rękojmią czy w związku z gwarancją tego również można skorzystać natomiast nadal nie mamy przepisów, które z dna regulują to, że ktoś nas może źle potraktować w sklepie nas także dumnie należy się nam do zasady odszkodowania poza innymi ekstremalnymi przypadkami i rzeczywiście niektóre przedsiębiorstwa nie zdają sobie sprawę z tego, że jeżeli ja przyjdę do do sprzedawcy to sprzedawca będzie opryskliwy to pójdę po prostu 20 m dalej do innego sklepu z EBI w tym zakresie wydaje mi się, że rzeczywiście jeszcze, że mamy z 1 strony się oskarżona, bo uważamy gdzieś tam, że może zagra urodzony niemal jak i materialnego do sedna, ale i tak nie wygramy da, bo to za długa droga, a z drugiej strony z drugiej strony przedsiębiorstwa wydaje się, że jeszcze nie doceniają swoich klientów tak bardzo jak powinni doceniać w Polsce w nie tylko w Polsce to nie jest cel paradoksalnie także w momencie, w którym nie mamy granicy na Odrze to wszystko po lewej stronie jest średnia po prawej wszystko jest na temat zupełnie inną dyskusję nawiązuje do takiej sytuacji, kiedy 1 z ZUS światowych producentów odzieży w stanach Zjednoczonych w sklepie byłem świadkiem takiej sytuacji klient przede mną mówił fatalny jest ten świat, który was kupiłem, ale oczywiście bardzo pana przepraszamy może go pan zwrócić tak człowiek zdjął sweter, który miał założone na siebie położył obok kasy pani kasjerka kiwając głową przeprosiła go otworzyła kasę nie patrząc czy jest paragon czy nie wypłaciła równowartość swetra, życząc panu, żeby kupił sobie innej, wyrażając nadzieję, że nie będzie tak bardzo niezadowolony z polityki firmy ten sam koncern w Polsce nie przyjmuje w ogóle chodzić bez żadnej nie bez biletu to jest ten rodzaj dylematu, który mam różne postrzeganie zależności od tego w którym kraju siedziała, ale to temat na inną dyskusję bardzo dziękuję mecenas Andrzej rodziny z federacji konsumentów w Państwowej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA