REKLAMA

Jak rodziła się Konstytucja RP z 1997 roku? Rozmowa z Ryszardem Kaliszem

Historie Polski
Data emisji:
2016-10-30 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
44:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Sandecja historię Polski Maciej Głogowski dobry wieczór ostatnie październikowe wydanie październik będzie bardzo istotne, bo od czasu do czasu jednak szukamy powiązań dat i emisji naszych rozmów w studio pan mecenas Ryszard Kalisz dobry wieczór dobry wieczór i teraz z całej puli dostępnej, którą mógłbym wymienić się, przedstawiając naszego gościa chciałbym wymienić tę członek reprezentujący prezydenta członek komisji konstytucyjnej zgromadzenia Narodowego i Boeing Rozwiń » Boeing prawie dobrze przedstawiciel prezydenta Adamowicza Rzeczypospolitej w komisji konstytucyjnej zgromadzenia Narodowego tak będzie najbardziej prawidłowo tak jest prawidłowo, ale ja się miałem taką musisz w ogóle byłem przedstawicielem czy pełnomocnikiem pana prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego ds. instytucji tak można powiedzieć i i tę konstytucję w jego imieniu ruch zarówno w pół tworzyłem jak i negocjowałem wiele zapisów i traktuje ją też bardzo emocjonalnie, bo to, jakby wyszło w mojej głowy z najbliższej przykładowo, jeżeli dzisiaj przykładowo jesteśmy pod koniec pod koniec października tak po 17 października 1997 roku, a konstytucja z 2 kwietnia 1007 . roku weszła w życie w areszcie jak podział tej komisji w październiku, bo jak się kadencja Sejmu zaczynała dziesiątym trzeci roku to komisja zaczęła pracować też nasz dziennik Rado mam wrażenie jestem bardzo się bardzo ważny i też przykładowo jak już mówimy o Trybunale Konstytucyjnym to lato mówi o ocenę z siedemnastego o października 1999 roku Trybunał Konstytucyjny, a w zasadzie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z USA odzyskały moc ostateczną sporego momentu musiały być zatwierdzane kwalifikowaną większością przez Sejm niech pamięta pan to jak już robimy takie wtręty do dzisiejszych czasów o tym, że są także ugrupowania polityczne nie tylko sejmowa, ale już funkcjonujące ugrupowania polityczne, które chcą przywrócić taką zasadę, aby o orzeczenie Trybunału nie wniosła w nocnym, a tylko, by wracało do Sejmu jak mnie dlatego myślę wart jest dotowane tak już kiedyś w Polsce było, bo i tak już, żeby przypomnieć tym co chcą przywrócić tak było, dlatego że tak prowadziła władze PRL -u w roku 1986 notabene pierwsze orzeczenie w roku 1956 też było w październiku Trybunał Konstytucyjny 8 szóstym 80 zlotym, bo Trybunał zaczął funkcjonować jeszcze w okresie PRL -u i stąd obchodziliśmy trzydziesto lecie funkcjonowania czytaliśmy stulecie orzecznictwa Trybunału jeszcze 1 strona, która z takim tej i innych rozbudowanym, ale fragmentem wstępu do do naszej dzisiejszej rozmowy pan minister Kalisz reprezentował oczywiście prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego przy pracach nad konstytucją, a wcześniej jeszcze nie prezydent Aleksander Kwaśniewski poseł był szefem pierwszym szefem komisji konstytucyjnej byłby był pierwszym no i był od chwili wyborów w roku 1993 aż do momentu, kiedy stał się prezydentem już nie mógł łączyć tych funkcji przestał być posłem co najtrudniejsze w uchwalaniu konstytucji, która wciąż jednak w Polsce jeszcze umowę z no to może ona obowiązuje też jej wielkość od reszty ostateczny dowód na jej wielkość, że już mamy przecież tyle lat, że tyle razy chciano ją zmienić tyle razy twierdzono, że ona jest zła, ale za rok będziemy obchodzili dwudziestolecie kosz ty tutaj może być w najtrudniejszą oczywiście było szambo skończenie prac nad konstytucją, a przecież w ciągu 4 lat przypomnę, że wcześniej były komisje konstytucyjne, którym się to nie udało, a konstytucja wtedy była bardzo potrzebna nam zarzucano, że inne kraje ościenne postkomunistyczne mają konstytucję my nie mamy natomiast zimą słuszny zarzut był w arenie był słuszny dlatego na razie taktycznym prawdziwy nimi prawdziwy plan w tym sensie był prawdziwy oczywiście w tym, że Ukraina UE Ukraina wtedy uchwaliła konstytucja później wielokrotnie zmieniała i dostało możemy powiedzieć o innych krajach natomiast Polska konstytucja ma się bardzo dobrze dlatego żona jest wynikiem bardzo dużego konsensusu społecznego i politycznego przy tej konstytucji pracowali oczywiście również przedstawiciele kościoła rzymskokatolickiego i włączali się do prac przedstawiciele innych kościołów i związków wyznaniowych 1 z projektów, który był brany pod uwagę był tzw . projekt Solidarności obywatelski tak, który reprezentowała pani wtedy senator Alicja Grześkowiak późniejszy marszałek z późniejszą marszałkini czy marszałek przeznaczył in w mojej też mój zresztą mój kolega przyjaciel, ale bardzo związany stąd tym nurtem Solidarności senator Piotr Łukasz Juliusz Andrzejewski adwokat też boli go boli takiej historycznej pamięci i przez pierwszą część pracy tej komisji konstytucyjnej reprezentantem prezydenta, a przed pierwszą część prezydentem był Wałęsa był również już nieżyjący zresztą mój serdeczny kolega i jakie prof. Lech Falandysz OBD umarła też niedawno jego żona Barbara tak jak ja na to wszystko patrzy to rozwali mają wrażenie omijania takiego historycznego później zresztą nawet w Holandii 8 przedstawicielem pana prezydenta w komisji konstytucyjnej Lecha Wałęsy był pan prof. Władysław Kulesza bym zresztą do dziś jej współpracuje, dlatego że on jest szefem takiego na Uniwersytecie warszawskim podyplomowego studium legislacji i jaka czasami wykładam w bo jednak jest to trudna sztuka wymagająca odrębnych studiów tak jak państwo widzicie tych osób, które się wtedy przewinęły niejako w kontekście Prezydenckim było było sporo mniej, bo cała komisja konstytucyjna z parlamentarzystów to też jest historyczne oraz komisji konstytucyjnej już nie pozostało nikt się do ubiegłego roku jedynym posłem, który było członkiem komisji konstytucyjnej zasiadał w parlamencie był powstał słynny poliglota i podróżnik prof. Tadeusz Iwiński, ale Ion już w tej chwili nie nie ma go przyjmie dlatego też już dzisiaj możemy powiedzieć, że ich było oczywiście jestem w Senacie Włodzimierz Cimoszewicz, a dzisiaj już niestety może powiedzieć, że nikt nie posiada w komisji konstytucyjnej w Polskim Sejmie nie chciałbym pana poprowadzi zespół przekonany, że nawet przez chwilę niesie nie zasiadał Marek Borowski i komisji przepraszam zapomniałem o koniec oczywiście cały czas senatorem wasza Marka Borowskiego to to moja wina, chociaż jak widzicie państwo Marek Borowski jest wieczny bolognese senatorem, toteż jako siła jeśli to mknęła już jak mówimy to jest już parlamentarzystą europejskim jest Krystyna Łybacka, która też komisie konstytucyjność a, gdybyśmy kogoś jeszcze jednak pominęli jak to się sprawa na razie bardzo przepraszam boju o pamięć jest ułomna minęło już minęło już od początku praktyką byłoby tej komisji konstytucyjnej wzięli się na 3 lata dziś 3 lat jest okrągła rocznica, ale zawsze hol warto rozmawiać przypominać się ciekawe historie, ale ja wracam do tego są z początku była przedmiotem i sporem przedmiotów sporów dotyczących prac nad tą konstytucją było wiele przecież najpierw było sporo sam tryb przecież dopiero później była merytoryczna praca tak silne przyspieszenie w drugiej części tego znajomą przypomnieć, że w roku 1990 drugie min w Polsce i parlament jeszcze poprzedniej kadencji Sejmu pierwsze jeszcze poprzedniej kadencji mówi Polski parlament, bo można określić jako zgromadzenie narodowe częściej niż ten akt w trybie przyjęcia konstytucji miał 2 ustawy konstytucyjne pierwszą ustawę tzw. małą konstytucję, która miała bardzo długi tytuł o systemie wzajemnych relacji pomiędzy organami władzy Państwowej, a organami władzy samorządowej w i nazywaliśmy nazwaliśmy do dziś jej ta nazwa jest bardzo powszechna małą konstytucją i porządek i porządek Konstytucyjny tworzy w Polsce od tego o od uchwalenia i wejścia w życie małej konstytucji mała konstytucja i duża część przepisów konstytucji PRL-u uśpić tego drugiego roku, ale w szczególności tej to jest najfajniejsze można powiedzieć historycznie znowu przypomnę młodym ludziom dotyczące praw i wolności obywatelskich oczywiście w tej konstytucji PRL -u te prawa i wolności były zapisane człony nie były realizowane, dlaczego nie były realizowane, dlatego że nie było organu, który by stał niezależnego organu, który by sta ni w gruncie kontrolowania władzy, kiedy jednorodnej władzy w zakresie przestrzegania tych właśnie postanowień konstytucji, czyli nie było Trybunału Konstytucyjnego, który jak widzieliśmy rozpoczął orzekł orzekanie roku osiemdziesiątym szóstym, czyli pod koniec, ale on również zostać dziesiątym drugi roku uchwalona druga ustawa też w trybie konstytucyjnym o sposobie i trybie przygotowania konstytucji Rzeczypospolitej i dzisiaj, kiedy my się ma na to, że w art. 125 konstytucji naszej dla ważności dla wiążącego wyniku referendum ogólnokrajowego potrzebne jest to, żeby załoga jest nic była w tym referendum co najmniej połowa obywateli uprawnionych do głosowania to wtedy twórcy tej ustawy konstytucyjnej o tworzeniu konstytucji przewidzieli to nie wprowadzili może różnie być nie prowadzi żadnego progu ważności i wiążącego wyniku dlatego też drodzy państwo, które wam powiedzieć, że jak było referendum konstytucyjnym w 9 już tego 5 maja 1967 roku to tam oczywiście brakowało chyba 2 % do 50, ale to oczywiście referendum było wiążące, bo takiego warunku nie było byli to oczywiście ustawa o sposobie przygotowania konstytucję ona przewidywała również pierwsze czytanie w sejmie drugie czytanie w sejmie, a następnie tryb składania poprawek przez przez prezydenta i przyjmowanie tych poprawek przez prezydenta przez Sejm inaczej odrzucanie tych poprawek przez prezydenckich w USA Sejm bezwzględną większością to nie stawiamy kropkę zawieszamy na chwilę państwo nasi słuchacze słuchają informacji my również i wracamy do drugiej części audycji historię Polski za chwilę Maciej Głogowski to jest druga część audycji historia Polski w studio pan Ryszard Kalisz myślę, że wszyscy wiedzą ich więcej wizytówek poczesne nic się nie nudno jest 1 batalię podpisują Kancelaria Adwokacka Ryszard Kalisz zeszło jej mąż rzeczywiście ochrona jest hanysem Maria Hanna Zdanowska Żabka czy Ryszard Kalisz to nazwa własna jak się domyślamy drodzy państwo Ross zaczęliśmy trochę wspominać o o o tym jak to dochodzili polscy parlamentarzyści my wszyscy wspólnie do uchwalenia konstytucji tej z dziewięćdziesiątego siódmego roku już udało nam się z historią odtworzyć to co było przed rozpoczęciem tak solidnych prac nad konstytucją w komisji konstytucyjnej zgromadzenia Narodowego, czyli ustawy tzw. mała konstytucja ustawa o tym, ustawa o tryb uchwalenia konstytucji z dziewięćdziesiątego drugiego roku, ale wcale wcale państwo być może życie nie pamiętają to jednak odległe czasy wcale nie było od razu oczywiste, że potem powstanie duża konstrukcja był jeszcze inne możliwości na stole przecież ściana dokładać karty praw człowieka taki ważny pamiętam teraz, ale rano do odbudowywać tę małą konstytucję i stworzyć coś na wzór zbioru przepisów konstytucyjnych, ale przerwałem panu pan już chciał też powiedzieć panie mecenasie albo mała konstytucja później dla pracy nad konstytucją właściwą miał się ogromne znaczenie, bo dla tych wzajemnych relacji pomiędzy organami władzy Państwowej i praktyce funkcjonowania małej konstytucji i późniejsze w trakcie prac komisji konstytucyjnej już często odnoszono wiele było takich przykładów, że po prostu poprawiano niejako na bazie doświadczenia z tych wzajemnych relacji przepisu małej konstytucji one znajdowały się już i znajdują do dzisiaj w tej konstytucji trojga kwietnia jako przykład nowo powoływani rad gmin i rady ministrów członków rządu przykładowo prezydent na wniosek pana premiera Prezesa Rady Ministrów może powołać prawda, a po to, żeby nie było wątpliwości, że ich nauczyć i powołuje FT Basia inaczej mówiąc, iż już prezydent nie może powiedzieć on mi się nie podoba jest wniosek musi powołać poprzednio mógł powiedzieć i mówił tak pan prezydent Lech Wałęsa on mi się nie podoba wcześniej były tzw. 3 resorty prezydenckie MON MSW MON MSW i MSZ MSZ i ich w praktyce było tak, że funkcje ministrów w każdym rządzie również w rządach lewicy, bo ludowych pełniły osoby wskazane przez prezydenta Wałęsę te 3 resorty dostały jako prezydenckie zlikwidowano one pozostały tylko już nie miały specjalnego statusu powołania ministra, a było również wiele innych przykładów kiedy, kiedy analizowano małą konstytucję i starano się dopasować i stworzyć rozwiązania, które by były lepsze niż ten pan powie panie pośle, panie mecenasie czy to o ile jest prawdy w tej publicystycznej wersji historii, która funkcjonuje, a być może dziś już jesteśmy w tym sporze w tej debacie więc, że na nowy odcień beżu wspominać na ile jest także rzeczywiście sposób równoważenia podziału władzy w konstytucji, która dzisiaj mamy wpisany był to ze względu na ludzi, którzy wówczas byli raczej po to, były prezydent Wałęsa, jeżeli będzie dalej prezydentem nie był zbyt silnym zabijesz prawda tak jak jakimiś to jest prawda to jest prawda w wystarczy prześledzić i przecież badacze i tworzenia prawa i znawcy tej konstytucji doskonale wiedzą, że do końca roku 1995 kompetencje prezydenta Rzeczypospolitej były ograniczone, dlatego że większość jest naturalne wtedy w komisji konstytucyjnej zgromadzenia Narodowego miała koalicja SLD-PSL SLD-PSL, a ona nie miała żadnego interesu wzmacniania prezydenta Lecha Wałęsy, a wybory były w listopadzie 2000 EUR 2005 roku dziesiątego piąte 0505 . roku przepraszam i jedno o rozstrzygnięcie było dla wielu zaskakujące, że nie wygrał Wałęsa wygrał właśnie znanymi 6 później 2 lata procedowania, ale dla lutego 21 m. in. były też ograniczone tzw. było 4 prerogatywy prezydenta i Łoboda i że tak właśnie listopad 2005 zostało i 912, a no i jak już wygrał Kwaśniewski i to walczyliśmy, a w szczególności Jana bardzo od opracowywać te kompetencje prezydenta i dzisiaj jest ich wyłącznie prerogatyw 34 m. in. to był zresztą mój pomysł autorski zmieniliśmy i to ku chwale demokracji i cały system powoływania i prezesów najwyższych sądów, gdy państwo poprzednio prezesa Trybunału Konstytucyjnego powołał sam Trybunał prezesa pierwszego Sądu Najwyższego powoływał Sejm PRL prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, który jest naczelnym sądem, którego nie było, ale powoływał wtedy również Sejm dopiero wprowadziliśmy w poprawkach prezydenckich ten przepis, który dzisiaj jest bardzo ważny dla obrony demokracji w Gizie na wniosek zgromadzenia sędziów danego sądu o tych sądów najwyższych prezydent powołuje prezesa Trybunału Konstytucyjnego i pierwsze po mszy Ziobrę wie, że pierwszego prezesa Sądu Najwyższego i prezesów izb Sądu Najwyższego i prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego my oczywiście nie przewidzieliśmy jak to powiem cwaniactwa dzisiejszej władzy, czyli pisowskiej i wprowadziliśmy liczbę mnogą spośród kandydatów nie kandydata tylko kandydatów przedstawionych we wtorek zgromadzenie sędziów dzisiaj przypomnę w tych różnych propozycjach pisowskich usta w o Trybunale Konstytucyjnym ze względu na upły w kadencji pana prezesa Andrzeja Rzeplińskiego wprowadza się zasiadł już może być nawet 3 i więcej tych kandydatów na brniemy w odniesieniu do dzisiaj wiemy co chwilę po to, dlatego, że przy 15 osobowym składzie każdy sam mógłby się zgłosić wiecie państwo tak, że także inne domy mamy tutaj wiele takich spra w, które dostały, jakby już prowadzone dzięki nam moro oczywiście bezsporne jest one były robione przez tak jest zawsze pod ówcześnie sprawujących władzę prezydentów i Wałęsy i później Kwaśniewski wie pan tak sobie pomyślałem, że my tutaj rozmawiamy o sprawach ma nawet dzięki panu konkretnych zapisach, ale może skoro rozmawiamy i komisji uchwaleniu konstytucji to nie wypadało nie powiedzieć co w preambule tak, ale Tadeusz Mazowiecki był w tej w tej audycji odnotowane, bo się już działało w roku 19900607 . i musiałem sporo preambuły UE spór o preambułę, który po jednak trzeba było ją także pisać, bo odnosiła się ona do tego celu w art. 1 konstytucji art. 1 konstytucji stanowi Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli i mieliśmy ten art. 1 i wtedy oczywiście pan premier Tadeusz Mazowiecki już wtedy był byłym premierem Radosław Kobierski podjął się napisania projektu i ten projekt pisało konsultował były również takie konsultacje powiedział wśród wielu ludzi socjologów no ale trzeba było w końcu mu go prowadzić preambułę roku dziewięćdziesiątym siódmym na początku do tego, żeby już można było ją przedłożonych zapisach mogłoby stać, a i wtedy ich wtedy tu dużą rolę odegrał wspomniany już ponad Marek Borowski, który razem z Tadeuszem Mazowieckim usiedli i i Marek Borowski przerobił tę preambułę czy dodały do nich sformułowania, które były akceptowalne dla ludzi, którzy swoją tożsamość wartości wywodzą z innego systemu jak system religii katolickiej i szerzej mówiąc wartości chrześcijańskich moi na tego rodzaju preambułę co, do którego autorstwa, do której autorstwa największą rolę przyczynią się Tadeusz Mazowiecki, ale pamiętajmy żona jest taka właśnie dla wszystkich Polaków do Marek Borowski ona była dyskutowana już po jej takiej długiej długiej dyskusji była była ona przyjęta i dziś jej preambuła do Polski koszty, choć kusi uchodzi na świecie w środowiskach politycznych naukowych prawniczych za wzór preambuły dając swojej załodze jak interpretacyjny dla wszystkich obywateli niezależnie od ich poglądów sytuacji i historii tożsamości czy przy okazji combo znamy się już wiele lat poruszany jest częstym gościem także Radia TOK FM w sprawach konstytucyjnych i prawnych korzystamy wielokrotnie spala eksperckiej wiedzy i szyciu ponownie zadającego pytania to zbyt cię na antenie pan naprawdę zna konstytucja na pamięć nie, ale przecież możemy swobodnie, o co pytam dlatego sąd, uwzględniając panuje ja jako pierwszy to wiem, że pan cytuję, bo to każdy z nas, ale grybowianie domowych górale uczcili pamięć, choć muszę powiedzieć, że znamion w każdej chwili w dużej części natomiast to zdradza też pan wiek płeć oraz kilkuset do bomby nie powiedział, cytując artykuł zrealizowali opowiedzieli się od razu obok Boston 3 to jest zasada ich kompan pili trasy linii połączy, ale dojście poszło mi poseł nie może w tej chwili o pośle, jak z mandatu poselskiego nie może ona z innymi tak właśnie tak było ja jestem w stanie panu datę wiele pytań odpowiedzieć natomiast ja mam taki system koncentracją wynika z mojego zawodu adwokackiego wcześniej płynie z zawodu polityka, jakie się koncentruje na jakimś akcie prawnym to ja automatycznie je pan przez to, że jednak tym aktem zastanawiam, bo pamiętam to, a wie bo, gdybyśmy rozmawiali teraz pół godziny przed wejściem na kawie to byłoby trudniej, bo nie stać koncert nie był był skoncentrowany to zresztą klientów boi czasami tak jest szczególnie pan w tym poprzednim moim czasie wykonywania zawodu adwokata adwokackiego od lat polityką przed polityką nie będziesz taki powszechnie znane leki klient przychodzi Adasia śledziło przed Salomon tak myśli coś się pytają panie wydać nieco ponad rok 2, a później przekraczają próg sali sejmowej i wygłaszał mowy z tablicą z artykułami orzecznictwem i t d. tuż po zniknięciu nie chcieli ode mnie odchodzić to nagrywano jaja po prostu Łój uważam, że trzeba się umieć koncentrować, a jak to umiejętność koncentracji balon mamy w tej części audycji przed informacjami jeszcze chwila, a ma pan jakiś taki związany ze swoją pracą nad konstytucją swój ulubiony artykuł, którego czuje się pan autorem współautorem albo z Arką, która jak art. 17 jestem w pełni jego autorem od początku do końca też artykuł o samorządach zawodów zaufania publicznego w drodze ustawy można tworzyć samorządy zawodowe reprezentujące osoby wykonujące zawody zaufania publicznego i sprawujące zostają 3 kroki nie będę państwu całego cytował, ale art. 17 już świętej pamięci Przemysław Gosiewski jak oni chcieli samorządy zawodów prawniczych rozwalić kiedyś stanął na korytarzu sejmowym w miejscu przy stoliku dziennikarskim, których oczywiście stolik nie istnieje, ale miejsce jest i krzyknął, że dotarli do archiwów komisji konstytucyjnej, że autorem tego tekstu całego art. 17 jestem ja i w ogóle odkrył wielki wielkoszlemowe, a ja wtedy powiedziałem, że jestem z tego artykułu dumny, bo też artykuł, który tworzy istotę UE społeczeństwa obywatelskiego im istotę, że obywatele sami mogą tworzyć samorządy, a ta mur, gdzie te samorządy wymagają szczególnej odpowiedzialności do onkologicznej, czyli etycznej mogą być to samorządy zawodów zaufania publicznego do dzisiaj takich samorządów, które niepotrzebnie od razu powiem, bo praktyka trochę poszła szerzej niż nawet myślałem utworzono 17 z tego tylko 16 funkcjonuje nie funkcjonuje utworzony samorząd psychologów nie utworzono samorządu, ale 16 tych samorządów funkcjonuje, a to jest bardzo dobre, dlatego że one jednak, tworząc taką pomoc w pół zależność i wiedzy doświadczenia i etyki, choć z drugiej strony oczywiście one też przeżyłem wiele lat popełniały mnóstwo błędów właśnie przez to, że nie były tak zdobył Samorządny i otwarte na wszystkich obywateli, a te samorządy też muszą przestrzegać tego co mówi konstytucja czy to musi być partycypacja wszystkich obywateli słynne jak tak wtedy jak go niema adwokatury bardzo intensywnie przed tymi zakusami, aby ją zniszczyć samorząd w to do mnie Gosiewski Ziobro pokazywali przykład jak w izbie białostockiej Natan 24 osoby przyjęte na aplikacje wszystkie były dziećmi adwokatów no bo to wtedy mnie ręka opadała i ja oczywiście w przecież muszą też powiedzieć że, żeby błędy w tej samorządności natomiast to, że ludzie się łączą organizacje pozarządowe to, że ludzie są aktywni i torze łączą się samorządy jest także zasługa naszej konstytucji tak nasza konstytucja to umożliwiła konstytucję niejako to mała przestrzeń prawną do tego, żeby tak było no, a wie pan, jaka jest jeszcze przed przerwą panu powiem największy sukces społeczeństwa obywatelskiego w Polsce różowe 10 Jowisza, jaki rodzina Radia Maryja naprawdę, a ich ważności świetny moment, żeby zrobić informacje do włosów reformacją wiarę, a po drzwiach informacja w radiu TOK FM drodzy państwo, a mówił o rodzinie Radia Maryja poseł Ryszard Kalisz audycję historia Polski Maciej Głogowski dobry wieczór w studnię w studio pan mecenas Ryszard Kalisz dobry wieczór z obrzeża Borów w ramach komisji konstytucyjnej konstytucji na tej komisji konstytucyjnej zgromadzenia Narodowego, która pracowała nad projektem konstytucji te spory czy dyskusja, która to oczywiście wówczas były takie, jakie znamy dzisiaj z telewizji, która pokazuje Sejm zupełnie inne to były spory na najwyższym poziomie merytorycznym i wielkim szacunkiem dla siebie wzajemnie i i o poziomie merytorycznym, który spór zakończył się niestety niekorzystnie już powiedziałbym negatywnym skutkiem dla konstytucji godzi się doskonale pamiętają to był spór o to czy Trybunał Konstytucyjny ma być powszechnie obowiązującą wykładnię usta w tzw. abstrakcyjną bez wniosku po prostu, jaka jest jakiś przepis jest niejasny Trybunał rozkłada i mówili tak Chateau interpretować zresztą ta powszechna obowiązująca wykładnia ustaw Trybunał kosztują miał na bazie poprzedniej konstytucji no i było posiedzenie komisji konstytucyjnej szkoda, ale to pamiętam, gdy prezesem Trybunału Konstytucyjnego był prof. Andrzej Zoll pierwszym prezesem Sądu Najwyższego był prof. Rosji z Adam Strzembosz i oni oczywiście obydwaj chcieli, żeby ich organy, czyli symbol ryby Sąd Najwyższy miał to powszechną wykładnię ustaw, a koleżanki są już było trzeba w to co jest polemizowali polemizowali polemizowali ktoś zgłosił, gdy już nie pamiętam tego MDM to w pamięci, ale później ta osoba też profesor sędziami to, że nie on także niepojętego nazwiska w jakby się wyparła tego jak 1 osoba zgłosiła no to w końcu niech żaden z tych organów je my nie będzie w Polskim systemie prawnym nie nie będzie powszechnie obowiązującej wykładni usta w tak się zrobiło, że wiele razy organów tego niemal co oczywiście powoduje mnóstwo mnóstwo mnóstwo komplikacji w wielu przypadkach najpierw musi być wniosek uprawnionego organu do Trybunału Konstytucyjnego Trybunał oczywiście od tego uciekał starał się znaleźć furtkę moim zdaniem trochę taką naciąga no ale ale chyba konieczną za prof. Safjana Marka Safjana zresztą wybitnego konstytucjonalisty Real już stworzył tzw. wyroki interpretacyjne znaczy jak orzekał jakich już konkretnej sprawie dotyczącej przepisy stwierdzały, że ten przepis jest zgodny z konstytucją pod warunkiem zastosowania wykładni Trybunał nazwała taki, by pas był troszeczkę w no i do dzisiaj te wyroki interpretacyjne funkcjonują notabene one w tej ustawie, która już obowiązuje strefa 2015 roku miały być wprowadzona jak wiecie państwo przez te wszystkie zamieszanie tak buda metra tego nie ma, ale Trybunał to też może stosować w branży, ale były one to jeśli drodzy państwo wrócono to była naprawdę fenomenalna dyskusja Ruta na komisji uznano ich o najwyższym poziomie naprawdę była dyskusja na najwyższym poziomie wtedy także, chociaż były też się dyskusje, bo mu brakowało też dyskusji, ale brakowało dyskusji to przepis moim zdaniem jest dosyć martwi niema jak bieda tym żadnego żadnego skutku prawnego, a sam koniec prac nad konstytucją to był już w lutym bodajże 2017 roku 2 siódmego, a 19001007. roku wasza droga pani Watts lat minęło ciągle ktoś dziękuje redaktorowi Głogowskie muzeum to właśnie były porządkuje mówimy zupełnie w tej chwili bez żadnych notatek zresztą tu państwo boją, bo gorzkim jakich miałem konfliktu z gałęzi i kartkę z opisywania czasów rano właśnie, ale pamiętam doskonale, bo wtedy PSL jak zawsze chciał być cwańszy niż wszyscy wokół i i takie bzdury regał z poparciem gorszy dusił tak nie bardzo chciała o tym, Pawlak Waldemar marszałek kim był Józef Zych w atakach Jerzy k PS no taki był troszeczkę tutaj jest niezdecydowanych, bo prezes partii na końcu oni postawili warunek musi być przepis, który będzie gwarantował trwałość takiej indywidualnego gospodarstwa rolnego i takich takiej tego sposobu prowadzenia działalności rolniczej takim przepisie znalazła się na jej początku w części ogólnej konstytucji nikt o nim dzisiaj nie pamięta jeszcze pan pozwoli to Jaworzno zaczytuje, a Real był naprawdę niezwykle taki powiedziałbym to było kategoryczne kategoryczne warunek że, jakbyś tego to ocenić stan PSL nie idzie, kto i w ogóle solidniejsze porozmawialiśmy ja się spotykałem sporo lat i je my Pawlak też Waldemar wtedy przyjechał do prezydenta w ogóle z domu na zasadzie, że trzeba im opuścić akta dokładnie trzeba im dopuścić w i to zostało i to zostało opuszczone on już mamy art. 23 raz trzeci mówi Ewa Żak podstawą ustroju rolnego państwa jest gospodarką oraz gospodarstwo rodzinne zasada nie narusza postanowienia art. 21 i bez tego drugiego Rzeczpospolita Polska chroni własność prawo dziedziczenia i ograniczenie wolności działalności gospodarczej dopuszczalne tylko w drodze ustawy podstawą ustroju rolnego jest gospodarstwo rolne winyle inaczej, mówiąc że nie byłoby, żebyś latyfundiów retorycznie może właścicieli, by mieć własności większe niż rodzina może uprawiać ktoś o tym, przepisie dzisiaj pan się zajmuje gospodarką rolną też pamięta mnie nie w ogóle nie no ale toteż nie mogłem znaleźć wojownik tak schowanej widzicie państwo w ale też 19 lat nikt też nie wspomniał o tym w łeb, ale tych wszystkich zarzutów, które pojawiały się, że ta konstytucja zbyt obszerna przepisana pomieścił znają tylko o walce bodaj konstytucja siłą rzeczy musi być bramki to by poznać oddani może dawać rozwiązań, bo wszystko tego szumu sztaby natomiast ona nie mogła być mniej obszerna, dlatego że nasza sytuacja historia jest dużo bardziej skomplikowana wszak konstytucji w stanach Zjednoczonych artykuł takiego jak na 14 blokowanie funkcjonowania partii odwołujących się w swoich programach do faszyzmu nazizmu czy komunizmu nie potrzeba uchwalać, bo to jest naturalne w Polskiej konstytucji dla pewnego symbolu to należało uchwalić tak samo art. 25 o relacjach państwo-kościół no na ścianach jest to robione na podstawie 1 przepisu bardzo ogólnego dotyczącego kwestii wolności zrzeszania się i wolności religii i wolności wyznania natomiast u nas muszą być oddzielny przepis dlatego już jednak ta relacja była dosyć taka jest taka dosyć specyficzna powiedział przyjęliśmy to zasadę autonomii to samo dotyczyło zresztą całego ustroju politycznego przyj lub w Polsce ja uważam, że już to zostało ugruntowane mamy system parlamentarno-gabinetowy silną pozycją prezydenta, jeżeli ktoś mówi czym się różni pozycja premiera o rząd było polecił prezydent też bardzo łatwo wyjaśnić premier kieruje państwem zarządza, a prezydent ma role związane ze stabilnością państwa za bratem Sojusz strategiczny dla państwa ma taką rolę po prostu natomiast oczywiście nie udało się wiele spraw tutaj nagle stało to dobrze jak banda czysto politycznego porażkom tej konstytucji w ogóle 26 lat to są partie polityczne szczęście w planach o to zapytać na koniec, choć to esencja historycznej właściwie nie powinniśmy może tak bezpośrednich odniesień do tego co mamy dziś czymś czym zapytać czy jednak nie ma pan to może nie jest dobre słowo, ale żalu nie do siebie czy do wszystkich, których pracować nad tą konstytucją, ale do tego owoców naszej pracy, że okazuje się, że minęło wiele lat, ale w ostatnim czasie przyszła do władzy taka partia, która mimo, że ta konstytucja jest potrafi ten ku z tym strojem jednak zachwiać ZANU nie mamy, dlatego że konstytucja w ogóle cały system ustrojowy to jest umowa, gdyż umowa pomiędzy wszystkimi uczestnikami, że jak startuje w wyborach to przestrzega zasad i nigdy do głowy nie przyszło jak również żadnym systemie nie przychodzi do głowy, że już taką pomoc z premedytacją te zasady mogą być mogłyby być łamane jak teraz są łamane, by przyjęliśmy system odpowiedzialności konstytucyjnej być może on jest błędem dlatego uruchomiliśmy system odpowiedzialności konstytucyjnej politycznej, gdzie inicjatywa należy do parlamentu do Sejmu przez to niezwykle trudno uruchomić tego rodzaju procesy, które odbierały do odpowiedzialności przed Trybunałem stanu, ale co do tegoż można było przewidzieć, że zdobędzie władzę partia, która w sposób cyniczny będzie taniej i żałowała Trybunał Konstytucyjny to tu nie można było tego inaczej zapisać jak nie wolno likwidować Trybunału Konstytucyjnego do derby to zostało przyjęte, że ten przepis nie ma większego znaczenia zmienia się oczywiście w czasie ich struktura polityczna świadomość społeczna natomiast właśnie przepisy konstytucji one powinny być na na długi czas jakby odpowiadać przez to również w drodze interpretacji wykładni nowym zjawiskom i my nie przewidzieliśmy do tego grubszej 1 z 1 zjawiska mianowicie tego, że w systemie demokratycznym mogą być autorytarne partie, czyli partie wodzowskie rządzone przez 1 osobę bądź kilka osób wokół niego zgromadzonych w aparat i tu, żeby była jasność nie mówię tylko pisze mówi w jakim sensie Platformie pod Tuskiem czułe SLD pod Millerem i i to jednak jest już kwestia, która została przewidziana przez nos głównym sprawcą tej kwestii jest jednak to, że wprowadzono finansowanie partii z budżetu bez żadnej kontroli wydawania pieniędzy, bo to, że jest finansowanie partii politycznych, ale to wprowadzone w roku 2 tys było dowód, bo tysięcznym pierwszym proszę pamiętać o zapadną w reż finansowanie partii z budżetu to dobrze ale, ale musi być jasno wyraźnie określone na co te pieniądze mogą iść w jaki sposób są kontrolowane i wątpiąc, że publiczne no jak mieliśmy sytuacje dla ochrony Jarosława Kaczyńskiego płacono bardzo wielką kwotę jedno to już tak nie było, jakby zgodne z celami i subwencji czy dotacji także wiele spraw się po prostu nie udało się możemy powiedzieć, że dzisiaj Polski system i jest idealny, a od ubiegłego roku od wyborów parlamentarnych jak twierdzi, że mamy już system przez fakty dokonane zmierzający do autora jej karnego i aut Arki Noego systemu naczyń bardzo ubolewam, ale też do odkręcenia się skur raczej nie do powrotu nigdy już nie wrócimy do stanu ex ante musimy cały czas zastanawiać się nad tym co będzie ex post, czyli po władzy pisowskiej, dlatego że konstytucja oczywiście będzie musiała być musieli przestrzegać konstytucji, ale przestrzeganie konstytucji będzie niezwykle wymagało wielkiego, ale wielkiego oddania demokracji dam panu pani szkoda mi przykład PiS zlikwidował służbę cywilną jak w przyszłości będzie jakaś nowa władza będzie chciała odnowić stworzyć na nowo tak naprawdę służbę cywilną o tym co przewiduje zresztą konstytucja, że to służba cywilna jest no to będzie albo obiad do wyboru albo tych wszystkich nominatów PiS-owskich, którzy się nie nadają do służby cywilnej czy w ogóle nie przeszli do wszystkich etapów, aby zajmowali wysokie stanowiska w administracji rządowej zwolnić albo ich utrzymać jak zwolni, a prawda no to inaczej mówiąc będzie zwalniała mnie w swoich także ja uważam, że strona świat mieć świadomość bloger czy są nieodwracalne dzisiejszy kształt administracji rządowej tych ludzi na stanowiskach służby cywilnej będzie musiało być uszanowany przez każdą kolejną władzę nie będzie można ich zwalniać z powodu zmiany władzy, że te rozwiązania, jakby dotyczące takiej trwałości służby cywilnej będą musiały być na wprzód, a nie do tyłu, bo wtedy, by się przyjęły metody pisarskie tak, że to będzie niezwykle trudne tak samo trudno będzie odrodzić pozycja Trybunału Konstytucyjnego trudno będzie odrodzić pozycje wielu innych organów władzy Państwowej, a chociażby przywrócić to osoba się pytał czy taką umowę o kulturę i wewnętrzną jest szacunek w ramach debaty parlamentarnej pan mecenas Ryszard Kalisz Kancelaria Ryszard Kalisz tak jest bardzo dziękuję Playa dokładnie Adwokacka Ryszard Tkacz i za dziękuję panie mecenasie za spotkanie teraz będą informacje w radiu TOK FM kolejna edycja historię Polski oczywiście w niedzielę po dziewiętnastej dobranoc Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: HISTORIE POLSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA